Doden na explosies concert Ariana Grande in Manchester

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 16:56

En dat vind ik dan weer normaal Sureido. Het is toch vrij begrijpelijk dat een aanslag binnen Europa wel het nieuw haalt en één van de zovele aanslagen daarbuiten niet? Want er gebeuren echt verschrikkelijk veel onrechtvaardige dingen in dat gebied, zoveel aanslagen dat het moeilijk wordt omdat allemaal in het nieuw bij ons te brengen. Die aanslag in Manchester heeft ook veel meer invloed op ons dan die aanslag in Marawi. Dus natuurlijk wordt deze niet zo uitgebreid besproken als er net 22 kinderen vermoord zijn in een concertzaal in Manchester, wat veel dichter bij huis is en dus een grotere dreiging vormt voor ons. Begrijp me niet verkeerd, het is verschrikkelijk wat daar aan het gebeuren is, maar het is ook verschrikkelijk wat er hier aan het gebeuren is.

Het is niet omdat een ander gelukkiger is dat jij niet gelukkig mag zijn. Maar het is ook niet omdat een ander het zwaarder heeft dat jij het niet zwaar kan hebben.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 17:05

Ik weet het niet Heleennn, ik zie namelijk ook allerlei artikelen over dat IS zou staan juichen over de aanslag in Manchester. Blijkbaar is daar wel mediaruimte voor naast de berichtgeving over Manchester. Persoonlijk wordt ik daar echt naar van, zowel het idee dat mensen staan te juichen om deze ellende als het idee dat iemand, vanwege 'nieuwswaarde', het nodig vindt om daar een woord aan te besteden. Ik zou die mediaruimte liever invullen met nieuws over Marawi. Dan breng je nieuws, geen sensatie.

Daarbij weet ik niet of de aanslag in Manchester direct een grotere dreiging voor Nederland is. Er is ongetwijfeld terreurdreiging in Nederland, maar ik geloof niet echt dat die nu groter is dan 24 uur geleden.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 17:10

maura schreef:
Ik weet het niet Heleennn, ik zie namelijk ook allerlei artikelen over dat IS zou staan juichen over de aanslag in Manchester. Blijkbaar is daar wel mediaruimte voor naast de berichtgeving over Manchester. Persoonlijk wordt ik daar echt naar van, zowel het idee dat mensen staan te juichen om deze ellende als het idee dat iemand, vanwege 'nieuwswaarde', het nodig vindt om daar een woord aan te besteden. Ik zou die mediaruimte liever invullen met nieuws over Marawi. Dan breng je nieuws, geen sensatie.

Daarbij weet ik niet of de aanslag in Manchester direct een grotere dreiging voor Nederland is. Er is ongetwijfeld terreurdreiging in Nederland, maar ik geloof niet echt dat die nu groter is dan 24 uur geleden.

Je verwoord het precies zoals ik zou willen verwoorden :)

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 17:11

Cayenne schreef:
Over IS gesproken. Ze zijn vandaag een moordpartij begonnen in Marawi. Scholen en ziekenhuizen worden gebombardeerd en beschoten. Afschuwelijk...

Dat vind ik ook weer zo dubbel...
Wij een hele heisa kranten vol: aanslag in Europa.
Maar zodra er buiten Europa een massa moord partij is kan je misschien op bladzijde 10 een berichtje vinden... neemt niet weg dat het beide verschrikkelijk is.

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 17:13

Om in te haken op een zekere verharding voor heftige beelden.. ik heb een half jaar stage gelopen bij de krant en ook beeldredactie werk gedaan. Dan zie je de gehele dag de laatste nieuwsbeelden binnenstromen in een beeldbank. Zo'n 10.000 per dag. Geloof mij maar dat daar schokkende dingen bij zitten. De mensen die het werk al echt lang deden waren ook redelijk afgehard. Ik merkte dat ik na een half jaar ook al redelijk heftige beelden gewoon kon bekijken zonder misselijk te worden. Hoe erg dat ook klinkt; het went. En je zet denk ik, onbewust emoties aan de kant.

