Sire campagne jongens moeten meer jongen kunnen zijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 23:32

lieveli schreef:
Nature VS Nurture. Of, self fulfilling prophecy. Heel triest.

Maar dat is toch het hele punt van de campagne, ja een deel van het verschil tussen jongens en meisjes komt door nurture, maar een ander deel door nature en er is tegenwoordig te weinig aandacht voor dat jongens gedrag dat voortkomt uit nature. En nee, het is onzin om te denken dat als je dat uit nature voortkomende gedrag toestaat dat ze dan spontaan opgroeien tot een stel bezopen hooligans.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 23:47

Karl66 schreef:
lieveli schreef:
Nature VS Nurture. Of, self fulfilling prophecy. Heel triest.

Maar dat is toch het hele punt van de campagne, ja een deel van het verschil tussen jongens en meisjes komt door nurture, maar een ander deel door nature en er is tegenwoordig te weinig aandacht voor dat jongens gedrag dat voortkomt uit nature. En nee, het is onzin om te denken dat als je dat uit nature voortkomende gedrag toestaat dat ze dan spontaan opgroeien tot een stel bezopen hooligans.

Ik denk dat jou ontgaat wat mijn punt precies is en bovendien heb ik je laatste zin nooit beweerd. :)

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 07:36

Het stereotyperen van jongens en meisjes wordt niet alleen door de ouders en/of de omgeving gedaan...je vindt het overal in terug. Laatst hadden we een taalles over kleding (nieuwe methode) en de kinderen moesten het kledingstuk invullen bij het juiste geslacht: man - vrouw. Dat ging dus over kostuum, rok, japon etc. Hele leuke filosofieles van gemaakt met de kinderen en samen besloten dat de kledingstukken bij zowel man als vrouw gezet kunnen worden. Kinderen kwamen ook met leuke anekdotes over buurmannen die graag in jurken liepen en dames die eruit zagen als meneer. Kon allemaal vonden ze!

De stereotypering sluipt echt overal tussendoor. Bekijk de reclames maar eens. Man komt thuis van werk, vrouwlief kookt het eten/doet de was enz enz. Te walgelijk voor woorden.

Cer

Re: Sire campagne jongens moeten meer jongen kunnen zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 07:38

"te walgelijk voor woorden" :?
dat is nogal een uitdrukking.... waarom is het zo walgelijk? Er zijn ook mensen die wel traditioneel willen zijn...
Is het soms hip om geheel genderloos en allemaal hetzelfde te zijn ofzo?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 07:53

Inderdaad het is niet walgelijk.
Het is wat er in de meerderheid van de gezinnen nog altijd gebeurt en die mensen voelen zich daar fijn bij en niet walgelijk.
Het is pas walgelijk dat niet te respecteren.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 07:59

Om even terug te komen op het onderwerp...

Ik zeg het al jaren. Jongens zijn geen jongens meer.
Vroeger klommen we (ik speelde altijd met de jongens mee, want poppen en jurkjes zijn stom!) altijd in bomen. Lekker ravotten in de blubber. En nog veel meer van dat soort dingen. We kwamen vies thuis.

Tegenwoordig zie je ze bijna niet meer buiten. En als ze al buiten spelen (heb een speelveld voor mijn huis) is het voetballen en vooral veel janken. Het zijn echt watjes geworden. 1 Keer een stomp en ze gaan gelijk huilen. Vroeger hoorde dat erbij.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 08:06

Cer schreef:
"te walgelijk voor woorden" :?
dat is nogal een uitdrukking.... waarom is het zo walgelijk? Er zijn ook mensen die wel traditioneel willen zijn...
Is het soms hip om geheel genderloos en allemaal hetzelfde te zijn ofzo?

Nee, het gaat om het hebben van de keuze.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 08:13

Nou Lieveli, dat blijkt niet uit de post... daar staat gewoon dat het stereotype beeld 'te walgelijk voor woorden' is...

