Hema schrapt de naam meisjes jongens kleding

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 10:18

sneeuwpop schreef:
Jurkje is toch al genoeg???!

Ja sterker nog, kan zonder label ook wel zien dat het een jurk is en ook wel of het een kindermaat is of niet :')

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 11:45

gohya schreef:
Ik zie die spot op t.v. niet meer van Laat je jou Jongen ook nog Jongen zijn? is dat n.a.v. dit Hema gedoe ofso? een jongen mag toch ook meisje zijn dan als die dat wil. Die spot heeft dan geen enkele zin meer. ;)

Deze campagne van SIRE loopt al een tijdje (los van het initiatief van Hema) en er is ook kritiek op geweest, omdat hij inderdaad focust op een sexe verschil, niet op de behoeften van individuele kinderen.
Aan de andere kant zijn er onderzoeken die aantonen dat met name jongens slecht gedijen in o.a. ons huidige onderwijssysteem, wat voor SIRE denk ik reden is geweest om de campagne zo in te steken.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 12:02

Ik vind het een fantastisch idee van Hema. Zelf vond ik roze altijd verschrikkelijk, en overal zaten strikjes en dingetjes op die ik NIET wilde. Het verschil tussen meisjes en jongens begint al als baby. Ik kan het filmpje niet terug vinden, maar het is ook met heel veel wetenschappelijk onderzoek onderbouwd. Als een baby een jurkje aan heeft, of iets echt meisjes achtig, dan zijn volwassenen eerder geneigd de baby te laten spelen met zachte dingen, poppen, enzovoort.. allemaal stereotype voor meisjes omdat ze "kwetsbaarder" zijn en zullen moeten leren voor hun gezin te zorgen. Heeft een baby jongensachtige kleding aan, dan geven ze eerder speelgoed waarbij ze hun ruimtelijk inzicht vergroten en er wordt minder voorzichtig met ze omgegaan.
Als er op die leeftijd al een groot verschil tussen jongens en meisje wordt gecreeerd op basis van hun kleding, dan begint er gelijk al een ongelijkheid tussen meisjes en jongens die doorzet tot in het late leven. Dus ja, haal dat verschil in kleding weg en we zijn hopelijk en stapje dichterbij gelijkheid tussen man en vrouw. Maar dat betekent dus niet dat meisjes geen meisjes kleding meer mogen dragen.

En over het filmpje van SIRE, het is natuurlijk ook ontwikkeld om discussie op te roepen. Wat mij betreft had het "laat kinderen kind zijn" mogen heten. Als ik zie hoe voorzichtig sommigen met kinderen om gaan... Ik geloof dat je veel meer leert als je eens een keer hard valt, dan dat je altijd wordt gezegd super voorzichtig te zijn.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 12:10

JewEmm schreef:
Ik vind het een fantastisch idee van Hema. Zelf vond ik roze altijd verschrikkelijk, en overal zaten strikjes en dingetjes op die ik NIET wilde. Het verschil tussen meisjes en jongens begint al als baby. Ik kan het filmpje niet terug vinden, maar het is ook met heel veel wetenschappelijk onderzoek onderbouwd. Als een baby een jurkje aan heeft, of iets echt meisjes achtig, dan zijn volwassenen eerder geneigd de baby te laten spelen met zachte dingen, poppen, enzovoort.. allemaal stereotype voor meisjes omdat ze "kwetsbaarder" zijn en zullen moeten leren voor hun gezin te zorgen. Heeft een baby jongensachtige kleding aan, dan geven ze eerder speelgoed waarbij ze hun ruimtelijk inzicht vergroten en er wordt minder voorzichtig met ze omgegaan.
Als er op die leeftijd al een groot verschil tussen jongens en meisje wordt gecreeerd op basis van hun kleding, dan begint er gelijk al een ongelijkheid tussen meisjes en jongens die doorzet tot in het late leven. Dus ja, haal dat verschil in kleding weg en we zijn hopelijk en stapje dichterbij gelijkheid tussen man en vrouw. Maar dat betekent dus niet dat meisjes geen meisjes kleding meer mogen dragen.

