Christelijke scholen tegen griezelige Kinderboekenweek...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 14:23

oomens schreef:
Science90 schreef:
Of wil je je kind leren dat alle boeken waargebeurd zijn?
Zo lang lang je maar zorgt dat ze niet met andere boeken dan de bijbel in aanraking komen, is dat een goede garantie dat ze niet van hun/hun ouders' geloof zullen vallen.

Ja zolang ze kind zijn wel.
Maar opgroeiende pubers met wat intelligentie ontdekken toch ook dat de wereld groter is en gaan hun eigen mening vormen. Of ze worden wereldvreemd. Ik vind dat die ouders hun 'taak' als ouder dan niet helemaal hebben begrepen. Je kunt kinderen best religieus opvoeden en toch een brede opvoeding geven.

Bloodymary

Re: Christelijke scholen tegen griezelige Kinderboekenweek...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 14:28

Ik vind Christenen die zo'n tunnelvisie hebben en hun leer opdringen eerder griezelig.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 18:06

Janneke2 schreef:
Zeer nadrukkelijk niet mee eens.
Ik vind het een enorme oversimplificatie van de bijbel.
...of bedoel je de zogeheten griezelverhalen in de bijbel?

Daarmee doel ik niet eens op de griezelverhalen.

De krant geeft mij dingen waar ik maar om mee moet gaan, de bijbel doet dat niet. Die staat vol verzen over gebeurtenissen die je al dan niet met beeldspraak iets proberen bij te brengen, een richting te geven aan een gekozen levenswijze.

Daarom ben ik het roerend met je eens dat de bijbel als spoorboekje een enorme tekortdoening is.

Maar goed, waarom ik in de krant ook niet grotendeels gelijkenis vind van de bijbel, en jij wel; is een andere discussie. Die wil ik met plezier voortzetten, maar niet in dit topic; hier gaat het over kinderboeken.

Janneke2 schreef:
Het is niet mijn beslissing maar ik kan het wel volgen.

Ten eerste: pedagogisch. Kinderen kunnen erg gevoelig voor bovennatuurlijke zaken zijn. En dus wil je daar geen rotzooi.

En daarmee het 2e: in de bijbel is doorgaans het eerste wat mensen te horen krijgen als ze een verschijning (ongelijk aan doden, die rusten hopelijk vredig) zien, zijn de woorden "Vrees niet."
Mij gaat het in de verste verte niet om "het woordje christelijk plakken op iets satanisch", maar om het feit dat wie bang is wordt gerustgesteld. Niets is makkelijker dan bange mensen misbruiken. (Eerst word je overdonderd en 'hoepla' je wordt een zombie.)

Lang niet alle aanvaringen met het bovennatuurlijke in de bijbel begonnen met 'vrees niet'- sterker nog; een groot deel begon met 'vrees mij'

Zo ook hetzelfde als in kinderboeken.

In de bijbel liep het voor velen niet denderend af. In de meeste kinderboeken wel; met de boodschap 'het goede overwint het kwade'.

Bovendien zijn er laaiend populaire kinderboeken waar een hele goede boodschap in zit.

Janneke2 schreef:
Kun je mij dit uitleggen?

Ik vind het zo raar en inconsequent van je.

Je weet dat de monsters zoals de 4 apocalyptische ruiters ergens symbool voor staan.
Om die reden vind ik ze dus niet zozeer "okee" (wat ik al een raar idee vind en al ad nauseam heb uitgelegd)
ik vind die monsters mythes over dingen die gewoon in de krant staan. En dan toch weer die rare kronkel van 'in de bijbel dus is gelijk aan goed'.
???

Waarom zijn die ruiters, die 'monsters' wel goed, maar een griezelboek met eenzelfde boodschap is niet ok.

Waarom dat onderscheid, omdat het christelijk is?

Janneke2 schreef:
En die snap ik dus ook niet.

Geen bovennatuurlijke zaken buiten het christendom kan ik mee uit de voeten, maar daarna haak ik af.

Khirhanta schreef:
Voor mijn gevoel is dat de hypocrisie in een notendop. 'Het bovennatuurlijke' oh- slecht! Duivels!
'het Christelijk bovennatuurlijke'
Yay! Keigoed!