Volgens mij beargumenteert niemand hier het hebben van de keuze, maar mij bekruipt wel het gevoel dat er mensen tussen zitten die een moeder die haar kleine meisje in een roze prinsessenjurkje kleedt, verkettert kan worden, want OEH dat is heel meisjesachtig voor een meisje en dus wel HEEL fout..

Alsof het fout is om als jongen niet met barbies te willen spelen, en alsof iedere automonteur diep ongelukkig is omdat hij liever in een roze tutu zou willen lopen maar omdat hij vroeger geindoctrineerd is kan hij nu niet zichzelf zijn en mijmerend op de bank liggen en naar GTST kijken terwijl hij met zn vrienden de hele buurt beroddelt en zichzelf in de glitterpoeder zet..

Dit is wel heel gechargeerd natuurlijk, en ik vind zeker dat iedereen de keus moet hebben. Ik denk (hoop) dat de meeste ouders (die dus geschikt zijn voor ouderschap) hun kind die keus geven, omdat dat het juiste is om te doen en omdat je als ouder niet anders wil. Ik denk dat ouders die hun kind een richting in duwen, een jongen een klap geven omdat hij een jurkje draagt of een meisje tegen wil en dank in een rok duwen, niet te redden zijn... Althans, niet in Nederland. En ja, ik weet dat Nederland heel bekrompen is, en dat vrijheid hier een wassen neus is (heb ik gelezen in andere topics ook) maar ik denk dat de mensen die zo zijn, niet kunnen veranderen.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 08:15

bruintje123 schreef:
Het is wat er in de meerderheid van de gezinnen nog altijd gebeurt en die mensen voelen zich daar fijn bij en niet walgelijk.

Walgelijk omdat het opgelegd wordt van buitenaf. Omdat mensen op deze manier nog steeds denken dat het zo hoort. Wat je zelf doet en vindt, is allemaal prima. Meisjes in roze jurken en jongens met autos ook hartstikke prima.Dat zijn eigen keuzes. Ik verketter helemaal niemand, maar dat de reclame doet alsof het "zo hoort" vind ik echt slecht. Kinderen groeien op met deze beelden (en de werkboekjes van school en en en en daardoor blijft het stereotiep bestaan) Ik vind het inderdaad walgelijk als reclames een stempel drukken op geslacht. Vrouw hoort de was te doen, man hoort te werken.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 08:17

Een reclame legt niets op.
Een reclame doet wat de meeste mensen aanspreekt en zich in herkennen zodat ze het beste verkopen.

Blijkbaar spreekt het dus wat jij walgelijk vind meer mensen aan dan de huishoudelijk man en de vrouw die thuis komt van werk waar de man en kind staan te wachten en dan zegt komt wel goed schatje.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 08:19

dems75 schreef:
Walgelijk omdat het opgelegd wordt van buitenaf.

Opgelegd hoe dan? Staat er iemand te controleren of je het thuis zo geregeld hebt ofzo?

Citaat:
Omdat mensen op deze manier nog steeds denken dat het zo hoort.

Dat ligt dan ook wel een heel klein beetje veel aan die mensen hoor..

Citaat:
maar ik vind het inderdaad walgelijk als reclames een stempel drukken op geslacht. Vrouw hoort de was te doen, man hoort te werken.

Sja, hoe hoort het dan? Volgens mij zijn de samenstellingen waarbij het omgekeerd is, dus de man die de was doet en de vrouw die werkt, niet de meerderheid maar komt het steeds vaker voor, om wat voor reden dan ook.
Ik ben wel benieuwd wat de reacties zouden zijn als er een reclame komt waarbij dat omgekeerd is :j Of de 'traditioneel' ingestelde mensen daar heel erg over gaan vallen.. ik denk het wel nl..

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 08:19

Cer schreef:
Nou Lieveli, dat blijkt niet uit de post... daar staat gewoon dat het stereotype beeld 'te walgelijk voor woorden' is...