En over het filmpje van SIRE, het is natuurlijk ook ontwikkeld om discussie op te roepen. Wat mij betreft had het "laat kinderen kind zijn" mogen heten. Als ik zie hoe voorzichtig sommigen met kinderen om gaan... Ik geloof dat je veel meer leert als je eens een keer hard valt, dan dat je altijd wordt gezegd super voorzichtig te zijn.

Die wilde ik hier ook al zetten ja :j

Het leuke is dat alle volwassenen die meededen aan het experiment zichzelf erg open minded vonden en zeiden dat ze meisjes en jongens altijd gelijk behandelden. Niet dus.

sneeuwpop

Re: Hema schrapt de naam meisjes jongens kleding

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 16:25

In grote lijnen zijn er ook verschillen tussen jongens en meisjes. Natuurlijk zijn er uitzonderingen.
Echter hoeft het van mij ook niet alles zo krampachtig "gelijk" te worden.
Maar staat imo los van de HEMA en kinderkleding.
Vind de nieuwe naam prima .

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 16:30

Oh jee. Allemaal bang omdat we uit ons hokje geduwd worden?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 16:40

sneeuwpop schreef:

Los van alle ophef en de vraag wat het doel van deze wijziging (en bekendmaking ervan) kan zijn, blijft staan dat 'kids' nóóit een prima naam kan zijn. Er zijn echt helemaal geen omstandigheden te bedenken waarin het prima is om die term te gebruiken.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 17:00

Ik krijg ook de kriebels van kids. Hoorde gisteren wel een opmerking die me aan het denken zette, dat is de vraag waarom Hema er voor kiest om het zo op te lossen, zoals het nu opgepakt wordt. Ze hadden ook gewoon het aanbod kunnen wijzigen, en stoerdere kleding voor meisjes aan kunnen bieden. Imo doen ze dat nu al, want gisteren ben ik er toevallig geweest op zoek naar een jurkje. En nergens een roze jurkje te bekennen, althans niet in maat 134/140. Er hing vooral kleding in grijstinten, en jeansjurkjes.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 17:17

SusanH schreef:
Hoorde gisteren wel een opmerking die me aan het denken zette, dat is de vraag waarom Hema er voor kiest om het zo op te lossen, zoals het nu opgepakt wordt. Ze hadden ook gewoon het aanbod kunnen wijzigen, en stoerdere kleding voor meisjes aan kunnen bieden.

Misschien had het gekund, misschien niet. (Ergens ooit moet het toch gecommuniceerd worden aan de winkelmanagers, en dan is het meteen weer iets om #ophef over te creeren, want dit is een onderwerp dat heel erg uitvergroot wordt in de media - ik lees meer verontwaardiging over de Hema-aankondiging dan over de begroting voor Nederland voor volgend jaar - en waar sommige mensen ook heel graag verontwaardigd over willen zijn. Omdat het het beeld van 'ziejewelhetmoetnietgekkerworden' bevestigt.)

En daarnaast - misschien omdat ze gewoon ook echt willen communiceren dat ze hierin iets veranderen? Om te laten weten aan ouders en kinderen die zich hier druk om maken dat de HEMA daarin inderdaad iets onderneemt? Ik kan het me zomaar voorstellen.

(En ja, dat kan een commerciele beslissing zijn.)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 17:18

oomens schreef:
sneeuwpop schreef:

Los van alle ophef en de vraag wat het doel van deze wijziging (en bekendmaking ervan) kan zijn, blijft staan dat 'kids' nóóit een prima naam kan zijn. Er zijn echt helemaal geen omstandigheden te bedenken waarin het prima is om die term te gebruiken.

