Racisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 10:11

Cer schreef:
Janneke2 schreef:
Maar eeuwenlange trauma's in de Zuidelijke Nederlanden: ja hoor, die bestaan.

Zijn mensen echt zo slecht weerbaar -O- Hebben we dan geen overlevingsdrang of lust.. zijn we bij van alles en nog wat teneergeslagen en dragen we trauma's duizenden jaren mee??

....het eerste wat in alle handboeken traumatherapie staat: "mensen zijn heel erg veerkrachtig".

Mijn redenatie was historisch: beneden de grote rivieren verloren de Nederlanden de oorlog, vreemde overheersers (meervoud: telkens opnieuw je aanpassen) bleven het van 1550 tot tenminste 1830 voor het zeggen hebben, de roomse kerk bleef oppermachtig, de welvaart van de Republiek boven de Moerdijk was oa gebaseerd op de blokkade van de haven van Antwerpen - dus geen zeevaart. En rijkdom uit landbouw staat op gespannen voet met telkens nieuwe bezetters, die bezetters pestten de uitvinders etc die ook voor welvaart hadden kunnen zorgen weg.

Dat is dan 'klap op klap': oorlog, onvrijheid, armoede, ga er maar aanstaan...

En dat is wat mij regelmatig ergent in opmerkingen van het chapiter: "dat je niet aan de gang kunt blijven over slavernij".
Ik moedig nooit of te nimmer iemand aan om een slachtofferrol op zich te nemen.
Maar ik rol soms bezuiden de Moerdijk van mijn stoel: ik ben dan wel de dochter van een historicus - maar weten jullie dan niet hoe dit of dat ontstaan is...? Dat het geen toeval was, maar een gerichte keuze...?

Hoeveel mensen weten hier onder welke voorwaarden de slavernij werd afgeschaft...?
We hebben dan een monument waar het jaartal 1850 op staat- maar denk vooral niet dat gewezen slaven per 1 juli 1850 opeens volwaardige burgers waren. Juridisch waren ze voortaan mensen ipv voorwerpen (jawel) - economisch mochten ze vrijwel niets. Geen recht op bezit, geen recht om te solliciteren bij een andere werkgever, geen minimum loon: gewoon economisch voortgezette slavernij dus.
Ik ben dan wel kleindochter van kleyne luyden- maar diewaren trotse kleine ondernemers.

Edit: :o ketikoti was 1 juli 1863
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 26-04-17 10:49, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 10:21

Cer schreef:
Ja en daar hebben we nog steeds trauma's van, lees ik net.... dus ik weet niet goed wat ik met deze informatie moet...

Als iemand aangeeft een trauma te hebben van iets dat honderden, dan wel niet duizenden, jaren geleden is gebeurt zonder het zelf mee te hebben gemaakt, dan zou ik ze aanraden een psycholoog te raadplegen want dan zit er iets los in je hoofd.

Shadow0

Re: Racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 10:22

Volgens mij hebben mensen meer trauma's van de effecten die die zaken nog steeds hebben in het hier en nu.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 10:53

Precies: al vind ik het opvallend dat velen niet eens hun eigen geschiedenis kennen - die geschiedenis werkt wel door.

En ook in een rijk land als Nederland: wie in een goede buurt woont en een hogere opleiding heeft, heeft een levensverwachting die significant hoger is dan van iemand in een verkrotte buurt met een lagere opleiding.
(Not to mention de vele extra gezonde jaren.)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 10:56

Janneke2 schreef:
Hoeveel mensen weten hier onder welke voorwaarden de slavernij werd afgeschaft...?
We hebben dan een monument waar het jaartal 1850 op staat- maar denk vooral niet dat gewezen slaven per 1 juli 1850 opeens volwaardige burgers waren. Juridisch waren ze voortaan mensen ipv voorwerpen (jawel) - economisch mochten ze vrijwel niets. Geen recht op bezit, geen recht om te solliciteren bij een andere werkgever, geen minimum loon: gewoon economisch voortgezette slavernij dus.
Ik ben dan wel kleindochter van kleyne luyden- maar diewaren trotse kleine ondernemers.

Ik snap dat je daar trots op bent, ook op het feit dat je kleindochter bent van een historicus, maar is het niet zo dat we van het verleden moeten leren, en er niet in moeten blijven hangen?

Als je het zo bekijkt is er toch al vooruitgang en verbetering?? Of moet je dan zeggen 'ja het is wel een beetje beter maar het is nog niet goed WANT het was nog veel erger".. ik snap die redenatie echt niet goed hoor...

Ik kan me ook voorstellen dat je trauma's hebt van dingen die je overkomen zijn, of je directe familie, dat zeker wel. Maar van 100 jaar geleden? Nee, daar kan ik niet bij...

Ik ben sneu want mn overoverovergrootmoeder was huisvrouw en nu voel ik me geremd in mn ontwikkeling... Eh.. nee.. :n

Citaat:
En ook in een rijk land als Nederland: wie in een goede buurt woont en een hogere opleiding heeft, heeft een levensverwachting die significant hoger is dan van iemand in een verkrotte buurt met een lagere opleiding

eh ja.. maar het punt hiervan snap ik niet... :?
Hogere opleiding en goede buurt zorgt misschien beter voor zichzelf?
En andersom niet..?
Wat is het percentage rokers bijv onder hoger en lager? Het percentage fastfood ...
wellicht is het een vicieuze cirkel, slecht voorbeeld doet slecht volgen. En soms zit het er gewoon 'niet in'...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 11:25

Cer schreef:
Janneke2 schreef:

Ik snap dat je daar trots op bent, ook op het feit dat je kleindochter bent van een historicus, maar is het niet zo dat we van het verleden moeten leren, en er niet in moeten blijven hangen?

