ouders van misdadigers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 13:44

dromertje2 schreef:
quera schreef:
Van behandelaren van de persoon zelf.
Het hele multidisciplinaire team dus

Hoe objectief zijn die behandelaren, manipulatie is niet vreemd bij deze probjematiek.
Nog erger is het als er een persoonlijke relatie ontstaat tussen patiënten en behandelaren, dan is de objectiviteit helemaal zoek.

De gemiddelde behandeltijd is 7.5 jaar. En ze gaan echt niet over een nacht ijs als 1 persoon zegt ik vind dat hij er klaar voor is om naar een vervolgplek te gaan.

En ja als als ....
een persoonlijke relatie is gewoon uit den boze. Kost je je baan en soms je big registratie

dromertje2

Re: ouders van misdadigers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 13:46

Daar hebben de slachtoffers natuurlijk veel aan als een behandelaar zijn/haar job verliest. Is dan toegebrachte schade ineens weg?

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 13:53

dromertje2 schreef:
Daar hebben de slachtoffers natuurlijk veel aan als een behandelaar zijn/haar job verliest. Is dan toegebrachte schade ineens weg?

Waar wil je nu naartoe???

Als er iemand achter een relatie komt ( en geloof me in de gangen gaat dat snel) dan is het einde job.
Er is niet 1 persoon die beslist over de patiënt maar wel 10. Dus die staat echt niet direct buiten als 1 persoon een relatie heeft gehad.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 14:01

quera schreef:
dromertje2 schreef:
Hoe objectief zijn die behandelaren, manipulatie is niet vreemd bij deze probjematiek.
Nog erger is het als er een persoonlijke relatie ontstaat tussen patiënten en behandelaren, dan is de objectiviteit helemaal zoek.

De gemiddelde behandeltijd is 7.5 jaar. En ze gaan echt niet over een nacht ijs als 1 persoon zegt ik vind dat hij er klaar voor is om naar een vervolgplek te gaan.

En ja als als ....
een persoonlijke relatie is gewoon uit den boze. Kost je je baan en soms je big registratie

Zelfs als er geen liefdesrelatie ontstaat, bestaat er nog steeds het gevaar dat er een zekere betrokkenheid of een vertrouwensrelatie ontstaat tussen behandelaar en patiënt. Daarbij kan een manipulatief handige patiënt de boel deels naar zijn hand gaan zetten en kan voor de behandelaar ook het patiëntenbelang gaan meewegen in overwegingen. Ook in gevallen waarin het belang van de maatschappij op plaats 1 t/m 99 zou moeten staan.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 14:04

Er moet een vertrouwensrelatie ontstaan anders kan je namelijk niet behandelen.
Een zakelijke vertrouwensrelatie wel te verstaan ;)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 14:07

Dat bedoel ik dus ook, wat oomens zegt.

De lijn tussen zakelijk en persoonlijk is heel dun. Dan kan je nog een groep behandelaren hebben. In die groep zijn bepaalde meningen van bepaalde behandelaren zwaarwichtiger dan de andere. Een manipulatuef persoon weet dit natuurlijk ook heel goed.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 14:07

quera schreef:
Er moet een vertrouwensrelatie ontstaan anders kan je namelijk niet behandelen.
Een zakelijke vertrouwensrelatie wel te verstaan ;)

Maar is het dan wenselijk dat degene die behandelt, ook beoordeelt? Hoe zorg je ervoor dat je als behandelaar met een zakelijke vertrouwensrelatie niet een keer iemand het voordeel van de twijfel geeft?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 14:09

Citaat:
Zelfs als er geen liefdesrelatie ontstaat, bestaat er nog steeds het gevaar dat er een zekere betrokkenheid of een vertrouwensrelatie ontstaat tussen behandelaar en patiënt. Daarbij kan een manipulatief handige patiënt de boel deels naar zijn hand gaan zetten en kan voor de behandelaar ook het patiëntenbelang gaan meewegen in overwegingen. Ook in gevallen waarin het belang van de maatschappij op plaats 1 t/m 99 zou moeten staan.

Dat is nu een vinger op een zere plek.

Gesteld dat je mensen niet drilt maar begeleidt.
Dan hoort er een bepaalde betrokkenheid, inclusief professionele distantie te zijn.
Dat kan niet anders.

Vertrouwensrelatie - tja: wat versta je daar onder?

