Discriminatie van blinden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 17:29

Onali schreef:
Word jij nooit moe van jezelf?

_/-\o_
Shadow0, je doet iedere keer of het nauwelijks inspanning vergt van de grote, boze, bevoordeelde meerderheid om volledig tegemoet te komen aan alle eisen van iedere kleine, zielige, gekwetste minderheid.
Alleen maar even een extra medewerker inplannen voor het aan het handje meeleiden van klanten die niet zelf kunnen winkelen. (Dat gaat dus niet zomaar bij een prijsvechter die bestaat van minimale marges en dus van het op zo efficiënt mogelijke wijze zo veel mogelijk producten verkopen/klanten verwerken.)
Alleen maar even een paar minuten de tijd nemen bij een drukke bushalte in de spits om iemand uit te leggen hoe een bus werkt of om diegene aan boord te hijsen. (Terwijl die bussen allemaal op de allerkrapst mogelijke tijden en aansluitingen rijden. Meer tijd nemen of extra personeel aannemen betekent dat de concessie naar de goedkopere concurrent gaat.)
Alleen maar even de m/v-bordjes bij de wc's weghalen. (Dan blijken de dames ineens - hoe verrassend - een probleem te hebben met pisbakkenpissende mannen in de gemeenschappelijke mascarabijwerk-/handenwasruimte.) Nou, dan moeten die hele urinoirs maar afgeschaft worden. (Zit je weer met precies hetzelfde probleem, namelijk dat het niet blijft bij enkel bordjes verwijderen).

'Alleen maar...'
Nee! Een heleboel van de door jou voorgestelde 'kleine handreikingen' zijn simpelweg niet heel klein, omdat ze in een op efficiëntie en kostenbesparing gericht systeem stiekem of minder stiekem een vrij grote aanpassing vergen.

Eenvoudig gezegd kost het een Kruidvat veel meer om het mogelijk te maken om iedere blinde semi-zelf een haarborstel te laten kopen dan dat het verkopen van die haarborstel oplevert, en dat geldt voor heel veel andere 'Kruidvatsituaties' in deze maatschappij.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 17:50

Onali schreef:
Maar als die 45 minuten omrijden (onzin trouwens want winkels zitten ALTIJD langs een busroute) er nou voor zorgt dat ze daarmee zelfstandig kan winkelen. Dat is dan toch een winsituatie toch?

Nee, natuurlijk is dat geen 'winsituatie' omdat iemand dan extra moet reizen om vervolgens in de winkel alsnog geholpen te worden, alleen dan door een winkel die het wel doet.

Daarmee zadel je iemand op met onnodige reistijd, en het lost uiteindelijk niets op.

Het punt over de routes is natuurlijk dat de bus die bij jou in de buurt stopt misschien niet degene is die bij de juiste winkel in de buurt komt.

Ik kan vanuit mijn huis met de auto in 5 a 10 minuten bij bepaalde winkels zijn waar ik met de bus drie kwartier over doe, omdat ik met de bus eerst naar het station moet, en dan moet overstappen.

Als het nodig is, is dat al vervelend genoeg, maar hier wordt het als oplossing gepresenteerd voor de onwil van het Kruidvat om te helpen.

Citaat:
Ik zie trouwens niet in hoe de buschaffeur moet helpen dan? Ze is blind, niet gek. Als het goed is gebruik je daar een OV kaart voor (sorry ik reis niet met OV) Dus kwestie van inloggen en gaan zitten.

Misschien is het nuttig om vooral wat meer te lezen over mensen die met het ov reizen en welke problemen zoal tegenkomen. Dit filmpje plaatste ik omdat het een illustratie is hoe men ook in het OV soms denkt over toegankelijkheid (andermans probleem!) maar dat ging inderdaad over iemand met een rolstoel.