Zie boven.
Mij gaat het om compleet anderedingen.
Gesteld dat je dat niet ziet, zal ik ook wel hypocriet zijn in jouw ogen.
Nu ja - ik ben benieuwd of je mij jouw inconsequenties kunt uitleggen.

Oomens heeft goed uitgelegd wat ik bedoel; waarom het ene wel, en het andere niet?

Waarom een christelijke demonische sprinkhaan wel, maar als die in een ander boek stond, niet?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 18:27

Citaat:
De krant geeft mij dingen waar ik maar om mee moet gaan, de bijbel doet dat niet. Die staat vol verzen over gebeurtenissen die je al dan niet met beeldspraak iets proberen bij te brengen, een richting te geven aan een gekozen levenswijze.

...dat vind ik ("richting geven aan een gekozen levenswijze") andermaal niet.

Iets bijbrengen - ongetwijfeld. Het grote punt is, dat het volgens mij dus niet is "zo moet het", maar "dit soort dilemma's bestaan". Ook dat is 'iets bijbrengen'...

Maar voor de zwarte kousen in Werkendam geldt dat misschien wel, hoor, dat het hun gekozen levenswijze onderstreept.
(Misschien handiger om dat aan hen te vragen.)

Maar ik baal ondertussen dat ik ruchsichtlos over 1 kam wordt geschoren met mensen waar ik (afdeling nuance) afstand van neem, maar net niet ""compleet"".
Ik vind namelijk niet dat de roomse kerk of de zwarte kousen het alleenrecht op het christendom zouden hebben.

Citaat:
Maar goed, waarom ik in de krant ook niet grotendeels gelijkenis vind van de bijbel, en jij wel; is een andere discussie. (...)

Ik hen expliciet gezegd dat er weinig gelijkenis is (parafrase:'in de bijbel staan geen ooggetuigenverslagen of interviews') dus mij ontgaat waar je op doelt.

(Ik schreef wel dat ik de krant en de bijbel in elkaars verlengde lees.
De bijbel gaat wat mij betreft over levensvragen. Nu, dat is krek wat jij schrijft: de krant staat bol van doorgaans minder fijne zaken 'waar je mee om moet gaan.')
Janneke2 schreef:
Lang niet alle aanvaringen met het bovennatuurlijke in de bijbel begonnen met 'vrees niet'- sterker nog; een groot deel begon met 'vrees mij'

Zoals...?
...Gabriël komt bij Maria en toen werd ze ongehuwd moeder - zoiets?

(Ik kan de heiligheidsteksten uit Leviticus bedenken, [refrein: wees heilig, zoals ik heilig ben, ik ben de eeuwige"] maar verder geen idee. Jij bent ook niet errug helder op dit punt. Ik kan me voorstellen dat verhaal X veel indruk op je heeft gemaakt, maar dat wordt speculatie en invullen.)

Citaat:
In de bijbel liep het voor velen niet denderend af. In de meeste kinderboeken wel; met de boodschap 'het goede overwint het kwade'.

...nounou

Citaat:
Oomens heeft goed uitgelegd wat ik bedoel; waarom het ene wel, en het andere niet?

Waarom een christelijke demonische sprinkhaan wel, maar als die in een ander boek stond, niet?

Ik hen inhoudelijke en pedagogische argumenten gegeven.
Ik heb gezegd dat ik "een demonische christelijke sprinkhaan" niet zie zitten - dus nee.

En andermaal word ik aangesproken op een mening die ik niet deel.
Dus wat wil je nou?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 18:51

Janneke2 schreef:
Citaat:

Maar voor de zwarte kousen in Werkendam geldt dat misschien wel.

Citaat:
Maar goed, waarom ik in de krant ook niet grotendeels gelijkenis vind van de bijbel, en jij wel; is een andere discussie. (...)

Ik hen expliciet gezegd dat er weinig gelijkenis is (parafrase' in de bijbel staan geen ooggetuigenverslagen of interviews') dus mij ontgaat waar je op doelt.