En mij lijkt het simpelweg niet nodig om patiëntenbelang te plaatsen tegenover het belang van de samenleving.
Patiëntenbelang kun je namelijk drommels goed opvatten als "aan te vroege beëindiging heeft uiteindelijk niemand iets".

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 14:13

Enne: iedereen is geschokt door wat Anne is aangedaan.
Moge zij rusten in vrede.

En laten we verder als volwassen mensen rondlopen en gewoon beseffen dat 100% garantie en 100% veiligheid gewoon illusies zijn.
Punt.

In landen waar verkrachters strenger worden gestraft loop je als verkrachte vrouw een grotere kans om ook maar vermoord te worden.
Gebleken is weer eens dat die kans niet nul is in Nederland.
Dat is heel erg naar.
Maar aan schijnveiligheid door allerlei rare eisen aan TBS te gaan stellen hebben we niets.

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 18:25

Indestal schreef:
Pairadice, volgens mij is dat niet zo....tbs gaat altijd in combinatie met gevangenisstraf, na je straf, zit je nog de opgelegde staf uit....in Nederland komt dit neer op een deel van je straf met aftrek van voorarrest, pinuts dus...

Dat is wel degelijk zo. Als je volledig ontoerekeningsvatbaar bent, kan de rechter alleen maatregelen, waaronder TBS, opleggen. Vaak is echter sprake van gedeeltelijke toerekeningsvatbaarheid. Dan krijg je gevangenisstraf en tbs. Overigens heb ik er echt moeite mee dat je suggereert dat dit peanuts is. De reden waarom misdadigers niet graag tbs krijgen is omdat er geen einddatum aan zit. Dus als je gevangenisstraf en tbs krijgt, ga je idd na je gevangenisstraf (met aftrek van voorarrest) in tbs. Dat wordt iedere paar jaar geëvalueerd en kan dus eindeloos doorgaan. Dan kom je op de longstay. Terwijl een gevangenisstraf een einddatum heeft, tenzij het levenslang betreft. Dan zit je ook echt levenslang.

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 18:26

Janneke2 schreef:
Enne: iedereen is geschokt door wat Anne is aangedaan.
Moge zij rusten in vrede.

En laten we verder als volwassen mensen rondlopen en gewoon beseffen dat 100% garantie en 100% veiligheid gewoon illusies zijn.
Punt.

In landen waar verkrachters strenger worden gestraft loop je als verkrachte vrouw een grotere kans om ook maar vermoord te worden.
Gebleken is weer eens dat die kans niet nul is in Nederland.
Dat is heel erg naar.
Maar aan schijnveiligheid door allerlei rare eisen aan TBS te gaan stellen hebben we niets.

Helemaal eens!

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 18:32

Wat ik me eigenlijk afvraag... waarom wordt TBS niet al tijdens de gevangenisstraf gegeven? Ik kan me voorstellen dat dat meer resultaat geeft dan pas na 10 jaar zitten.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 18:35

Ik ben dan nog meer voorstander om eerst tbs te geven en dan daarna de gevangenisstraf. Ze zijn dan " behandeld" en daarna kunnen ze nog over hun daden gaan nadenken in de gevangenis.

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 18:42

Eske en Dromertje, daar ben ik het wel mee eens. Zeker bij de 'zwaardere gevallen' is het niet bevorderlijk om ze eerst jarenlang te laten zitten en dan pas te gaan behandelen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 18:46

Tijdens gevangenisstraf is behandeling door een psychiater of psycholoog wel mogelijk, maar dat is dan 1 uur per week oid.

En de straf wordt eerst gegeven (...daar is over nagedacht bij het tot stand komen van de maatregel...) vanwege de behoefte aan wraak/ genoegdoening en daarna TBS waar in principe een preventieve werking van uit hoort te gaan.
Beiden hebben een betekenis van het beschermen van de samenleving.

Omgekeerd "werkt niet": iemand eerst gedwongen behandelen zodat hij terug zou kunnen in de samenleving - en dan nog eens 10 of 15 jaar cel.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 19:28

Maar kan dat niet samen dan? Of al eerder beginnen? Ik studeer psychologie, maar heb verder weinig verstand van het rechtsysteem.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 21:50

dromertje2 schreef:
quera schreef:
Van behandelaren van de persoon zelf.
Het hele multidisciplinaire team dus

En exact daarom werk je met een heel team. Want ja, je beeld raakt heus weleens vertroebeld. Wij als onderzoekers zijn ook maar mensen...

