Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
maura schreef:Ik weet het niet Heleennn, ik zie namelijk ook allerlei artikelen over dat IS zou staan juichen over de aanslag in Manchester. Blijkbaar is daar wel mediaruimte voor naast de berichtgeving over Manchester. Persoonlijk wordt ik daar echt naar van, zowel het idee dat mensen staan te juichen om deze ellende als het idee dat iemand, vanwege 'nieuwswaarde', het nodig vindt om daar een woord aan te besteden. Ik zou die mediaruimte liever invullen met nieuws over Marawi. Dan breng je nieuws, geen sensatie.
Daarbij weet ik niet of de aanslag in Manchester direct een grotere dreiging voor Nederland is. Er is ongetwijfeld terreurdreiging in Nederland, maar ik geloof niet echt dat die nu groter is dan 24 uur geleden.
Cayenne schreef:Over IS gesproken. Ze zijn vandaag een moordpartij begonnen in Marawi. Scholen en ziekenhuizen worden gebombardeerd en beschoten. Afschuwelijk...
Babootje schreef:Onbegrijpelijk dat iemand met een rugzak op die plek terecht kon komen.
'Beveiliging concert was gebrekkig'
De Britse krant The Guardian meldt dat verschillende bezoekers van het concert van Ariana Grande dinsdagochtend klagen over de gebrekkige controle bij de ingang. Volgens een Tsjechische vrouw die bij het concert was was er "absoluut geen veiligheidscontrole" en werden mensen binnen gelaten zonder dat hun tassen werden doorgelicht.
Op Twitter zeggen bezoekers van andere concerten in de Manchester Arena dat hun tassen voorheen ook nooit gecontroleerd werden.
maura schreef:Ik weet het niet Heleennn, ik zie namelijk ook allerlei artikelen over dat IS zou staan juichen over de aanslag in Manchester. Blijkbaar is daar wel mediaruimte voor naast de berichtgeving over Manchester. Persoonlijk wordt ik daar echt naar van, zowel het idee dat mensen staan te juichen om deze ellende als het idee dat iemand, vanwege 'nieuwswaarde', het nodig vindt om daar een woord aan te besteden. Ik zou die mediaruimte liever invullen met nieuws over Marawi. Dan breng je nieuws, geen sensatie.
Daarbij weet ik niet of de aanslag in Manchester direct een grotere dreiging voor Nederland is. Er is ongetwijfeld terreurdreiging in Nederland, maar ik geloof niet echt dat die nu groter is dan 24 uur geleden.
Heleennn schreef:maura schreef:Ik weet het niet Heleennn, ik zie namelijk ook allerlei artikelen over dat IS zou staan juichen over de aanslag in Manchester. Blijkbaar is daar wel mediaruimte voor naast de berichtgeving over Manchester. Persoonlijk wordt ik daar echt naar van, zowel het idee dat mensen staan te juichen om deze ellende als het idee dat iemand, vanwege 'nieuwswaarde', het nodig vindt om daar een woord aan te besteden. Ik zou die mediaruimte liever invullen met nieuws over Marawi. Dan breng je nieuws, geen sensatie.
Ja, akkoord. Maar ik kan me inbeelden dat voor de grote hoop van de mensen hier de dagelijkse aanslagen van IS echt nog steeds een 'ver van mijn bed show' zijn. En dat ze pas in paniek slaan als het dicht bij huis gebeurt, zoals nu. En die sensatie is echt niet meer weg te denken uit de westerse media... Herinner het mij nog als gisteren, die beelden van de Bataclan. Mensen die letterlijk hun beste vriend door bloedplassen slepen en overal geweerschoten. Dat is echt niet iets wat voor mij op elke newsfeed moet verschijnen. Vind het zo al erg genoeg.
maura schreef:Het lijkt me een goed idee om eens kritisch te kijken naar de invulling van de newsfeed en de rol van sensatie in de westerse media (en intussen wijzen naar andere delen van de wereld en de propaganda daar afkeuren, de pot verwijt de ketel?). Ook gezien het bericht van Aroha, ik geloof direct dat de beeldredactie van een krant vreselijke dingen binnenkrijt maar ik ben er zonder te weten wat het redactiebeleid is, heel erg zeker van dat ik het totaal oneens ben met de selectie van wat wel en niet gebruikt wordt. Maar goed, ik ben dan ook niet voor mijn inkomen afhankelijk van de verkoopcijfers van een krant en daarbij werd in de tijd van Tolstoi al stevig kritiek geleverd op de sensatiezucht van de pers, dus ook daar weinig nieuws onder de zon.