Maar ook iemand die blind is heeft wellicht af en toe wat hulp nodig: bijvoorbeeld omdat je de bus niet aan ziet komen en het dus nodig is dat de stopt ook al steek je niet je hand op, en op een bushalte met meerdere bussen welke bus de juiste is. Als het routesysteem uitvalt is het handig als de chauffeur even een seintje geeft wanneer de halte bereikt is, etc. Allemaal redelijk kleine dingetjes - maar zolang de houding is om vooral niet, geen enkele moeite te hoeven doen en iemand anders het op te laten knappen ondervinden veel mensen toch nodeloos veel problemen met het reizen, winkelen en leven in het algemeen.

En vervolgens krijgen we als maatschappij dus hogere kosten (extra ondersteuning, apart vervoer) voor situaties die veel makkelijker en goedkoper op te lossen zijn door tegemoet komen in dit soort dingen gewoon net even normaler te maken.

Mungbean

Re: Discriminatie van blinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 17:54

Assisteren bij uitstappen of omroepen valt in de groep: we halen je spullen wel even voor je uit de winkel.
Een vergelijkbaar voorbeeld zou zijn: kun je me meteen even thuis afzetten, 20 minuten van de route?

PrinceAmos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 17:55

oomens schreef:
Onali schreef:
Word jij nooit moe van jezelf?

Alleen maar even een extra medewerker inplannen voor het aan het handje meeleiden van klanten die niet zelf kunnen winkelen. (Dat gaat dus niet zomaar bij een prijsvechter die bestaat van minimale marges en dus van het op zo efficiënt mogelijke wijze zo veel mogelijk producten verkopen/klanten verwerken.)

Precies dit. Kom maar eens met mijn werkgever praten. Die lacht je vierkant uit.. bij de Kruidvat is het nog zo dat ze met je meelopen naar het product als je iets vraagt en je weet niet waar het ligt. Bij 9 vd 10 Action winkels hier in de regio (Zwolle) lopen ze niet eens mee en wijzen ze het aan.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 17:58

Shadow0 schreef:
Pantykous schreef:
De kruidvat heeft m.i. binnen het redelijke dat van een kruidvat verwacht kan worden gehandeld.

Blijkbaar niet, want het Kruidvat is in het ongelijk gesteld. We kunnen het dus wel verwachten.

Maar misschien vind je dat het verdrag voor de rechten van de mens onredelijke dingen verwacht, dat kan natuurlijk. Misschien kun je dat toelichten?

Citaat:
Dat heeft niks te maken met het feit dat de klant in kwestie blind is,

Dat heeft er natuurlijk alles mee te maken, want toegankelijkheid is niet zomaar hetzelfde als service.

Citaat:
maar met de bedrijfsvoering van de Kruidvat. Bij bijvoorbeeld een Etos was mevrouw zeer waarschijnlijk wel gewoon geholpen. :j

En dat is dus deels concurrentievervalsing. Het is natuurlijk erg makkelijk om zaken die iets meer tijd en moeite kosten af te schuiven op anderen.

Maar er zijn ook andere bezwaren: wat als er geen Etos in de buurt is? En dat speelt alleen maar extra bij mensen met een beperking, want niet iedereen kan zomaar een stukje verder fietsen of even de auto pakken naar het volgende dorp.

Ik wil dat wel toelichten. Ook als je gehandicapt bent moet je zelfredzaam zijn. Ik vind dus dat als je naar een winkel gaat met de behoefte om wat spullen te kopen en het personeel bied aan om alles te verzamelen, dat je dan keurig geholpen wordt. Dan heb je de kans om alles in het mandje te voelen, misschien vraag je een andere klant om hulp. Kan allemaal. Dat je niet aan de hand de hele winkel doorgenomen word vind ik dus inderdaad geen reden tot consternatie. Waarom zou je het daar niet mee eens zijn? Ze wordt geholpen?

Zelf jaren op de markt gestaan, ook genoeg blinde mensen aan de kraam. Die geven even de portemonnee over bijvoorbeeld, zodat ik het geld kan tellen. Kost wat extra tijd maar dat is geen probleem, ook leg ik alles uitvoerig uit. Dat doe ik namelijk voor iedere klant. Ook genoeg klanten in een rolstoel en dan loop ik even om de kraam heen om een tas in te ruimen/op te hangen/etc. Hetzelfde voor oude mensen. Dat vind ik niet meer dan normaal, elkaar een beetje helpen. :j

En concurrentievervalsing, kom op. Etos positioneert zich wezenlijk anders dan Kruidvat dat heeft niks met concurrentie vervalsing te maken.

