Want eerst waren het de pro zwarte pieten die de anti's volkomen belachelijk en star vonden, die konden zich niet aanpassen etc..
dat er daarom weerstand was tegen regenboogpieten, ok daar kan ik inkomen. heb ik zelf ook helemaal niets mee.. piet is piet, piet is hulpje/slaaf/werknemer (whatever) van Sint Nicolaas.
Hooguit kun je stechelen over huidskleur en afkomst en of het een slaaf is/was.. Maar door een regenboog varen?
Dus nu komt men met de roetpiet.. Ineens heel pro 'zwarte' piet op z'n kop. maar waarom, 9 van de tien mensen legt aan hun kinderen uit dat zwarte piet zwart is omdat hij door de schoorsteen is gekropen.. Sint komt uit Spanje etc. Heb vrijwel niemand uit horen leggen.. Ja Sinterklaas is een dode heilige uit Mira, hij kocht slaven vrij en die waren zo dankbaar dat ze hem zijn blijven helpen, deze slaven kwamen uit Afrika, daarom zijn het negertjes.
Zwarte piet heet zwarte piet omdat hij door de schoorsteen komt, zo zwart als roet.. Nu wil ik de eerste nog zien die daar egaal zwart uit zou komen.. Dus pieten met roetvegen i.p.v zwarte/bruine egale schmink zou voor beiden partijen een reele uitleg moeten zijn.
Traditie?
Tradities veranderen altijd in de loop der tijd, als je als pro diep git zwarte piet aan tradities wilt vast houden, dan zou je ook de grote uitstaande kraag, de gouden ringen, die grote rode monden weer terug moeten halen in mijn ogen, zodat piet echt weer een page wordt.
zwarte piet is altijd al aan verandering onderhevig geweest.. dat 'we' tegen regenboog, kaas en stroopwafel pieten zijn soit. maar waarom de uitleg 'hij kwam door de schoorsteen, dus hij zit onder het roet' zoveel weerstand oproept, dat vraag ik mij af..
ik was onderdeel van het 'pro' zwarte pieten kamp.. maar ik ben eruit gestapt en het zal mij aan mijn derierre oxideren verder.. want het 'prokamp' maakt er nu ook zelf een zooitje van in mijn opinie.
het gaat om een kinderfeest, bij de kinderuitleg hoort al zolang als ik leef de schoorsteen', daar past een roetkleurige piet gewoon in.. Hij heet zwarte piet in mijn ogen.. niet vanwege huidskleur, maar omdat hij altijd zo zwart als roet ziet.
zo zag je er vroeger uit als schoorsteenveger, deze zijn niet eens door de schoorsteen gekropen..

en zo zagen de levende bezempjes er ongeveer uit

dus dat is ook het meest plausibele uiterlijk van zwarte piet.. ongeacht wat zijn huidskleur is, als hij door de schoorsteen pakjes bezorgd, of boven de schoorsteen hangt te luisteren, zit hij onder het niet egale roet.