Moeder eist 10000 voor gemiste schoolfoto door offerfeest

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 21:27

RoyceMack schreef:
Opzich vond ik het vroeger al apart dat moslims kinderen altijd vrij kregen met het suikerfeest.. en dat daar rekening mee werd gehouden tijdens de ramadan.
Terwijl ik gewoon naar school moest.
Ik vond altijd dat zij dan maar met kerst naar school moesten. Maar dan waren ze OOK vrij.

En dit is nu typisch de gedachtegang van een kind. Als je ouder ben snap je dat die ene vrije dag meer of minder echt geen ster uitmaakt.

Bovendien, zo weet ik er ook nog wel een paar. Ik had namelijk klasgenoten met honderd oudere neven en nichten, die soms wel drie keer per jaar een dag vrij hadden voor een bruiloft. Ik ben misschien 3x in mijn hele leven op een bruiloft geweest... Nou nou wat oneerlijk zeg |( |( |( Ben er nog steeds niet overheen.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 21:33

Magrathea schreef:
Yavanna schreef:
T gaat m.i ook puur om het geld en het feit dat rascisme zo'n hype is. We moeten vooral zeer delicaat omgaan met de behoeftes van hen.
En zijn we zo tolerant tegenover onze niet westerse medemens dat kerst en sinterklaas op de scholen dreigt te verdwijnen, omdat zij hier niet aan mee kunnen doen, even voor het gemak vergetend dat zij offerfeest en suikerfeest hebben en daar mag niets aan veranderd worden...

Suikerfeest en offerfeest wordt ook niet op school gevierd hè?

Er zijn al basisscholen waar dit al wel gedaan wordt....
Ken iemand wiens kind, nederlands, op een basisschool zit waar ze alles vieren.. en daar wordt geeist dat zij de westerse feesten stopzetten..

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 21:36

Yavanna schreef:
Er zijn al basisscholen waar dit al wel gedaan wordt....
Ken iemand wiens kind, nederlands, op een basisschool zit waar ze alles vieren.. en daar wordt geeist dat zij de westerse feesten stopzetten..

Wie eist het? Is dit een school met overwegend veel moslimkinderen? En wordt het daadwerkelijk geëist of gesuggereerd?

sassefras

Re: Moeder eist 10000 voor gemiste schoolfoto door offerfeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 21:42

daar is ie weer de racisme kaart, al deze flauwekul wordt wel betaald door de belastingcentjes, wat een flauwekul openbare school, kind kon eerder op de foto. en......... probeer is een dag vrij te krijgen om eerder op vakantie te gaan. bah

geneuzel vind ik het

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 21:44

Magrathea schreef:
RoyceMack schreef:
Opzich vond ik het vroeger al apart dat moslims kinderen altijd vrij kregen met het suikerfeest.. en dat daar rekening mee werd gehouden tijdens de ramadan.
Terwijl ik gewoon naar school moest.
Ik vond altijd dat zij dan maar met kerst naar school moesten. Maar dan waren ze OOK vrij.

En dit is nu typisch de gedachtegang van een kind. Als je ouder ben snap je dat die ene vrije dag meer of minder echt geen ster uitmaakt.

Bovendien, zo weet ik er ook nog wel een paar. Ik had namelijk klasgenoten met honderd oudere neven en nichten, die soms wel drie keer per jaar een dag vrij hadden voor een bruiloft. Ik ben misschien 3x in mijn hele leven op een bruiloft geweest... Nou nou wat oneerlijk zeg |( |( |( Ben er nog steeds niet overheen.

Maar waarom maakt dat niet uit? Dat is toch gewoon onderscheid obv geloof? Ja, hetbgaat om 1 vrije dag, maar nog steeds. Bij een volwassene (die werken namelijk als leraar ook in het onderwijs en hebben dezelfde regeling) gaat dat om 8xuurloonxwerkende jaren. Dat tikt best aan... als je dan de discriminatiekaart wil trekken, waarom is dit dan geen discriminatie?
Een grootte van een familie is geen onderscheid maken obv iets. Dat is dus een volledig andere vergelijking.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 22:36

Ga er maar vanuit dat die volwassenen daar gewoon een vrije dag voor inleveren, hoor. En die kinderen krijgen op dezelfde manier vrij voor een religieus feest als dat ze zouden krijgen voor een bruiloft of begrafenis. Wat is daar nou moeilijk aan? Leven en laten leven...