Wendy schreef:
Ok, dus omdat online shoppen tegenwoordig een mogelijkheid is, moeten alle visueel beperkten hun huis dus niet meer uit komen om boodschappen te doen? Want dat kunnen ze immers ook thuis?

Nee hoor, maar als je perse bij de Kruidvat wilt winkelen moet je dat misschien overwegen. :j

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 18:03

PrinceAmos schreef:
Precies dit. Kom maar eens met mijn werkgever praten. Die lacht je vierkant uit.. bij de Kruidvat is het nog zo dat ze met je meelopen naar het product als je iets vraagt en je weet niet waar het ligt. Bij 9 vd 10 Action winkels hier in de regio (Zwolle) lopen ze niet eens mee en wijzen ze het aan.

Dat dus. Dergelijke kleine marges maken dat, zodra een medewerker meer dan enkele seconden bezig is om een klant aan een product te helpen, het meer loont om diezelfde klant dan maar onverrichter zake zonder dat product naar buiten te laten lopen.

Dan kun je zeggen "zo'n maatschappij moeten we toch niet willen met zijn allen", maar het wrange is dat we dat blijkbaar wél willen met zijn allen, getuigen de massa's mensen die voor 50 cent Chinese plastic prullaria halen bij de Action en voor 2 euro Bengaals textiel bij de Primark.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 18:04

Licht Off topic: Moet ineens aan een situatie denken waar mijn moeder ooit in zat met haar grote hart.
Ze begeleide een oude van dagen met rolator met winkelen. Vrouw gooit eerst dingen in haar kar, bedenkt zich later weer en legt dan de boter die ze toch niet wil tussen de jam.
Mijn moeder: geef maar ik leg het even terug.
Zij: nee joh, ben jij gek, daar hebben ze personeel voor.
Vervolgens bij de honing, zij: is dat zo duur?
Doet tasje open en stopt honing erin.
Mijn moeder: he, dat kan niet dat is diefstal.
Zij: ach joh dat merken ze niet.

Ze liep echt met het schaamrood op de kaken achter deze hulpbehoevende aan :D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 18:05

oomens schreef:
Shadow0, je doet iedere keer of het nauwelijks inspanning vergt van de grote, boze, bevoordeelde meerderheid om volledig tegemoet te komen aan alle eisen van iedere kleine, zielige, gekwetste minderheid.

Wat een fijne en respectvolle manier om te kijken naar medemensen. "Kleine, zielige, gekwetste minderheid."

Dat is dus precies de houding die eronder ligt: die onaardigheid, die onwelkomheid.

En eh, ja, heel veel van die dingen zijn echt zo klein. Je hoeft bijvoorbeeld niet 40 uur per week een extra medewerker in te plannen om mensen rond te leiden door de winkel: gewoon net wat extra ruimte in de planning (aka geen chronische onderbezetting dus) lost al veel op. Want het gaat maar om af en toe. Het is niet zo dat de drogisterijen worden overlopen door hordes mensen die dat voortdurend willen - en als dat zo zou zijn dan geven ze gewoon een nette, onderbouwde reactie waarom ze vinden dat het uit de hand loopt, en dan is er niets aan de hand.

Die redelijkheid is er echt wel want in alle eerlijkheid: zo hoog leggen we de lat voor inclusie niet. Zo extreem zijn de eisen die we stellen helemaal niet. Zelfs hier gaat het er niet om dat de winkel altijd iemand mee moet sturen, alleen maar dat ze de vaag serieus behandelen en motiveren waarom het niet kan. Meer niet. Maar zelfs dat deed het kruidvat niet.

En als dat niet kan binnen de context van een prijsvechter... wie weten moeten we ons dan eens afvragen of de prijsvechters ons niet meer kosten dan opleveren? Pennywise, pound foolish lijkt me hier zeker op te gaan.