Janneke2 schreef:

Zoals...?

(Ik kan de heiligheidsteksten uit Leviticus bedenken, (refrein: wees heilig, zoals ik heilig ben, ik ben de eeuwige") maar verder geen idee.)

Citaat:

...nounou

Citaat:

Ik heb gezegd dat ik "een demonische christelijke sprinkhaan" niet zie zitten - dus nee.

Je betrekt het nu op jezelf, maar je hebt eerder aangegeven dat je het wel begrijpt wanneer iemand zegt: "geen monsters voor mijn kinderen tenzij het bijbelse monsters zijn". Wat maakt dan dat dat een (voor die mensen) acceptabel onderscheid zou zijn? Ik begrijp het namelijk echt niet, en zou dat graag horen van iemand die meermalen heeft gezegd het wel te begrijpen.
En voor het wel (enkel) accepteren van bijbelse monsters is "dat ze bijbels zijn" natuurlijk geen argument maar een cirkelredenering. Een uit de categorie: 'ik houd van hiphop omdat dat hiphop is, en niet van jazz omdat dat geen hiphop is'

Nog even over dat "richting geven aan een gekozen levenswijze". Hoe geeft de bijbel niet richting aan het leven van iemand die heeft besloten als christen te leven? Dat lijkt mij toch niet voorbehouden aan enkel de zwarte-kousenkerk?

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 20:15

Maar griezelen -in kinderboeken- heeft helemaal niets te maken met de bijbel, geestesverschijningen, moord/verkrachting en wat nog. Die boeken gaan over het monster onder je bed. Omdat het soms fijn is om te griezelen en grenzen op te zoeken, daarom bestaan er ook horrorfilms.

Dolfje Weerwolfje gaat niet over een weerwolf. Dolfje gaat over een jochie dat anders is dan de andere kinderen. Maar ondanks dat Dolfje anders is, heeft hij wel vriendjes. En dat is nou juist een boodschap die eens vaker uitgedragen zou mogen worden! Want zo verdraagzaam is het gros van de zwarte kousen niet.

Dit thema is toch JUIST de uitgelezen kans om die kinderen gecontroleerd kennis te laten maken met dit soort thema's? Juist het moment om discussie aan te gaan, en te praten over bepaalde onderwerpen. Ik snap niet waarom we iedereen maar overal tegen moeten beschermen. Laat zo'n kind lekker leren en ontdekken. Daar is het een kind voor.

Ts, ik vind het lief dat jullie rekening houden met jullie bezoekers. Ik zou er zelf ook niet achterstaan hoe jullie nu die tafel hebben ingericht. Misschien dat je toch op zoek kunt naar een compromis. Volgens mij zijn er heel wat kinderboeken die je er tussen kunt zetten (zoals Dolfje) omdat het boeken zijn die niet louter over griezelen gaan. Maar ik snap je dilemma, en ik hoop dat je/jullie tot een goede oplossing komen :)

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 22:48

Janneke2 schreef:

Iets bijbrengen - ongetwijfeld. Het grote punt is, dat het volgens mij dus niet is "zo moet het", maar "dit soort dilemma's bestaan". Ook dat is 'iets bijbrengen'...

Maar voor de zwarte kousen in Werkendam geldt dat misschien wel, hoor, dat het hun gekozen levenswijze onderstreept.
(Misschien handiger om dat aan hen te vragen.)

Maar ik baal ondertussen dat ik ruchsichtlos over 1 kam wordt geschoren met mensen waar ik (afdeling nuance) afstand van neem, maar net niet ""compleet"".
Ik vind namelijk niet dat de roomse kerk of de zwarte kousen het alleenrecht op het christendom zouden hebben.

Ik heb altijd gedacht dat de bijbel voor alle christenen, in alle soorten, maten en vertakkingen een belangrijk boek met belangrijke inzichten was- mijn excuses als jij je daarin over 1 kam geschoren voelt.

De bijbel geeft geen richting aan je leven? Jij haalt daaruit geen lering over hoe je een goed mens kunt zijn, en je probeert dat ook niet te zijn, naar wat er in de bijbel staat?