...eh - waar denk jij dat ik trots op ben?
Ik heb het niet over kennis etaleren, ik ben stomverbaasd hoe weinig mensen ook in deze discussie lijken te weten over hun eigen geschiedenis. En accoord, kleine bias: ik vind dat ieder mens iets van haar of zijn geschiedenis hoort te weten.
"Leren van de geschiedenis" is een ingewikkelde kwestie, maar als je er niets van weet is het "simpel", dan leer je niets.
Citaat:
Als je het zo bekijkt is er toch al vooruitgang en verbetering?? Of moet je dan zeggen 'ja het is wel een beetje beter maar het is nog niet goed WANT het was nog veel erger".. ik snap die redenatie echt niet goed hoor...

...eh: als je het hoe precies bekijkt?
Nazaten van slaven hebben tegenwoordig wel volledige burgerrechten - dat wel en op zich is dat een vooruitgang.
Maar voordat ik als iemand met een witte verpakking ga roeptoeteren 'dat je er niet in moet blijven hangen' heeft het wel charme als ik een beetje weet over welke barrières het gaat.
Citaat:
Ik kan me ook voorstellen dat je trauma's hebt van dingen die je overkomen zijn, of je directe familie, dat zeker wel. Maar van 100 jaar geleden? Nee, daar kan ik niet bij...

....als je het een beetje uit het medische sfeer weghaalt: wie opgroeide in een familie waar mensen eerst een paar eeuwen lang slaaf waren en vervolgens in 1863 nog steeds geen burgerrechten hadden- dat werkt door.
Mijn betovergrootvader was al timmerman, had een eigen schuurtje en kon zijn eigen brood verdienen. Beslist geen vetpot- maar qua sfeer was er denk/ vermoed ik een soort van trots 'ik ben eigen baas'. Zo iets is zwarte mensen altijd onmogelijk gemaakt...
Citaat:
Ik ben sneu want mn overoverovergrootmoeder was huisvrouw en nu voel ik me geremd in mn ontwikkeling... Eh.. nee.. :n

Tja - zo is het compleet belachelijk.
Maar als jij nul moeders met een eigen bedrijf, baan etc hebt gehad plus een bende tegenwerking om U tegen te zeggen - dat merk je als je de moed bijeen raapt om zelfstandig te worden...

Citaat:
Citaat:
En ook in een rijk land als Nederland: wie in een goede buurt woont en een hogere opleiding heeft, heeft een levensverwachting die significant hoger is dan van iemand in een verkrotte buurt met een lagere opleiding

En andersom niet..?
Wat is het percentage rokers bijv onder hoger en lager? Het percentage fastfood ...
wellicht is het een vicieuze cirkel, slecht voorbeeld doet slecht volgen. En soms zit het er gewoon 'niet in'...

Mogelijk is het een vicieuze cirkel.
Wat ik denk is dat de grote gemene deler "stress" heet, en niet "ze zijn hopeloos, want arm en dom, het zit er niet in".
...en dit gaat over de invloed van geld en opleiding, niet over "ras".
Maar ik vind het nogal een hard oordeel over hen...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 11:35

Cer schreef:

Je zegt regelmatig dat je alleen maar aan het filosoferen bent en vragen stelt omdat je dingen wilt begrijpen - maar waarom plaats je dan dit soort reacties? Dit is toch geen open manier om je werkelijk te verdiepen in wat Janneke zegt?

Citaat:
En andersom niet..?

Als je oprecht geinteresseerd bent, Google dan vooral want er is een schat aan informatie beschikbaar over gezondheidsverschillen die samenhangen met economische verschillen. Maar het vereist wel dat je zelf ook een beetje moeite stopt in het onderzoeken ervan.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 11:55

Nou het is open filosoferen en mijn eigen gevoel... maar dat heb ik al eerder uitgelegd.
Ik vind het wel jammer dat mijn post door Janneke zo negatief wordt opgepakt, want zo negatief bedoel ik het helemaal niet. Dat zou je horen als ik het zou kunnen vertellen... dat is het lastige aan geschreven tekst. Maar voor mijn gevoel worden mijn posts ook met een soort negatief vooroordeel gelezen...

Trots zoals trots op je afkomst, en op bv je grootvader..
Ik ben dat ook, dat is toch niet gek? Laatst een bericht gevonden dat mijn grootvader een Medaille in de Orde van Oranje Nassau had ontvangen, vond ik iets om trots op te zijn.
Hij is ook krijgsgevangene geweest en is daar altijd door getraumatiseerd geweest..

Citaat:
Maar voordat ik als iemand met een witte verpakking ga roeptoeteren 'dat je er niet in moet blijven hangen' heeft het wel charme als ik een beetje weet over welke barrières het gaat.
maar als je weet waar het over gaat, dan kan je toch nog steeds verder?
Overigens vind ik 'roeptoeteren' nu wel een sneer richting mij. Sinds het vorige topic probeer ik dit soort reacties zelf niet meer te plaatsen (ja shadow0, dat heb ik daar bijv van geleerd, onder andere door jouw posts)...
Citaat:
wie opgroeide in een familie waar mensen eerst een paar eeuwen lang slaaf waren en vervolgens in 1863 nog steeds geen burgerrechten hadden- dat werkt door.
Nou ja dan probeer ik het nogmaals voorzichtig uit te drukken: ik snap dat niet goed, hoe werkt dat door dan? Hoe werkt dat nu nog door?

Citaat:
Maar als jij nul moeders met een eigen bedrijf, baan etc hebt gehad plus een bende tegenwerking om U tegen te zeggen - dat merk je als je de moed bijeen raapt om zelfstandig te worden...
Geen moeders maar overovergrootmoeders.. en nee, die had ik niet nee. Mijn moeder niet (ja wel een baan, parttime, schoonmaakster), mijn grootmoeders en overgrootmoeders niet. Ik heb ook geen eigen bedrijf maar ben in loondienst. Het zelfstandig ondernemer zijn zit er bij mij inderdaad niet in. Ik heb het niet als voorbeeld gehad en wellicht heb ik het daarom altijd een eng idee gevonden en niet geambieerd.. maar ik voel me daar niet minder door...

