Shadow0 schreef:Magrathea schreef:Ik denk dat KMT een zeer effectieve manier is om te zorgen dat iedereen zich gedraagt en respect heeft voor degene die hoger staan dan jij.
Daarvan vind ik dus vooral dat het illustreert hoe anders ik tegen mensen en de wereld aankijk.
Ik zou werkelijk niet weten waarom iemand 'hoger' moet staan dan een ander, of dat je dat zou moeten afdwingen met straf.
En ik vind het ook heel raar dat je zou denken dat je ervoor moet zorgen dat mensen zich gedragen, omdat ik eigenlijk verwacht dat mensen dat ook gewoon geheel vrijwillig kunnen, zeker als ze volwassen zijn. In bijna al die gevallen is het namelijk ook een prima optie om gewoon vriendelijk te vragen of mensen iets willen doen of laten. Dan kun je dingen als consequenties en straf en uit de vereniging zetten gewoon houden voor extreme gevallen.
Het is voor mijn gevoel zo'n beperkte en negatieve kijk op mensen, alsof dwang en gehoorzaamheid en 'respect voor de meerderen' het enige is wat er kan zijn, en vrijwilligheid, vriendelijkheid en samenwerking helemaal niet bestaan.
Vanuit de leger-achtergrond is die focus op dwang en gehoorzaamheid wel te verklaren, maar het blijft beperkt naar mijn mening.
Oke, een klein voorbeeldje vanuit mijn vereniging. Wij hebben een open bar, en die wordt bemand door barvrijwilligers. Echter mag je in principe achter de bar komen als je er iets moet doen, ook als je geen dienst doet. Je moet het dan wel vragen en pas als jij toestemming hebt mag je doorlopen. Doe je dit niet dan kun je rekenen op (in het minste geval) een vervelende opmerking, en als je erg vervelend of hardleers bent wordt je gewoon over de bar gekieperd naar de andere kant

Daarmee bedoel ik te zeggen dat er bepaalde mensen zijn binnen een vereniging waar je gewoon naar te luisteren hebt. Als een nieuwejaars dat niet wil of doet, dan is dat vervelend voor iedereen.
Ik ben het met je eens dat veel mensen op vrijwillige basis zich wel netjes zullen gedragen. Met name in de grotere verenigingen vind je echter helaas nog wel eens lieden die van mening zijn dat zij beter zijn dan anderen omdat hun vader directeur is bij weet ik veel welk groot bedrijf, of dat hun moeder dertig jaar geleden in het bestuur zat dus blablabla. Door de ontgroening door te maken voorkom je dat zulke mensen zich beter voelen dan de rest en daardoor hun mede-eerstejaars en de vereniging in het algemeen benadelen.
Verder, zoals ik al zei, zijn wij geen grote vereniging (niet qua leden en niet qua pand). Bij ons merk je het dus snel als iemand zich misdraagt. In een grote vereniging wil je echter de harde garantie dat iedereen die je loslaat in je pand geen leuke geintjes uithaalt, omdat het er ook niet leuker op wordt als je altijd politieagentje moet spelen