Overigens ook hier; heel interessant punt, maar is niet het punt van de discussie (kinderboekenweek).

Janneke2 schreef:
Ik hen expliciet gezegd dat er weinig gelijkenis is (parafrase:'in de bijbel staan geen ooggetuigenverslagen of interviews') dus mij ontgaat waar je op doelt.

(Ik schreef wel dat ik de krant en de bijbel in elkaars verlengde lees.
De bijbel gaat wat mij betreft over levensvragen. Nu, dat is krek wat jij schrijft: de krant staat bol van doorgaans minder fijne zaken 'waar je mee om moet gaan.')

Je hebt letterlijk gezegd:
Janneke2 schreef:
De verschillen zijn legio - maar de overeenkomsten ook.

Daar haal ik niet het expliciete bericht uit dat je aangeeft.

Daarbij heb ik aangegeven dit interessant te vinden en graag te willen bespreken, maar niet in dit topic, om het relevant te houden

Janneke2 schreef:
Khirshanta schreef:

Zoals...?
...Gabriël komt bij Maria en toen werd ze ongehuwd moeder - zoiets?

(Ik kan de heiligheidsteksten uit Leviticus bedenken, [refrein: wees heilig, zoals ik heilig ben, ik ben de eeuwige"] maar verder geen idee. Jij bent ook niet errug helder op dit punt. Ik kan me voorstellen dat verhaal X veel indruk op je heeft gemaakt, maar dat wordt speculatie en invullen.)

Laat ik zeggen; de egyptenaren werden niet zo vriendelijk bejegend, heidenen werden niet vriendelijk gewaarschuwd... maar even een greep genomen; jeremia 5:22, als je een specifiek voorbeeld wilt.

Janneke2 schreef:
Citaat:

...nounou

Daar kan ik geen inhoudelijker tegenargument op geven dan 'jaja'

Janneke2 schreef:

Je hebt vooral genoemd dat als het niet iets christelijk bovennatuurlijks is, je jouw kind ervan weg zou willen houden.

Ik begrijp nogsteeds niet waarom het goed is als het christelijk is, maar slecht als het dat niet is.

Die demonische sprinkhanen lijken voor jou in ieder geval ook een no-go te zijn om je kinderen over te laten lezen in de bijbel. Vind je dat voor andere monsters in de bijbel ook zo, of heb je specifiek iets tegen die sprinkhanen? (;p :+, is een grapje hè, niet te serieus lezen!)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 13:33

khirshanta schreef:
Ik heb altijd gedacht dat de bijbel voor alle christenen, in alle soorten, maten en vertakkingen een belangrijk boek met belangrijke inzichten was- mijn excuses als jij je daarin over 1 kam geschoren voelt.

De bijbel geeft geen richting aan je leven? Jij haalt daaruit geen lering over hoe je een goed mens kunt zijn, en je probeert dat ook niet te zijn, naar wat er in de bijbel staat?

Overigens ook hier; heel interessant punt, maar is niet het punt van de discussie (kinderboekenweek).

Reuze interessant- maar niet hier en nu.
Een goede conclusie zou ik zeggen.

(Ik heb geprobeerd duidelijkheid te geven over hoe ik er in sta en ik ben niet rooms en niet "van de zwarte kousen" en probeer niet kleingelovig te zijn enz enz.
Maar ik ben christelijk, dus "vind ik zus vind ik zo" en ben ik nog hypocriet ook.
Dat ik dat scheldwoord in ontvangst mag nemen heeft mogelijk te maken met het feit dat ik stellingname van een medebokker begrijp en dit begrip woorden geef. Dat ik er expliciet bij zeg dat ik het zelf anders doe schijnt "voor het topic"? irrelevant te zijn...)

[Een hypocriet standpunt verdedigen kan de spreker hypocriet maken, dat weet ik.
Maar als ik expliciet zeg het zelf anders te doen wens ik nu eenmaal niet aangesproken te worden met "je doet zelf zus en zo".]