En laten we even wat rechtzetten, dat oordeel "arm en dom" is nadrukkelijk niet door mij geschreven.. ik vind het jammer dat het nu lijkt alsof het wel zo is.
Ik kom uit zo'n wijk.. uit wat voor wijk kom jij eigenlijk? Heeft dat invloed gehad op wie je nu bent? ( <- dit is weer een 'echte vraag' en geen sneer )

Citaat:
Maar het vereist wel dat je zelf ook een beetje moeite stopt in het onderzoeken ervan
Wat bedoel je hiermee? Dat ik onnodige vragen stel? Dat ik me eerst ergens in moet verdiepen (ervanuit gaande dat ik dat niet gedaan heb) voordat ik mee mag praten?

Overigens vraag ik me nog steeds af hoe men aankijkt tegen een comedian die zijn 'eigen ras' afbrandt. Is dat nou wel of niet gepast?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 13:23

Cer schreef:
Nou het is open filosoferen en mijn eigen gevoel... maar dat heb ik al eerder uitgelegd.
Ik vind het wel jammer dat mijn post door Janneke zo negatief wordt opgepakt, want zo negatief bedoel ik het helemaal niet. Dat zou je horen als ik het zou kunnen vertellen... dat is het lastige aan geschreven tekst.

Ja, klopt, het nadeel van "het getypte woord..."

Trots op je afkomst: ik gun het iedereen. Maar op zich ging het mij daar niet om.

Citaat:
Citaat:
maar als je weet waar het over gaat, dan kan je toch nog steeds verder?
Overigens vind ik 'roeptoeteren' nu wel een sneer richting mij.

Roeptoeteren was idd een sneer, maar eerlijk gezegd naar een andere deelnemer in de discussie.

En ja: juist als je je verleden kent, kun je ook/ juist psychologisch gezien verder.

Maar filosofisch gesproken heb ik het over de 'tabula rasa', de oude vraag of een pas geboren kind een onbeschreven blad is of niet.
Ik vind noch vwb DNA noch voor wat betreft dingen als achtergrond (sfeer in de familie, geld/ beschikken over middelen om in je onderhoud te voorzien, opleiding/ pedagogisch milieu, etc etc) dat mensen "onbeschreven bladen" zijn.
Waarbij ik denk dat "nurture en epigenetica" belangrijker zijn dan puur 'natuur en genetica'.
Citaat:
Citaat:
wie opgroeide in een familie waar mensen eerst een paar eeuwen lang slaaf waren en vervolgens in 1863 nog steeds geen burgerrechten hadden- dat werkt door.
Nou ja dan probeer ik het nogmaals voorzichtig uit te drukken: ik snap dat niet goed, hoe werkt dat door dan? Hoe werkt dat nu nog door?

....oeps.
Ik heb boven al een paar dingen verklapt (van epigenetica tot pedagogische sfeer in de familie), maar dit totale proces is zeer complex.

Citaat:
Citaat:
Geen moeders maar overovergrootmoeders.. en nee, die had ik niet nee. Mijn moeder niet (ja wel een baan, parttime, schoonmaakster), mijn grootmoeders en overgrootmoeders niet. Ik heb ook geen eigen bedrijf maar ben in loondienst. Het zelfstandig ondernemer zijn zit er bij mij inderdaad niet in. Ik heb het niet als voorbeeld gehad en wellicht heb ik het daarom altijd een eng idee gevonden en niet geambieerd.. maar ik voel me daar niet minder door...

Dat hoeft ook niet - here mijn tijd nog aan toe.
Maar jouw moeder kreeg loon, neem ik aan en je vader, grootvader etc ook. En waarschijnlijk bezaten ze ook een paar dingen.
Dat was in 1863 toch echt anders bij voormalige slaven - zo kwamen we er op in dit lijntje - dat is een verschil dat ik niet weg wens te moffelen.
Citaat:
En laten we even wat rechtzetten, dat oordeel "arm en dom" is nadrukkelijk niet door mij geschreven.. ik vind het jammer dat het nu lijkt alsof het wel zo is.

Klopt, ik schreef dat.
Niet omdat ik dat vind, maar omdat ik jouw tekst zo las.
Citaat:
Ik kom uit zo'n wijk.. uit wat voor wijk kom jij eigenlijk? Heeft dat invloed gehad op wie je nu bent? ( <- dit is weer een 'echte vraag' en geen sneer )

Ik ben geboren in een flatgebouw in een flatwijk in Rotterdam die pal na de oorlog uit de grond werd gestampt.
En uiteraard heeft dat mij mede gevormd. Al was het maar dat ik nijdig word als ik de aankondiging van Radar hoor: "Er staat schimmel op je muren en de verhuurder (een grote commerciële) doet niets."

Citaat:
Overigens vraag ik me nog steeds af hoe men aankijkt tegen een comedian die zijn 'eigen ras' afbrandt. Is dat nou wel of niet gepast?

Ik vind dat er een enorm verschil is tussen zelfspot en bespot worden.
Doorgaans is zelfspot een aangename vorm van sociaal gedrag.
Een ander mens/ groep mensen afbranden mag van mij asociaal gedrag heten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 13:30

Cer schreef:
Wat bedoel je hiermee? Dat ik onnodige vragen stel? Dat ik me eerst ergens in moet verdiepen (ervanuit gaande dat ik dat niet gedaan heb) voordat ik mee mag praten?

Ik merk dat ik het moeilijk vind om je vragen als open te zien. Dat het lijkt alsof je zoekt naar de makkelijkste antwoorden om dan 'ziejewel' te kunnen zeggen. Maar als je aangeeft dat je op basis van vorige discussies wat hebt veranderd, dan is dat wellicht iets dat ik verkeerd opvat. Dus in dat geval excuus.

