Genderneutraal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Re: Genderneutraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 22:11

Die keuze heb je niet, een man (fysiek) mag geen vrouw (fysiek) fouilleren

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 22:12

Raar. Hoe doe je dat bij een transvrouw? Vanaf welk punt 'mag' zij niet meer door een man gefouilleerd worden?

Edit: en wat als een transman bij de douane werkt?
Volgens mij valt dit echt prima op te lossen als je een te fouilleren persoon vraagt of hij/zij okee is met een bepaalde beambte... Ik ben verdorie ooit behandeld door een mannelijke gynaecoloog maar ik mag niet gefouilleerd worden door een man _O-
Laatst bijgewerkt door Magrathea op 17-08-17 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 22:14

Magrathea schreef:
Door het te vragen?
Die vraag hoeft niet eens gesteld te worden als er op het document gewoon vermeld staat wat je in je broek rok geslachtsneutrale onderkleding hebt zitten.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 22:15

Lastig maar voor zover ik ooit ergens gelezen heb zolang er een vagina aanwezig is mag een man met penis niet fouilleren om elke schijn van sexuele intimidatie te voorkomen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 22:16

Ik vind het ronduit gezeik, kan het niet mooier maken. :+

Alsof een wc (wtf) wat betekend in je leven.
Zoek een leuke baan, leuke vrienden die je respecteren om wie je bent, en geniet van het leven.

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 22:16

bruintje123 schreef:
Ouders in volgende generaties veranderen toch wel zonder zo overdreven spastisch over gender neutraal te gaan doen.
Zo was 40 jaar terug toe durven geven dat je homo of lesbisch was ook veel groter dan nu. En zo spastisch is er ook niet over gedaan en toch is er verandering in gekomen.
Mag nog meer maar dat ontwikkeld ook wel door. Op een kleine groep overdreven gelovigen na zowel van christenen als islamieten.

En zo gaat dat ook wel met speelgoed.
Met het idee dat mensen geen man of vrouw voelen.
Maar dat krampachtige gedoe maakt het juist niet beter. Ik en meerdere met mij gaan zich dan juist afzetten.

Sorry, heb jij enig idee hoe hard homo's en lesbies hebben gevochten om te komen waar we nu zijn?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 22:17

Maar nogmaals: dan moet een mannelijke gynaecoloog toch wel het toppunt van seksuele intimidatie zijn. En dat mag wel gewoon.

De regeling die karuna schetst lijkt me enorm ongemakkelijk voor transmannen. Moet je in de rij bij de douane gaan uitleggen dat je je kleedt als een man en gedraagt als man maar wel een vagina hebt en dus gefouilleerd moet worden door een vrouw, want dat moet van de regels. :o?

karuna
Drukke kabouter

Re: Genderneutraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 22:19

Vrouwen mogen voor zover ik weet wel mannen fouilleren maar niet omgekeerd. In het ziekenhuis is er geen sprake van controle op illegale dingen ed. Bij beveiliging en politie natuurlijk wel. De regel zal er niet voor niets ooit zijn ingesteld.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 22:20

Ik begrijp niet goed waarom alles nu neutraal moet zijn.
mIsschien komt het omdat ik niet weet hoe het is om je geen man of geen vrouw te voelen, maar iedereen is iets. Man of vrouw. En dat is wat mij betreft niet afhankelijk van wat je met je geboorte mee hebt gekregen maar meer hoe je je voelt.

Alles wordt nu blijkbaar gelijk getrokken en unisex omdat mensen zich gepasseerd voelen, maar ik snap dat niet zo goed. laat het gewoon lekker zoals het is. En als een jongetje roze glitter schoenen aan wil, dan is dat zo. Klaar. zelfde geld voor dames die liever automonteur worden. boeien. DOen waar je blij van wordt. niet meer en niet minder. ik heb nog nooit iemand ontmoet die niet aangesproken wil worden met meneer/mevrouw.