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 23:21

Cinderella schreef:
Ik vind het terecht dat een school rekening hoort te houden met zulke feestdagen. Ze wisten dit en hebben de tijd gehad om het anders te plannen. Waarom zouden ze dat dan niet doen?
Het argument van "Wij zijn hier in Nederland en daar gelden andere normen en waarden" vind ik echt onzin. Wat zijn de normen en waarden van Nederland dan? Voor zover ik weet leven er namelijk veel Nederlandse moslims in Nederland. :+ En daarnaast: Nederland is toch juist zo'n tolerant land? Dat is in ieder geval mijn Nederland.
Vaak zie je dat in arbeidsovereenkomsten en cao's ook afspraken gemaakt worden over werknemersverlof op religieuze feestdagen, omdat het vaak voorkomt. Niks bijzonders aan dus. Zo moeilijk is het niet om rekening te houden met elkaar. :(:)

Ik ben blij dat ik nog een paar Bokkers tegenkom in dit topic met wie ik het eens ben ;)

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 23:27

Electra63 schreef:
Cinderella schreef:
Ik vind het terecht dat een school rekening hoort te houden met zulke feestdagen. Ze wisten dit en hebben de tijd gehad om het anders te plannen. Waarom zouden ze dat dan niet doen?
Het argument van "Wij zijn hier in Nederland en daar gelden andere normen en waarden" vind ik echt onzin. Wat zijn de normen en waarden van Nederland dan? Voor zover ik weet leven er namelijk veel Nederlandse moslims in Nederland. :+ En daarnaast: Nederland is toch juist zo'n tolerant land? Dat is in ieder geval mijn Nederland.
Vaak zie je dat in arbeidsovereenkomsten en cao's ook afspraken gemaakt worden over werknemersverlof op religieuze feestdagen, omdat het vaak voorkomt. Niks bijzonders aan dus. Zo moeilijk is het niet om rekening te houden met elkaar. :(:)

Ik ben blij dat ik nog een paar Bokkers tegenkom in dit topic met wie ik het eens ben ;)

En vinden jullie ook terecht wat mevrouw eist na de reactie van de school en geboden oplossingen?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 23:43

@Cinderella:De fotograaf kon niet op een andere dag. Kan gebeuren. Moet een school dan maar stad en land afgaan omdat mevrouw niet de aangeboden vervangende tijd wil en kan? Er zijn alternatieven aangeboden en als mevrouw die niet wil accepteren so be it

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 23:49

gianti schreef:
En vinden jullie ook terecht wat mevrouw eist na de reactie van de school en geboden oplossingen?

Je moet toch ergens van op vakantie?? :+

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 23:57

@Gianti,
Nee, Ik vind de eis buiten proporties, Maar deze wordt natuurlijk niet toegewezen.

Van een school met islamitische kinderen, verwacht ik, dat zij rekening houden met de belangrijkste islamitische feestdagen. Plan een studiedag voor leerkrachten in of besteed tijd aan dingen, waar je met volle klassen geen tijd voor heb. Maar doe geen schoolreis, sportdag of klassefoto regelen op zo'n dag.
En St Patrickday hoeft niet, zo veel Ieren zitten niet in dezelfde klassen of zelfs scholen. Totaal niet relevant.
Op sommige scholen is de helft van de kinderen moslim, lijkt me normaal om daar als school rekening mee te houden.

Verder valt het mij vooral weer op dat hier direct weer gesproken wordt over buitenlanders en aanpassen enz. Waarschijnlijk is die mevrouw hier geboren. :+

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 00:05

Electra63 schreef:
@Gianti,
Nee, Ik vind de eis buiten proporties, Maar deze wordt natuurlijk niet toegewezen.