Citaat:
Alleen maar even een paar minuten de tijd nemen bij een drukke bushalte in de spits om iemand uit te leggen hoe een bus werkt of om diegene aan boord te hijsen. (Terwijl die bussen allemaal op de allerkrapst mogelijke tijden en aansluitingen rijden.

En daar zit dus het probleem: de neiging om het allerkrapste te doen. En vervolgens blijven er een boel uitzonderingen en daar verzinnen we dan hele dure oplossingen voor - zodat we in het geheel veel slechter af zijn, met opgejaagde chauffeurs en mensen die op botte manier geweigerd worden, en eindeloze discussie over vervangend vervoer...
terwijl we ook gewoon net wat meer smeerolie in onze maatschappij kunnen gooien in dat we toegankelijkheid en behulpzaamheid en een beetje meer lucht in de planning uiteindelijk veel fijner werkt, en ook nog eens goedkoper is.

Citaat:
'Alleen maar...'
Nee! Een heleboel van de door jou voorgestelde 'kleine handreikingen' zijn simpelweg niet heel klein, omdat ze in een op efficiëntie en kostenbesparing gericht systeem stiekem of minder stiekem een vrij grote aanpassing vergen.

Dat zijn dus de nadelen van het op efficientie en kostenbesparingen gerichte systeem. Daar vallen mensen buiten, terwijl we dat als maatschappij echt makkelijk kunnen dragen. Onnodig.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 18:12

Pantykous schreef:
En concurrentievervalsing, kom op. Etos positioneert zich wezenlijk anders dan Kruidvat dat heeft niks met concurrentie vervalsing te maken.

Bij ons in het winkelcentrumpje, echt zo'n buurtcentrum, is nu een kruidvat gekomen tegenover de Etos. Ik hoop dat de Etos het redt, maar dat is hele rechtstreekse concurrentie. Maar als het Kruidvat de Etos wegbeconcurreert, dan heeft een deel dus iets goedkopere drogisterijspullen (en een boel zut), en hebben een aanzienlijk aantal andere wijkbewoners een betrouwbare en toegankelijke drogist verloren.

En dat is gewoon een probleem want soms is de goedkoopste oplossing op grotere schaal toch minder gunstig. Als dat betekent dat een deel van onze wijkbewoners (en zoals gezegd, we hebben heel wat mensen met diverse beperkingen hier wonen) niet meer zelf dat soort dingen kan kopen en daarom is aangewezen op vervangend vervoer of extra boodschappenhulp, dan is dat nadelig voor ons als wijk. En dat kost veel meer dan die paar stuivers korting bij het Kruidvat opleveren.

En dus moet het Kruidvat zich gewoon houden aan de toegankelijkheidsrichtlijnen, en dat is dus ook waar ze terecht op aangesproken zijn.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 18:17

Shadow0 schreef:
Dat zijn dus de nadelen van het op efficientie en kostenbesparingen gerichte systeem. Daar vallen mensen buiten

Dat zijn de nadelen van ieder systeem, of de boot of het leven. Er zijn altijd individuen die erbuiten vallen. Altijd. Overal. Met wat voor systeem dan ook. Er zijn altijd mensen die ergens van profiteren en mensen die daar de nadelen van ondervinden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 18:21

oomens schreef:
Dat zijn de nadelen van ieder systeem, of de boot of het leven. Er zijn altijd individuen die erbuiten vallen. Altijd. Overal. Met wat voor systeem dan ook. Er zijn altijd mensen die ergens van profiteren en mensen die daar de nadelen van ondervinden.

Ja, en als je naar het universum als geheel kijkt doet het er ook niet echt toe wat wij in een klein landje op een niet zo grote planeet in een willekeurig zonnestelsel aan het doen zijn...
... maar voor de personen die erbuiten vallen doet het er wel toe, en we kunnen toch best ons best doen om er wat beters van te maken. Zelfs als dat niet perfect is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 18:24

Wij helpen in dit land allerlei mensen die het niet makkelijk hebben.