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 22:26

Keet schreef:
Bij mijn man op het werk zijn alle toiletten genderneutraal geworden..... echt allemaal. Zo onzinnig!
Als je je man voelt, ga je toch lekker naar de mannentoilet. En als je je vrouw voelt naar het dames toilet?
En dan met alles?

We hebben wel serieuzere kwesties waar we onze aandacht en tijd aan kunnen besteden. En dan heb ik het nog niet over de belastingcentjes die aan deze onzin uitgegeven worden

Veel mensen voelen zich niet fijn, soms is het duidelijk te zien dat je trans bent en word je gek aangekeken, maar Inc allebei de wc's. Snap dat je er dan moeite mee kan hebben.

Zelf ben ik 200% voor gender neutrale wc's. Al is het alleen maar om het feit dat dames altijd 4 uur in de rij staan en mannen zo door kunnen lopen :n

Nee maar ik heb er niet zo veel moeite mee, kan mij echt weinig schelen. Ik word zo vaak met meneer aangesproken als se alleen mijn achterkant zien (heb kort haar; had op Mn vorige werk vaak petje op) maar dat kan me niet schelen, mevrouw niet, iets gender neutraals niet. Ik zie t vanzelf wel. Ben niet voor of tegen. Behalve die wc's dan.

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 22:27

gekvanfleur schreef:

Zoek een leuke baan, leuke vrienden die je respecteren om wie je bent, en geniet van het leven.

Dat jij het 'geluk' hebt om je hier nooit druk over te maken is heel fijn. Toch zijn dit grote obstakels voor veel mensen, zowel in Nederland als in het buitenland. Zeker als je transgender bent, je voelt je vrouw, kleed je als een vrouw maar zou in theorie toch naar de mannen wc MOETEN. Ik kan er voor kiezen bij een lange rij om naar de mannen wc te gaan, maar ik wordt niet gedwongen.

Ik vraag me bij veel van jullie af waarom het een probleem is.. Wat is voor jou het probleem dat er genderneutrale wc's komen? Wat is voor jou het probleem om genderneutraal begroet te worden? Wat is voor jou het probleem dat er mensen zijn die zich niet het één of het ander voelen?

Ik vind dat Asha ten Broeke het in haar boek allemaal heel helder schrijft. Eigenlijk concludeert zij dat je bij je geboorte een geslacht krijgt; man of vrouwelijk. Vervolgens door je opvoeding wordt je veelal dit geslacht. Daarom zijn meisjes meisjes-achtig en jongens jongens-achtig. Jongens spelen met blokken en hebben daarom meer ruimtelijk inzicht. Meisjes spelen met poppen en zijn daarom erg zorgzaam (even heeeeeel plat beschreven, lijkt mij duidelijk). Er zijn uitzonderingen, mensen die zo worden opgevoed maar zich toch heel duidelijk anders voelen. En eigenlijk zeggen zij alleen maar: 'Wij zijn er en willen niet anders zijn'.
Maar om die hokjes te laten verdwijnen, moeten we eerst erkennen dat ze er zijn. Er zijn homoseksuelen, lesbiennes, trangenders, mensen zonder gender, mensen met meer genders ect. Zodra wij dat erkennen en begrijpen hoe wij hier mee om moeten gaan, zullen die hokjes verdwijnen en is het niet meer 'anders'. Dat is het enige wat 'zij' vragen. Erken dat wij er zijn en accepteer dat.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 22:28

Wij hebben op onze studentenvereniging in totaal 4 toiletten in het pand. 1 heren (urinoir), 1 dames, 1 uniseks (alledrie komt de deur overigens op dezelfde overloop met wastafel uit). Daarnaast nog 1 toilet op zolder, ook uniseks.
Ik heb eerlijk waar er nog nooit iemand over horen klagen :+ Buiten dat het er niet méér zijn, haha

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 22:38

Chasingmood ergens voor vechten is anders dan het spastisch doen van nu.
Nu is het gewoon gezeur. En naar mijn idee niet eens door die transgenders zelf maar door zeveraars die politiek correct willen zijn tegenover andere. En daarmee juist het doel voorbij schieten.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 22:43

bruintje123 schreef:
Chasingmood ergens voor vechten is anders dan het spastisch doen van nu.
Nu is het gewoon gezeur. En naar mijn idee niet eens door die mensen zelf maar door zeveraars die politiek correct willen zijn tegenover andere. En daarmee juist het doel voorbij schieten.