Van een school met islamitische kinderen, verwacht ik, dat zij rekening houden met de belangrijkste islamitische feestdagen. Plan een studiedag voor leerkrachten in of besteed tijd aan dingen, waar je met volle klassen geen tijd voor heb. Maar doe geen schoolreis, sportdag of klassefoto regelen op zo'n dag.
En St Patrickday hoeft niet, zo veel Ieren zitten niet in dezelfde klassen of zelfs scholen. Totaal niet relevant.
Op sommige scholen is de helft van de kinderen moslim, lijkt me normaal om daar als school rekening mee te houden.

Verder valt het mij vooral weer op dat hier direct weer gesproken wordt over buitenlanders en aanpassen enz. Waarschijnlijk is die mevrouw hier geboren. :+

Waar het om gaat is dat die eeuwige discriminatiekaart weer wordt getrokken voor zoiets als dit. Een verhaal waarin de school misschien wel een fout gemaakt heeft. Maar dit ook aangeeft en daarbij meerdere oplossingen geboden heeft en geprobeerd de datum te verzetten. Dat heet een fout ja. Handig? Nee. Rasicme/discriminatie: nee.

Als ik tegenwoordig het woord discriminatie/racisme hoor denk ik alleen nog maar aan dit soort types die flink geld/aandacht ruiken bij het woord alleen al. Imo triest voor de mensen die echt slachtoffer zijn hiervan.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 00:17

dioni schreef:
Het gaat om een openbare school toch? Die hoeft alleen rekening te houden met de verplichte vrije dagen.

Ik vind het al netjes dat de kinderen vrij kregen voor het offerfeest.
Als het zou gaan om een reformatorische, katholieke of christelijke feestdag die niet onder de gebruikelijke vrije dagen valt, dan denk ik dat ze niet eens vrij gekregen zouden hebben. En dan nog vind ik dat als de ouders ervoor kiezen niet naar school te gaan, ze dan niet achteraf moeten zeuren.
Kies dan voor een school binnen je geloof.

10.000 euro vind ik ook zwaar overdreven.

Dit idd....bovendien, laten we nu niet net gaan doen alsof die schoolfoto's fotografische hoogstandjes zijn. Wie weet heeft die schooldirecteur wel net zo'n dure camera als de ingehuurde fotograaf (omdat die bv fotograferen als fanatieke hobby heeft) en kan die een klassenfoto maken die niet onder doet voor die van de ingehuurde fotograaf.

Daarnaast heeft de school meerdere oplossingen aangedragen, maar daar wil die moeder niet aan; die gaat voor de 10 k, dat is wel duidelijk.
Oplossing 1 was er trouwens een waarvoor de andere moslimouders wel voor gekozen hebben.

Tolerantie moet wel van 2 kanten komen he en daarvan is in dit geval duidelijk geen sprake vanuit de kant van die ene moslimouder.

Vergelijken met bv hemelvaart slaat natuurlijk nergens op; dan is zo goed als heel Nederland vrij (afgezien van bepaalde sectoren als bv de zorg, politie, brandweer etc etc, en die regelen weer onderling dat wie met hemelvaart heeft gewerkt bv weer vrij is geweest met pasen)

Als ik volgende week ga verhuizen naar bv de bible belt van Nederland, dan weet ik ook dat ik niet meer op zondag naar de appie hein kan voor wat vergeten boodschapjes. Dan hoef je als niet gelovige ook niet te gaan eisen dat op zondag de supermarkten gewoon open gaan of om mn zin door te drijven; de discriminatiekaart trekken. En mocht ik zover gaan dat ik de publiciteit opzoek, dan zou ook iedereen zeggen; ja hallo, je kiest er toch zelf voor om in een zwaar gelovig gebied te gaan wonen? Nu niet klagen hoor......maar nu zou die regel ineens niet opgaan? Beetje vreemd niet?....even als vb he; ik ga niet verhuizen namelijk en zeker niet naar de bible belt :+
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 18-05-17 00:58, in het totaal 3 keer bewerkt

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 00:56

RoyceMack schreef:
En dit bevestigd eigenlijk alleen maar weer de hebzucht van 'buitenlanders'.
makkelijk geld verdienen.