Citaat:

Ik denk hierbij dat het in veel gevallen niet aan mij is om te oordelen, omdat ik er niet echt betrokken bij ben. Belangrijk voor mij is om te weten dat zelfs al maakt Ali B of Najib Amhali die grappen, het niet gepast is voor mij om die grappen te maken. Er is wat dat betreft een verschil over wat je over jezelf en ee 'wij' mag zeggen, en wat je over een ander / 'de ander' mag zeggen.

Als ik een hamer op mijn voeten laat vallen en mezelf vervolgens 'stomme kluns' noem, is dat mijn keuze. (Als je dat te vaak doet kan het nog steeds een uiting van te weinig zelfvertrouwen zijn - maar ik mag dat bepalen.)
Als ik iets op mijn voet laat vallen en iemand anders zegt 'stomme kluns' ipv 'oh, gaat het?' tegen mij, dan kan dat heel snel minder worden. En hoe minder respectvolle verbinding er is, hoe kwetsender dat wordt.

Er zijn dus in zulke situatie verschillende posities / verschillende rollen, en niet allemaal 'mogen' ze hetzelfde. (Hoe meer het bij jezelf blijft, hoe meer er mag zeg maar.)

Maar ook niet iedereen heeft er hetzelfde over te zeggen. Als jij in een relatie zit bijvoorbeeld en jullie vinden allebei dat het over en weer prima is om elkaar kluns te noemen, dan is het niet aan mij om daar ineens tussen te gaan zitten. Het is immers niet mijn relatie. Ik kan aangeven dat als ik in de buurt ben, ik het niet prettig vind om te horen. Ik kan ook zeggen dat het wellicht niet nodig is om zo met elkaar om te gaan... maar uiteindelijk is het iets tussen de partners en niet aan mij.

En dus is het volgens mij niet aan mij om echt een oordeel te hebben of het gepast is, ik kan hooguit vinden dat het niet nodig is om jezelf / je groep teveel neer te halen. Maar het is niet aan mij om daar als niet-rechtstreeks-betrokkene een oordeel op te plakken.

(Tot slot nog: dat soort zelfspot is vaak ook een zelfverdedigingsmechanisme. Je bent de ander namelijk alvast voor: als jij de grap maakt, kan de ander het niet meer doen, en dat ontneemt het wat van diens macht. Maar dat wijst er dus vaak ook op dat daaronder nog best wel wat frustratie / ongelijkheid / onzekerheid zit, die de persoon onschadelijk probeert te maken. Als je dan als niet-betrokkene dat overneemt, dan versterk je juist dat wat iemand ongedaan probeert te maken.)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 13:56

Fijn dat het er nu wat milder aan toe lijkt te gaan :)

Het kan dat het jou niet ging om de trots, maar ik vond het eruit spreken :j En ik kon het me voorstellen, misschien dat ik het daarom zo interpreteerde..

En in verdediging van de more ignorant (ik ken Tabula Rasa alleen als een aflevering van Buffy :D ), als het inderdaad zulk ingewikkelde materie is om te begrijpen dat het verre verleden nog steeds van invloed is op je huidige state of mind, dan neem ik de gemiddelde mens (en mezelf :D ) niet kwalijk dat ze daar dan niet op dat niveau over nadenken.
Ik heb gelezen over epigenetica wat vrij nieuw is (?) maar de onderzoeksresultaten lijken over 3 generaties te gaan.. dat zou zich dan na een generatie of 6 weer helemaal hersteld kunnen hebben (of doorgeslagen naar de andere kant). Dan is de relatieve invloed over een langere periode niet zo heel groot, of althans, dat kan veranderen...

En ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet wat mijn voorouders in 1863 aan de hand hadden. Daarom zegt zo'n jaartal mij waarschijnlijk ook niks. Mijn kennis van mijn familie houdt op bij mijn grootouders en verder gaat het niet. En dat mijn opa krijgsgevangene is geweest met vluchtpoging en aanhouding, daar kan ik me iets bij voorstellen, maar ik heb daar (volgens mij) niets aan overgehouden..

Dan zouden tussen 1863 en nu ook qua omgevingsinvloeden en dergelijke ook veranderingen in de 'aard van het beestje' plaatsgevonden kunnen hebben?

Je opmerking over Radar snap ik niet, maar ik kijk dat programma nooit :) is dat een onware bewering geweest ofzo?

Over zelfspot en bespot, ja ik zie dat ook wel zo. Ik vond het wel apart om te zien dat ik sommige opmerkingen pijnlijk vond, maar dat de mensen die het betrof er echt hartelijk om aan het lachen waren..
Overigens vind ik dat ik als blondje 'domme blondjes grappen' mag maken. Maar er zijn blondjes die dat niet zo zien.. :o? ( oh nu ik deze emoticon aanklik besef ik me dat dit een super onaardige emoticon is... blijkbaar is het hebben van blond haar gelijk aan een groot vraagteken boven je hoofd? )

Citaat:
Dat het lijkt alsof je zoekt naar de makkelijkste antwoorden om dan 'ziejewel' te kunnen zeggen.
dat snap ik :j Dat zou anders zijn als je me hoort praten..
maar ik doe dat (en dat is zelf analyse hoor, van de koude grond) omdat ik graag veel kanten belicht zie (want niks is zwart wit, dat is iets wat ik zelf ook moeilijk vind om te blijven realiseren) en omdat ik graag argumenten hoor, of uitleg, of hoe noem je dat. Ik kan dan inderdaad drammerig overkomen.. (dat heb ik van mn vader, kan ik niks aan doen :P <- nee dat is een grapje, ik heb het wel van mn vader maar ik kan er zeker wat aan doen)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 17:55

Cer schreef:
Fijn dat het er nu wat milder aan toe lijkt te gaan :)

Gelukkig maar...!

