Iedereen Donor??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 18:49

Papilio schreef:
Maar voor zover ik weet zijn dat slechts uitzonderlijke gevallen... en zeker niet fijn dat het gebeurd... maar dan zou helemaal niemand meer donor moeten zijn?

Dat is de keuze die iedereen zelf maakt, wel/geen donor zijn...
de mensen die als donor dienstdoen, krijgen spierverslappers voorafgaand aan de orgaanuitname, dus kunnen ze niet bewegen, want de artsen willen reflexmatige bewegingen (nou ja, dat hopen we dan maar, dat dat alleen maar reflexen zijn) voorkomen.
Wat ik vandaag las in 1 van de linkjes over orgaandonatie: ook zijn er ziekenhuizen waarbij men donoren ook narcose geeft, want: anders konden de stresshormonen misschien de organen beschadigen... Eh... als iemand hersendood is en niets ervaart, is het raar dat die stresshormonen vrijkomen tijdens de operatie. >;)

En aangezien een orgaandonor het niet kan navertellen, kan niemand (die eerlijk is) voor de volle 100% garanderen dat geen enkele donor nooit iets merkt van de operatie.
Of het uitzonderingen zijn die iets merken... kunnen ze ook niet garanderen.

Er zijn wat bokkers die linkjes geplaatst hebben, ik zou ze toch maar eens lezen... voor een vollediger beeld van de voor- maar zéker ook de nadelen.

Papilio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 18:49

xBontfire schreef:
Weet ik en ik ken ook een jongen die al 7 jaar leeft met een donor nier. Maar ik ben persoonlijk erg angstig aangelegd dus ik weet niet of ik ooit zou kunnen stoppen met me zorgen te maken over het afstoten van dat orgaan.
(Maar ik ben dan wel een apart geval in dat opzicht.)

Ik denk dat bij vele getransplanteerde die vraag in het achterhoofd blijft spelen maar wat ik vooral zie is mensen die genieten van de simpele dingen die ze dan plots weer kunnen...

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 18:50

Ashleytjuhh schreef:
Je kan je ook afvragen wat nou als jou geliefde een donor nodig heeft en die is er niet?
Of je kan e een long of een nier afstaan en veder leven. Zou je dat wel doen aan een geliefde als jij een match bent?

Vraag voor de mensen die nee zeggen.

https://www.gezondheidsnet.nl/medisch/organen-kweken
http://www.telegraaf.nl/gezondheid/2358 ... len__.html

Zomaar even 2 linkjes.
Helaas kost onderzoek een hoop geld, maar ik geloof meer in dit soort oplossingen. Tot die tijd zullen donoren zeker wel nodig zijn helaas.

Papilio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 18:51

Zoolgangster schreef:
Papilio schreef:
Maar voor zover ik weet zijn dat slechts uitzonderlijke gevallen... en zeker niet fijn dat het gebeurd... maar dan zou helemaal niemand meer donor moeten zijn?

Dat is de keuze die iedereen zelf maakt, wel/geen donor zijn...
de mensen die als donor dienstdoen, krijgen spierverslappers voorafgaand aan de orgaanuitname, dus kunnen ze niet bewegen, want de artsen willen reflexmatige bewegingen (nou ja, dat hopen we dan maar, dat dat alleen maar reflexen zijn) voorkomen.
Wat ik vandaag las in 1 van de linkjes over orgaandonatie: ook zijn er ziekenhuizen waarbij men donoren ook narcose geeft, want: anders konden de stresshormonen misschien de organen beschadigen... Eh... als iemand hersendood is en niets ervaart, is het raar dat die stresshormonen vrijkomen tijdens de operatie. >;)

En aangezien een orgaandonor het niet kan navertellen, kan niemand (die eerlijk is) voor de volle 100% garanderen dat geen enkele donor nooit iets merkt van de operatie.
Of het uitzonderingen zijn die iets merken... kunnen ze ook niet garanderen.

Er zijn wat bokkers die linkjes geplaatst hebben, ik zou ze toch maar eens lezen... voor een vollediger beeld van de voor- maar zéker ook de nadelen.