Volgens mij beargumenteert niemand hier het hebben van de keuze, maar mij bekruipt wel het gevoel dat er mensen tussen zitten die een moeder die haar kleine meisje in een roze prinsessenjurkje kleedt, verkettert kan worden, want OEH dat is heel meisjesachtig voor een meisje en dus wel HEEL fout..

Alsof het fout is om als jongen niet met barbies te willen spelen, en alsof iedere automonteur diep ongelukkig is omdat hij liever in een roze tutu zou willen lopen maar omdat hij vroeger geindoctrineerd is kan hij nu niet zichzelf zijn en mijmerend op de bank liggen en naar GTST kijken terwijl hij met zn vrienden de hele buurt beroddelt en zichzelf in de glitterpoeder zet..

Dit is wel heel gechargeerd natuurlijk, en ik vind zeker dat iedereen de keus moet hebben. Ik denk (hoop) dat de meeste ouders (die dus geschikt zijn voor ouderschap) hun kind die keus geven, omdat dat het juiste is om te doen en omdat je als ouder niet anders wil. Ik denk dat ouders die hun kind een richting in duwen, een jongen een klap geven omdat hij een jurkje draagt of een meisje tegen wil en dank in een rok duwen, niet te redden zijn... Althans, niet in Nederland. En ja, ik weet dat Nederland heel bekrompen is, en dat vrijheid hier een wassen neus is (heb ik gelezen in andere topics ook) maar ik denk dat de mensen die zo zijn, niet kunnen veranderen.

Pffff....dit bovenstaande ZEG ik toch helemaal nergens. Wat vervelend als men conclusies trekt die er niet zijn.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 08:21

Citaat:
.. daar staat gewoon dat het stereotype beeld 'te walgelijk voor woorden' is...

Dit is wat je zegt Dems75
Wat vind je vervelend?
Mijn verhaal wat erna komt, zegt niks over jouw zin, maar dat is mijn idee.
wat vervelend als mensen zelf dingen in gaan vullen Pffffff.....

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 08:23

Ik kan de post met walgelijk niet ontdekken vanaf mijn tel. Maar goed, het ging mij erom dat een meisje ook stoer kan zijn, ik denk en ik hoop dat de meeste ouders het kind gewoon kind laten zijn met keuzevrijheid. En als een jongetje oorlogje wil spelen en een meisje met de poppen is dat ook prima. Ik zou niet weten waarom niet.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 08:25

Maar dat moet toch ook vanzelfsprekend zijn :j
En daar ben je als ouder bijvoorbeeld toch altijd nog zelf bij?

Maar het moet ook niet zo zijn dat een meisje-meisje (wat ik overigens helemaal vreselijk vind, maar dat terzijde :') ) dat niet mag zijn, omdat ze dan teveel stereotyp zou zijn.

Het ging ook een beetje om dit:" Maar als je denkt dat zo'n SIRE reclame onschuldig is zit je er wat mij betreft flink naast."
blijkbaar heeft zo'n sire reclame een enorme impact, wat ik zo niet zou kunnen zeggen omdat ik me er niks bij voor kan stellen. Maar wellicht zijn mensen inderdaad enorm beinvloedbaar hiermee..
Laat jij je erdoor beinvloeden eigenlijk?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 08:32

Welnee, ik ben wat dat betreft echt heel vrouwelijk, met een jurkje en hoge hakken en alle ellende. Als kind al, ik liep op die plastic roze kinderhakjes die mijn moeder zo ordinair vond.

Maar een voorbeeld:

Mijn broer heeft in mei een dochter gekregen, ik ben in september uitgerekend. Mijn vader verzucht dat hij hoopt dat ik een jongetje krijg zodat hij zijn treinbaan kan erven. Nou nuh-uh pap, dat kan een meisje net zo goed. Kappen met die oliebol.

