Ontgroeningen en studentenverenigingen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 19:31

Shadow0 schreef:
Magrathea schreef:
Ik denk dat KMT een zeer effectieve manier is om te zorgen dat iedereen zich gedraagt en respect heeft voor degene die hoger staan dan jij.

Daarvan vind ik dus vooral dat het illustreert hoe anders ik tegen mensen en de wereld aankijk.

Ik zou werkelijk niet weten waarom iemand 'hoger' moet staan dan een ander, of dat je dat zou moeten afdwingen met straf.

En ik vind het ook heel raar dat je zou denken dat je ervoor moet zorgen dat mensen zich gedragen, omdat ik eigenlijk verwacht dat mensen dat ook gewoon geheel vrijwillig kunnen, zeker als ze volwassen zijn. In bijna al die gevallen is het namelijk ook een prima optie om gewoon vriendelijk te vragen of mensen iets willen doen of laten. Dan kun je dingen als consequenties en straf en uit de vereniging zetten gewoon houden voor extreme gevallen.

Het is voor mijn gevoel zo'n beperkte en negatieve kijk op mensen, alsof dwang en gehoorzaamheid en 'respect voor de meerderen' het enige is wat er kan zijn, en vrijwilligheid, vriendelijkheid en samenwerking helemaal niet bestaan.
Vanuit de leger-achtergrond is die focus op dwang en gehoorzaamheid wel te verklaren, maar het blijft beperkt naar mijn mening.

Oke, een klein voorbeeldje vanuit mijn vereniging. Wij hebben een open bar, en die wordt bemand door barvrijwilligers. Echter mag je in principe achter de bar komen als je er iets moet doen, ook als je geen dienst doet. Je moet het dan wel vragen en pas als jij toestemming hebt mag je doorlopen. Doe je dit niet dan kun je rekenen op (in het minste geval) een vervelende opmerking, en als je erg vervelend of hardleers bent wordt je gewoon over de bar gekieperd naar de andere kant :')
Daarmee bedoel ik te zeggen dat er bepaalde mensen zijn binnen een vereniging waar je gewoon naar te luisteren hebt. Als een nieuwejaars dat niet wil of doet, dan is dat vervelend voor iedereen.

Ik ben het met je eens dat veel mensen op vrijwillige basis zich wel netjes zullen gedragen. Met name in de grotere verenigingen vind je echter helaas nog wel eens lieden die van mening zijn dat zij beter zijn dan anderen omdat hun vader directeur is bij weet ik veel welk groot bedrijf, of dat hun moeder dertig jaar geleden in het bestuur zat dus blablabla. Door de ontgroening door te maken voorkom je dat zulke mensen zich beter voelen dan de rest en daardoor hun mede-eerstejaars en de vereniging in het algemeen benadelen.
Verder, zoals ik al zei, zijn wij geen grote vereniging (niet qua leden en niet qua pand). Bij ons merk je het dus snel als iemand zich misdraagt. In een grote vereniging wil je echter de harde garantie dat iedereen die je loslaat in je pand geen leuke geintjes uithaalt, omdat het er ook niet leuker op wordt als je altijd politieagentje moet spelen

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 19:38

Free2 schreef:
Precies was Animae zegt. Vaak zit achter een ontgroening echt een idee om de studenten kennis te laten maken van een vereniging, en bepaalde waardevolle eigenschappen, zoals doorzettingsvermogen, aan te leren. Het is niet enkel het denigreren, vernederen en belachelijk maken.

Alsof je die eigenschappen niet kan hebben als je niet bij een studentenvereniging heb gezeten.

Trouwens zelf 2 jaar gestudeerd in leiden waarbij verschillende studiegenootjes ontgroeningen hebben meegedaan. Bij 1 was haar haar afgeknipt en blauw geverfd... Dat heeft in mijn ogen niks te maken met ”een groepsband" opbouwen.

