Weer ernstig dierenleed in slachthuis België

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ewelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 10:06

Ik heb niet alles gelezen maar het is wel een groot zwart-wit verhaal. Geen vleeseter wel vleeseter. Zullen we gewoon iedereen in zijn waarde laten? Waarom de ene mens uitmaken voor kannibaal en de andere voor grijze sok?

Tuurlijk mag je mensen bewust maken en is het schandalig dat er op dergelijke wijze met dieren omgegaan wordt. Maar ik heb ook dieren geslacht zien worden die geen idee hadden wat er gebeurde. Onze eigen koe is bijvoorbeeld geschoten in de trailer met een pluk hooi nog in haar bek. Geen seconde stress en ook 2 van onze paarden zijn geslacht en dit ging ook heel netjes. Daar heb ik geen negatieve ervaring bij. Ik eet dus ook vlees en dat is mijn recht.

Mensen die ervoor kiezen om dit niet te doen respecteer ik ook en heb ik grote bewondering voor. Maar dat wil niet zeggen dat ik dit ook "moet" doen. Beter kunnen we onze krachten bundelen en ervoor zorgen dat het dierenleed gespaard wordt door op een nette manier vee te slachten. (ja, dat kan dus ook op een humane manier) en er bovenal voor zorgen dat ieder dier bij leven een mooi leven heeft.

Samen sta je sterker, nietwaar?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 10:08

@ Fellor
Wel je interpretatie van mijn schrijven hier zit er vér naast, maar dat is wat meestal gebeurt in dit soort discussies ( "je schrijft dít dus je bedoelt dát).
Ik ga niet rectificeren wat jij fantaseert over mijn mening, als je niet begrijpend kunt lezen is dat jouw probleem.
Ik wil best discussiëren en indien nodig toelichting geven over wat ik daadwerkelijk heb geschreven.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 10:09

Fellor... Bij jouw post krijg ik het over één kam scheren idee.
Ik weet niet waar jij je info vandaan haalt maar jouw beeld van boeren is niet helemaal correct.
Als ik mag spreken.. Die stage heeft gelopen op verschillende sectoren óók om te kijken of ik vegetariër zou worden daar om.

Varkens die geen poot kunnen verzetten is dus complete onzin.
Ook in eigen mest liggen... Amoniaklucht.
Ik weet niet wáár jij je info weg hebt.. Maar er klopt bar weinig van.
Zo ook over de kippen.

Ben jij daadwerkelijk langs geweest bij boeren? Of klad je maar wat op na wat filmpjes of schrijfstukken?

Welzijn zou verbeterd mogen worden.
Op alle gebieden.
Óók huisdier....
En varken koe en kip netzo.

Als boer meer geld zou krijgen en minder dieren per stukje zou mogen plaatsen en n correcter bedrag voor dier wanneer hij de kwaliteit in welzijn bevorderd zou dat n stuk aantrekkelijker zijn.

Maar... Dat wil de consument niet betalen.

Nee... Ga ik toch liever met vrienden om tafel en koop ik een hele koe en varken op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 10:11

Kuggur schreef:
@ Fellor
Wel je interpretatie van mijn schrijven hier zit er vér naast, maar dat is wat meestal gebeurt in dit soort discussies ( "je schrijft dít dus je bedoelt dát).
Ik ga niet rectificeren wat jij fantaseert over mijn mening, als je niet begrijpend kunt lezen is dat jouw probleem.
Ik wil best discussiëren en indien nodig toelichting geven over wat ik daadwerkelijk heb geschreven.

Discussiëren houdt in jouw geval in dat jij dingen mag roepen als feit en mag roepen dat de ander dom is en dat je zelf hetzelfde doet als de ander maar dat dat dan allemaal wel klopt.
Ik heb van jou nog geen inhoud gezien, alleen andere mensen op een deel van hun post voor dom en raar uitmaken.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 10:12

Ewelle: daar ga ik helemaal mee mee.
Men wordt hier neergezet als een verschrikkelijk mens omdat je vlees eet en dan verwonderd zijn dat mensen misschien niet meer durven toegeven dat ze vlees van de supermarkt eten _-:(

T is niet omdat je vlees eet, dat je het dierenleed bij sommige slachterijen goedkeurd.