En nee ik laat me niet beïnvloeden, maar zie voorbeeld.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 08:35

Maar meent ie dat serieus? Het kan ook nog een generatie dingetje zijn..

Maar goed, dat kan betekenen dat jouw eventuele dochter ruzie krijgt met haar nichtje over de treinbaan.. en wordt het dan een catfight of een cagefight ;-) :') Nee gekheid..

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 08:39

Ja wel serieus maar als ik hem mijn standpunt uitleg ook meegaand. En het is een supertoffe treinbaan dus ik wil het :')

Maar wij kopen voor Caligula nu al heel bewust verschillende boeken en speelgoed. Ik wil geen moeder worden die zegt "doe dat maar niet, dat is voor jongetjes/meisjes." En ik wil ook niet genderneutraal opvoeden want ik ben te ouderwets voor al die nieuwe genders, dat geef ik toe.

Maar gewoon een kind weer kind laten zijn, niet teveel ophokken en beschermen, dát spreekt me aan!

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 09:10

HorseTopShop schreef:
Tegenwoordig zie je ze bijna niet meer buiten. En als ze al buiten spelen (heb een speelveld voor mijn huis) is het voetballen en vooral veel janken. Het zijn echt watjes geworden. 1 Keer een stomp en ze gaan gelijk huilen. Vroeger hoorde dat erbij.

Haha dat zien ze op tv bij het proffesionele voetbal :+

Nou ik snap de reclame wel, als je alleen al kijkt naar hoeveel kinderen (en dat zijn vooral jongetjes) de laatste jaren de stempel adhd krijgen en aan de medicijnen worden gezet omdat ze dan rustiger zijn. Ik denk dat (meer dan de) helft makkelijk zonder zouden kunnen als ze maar hun ei kwijt zouden kunnen. En dus jongens, jongens laten zijn.

Ik zeg niet dat adhd niet bestaat, ik heb zelf een man met adhd, (zonder medicijnen trouwens maar wel met diagnose) maar ik denk wel dat veel jongens die wat drukker zijn te snel die stempel krijgen om maar in het ideale plaatje te passen.

Ik heb samen met mijn man een zoontje, ook lekker druk, die moet ook echt iedere dag zijn ei kwijt want anders breekt hij de boel af. Is hij zijn ei kwijt is dat allemaal over. Dus ja dat betekend wel dat ik weer of geen weer met hem naar buiten ga, meestal naar het bos met zijn loopfiets (hond ook blij, 2 vliegen in 1 klap) om daar even lekker uit te razen. Maar ga ik hem binnen houden dan word ik gillend gek (bij wijze van spreken)

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 09:10

Romy1234 schreef:
Ik denk dat een hele boel mensen de context van deze reclame niet snappen.

Oja ravotten is ook erg goed voor mama's trouwens, blijf je mooi van op gewicht ;)

zeker vind het zo jammer dat dat niet altijd gaat ivm gezondheid, maar dan kun je ook creatief met je kinderen bezig zijn. en dat geeft een hoop plezier en dan heb je ook geen duur speelgoed nodig( behalve dr pony dan) ze is echt met de vakantie altijd buiten en is echt koffie bruin!en dat zal zoon niet anders vergaan straks . Maar het gaat ook om welk voorbeeld je geeft en de middelen die je hebt,niet iedereen kan op een boerderij wonen. maar ook op een dorp heb je zeker buitespeel mogelijkheden,speeltuinen etc.