Btw, als ik bardienst heb in het jeugd poppodium zit iedereen met de rug naar de bar. Die mensen kijken namelijk naar een band. Als ik bier in die mensen hun nek gooi houden we geen klanten meer over :'). Nieuwe vrijwilligers worden met zeer veel respect behandeld en hoeven echt niet ontgroent te worden.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 19:39

Animae schreef:
Century schreef:

Dat het er uberhaupt bij in zit snap ik helemaal niets van. Ik snap niet hoe mensen denken het recht te hebben dat te mogen doen. Waarom? Omdat ze toevallig ouder zijn en daarom al bij de vereniging zitten? Alsof je daar zelf invloed op hebt gehad :+. Nee, ik begrijp niets van dat superioriteitsgevoel.

Maar zoals Magrathea hierboven al zegt: wat is nou 'denigreren, vernederen en belachelijk maken'? Dat is zo subjectief! En heb je daar ook voorbeelden van? Wat bedoel je er precies mee? Ik kan je met 100% zekerheid vertellen dat de mééste verhalen die op het internet rondgaan erger zijn gemaakt dan ze werkelijk zijn.

Ik heb het oorspronkelijke bericht niet gepost, ik reageerde puur op de zin "het is niet enkel het denigreren, vernederen en belachelijk maken". Dat ik niet begrijp dat dat er uberhaupt is, in wat voor vorm dan ook. Ik begrijp niet helemaal waarom je mij vraagt om voorbeelden en wat ik er precies mee bedoel?
En ja, het is subjectief. Maar als je nieuwe aanstaande lid het wel op die manier ervaart, gaat het volgens mij al mis.
Ik ben het eens met Shadow. Ik kijk blijkbaar gewoon anders naar de wereld, waar je gewoon kan vragen/uitleggen waarom iets is zoals het is en dat je iets op een bepaalde manier wilt. Dat agressief afdwingen werkt voor mij in ieder geval niet.
Oh, en het is vast ook hier en daar overdreven op internet, maar ik spreek ook wel uit ervaring ;)

Animae

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 19:45

miss_lizje schreef:
Free2 schreef:
Precies was Animae zegt. Vaak zit achter een ontgroening echt een idee om de studenten kennis te laten maken van een vereniging, en bepaalde waardevolle eigenschappen, zoals doorzettingsvermogen, aan te leren. Het is niet enkel het denigreren, vernederen en belachelijk maken.

Alsof je die eigenschappen niet kan hebben als je niet bij een studentenvereniging heb gezeten.

Trouwens zelf 2 jaar gestudeerd in leiden waarbij verschillende studiegenootjes ontgroeningen hebben meegedaan. Bij 1 was haar haar afgeknipt en blauw geverfd... Dat heeft in mijn ogen niks te maken met ”een groepsband" opbouwen.

Btw, als ik bardienst heb in het jeugd poppodium zit iedereen met de rug naar de bar. Die mensen kijken namelijk naar een band. Als ik bier in die mensen hun nek gooi houden we geen klanten meer over :'). Nieuwe vrijwilligers worden met zeer veel respect behandeld en hoeven echt niet ontgroent te worden.

Ik denk niet dat er ook maar iemand is die zegt dat je dit soort eigenschappen niet kan hebben als je niet lid bent geweest. Denk ook dat we het er over eens kunnen zijn dat niemand alleen maar lid wordt bij een studentenvereniging omdat diegene zo graag doorzettingsvermogen wil leren tijdens de "ontgroening". Daar gaat het dus ook niet (alleen) om, het is een bijkomstigheid.

Daarbij durf ik met 100% te zeggen dat het afknippen van haar haar en het blauw verven niet tijdens een algemene "ontgroening" is gebeurd, normaliter is dat absoluut verboden. Dus ik weet niet bij welke vereniging dit was en in welke situatie ("ontgroening" van een onafhankelijk dispuut wellicht?), maar ik weet wel dat dat niet de normale gang van zaken zijn.

