Citaat:
De krant geeft mij dingen waar ik maar om mee moet gaan, de bijbel doet dat niet. Die staat vol verzen over gebeurtenissen die je al dan niet met beeldspraak iets proberen bij te brengen, een richting te geven aan een gekozen levenswijze.
...dat vind ik ("richting geven aan een gekozen levenswijze") andermaal niet.
Iets bijbrengen - ongetwijfeld. Het grote punt is, dat het volgens mij dus niet is "zo moet het", maar "dit soort dilemma's bestaan". Ook dat is 'iets bijbrengen'...
Maar voor de zwarte kousen in Werkendam geldt dat misschien wel, hoor, dat het hun gekozen levenswijze onderstreept.
(Misschien handiger om dat aan hen te vragen.)
Maar ik baal ondertussen dat ik ruchsichtlos over 1 kam wordt geschoren met mensen waar ik (afdeling nuance) afstand van neem, maar net niet ""compleet"".
Ik vind namelijk niet dat de roomse kerk of de zwarte kousen het alleenrecht op het christendom zouden hebben.
Citaat:
Maar goed, waarom ik in de krant ook niet grotendeels gelijkenis vind van de bijbel, en jij wel; is een andere discussie. (...)
Ik hen expliciet gezegd dat er weinig gelijkenis is (parafrase:'in de bijbel staan geen ooggetuigenverslagen of interviews') dus mij ontgaat waar je op doelt.
(Ik schreef wel dat ik de krant en de bijbel in elkaars verlengde lees.
De bijbel gaat wat mij betreft over levensvragen. Nu, dat is krek wat jij schrijft: de krant staat bol van doorgaans minder fijne zaken 'waar je mee om moet gaan.')
Janneke2 schreef:Lang niet alle aanvaringen met het bovennatuurlijke in de bijbel begonnen met 'vrees niet'- sterker nog; een groot deel begon met 'vrees mij'
Zoals...?
...Gabriël komt bij Maria en toen werd ze ongehuwd moeder - zoiets?
(Ik kan de heiligheidsteksten uit Leviticus bedenken, [refrein: wees heilig, zoals ik heilig ben, ik ben de eeuwige"] maar verder geen idee. Jij bent ook niet errug helder op dit punt. Ik kan me voorstellen dat verhaal X veel indruk op je heeft gemaakt, maar dat wordt speculatie en invullen.)
Citaat:
In de bijbel liep het voor velen niet denderend af. In de meeste kinderboeken wel; met de boodschap 'het goede overwint het kwade'.
...nounou
Citaat:
Oomens heeft goed uitgelegd wat ik bedoel; waarom het ene wel, en het andere niet?
Waarom een christelijke demonische sprinkhaan wel, maar als die in een ander boek stond, niet?
Ik hen inhoudelijke en pedagogische argumenten gegeven.
Ik heb gezegd dat ik "een demonische christelijke sprinkhaan" niet zie zitten - dus nee.
En andermaal word ik aangesproken op een mening die ik niet deel.
Dus wat wil je nou?