Racisme in een ander daglicht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 21:41

snuffie123 schreef:
De donkere mensen of buitenlanders om het zo maar even te zeggen, lijken ons (Nederlanders of Belgen) namelijk juist allemaal weer te zien als racisten. Zo voelt het voor mij wel namelijk. Ik merk ook bij mezelf dat het me beïnvloed in de zin dat ik het idee heb dat ik moet bewijzen dat ik GEEN racist ben. Ik hoor ook vaak bij anderen als ik uitleg wat ik bedoel, dat ze precies hetzelfde voelen.
Ik heb vaak de neiging om aan ze te vertellen dat ik een Turkse stiefvader had en veel buitenlandse vrienden heb. En eigenlijk is het natuurlijk maar raar dat ik hier de neiging toe heb en zo probeer te laten zien dat ik geen racist ben. Dat is eigenlijk gewoon van de zotte :n

Waarom zou ik willen bewijzen dat ik geen racist ben. Ik weet van mezelf dat ik geen racist ben. Als andere mensen daar anders over denken is het hun probleem daar ga ik niet over inzitten. Ik weet gelukkig zelf hoe het echt zit.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 21:54

lifaya schreef:
Omdat ik weet dat buitenlander en allochtoon niet positief word opgepakt door degene naar wie het gericht is ;) die horen ook liever gewoon hun afkomst of kenmerken of naam. Buitenlander of allochtoon is een samenvattend woord dat alles over 1 kam scheert met een negatieve klank. Ik ben opgegroeid in de randstad en heb met alle soorten mensen te maken en dan leer je vanzelf wel wat de beste vorm van communicatie is.

En dat is juist dus mijn punt. Waarom in hemelsnaam zou dat negatief zijn. Dat maak je er toch echt zelf van. Het woord buitenlander of allochtoon is op zichzelf helemaal niet negatief.

(Ik ben ook in de randstad opgegroeid en ook ik heb met alle soorten mensen te maken, maar ik vind het dus te gek dat ik (dus onbewust) in het bijzijn van buitenlanders/allochtonen blijkbaar heel erg op mijn woordenkeus let, omdat deze mensen zo snel (in mijn ervaring) op hun teentjes getrapt zijn.)

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 21:59

Loretta schreef:
snuffie123 schreef:
De donkere mensen of buitenlanders om het zo maar even te zeggen, lijken ons (Nederlanders of Belgen) namelijk juist allemaal weer te zien als racisten. Zo voelt het voor mij wel namelijk. Ik merk ook bij mezelf dat het me beïnvloed in de zin dat ik het idee heb dat ik moet bewijzen dat ik GEEN racist ben. Ik hoor ook vaak bij anderen als ik uitleg wat ik bedoel, dat ze precies hetzelfde voelen.
Ik heb vaak de neiging om aan ze te vertellen dat ik een Turkse stiefvader had en veel buitenlandse vrienden heb. En eigenlijk is het natuurlijk maar raar dat ik hier de neiging toe heb en zo probeer te laten zien dat ik geen racist ben. Dat is eigenlijk gewoon van de zotte :n

Waarom zou ik willen bewijzen dat ik geen racist ben. Ik weet van mezelf dat ik geen racist ben. Als andere mensen daar anders over denken is het hun probleem daar ga ik niet over inzitten. Ik weet gelukkig zelf hoe het echt zit.

Klopt, ben ik het helemaal mee eens. En toch heb ik gemerkt dat ik onbewust dit dus wel doe. Je wil (tenminste ik wel) toch liever niet gezien worden als een racist.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 22:17

snuffie123 schreef:
Loretta schreef:

Klopt, ben ik het helemaal mee eens. En toch heb ik gemerkt dat ik onbewust dit dus wel doe. Je wil (tenminste ik wel) toch liever niet gezien worden als een racist.

