Ik ben stil. Jij ook?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 20:09

Ik vind de kranslegging weer erg indrukwekkend! Mooi dat er nog steeds mensen leven die hun verhaal kunnen vertellen!

Anoniem

Re: Ik ben stil. Jij ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 20:12

Morgen ben ik jarig en het is echt een jaarlijks terugkerend ding dat ik op de klok sta te kijken terwijl ik taart bak. Ik onderbreek het kokkerellen voor het herdenken en na een tijdje pak ik het weer op. Al jarenlang.

Ik denk dat morgen niet eens als mijn verjaardag zou voelen als er geen 2 minuten stilte aan vooraf zou gaan.

Het was hier gelukkig erg stil. Zelfs de hond bewoog niet. Mooi.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 20:13

Ja, je hoorde hier ook echt alleen de ventilatie, in een gigantische hal. Erg indrukwekkend

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 20:15

Phoebert schreef:
Kreeg net een paar seconden in de eerste minuut een appje, ik denk dat ik die persoon wel kan wurgen. Echt ontzettend respectloos.

Volgende keer je mobiel eventjes uitzetten. Krijg je geen meldingen en appjes. ;)
Maar ik snap je gevoel.

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 20:15

Ik kan mij niet eens voorstellen dat er mensen niet stil zouden zijn, is voor mij al sinds ik jong ben heel normaal en ik vind het wel echt een teken van respect.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 20:16

Phoebert schreef:
Kreeg net een paar seconden in de eerste minuut een appje, ik denk dat ik die persoon wel kan wurgen. Echt ontzettend respectloos.

Je had je telefoon ook even op stil kunnen zetten.
Mailtjes komen gewoon binnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 20:16

mariekerocky schreef:
Ik kan mij niet eens voorstellen dat er mensen niet stil zouden zijn, is voor mij al sinds ik jong ben heel normaal en ik vind het wel echt een teken van respect.

Same here :)

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 20:17

Mijn ratten besloten om 8 uur precies uitgebreid te spelen incl een hoop gepiep en geren, dit is uiteraard geen overlast voor mij. Maar die auto die de straat door rijdt en om 8 uur vol gaat toeteren kan ik gewoon niet begrijpen. Zo respectloos....

Telpeva
Moderator Algemeen

Hier reden ze toeterend door het dorp...

Magrathea

Joaltijd schreef:
Phoebert schreef:

Volgende keer je mobiel eventjes uitzetten. Krijg je geen meldingen en appjes. ;)
Maar ik snap je gevoel.

Overigens gebeurt het ook nog wel eens dat je even geen bereik hebt en je berichtje wat later wordt verstuurd.
Punt is, geen reden om te denken dat iemand opzettelijk iemands stilte verstoort

Edit: grappig trouwens, als je nu hier op Bokt kijkt bij nieuwe berichten zie je ook precies een gat van 2 minuten
Laatst bijgewerkt door Magrathea op 04-05-17 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 20:18

Hier ook stil, zoals elk jaar.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 20:20

Bij mij ook altijd stil, ook laptop even dicht enz.
Vond inderdaad de verhalen bij kransleggen net erg mooi!

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 20:21

Jup. Hier ook.

Hond die altijd stil is, en ook gewend is dat het stil is in huis (woon alleen, en heb niet vaak tv of radio aan) vond het nodig om net voor acht te grommen en wat te blaffen.

Denk dat bewust stil wat bedreigend over kwam of zo.
Na een vermaning hield ze haar mond, en is het hier gewoon vanaf 8 twee minuten stil geweest.

Nl1 staat nu aan, met de herdenking.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 20:28

Vind de kranslegging altijd erg mooi... heel indrukwekkend ook om er gezichten bij te zien.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 20:28

Afbeelding

thirteenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 20:30

Ik vind het interessant dat mensen gepikeerd raken als dat anderen niet stil zijn. Ieder herdenkt op zijn/haar manier. 4 mei is niet de verplichting dat iedereen 2 minuten stil is. Ik ben wél 2 minuten stil en dat is volledig mijn keuze. Als andere dat niet willen doen vind ik dat prima. En het respectloos noemen vind ik respectloos. Men mag zelf bepalen of en hoe ze herdenken. Zelfde voor de gene die zeggen dat er iets mis is met de opvoeding.
Laatst bijgewerkt door thirteenn op 04-05-17 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 20:30

Ook ik was stil.. vind niet meer dan normaal en van respect tuigen, zowel om te herdenken als naar de mensen die willen herdenken...