In on topic termen: de openbare bieb gaat ook over leesvaardigheden.
Die heb ik node gemist.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 14:54

Ik mag hopen dat je niet op mij doelt wanneer je het over scheldpartijen hebt. Ik beschuldig je nergens van hypocrisie wanneer je aangeeft het standpunt van anderen te begrijpen, en al helemaal niet wanneer je aangeeft dit standpunt zelf niet te delen.

Ik ben gewoon oprecht benieuwd met wat voor argumenten die anderen, die je zegt te begrijpen, tot hun standpunt komen dat alleen bijbelse bovennatuurlijkheden geschikt zijn voor hun kinderen en niet-bijbelse bovennatuurlijkheden niet.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 01:28

Ik heb het vermoeden dat je op mij doelt, maar ik heb jou niet hypocriet genoem, wel het algemene standpunt 'het christelijke bovennatuurlijke wil ik wél aan mijn kinderen meegeven, de rest verbied ik'.

Je had aangegeven dit te begrijpen, al is dat niet hoe jij het ziet.
Ik heb je gevraagd me uit te leggen, omdat dit standpunt op mij hypocriet overkomt.

Nu nog begrijp ik niet waarom het wel goed is een kind bijbelverhalen te laten lezen, maar een kinderboek niet, terwijl beiden eng kunnen zijn.

snoopydogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 06:39

ik werk op een crhistelijke school en wij doen wel mee aan de griezel thema

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 08:21

snoopydogy schreef:
ik werk op een crhistelijke school en wij doen wel mee aan de griezel thema

Haha, hopelijk ben je geen onderwijzer, het is het thema.

huppelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 09:54

Khirsanta: waarom denk jij dat Jeremia 5:22 een waarschuwing aan de heiden is?in vers 20 staat nl: boodschapt dit onder het huis van Jakob en laat het horen in Juda:.....
Wat de Egyptenaren betreft: de Joden werden daar gevangen gehouden en als slaven te werk gesteld. God heeft Mozes naar de farao gestuurd met de mededeling dat hij de Joden moest laten gaan.Daarna komen de ALS.....DAN verhalen. M.a.w.ALS je hen niet laat gaan DAN gebeurt er etc.....Je zou denken dat ze er na 2 rampen wel genoeg van zouden hebben toch? De farao heeft zelfs een keer gezegd dat hij ze zou laten gaan maar bedacht zich weer.
Lijkt mij in elk geval nog steeds dat God eerst waarschuwt, of 2x of 6x, maar dat de mens dat mss niet serieus neemt of probeert te omzeilen?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 11:31

Sja... om iets serieus te nemen moet je er in geloven
Want dan is het DE waarheid
Ik geloof er niet in en al helemaal niet dat er maar 1 waarheid is (de waarheid is buiten door feiten bewezen waarheid nogal subjectief namelijk)
Ook niet in demonen etc trouwens ...
Dus hoe kan ik het dan in vredesnaam serieus nemen?

Voor mij is het hele religie verhaal nies anders dan een prachtig gelukt gebeuren on de maatschappij in toom te houden en door de historie heen ook flink misbruik van te maken van diezelfde maatschappij
Dat misbruik is niet de schuld van de religie , maar van de mensen die religie daarvoor gebruikten
Laat mij dan maar lekker heiden zijn

Edit:ik ben nogal anti religie door ervaring :+ ik ken directe voorbeelden van mensen die ; omdat het in de bijbel staat(schijnbaar... ergens , Tis al even geleden dat ik die gelezen heb)
Onrein worden genoemd , veroordeeld en beoordeeld worden, met de nek aangekeken worden, tijdens de begrafenis nog de hel in geluld worden en ga zo maar door , zoveel gelieg, bedriegerij en bedreigingen uit naam van .... ik kom uit een staartje biblebelt , das me dus niet zo goed bekomen zoals je leest ;)
Ik zal niemand veroordelen of beoordelen op basis van geloof , als je het nodig hebt ?
Go for it , kan met bepaalde gelovigen ook hartstikke goeie gesprekken hebben, ook over geloven an sich
Helaas ook heel wat minder goede gesprekken ivm het hele DE waarheid gebeuren

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 13:15

Brrrrr.... als ik sommige dingen hier lees kan ik helemaal niet geloven dat zulke gedachten nog bestaan anno 2017. Blij dat ik ver weg van de biblebelt woon.

huppelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 13:17

Het moeilijkst te bekeren zijn de christenen zelf zou je kunnen zeggen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 13:23

huppelz schreef:
Het moeilijkst te bekeren zijn de christenen zelf zou je kunnen zeggen ;)

:D

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 13:30

Ja, het is zo jammer dat de spirituele kant van het christendom vrijwel compleet uit beeld is.
En dan wordt het beeld bepaald door de machtswellustelingen - en de mensen die daar terecht van balen.