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 11:11

Misadadigers heb je overal heeft niks mer zwaar of zwaarder staffen te maken...maar de slappe manier van hier straffen, zoals de “lichtere” vergrijpen volgens ons wettenstelsel, worden ook nog steeds slachtoffers gemaakt, die er heel hun leven last van hebben.

Een oma zwaar mishandelen door zo een padjakkertje met zijn vriendje voor haar portemonee, wat krijgt zo een kereltje van 15? Hier in Nederland? Ze lachen je gewoon uit...
Zo een aap loopt na 20 jaar als een keiharde mensverachtende bewapende roofovervaller of is lid van een moordende, mensenhandelaar clubke wat in een getunde bmw rondrijdt van een dikke ton..

En nee dze krijgt geen tbs, want hij is toerekenigsvatbaar! Maar heeft vast weinig kansen gekregen in zijn snielige jeugd.

Straf hoort af te schrikken....en dat doet het niet nin Nederland...en dat in andere landen misdadigers ook ver gaan, is hier niet anders....die gasten die in het buitenland een vrouw verkrachten en de nek afsnijden en in het ravijn dumpt, krijgt hier tbs en loopt dan weer rond, maar zijn instelling is echt niet veranderd hoor....en dan vinden we het vreemd dat hij het weer doet? In een land waar dit systeem niet heerst, komt die gast misschien pas na 25 jaar vrij en ja misschien doet hij het weer en komt hij nooit meer vrij....hier weer na een paar jaar cel en weer tbs, want hij was slachtoffer van een falend systeem...

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 11:16

Gelukkig laten de wetenschappelijke bewijzen anders zien

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 11:22

Nee, want het meeste is niet openbaar en de wetenschappelijke cijfers laten maar een percentage zien wat men graag wel wil zien werken....

Maar men kijkt graag naar arme landen waar men crimineel gedrag vertoont om te overleven, Nederland is een land waar men met alles gepamperd wordt en dit niet hoeft.....

En als je met die groep jeugd te maken hebt gehad die echt vinden dat ze slim zijn, want misdaad loont en werken is dom en brengt een hongerloontje op...die verharden naar verloop van tijd...

Die groep zien de sociale academy hulpverlening graag met andere ogen...de sluis, justitie, daar zijn ze al doorheen en dan zijn ze ineens hulpwaardig...

Ik ken de groep vanuit justitieel en spreek maar eens rechters over deze groep........is een heel ander verhaal.

Maar enfin, idealisten zijn ook hard nodig in deze huidige wereld!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 11:30

Ik vond het wel grappig om te zien dat wij burgers, wanneer we gepresenteerd worden met een zaak, een lagere straf opleggen dan een daadwerkelijke rechter :).

Daar is toen eens een onderzoek naar geweest. Ons rechtssysteem is een van de besten in de wereld. Maar je moet wel eerst snappen hoe het werkt.

Overigens houd je de echte raddraaiers toch niet tegen. Anders zou er in Amerika geen zwaar vergrijp meer gepleegd worden.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 12:14

Indestal schreef:
Nee, want het meeste is niet openbaar en de wetenschappelijke cijfers laten maar een percentage zien wat men graag wel wil zien werken....

Maar men kijkt graag naar arme landen waar men crimineel gedrag vertoont om te overleven, Nederland is een land waar men met alles gepamperd wordt en dit niet hoeft.....

En als je met die groep jeugd te maken hebt gehad die echt vinden dat ze slim zijn, want misdaad loont en werken is dom en brengt een hongerloontje op...die verharden naar verloop van tijd...

Die groep zien de sociale academy hulpverlening graag met andere ogen...de sluis, justitie, daar zijn ze al doorheen en dan zijn ze ineens hulpwaardig...

Ik ken de groep vanuit justitieel en spreek maar eens rechters over deze groep........is een heel ander verhaal.

Maar enfin, idealisten zijn ook hard nodig in deze huidige wereld!

Ik ben het voor een groot deel met je eens hoor. Snel geld versus een milde straf. Jongeren nemen de straf op de koop toe, calculeren dat in en maken de afweging om dan maar simpel voor het snelle geld te gaan.
Daar gaat idd iets flink mis in ons systeem.

Maar als het gaat om grote zaken, TBS en pij waardig, is dat toch anders

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 14:34

Indestal schreef:
Misadadigers heb je overal heeft niks mer zwaar of zwaarder staffen te maken...maar de slappe manier van hier straffen, zoals de “lichtere” vergrijpen volgens ons wettenstelsel, worden ook nog steeds slachtoffers gemaakt, die er heel hun leven last van hebben.