Ik heb me er heel erg in verdiept :) ken ook de verhalen en ook veel gelezen over mensen die geen donor willen zijn :)

Maar oh wat ben ik dankbaar dat mijn vrienden dankzij donoren nog leven ;) .... dat gun ik anderen ook!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 18:54

Het is me nu trouwens niet heel duidelijk wat de nieuwe wet nu precies inhoudt? Is het nu zo dat je het eerder zo was dat bij niks ingevuld het onderwerp van orgaandonatie er nee stond. Men er dus vanuit ging dat het nee was en orgaan donatie ook niet met de familie werd besproken, en dat er nu een derde catagorie (geen bewaar) bij komt waarbij de nabestaande van een hersendood/stervend persoon dus wel naar donatie wordt gevraagd. Of dat je bij "geen bezwaar" gewoon automatisch doneert zonder tussenkomst van derden? Dat lijkt me nogal vreemd omdat ik altijd begrepen heb dat ook bij Ja de familie gewoon moet instemmen?

Het lijkt me eigenlijk wel goed als mensen gewoon verplicht moeten invullen wat ze nu willen. Ten eerste vind ik het niet iets om je nabestaande mee op te zadelen, die hebben het waarschijnlijk al moeilijk genoeg met je dood, ten tweede is het zonde als mensen omdat ze het niet weten voor de zekerheid maar nee zeggen bij mensen die wel graag donor hadden willen zijn. Maar het lijkt me wel een slechte zaak als ze echt gewoon organen uit mensen halen die dat niet willen omdat je daarvoor eerst zelf naar een site had moeten gaan, ik bedoel wie vergeet er nu niet eens een formuliertje in te vullen := .

Overigens zou ik er ook niet voor zijn om mensen die geen donor willen zijn ook niets te laten ontvangen. Vooral bij bloeddonatie is het toch ook een kwestie van mogen en kunnen doneren niet alleen van willen. Orgaan donor ben je altijd een beetje in theorie, ook iedereen die fel voorstander is van donorschap hoopt in principe toch dat ie gewoon zo heel oud wordt dat niemand dan nog iets heeft aan zijn/haar organen. Ik zie nog niemand van een flat springen om die 6 levens te redden, praktisch niemand geeft zijn nier oid zomaar aan een vreemde :Y)

snuffie123

Re: Iedereen Donor??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 19:02

Ik ga de linkjes zo even lezen dan. Dank voor de uitleg, ik kan me nu wel iets meer voorstellen waarom mensen nee zouden zeggen en waarom sommige bang zijn dat ze toch het een en ander meemaken tijdens de operatie.

Voor mij (maar ik heb de linkjes nog niet gelezen) is hersendood wel gewoon echt nog dood. Mijn oma was dit ook en mij is toen uitgelegd dat de hersens dan gewoon echt niet meer werken. De arts heeft hier verstand van dan ik en dus geloof ik hem wel. Het klinkt bij mij namelijk ook erg logisch.

Die verhalen over mensen die weer ontwaken uit hersendood zijn voor mij in de categorie met verhalen van mensen die de dood hebben gezien, met verhalen over een tunnel en een wit licht etc. Heel interessant maar niet geloofwaardig voor mij. Ik kan me wel voorstellen dat een ander dit wel gelooft en hierdoor geen donor zou willen zijn. Daar heb ik dan ook alle respect voor.

(Ik ga als ik tijd heb zo eventjes de linkjes lezen, toch wel neiuwschierig)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 19:02

liedje89 schreef:
Het is me nu trouwens niet heel duidelijk wat de nieuwe wet nu precies inhoudt? Is het nu zo dat je het eerder zo was dat bij niks ingevuld het onderwerp van orgaandonatie er nee stond. Men er dus vanuit ging dat het nee was en orgaan donatie ook niet met de familie werd besproken, en dat er nu een derde catagorie (geen bewaar) bij komt waarbij de nabestaande van een hersendood/stervend persoon dus wel naar donatie wordt gevraagd. Of dat je bij "geen bezwaar" gewoon automatisch doneert zonder tussenkomst van derden? Dat lijkt me nogal vreemd omdat ik altijd begrepen heb dat ook bij Ja de familie gewoon moet instemmen?

Het lijkt me eigenlijk wel goed als mensen gewoon verplicht moeten invullen wat ze nu willen. Ten eerste vind ik het niet iets om je nabestaande mee op te zadelen, die hebben het waarschijnlijk al moeilijk genoeg met je dood, ten tweede is het zonde als mensen omdat ze het niet weten voor de zekerheid maar nee zeggen bij mensen die wel graag donor hadden willen zijn. Maar het lijkt me wel een slechte zaak als ze echt gewoon organen uit mensen halen die dat niet willen omdat je daarvoor eerst zelf naar een site had moeten gaan, ik bedoel wie vergeet er nu niet eens een formuliertje in te vullen := .