Dat moet groeien, ik maakte me er eerst ook meer druk over, maar inmiddels boeit het mij niet meer. Als we er geen aandacht meer aan besteden dat wordt die racisme kaart die te pas en te onpas wordt getrokken uiteindelijk vanzelf waardeloos

Rennie89

Re: Racisme in een ander daglicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 23:29

Ik hoef nooit op mijn woorden te letten hoor :+ bijna al mijn vrienden hebben een andere herkomst dan Nederlands en er is nog nooit (!!!) een probleem geweest met mijn woordkeuze en zo voorzichtig ben ik nou ook al weer niet. Zolang je maar eerlijk, respectvol en rechtvaardig bent zal er echt niet snel iets fout gaan. Tenzij je te maken hebt met klootzakken of poedersuiker om het maar even grof te zeggen, daar kan je nooit iets goede bij zeggen :') ook wel eens meegemaakt hoor. Leuk en gezellig tijdens uitgaan maar toen ik de volgende dag niet het nummer van een vriendin wou geven was ik een prutsmuts, heks en weet ik veel wat :') dan heb je gewoon te maken met mensen die niet beter weten dan zo reageren en heeft het ook geen zin om verder mee in discussie te gaan. Betrof een marrokaan overigens :P

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 01:32

Ik zag laatst een youtube filmpje waarin iemand beweerde dat echt iedereen die tot een meerderheidsgroep behoort racistisch, seksitisch (wat apart is omdat vrouwen niet echt een minderheid zijn maar ok), homofoob, transfoob, islamofoob etc moest zijn. Logisch voor jezelf denken en/of niet handelen naar je vooroordelen was volgens deze persoon onmogelijk :j . Als dat toch een voldongen feit is hoef je er eigenlijk ook niets meer aan te doen om dat te veranderen, helpt toch niet echt dan :') .
Persoonlijk denk ik eigenlijk dat door de ontwikkeling naar steeds rechtsere politiek aan de ene kant het tegengeluid ook wat extremer word. Ipv alle buitenlanders de schuld en meer wegen, alle blanke de schuld en meer bomen zeg maar. Ik vind het beide niet erg productief trouwens. Extreem links kent wel beter zijn tekstjes uit zijn hoofd, ze zeggen precies hetzelfde en gebruiken ook allemaal een paar mooie dure (maar toch gewoon onzinnig verzonnen) sociologie woorden, ze proberen altijd een beetje verheven over te komen tov de "domme"/populistische rechtse figuren. Maar uiteindelijk is het eigenlijk wel gewoon dezelfde bak met negativiteit die ze uitstorten over de wereld waar niemand beter van word.

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 04:43

Resistance schreef:
Selket schreef:
Ik durf het filmpje niet te kijken door die waarschuwing (ik spook nogal snel :') ), kan iemand me vertellen wat je ziet in het filmpje..? O:)

Het begint met allemaal militairen die deuren intrappen en duidelijk opzoek zijn naar iemand, waarna je vervolgens een ginger met geweld een bus in geduwd ziet worden. Blijkt dat ze alle gingers "verzamelen" om ze vervolgens te executeren.

Het geeft zo'n belachelijk beeld die bus vol met gingers dat je ervan moet lachen. Dat maakt deze video ontzettend sterk. Dit gebeurt nog steeds met mensen die gewoonweg van iemand houden, ergens in geloven of binnen een bepaald volk geboren zijn, alleen staan we er niet meer bij stil hoe belachelijk dat wel niet is. Deze video maakt dat duidelijk.

Lachen? Nee, ook niet als het roodharigen zijn.. Ik vind het bizar dat di inderdaad gebeurt met zogenaamde buitenstaanders die een andere geloofsovertuiging/kleur of wat dan ook hebben. Ik kan hier helemaal niet om lachen, want het gaat nog steeds om mensen. Ik kan wel jánken, want wie denken we wel dat we zijn om anderen zó te behandelen? Serieus! Waar sláát het op? Het is toch gek dat er een gigantische meerderheid is die beslist wie leeft en wie dood moet? Wie zijn wíj om God te mogen spelen?