Wat dacht je bv van sociale huur. dat kost echt een heleboel meer geld dan die paar lichamelijk beperkte mensen die een beetje hulp nodig hebben. ( dit als tegenargument van mense ndie zeggen dat het allemaal maar geld kost die gehandicapten )

Dat vinden allemaal heel normaal, dat mensen met weinig geld heel weinig huur betalen en de meer verdienende buren het dubbele. Dat is ook steun, steun die veel meer geld kost dan het even rondlopen met iemand die slecht zicht heeft.

Wij zijn een sociaal land, waar we elkaar helpen. De zwaarste lasten bij degene die dat kunnen dragen.

Dat hulpbehoevende mensen ook onaardig, gemeen of dom kunnen zijn net zoals "gewone" . ( sarcastisch) mensen doet daar niets aan af.

BTW schandalig om als tegen argument te gebruiken dat deze blinde mevrouw vroeger een man was. Echt hoe haal je het in je hoofd.

Ik kan me ook best voorstellen trouwens dat je heel boos kan worden als je altijd maar tegen je beperking aanloopt en niet geholpen wordt omdat je teveel tijd kost, de samenleving tot last bent.
Dat iedereen je laat voelen dat je lastig bent, beter thuis kon blijven, dat het prettig is als je gewoon lekker onzichtbaar blijft.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 18:26

Iedereen moet eens ophouden met zielig doen en zich meteen in de slachtofferrol te plaatsen. Waar is ons gewone nuchtere boerenverstand gebleven?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 18:28

Marieke, het tegenargument was niet dat ze vroeger een man was :+
De mededorpsbewoner gaf aan dat veel jongeren bang waren/zijn voor deze persoon ivm eerder aggressief gedrag.
Klinkt mij meer als iemand die zijn/haar eigen credits vergooid heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 18:28

speurneusc schreef:
tsja als ik als ziende vraag welke mascara mij het beste zou passen gaan ze ook mee naar de mascara om me dingen uit te leggen en te laten zien en voelen, dus waarom een blinde vrouw niet. Beetje medegevoel tonen aan je medemens doet geen zeer en kan zeker geen kwaad.

nee hoor dat schijnt niet meer te mogen. ze vertellen je waar het staat en daarmee af. Dat heb ik laatst meegemaakt "dáár" *vrouw wijst bepaalde richting op en gaat weer verder met dingen bijvullen*
toen heb ik erop gegoogled :') en kwam er achter dat ze dus blijkbaar niet meer mee mogen lopen, want dit kost tijd.

(niet alles gelezen dus hopelijk niet spuit 11 nu)

edit: oja misschien wilde ze wel iets 'genants' hebben. Aambeienzalf ofzo. of zalf tegen vaginale schimmel. En wilde ze dat niet op een lijstje hebben :')
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-09-17 18:33, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 18:31

Citaat:
BTW schandalig om als tegen argument te gebruiken dat deze blinde mevrouw vroeger een man was. Echt hoe haal je het in je hoofd.

Misschien ook eens lezen waarom dat aangehaald werd.

Speedster schreef:
Iedereen moet eens ophouden met zielig doen en zich meteen in de slachtofferrol te plaatsen. Waar is ons gewone nuchtere boerenverstand gebleven?

precies.
Iedereen en alles is slachtoffer en word voortaan gediscrimineerd.
En ja soms is dat zo, maar heel vaak ook niet maar komen ze met die kaart wel overal mee weg.

Toen ik jaren terug bij een opvang voor dakloze werkte was daar een rolstoeler bij.
Die vaak in de problemen kwam, lees, een keer een goede klap van mede"bewoners" van die nacht.
Eerst was ik er boos over, later begreep ik het wel. Wat een etter was die kerel en in alles maar zijn rolstoel gebruiken als hij zijn zin niet kreeg.
Gelukkig had het vaste personeel daar dat ook goed door.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 18:32

oomens schreef:
Shadow0 schreef:
Dat zijn dus de nadelen van het op efficientie en kostenbesparingen gerichte systeem. Daar vallen mensen buiten

_/-\o_

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 18:41

Ach komop mensen dit is toch geen discriminatie.. Als ze slim was geweest had ze even gebeld om te vragen of zoiets mogelijk is.