Tijdens mijn stage was ook de aanslag op Brussel gepleegd en die in nice. Bij Brussel moesten we bij een foto uitzoeken of iets menselijke resten waren ja of nee, want dat zou bepalend zijn voor publicatie (bij een ja, geen puclitatie want te schokkend).

Ik kan mij inbeelden dat jongeren die alles ongesencureerd binnen krijgen via social media en YouTube hetzelfde mechanisme aangaat als bij bv een beeldredacteur. Alhoewel ik denk dat jongeren minder inbeeldingsvermogen hebben (ik weet even niet hoe ik dit beter moet formuleren). Beelden van rouwende ouders raakte de redactie wel, en uiteraard van ernstig zieke, gewonde of overleden kinderen.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 17:14

Babootje schreef:
Onbegrijpelijk dat iemand met een rugzak op die plek terecht kon komen.

'Beveiliging concert was gebrekkig'

De Britse krant The Guardian meldt dat verschillende bezoekers van het concert van Ariana Grande dinsdagochtend klagen over de gebrekkige controle bij de ingang. Volgens een Tsjechische vrouw die bij het concert was was er "absoluut geen veiligheidscontrole" en werden mensen binnen gelaten zonder dat hun tassen werden doorgelicht.

Op Twitter zeggen bezoekers van andere concerten in de Manchester Arena dat hun tassen voorheen ook nooit gecontroleerd werden.

Wij waren vorig jaar naar justin bieber in arnhem(schaam) maar daar mocht iedereen doorlopen en dat was ook net na een reeks aanslagen..

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 17:15

maura schreef:

Ja, akkoord. Maar ik kan me inbeelden dat voor de grote hoop van de mensen hier de dagelijkse aanslagen van IS echt nog steeds een 'ver van mijn bed show' zijn. En dat ze pas in paniek slaan als het dicht bij huis gebeurt, zoals nu. En die sensatie is echt niet meer weg te denken uit de westerse media... Herinner het mij nog als gisteren, die beelden van de Bataclan. Mensen die letterlijk hun beste vriend door bloedplassen slepen en overal geweerschoten. Dat is echt niet iets wat voor mij op elke newsfeed moet verschijnen. Vind het zo al erg genoeg.

LadyMadonna

Re: Doden na explosies concert Ariana Grande in Manchester

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 17:47

Hoe je het ook wend of keert, je kan niet alles beveiligen....
Enkele weken geleden stond ik met een kleine 100 man in safaripark beekse bergen te wachten op de safariboot. Ook daar kan een gek tussen staan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 17:53

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 17:56

Even inhakend op dat aanslagen in Syrie op de 10e pagina van de krant komen en Europa op 1.... Er is maar één voorpagina en ik denk dat dit soort nieuws in Europa, belangrijker is vóór Europa dan nieuws wat zo ver weg is. Neemt niet weg dat het even verschrikkelijk is natuurlijk, maar je neemt eerder maatregelen in Nederland/Belgie/Frankrijk als er in Duitsland wat gebeurt, dan in Syrië

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 18:02

Heleennn schreef:
maura schreef:

Ja, akkoord. Maar ik kan me inbeelden dat voor de grote hoop van de mensen hier de dagelijkse aanslagen van IS echt nog steeds een 'ver van mijn bed show' zijn. En dat ze pas in paniek slaan als het dicht bij huis gebeurt, zoals nu. En die sensatie is echt niet meer weg te denken uit de westerse media... Herinner het mij nog als gisteren, die beelden van de Bataclan. Mensen die letterlijk hun beste vriend door bloedplassen slepen en overal geweerschoten. Dat is echt niet iets wat voor mij op elke newsfeed moet verschijnen. Vind het zo al erg genoeg.

Het lijkt me een goed idee om eens kritisch te kijken naar de invulling van de newsfeed en de rol van sensatie in de westerse media (en intussen wijzen naar andere delen van de wereld en de propaganda daar afkeuren, de pot verwijt de ketel?). Ook gezien het bericht van Aroha, ik geloof direct dat de beeldredactie van een krant vreselijke dingen binnenkrijt maar ik ben er zonder te weten wat het redactiebeleid is, heel erg zeker van dat ik het totaal oneens ben met de selectie van wat wel en niet gebruikt wordt. Maar goed, ik ben dan ook niet voor mijn inkomen afhankelijk van de verkoopcijfers van een krant en daarbij werd in de tijd van Tolstoi al stevig kritiek geleverd op de sensatiezucht van de pers, dus ook daar weinig nieuws onder de zon.