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 18:48

Waarom t woord allochtoon negatief kan zijn...
Afbeelding

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 18:58

Goed filmpje TS! Ik geloof dat er wel een kans bestaat dat het hier ooit mis gaat...
Als je een beetje op Twitter kijkt kom je al dit soort dingen tegen en ze lijken steeds normaler te worden...Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 19:00

Bleef het maar bij grote praatjes:
Afbeelding

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 19:11

Willemina_L schreef:
Amable schreef:
Dit is echt een filmpje dat laat zijn hoe racisme werkt. Niet akelig om te kijken, maar wel de realiteit voor veel niet-blanke mede mensen.
https://youtu.be/YvRJvgxbeyA

En laten we eerlijk zijn, ze hebben het er zelf naar gemaakt uiteindelijk dat de overgrote meerderheid zo reageert. Zal ik wel heel Bokt over me heen krijgen maar het feit blijft. Of ligt het ineens aan de overgrote meerderheid dat ze zo gezien worden? Vast wel...

Zoveelste generatie moslims die nog radicaler zijn tegen de "Westerse" cultuur dan hun ouders. Ja hoor, allemaal onze schuld. Joh, ik vind alle nobele gedachten en bedoelingen van de politiek correcten erg prettig maar de geschiedenis en de praktijk leert ons iets anders.

En de geschiedenis is een feit. Die herhaalt zich wederom nu en zal dat ook altijd blijven doen. Nu zal ik vast beticht worden van eraan meewerken en dat het zo nooit zal veranderen.

Lees en weet dan één klein bewezen feit uit de Arabische cultuur. In de afgelopen duizend jaar hebben zij geen enkele ontwikkeling doorgemaakt in de muziek. Zij bezigen nog steeds dezelfde toonladders en hebben daar geen enkele culturele ontwikkeling in. Het zogenaamde Westen wel. En in veel andere opzichten ook. Sterker nog, wat de Arabieren zo verafschuwen in de Jiddische muziek bijvoorbeeld en hun Jodenhaat is volslagen belachelijk als je naar de herkomst kijkt.

Dat is ook een dingetje. Is het niet onze plicht om de Joden te beschermen na de tweede wereldoorlog? Ze emigreren bij bosjes uit angst voor herhaling nu de moslims zoveel invloed krijgen in de politiek. En gelijk hebben ze. Wij als Hollanders maken ons liever druk of het arme treitervloggertje wel alle kansen heeft gehad. Of we hem niet tekort hebben gedaan.

En de slavernij, kolonisatie en alle andere zwarte bladzijden uit het Westerse verleden. Vreselijk ja, iets om van te leren jazeker. Maar om uit schuldgevoel nu alles te grabbel te gooien? Daar ben ik het niet mee eens.

Discriminatie of racisme? Leer uit het verleden mensen en besef dat het wel eens anders zou kunnen zijn dan dat je denkt... En dat beeld zou nog wel eens vies kunnen tegenvallen. Ik houd mijn hart vast ja.

Blijkbaar vinden in dit topic veel vrouwen het niet erg om in de toekomst onder een Sharia wet te gaan leven. Denken dat het wel mee zal vallen en er zijn toch zoveel aardige mensen die in Allah geloven en dat zullen vast wel aardige mensen zijn inderdaad.

Ik wens jullie veel succes tegen die tijd maar als het aan mij ligt dan zal ik voor mijn verworven vrijheden strijden tot elke prijs! Of zijn we alweer vergeten hoeveel vrouwenrechten er met bloed, zweet en tranen zijn verkregen?

Want die vrijheden en rechten ben je dan gewoon kwijt. En dat is de realiteit van de Islam. Aardige mensen of niet.

Wow wat ben jij afgrijselijk slecht geïnformeerd.... Of is de post sarcastisch? Zo niet zal ik er nog wel op reageren....