Misselijke, domme, ongenuanceerde opmerking dit.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 01:04

Murthul schreef:
Ik moet zeggen dat ik echt schrik van sommige reacties hier.. Stel dat jij streng gelovig bent dan ga je toch ook je kinderen niet naar de schoolfoto brengen met kerst? (als dat geen nationale feestdag was geweest, het gaat om het idee) Ik begrijp best dat deze mevrouw dit echt niet tof vind.

Ik zou inderdaad mijn kind niet naar school brengen als ik een bijzondere reden had zoals zo'n feestdag. Maar dan moet je toch ook gewoon je verlies nemen en gewoon accepteren dat je kind een dag school mist en dat je dus ook iets leuks kan missen op school. Het was ook maar een klasse foto alsof dat zo belangrijk is?
Blijkbaar kon het merendeel van de islamitsche ouders zich wel voldoende vinden in de oplossingen die de school bood om gewoon niet de school aan te klagen?

Ik vind schadevergoedingen eisen van een school trouwens sowieso een beetje sneu. Omdat de directeur niet goed in zijn agenda heeft gekeken zouden alle leerlingen van die school daar nu dus onder moeten leiden omdat er geld uit het onderwijs wordt getrokken door een of andere sneu neus die niet aan haar kind kan uitleggen dat een schooldirecteur ook maar een mens is dat wel eens verkeerd in zijn agenda kan kijken??

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 07:28

Blue_Eyes schreef:
Ga er maar vanuit dat die volwassenen daar gewoon een vrije dag voor inleveren, hoor. En die kinderen krijgen op dezelfde manier vrij voor een religieus feest als dat ze zouden krijgen voor een bruiloft of begrafenis. Wat is daar nou moeilijk aan? Leven en laten leven...

Ja, je denkt dat die volwassenen in het onderwijs (want daar gaat het om, in andere functies krijgt men niet standaard een dag) een dagje voor de klas gaan staan als hun collega's (en dus ook alle kinderen) vrij zijn? :+
En ik vind dat niet moeilijk, zal er vannacht niet slechter van slapen. Maar ik vind dat als je de discriminatiekaart zo nodig moet trekken, dan valt dit daadwerkelijk onder discriminatie. Mensen krijgen obv hun geloof 1 vrije dag per jaar extra, hun hele leven lang (vooruit, tot ze met pensioen gaan).

@Cinderella, dat klopt dat dat in de CAO staat en ik denk dat het in het bedrijfsleven makkelijker is om een dag door te werken dan in het onderwijs. Maar vind je dan ook dat het bedrijfsleven op geen enkele religieuze dag een belangrijke vergadering/bedrijfsuitje/jubileum van een collega enz. enz. mag regelen, omdat "jantje er dan misschien niet bij kan zijn"? Het leven gaat toch gewoon door, ook al is Jantje een dag vrij omdat hij daar voor kiest?
Vooral als je als school je best hebt gedaan om het alsnog te verzetten maar dat niet gelukt is (ik kan me zo voorsetllen dat het offerfeest niet in je standaard agenda staat en ook niet in je hoofd geregistreerd staat als feestdag als niet-islamiet). Sterker nog, de datums zijn vaak pas vlak van tevoren definitief, dus daar kun je niet op plannen...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 07:35

Electra63 schreef:
Van een school met islamitische kinderen, verwacht ik, dat zij rekening houden met de belangrijkste islamitische feestdagen.

Dat heeft de school gedaan, de andere moslimouders konden hun kinderen blijkbaar wél gewoon in de ochtend naar school brengen.
Alleen deze ene mevrouw kon dat niet, wist ineens niets van een alternatief en heeft als enige een getraumatiseerd kind.

Ik verwacht helemaal niks van de school, als ze hierin meegaan kan je aan de gang blijven...