Citaat:
En in verdediging van de more ignorant (ik ken Tabula Rasa alleen als een aflevering van Buffy :D ), als het inderdaad zulk ingewikkelde materie is om te begrijpen dat het verre verleden nog steeds van invloed is op je huidige state of mind, dan neem ik de gemiddelde mens (en mezelf :D ) niet kwalijk dat ze daar dan niet op dat niveau over nadenken.
Ik heb gelezen over epigenetica wat vrij nieuw is (?) maar de onderzoeksresultaten lijken over 3 generaties te gaan.. dat zou zich dan na een generatie of 6 weer helemaal hersteld kunnen hebben (of doorgeslagen naar de andere kant). Dan is de relatieve invloed over een langere periode niet zo heel groot, of althans, dat kan veranderen...

...ik ken Buffy the dragon slayer alleen van horen zeggen...
Epigenetica is idd vrij nieuw, waar mijn informatie over ging, was dat het waarschijnlijk zo is, dan zelfs als je de genetische "make up" aanleg hebt om een bepaalde ziekte of aandoening te krijgen, dat het toch mogelijk is om de genen die dit veroorzaken "uit" te zetten. De bijbehorende, enigzins voorbarige conclusie luidt dan, dat niet zo zeer de genetische aanleg maar iemands levensstijl bepaalt of iemand die ellende krijgt. (De waarheid zal wel ergens in het midden liggen...)
En niemand lijkt meer over Marx te praten, maar de vaststelling dat iemands wijze van denken, spreken en in het leven staan mede wordt bepaald door klasse, geld, maatschappelijke positie, toegang tot middelen om in je eigen levensonderhoud te voorzien: ik geloof het grif.
Citaat:
En ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet wat mijn voorouders in 1863 aan de hand hadden. Daarom zegt zo'n jaartal mij waarschijnlijk ook niks. Mijn kennis van mijn familie houdt op bij mijn grootouders en verder gaat het niet. En dat mijn opa krijgsgevangene is geweest met vluchtpoging en aanhouding, daar kan ik me iets bij voorstellen, maar ik heb daar (volgens mij) niets aan overgehouden..

Op zich zal het voor jouw opa wel heftig zijn geweest.
"....maar in die tijd praatte je daar niet over!"
Van 1 oma weet ik dat ze in 1885 werd geboren - veel meer dan wat verhalen over haar als klein meisje ken ik idd ook niet.
Maar de familie had wel burgerrechten en enig (kleine luyden) bezit.
Citaat:
Je opmerking over Radar snap ik niet, maar ik kijk dat programma nooit :) is dat een onware bewering geweest ofzo?

...ik zette de teevee 1 minuut na het journaal uit. Ik heb nog net gehoord dat dat het onderwerp was jl maandag.
En ik word boos als ik dat hoor. Ook al woon je niet in een villa in Wassenaar: je hebt recht op een fatsoenlijke woning en een woning met schimmel is per definitie niet fatsoenlijk. Al schrob je nog zo hard: het spul blijft terugkomen als er bijvoorbeeld een vochtprobleem is. Aanpakken die hap! Schimmel is een mooie kleur paard, maar verder wil ik die microben in de verste verte niet in mijn huis.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 19:15

Ik wilde me er eigenlijk niet meer in mengen omdat ik het gevoel heb dat veel mensen het zich persoonlijk aantrekken en snelle conclusies trekken, dat wil ik niet.

Even voor de duidelijkheid, ik ben géén pvv stemmer, ik ben geen nationalist, geen fascist, en ik zie mezelf zeker niet als iemand die discrimineert. Zodra er iemand met een afwijkende mening binnenstapt wordt dat al snel aangenomen, en wordt je mening doodgeslagen met emotionele argumenten.

Over onze geschiedenis: ik weet heel erg goed dat het christendom niet bepaald een vredige religie is geweest. Maar het verandert niks aan mijn mening. Ik weet ook dat de Islam in het verleden heel progressief is geweest, inderdaad op het moment dat wij kruistochten aan het voeren waren en heksen verbrandden hadden vrouwen gelijke rechten en liepen sommige islamitische landen op ons voor met allerlei dingen, ze zijn ook tolerant naar andere religies geweest (en ik geloof en hoop, dat veel moslims dat nog steeds zijn).

De Islam wordt echter steeds conservatiever, kijk maar eens naar wat er in Turkije gebeurt en hoeveel mensen sympathiseren met Erdogan. Er zijn steeds meer (ex) moslim vrouwen die zich uitspreken over de onderdrukking die zij ervaren, dat heb ik niet verzonnen maar gebeurt echt. Dat het in het christendom of elk ander geloof ook her en der nog gebeurt vind ik ook erg overigens, maar de trend daarin is dat het steeds minder wordt. Bij de Islam wordt het steeds érger. En moslims die het niet eens zijn met deze trend zijn vaak bang om er hun kritiek over te geven. Erger nog, doe je het wel, dan kan je erop rekenen dat je om je leven mag vrezen. Er zijn Moslims in vluchtelingen centra die daar gediscrimineerd, bedreigd en lastig gevallen worden omdat ze hun ex-geloof bekritiseren.

Ik geloof erin dat het een vreedzaam fijn geloof kan zijn, net als het christendom dat is voor veel mensen, maar het gaat de verkeerde kant op en steeds meer mensen zijn het daarover eens. Ik ben het er absoluut niet mee eens dat we een geloof uit moeten gaan roeien of dat we mensen met een bepaald geloof moeten weren, je bent hier natuurlijk ook vrij om te geloven wat je wil. :) Maar de Islam kan zeker een hervorming gebruiken, en ik vind dat we dát moeten stimuleren. Natuurlijk moet je de mensen serieus nemen, maar je moet ook de mensen serieus nemen die laten zien dat er wel degelijk problemen zijn met o.a. integratie onder deze groep.

Ik vind trouwens ook ons land niet perfect, feit is wel dat we in de top 10 van de hele wereld staan wat tolerantie betreft. Dat is gebaseerd o.a. op de hoeveelheid vrijheden die een persoon in een land heeft. Dat ook veel Nederlanders er zich anders naar gedragen is een ander verhaal, ik ben de laatste die ontkent dat er gediscrimineerd wordt in dit land.