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 19:15

nine1987 schreef:
Nee hoor.. Ik lees ook veel boeken.. Het schijnt nogal vaak voor te komen..
In een sluier gevangen
Sluiers van teheran
Het gesloten Koninkrijk
Monddood

En zo kan ik nog wel ff doorgaan..

Daar twijfel ik niet aan - maar heb bijvoorbeeld het boek 'Door Allah bevrijd' gelezen...?(Auteur Faouda Bouali.)
Of gewoon de Koran. ..?

Citaat:
Begrijp me niet verkeerd.. Iedereen moet gelijke kansen krigen, maar de normen en waarden in die wereld liggen zo mijlenver vam de onze, dat ze niet te verenigen zijn..

Je ziet ook aan die vriend van ts in t andere topic dat hij ook heel westers lijkt... Totdat je een relatie ermee hebt..

Ik kijk niet neer op moslims.. Zeker niet.. Maar wij vrouwen vooral zijn veel te vrij en (hopelijk) te sterk om ons te buigen naar de absolute wil van een man..

Als dit gaat over de cultuur van een deel van de mannen uit de Rif en Oost Turkije, die groepen waar NL for some reason or the other mensen / mannelijke werkkrachten vandaan heeft gehaald - dan ben ik het met je eens.

Met de islam heeft het vrij weinig van doen, sexisme komt zo ongeveer overal voor.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 12:14

Janneke2 schreef:
Of gewoon de Koran. ..?

Ik denk eerlijk gezegd dat het oordeel wat je hebt van de islam gewoon versterkt wordt als je de koran leest en het totaal niet bijdraagt aan je begrip van een gematigde moslim. De koran is (net als de bijbel) een boek waarin voor een groot deel gewoon de normen en waarden van de tijd waarin het geschreven is worden beschreven. Het is gewoon logisch dat je honderden jaren later wat andere normen en waarden hebt en dat in de koran (en de bijbel) gewoon dingen staat die we tegenwoordig nogal barbaars vinden. Er staat bijv best teksten in de bijbel over alle vrouwen van een verovert volk als seksslaven houden, barbaarse straffen voor zondes die we tegenwoordig niet meer als verkeerd zouden zien ed maar er staat natuurlijk ook wel tijdloze dingen in over houden van je naasten ed. Het is maar net welke delen je quote of dat boek er positief of negatief vanaf komt, en veel stukken zijn ook nog op verschillende manieren te interpeteren. Als je daar aan begint met het oordeel dat de Islam een mooie religie is dan vallen je in dat boek denk ik hele andere dingen op dan waneer je begint vanuit het standpunt dat het een barbaarse ideologie is := . Ook logisch, zelfs de mensen die het wel geloven zijn het er toch totaal niet over eens wat er nu staat?

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 12:42

liedje89 schreef:
Janneke2 schreef:
Of gewoon de Koran. ..?

Ik denk eerlijk gezegd dat het oordeel wat je hebt van de islam gewoon versterkt wordt als je de koran leest en het totaal niet bijdraagt aan je begrip van een gematigde moslim. De koran is (net als de bijbel) een boek waarin voor een groot deel gewoon de normen en waarden van de tijd waarin het geschreven is worden beschreven. Het is gewoon logisch dat je honderden jaren later wat andere normen en waarden hebt en dat in de koran (en de bijbel) gewoon dingen staat die we tegenwoordig nogal barbaars vinden. Er staat bijv best teksten in de bijbel over alle vrouwen van een verovert volk als seksslaven houden, barbaarse straffen voor zondes die we tegenwoordig niet meer als verkeerd zouden zien ed maar er staat natuurlijk ook wel tijdloze dingen in over houden van je naasten ed. Het is maar net welke delen je quote of dat boek er positief of negatief vanaf komt, en veel stukken zijn ook nog op verschillende manieren te interpeteren. Als je daar aan begint met het oordeel dat de Islam een mooie religie is dan vallen je in dat boek denk ik hele andere dingen op dan waneer je begint vanuit het standpunt dat het een barbaarse ideologie is := . Ook logisch, zelfs de mensen die het wel geloven zijn het er toch totaal niet over eens wat er nu staat?