:')

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 18:10

Sjonge, we staan bijna aan de rand van WOIII, hebben een reusachtig klimaatprobleem en de halve wereld wordt weggevaagd door natuurrampen.
Maar dit is wel serieus voorpagina nieuws, dat HEMA geen jongens- en meisjesafdeling meer heeft, maar een kinderkleding afdeling. :+

Kan mij het schelen; ik trek mijn jongen toch al meisjesspijkerbroeken aan, die zitten tenminste goed. Er bestaan namelijk ook jongens met een klein kontje en die passen geen normale jongensbroeken :')

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 18:53

dit filmpje hadden een aantal het over, toch?

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 08:55

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 09:26

ik vind het een geweldig idee van de HEMA...wie weet kunnen over 2 generaties vrouwen eindelijk zeggen; hehe we zijn nu echt gelijk aan mannen en we verdienen hetzelfde voor dezelfde functie.

Hopelijk dan ook eindelijk afgelopen met meisjesspeelgoed die alleen maar bedoeld is om een moedertje van meisjes te maken....en niks mis met alleen moeder willen zijn hoor...mits het je eigen keuze is....maar bij voorbaat al onbewust leren dat meisjes alleen maar hoeven te moederen is gewoon walgelijk; meisjes en vrouwen kunnen net zo veel als jongens en mannen

En jongens kunnen nu met een gerust hart dat ene lichtgekleurde shirtje aan doen zonder gepest te worden op school omdat een fabrikant er het label Girl er in heeft genaaid.

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 13:26

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 13:39

xxCYNNxx schreef:
ik vind het een geweldig idee van de HEMA...wie weet kunnen over 2 generaties vrouwen eindelijk zeggen; hehe we zijn nu echt gelijk aan mannen en we verdienen hetzelfde voor dezelfde functie.

Hopelijk dan ook eindelijk afgelopen met meisjesspeelgoed die alleen maar bedoeld is om een moedertje van meisjes te maken....en niks mis met alleen moeder willen zijn hoor...mits het je eigen keuze is....maar bij voorbaat al onbewust leren dat meisjes alleen maar hoeven te moederen is gewoon walgelijk; meisjes en vrouwen kunnen net zo veel als jongens en mannen

En jongens kunnen nu met een gerust hart dat ene lichtgekleurde shirtje aan doen zonder gepest te worden op school omdat een fabrikant er het label Girl er in heeft genaaid.

Wat heeft genderneutrale kleding nou weer met gelijk aan mannen zijn te maken :?

Overigens zijn vrouwen per definitie niet gelijk aan mannen. Gelijkwaardig wel. Maar gelijk niet, onze lichamen werken anders, onze hersenen werken anders, fysiek zitten we heel anders in elkaar. Daardoor zijn mannen ook geschikter voor bepaalde functies in het leven dan vrouwen.

Ik echt pro-emancipatie, maar vind toch dat er soms echt doorgeslagen wordt...

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 13:53

Ik vind dit echt erg..

Er is toch verschil tussen een man en vrouw en nu moeten we maar het zelfde zijn en mogen zijn, ik vind dat echt absurt.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 13:55

Mijn punt is in elk geval dat het verschil dat er tussen man en vrouw zit nog vele malen groter is dan zou kunnen, omdat er (mede door de kleding) vanaf baby af aan al anders met meiden dan met jongens omgegaan wordt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 13:59

JewEmm schreef:
Mijn punt is in elk geval dat het verschil dat er tussen man en vrouw zit nog vele malen groter is dan zou kunnen, omdat er (mede door de kleding) vanaf baby af aan al anders met meiden dan met jongens omgegaan wordt.

En waarom precies mag je dan het verschil dat er feitelijk gewoon is niet laten zien :?