(Al vind ik dus net niet dat alle godsdienst alleen maar draait om 'de boel in toom houden' en dreigen met nog grotere bazen die wraak kunnen nemen etc etc.)

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 15:01

Dat is het zeer zeker; en al zijn er zóveel leuke, lieve, aardige mensen die hun best doen ruimdenkend te zijn, en gewoon een goed mens te zijn en juist kracht te scheppen uit die spiritualiteit, er zijn altijd mensen die het negatief weten te draaien.

Neem bijvoorbeeld de kinderboekenweek deze keer; een handjevol mensen vindt een boekengenre storend, en verbiedt dat.

Dat mensen het storend vinden, is natuurlijk vervelend. Maar ze hebben de keus om die boeken de rug toe te keren, of er een hand in te hebben hun kinderen bepaalde boeken wel te laten lezen. Dat is ieders recht.

Het voor anderen in een publieke bibliotheek niet meer toegankelijk maken op de thematafel vind ik niet getuigen van onderling respect en acceptatie, dat vind ik jammer, want het gaat toch in zijn algemeenheid toch om je naasten liefhebben?
Respectvol met anderen om te gaan?

Janneke02, ik meen dat jij aangaf er begrip voor op te kunnen brengen dat mensen er geen voorstander van zijn, maar wel van kinderen die de bijbel lezen; omdat die verhalen vaak een positievere insteek hebben, en het bovennatuurlijke zichzelf als goede entiteit aankondigt.

Kijk- ikzelf deel die mening niet, omdat mijn beleving is dat de bijbel niet altijd zulke vriendelijke aankondigingen heeft- en dat in kinderboeken ook leuke, goede monsters zitten, met een goede moraal.

Nooit de buren bijten vind ik best een goed credo :+

Maar in ieder geval kan ik me jouw beleving wel voorstellen. Jij zou het niet verbieden, maar begrijpt wel waar die gedachtengang vandaan komt.

Mijns inziens is dat een hele juiste manier om het aan te vliegen; wél kenbaar maken wat je vindt, maar dit niet anderen opleggen

huppelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 09:03

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 10:14

Als je echt een griezelboek wilt lezen, pak dan de Bijbel. Niet alleen een griezelboek maar ook gruwelijk, zeker voor een kind met inlevingsvermogen. Met name het Oude Testament.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 13:03

huppelz schreef:
https://www.ad.nl/binnenland/christelij ... ~a86a0e48/

En dan maar weer terug naar het oorspronkelijke artikel: zelf kan ik niet vinden dat christenen iets verbieden of zich opdringen.

Precies. Puur dat ze zelf voor iets anders kiezen. En dat is ook wat hun achterban over het algemeen wil (dat merk ik hier op school tenminste wel).

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 12:39

Ach weet je: de plek waar je wiegje stond bepaalt bijna altijd welk geloof je meekrijgt van je ouders.
Strenge christenen zullen orthodoxe joden zijn als hun wieg niet in de biblebelt stond maar in Israel, of fanatieke moslims als hun wiegje ergens in de arabische wereld stond.
En allemaal beweren ze het ''Ware'' geloof te verkondigen. Wie heeft er nu gelijk?

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 13:15

Misschien wel iedereen- en hebben we het allemaal niet door :)

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 13:30

Ik ben zelf ook christelijk en ik vind het zelf kunnen zolang er in de kinderboeken niet wordt gesproken over naar de hel gaan of die zich afspelen in de hel oid. Ik zat op een christelijke school en daar werd dolfje weerwolfje en de griezelbus gewoon gelezen.