Ik denk het niet :) Ik denk dat t oordeel versterkt wordt als je geknip en geplak van iemand gaat lezen zodat sommige zaken totaal uit de context gerukt worden....

Moslims zijn het er wel over eens, de interpretatie van sommige teksten verschilt wel onder sommige moslims.

Ik denk dat vaak vergeten wordt dat met de komst van de islaam een groep woestijnbewoners(waar het begon) er meer dan duizend jaar op vooruit ging in vergelijking met het "westen" van toen. Een totaal onderbelicht onderwerp tijdens de geschiedenis les, ik heb er tenminste vanuit de middelbare school niets over mee gekregen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 13:13

liedje89 schreef:
Janneke2 schreef:
Of gewoon de Koran. ..?

Ik denk eerlijk gezegd dat het oordeel wat je hebt van de islam gewoon versterkt wordt als je de koran leest en het totaal niet bijdraagt aan je begrip van een gematigde moslim.

Ja, daar zeg je een waar woord.
;) 'eerst zien, dan geloven' (om een bijbelverhaal een klein beetje te verdraaien) - "maar wie niet gelooft, zal nooit zien".

Citaat:
De koran is (net als de bijbel) een boek waarin voor een groot deel gewoon de normen en waarden van de tijd waarin het geschreven is worden beschreven. Het is gewoon logisch dat je honderden jaren later wat andere normen en waarden hebt en dat in de koran (en de bijbel) gewoon dingen staat die we tegenwoordig nogal barbaars vinden.

...en toch valt dat mee (of tegen).
Juist de bijbel en de koran gaan TEGEN de stroom in!
Nederlandse getrouwde vrouwen waren tot 1953 handelingsonbekwaam, gewoon vanwege het feit dat ""men"" vond dat de man gezinshoofd zou moeten zijn.
In de Koran staat dat een getrouwde vrouw niet alleen handelingsbekwaam is, maar ook financieel zelfstandig is en dat er geld is dat haar en alleen haar toebehoort.

Maar de kennis van de omliggende cultuur komt niet altijd mee...
Citaat:
Er staat bijv best teksten in de bijbel over alle vrouwen van een verovert volk als seksslaven houden

...zo oud als de wereld en nog steeds actueel: tijdens oorlogen worden vrouwen verkracht.
In de wettelijke regels in bijbel en koran wordt hier paal en perk aan gesteld.
Die vrouw wordt slavin en heeft rechten.
Accoord, ik kan mij mooiere idealen voorstellen, maar als regel in die tijd is het vooruitstrevend.

Citaat:
Als je daar aan begint met het oordeel dat de Islam een mooie religie is dan vallen je in dat boek denk ik hele andere dingen op dan waneer je begint vanuit het standpunt dat het een barbaarse ideologie is := . Ook logisch, zelfs de mensen die het wel geloven zijn het er toch totaal niet over eens wat er nu staat?

Ja, idd.
En zolang er, in termen van de westerse 16e eeuw (...nee, niet de Middeleeuwen...) gen mensen worden verbrand omdat ze afwijkende ideeën hebben is dat razend interessant.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 13:25

Mixje90 schreef:
[
Moslims zijn het er wel over eens, de interpretatie van sommige teksten verschilt wel onder sommige moslims.

Ik denk toch dat als de ene moslim vind dat het hele westen uitgeroeid moet worden en de andere gezellig met mij koffie drinkt in de pauze op ons werk terwijl ze een beetje schuine grapjes maakt er toch wel een heel fundamenteel verschil zit in hoe zij denken over goed en kwaad, over hun plaats in de maatschappij en hun leven in te moeten richten terwijl ze beide aangeven dat datzelfde boek daarvoor heel belangrijk is voor hen :o? Of noemen we dat tegenwoordig "de interpetatie van sommige teksten zijn wat anders"?