En tot slot, een bardienst hebben bij een poppodium waar een band speelt is echt niet te vergelijken met een borrel op de vereniging; sorry. Daar kom je namelijk niet om naar muziek te kijken/luisteren, maar om te kletsen met iedereen. :)

Animae

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 19:52

Century schreef:
Animae schreef:

Maar zoals Magrathea hierboven al zegt: wat is nou 'denigreren, vernederen en belachelijk maken'? Dat is zo subjectief! En heb je daar ook voorbeelden van? Wat bedoel je er precies mee? Ik kan je met 100% zekerheid vertellen dat de mééste verhalen die op het internet rondgaan erger zijn gemaakt dan ze werkelijk zijn.

Ik heb het oorspronkelijke bericht niet gepost, ik reageerde puur op de zin "het is niet enkel het denigreren, vernederen en belachelijk maken". Dat ik niet begrijp dat dat er uberhaupt is, in wat voor vorm dan ook. Ik begrijp niet helemaal waarom je mij vraagt om voorbeelden en wat ik er precies mee bedoel?
En ja, het is subjectief. Maar als je nieuwe aanstaande lid het wel op die manier ervaart, gaat het volgens mij al mis.
Ik ben het eens met Shadow. Ik kijk blijkbaar gewoon anders naar de wereld, waar je gewoon kan vragen/uitleggen waarom iets is zoals het is en dat je iets op een bepaalde manier wilt. Dat agressief afdwingen werkt voor mij in ieder geval niet.
Oh, en het is vast ook hier en daar overdreven op internet, maar ik spreek ook wel uit ervaring ;)

Ik snap wel wat je bedoelt! En ik ga ook echt niet ontkennen dat denigreren/vernederen soms wel voorkomt, maar zoals ik hierboven al zei is dat vaak onderdeel van het proces. Dat betekent uiteraard niet dat er geen grenzen aan zouden moeten zitten want nee, het is niet altijd leuk en soms gaat het te ver; dat kan niet.

Wat ik probeer duidelijk te maken is denk ik vooral dat er gewoon veel misvattingen en vooroordelen ontstaan doordat dergelijke excessen worden uitvergroot in de krant, terwijl er jaarlijks duizenden studenten lid worden die het echt niet allemaal als verschrikkelijk ervaren/ervaart hebben. Het is niet voor iedereen weggelegd en dat hóeft ook niet. Iemand die niet lid is kan net zo leuk/slim/tof zijn als iemand die wel lid is, dat maakt gewoon niets uit. Ik denk dat het voor veel studenten een hele welkome toevoeging is, maar dat je het ook kunt missen als kiespijn. Daarom zou iedereen daar zelf een keuze in moeten hebben en moet er gewoon goed gecontroleerd blijven worden door universiteiten etc zodat het allemaal binnen de aangegeven grenzen wordt gedaan.
Laatst bijgewerkt door Animae op 01-10-16 20:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 19:55

Ik snap prima dat het voor sommigen wel werkt. Maar als het voor anderen niet werkt, die wél lid van je vereniging willen zijn, wat dan?
Wat mij betreft spreek ik met name uit ervaring, dus de misvattingen/oordelen zijn hier niet aan de orde ;)

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 19:57

Kletsen kan ook in een groepje gebeuren waarbij er 1 perongeluk met rug naar de baan komt te staan. Geeft de barman in mijn ogen niet het recht om iemand kleding bewust te verzieken voor die avond. Ik zal het never nooit accepteren als men dat bij mij zou doen. Dan heb je echt een probleem.
Bar draaien tijdens een band optreden is trouwens flink aan de slag zijn waarbij de tap soms non stop open staat. Ik heb op die avonden niet eens tijd om te kijken of men mogelijk met rug naar mij toe staat.