Ik had ouders die zo jongens en meiden speelgoed dingen selecteerde, mijn broer had een trijnbaan,speelde hij nooit mee, Ik had een popewagen en popen daar speelde ik dus nooit mee.De lego van mijn broer dat vond ik prachtig en de trijn deed ik ook wel eens met gevaar voor eigen leven spelen.Je kan als ouders dingen willen maar je kind kiest toch zijn eigen weg.
Dat zie ik met mijn dochter ook, sleutelen aan motoren , fietsen etc techniek vind ze prachtig, de duplo maakt overuren .De meiden lego is leuk maar vind ze niet interessant, daarin tegen auto's, machines en huizen bouwen wel.maar ze draagt het liefste rokjes en de favoriete kleur is roze.
Dus ik heb echt rokjes met smout vlekken op en weetje ik kan daar van genieten!
Laatst bijgewerkt door kwita op 27-07-17 09:25, in het totaal 3 keer bewerkt

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 09:19

Ik begrijp de hele ophef ook niet zo eigenlijk.. Er zijn gewoon aangeboren verschillen tussen man en vrouw. Dit zie je toch ook terug in het dierenrijk? :?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 09:28

Dammie schreef:
@pmarena, het punt is juist dat meisjes geacht worden verstandiger te zíjn. En braver, en rustiger.
En dat betekent dat meisjes die wel ravotten en kleren vuil maken te horen krijgen dat ze geen echt meisje zijn.
Jongens krijgen niet te horen dat hun identiteit niet klopt, dat ze onnatuurlijk bezig zijn en te raar doen voor hun sexe.
Meisjes wel.

Laten we even zeggen dat meisjes dat inderdaad te horen krijgen. Nou en? Als je een beetje een stoere meid bent dan vind je dat alleen maar een compliment :P

Serieus, denk je dat jongens dat niet te horen krijgen als ze betoverd zijn door de tutu van hun zusje en die graag aan willen? Of een Frozen fietsbel mooier vinden dan een Hulk?

Volgens mij is het voor jongens alleen maar erger want daar worden meisjesdingen eerder raar bij gevonden, dan jongensdingen bij meiden. Want dan is het een leuke stoere meid +:)+

En weet je wat het mooie is? Ik hoef niet te omschrijven wat jongens- of meiden dingen zijn want iedereen weet precies wat ik bedoel :P

Typische jongens-jongens lopen er zat rond op de wereld namelijk, net als typische meisje-meisjes en daar is he-le-maal niks mis mee en ik vind dat niemand er bij gebaat is om net te gaan doen alsof dat dat verschil er niet is :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 09:33

Shadow0 schreef:
Jongens krijgen dat denk ik helaas nog vaker te horen. Dat ze een watje zijn, toch geen meisje zijn, dat ze wel stoer moeten, doen niet mogen huilen. Ik denk dat een jongen die ballet wil doen nog net iets vaker opgetrokken wenkbrauwen krijgt dan meisjes die karate willen doen ofzo. En dat docenten en ouders hetzelfde gedrag sneller als negatief interpreteren is ook niet echt fijn.

Meisjes en vrouwen krijgen het later in andere vorm terug (stomweg genegeerd en niet gezien worden, op allerlei fronten. Er worden bv meer diagnoses gemist zowel psychisch als fysiek, en vrouwen raken vaker overspannen en krijgen minder carrierekansen.)

Dat dit in 2017, met alle kennis over psychologie en sociologie nog een issue is :x |o Dat we nog steeds denken dat het ok is om onnauwkeurige vooroordelen makkelijk te herhalen, ook al weten we dat ze negatieve gevolgen hebben. Dat we echt prima kunnen omgaan met kinderen, gewoon als kinderen, en ze lekker met kinderspeelgoed kunnen laten spelen gewoon net wat ze zelf leuk vinden, maar dat we het toch nodig vinden om heel wat kinderen iedere keer even het gevoel te geven dat ze minder waard zijn, alleen maar omdat ze zijn ingedeeld bij een bepaalde groep.

Ik vind het onvoorstelbaar :n (En ouders die denken dat het gezond is om hun kinderen neer te halen? En dat die kinderen zich dan misschien juist gaan bewijzen? Geen goed woord voor over.)