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 13:40

liedje89 schreef:
Mixje90 schreef:
[

Ik denk toch dat als de ene moslim vind dat het hele westen uitgeroeid moet worden en de andere gezellig met mij koffie drinkt in de pauze op ons werk terwijl ze een beetje schuine grapjes maakt er toch wel een heel fundamenteel verschil zit in hoe zij denken over goed en kwaad, over hun plaats in de maatschappij en hun leven in te moeten richten terwijl ze beide aangeven dat datzelfde boek daarvoor heel belangrijk is voor hen :o? Of noemen we dat tegenwoordig "de interpetatie van sommige teksten zijn wat anders"?

Ik geloof niet dat een normaal mens, die gewoon normaal in zijn hoofd is, uit de Koraan kan halen dat het hele westen uitgeroeid moet worden.... En als je het hebt over mensen die niet helemaal in orde zijn, tjah... ik kan uit van Dale woordenboek ook vreemde dingen halen als ik wat fantasie gebruik.

We gaan wel offtopic denk ik... maar als je een voorbeeld hebt mag t ook via PB :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 22:35

Citaat:

Ja, eh - hebben we het ooit anders genoemd?

Jezus zei : "Gij zult niemand op aarde uw vader noemen" - nou, dat is de Roomse kerk toch echt 'vergeten'.
Of Jezus pleidooien voor vrede - en pausen die oproepen tot oorlog, kruistochten, veroveringen en noem maar op.
.....je vraagt je wel eens af (ik tenminste) wat Jezus en de rkkerk met elkaar van doen hebben.

Dat het hele westen uitgeroeid moet worden - uiteraard staat dat nergens in de koran, maar getuige de westerse geschiedenis is de mens buigzaam genoeg om de gekste bochten te verzinnen.

(Trouwens, ik ben nog niet vergeten: voor Obama president werd, waren de oliebelangen ""heilig"". Die morbide heiligheid hield in, just to name a few, dat dictators zoals Saddam Hoessein en de Shah van Perzie in het zadel werden gezet en gehouden; wat ze aan mensenrechten schendingen deden in hun eigen land, daar kraaide geen bijbelse haan naar - maar och en wee: die oliebelangen, nee - daar was men scherp op.
Dus dat er nogal wat wrok is tav dit schijnheilige, hypocriete 'spreken met twee tongen', dat snap ik volkomen.)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 02:03

Janneke2 schreef:
Citaat:

Ja, eh - hebben we het ooit anders genoemd?

Jezus zei : "Gij zult niemand op aarde uw vader noemen" - nou, dat is de Roomse kerk toch echt 'vergeten'.
Of Jezus pleidooien voor vrede - en pausen die oproepen tot oorlog, kruistochten, veroveringen en noem maar op.
.....je vraagt je wel eens af (ik tenminste) wat Jezus en de rkkerk met elkaar van doen hebben.

Dat het hele westen uitgeroeid moet worden - uiteraard staat dat nergens in de koran, maar getuige de westerse geschiedenis is de mens buigzaam genoeg om de gekste bochten te verzinnen.

Nou ik vind het niet een klein verschil in interpetatie als je eigenlijk gewoon lijnrecht tegenover elkaar staat terwijl je dezelfde tekst zegt te gebruiken als "handleiding". Dat is gewoon het totaal niet eens zijn over wat er in dat boek staat en hoe je dat dient te lezen imo.
Jezus was misschien een relatief vredelievende profeet, maar hij heeft ook gezegd dat wat er in de eerdere boeken van de bijbel staat nog gewoon klopt en dat is lang niet allemaal zo vredelievend? Uit de bijbel kan je ook zonder noemenswaardige problemen best een verhaal toveren om allerlei geweld te rechtvaardigen :=