Ik vind altijd zo bijzonder dat mensen zeggen dat ze niet doen omdat ze genoeg bij stil staan tussendoor? Er zit juist een kracht en saamhorigheid om het met z'n alle te doen.

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 20:33

ik vind het altijd wel iets speciaals hebben als het dan opeens zo stil is, hier stonden ook de auto's (veilig) aan de kant en stil. kippenvel staat mij dan wel even op de armen. Ik ben er mee opgegroeid en vind ook dat dit altijd zo moet blijven, ook als we straks op een tijd komen dat er geen overlevenden meer in leven zijn. Deze herinnering moet blijven voor de generaties na ons

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 20:33

Ik heb op mijn werk 2 minuten stilte gehouden. Ik werk met jongeren met autisme en heb ze de keuze gegeven beneden te komen voor de herdenking. De helft van de groep was beneden en ook netjes stil. Ik vond het indrukwekkend dat zelfs de jongeren die zich moeilijk in anderen kunnen verplaatsen netjes stil waren. :)

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 20:34

Hier ook gewoon stil om 8 uur. Ook de vlag hangt uit. Prima als mensen niet herdenken, maar mensen die dan expres geluid gaan maken vind ik erg respectloos. :=

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 20:37

Ik vind/vond het in mijn straat heel mooi. Veel mensen hadden de vlag halfstok en het was hier echt muisstil. Ook een fijn idee voor mijn 93-jarige buren.

Vorig jaar woonden we nog in de stad, daar was een grote groep jongeren stennis aan het trappen precies toen het tijd was. Heel heftig, zeker op die locatie. We woonden toen namelijk tijdelijk in een flat vol met ouderen die helemaal veel waarde hechten aan de herdenking. Het was echt walgelijk.

Stil zijn is je eigen keuze. Persoonlijk heb ik er echt heel veel moeite mee als je het niet doet, maar ok, zoals ik zei eigen keuze. Maar moedwillig gaan gillen, toeteren of iets anders? Dat vind ik inderdaad echt gigantisch respectloos.

Het is zo'n kleine moeite, die 2 minuten. 2 minuten in een jaar om echt bewust met het hele land dankbaar te zijn. Om dankjewel te zeggen. Om stil te staan bij ons geluk. Om respect te tonen naar iedereen die op welke manier dan ook strijd of heeft gestreden voor de vrijheid. Die slachtoffer zijn geworden van de mensen die dat van ons af wilden of willen nemen.

De kransen waren weer erg mooi. Het leek wel relatief rustig, leek alsof er voorgaande jaren meer mensen aanwezig waren.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 20:38

amandananana schreef:
Ik heb op mijn werk 2 minuten stilte gehouden. Ik werk met jongeren met autisme en heb ze de keuze gegeven beneden te komen voor de herdenking. De helft van de groep was beneden en ook netjes stil. Ik vond het indrukwekkend dat zelfs de jongeren die zich moeilijk in anderen kunnen verplaatsen netjes stil waren. :)

Mooi ja! Dat heb je ze dan goed uitgelegd. :)

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 20:39

Hier thuis ook stil geweest en muziek uitgezet. Bus zag ik in de straat bij een stoplicht om 19:59 ook keurig alvast stilstaan en pas om 20:03 weer rijden. Auto's reden wel gewoon en mensen liepen over straat.

Moet zeggen dat ik wel eens (in eerdere jaren) had gehad dat ik er totaal niet bij stilstond dat het al 20:00 was. Dan was ik op een plek waar ik me niet bewust was van de tijd, of in het buitenland. Maar nu dacht ik er gelukkig wel aan.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 20:41

Ik ga ieder jaar naar Zwolle voor de stille omgang en aansluitend de dodenherdenking bij het oorlogsmonument. Dat blijft indrukwekkend.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 20:43

Bus was ipv om 20.00 te vertrekken, vertrokken op 20.02. Heel netjes van de chauffeur.

Vorig jaar in Spanje online de herdenking gekeken. Dus ja ik ben wel stil. Ik heb ook mijn muziek uitgezet om 20.00.