Ik denk dat je mijn 'respecteer onze vrijheden' iets te letterlijk op vat, ik bedoel er niet mee dat deze mensen hun mening niet meer mogen uiten of niet anders mogen denken. Absoluut niet. Maar zodra iemand mensen onderdrukt, lastigvalt, bedreigt of erger, verwondt omdat zijn overtuiging is dat dat mag op grond van zijn religie moet er ingegrepen worden. Zonder je zorgen te hoeven maken over discriminatie. Ik begrijp heel goed dat het voor mensen die uit een super conservatief regime komen een grote overstap is, daarom vind ik dat er bij de integratie tijd besteed moet worden aan wat mensen hier mógen, en dat je best iets anders mag vinden, maar je hebt die mensen gewoon met rust te laten.

En dat geldt uiteraard ook voor ons tegenover moslims, die moeten net als ons gelijke kansen krijgen en zonder lastig gevallen te worden op straat kunnen lopen. Hoofddoekjes heb ik ook niks op tegen, zolang vrouwen niet gedwongen worden deze te dragen. Als je het verbiedt op werkplaatsen werk je er alleen maar die vrouwen mee tegen die wel graag mee willen doen met onze maatschappij.

Lang verhaal, sorry, maar ik begrijp dat mijn mening misschien iets te ongenuanceerd overkwam.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 19:44

Lepeltje schreef:
De Islam wordt echter steeds conservatiever, kijk maar eens naar wat er in Turkije gebeurt en hoeveel mensen sympathiseren met Erdogan.

Ik heb geen idee hoe de islam hier ineens weer bij betrokken wordt, maar volgens mij spiegelen de gebeurtenissen in Turkije en de VS elkaar aardig, met een behoorlijke opgang van nationalistisch eigen-volk-eerst en een haat richting alles wat anders is. Extra interessant is dat Trump Erdogan heeft gefeliciteerd met z'n overwinning, terwijl Pence ondertussen de vrouwenrechten in de VS aan het terugdraaien is.

Oftewel... het is niet de islam die het verschil maakt. Op heel veel niveau's en in heel veel verschillende landen zie je een ruk naar rechts, naar conservatieve ideeen, naar meer vijandschap naar anderen. En dat vergroot dus de tegenstellingen.

Citaat:
Dat het in het christendom of elk ander geloof ook her en der nog gebeurt vind ik ook erg overigens, maar de trend daarin is dat het steeds minder wordt.

Dat is simpelweg niet waar. Het conservatief christendom neemt juist weer toe, helaas.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 20:03

czarina schreef:
Tegenwoordig word racisme enorm uitvergroot.
Je mag niet meer zeggen die donkere man/vrouw, maar als er gezegt dat meisje met het rode haar, is het ineens geen probleem meer.
Mensen moeten eens wat relaxter tegen het leven gaan leunen en zich minder aantrekken van woorden en daarnaast elkaar meer in de waarde laten. Alles word tegenwoordig zo enorm uitvergroot .

maar daar zit wel een nuanceverschil in.. en dat is het beeld, stigma een vooroordelen..

je geeft immers hier al een vergelijk, tussen een meisje met rood haar.. en een man/vrouw die donker is.. waarom spreek je dan niet van die blanke meid en/of donkere vent.. of van die meid met het rooie haar v.s. die man met dat zwarte haar.. Bij 'ons' wordt er naar haarkleur gewezen.. terwijl als het over 'hen' gaat men al snel naar huidskleur grijpt..

idem met het nieuws.. als er niets bij staat is het niet belangrijk genoeg.. er staat nooit 'blanke man, of christen overvalt winkel'.. maar dan staat er 'man overvalt winkel'.. is het echter een donkere man.. dan staat er altijd direct 'moslim overvalt of donkere man overvalt'.

dit is wel degelijk al een vorm van rasicme.. er wordt onderscheid gemaakt tussen 'ons' en 'zij' waarbij 'zij' over een kam geschoren worden. bij 'man overvalt'... is het immers duidelijk dat is uitschot.. 'donkere man/moslim'.. dan valt het weer onder het kopje 'hullie'.

daarnaast gaat het ook nog om context..

er zal niemand vallen over 'die donkere man kocht bloemen voor zijn oude zieke buurvrouw' 'meisjes met rode haren, die kunnen zoenen dat is niet mis'.

echter de genoemde rode haren worden eigenlijk nooit in negatieve zin gebruikt hooguit dat sommigen nog gepest worden met 'he rooie'. net zo belachelijk als iemand 'he zwarte noemen'.

Als je echter de mening gaat versterken dat roodharige vuriger zijn, met een korter lontje en een beetje zurig karakter en vervolgens alleen maar berichten gaat delen met koppen als .. Roodharige krapt de ogen van jongen uit.. Roodharige slaat partner in het gezicht. roodharige staat te schelden als viswijf bij een school.. (dan is het nog niet rasistisch.. want de roodharig is geen ras ;) ).. maar je gebruikt dan het stigma dat roodharigen feller zijn dan een gemiddelde ariër (wel ras), en benadrukt dan de nieuwsfeiten door te benoemen dat iemand roodharig is.. Toch lees je de berichten nooit.

Er heerst een opvatting dat moslims baarden dragen en verplicht met hoofddoekjes oplopen.. dat ze aggressiever zouden zijn (net roodharigen).. Maar je leest dus wel nieuwsberichten als 'donkere jongen doet..'