Als iemand heel graag unisex anwb-kleding wil dragen, helemaal prima hoor. Persoonlijk accentueer ik liever de verschillen omdat ik dat gewoon mooi vind.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 14:15

verootjoo schreef:
JewEmm schreef:

En waarom precies mag je dan het verschil dat er feitelijk gewoon is niet laten zien :?

Als iemand heel graag unisex anwb-kleding wil dragen, helemaal prima hoor. Persoonlijk accentueer ik liever de verschillen omdat ik dat gewoon mooi vind.

Het gaat meer om de negatieve stereotypering en de behandeling, niet dat iedereen een vormloze zak moet gaan dragen. Is hier in het topic al zat voorbeelden geplaatst van oa verschillende teksten/opdrukken, filmpjes van stelselmatig andere behandelingen (meestal in het voordeel van jongens) en wat kinderen er zelf van vinden.

Verschil mag er best zijn maar in veel gevallen is er geen gelijkheid, zelfs niet in kinderkleding en speelgoed. Dus ja dit heeft heel veel te maken met gelijkheid en maar weinig met unisex kleding.

Om het plaatje wat Blijheid al eerder postte nog maar eens naar voren te halen

Afbeelding

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 14:49

Ik snap het schadelijke niet echt van die verschillende rompers.

En gelijke behandelingen; meisjes zijn ook echt anders dan jongens in mijn beleving en ervaring. Meisjes kiezen uit zichzelf ook vaak ander speelgoed dan jongens.
Je kunt twee geslachten gewoon niet volledig als gelijke zien, omdat ze niet gelijk zijn. Vrouwen zijn echt anders dan mannen. Dat is genetisch bepaald, dus meisjes zijn ook echt anders dan jongens. En de een is niet meer of minder dan de ander, maar niet hetzelfde.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 14:51

Labels zullen altijd bestaan. Waarom leren we kinderen niet dat labels hun niet moet definiëren als persoon en dat ze gewoon kunnen dragen wat ze willen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 15:16

FatCat schreef:
Labels zullen altijd bestaan. Waarom leren we kinderen niet dat labels hun niet moet definiëren als persoon en dat ze gewoon kunnen dragen wat ze willen?

Dat dus. En met betrekking tot het pesten; waarom moeten we de hele wereld aanpassen zodat anderen maar niet de noodzaak voelen om te pesten? Wat is er gebeurd met je kind gewoon opvoeden en tot de orde roepen bij pesten en treiteren?

Nee, in plaats daarvan mag een jongensbroek geen jongensbroek meer heten. In feite begint het al met de babyshower en alle babyvoorbereiding. Ik heb nog nooit een 'it's a boy' slinger in het roze gezien. Dus die verschillen zijn er al van begin af aan en dat begint met de ouders en niet bij de kinderen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 15:26

verootjoo schreef:
Overigens zijn vrouwen per definitie niet gelijk aan mannen. Gelijkwaardig wel. Maar gelijk niet, onze lichamen werken anders, onze hersenen werken anders, fysiek zitten we heel anders in elkaar.

De wetenschap is het niet met je eens hoor. Verschillen binnen de geslachten zijn veel groter dan tussen de geslachten, de overlap is erg groot. De fysieke verschillen zijn beperkt, en staan voor een groot deel onder invloed van hormonen, en zijn dus niet zo permanent (ontstaan voor een groot deel pas na de puberteit, nemen in de loop van het leven af, wisselen, kunnen beinvloed worden door medicijnen of hormoontherapie.)

Oftewel: onwaar.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 15:45

als de hema de kinderkleding genderneutraal wil maken, dus gewoon kinderkleding wil noemn ipv meisjes en jongenskleding; prima toch!
kan dat stoere meisje ook eens een stoere donkerblauwe trui aan en dat jongetje wat van roze houd een roze broek.

vraag is meer waarom genderneutraal zo genoemd wordt? een man die zich vrouw voelt en zich zo kleed noemt zich toch gewoon vrouw? ik vind juist het woord genderneutraal discriminerend.