Overigens zou ik er ook niet voor zijn om mensen die geen donor willen zijn ook niets te laten ontvangen. Vooral bij bloeddonatie is het toch ook een kwestie van mogen en kunnen doneren niet alleen van willen. Orgaan donor ben je altijd een beetje in theorie, ook iedereen die fel voorstander is van donorschap hoopt in principe toch dat ie gewoon zo heel oud wordt dat niemand dan nog iets heeft aan zijn/haar organen. Ik zie nog niemand van een flat springen om die 6 levens te redden, praktisch niemand geeft zijn nier oid zomaar aan een vreemde :Y)

Ja, eigenlijk is het heel egoïstisch om geen ongeluk te willen krijgen als je orgaandonor bent. :+

Maar goed, ik zie orgaandonatie als een gebrekkige oplossing... ethisch is het discutabel (hoe beschermwaardig is het leven van de donor) en als iemand dan een orgaan heeft, mag die persoon hopen dat dat orgaan het een tijdje uithoudt...

Daarbij zijn organen schaars èn kleeft er nog een hele duistere kant aan orgaantransplantaties: er worden met name in armere landen organen geroofd, juist omdat daar een heleboel geld aan te verdienen valt. Ook worden arme mensen verleid organen te doneren omdat ze dan geld krijgen... en zo heel erg perfect kun je nu ook weer niet met 1 nier leven hoor, ondanks wat de transplantatie-organisaties zeggen... er zijn mensen die toch met chronische vermoeidheid kampen sinds ze nog maar 1 nier hebben, bijvoorbeeld.

Verder zijn er landen die organen oogsten van geëxecuteerde gevangenen... maar wie zegt dat er bij schaarste aan organen niet extra veel mensen in de gevangenis terechtkomen, om ter dood gebracht te kunnen worden... :\

(Ik heb me jaren terug bezig gehouden met de ethiek rondom orgaandonaties, vandaar dat ik me er toch wel redelijk in verdiept heb...)

Papilio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 19:06

Zoolgangster schreef:
liedje89 schreef:

Ja, eigenlijk is het heel egoïstisch om geen ongeluk te willen krijgen als je orgaandonor bent. :+

Maar goed, ik zie orgaandonatie als een gebrekkige oplossing... ethisch is het discutabel (hoe beschermwaardig is het leven van de donor) en als iemand dan een orgaan heeft, mag die persoon hopen dat dat orgaan het een tijdje uithoudt...

Daarbij zijn organen schaars èn kleeft er nog een hele duistere kant aan orgaantransplantaties: er worden met name in armere landen organen geroofd, juist omdat daar een heleboel geld aan te verdienen valt. Ook worden arme mensen verleid organen te doneren omdat ze dan geld krijgen... en zo heel erg perfect kun je nu ook weer niet met 1 nier leven hoor, ondanks wat de transplantatie-organisaties zeggen... er zijn mensen die toch met chronische vermoeidheid kampen sinds ze nog maar 1 nier hebben, bijvoorbeeld.

Verder zijn er landen die organen oogsten van geëxecuteerde gevangenen... maar wie zegt dat er bij schaarste aan organen niet extra veel mensen in de gevangenis terechtkomen, om ter dood gebracht te kunnen worden... :\

dat is ook niet helemaal waar! een kennis van mij... leeft prima met 1 nier! Die heeft hem aan een onbekende gedoneerd... en ook die onbekende waarmee ze inmiddels bevriend is maakt het heel goed!

Informeren is goed maar wel alleen met volledige info in mijn ogen. Ja er zijn situaties waarbij het minder goed uit gepakt heeft, maar wetenschap gaat voort en er zijn ook zeker situaties waarin het perfect gaat! :)

Inderdaad in het buitenland is er nog wel eens orgaanhandel... maar zou je je daardoor moeten weerhouden om iemands leven op een goede manier te redden? :)
Laatst bijgewerkt door Papilio op 14-09-16 19:09, in het totaal 2 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 19:06

Ik vraag me af hoe ze dit willen realiseren... Gaan ze dan bij iedereen in het medisch dossier kijken wie er in aanmerking moet komen? Overigens ben ik er wel op tegen omdat er eigenlijk weer iets is opgedrongen. En ik ben bang dat ze hier heel veel mensen tegen het harnas in jagen

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 19:11

purny schreef:
Ik vraag me af hoe ze dit willen realiseren... Gaan ze dan bij iedereen in het medisch dossier kijken wie er in aanmerking moet komen? Overigens ben ik er wel op tegen omdat er eigenlijk weer iets is opgedrongen. En ik ben bang dat ze hier heel veel mensen tegen het harnas in jagen

Lijkt me wel dat ze dat even checken. Ben al sinds mij 18e orgaandonor, maar heb helaas 2 jaar geleden borstkanker gehad. Nu ben ik dus niet meer geschikt als donor, neem aan dat ze dat even checken voordat ze de boel eruit halen...

