Shadow0 schreef:Die kledingstandaarden geven trouwens ook wel aan hoeveel dubbele standaarden we erover hebben. Want terwijl hier nu gedaan wordt alsof het normaal is dat je je als vrouw moet bedekken om de man te beschermen tegen zijn eigen gedrag, hebben vrouwen helemaal niet zoveel vrijheid om zich werkelijk te kleden zoals ze willen. Want 'representatief' is vrijwel onmogelijk zonder samen te vallen met 'sexy' (in de benadrukking van lichaamsvormen bijvoorbeeld), en vrouwen die inderdaad vrij duidelijk zijn in hun signaal dat ze geen lustobject willen zijn en ook niet ongevraagd wensen te worden betast / aangerand / verkracht krijgen daar ook nogal harde kritiek op.
Ik ben het met je eens dat kleding een stuk minder vrij is dan we graag beweren ("hotter than my daughter" anyone?), maar 'representatief' is in mijn beleving juist vaak allesbehalve sexy. Ons alles Maxima is bijvoorbeeld van sexy naar representatief gegaan en er zijn vast uitzonderingen, maar bij het gemiddelde sollicitatiegesprek worden minirokjes toch zeer sterk afgewezen als zijnde niet representatief.
Dat tweede snap ik niet zo goed, maar dat kan zijn doordat ik niet echt een beeld heb bij vrouwen die vrij duidelijk zijn in hun signaal. Bedoel je dan het boerkaverbod?
Shadow0 schreef:Je moet als vrouw dus heel wat ballen in de lucht houden: spontaan maar vooral niet te want dat is uitnodigend. Je moet zo duidelijk zijn dat het zelfs voor de minst oprechte luisteraar duidelijk is dat je nee zegt - maar wees vooral niet agressief. Je mag niet te uitdagend gekleed gaan, maar vooral ook niet te onuitdagend. Je moet wel voldoende lijf bedekt laten, maar vooral ook weer niet teveel. Je mag niet dronken worden (want dan verdien je het) maar je moet ook niet zo flauw zijn om een drankje te weigeren. Etc.
Daar zit best een duidelijk patroon in: dat het nog steeds redelijk normaal gevonden lijkt dat vrouwen zich dienen te schikken naar de ideeen van anderen over wie en wat ze zijn en wat ze moeten doen.
Ik snap je punt maar (altijd die maar
). Als je als vrouw dronken wordt, vindt 5% van de mensen het je eigen schuld als je dan verkracht wordt. 95% vindt dat dus niet. En dan is er ook nog een percentage waar in deze studie niet naar is gevraagd maar dat volgens mij echt wel bestaat en dat is het percentage dat ingrijpt wanneer ze de indruk hebben dan iemand ongewenst wordt bepoteld. Daarbij weet ik niet of mannen minder onder druk staan als het gaat over je schikken naar de ideeën van anderen. Maar goed, misschien ben ik dan weer net die ene uitzondering want persoonlijk herken ik het patroon dat je schetst eigenlijk niet. Waarmee ik niet wil zeggen dat de emancipatie in Nederland klaar is, want er is zeker nog niet op alle vlakken gelijkheid maar het normaal vinden dat vrouwen zich dienen te schikken... Nee, dat herken ik niet. Ik ken ook niet zoveel inschikkelijke vrouwen trouwens en mij is ook nog nooit verweten dat ik erg meegaand ben, dus misschien ligt het daaraan.
Shadow0 schreef:maura schreef:Uit de titel wel, uit de discussie toch beduidend minder. Daar wordt naar mijn idee ook door een meerderheid naar mannen gewezen, terwijl uit de cijfers voor Nederland blijkt dat juist meer vrouwen bepaalde situaties een aanvaardbaar excuus vinden voor seks zonder toestemming.
Klopt. Maar laten we ook niet vergeten dat de
daadwerkelijke aanranding / verkrachting wel aanzienlijk vaker door mannen gepleegd worden, ook in Nederland. En dat er toch ook in Nederland beslist nog genoeg vrouwen slachtoffer worden, en dan vaak van mensen in hun directe omgeving.
Ook waar, maar verandert niets aan de cijfers. En die vrouwen die, meer nog dan mannen, vinden dat er situaties bestaan waarin seks zonder toestemming kan, die vrouwen voeden vermoedelijk zelf op enig moment ook weer kinderen op. Om dan nog eens terug te komen op de ongelijkheid tussen mannen en vrouwen dan is het nog altijd zo dat moeders in Nederland een groter aandeel in de opvoeding hebben dan vaders. En dan heb ik liever dat al die moeders aan hun kroost uitleggen dat het ieders goed recht is om ladderzat te worden zonder daarna een SOA-test bij de huisarts te hoeven gaan halen en dat je gewoon sexy kleding mag dragen, zelfs midden in de biblebelt zolang je dan maar niet op een paard gaat zitten.