Jezus Shadow doe even normaal man :+

Hoe kom je er toch bij, zulke zinnen van "maar dat we het toch nodig vinden om heel wat kinderen iedere keer even het gevoel te geven dat ze minder waard zijn, alleen maar omdat ze zijn ingedeeld bij een bepaalde groep" en "je kinderen neerhalen" echt..... dàt zijn walgelijke uitspraken :r

De SIRE campagne doet dat niet, ik doe het niet....je verzint zelf een probleem dat er niet is :=

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 09:46

bruintje123 schreef:

Hier ben ik het echt helemaal mee eens +:)+

Gewoon respecteren wat er is, niemand in een hokje duwen maar ook niemand UIT een hokje duwen.

Beseffen dat er passende hokjes zijn voor heel veel onderwerpen...waar heel veel mensen heel comfortabel in zitten. En als het over een ander onderwerp gaat zitten ze weer in een heel ander hokje, of juist daar buiten: allemaal prima!

Zowel de mensen die perfect passen in een gedoodverfd hokje als die er niet in passen, daar is helemaal niks mee.

Om dat te respecteren hoef je het terechte bestaan van de hokjes niet te ontkennen...

En wat nature versus nurture betreft: natuurlijk bestaat dat :j

Maar bij babies / dreumesen / peuters zie je al heel veel dat de jongetjes meestal wat langzamer ontwikkelen en meestal drukker zijn dan de meiden...dat zit er gewoon van nature in :j

Om dat te gaan ontkennen is echt rarigheid... Y;(

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 09:58

lieveli schreef:
Ja wel serieus maar als ik hem mijn standpunt uitleg ook meegaand. En het is een supertoffe treinbaan dus ik wil het :')

Maar wij kopen voor Caligula nu al heel bewust verschillende boeken en speelgoed. Ik wil geen moeder worden die zegt "doe dat maar niet, dat is voor jongetjes/meisjes." En ik wil ook niet genderneutraal opvoeden want ik ben te ouderwets voor al die nieuwe genders, dat geef ik toe.

Maar gewoon een kind weer kind laten zijn, niet teveel ophokken en beschermen, dát spreekt me aan!

Nou, mij ook :j Sterker nog: ik doe het al een poosje zo.
Dus wat is nu eigenlijk het probleem :P

Maar na een familie vol met meiden-kinderen zijn wij de eerste die een jongetje hebben gekregen en als je dan ziet hoe DRUK die is....màn vergeleken met al die rustige meiden lijkt het dan net alsof wij 1 of ander onfatsoenlijk wild beest op de wereld hebben gezet :o

Totdat je dan gaandeweg wat meer mensen gaat spreken die veel meer kleine jongetjes om zich heen hebben, of zelf moeder zijn van kleine jongetjes...en dat gewoon doodnormaal blijkt te zijn voor het mannelijke grut :D

Dus ja als jongens-moeder vind ik het wel fijn dat er wat aandacht wordt gevestigd op de toch vaak wat andere behoeftes van dat grut, wellicht worden die schoffies er dan minder snel op aangekeken dat ze niet zo snel tevreden zijn met aan de tafel een beetje kleuren of wegsoezen in een schommeltje (wat de meeste meiden heerlijk vinden voor een poosje) maar dat dat spul statistisch nog net iets vaker moet rennen en vliegen en idioot doen.

En dat je er je handen aan vol hebt om dat spul een beetje fatsoenlijk op te voeden, wat ik om me heen zie zijn de meeste jongetjes echt wat meer een uitdaging om zich ene beetje te laten gedragen dan de meeste meiden :j

En ja meiden moeten natuurlijk ook lekker kunnen rausen, maar het valt mij echt op dat die inderdaad héél vaak veel meer van wat rustigere spelletjes houden. En daar is toch niks mis mee, dat verschil?

Net zoals er niks mis mee is als je als meid meer van het rausen bent en niet goed stil kan zitten.
Dat maakt je niks meer of minder waard dan een elke andere meid of jongen :)
Laatst bijgewerkt door pmarena op 27-07-17 10:01, in het totaal 1 keer bewerkt