Ik geloof dat jij jezelf tegenspreekt.
En ik word als incestvrouw nooit blij van mensen die mij komen
nadragen 'dat dat een trauma voor je hele leven is'. (Ik kan wel begrijpen dat het een onhandige steunbetuiging is, maar wasr is het niet en dus is het geen reden voor strenger straffen.)
Citaat:
Een oma zwaar mishandelen door zo een padjakkertje met zijn vriendje voor haar portemonee, wat krijgt zo een kereltje van 15? Hier in Nederland? Ze lachen je gewoon uit...

Mooi niet.
Jeugd tbs loopt tot 23 als ik mij goed herinner, dat is toch nog 8 jaar.

Citaat:
Straf hoort af te schrikken....en dat doet het niet nin Nederland...en dat in andere landen misdadigers ook ver gaan, is hier niet anders....

...volgens mij heb je het over Marokkanen. Dat mag je best zeggen.
En er is een groot cultureel misverstand gaande. Jat je iets, krijg je in Marokko van Oom Agent een ongenadig pak slaag, hier, jawel, een kop thee, ze bellen je ouders en bureau Halt.
Maar: je naam komt wel op een lijst - en daar verkijkt men zich op.
En tja - wie voor het korte geluk gaat: drugshandel maakt snel (maar kort) rijk. Dat IS/lijkt makkelijker dan 50x solliciteren voor een minimum loon baantje (met een hbo diploma op zak).

Citaat:
die gasten die in het buitenland een vrouw verkrachten en de nek afsnijden en in het ravijn dumpt, krijgt hier tbs

...en toch ook straf.
En tbs kan uitlopen op levenslang. Enkel tbs gebeurt als mensen knetterpsychotisch zijn.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 21:36

Citaat:
En tbs kan uitlopen op levenslang. Enkel tbs gebeurt als mensen knetterpsychotisch zijn.

@ janneke

Ook niet knetterpsychotische mensen kunnen tbs krijgen. Er is meer dan alleen psychotisch.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-17 17:01

Ik heb zelf ook in de longstay gewerkt, waar ook zulke patienten opgenomen waren, het verhaal an sich vind ik dus herkenbaar. Ik opende dit topic dan ook om de andere kant van het verhaal te kunnen belichten en te laten zien. Zeker gezien de reacties in het andere topic en op facebook, over de ouders van de dader die wel 'slechte ouders' zouden zijn geweest.
Een tijd terug heb ik het boek 'de psychopaat in mij' van Amerikaanse neurowetenschapper James Fallon gelezen. Hij heeft even in het kort uitgelegd, onderzoek gedaan naar de hersenen van seriemoordenaars en 'gewone' mensen en kon daaruit concluderen dat de hersenscans van merendeel van de seriemoordenaars afwijkingen bevatten op de orbitale cortex, prefontale cortex en amyglida (frontaalkwabben en hersenbrug). Wat maakt dat zij niet beschikken over normale emotionele ontwikkeling, schuldgevoel en geweten. Als je dit onderzoek aanneemt zou je dus kunnen stellen dat dit niets met opvoeding of ouders te maken heeft maar des te meer met een foutieve ontwikkeling in het brein of NAH tijdens of na de geboorte.
Om een voorbeeld te noemen, ik heb een man opgenomen gehad die in coma heeft gelegen en nadien NAH had, hij vertoonde dezelfde verschijnselen als een psychopaat maar was voorheen een lieve leuke man en vader. Na zijn schade wurgde hij zijn kat e.d. en was hij onvoorspelbaar geworden.
Ik geloof dan ook zeker dat er kinderen als deze bestaan, maar dat hier nog veel meer onderzoek naar gedaan moet en gaat worden om dit beter te kunnen diagnosticeren. Er zit namelijk dan ook wezenlijk verschil tussen een koelbloedige psychopaat en iemand met een antisociale persoonlijkheidsstoornis. Want dat zou, net als bij andere persoonlijkheidsstoornissen, wel grotendeels uit de jeugd voort komen en daardoor beïnvloed worden. Ik ben dan ook zeker benieuwd naar verder onderzoek hierna.
Een oplossing voor dit gedrag heb ik dan ook niet, het is alleen in en in triest voor ouders en omgeving, die vaak veel angst ervaren en het zien aankomen, maar machteloos staan, dat lijkt me verschrikkelijk.

En nu hoop ik dat dit verhaal een beetje te lezen en te volgen is, ben niet zo goed in lange verhalen typen. :')