----

Ja rasisme slaat door in sommige gevallen.. een negerzoen geen negerzoen mogen noemen, de jodenkoek uit de handel halen.. net zo goed dat mensen die wel degelijk af en toe het slachtoffer zijn van bedoelde of onbedoelde rasisme, die iedere vorm van kritiek gelijk als rasisme opvatten of ze zo benoemen..

waar we wel rekening mee kunnen houden is dat wat voor ons niet als racisme voelt, wel degelijk rasisme kan zijn of zo kan overkomen. En daar ook wat rekening mee houden.. In de huidige tijd schijnt iedereen te moeten kunnen zeggen wat hij of zij vind, zonder er ook maar een greintje rekening mee te houden hoe dat bij de ander kan binnenkomt.. als we beginnen met rekening te houden met elkaar en elkaars gevoelens dan komt het ook wel goed met het overdreven snel op teentjes getrapt te zijn denk ik.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 20:12

Shadow0 schreef:
Citaat:
Dat het in het christendom of elk ander geloof ook her en der nog gebeurt vind ik ook erg overigens, maar de trend daarin is dat het steeds minder wordt.

Dat is simpelweg niet waar. Het conservatief christendom neemt juist weer toe, helaas.

christenextremisme in de VS is zelfs een hogere dreiging dan moslimextremisme.

We sluiten ook graag de ogen voor conservatieven als het binnen 'ons' pakkie an is..
De biblebelt in Nederland is nooit weggeweest bijvoorbeeld. SGP is ook nooit van het toneel geweest als politieke partij bijvoorbeeld.. het heeft wel ups en downs, maar weg zullen ze nooit zijn.. En wat denk je van CDA, na een fikse klapper en heroverwegingen staan ze weer op.

geloof is niet zo zeer goed of fout.. het is slechts een levensovertuiging.. of je nu in een God geloofd, of in een spagettimonster, in jezelf of in de stoeptegels.. het gaat erom welke normen en waarden eraan hangen.. En gek genoeg.. de meeste normen en waarden.. of het nu christendom is, moslim, of atheist.. komen met elkaar overeen.. geloof is niets anders dan een lijm die mensen bijeen houdt onder de paraplu van een big brother die over je waakt en voor een leven na de dood eventueel zorgt. wat je met de normen en waarden doet die in grote lijnen door de hele mensheid gelijk zijn.. is aan de individue en staat onder invloed van je opvoeding en omgeving en omstandigheden.

Er wordt hier weer gesproken over de moslim.. alsof de situatie in Turkije en/of syrië een goede reflectie is van wat een 'goed islamiet' is. maar een zeer klein percentage moslims komt uit een van deze gebieden..

de nederlandse biblebelt is toch ook niet een goede weergaven van wat een 'christen is'.. of the amish?

Hervormingen komen van binnenuit.. als men van buitenuit wil 'aanmoedigen'. zorgt dit alleen maar dat men zich nog sterker met elkaar verbind en nog sterker zal vasthouden in wat zij denken dat juist is..

men heeft ook de christelijke hervormingen er niet met een koran ingemept.. dat is vanuit het christendom zelf voortgekomen.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 20:22

Het was een antwoord op een reactie van Janneke, Shadow. :) Het was een uit de hand gelopen discussie in een discussie over racisme. :P

Volgens mij is het juist andersom, mensen kiezen echt niet voor niks ineens steeds meer extreem rechts, dat is omdat er wel degelijk een probleem is, die veel linkse partijen negeren of niet willen zien. Je kan het probleem ontkennen, maar dat schiet je niks mee op.

Voor de goede orde, ik ben niet van de extreem rechtse partijen en zie deze dan ook liever niet, dit bedoel ik met conclusies trekken. Ik zie een probleem, ik geef dat aan, en gelijk wordt ervan uit gegaan dat ik die extreem rechtse partijen prima vindt.

Uit ervaring zouden we ondertussen moeten weten dat het opvangen van hele ladingen islamitische vluchtelingen niet werkt op de manier zoals we het gedaan hebben. Het werkt niet in Zweden, het werkt niet in Frankrijk, het werkt niet in Engeland en het werkt niet in Duitsland. Daarom krijgen Marine le Pen, Wilders, Trump en andere rechtse partijen steeds meer aanhang. En dat werkt inderdaad haat in de hand. Maar ons beleid zoals het nu is t.o.v. vluchtelingen heeft het uit de hand laten lopen.

Daarom vind ik het zonde dat er geen partijen zijn die het op een constructieve, niet stigmatiserende manier aan willen pakken. Er wordt óf ontkend dat er een probleem is, óf alle moslims moeten het land uit. Ik vind beide extreem.

Het heeft inderdaad meer met discriminatie dan met racisme te maken trouwens, dus bij deze houd ik het hier maar bij.

Bekijk onder andere dit eens:
https://www.youtube.com/watch?v=AqJew1s9SWo

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 20:23

Als we het hebben over Moslims of midden oosten dan is racisme eigenlijk ook niet aan de orde.
Dat is discriminatie.

Echt racisme op basis van slavernij is in Europa gewoon niet zo duidelijk meer als hoedanig te herkennen.
Europeanen discrimeren zich ook een ongeluk, maar echt racisme zul je niet iedere dag over struikelen.
In Amerika is dat een heel ander verhaal helaas. Daar zie nog veel meer echt het wit vs zwart.
In Europa hebben gewoon te veel verschillende tinten rondlopen.
Als een donker getinte portugees gaat spreken over racisme dan is dat ook met wat meer korreltjes zout te nemen dan iemand uit Somalie bijvoorbeeld.

Modern 'racisme' is voor mij de haat tegen (de spierwitte) oostblokkers en russen.
Echter is dat geen racisme.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 20:26

Shadow0 schreef:
Citaat:

Hoe weet je dat? Geen kritiek, belangstelling.

Ik ben opgegroeid in een extreem gelovig dorp, en veel gereformeerden waar ik mee opgegroeid ben zijn nu een stuk minder conservatief of helemaal niet gelovig meer.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 20:37

Sizzle schreef:
Als we het hebben over Moslims of midden oosten dan is racisme eigenlijk ook niet aan de orde.
Dat is discriminatie.

Dat zeg ik, daarom is de discussie misschien op de verkeerde plaats. :o

Citaat:
Modern 'racisme' is voor mij de haat tegen (de spierwitte) oostblokkers en russen.