Ik heb geen idee bij welke vereniging dat blauwe haar is gebeurt. Weet wel dat het waargebeurt is omdat het meisje in mijn projectgroep zat en dus ook veel afwezig was omdat ze moest bijkomen van de ontgroening.

Animae

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 19:57

Century schreef:
Ik snap prima dat het voor sommigen wel werkt. Maar als het voor anderen niet werkt, die wél lid van je vereniging willen zijn, wat dan?
Wat mij betreft spreek ik met name uit ervaring, dus de misvattingen/oordelen zijn hier niet aan de orde ;)

Heel hard, maar heel simpel: dan heb je pech en zul je op zoek moeten naar een vereniging die hetzelfde biedt maar geen "ontgroening" kent. Zie daar de problemen niet zo van in, dat is een keuze die je maakt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 20:02

Magrathea schreef:
Daarmee bedoel ik te zeggen dat er bepaalde mensen zijn binnen een vereniging waar je gewoon naar te luisteren hebt. Als een nieuwejaars dat niet wil of doet, dan is dat vervelend voor iedereen.

Daar kan ik me dus echt heel weinig bij voorstellen. Omdat ik gewoon eigenlijk geen situatie ken waarin dat niet opgelost was als iemand er even naartoe ging en het even uitlegde. Nieuwe leden, of nieuwe vrijwilligers of nieuwe wat-dan-ook waar-dan-ook zijn in minstens 90% van de gevallen gewoon bereid om te luisteren naar een vriendelijk verzoek waar ze zelf ook de redelijkheid van inzien. Daar heb je helemaal geen afgedwongen gehoorzaamheid voor nodig, alleen maar een beetje goodwill. En die is er veel, maar juist door te denken dat je allemaal straf en dwang nodig hebt zie je die niet en verdwijnt die goodwill actief.

Citaat:
Met name in de grotere verenigingen vind je echter helaas nog wel eens lieden die van mening zijn dat zij beter zijn dan anderen omdat hun vader directeur is bij weet ik veel welk groot bedrijf, of dat hun moeder dertig jaar geleden in het bestuur zat dus blablabla. Door de ontgroening door te maken voorkom je dat zulke mensen zich beter voelen dan de rest en daardoor hun mede-eerstejaars en de vereniging in het algemeen benadelen.

Volgens mij komen die mensen juist eerder voor uit de corpscultuur, juist DOORDAT ze leren dat er mensen zijn die hoger staan. Het idee van een ontgroening is dan niet dat ze meer begrip krijgen voor iedereen gelijk, alleen maar dat ze eerst iets moeten doen voordat ze zichzelf inderdaad tot de 'hogeren' mogen rekenen en neer kunnen kijken op anderen.

De corpscultuur creeert die sfeer meer dan dat ze die teniet doet. En dat geldt ook voor rare acties, of misdragingen. Volgens mij creeert het wereldbeeld (dat mensen zich misdragen tenzij ze voldoende bestraft worden) juist veel meer van die ongein dan het bestrijdt.

Bij al die verenigingen die ik ken gebeurde helemaal niet veel. Niemand die zich belangrijk voelde (en ik kan me ook eigenlijk niet voorstellen dat er met veel meer dan een schouderophalend 'aansteller' op gereageerd was), niemand die zich structureel misdroeg, niemand die extreme geintjes uithaalde... gewoon omdat de verwachtingen juist veel meer waren dat iedereen zich fatsoenlijk kan gedragen zonder regels of straf of dwang of stricte hierarchie.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 20:03

Animae schreef:
Century schreef:

Heel hard, maar heel simpel: dan heb je pech en zul je op zoek moeten naar een vereniging die hetzelfde biedt maar geen "ontgroening" kent. Zie daar de problemen niet zo van in, dat is een keuze die je maakt.