Volgens mij is het trouwens niet de westerse geschiedenis maar gewoon de hele geschiedenis die bewijst dat mensen nogal creatief kunnen denken als het om barbaarsheden gaat? En je hebt daar inderdaad geen heilig boek voor nodig, olie, geld, land kan je ook prima een oorlog om beginnen. Ik reageerde enkel op het feit dat de koran wordt aangedragen als "goed om te lezen als je wat meer begrip wilt hebben voor moslims" terwijl het me nou helemaal geen boek lijkt wat dat soort problemen oplost, maar meer het type boek waarom dat soort problemen gestoeld zijn, omdat het gewoon een vaag, oud en nogal tegenstrijdig gedoe is in die boeken en je er iedere kant mee op kan die je wilt :?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 09:09

liedje89 schreef:
Nou ik vind het niet een klein verschil in interpetatie als je eigenlijk gewoon lijnrecht tegenover elkaar staat terwijl je dezelfde tekst zegt te gebruiken als "handleiding". Dat is gewoon het totaal niet eens zijn over wat er in dat boek staat en hoe je dat dient te lezen imo.

Ja, de interpretaties staan lijnrecht tegenover elkaar.
Als gezegd: de westerse/ christelijke geschiedenis toont aan hoe op basis van een serie vreedzame teksten wordt opgeroepen tot oorlog, pogroms, mensen martelen en levend verbranden, etc etc etc.

(Zo buigzaam is de menselijke geest, zo kunnen die dingen helaas gaan.)
Citaat:
Jezus was misschien een relatief vredelievende profeet, maar hij heeft ook gezegd dat wat er in de eerdere boeken van de bijbel staat nog gewoon klopt en dat is lang niet allemaal zo vredelievend? Uit de bijbel kan je ook zonder noemenswaardige problemen best een verhaal toveren om allerlei geweld te rechtvaardigen :=

;) ....het is een islamitisch gebruik om Jezus te zien als profeet. Maar och, waarom ook niet.
En het is een kwalijke christelijke gewoonte om te stellen dat het 'oude'"testament" gewelddadig zou zijn, en wat de christenen dan noemen het nieuwe testament vredelievend te noemen.

En als gezegd: een verhaal laten buikspreken, zodat het precies 'zegt, wat jij wil', dat is zo moeilijk niet....
Citaat:
Volgens mij is het trouwens niet de westerse geschiedenis maar gewoon de hele geschiedenis die bewijst dat mensen nogal creatief kunnen denken als het om barbaarsheden gaat? En je hebt daar inderdaad geen heilig boek voor nodig, olie, geld, land kan je ook prima een oorlog om beginnen.

Ja, klopt.
Maar ik ken de westerse geschiedenis beter dan die van bijvoorbeeld Japan.
....en ik probeerde ook 'het wijzen met de wijsvinger' ("hullie zijn barbaren, wij zijn beschaafd!") te voorkomen.
Citaat:
Ik reageerde enkel op het feit dat de koran wordt aangedragen als "goed om te lezen als je wat meer begrip wilt hebben voor moslims" terwijl het me nou helemaal geen boek lijkt wat dat soort problemen oplost, maar meer het type boek waarom dat soort problemen gestoeld zijn, omdat het gewoon een vaag, oud en nogal tegenstrijdig gedoe is in die boeken en je er iedere kant mee op kan die je wilt :?

....eh, deed iemand dat?

(Ik reageerde ooit op iemand die een serie boeken noemde met titels als 'gevangen in sluier' etc.) Dat die boeken bestaan, en vooral een trieste werkelijkheid beschrijven, daar twijfel ik niet aan.
Maar het ene feit wist het andere niet uit.
Er bestaan ook andere boeken over hoe de koran bevrijdend voor vrouwen werkt. En uiteraard kan een kijkje in 'het origineel' (....het vertaalde origineel...) geen kwaad. Itt de roomse kerk, eeuwenlang, iedereen mag de koran lezen, en wie weet levert dat ooit leuke gesprekken op.
Maar er zijn natuurlijk legio manieren om meer begrip, inzicht etc etc in de wereld van moslims te krijgen.