LadyMadonna vat het goed samen, overal kan een gek tussen staan. Als we ooit echt uit deze vicieuze cirkel van geweld willen komen, zal iemand moeten uitvinden wat mensen drijft om aanslagen te gaan plegen en dan hopelijk een manier ontwikkelen om te voorkomen dat mensen zo ver gaan. Dat wordt denk ik nog een flinke uitdaging, omdat degene die dat gaat uitzoeken zal moeten openstaan voor een wereldbeeld waarin 21.000 jonge meiden die een concert bezoeken niet zomaar onschuldig zijn. Dat zou mij alvast niet lukken.

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 23:29

maura schreef:
Het lijkt me een goed idee om eens kritisch te kijken naar de invulling van de newsfeed en de rol van sensatie in de westerse media (en intussen wijzen naar andere delen van de wereld en de propaganda daar afkeuren, de pot verwijt de ketel?). Ook gezien het bericht van Aroha, ik geloof direct dat de beeldredactie van een krant vreselijke dingen binnenkrijt maar ik ben er zonder te weten wat het redactiebeleid is, heel erg zeker van dat ik het totaal oneens ben met de selectie van wat wel en niet gebruikt wordt. Maar goed, ik ben dan ook niet voor mijn inkomen afhankelijk van de verkoopcijfers van een krant en daarbij werd in de tijd van Tolstoi al stevig kritiek geleverd op de sensatiezucht van de pers, dus ook daar weinig nieuws onder de zon.

Sorry maar waar heb ik die sneer aan verdiend?? Je hebt werkelijk waar geen idee waar ik stage liep en voor wie ik nu werk en wat die dan zoal publiceren. Je hebt ook, zoals je zelf al aangeeft, absoluut geen idee wat ons redactiebeleid is, en ik kan je wel zeggen dat die toch net anders is als jij hier lijkt te suggereren. Niet heel fijn om in dit topic indirect beschuldigt te worden van sensatiezucht..

-O-

Daarnaast ging mijn post over de verharding van o.a. jongeren door het zien van heftige beelden en mijn eigen ervaringen met heftige beelden. Dus niet over sensatiezoekende media??

Ik denk ook dat dit offtopic is verder.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 10:22

Ik snap ook niet waar Aroha dat aan heeft verdiend. En ondanks dat dit niet de juiste plek is om te vragen, maar ik steeds pb's ontvang wil ik aan Maura vragen om daarmee te stoppen. Ik heb geen behoefte aan ellenlange pb's met analyses over mijn posts (en en passant ook over mijn karakter). Ik heb je per pb gevraagd al verschillende malen gevraagd om te stoppen, maar je gaat maar door, dus nogmaals: stop!

Nu terug on topic: ik hoop van ganser harte dat er op één of andere manier toch een einde zal komen aan alle verdeeldheid in de wereld. Het is ijdele hoop, maar waar zouden we zonder hoop zijn?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 10:29

Ik ben dan blijkbaar de enige die het bericht van Maura totaal niet als een persoonlijke sneer naar Aroha gelezen heeft. Ze lijkt gewoon haar mening te geven over de sensatiepers maar zegt toch nergens dat Aroha voor een sensatiegeile redactie werkt? Het lijkt mij een vrij algemeen stuk, datgene wat onderlijnd is. En Chevax, ik vrees dat er nooit een einde komt aan verdeeldheid in de wereld. De huidige maatschappijen kunnen niet overleven zonder verdeeldheid, ook in het westen staat of valt alles met verdeeldheid en ongelijkheid. Dat is hoe het zo over de tijd heen gevormd is en zal dus ook niet veranderen tenzij er een wereldramp gebeurt zoals een of andere wereldoorlog of nucleaire aanval. En zelfs dan zal volgens mij die verdeeldheid blijven.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 11:20

Klopt Heleenn. Maar Aroha's post van gisteren was vrij laat, dus kan ook gewoon een kwestie zijn van even niet goed gelezen hebben.