Mm ja, misschien is dat ook wel zo. Als ik had geweten wat voor impact het op me zou hebben had ik het ook nooit gedaan. Maar dat wist ik niet van te voren, ik wist er eigenlijk helemaal niets van. Toch blijft het, naar mijn mening, een slecht iets als er ook maar iemand bij is waarbij het totaal niet goed wordt opgevat. Macht is een raar iets. Geef mensen macht en er kunnen zomaar hele onverwachte dingen gebeuren, ook van mensen waar je het niet van verwacht. Dat mag wel wat beter in de gaten gehouden worden.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 20:04

Animae schreef:
Century schreef:

Century, het klinkt mij ook alsof je niet heel erg bekend bent met het verenigingsleven, of wel? Ik ken namelijk niemand die (in mijn omgeving dan) echt wel bij een grote vereniging had gewild maar heeft afgezien vanwege de ontgroening. Of misschien wel, maar die zijn dan prima terechtgekomen bij ons en hebben het hier erg naar hun zin. Dus ik zie er het probleem niet zo van eigenlijk :)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 20:05

Ik heb al twee keer gezegd dat ik uit eigen ervaring spreek :P Dus ja, ik ben er bekend mee.
Denk ook niet dat het echt uitmaakt voor mijn standpunt of het uit eigen ervaring is of niet?

Animae

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 20:05

Shadow0; Ik denk wel dat er tussen verschillende studentenverenigingen onderling nog heel veel verschillen bestaan. In elke stad zijn ze verschillend, maar ook tussen de verenigingen in die steden zelf. En er zullen ongetwijfeld verenigingen (vnml corpsen) zijn waarbij de hiërarchie belangrijk is, maar dat is écht niet bij alle grote verenigingen het geval.

Animae

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 20:12

Century schreef:
Animae schreef:

Mm ja, misschien is dat ook wel zo. Als ik had geweten wat voor impact het op me zou hebben had ik het ook nooit gedaan. Maar dat wist ik niet van te voren, ik wist er eigenlijk helemaal niets van. Toch blijft het, naar mijn mening, een slecht iets als er ook maar iemand bij is waarbij het totaal niet goed wordt opgevat. Macht is een raar iets. Geef mensen macht en er kunnen zomaar hele onverwachte dingen gebeuren, ook van mensen waar je het niet van verwacht. Dat mag wel wat beter in de gaten gehouden worden.

Agree en dat is ook het gevaarlijke van een "ontgroening" en daarom gebeuren er ook heel af en toe wel eens dingen die eigenlijk niet door de beugel kunnen: sommige mensen kunnen niet omgaan met macht. Maar geloof me, studenten die meegaan tijdens zo'n introductie worden daar heel streng op geselecteerd en krijgen ook trainingen etc. Soms gaat het mis en dan worden die studenten ook gestraft of zelfs weggestuurd, het is een absolute no go!

En het heeft absoluut een impact op heel veel eerstejaars en dat is heel erg maar tegelijkertijd ook wel de bedoeling. Je gaat het vanzelf relativeren zodra je 'the bigger picture' ziet, alleen krijg je die natuurlijk helaas niet te zien als je vroegtijdig stopt. Overigens is dat ook de reden dat zo'n stopper dan eerst langs een 'psycholoog' moet voordat hij/zij naar huis gaat, in zo'n gesprek wordt juist alles uitgelegd en mag je alle vragen stellen die je maar wilt! Zodat je met een redelijk goed gevoel en wat meer antwoorden naar huis kan gaan, puur als begeleiding. Maar dat wordt dan weer verzwegen door de journalisten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 20:18

Animae schreef:
En er zullen ongetwijfeld verenigingen (vnml corpsen) zijn waarbij de hiërarchie belangrijk is, maar dat is écht niet bij alle grote verenigingen het geval.

Magrathea haalde het aan als voorbeeld juist om te illustreren waarom het belangrijk is - dus ik ga er vanuit dat het dan belangrijk is.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 20:24

Shadow0 schreef:
Animae schreef:
En er zullen ongetwijfeld verenigingen (vnml corpsen) zijn waarbij de hiërarchie belangrijk is, maar dat is écht niet bij alle grote verenigingen het geval.