Precies dit, ik kan me nog goed heugen dat dit onderwerp op q music werd aangehaald. Genderneutrale personen werd gevraagd om reactie te geven via telefoon, appje of twitter. Dj's hebben minimaal 15 minuten gewacht en raad eens? 0 respons van genderneutrale personen en twee reacties van mensen die niet genderneutraal waren, maar toch wilden reageren.

Dus wie maakt er nu een probleem van?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 22:47

Dus dat er in 15 minuten toevallig geen persoon reageert betekent automatisch dat er niemand is die er een probleem mee heeft? :+
Misschien lopen ze op Q music wel constant tegen mensen die een neutrale aanspreekvorm zouden wensen te zeiken en luisteren die daarom liever een andere zender. Zegt precies niks :+
Edit: of ze luisteren wel en negeren het liever (want niet alle reactie zijn even leuk). Of ze waren net met iets anders bezig dan radio luisteren. Weet jij veel

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 22:56

RoosG schreef:
gekvanfleur schreef:

Dat jij het 'geluk' hebt om je hier nooit druk over te maken is heel fijn. Toch zijn dit grote obstakels voor veel mensen, zowel in Nederland als in het buitenland. Zeker als je transgender bent, je voelt je vrouw, kleed je als een vrouw maar zou in theorie toch naar de mannen wc MOETEN. Ik kan er voor kiezen bij een lange rij om naar de mannen wc te gaan, maar ik wordt niet gedwongen.

Ik vraag me bij veel van jullie af waarom het een probleem is.. Wat is voor jou het probleem dat er genderneutrale wc's komen? Wat is voor jou het probleem om genderneutraal begroet te worden? Wat is voor jou het probleem dat er mensen zijn die zich niet het één of het ander voelen?

Ik vind dat Asha ten Broeke het in haar boek allemaal heel helder schrijft. Eigenlijk concludeert zij dat je bij je geboorte een geslacht krijgt; man of vrouwelijk. Vervolgens door je opvoeding wordt je veelal dit geslacht. Daarom zijn meisjes meisjes-achtig en jongens jongens-achtig. Jongens spelen met blokken en hebben daarom meer ruimtelijk inzicht. Meisjes spelen met poppen en zijn daarom erg zorgzaam (even heeeeeel plat beschreven, lijkt mij duidelijk). Er zijn uitzonderingen, mensen die zo worden opgevoed maar zich toch heel duidelijk anders voelen. En eigenlijk zeggen zij alleen maar: 'Wij zijn er en willen niet anders zijn'.
Maar om die hokjes te laten verdwijnen, moeten we eerst erkennen dat ze er zijn. Er zijn homoseksuelen, lesbiennes, trangenders, mensen zonder gender, mensen met meer genders ect. Zodra wij dat erkennen en begrijpen hoe wij hier mee om moeten gaan, zullen die hokjes verdwijnen en is het niet meer 'anders'. Dat is het enige wat 'zij' vragen. Erken dat wij er zijn en accepteer dat.