Of keuren alle ruiters ook autimatisch goed dat men paarden uitbuit, gewoon omdat je zelf ook paardrijd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 10:16

maralyn schreef:
Fellor... Bij jouw post krijg ik het over één kam scheren idee.
Ik weet niet waar jij je info vandaan haalt maar jouw beeld van boeren is niet helemaal correct.
Als ik mag spreken.. Die stage heeft gelopen op verschillende sectoren óók om te kijken of ik vegetariër zou worden daar om.

Varkens die geen poot kunnen verzetten is dus complete onzin.
Ook in eigen mest liggen... Amoniaklucht.
Ik weet niet wáár jij je info weg hebt.. Maar er klopt bar weinig van.
Zo ook over de kippen.

Ben jij daadwerkelijk langs geweest bij boeren? Of klad je maar wat op na wat filmpjes of schrijfstukken?

Welzijn zou verbeterd mogen worden.
Op alle gebieden.
Óók huisdier....
En varken koe en kip netzo.

Als boer meer geld zou krijgen en minder dieren per stukje zou mogen plaatsen en n correcter bedrag voor dier wanneer hij de kwaliteit in welzijn bevorderd zou dat n stuk aantrekkelijker zijn.

Maar... Dat wil de consument niet betalen.

Nee... Ga ik toch liever met vrienden om tafel en koop ik een hele koe en varken op.

Ja, ik ben regelmatig in stallen geweest (o.a. op de bedrijven die hier in grote getalen in de buurt zitten). Maar daarbuiten; het meeste vlees komt door de ongelooflijk grote consumptie niet uit NL En ik vraag me dan af of jij weleens op een varkensboerderij bent geweest. De varkens in kraamkooien staan absoluut op roosters of beton en de meeste groepsvarkens in NL staan ook gewoon op betonnen roosters.
Daarbij; zoals eerder genoemd zit er een heel groot deel van het vleesvebruik in fastfood ketens e.d. waar 95% gebruik van maakt en daar kot het vlees uit buitenlandse bedrijven waar veel varkens fulltime in betonnen "stands" staan.
De meeste runderen hebben het in mijn ogen over het algemeen iets beter.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 10:17

Fellor schreef:
Kuggur schreef:
@ Fellor

Discussiëren houdt in jouw geval in dat jij dingen mag roepen als feit en mag roepen dat de ander dom is en dat je zelf hetzelfde doet als de ander maar dat dat dan allemaal wel klopt.
Ik heb van jou nog geen inhoud gezien, alleen andere mensen op een deel van hun post voor dom en raar uitmaken.

Bedankt voor het zo treffend illustreren van mijn punt.
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 13-09-17 10:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 10:24

dromertje2 schreef:
Ewelle: daar ga ik helemaal mee mee.
Men wordt hier neergezet als een verschrikkelijk mens omdat je vlees eet en dan verwonderd zijn dat mensen misschien niet meer durven toegeven dat ze vlees van de supermarkt eten _-:(

T is niet omdat je vlees eet, dat je het dierenleed bij sommige slachterijen goedkeurd.

Of keuren alle ruiters ook autimatisch goed dat men paarden uitbuit, gewoon omdat je zelf ook paardrijd?

Ik betaal er niet voor om iemand misschien mijn paard te laten mishandelen. Op het moment dat je vleeskoopt waarvan je de herkomst en slachterij niet kent draag je er misschien op directe wijze aan bij dat dit gebeurd.
Dat is dus niet hetzelfde als het voorbeeld met paardrijden. Als je zelf je paard niet mishandelt draag je er niet aan bij.