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 19:15

Ik vind t een prima regeling waar ik zelf ook al jaren achter sta. De verhalen over dat doctoren je eerder dood laten gaan vind ik vooral de typische bangmakerij waar geen enkele politieke discussie asn kan ontsnappen. De uitspraken van "de overheersende overheid" en "de staat is nu eigenaar van je lichaam" vind ik ook weer typisch populistisch anti-establishment geneuzel. "Nee" is een prima keuze waar een tal voor redenen voor zijn, maar ik vind t goed dat het eindelijk niet meer de default is, zodat mensen die niet de moeite willen nemen een keus te maken, kunnen bijdragen aan het oplossen van het donortekort.

Hoofdelijk stemmen heeft dan wel weer iets raars als systeem imo.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 19:22

Papilio schreef:
Inderdaad in het buitenland is er nog wel eens orgaanhandel... maar zou je je daardoor moeten weerhouden om iemands leven op een goede manier te redden? :)

Dan moet je juist doneren. Hoe meer orgaandonoren er zijn hoe minder mensen de organen via de orgaanhandel kopen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 19:27

@Papilio: over het leven met 1 nier: in een land waarbij je als ploeterende arme van je nier beroofd wordt, vormt die ene nier toch echt een gemis... en ja, het kan toppie gaan, in een rijk land met een luxueus leven als in Nederland, hoef je die ene nier niet per se te missen...

En je hoeft zelf de keuze voor donor niet te laten (moet iedereen zelf weten, zolang iedereen die keuze nog zelf heeft) ... maar het gaat mij om het feit dat organenhandel en organenroof toch, hoe je het ook wendt of keert, zijn ontstaan doordat er zoiets als de mogelijkheid tot orgaandonatie bestaat (plus gebrek aan organen uiteraard). Er zijn Nederlanders die in Nederland niet aan een orgaan konden komen, en toen maar naar Thailand bijvoorbeeld zijn gereisd, waar dat orgaan er wèl voor ze was... en dan kan de medische zorg in Thailand verrassend goed geregeld zijn, je kunt je wel afvragen waar dat orgaan vandaan kwam, en of mensen daar misschien geld krijgen voor een orgaan, en onder hoeveel druk dat orgaan tevoorschijn kwam... Overigens kon die Nederlander dat geen bal schelen, hij was weer gezond...
Nb: in Thailand verkopen arme ouders hun eigen dochters om in nachtclubs te werken om zo een mond minder te hoeven voeden... dus armoe doet rare dingen.
Laatst bijgewerkt door Zoolgangster op 14-09-16 19:30, in het totaal 2 keer bewerkt

Papilio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 19:28

snuffie123 schreef:
Papilio schreef:

Dan moet je juist doneren. Hoe meer orgaandonoren er zijn hoe minder mensen de organen via de orgaanhandel kopen.

In mijn ogen ook ;) ...

Overigens vind ik het heel interessant hoe iedereen erin staat. Zelf pleit ik volop om orgaandonor te worden maar vooral uit t oog vanuit de ontvanger. Natuurlijk had ik veel al gelezen. Maar toch fijn om jullie meningen ook weer te horen...

Kan ik vast tegenargumenten bedenken (grapje) :P

Papilio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 19:31

Zoolgangster schreef:
@Papilio: over het leven met 1 nier: in een land waarbij je als ploeterende arme van je nier beroofd wordt, vormt die ene nier toch echt een gemis... en ja, het kan toppie gaan, in een rijk land met een luxueus leven als in Nederland, hoef je die ene nier niet per se te missen...