En er zijn gewoon mannen en vrouwen, en die zijn de grote meerderheid. Ik vind het prima als zij 'anders' behandeld willen worden, maar er is een wereld van verschil tussen erkenning en een wc zonder naambordje. En imo krijg je zo geen erkenning. Enkel de naam zeurpiet. (Oh nee, piet is ook al een dingetje)

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 23:04

Magrathea schreef:
Dus dat er in 15 minuten toevallig geen persoon reageert betekent automatisch dat er niemand is die er een probleem mee heeft? :+
Misschien lopen ze op Q music wel constant tegen mensen die een neutrale aanspreekvorm zouden wensen te zeiken en luisteren die daarom liever een andere zender. Zegt precies niks :+
Edit: of ze luisteren wel en negeren het liever (want niet alle reactie zijn even leuk). Of ze waren net met iets anders bezig dan radio luisteren. Weet jij veel

Ik luister nooit Q music uit mezelf, alleen als ik bij mijn zus in de auto zit of het ergens op staat. Sowieso luister ik bijna nooit radio maar liever mijn eigen muziek, heb een stapel cds in de auto liggen. En als je ervan uitgaat dat 10% van Nederland vaak naar Q music luistert, en 2% gender neutraal zou zijn, dan is de kans groter dat de volledige 2% in de 90% die niet luistert zit, dan in de 10% die wel luistert. En als het daarin zit moeten ze ook maar net in die 15 minuten luisteren.
Ik kan er persoonlijk al 5 noemen. Als ik ga nadenken misschien wel meer.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 23:04

Magrathea schreef:

Of het probleem is voor de echte genderneutrale personen minder groot dan door de moraalridders die ze verdedigen geschetst wordt, kan ook.

Ik ken geen genderneutrale personen, maar zou oprecht graag met ze in gesprek willen raken over dit onderwerp. Gewoon om uit eerste hand te horen hoe zij er tegenaan kijken.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 23:05

karuna schreef:
Vrouwen mogen voor zover ik weet wel mannen fouilleren maar niet omgekeerd. In het ziekenhuis is er geen sprake van controle op illegale dingen ed. Bij beveiliging en politie natuurlijk wel. De regel zal er niet voor niets ooit zijn ingesteld.

Wat mij altijd opvalt is dat wanneer er een broeder aan bed staat, juist de mannelijke patiënten/ cliënten hier meer moeite mee hebben.
De dames over het algemeen ook, maar het valt op dat ook mannen liever geen mannen aan bed hebben.

En ik blijf het inderdaad zeer vreemd vinden dat er in mijn ogen meer mannelijke gyn's zijn. Zijn ze zo gefascineerd door iets wat ze niet hebben? :')

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 23:09

Ik vraag mij ook oprecht af hoeveel genderneutrale mensen er zijn.
Ik denk dat ze vrij zeldzaam zijn.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 23:14

gekvanfleur schreef:

Klopt. Maar door een zeer kleine aanpassing waar 'cismensen' geen nadelen van ondervinden (want heel eerlijk: heb je nu echt last ervan als je favoriete kledingwinkel voortaan niet meer 'damesmode' op de ruit heeft? Of dat de NS 'beste reizigers' zegt? En dan last anders dan 'hullie moeten niet zo zeuren') kun je hen toch van dienst zijn. Dat is toch fijn? Of gaan we dat dan expres niet doen omdat zij met zichzelf in de knoop zitten oid? (Dat in de knoop zitten, waar kennen we dat ook alweer van? Oja, uit de tijd dat homo's naar kampen werden gestuurd om hun homoseksualiteit weg te bidden :D )

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 23:15

Magrathea schreef:
gekvanfleur schreef:

Klopt. Maar door een zeer kleine aanpassing waar 'cismensen' geen nadelen van ondervinden (want heel eerlijk: heb je nu echt last ervan als je favoriete kledingwinkel voortaan niet meer 'damesmode' op de ruit heeft? Of dat de NS 'beste reizigers' zegt? En dan last anders dan 'hullie moeten niet zo zeuren') kun je hen toch van dienst zijn. Dat is toch fijn? Of gaan we dat dan expres niet doen omdat zij met zichzelf in de knoop zitten oid? (Dat in de knoop zitten, waar kennen we dat ook alweer van? Oja, uit de tijd dat homo's naar kampen werden gestuurd om hun homoseksualiteit weg te bidden :D )

Zulke dingen zal ik idd niet of weinig opmerken. Echter alle onnodige commotie eromheen wel.