Citaat:
Ze hebben het anders gepland, in ieder geval op zo'n manier dat de meeste mensen er geen enkel probleem mee hadden. Zo tolerant is Nederland :j

Het is inderdaad niet moeilijk om rekening te houden met elkaar, maar het is jammer dat er met 1 groep meer rekening gehouden moet worden dan met andere groepen... klinkt niet heel eerlijk....

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 07:37

Vergeet niet dat het offerfeest (en alle islamitische feestdagen) hun datum "bij benadering" hebben. Het feest begint wanneer het donker wordt (de maan te zien is), maar de precieze dag kan nog per moslim verschillen. Sommige gaan uit van de maanstand van hun geboortedorp, sommigen van die waar ze nu wonen. DAar kan zo 1-2 dagen verschil tussen zitten. Dat betekend dus dat je zomaar een halve week die fotograaf niet kan inplannen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 09:31

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 09:37

Electra63 schreef:
Hier wordt het mooi uitgelegd.
De school mag geen onderscheid maken . :D

Wat een onzin... :n

Citaat:
p het moment dat je de schoolfoto plant tegelijk met het Offerfeest, dan is het niet zo vreemd dat kinderen met een islamitische achtergrond er niet bij kunnen zijn op het moment dat die foto wordt gemaakt.''

En ze konden er wel bijzijn, sterker nog, ze waren er allemaal behálve deze mevrouw..

Dus het is echt een stok zoeken om mee te slaan, daar blijf ik bij. En dat kweekt geen sympathie (terecht) en helpt al helemaal niet met de integratie... :n

En ik ben benieuwd of mevrouw hieraan gedacht heeft:
Citaat:
Het is voor de school belangrijk om een melding van afwezigheid te hebben, omdat er anders sprake is van spijbelen en dat moet de school melden bij de Dienst Uitvoering Onderwijs. Bij kinderen tot 12 jaar zijn de ouders dan strafbaar.
want als zij niet gemeld heeft dat haar kind niet naar school kwam, dan is ze dus strafbaar....

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 09:40

Ik zou haar een tientje schadevergoeding geven. Dan kan ze een pasfoto laten maken.
Alle kinderen waren erbij, misschien wel al in prachtige feestkleding, behalve zij.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 09:45

Britta31 schreef:
Dit heeft toch niets met het geloof te maken.Ze wil gewoon gratis geld.

Idd. Leven vast van een uitkering dus dan is die 10.000 euro wel handig.

Van de zotte dit.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 09:54

Hoe zet je je eigen geloof in een kwaad daglicht. Echt ongelofelijk. Op een discussieforum vind je hier misschien nog sympathie voor, maar reken maar dat de burger die enkel de krant leest (en er niet met anderen over praat) z'n oordeel klaar heeft staan. Bizar.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 09:58

Cowgirl schreef:
Britta31 schreef:

Van de zotte dit.

En hoe weet je dit? Walgelijke opmerking.

Daarbij, het staat iedereen vrij een rechtszaak te starten. Er zijn meerdere redenen waarom men vaak een (te) hoog bedrag eist (bevoegde rechtbank, de rechter mag geen hoger bedrag uitspreken dan wat gevorderd is, de, mening van de advocaat, ....).
De rechter zal de hele zaak beoordelen en eventueel een passende schadevergoeding toekennen, of misschien helemaal geen schadevergoeding toekennen, of haar misschien zelfs in het ongelijk stellen. En daarmee is de kous af; eerlijker en rechtvaardiger kan deze zaak niet lopen.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 10:01

Cowgirl schreef:
Britta31 schreef:

Van de zotte dit.

Meen je dit nou serieus?
Gadverdamme

Ik vind het zo bijzonder. Er worden rechtszaken gestart om een tuinhekje wat scheef op de erfafscheiding staat notabene, en daar lacht men om en komt het niet zo in het nieuws etc.. En nu zien we schadevergoeding en een islamitische feestdag staan en dan zijn het meteen uitkeringstrekkers, moeten ze terug naar hun eigen land, etc. Hoe bedoel je, scheef?