En je hoeft zelf de keuze voor donor niet te laten (moet iedereen zelf weten, zolang iedereen die keuze nog zelf heeft) ... maar het gaat mij om het feit dat organenhandel en organenroof toch, hoe je het ook wendt of keert, zijn ontstaan doordat er zoiets als gebrek aan donororganen bestaat. Er zijn Nederlanders die in Nederland niet aan een orgaan konden komen, en toen maar naar Thailand bijvoorbeeld zijn gereisd, waar dat orgaan er wèl voor ze was... en dan kan de medische zorg in Thailand verrassend goed geregeld zijn, je kunt je wel afvragen waar dat orgaan vandaan kwam, en of mensen daar misschien geld krijgen voor een orgaan, en onder hoeveel druk dat orgaan tevoorschijn kwam... Overigens kon die Nederlander dat geen bal schelen, hij was weer gezond...

die verhalen van mensen die afreizen om daar een orgaan (tegen eigen kosten) te ontvangen ken ik ook. En zijn vele ook niet goed geëindigd...

Maar los daarvan heb ik het over de orgaandonatie in Nederland. En vind ik persoonlijk dit geen reden om het niet te doen als je ziet hoeveel mensen ermee gered kunnen worden.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 19:32

Ashleytjuhh schreef:
Je kan je ook afvragen wat nou als jou geliefde een donor nodig heeft en die is er niet?
Of je kan e een long of een nier afstaan en veder leven. Zou je dat wel doen aan een geliefde als jij een match bent?

Dan is het ook nee.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 19:40

Jennyj01 schreef:
Ashleytjuhh schreef:

Dan is het ook nee.

Voor mijnbeminde zou ik wel een orgaan afstaan,omdat ik zonder hem niet zou willen leven.Terwijl ik eigenlijk dus zwaar tegen orgaantransplantatie ben.Mar dat is dan o0ok echt een hele grote uitzondering voor een hele grote liefde.

Papilio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 19:43

@anjali, ben je ook tegen bloeddonatie ?

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 19:48

Ashleytjuhh schreef:
Naar aanleiding van de persberichten dat de D66 met 1 stem de ronde heeft gewonnen.
Maar nog door de 1e Kamer moet goedkeurt worden( dit weet ik niet zeker)

Dat iedereen in Nederland als donor word geregistreerd, Mocht je dat niet willen kun je je uitschrijven,
In tegenstelling tot wat het altijd was dat je je hier voor kon aanmelden als jij dat zelf wil.

Nou ben ik benieuwd wat bokt hier van vind.

Mijn mening:
Ik vind het goed, als je het echt niet wilt meld je je af.
Er is een groot te kort aan donors, ik zelf ben al vanaf me 18e donor onder het mom van: Wat heb ik er aan als ik dood ben??
Ik kan er iemand een 2e kans meegeven en een hele familie er heel erg gelukkig mee maken.
en omdat er genoeg mensen zijn die het wel willen worden maar zich steeds vergeten aan te melden.
Door iedereen automatisch donor te maken word er bewust over nagedacht.
Want hoe hard het ook is: het kan zomaar ineens over zijn met je.

Daarmee vind ik ook dat er inderdaad de regel moet zijn: Niet geven is niet nemen. met uitzondering van mensen die niet kunnen geven door bijvoorbeeld ziektes e.d.
maar meer voor de mensen die er bewust voor kiezen om geen donor te zijn.

Dus kort maar krachtig: Ja, ik ben voor!
En jullie? en zo nee waarom niet?

Even nuanceren.

Want er schijnt nogal onduidelijkheid te zijn over wat de wet nou precies inhoudt.

Je bent NIET automatisch donor. Je krijgt 2x een brief waarin je kunt aangeven of je wel/geen donor wilt zijn. Negeer je deze brief dan komt er in het dossier dat je GEEN BEZWAAR maakt. Dat is een verschil met WEL DONOR zijn.

Hier een link met wat de wet precies inhoudt:
http://nos.nl/artikel/2131900-nieuwe-orgaandonatiewet-wat-waarom-en-wanneer.html

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 19:49

Papilio schreef:
die verhalen van mensen die afreizen om daar een orgaan (tegen eigen kosten) te ontvangen ken ik ook. En zijn vele ook niet goed geëindigd...

Maar los daarvan heb ik het over de orgaandonatie in Nederland. En vind ik persoonlijk dit geen reden om het niet te doen als je ziet hoeveel mensen ermee gered kunnen worden.

Het gaat in het topic ook over Nederlanse orgaandonors, dus ja, ik dwaalde af... maar ik wilde ook laten zien dat er rare dingen mogelijk zijn, waar de (financiële) belangen zo groot zijn zoals in de orgaanhandel.