Ik snap heel goed dat de meeste mensen dit soort dingen niet oké vinden, maar dat neemt niet weg dat de meesten er wel hun ogen voor sluiten en het niet onderkennen. In dat geval vind ik het soms verbazend dat er niet vaker een bewustere keuze wordt gemaakt op vleesgebied. Dat dan vaak de hogere kosten worden aangehaald snap ik ook niet. Dan eet je een dag minder vlees of neem je eenvoudigere producten ipv de duurdere delen.
Het zou fijn zijn als mensen behalve de wijze waarop de dieren worden gehouden, ook bewust zouden kunnen kiezen voor hoe hun vlees geslacht wordt. Dat er bijvoorbeeld een keurmerk is voor slachthuizen waar fulltime toezicht is en de dieren zo zorgvuldig mogelijk per individueel dier (en niet zo goedkoop en snel mogelijk) buiten westen worden gebracht.

dromertje2

Re: Weer ernstig dierenleed in slachthuis België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 10:26

Je snapt mijn punt niet, maar dat is niet erg hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 10:29

Of jij mijn antwoord niet

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 10:30

Snappen we het beide niet :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 10:34

Het ligt er ook heel erg aan hoe je naar zo'n stallen kijkt, en wat je verwacht en gewend bent te zien.
Ik heb eens een rondleiding gehad bij een koeienboer. Die boer vertelde ontzettend enthousiast over zijn boerderij.. over hoe de koeien helemaal automatisch gemolken werden en gecontroleerd op ontstekingen in de uier.. hoe ze op waterbedden konden slapen en door de ruime stal konden lopen.. hoe veel grond er rondom de stal lag waar ze hun eigen kuilvoer van maakte.. In zijn ogen zorgde hij gewoon prima voor zijn dieren en hadden ze het naar hun zin..
Maar ik, ik zag vooral een veel te donkere stal met te veel koeien bij elkaar. Geen plek om een stukje te rennen of spelen.. geen toegang naar buiten terwijl er grond genoeg was.. beton op de grond, wat uiteraard vol lag met mest.. En dan natuurlijk de jonge kalfjes die eerst een dag alleen in een hutje stonden en daagna met een stuk of vijf op een paar m2.
Sindsdien, als ik lees dat een boer zo goed voor zijn dieren is, dan denk ik, voor mij is dat waarschijnlijk nog niet goed genoeg.
Ook ben ik eens bij een kleinschalige boer binnen geweest die vleeskippen fokte. Ik was nog vrij jong, maar ik herinner me nog heel goed de ammoniaklucht, ik kon er zelf geen adem halen. Ik weet niet of het in grotere kippenschuren net zo erg is, maar dat was echt vreselijk zielig := En ook daar vertelde die boer trots over zijn dieren en was er in zijn ogen niks mis mee.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-17 10:39

Cognitieve dissonantie :)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 10:44

Hahaha ja fellor... Maar misschien vergeet je dat er verschrikkelijk veel verschil zit tussen boer en boer en ook tussen stallen en stallen.
Blijkbaar ben jij bij mindere prettige boeren geweest dan ik.
Betekent niet dat jij dan per direct het mag bestempelen als één en dezelfde waarheid?
Vind ik niet in ieder geval.

Dat jij het buitenlandse vleesconsumptie erbij haald vind ik... Bijzonder. Heb dat zelf nergens genoemd. Gezien ik enkel doelnop nederlandse boeren én wetgeving.
Het klopt inderdaad dat wij in nl import en export hanteren. Maar dat maakt je niet verplicht tot het kopen van?

Wél kan ik mij plaatsen dat het vlees van nl in nederland moet blijven.. Wat zeg ik... Zelfs liever plaatselijk. Omdat dat ook beter is voor het welzijn.

Neemt niet weg dat ik mij niet kan vinden in jouw geopperde optiek van jouw post.

Ieder heeft andere glazen in een bril.
Een mening is géén feit. Zeker niet als je een koppeltje boeren neemt tegen over alles.
Zeer incorrect in mijn ogen. En dus een non argument voor een algehele plaatsing.