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 23:16

Ik ben ook niet voor of tegen.
Het zou me niet eens opvallen wanneer de NS wat anders zou omroepen.
Wanneer er toch wat verandert gaat worden op het gebied van toiletten; liever praktisch en functioneel dan omdat het zo nodig genderneutraal moet zijn. Ooit ergens geweest waar ze bij de toiletten een verdeling tussen staan en zitten hadden gemaakt. Ruimte met urinoirs en een ruimte met wc hokjes. De ruimte voor het verschonen van de baby was gecombineerd met het invalide toilet. Ideale oplossing zo.

Waar ik niet zo goed tegen kan is de overdreven allergie voor het hokjes gebeuren. Omdat een ander niet tegen hokjes kan, mag ik ze blijkbaar ook niet voor mezelf gebruiken. Ik heb geen problemen met hokjes. De combinatie van hokjes maakt mij tot een uniek individu. Ik ben blond, vrouw, 100% heteroseksueel, te zwaar en ik speelde vroeger zowel met auto's als met Barbies (eigenlijk waren het Cindy's). Dit zijn maar een paar van de ontelbare hokjes waar ik in pas. Uit dit topic is wel gebleken dat ik mijzelf niet met deze hokjes mag beschrijven. Ik moet ieder hokje, en daarbij ook de context waarin ik het hokje gebruik, op een weegschaal leggen om te bepalen of ik eventueel een ander er mee zou kunnen kwetsen. Daar heb ik dus geen zin in.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 23:19

Magrathea schreef:
gekvanfleur schreef:

Ja, want ik ben een vrouw en daar ben ik trots op en ik wil dus niet dat 0.1 procernt van de bevolking ervoor zorgt dat ik niet meer wordt aangesproken naar wie ik ben en hoe ik mij voel.

God, ik voel mij gedriscrimeerd. :j
En nee dat voelt dus niet fijn. Ik zet mijn achterdeur ook niet open omdat er een groepering is in dit land (die zeker weten groter is dan genderneutrale) die vind dat huizen gemeenschappelijk goed zijn en je die gewoon moet kunnen bewonen al zijn ze van een ander.

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 23:27

gekvanfleur schreef:
Magrathea schreef:

Ja, want ik ben een vrouw en daar ben ik trots op en ik wil dus niet dat 0.1 procernt van de bevolking ervoor zorgt dat ik niet meer wordt aangesproken naar wie ik ben en hoe ik mij voel.

God, ik voel mij gedriscrimeerd. :j
En nee dat voelt dus niet fijn. Ik zet mijn achterdeur ook niet open omdat er een groepering is in dit land (die zeker weten groter is dan genderneutrale) die vind dat huizen gemeenschappelijk goed zijn en je die gewoon moet kunnen bewonen al zijn ze van een ander.

Oke maar jij KAN je eigenlijk niet gediscrimineerd voelen, want hij behoord met de gegevens die jij nu opnoemt niet tot een minderheid. (even daargelaten dat ik niet zeker weet of je dit sarcastisch bedoelt of oprecht bent)

Daarnaast, even tussendoor, er is niks mis met zeurpiet. Piet is het probleem niet.

Er is weinig verschil tussen erkenning en een wc bordje. Daarnaast is het gewoon heel confronterend voor transgender en genderneutrale mensen om continu alleen maar man-vrouw te zien en zich hierna te gedragen terwijl dit voor hun onnatuurlijk is. En ik denk (weet) ook dat er meer genderneutrale mensen zijn maar zij durven zich (nog) niet te uitten door cis mensen die hun niet accepteren of in hun geloven.