Magrathea haalde het aan als voorbeeld juist om te illustreren waarom het belangrijk is - dus ik ga er vanuit dat het dan belangrijk is.

Okee, ander voorbeeld dan: ik heb een keer een heel vervelend lid eruit gegooid omdat ze een sigaret opstak in de sociëteit. Dat gesprek ging ongeveer als volgt:
"He, je mag hier niet roken, dat weet je toch?"
"Maar we zijn dicht"
"Dat doet niets af aan het feit dat je hier niet mag roken"
"Heb je er last van? Dan ga ik wel even daar staan."
"Nee, je mag hier gewoon niet roken, ga naar buiten, daar mag het wel."
En zo ging dat een tijdje door, waarna ze uiteindelijk afdroop met een 'mrrbmmml k*tbestuur'.

Is het raar dat ik van mening ben dat je in een vereniging soms gewoon moet luisteren naar wat iemand je vertelt zonder dat daar eerst een betoog bij moet van waarom dat dan precies een goed idee is?

Animae

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 20:26

Shadow0 schreef:
Animae schreef:

Ja, hiërarchie is belangrijk, maar jij ziet hiërarchie als het 'neerkijken op anderen' en je 'tot de hogeren mogen rekenen'. Dat is hiërarchie in slechte zin en dat is niet bij alle grote verenigingen het geval.

"gewone" hiërarchie daarentegen bestaat overal; in bedrijven, in ziekenhuizen, op scholen etc. Zo werkt de maatschappij. Dat is mijns inziens echter niet 'neerkijken op anderen' oid.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 20:28

Century schreef:
Ik heb al twee keer gezegd dat ik uit eigen ervaring spreek :P Dus ja, ik ben er bekend mee.
Denk ook niet dat het echt uitmaakt voor mijn standpunt of het uit eigen ervaring is of niet?

Sorry, ik denk dat ik dat gemist heb dan. Maar, het lijkt me zeker relevant om het punt dat ik aanhaalde eerder: ik acht de kans gewoon heel klein dat iemand wél heel graag bij vereniging X wil maar daar vanaf ziet vanwege de ontgroening, en dat dat dan een heel groot probleem is.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 20:29

Animae schreef:
Agree en dat is ook het gevaarlijke van een "ontgroening" en daarom gebeuren er ook heel af en toe wel eens dingen die eigenlijk niet door de beugel kunnen: sommige mensen kunnen niet omgaan met macht. Maar geloof me, studenten die meegaan tijdens zo'n introductie worden daar heel streng op geselecteerd en krijgen ook trainingen etc. Soms gaat het mis en dan worden die studenten ook gestraft of zelfs weggestuurd, het is een absolute no go!

En het heeft absoluut een impact op heel veel eerstejaars en dat is heel erg maar tegelijkertijd ook wel de bedoeling. Je gaat het vanzelf relativeren zodra je 'the bigger picture' ziet, alleen krijg je die natuurlijk helaas niet te zien als je vroegtijdig stopt. Overigens is dat ook de reden dat zo'n stopper dan eerst langs een 'psycholoog' moet voordat hij/zij naar huis gaat, in zo'n gesprek wordt juist alles uitgelegd en mag je alle vragen stellen die je maar wilt! Zodat je met een redelijk goed gevoel en wat meer antwoorden naar huis kan gaan, puur als begeleiding. Maar dat wordt dan weer verzwegen door de journalisten.