Ik ga er van uit dat er nooit genoeg organen in NL zullen zijn om iedereen die een orgaan wil, dat ook te geven. Want je moet ten eerste op een hele specifieke manier doodgaan om in aanmerking te komen als orgaandonor... heb je kanker val je al af, ben je sero-positief voor een aantal ziekten ook, en je moet liefst in een ziekenhuis doodgaan, en dan op zo'n manier dat je als hersendode fysiek in leven kunt worden gehouden, tot je organen eruit gaan... dat ziekenhuis haalt lang niet iedereen...
Oh ja, en dan moeten je organen ook nog geschikt zijn, terwijl de artsen erg kritisch zijn...
Maar er is nog een reden waarom er eigenlijk niet genoeg organen kunnen zijn: de beperkte levensduur van veel getransplanteerde organen... gemiddeld zo'n 5 jaar, dat betekent dat er uitschieters naar boven zijn, maar ook naar beneden: http://www.transplantatiestichting.nl/cijfers/hoe-lang-werkt-een-donororgaan
Het is wachten op een betere oplossing dus.

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-16 19:52

Klopt allemaal helemaal. Dat ze er heel erg specifiek in zijn.

Zo is er ook ergens waar je een nieuwe jij op de kweek kunt laten zetten voor als jij ooit een orgaan nodig hebt. Kost natuurlijk klauwen vol geld en alleen voor de super rijke onder ons.

Papilio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 19:54

Zoolgangster schreef:
Papilio schreef:

Het gaat in het topic ook over Nederlanse orgaandonors, dus ja, ik dwaalde af... maar ik wilde ook laten zien dat er rare dingen mogelijk zijn, waar de (financiële) belangen zo groot zijn zoals in de orgaanhandel.

Ik ga er van uit dat er nooit genoeg organen in NL zullen zijn om iedereen die een orgaan wil, dat ook te geven. Want je moet ten eerste op een hele specifieke manier doodgaan om in aanmerking te komen als orgaandonor... heb je kanker val je al af, ben je sero-positief voor een aantal ziekten ook, en je moet liefst in een ziekenhuis doodgaan, en dan op zo'n manier dat je als hersendode fysiek in leven kunt worden gehouden, tot je organen eruit gaan... dat ziekenhuis haalt lang niet iedereen...
Oh ja, en dan moeten je organen ook nog geschikt zijn, terwijl de artsen erg kritisch zijn...
Maar er is nog een reden waarom er eigenlijk niet genoeg organen kunnen zijn: de beperkte levensduur van veel getransplanteerde organen... gemiddeld zo'n 5 jaar, dat betekent dat er uitschieters naar boven zijn, maar ook naar beneden: http://www.transplantatiestichting.nl/cijfers/hoe-lang-werkt-een-donororgaan
Het is wachten op een betere oplossing dus.

het is zeker waar dat er waarschijnlijk nooit genoeg donoren zullen zijn. Maar jaarlijks overlijden er TE VEEL patiënten al wachtende... al is het 1 leven die er mee gered word, dan is het in mijn ogen het al waard. Inderdaad donororganen zijn niet van onbeperkte levensduur.. maar iedere maand, jaar, jaren... is kostbaar voor een mens! :)

Ik ken alle cijfers... en juist daarom voorstander van de nieuwe donorwet... er kunnen levens gered worden :)

Papilio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 19:55

Ashleytjuhh schreef:
Klopt allemaal helemaal. Dat ze er heel erg specifiek in zijn.

Zo is er ook ergens waar je een nieuwe jij op de kweek kunt laten zetten voor als jij ooit een orgaan nodig hebt. Kost natuurlijk klauwen vol geld en alleen voor de super rijke onder ons.

Ik kan er alleen maar blij mee zijn dat ze kritisch zijn. Stel je voor dat je een ziek orgaan in je krijgt... kom je de zware operaties door... werkt hij niet optimaal....

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 19:56

Annem84 schreef:
purny schreef:

Lijkt me wel dat ze dat even checken. Ben al sinds mij 18e orgaandonor, maar heb helaas 2 jaar geleden borstkanker gehad. Nu ben ik dus niet meer geschikt als donor, neem aan dat ze dat even checken voordat ze de boel eruit halen...

Maar daar geef ik dus geen toestemming voor. Ik ben een voorstander van het EPD maar de regering krijgt van mijn GEEN toestemming om mijn dossier in te zien

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 19:56

Ja ik ben ook voor! Ben zelf ook donor sinds m'n 18e :j