Alles moet tegenwoordig zo goedkoop mogelijk en dat betekent ook met zo weinig mogelijk medewerkers. Voor iedereen die vindt dat klantvriendelijkheid het belangrijkst is en je dus best dat half uur kan helpen (als het niet meer is want ik heb ervaring met dit type klanten en het is niet erg, maar het duurt laaaang voordat ze een keuze gemaakt hebben :') ).
Dat halve uur dat die medewerker niet beschikbaar is, ga je dan wel even rustig in de rij staan voor die ene kassa die open is, niet zeiken dat er niemand beschikbaar is als je iets zoekt, en accepteer je ook de eventuele chaos die veroorzaakt wordt door zoiets?
Dan prima.

Maar uit ervaring weet ik dat dit niet zo is, en begrijp ik de oplossing van de kruidvat heel goed. Ik vind het een nette oplossing. Het is niet omdat medewerkers niet willen, maar simpelweg omdat ze niet kunnen. En voor die ene blije klant heb je er 40 ontevreden zeikerds terug.

Een tijdje geleden hielp ik bijvoorbeeld een persoon in een rolstoel, met zuurstoffles etc. Ik heb netjes haar kleding voor haar in de paskamer gehangen en de deur voor haar open gehouden, hulp aangeboden als ze die nodig had etc. Maar ook wij hebben een gebrek aan collega's en ik moet me er dus in mijn eentje mee redden.
En weet je hoeveel respect de andere klanten daarvoor op konden brengen? 0,0 zero nada niks. Ik was misschien 10 seconden aan het helpen en ze hadden geen geduld om even te wachten tot ik de rolstoelgebruiker geinstalleerd had. En ze konden zien dat ik daarmee bezig was. Daar hadden ze geen tijd voor hoor, dus werd de kleding gewoon voor een rail op de grond geflikkerd. Want je zal maar een halve minuut op een dag verliezen door even te wachten. :')

Dus, even vanuit het perspectief van iemand die echt heel hard probeert het iedereen naar de zin te maken; kijk ook eens naar jezelf in plaats van altijd alleen maar medewerkers de schuld te geven.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 18:55

Kennelijk is er een uitspraak geweest en is de mevrouw in haar gelijk gesteld. Maar als ik het filmje zo zie snap ik dat mensen bang voor haar zijn. Ik ben geen schijterd maar als ik haar zou tegenkomen in een steegje blind of niet zou ik toch wel even ongemakkelijk zijn. :o

En ik heb zelf een handicap en red mezelf langzaam aan weer wat beter. Tijden ook niet zo geweest. De behulpzaamheid is wisselend. Verschil bv de plus elders of de deka in mijn dorp. Plus helpt met inpakken en loopt mee naar de auto zonder dat ik er specifiek om vraag. De deka laat me worstelen met een zware doos of tas zonder te vragen of ik hulp nodg heb. Vraag ik hulp kunnen/willen ze niet even handje meehelpen.

Idem in kledingwinkels destijds of kruidvat (waar ik met scootmobiel niet in wil gaan trouwens veel te krap). Met een ellenlange zoektocht naar deo zonder parfum kruidvat wilde niemand helpen en geen advies, bij de etos is een medewerkster meegelopen en heeft zo ongeveer alle deos gepakt en getest en kwam daarna met een goed slim plan aluinstick bij de scheerspullen van de mannen.