Volgens mij valt dat eigenlijk wel mee, of verschilt het per provincie. Ik heb heel veel vrienden en collega's uit het Oostblok (Polen, Estland, Bulgarije etc.) en die hoor ik er nooit over. In tegendeel, als we uitgaan is er altijd heel veel (positieve) belangstelling van andere Nederlanders en iedereen luistert altijd vol belangstelling naar de verhalen, ik zit er altijd bij als de saaie Nederlander. :P Maar ze praten behoorlijk goed nederlands, zijn super vriendelijk en naar hun idee werken ze nooit hard genoeg, geloof ik. :+

Mijn vriend is Pools en ik word altijd raar aangekeken als ik dat vertel, maar niet op een negatieve manier. In Engeland heeft hij er wel erg veel last van gehad, daar word je als Pool in sommige steden nog net niet uitgekotst.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 20:42

In Zwitserland zit er een hele nare ondertoon bij "die yugo's".

Rotterdammers en polen liggen mekaar niet zo best.
Mijn eigen ouders vloeken op slowaken, als er iets gebeurd of gestolen is dan zal het wel een slowaak geweest zijn -O-

Russen worden vaak gediscrimineerd bij sollicitaties (in NL vooral gezien) vanwege het vermeende risico op alcoholisme.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 22:12

Lepeltje schreef:
Uit ervaring zouden we ondertussen moeten weten dat het opvangen van hele ladingen islamitische vluchtelingen niet werkt op de manier zoals we het gedaan hebben. Het werkt niet in Zweden, het werkt niet in Frankrijk, het werkt niet in Engeland en het werkt niet in Duitsland. Daarom krijgen Marine le Pen, Wilders, Trump en andere rechtse partijen steeds meer aanhang. En dat werkt inderdaad haat in de hand. Maar ons beleid zoals het nu is t.o.v. vluchtelingen heeft het uit de hand laten lopen.

Eh, anderhalf jaar geleden: bakken Syrische vluchtelingen.
Het was beleid dat men 2 of 3 dagen in sporthal in plaats 1 zat, dan naar plaats 2 moest en door naar plaats 3.
Op gegeven moment heeft mijn kerkelijke gemeente een groep vluchtelingen geadopteerd - na 3 maanden werden ze onder onze handen vandaan gerukt want ze moesten 40 kilometer verderop worden gehuisvest. Bij ons kwamen weer nieuwe mensen.

Accoord, niet alle Syriërs waren moslims (er zijn yeshidi, christenen, atheïsten en - grensgeval - soefi's langsgekomen).

Maar dat we anno 2015 nog zo met mensen omspringen: |( :n |o

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 22:26

Daar ben ik het volledig mee eens Janneke, gelukkig (dat het op een idiote manier gaat nu).

Het is een ontzettend lang bureaucratisch proces, het duurt veel te lang voordat een asielzoeker een enigszins normaal leven kan hebben hier. Tot dan dumpen we ze in asielzoekerscentra met veel te veel mensen en te weinig begeleiding, een situatie ook waarin extreme ideeen zich makkelijk verspreiden en waar veel mensen zich niet veilig voelen.

Er is een véél beter plan nodig als we dit verantwoord willen doen. Ons huidige beleid werkt een goede integratie uberhaupt tegen.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 22:37

Sizzle schreef:
Dat is discriminatie.

Echt racisme op basis van slavernij is in Europa gewoon niet zo duidelijk meer als hoedanig te herkennen.
Europeanen discrimeren zich ook een ongeluk, maar echt racisme zul je niet iedere dag over struikelen.
In Amerika is dat een heel ander verhaal helaas. Daar zie nog veel meer echt het wit vs zwart.
In Europa hebben gewoon te veel verschillende tinten rondlopen.
Als een donker getinte portugees gaat spreken over racisme dan is dat ook met wat meer korreltjes zout te nemen dan iemand uit Somalie bijvoorbeeld.

Slavernij inderdaad niet meer, maar vergeet dat ze in België bvb nog geen 100 jaar geleden Congolezen in zoos hielden. Zo ook het verhaal van Theodor Michael bvb, een zwarte man in toemalig Nazi Duitsland. Dit filmpje verteld over zijn ervaring. Imo schokkend als je bedenkt dat dit nog geen 80 jaar geleden is.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 00:35

en wat denk je van Nederlands Indië daar hielden we clandestien nog slaven tot en met 1910..
'al 100 jaar terug'?

en het afschaffen van de slavernij in Suriname, werd vervangen door een werkplicht van 15-60 jarige bevrijde plantageslaven, ze waren verplicht om een arbeidsovereenkomst te sluiten om te voorkomen dat de plantage industrie instorte.. minus 'kost en inwoning', hoef je niet te denken dat er echt 'inkomen' of 'vrijheid' overbleef voor deze mensen.

Om van clandestiene slavernij maar niet te spreken.. Voor de mensen die denken dat slavernij iets uit het verleden is.. ik raad de mensen echt aan om dit boek eens te lezen

Afbeelding

Citaat:
Mende Nazer groeit op in de bergen van Soedan als meisje van de Nubastam, een volk met eigen rituelen en feesten. In 1994, als Mende ongeveer dertien is, vallen moedjahedienrebellen haar dorp aan. Ze wordt ontvoerd en zal haar dorp nooit meer terugzien. Mende wordt verkocht aan een rijke familie in de hoofdstad Khartoem. Ze heeft geen rechten meer, geen eigen leven. Ze mag nooit meer spelen en kan niet meer naar school. Ze moet het hele gezin verzorgen, koken en het huis schoonmaken. Ze wordt niet betaald en heeft nooit een dag vrij, ze wordt geslagen en vernederd. Ze is slavin.
Na vijf lange jaren, waarin vluchten onmogelijk is, wordt Mende verkocht aan een gezaghebbende Soedanese familie in Londen. En ook daar leeft ze als slavin en wordt ze in huis opgesloten.
Het waargebeurde schokkende verhaal van een dapper jonge vrouw die wist te ontsnappen uit de moderne slavernij.