Ik ben niet vroegtijdig gestopt, mocht je daarop doelen :) En ook later zag ik niet the bigger picture. Ik heb me er (later) zelfs sterk voor gemaakt om te delen wat voor impact het op me gehad heeft. Misschien mijn gebrek aan relativisme, ik weet het niet. Mijn standpunt is dat iedereen er anders op reageert, en voor mij persoonlijk was het geen goede aanpak. Maar dat is - snap ik ook echt wel - lastig in te schatten en niet altijd op te anticiperen.
Voor mij persoonlijk vrij 'jammer' en helaas niets meer aan te veranderen.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 20:30

Magrathea schreef:
Century schreef:

Sorry, ik denk dat ik dat gemist heb dan. Maar, het lijkt me zeker relevant om het punt dat ik aanhaalde eerder: ik acht de kans gewoon heel klein dat iemand wél heel graag bij vereniging X wil maar daar vanaf ziet vanwege de ontgroening, en dat dat dan een heel groot probleem is.

Dat is denk ik ook wel zo inderdaad :) Maar ik wist ook niet wat me te wachten stond mbt ontgroening, dus dat maakt het ook wat lastig in te schatten of je wel of niet het voor over hebt. De vereniging zelf was namelijk prima en gezellig.

Animae

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 20:31

Century schreef:
Animae schreef:

Ik ben niet vroegtijdig gestopt, mocht je daarop doelen :) En ook later zag ik niet the bigger picture. Ik heb me er (later) zelfs sterk voor gemaakt om te delen wat voor impact het op me gehad heeft. Misschien mijn gebrek aan relativisme, ik weet het niet. Mijn standpunt is dat iedereen er anders op reageert, en voor mij persoonlijk was het geen goede aanpak. Maar dat is - snap ik ook echt wel - lastig in te schatten en niet altijd op te anticiperen.
Voor mij persoonlijk vrij 'jammer' en helaas niets meer aan te veranderen.

Dat vind ik oprecht vervelend om te horen en dat is ook absoluut niet de bedoeling van een ontgroening. En er zullen er ongetwijfeld meer zijn zoals jij die er echt slechte ervaringen aan overgehouden hebben en dat is heel jammer. Maar daar is helaas ook inderdaad niet altijd op te anticiperen denk ik.. Ik heb het de eerste weken ook verschrikkelijk gevonden, maar nu kan ik er echt met een glimlach op terug kijken als ik denk aan alle hilarische momenten die we hebben meegemaakt met z'n allen. Al die momenten passeren ook nog regelmatig de revue als we met elkaar zijn, die vergeet je niet zomaar. :')

Century

Re: Ontgroeningen en studentenverenigingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 20:37

En ik ben blij dat niet iedereen het zo ervaren heeft als ik ;). Ik begrijp dat het ook lastig is om ieder persoonlijk in te schatten bij een ontgroening en gepast te reageren. Ik denk dat ik dat zelf ook niet precies had geweten, als ik nu zo terugkijk. Maar dat maakt het wel gevaarlijk om iedereen gelijk te behandelen en te verwachten dat iedereen er wel goed op reageert. En dat is best een valkuil denk ik.
Overigens was mijn ontgroening nog vrij mild denk ik, in vergelijking met veel andere. Toch was het blijkbaar een slechte match voor mij. Kan ook aan mij liggen, maar daar verander ik helaas ook weinig aan.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 20:37

Ik heb het niet gedaan omdat een corps me niet aanspreekt, maar ergens snap ik ook wel weer dat mensen zoiets willen doen. Ik had twee vriendinne, een bij Albertus Magnus en een bij Vindicat. Ik woonde ineen huis met 2 Albertianen en hoewel ik de sfeer niet leuk vond zag ik wel wat voor lol zij eraan beleefden. Ik ken er ook 2 die halverwege de ontgroening bij Vindicat gestopt zijn. Niet om de ontgroening, die vonden ze best wel leuk. Maar om de vereniging zslf waar ze niet zo nodig bij hoefden. Vooral alle verplichtingen die ze hebben.