Maar nee ik zou meer dan tevreden zijn geweest met de oplossing van kruidvat we pakken alles wat u wilt en kunt u bij de kassa alles voelen en testen :j

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 19:03

Doet me een beetje denken aan de schoolfoto zaak. School en in dit geval bied een oplossing aan, mevrouw gaat hier niet mee akkoord omdat ze een pest dag heeft of teleurgesteld is en stapt vervolgens naar het college.
Hoe ver gaat dit? Gaan we straks ook zaken krijgen omdat we niet als kleinere mensen bij de bovenste plank in de supermarkt kunnen?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 19:04

Jaaa daar kan ik ook mee gaan doen ik word aan alle kanten gediscrimineerd. Ben gehandicapt, afgekeurd, klein, heb een bril en chronisch ziek ook nog en vrouw. }>

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 19:13

karuna schreef:
Jaaa daar kan ik ook mee gaan doen ik word aan alle kanten gediscrimineerd. Ben gehandicapt, afgekeurd, klein, heb een bril en chronisch ziek ook nog en vrouw. }>

Je maakt hier een heel valide punt, wat ook de vinger op de zere plek legt wat betreft de problemen rond politieke correctheid, en het sociale gelijkheidsprincipe; mensen zijn niet gelijk aan elkaar, dus waar ga je de grenzen leggen...?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 19:17

Daarom zet ik het ook neer. Ik heb echt aan alle kanten meer dan voldoende redenen om me gediscrimineerd te voelen. Ben alleen niet zwart :') verder jaaaa alle punten zijn hier aanwezig. Voel ik me gediscrimineerd nee eigenlijk niet.

Of wel op twee punten. :j Ten eerste de overheid is heel goed in je achterstellen als chronisch zieke en alleenstaande zonder kinderen. We betalen steeds meer voor steeds minder compensatie. En door banken ivm hypotheek. Krijg ik niet ook al heb ik voldoende inkomen. Omdat ik afgekeurd ben. Jammer dan ook al ga ik er niet dood aan.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 19:53

Shadow0 schreef:
Wat het OV betreft: verdiep je vooral in hoe behulpzaam die af en toe zijn richting mensen met een beperking... (https://www.rtlnieuws.nl/nederland/vide ... sagier-uit
Eigenlijk hetzelfde probleem: een heel kleine extra actie maakt dat mensen met een beperking grotendeels zelfstandig kunnen reizen, het heeft alleen een klein beetje hulp nodig van de buschauffeur. Maar - onder druk gezet door rittijden? en door hoe we omgaan met beperkingen - wordt dit gezien als een enorme last, vindt men dat een ander het maar op moet lossen... met een veel complexere en ingrijpendere oplossing, zoals volledige begeleiding bij de reis ipv een minuutje extra tijd bij de bushalte.)

En da's dus nog los van de routebeperking van het OV: met de fiets of auto kun je alle kanten op maar met de bus ben je toch redelijk aan routes gebonden. Iets wat ik met de auto in 5 minuten kan doen, kan met de bus een reis van drie kwartier zijn.

Zo zorgen we dat mensen met een handicap inderdaad iedere keer voelen dat ze een handicap hebben, maken we het lastiger ipv eenvoudiger, werpen we allerlei extra drempels op die met simpele oplossingen prima te voorkomen zijn... en waarom? Wat bereiken we daar dan helemaal mee? Een onvriendelijke maatschappij, hogere kosten in het geheel, en wellicht een halve cent minder betalen op je shampoo. Hiephoi.

Goh, iedereen ervaart het natuurlijk anders, maar dat van die routebeperking geldt niet enkel voor mensen met een beperking... Iedereen die met OV reist heeft die routebeperking imo. Akkoord, sommige medewerkers van OV mogen behulpzamer en vooral vriendelijker zijn, maar persoonlijk vind ik dat doorgaans wel meevallen. Er zijn ook een aantal andere hulpmiddelen die behulpzaam zijn als je met een (visuele) beperking met het OV rijdt.
Ik ervaar mijn beperking niet noodzakelijk meer door het OV. Ik reis dagelijks met OV en ga naar verschillende bestemmingen (zowel nabij als verder weg en zowel in binnen- als buitenland). Ja, soms doe je er langer over met OV, maar dat is ook een kwestie van plannen. En inderdaad niet alle bestemmingen zijn even goed bereikbaar, maar als het echt nodig is, zijn veel mensen ook wel bereid om je te helpen als het kan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 19:57

Een auto is natuurlijk ook voor een hoop mensen sowieso niet weggelegd.
Alleen al vanwege de kosten.