Ik vind jouw stelling dat de huidige maatschappijen niet kunnen overleven zonder verdeeldheid wel interessant, ik weet niet of dat zo is. Als in: ik heb daar nooit op die manier over nagedacht dus kan niet direct wel of niet instemmen met je stelling.

Kijk ik naar de VS en de recente uitspraak van Trump in Saoedi-Arabië over dat de oorlog tegen het terrorisme een gevecht tussen goed en kwaad is, dan ga ik met je mee. Maar als ik kijk naar een land als Bhutan, waar solidariteit en compassie behoorlijk wat invloed lijken te hebben op de mentaliteit, dan denk ik weer dat het best mogelijk is om respectvol samen te leven.

Een gewelddadige climax zal in mijn ogen alleen maar leiden tot groter wantrouwen en kortere lontjes (kijk maar hoe lang Duitsers nog in landen als Nederland en Frankrijk met de nek zijn aangekeken na WOII). Een natuurramp leidt soms tot solidariteit, maar meestal slechts tijdelijk en door een deel van de mensen.

Zonder te willen beweren dat er in boeddhistisch Azië geen problemen zijn, denk ik wel dat daar een principe een rol speelt waar we in het westen nog een hoop van kunnen leren. Namelijk dat het Ego er niet zoveel toe doet. Bij vrijwel alle kleine conflicten reageren mensen vanuit dat Ego, Bokt is daar een fantastische illustratie van. Vaak ook heel erg grappig trouwens. Maar als zo'n Ego niet een beetje begeleid wordt naar iets van zelfreflectie en zelfrelativering, kan het gebeuren dat de mens die erbij hoort een wel heel vertekend beeld van de wereld en zijn of haar rol daarin krijgt. Zie dhr. T. te USA en zie de mensen wiens Ego zo ver wordt afgebroken dat ze geen onderscheid meer maken tussen zichzelf en de goede zaak. David van Reybrouck en Thomas D'Amsenbourg hebben een boekje geschreven, 'Vrede kun je leren'. Ik heb het nog niet gelezen maar het klinkt erg interessant en vooral ook hoopgevend.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 12:44

Mooi verwoord Maura, ben het met je eens. Ongelijkheid is noodzakelijk, verdeeldheid onder de mensen ook. En een wereld zonder verdeeldheid bestaat niet, niet iedereen heeft dezelfde waarden en normen of kijkt vanuit hetzelfde referentiekader tegen de dingen aan. Maar ben het met je eens dat respectvol met elkaar omgaan ook kan in een wereld waar ongelijkheid is, en dat een gewelddadige climax enkel zal zorgen voor een 'masker' bij landen in conflict. Ze zullen zich misschien een tijdje koest houden maar hebben dan waarschijnlijk inderdaad niet veel nodig om weer aan de kletter te gaan met elkaar. Het kastensysteem is daar een goed voorbeeld van, van het leven in ongelijkheid. Iedereen aanvaard daar zijn rol in de maatschappij (ik neem het nu even algemeen, er zullen vast wel rebellen tussen zitten die zich hier tegen af gaan zetten) en probeert zich op te werken ipv anderen naar beneden te halen. Degene die vanonder in het kastensysteem leven leggen zich daar bij neer en dromen van een hogere rang. Degene die vanboven staan doen al het mogelijke om daar te blijven (vanuit religieuze overtuigingen natuurlijk, geen kwaad naar anderen toe doen, etc). Een ideale wereld waar ongelijkheid blijft bestaan zou zijn waar iedereen dat doet vanuit common sense, maar de ideale wereld bestaat niet, helaas.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 13:36

Ook onder boeddhisten in Azië komt geweld voor tegen andersdenkenden, met name moslims. Google er maar eens op. Mooie verhandeling over ego, maar ik denk niet dat wij in het Westen patent hebben op egoïsme. Evenmin denk ik dat een levensfilosofie die het ego ondergeschikt maakt aan het grotere geheel mensen per definitie vredelievender maakt. Geweld is de mens eigen en komt onder bepaalde omstandigheden in iedereen naar boven. Zo is het helaas. Het heeft m.i. geen zin om gewelddadige, gruwelijke beelden te censureren. Dan zou je de realiteit ontkennen. De ergste beelden worden ons doorgaans gelukkig onthouden. En anders klik/zap je gewoon weg, niemand dwingt je om te kijken.