Maar.... Dat is mijn optiek en mijn mening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 11:00

Waarom ik buitenlands vlees erbij haal is omdat dat nou eenmaal een groot deel van de markt is in NL en omdat maar zeer weinig mensen bewust alleen NL vlees eten.
En zolang er nog zo'n groot verschil bestaat in hoe dieren in NL gehouden worden op vleesvee bedrijven is NL vlees eten dus ook niet echt een garantie op wat dan ook.
Dieren die in een minihok op beton staan of in een kraamkooi liggen heeft niks te maken met de kleur glazen die ik in mijn bril heb. Kan me toch niet voorstellen dat ook maar iemand met liefde voor dieren dat oké vind, of je nou vlees eet of niet.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 11:23

8nnemiek, vreemde stal dan waar jij geweest bent. Als er een melkrobot was en waterbedden dan klinkt dit toch echt als een nieuwe moderne stal. En die zijn juist verre van donker en klein.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 11:24

PlantsTho schreef:

En dit soort reacties is juist precies wat weerstand oproept. Zo van: ach, de arme zielen weten zelf nog niet wat ze denken en hoe dat komt. En als vegetariër/veganist sta hier ver boven, want ik weet dingen van vleeseters die ze zelf nog niet doorhebben.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-17 11:32

Kinke schreef:
PlantsTho schreef:

En dit soort reacties is juist precies wat weerstand oproept. Zo van: ach, de arme zielen weten zelf nog niet wat ze denken en hoe dat komt. En als vegetariër/veganist sta hier ver boven, want ik weet dingen van vleeseters die ze zelf nog niet doorhebben.

Het valt mij op dat de enige mensen die zeggen vega(n)s zichzelf verheven voelen allemaal carnisten ( <3 ) zijn.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 11:34

tuurlijk, ga vooral niet in op je manier van schrijven.
Ik zie juist vooral vleeseters die het niets uitmaakt of iemand wel of geen vlees eet en dit ook helemaal niet opdringen aan anderen en ik zie graag voorbeelden waaruit blijkt dat ze zichzelf beter voelen dan anderen?
Volgens mij is het heel duidelijk, niemand wil dat dieren zo behandeld worden als in het filmpje.
Laatst bijgewerkt door Kinke op 13-09-17 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 11:35

PlantsTho schreef:
Het valt mij op dat de enige mensen die zeggen vega(n)s zichzelf verheven voelen allemaal carnisten ( <3 ) zijn.

Sorry, nee :o
Ik eet plantaardig, maar sommige vegans slaan een beetje door imo -O-

Hoewel minder vlees eten voor de planeet en onze gezondheid alleen al echt nodig zal gaan zijn.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-17 11:37

Kinke schreef:
tuurlijk, ga vooral niet in op je manier van schrijven.

Zolang jij niet ingaat op alles wat hier gepost wordt en alleen komt posten om te bashen voel ik me niet echt geroepen om dat te doen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 11:38

Azmay schreef:
PlantsTho schreef:

Sorry, nee :o
Ik eet plantaardig, maar sommige vegans slaan een beetje door imo -O-

Hoewel minder vlees eten voor de planeet en onze gezondheid alleen al echt nodig zal gaan zijn.

Eens. :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 11:42

Kinke, Het was volgens mij een vrij oude stal die gewoon hier en daar was opgeknapt. De melkrobot was nog heel nieuw, maar de stal zelf vrij oud. Nog helemaal van hout ook met een dicht houten dak, waardoor zo'n stal natuurlijk vanzelf al donkerder wordt. En ze hadden wat minder ruimte dan een paard in een box van 3x3 gok ik.. wat op zich niet erg is voor 's nachts of met slecht weer, maar als de dieren hun hele leven op stal staan vind ik dat gewoon te krap.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 11:46

ah, verbouwd zou zeker kunnen. Minder ruimte dan 3x3? dat heb ik in melkveestallen nog nooit gezien, maar zou natuurlijk kunnen. Weet niet hoe de regels zijn als je een bestaande stal verbouwd, maar er zijn zeker eisen mbt de hoeveelheid ruimte per koe.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 11:48

PlantsTho schreef:
Zolang jij niet ingaat op alles wat hier gepost wordt en alleen komt posten om te bashen voel ik me niet echt geroepen om dat te doen :)

Ik bash niet PlantsTho, ik denk gewoon totaal anders dan jij. Eet vooral vegetarisch/vegan, voel je daar helemaal gelukkig en gezond bij, blij voor jou dat jij daar happy mee bent.