Ja, ik heb rechten gestudeerd :+

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 21:10

Animae schreef:
Shadow0; Ik denk wel dat er tussen verschillende studentenverenigingen onderling nog heel veel verschillen bestaan. In elke stad zijn ze verschillend, maar ook tussen de verenigingen in die steden zelf. En er zullen ongetwijfeld verenigingen (vnml corpsen) zijn waarbij de hiërarchie belangrijk is, maar dat is écht niet bij alle grote verenigingen het geval.

Inderdaad er zijn zoveel verschillen tussen de verenigingen. Daarnaast is soms de tijd na de ontgroening nog zwaarder (tenminste van Vindi in Groningen) en soms begint dan bij andere verenigingen juist een hele leuke tijd. Ook binnen een aantal disputen kunnen de ontgroeningen weer heel anders zijn. Deze disputen (net als verenigingen) worden gekozen door mensen die er helemaal voor gaan en graag bij die club willen. Dit geeft hechte groepen en van daaruit mogelijk jarenlange vriendschappen.

Vooral de diversiteit vond ik zelf heel prettig en leerzaam. Op een studievereniging en sportvereniging kom je toch in aanraking met mensen die ergens dezelfde interesses hebben. Nu was het heel divers en dat is heel erg leuk! Mensen die nu bij multinationals werken, voor de klas staan, de politiek in gaan, vrijwilligerswerk doen, startups zijn begonnen. Samen hebben we ooit vier uur geskippybald op de Grote Markt voor een goed doel :+

Sofy

Re: Ontgroeningen en studentenverenigingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 22:32

Diezelfde diversiteit qua waar je terecht komt vind je bij een sportvereniging natuurlijk net zo goed, het is niet alsof alleen de studenten van natuurkunde hockeyen en alleen de psychologen volleyballen natuurlijk ;).

Die hechte groepen zijn, zoals eerder gezegd, het gevolg van samen afzien. Hoewel ik dat raar blijft vinden, werkt het psychologisch bijzonder sterk, vaak nog sterker dan binding over gedeelde interesses. Behalve dan voor de mensen die het afzien niet aankunnen, die verdwijnen in de marge of breken. En dat vind ik dus meteen het hele grote nadeel aan die ontgroeningen: je sluit mensen buiten op voor mijn gevoel een rare eis (het opzij zetten van je eigen normen en waarden, het zelf nadenken, en je tolerantie voor afzien). En mensen die er halverwege achter komen dat ze dit niet aankunnen, blijven daardoor wel met een enorm rotgevoel zitten.
Dat 'proces' wat je doormaakt vind ik hier overigens wel heel mooi klinken, alsof het je eigen schuld is wanneer je met een rotgevoel weggaat halverwege omdat je zelf 'het proces' niet hebt afgemaakt. Kom op zeg, dat proces bestaat uiteindelijk toch gewoon uit afzien, met aan het einde de beloning van erbij horen? Als je alleen het afzien meemaakt, maar er daarna nog niet bij hoort, snap ik dat je met een rotgevoel weg gaat, maar dat heeft niks met een 'proces' te maken XD.

Op mijn flat deden wij overigens ook aan ontgroeningen, alleen waren die wél gepersonaliseerd. En dat geeft meteen toch een andere sfeer. Iedere nieuwe huisgenoot kreeg op zijn welkomstfeestje een persoonlijke opdracht. De mensen met een grote bek kregen ook een 'ergere' opdracht dan degenen waarvan we vooraf inschatten dat ze misschien iets minder konden hebben. Zo mocht ik als jonkie van 17 verkleed als kerstman bier uit gaan delen bij alle buren, maar mocht een nieuwe huisgenoot die zijn master kwam doen op zijn 22ste in een rechte lijn (o.a. dwars door een vijver, in het donker bij 12 graden) van A naar B. En zo kon iedereen meedoen, en tóch even dat kleine stukje 'afzien' hebben waardoor het groepsgevoel sterker werd. Maar met verenigingen van 100+ eerstejaars wordt dat enigszins lastig natuurlijk :+