We moeten ons realiseren dat wij het met zijn allen hier in West-Europa enorm hebben getroffen dat we in vrede zijn geboren en in vrede en welvaart kunnen leven. Die vrede lijkt vanzelfsprekend, maar die is misschien wel kwetsbaarder dan we denken en hopen. Dat IS door middel van gruwelijke aanslagen als die in Manchester de oorlog naar onze samenleving probeert te importeren teneinde deze te ontwrichten en moslims en niet-moslims tegen elkaat op te zetten, daar is op geen enkele manier begrip voor op te brengen, zeker niet met een jijbak als jamaarwijbombarderenhunnietochook. Het is voorzover mij bekend namelijk nog steeds niet de intentie van het Westen om wereldwijd moslims, hun cultuur en hun geloof totaal te vernietigen. Dat er burgerslachtoffers vallen door drone-aanvallen, is heel erg maar hoe je het ook wendt of keert geen doel op zich, het is collateral damage.

Naast het feit dat IS de gruwel met deze aanslag weer een graadje heeft opgevoerd - waarmee ze duidelijk maken werkelijk nergens voor terug te deinzen, vind ik het vooral triest dat de recente gebeurtenissen ongetwijfeld weer zullen leiden tot een vergroting van de haat en het wantrouwen jegens moslims in de westerse samenleving, dus ook jegens de grote meerderheid die niks heeft met extremisme en IS verschrikkelijk vindt. Waarmee het doel van IS weer een stukje dichterbij komt.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 14:17

Ariana is in Florida. Het schijnt dat ze contact heeft opgenomen met de families van de overledene en dat ze alle kosten voor de begravenissen betaald.
Mooi gebaar..

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 14:20

Idd prachtig! Voor haar is het ook traumatisch en wat moet ze zich schuldig voelen denk ik

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 14:30

Waarom zou ze zich schuldig moeten voelen? Is dat zo vanzelfsprekend dan? Had ze zelf voor betere security moeten zorgen, of vanwege een risico van een eventuele aanslag (of andere ramp) helemaal geen concerten moeten geven?

Ik hoop dat ze zich vooral NIET schuldig voelt, het is al erg genoeg zonder misplaatst schuldgevoel. Dat ze meeleeft met de slachtoffers lijkt me logisch, en het is duidelijk dat ze dat doet.

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 14:40

Dat was ook waar ik het vanmiddag met mijn leerlingen (bovenbouw vmbo) over had. Het schuld gevoel. Wij waren het er over eens dat zij zich ongetwijfeld schuldig zal hebben, terwijl zij nergens schuld aan heeft.
Het is hoe dan ook voor iedereen verschrikkelijk!

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 14:44

Askja, het lijkt me duidelijk dat purny 'moet' hier gebruikt in de Nederlandse zinsopbouw waar het meer 'zal' betekend dan 'moet'.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 14:52

Maar ook zal is niet van toepassing.
Schuld is voor haar totaal niet van toepassing.
De enige die schuld heeft is die klo.tz.k van een dader.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 14:57

Er zit toch ook geen moreel verwijt in? Het was een constatering, waarschijnlijk vanuit purny's eigen gevoel dat zij moeite zou hebben met schuldgevoel als zoiets zou gebeuren en dus sympathie heeft voor haar toestand. Waarom er nou meteen weer bovenop een onschuldige opmerking gesprongen moet worden snap ik niet. Niemand zegt dat ze zich schuldig móét voelen en het was alleen maar goed bedoeld.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 15:02

bigone schreef:
Volgens de laatste berichten gaat Ariana haar hele tour stopzetten voorlopig.

Volkomen te begrijpen. Ook voor haar is dit een enorme aanslag geweest in haar hart.