Discussie over racistische attracties Efteling

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 19:54

@mdh, heb je het artikel gelezen?
Het is verder positief en normaal geschreven, lijkt me zeker niet dat ze ernaar opzoek was.

Geen idee of ze gekleurd of blank is, maar waarom doet dat ertoe?

Als je Googled op haar naam vind je ook dit artikel uit 2014:
"
Journaliste die Efteling-attractie racistisch noemde, met de dood bedreigd

KAATSHEUVEL - Journaliste Gisela Williams van de Amerikaanse krant de Wall Street Journal is met de dood bedreigd.

Aanleiding is een reisverslag dat ze schreef waarin ze de Efteling-attractie Monsieur Cannibale als racistisch betitelde. “Een stap terug naar de tijd van de VOC”, schreef ze.

Bedreiging
De journaliste meldde de bedreiging op Twitter. Ook de Telegraaf schreef over de bedreiging. Monsieur Cannibale is een attractie met ronddraaiende kookpotten. Williams schrijft aan het eind van haar verslag over haar dagje Efteling dat er wel een onplezierige kant aan het attractiepark was.

Overigens was de journaliste wel te spreken over het pretpark. Williams en haar kinderen hebben zich er uitstekend vermaakt."

http://www.omroepbrabant.nl/?news/20640 ... reigd.aspx

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 19:56

gohya schreef:
Nu is het dus de Efteling,wat zal het volgende zijn? Ik zet in op Kerstmis.

Ja dat is discriminatie voor de kleine mensen.

En ook wel voor blanke.
Als dikke melkzuipers weg zetten.

Vjestagirl

Re: Discussie over racistische attracties Efteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 20:01

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 20:08

Ik kan me er ergens wel iets bij voorstellen. Stel, er zou ergens in Nederland een pretpark zijn met iets wat in onze geschiedenis heel gevoelig ligt, denk bijvoorbeeld iets wat doet denken aan WO II zouden "wij" dat ook écht niet okee vinden. Ook dat is een gevoelig punt waar je geen grapjes over maakt uit respect voor onze opa's en opa's die wel degelijk in de kampen hebben gezeten, de oorlog hebben meegemaakt of hebben gevochten. Aan de andere kant is dit iets waaraan een relatief kleine groep mensen zich stoort - het gros ervaart de attractie niet als racistisch. Het wordt pas racistisch als iemand het racistisch gaat noemen.

Dit is wel een voorbeeld van de moderne intolerantie. Hoe lang staat die Monsieur Cannibale er al? En sinds wanneer wordt er echt een probleem van gemaakt? Er staan inderdaad veel meer stereotyperingen in de Efteling. En trouwens, waar niet? Wij worden ook gestereotypeerd als het land zonder moraal waar alles maar kan en mag, iedereen de hele dag stoned is en er buiten de steden alleen maar tulpen, koeien en molens zijn. Zie het plaatje eerder dit topic. Ik heb hier echt compleet geen moeite mee - stereotyperen en uitvergroten maakt groepen ook (internationaal) herkenbaar en zijn niet altijd noodzakelijkerwijs negatief. Als "minderheid" die zich ergens aan stoort kan je je ook tolerant opstellen tegen het grote geheel die zich er kennelijk niet aan stoort - ook dat is tolerantie.

Daarnaast is het de toon die de muziek maakt. Ook al vraag je begrip voor je standpunt, op het moment dat je gaat dreigen en gaat afdwingen dat er iets MOET gebeuren schiet je je doel compleet voorbij. De toon die aangeslagen wordt is niet om de discussie aan te gaan en samen te lossen, maar meer om aan te vallen en via de media reactie af te dwingen. Ik zou als Efteling per definitie een dikke vinger opsteken. Praten? Prima. Maar dan wel op een normale toon, met normale argumenten en eventueel samen met andere groeperingen. Op deze manier roepen ze compeet geen symphatie op en drijven ze mensen juist verder uit elkaar.

Ik vind dat het geen kwaad kan om dit soort dingen aan de tand te voelen. Pas het nog wel in deze tijd, hoe voelt de Efteling zich hierover en is het iets wat veel zo ervaren wordt? Als de discussie op deze manier gevoerd moet worden houdt het heel snel op.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 20:12

Mixje90 schreef:
@mdh, heb je het artikel gelezen?
Het is verder positief en normaal geschreven, lijkt me zeker niet dat ze ernaar opzoek was.

Geen idee of ze gekleurd of blank is, maar waarom doet dat ertoe?

Als je Googled op haar naam vind je ook dit artikel uit 2014:
"
Journaliste die Efteling-attractie racistisch noemde, met de dood bedreigd

KAATSHEUVEL - Journaliste Gisela Williams van de Amerikaanse krant de Wall Street Journal is met de dood bedreigd.

Aanleiding is een reisverslag dat ze schreef waarin ze de Efteling-attractie Monsieur Cannibale als racistisch betitelde. “Een stap terug naar de tijd van de VOC”, schreef ze.

Bedreiging
De journaliste meldde de bedreiging op Twitter. Ook de Telegraaf schreef over de bedreiging. Monsieur Cannibale is een attractie met ronddraaiende kookpotten. Williams schrijft aan het eind van haar verslag over haar dagje Efteling dat er wel een onplezierige kant aan het attractiepark was.

Overigens was de journaliste wel te spreken over het pretpark. Williams en haar kinderen hebben zich er uitstekend vermaakt."

http://www.omroepbrabant.nl/?news/20640 ... reigd.aspx

Ik heb het artikel gelezen inderdaad.

Dat het normaal en plezierig geschreven is zegt niks, om een voorbeeld te geven: Als ik naar een land op vakantie ga en ik heb van vrienden gehoord dat er een attractie was die zij als niet prettig ervaarden, dan zou ik er naar gaan zoeken en door de mening van een ander zou ik ook eerder diezelfde mening toegedaan zijn. En als ik dan ook nog journalist was dan zou ik eerder in de pen kruipen om diezelfde mening op te schrijven en kenbaar te maken.

Dat ze gekleurd of blank is maakt in zoverre uit dat daardoor bovenstaande ook sneller beïnvloed wordt. Ook als b.v. die vrienden van jou gekleurd zouden zijn.

Let wel, dit zijn allemaal voorbeelden die er voor kunnen zorgen dat een journalist niet objectief meer is.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 20:15

Vjestagirl schreef:
http://www.nu.nl/reizen/4288668/actiegr ... ingen.html

Ik vind dit n beetje laf van die actiegroep

Ze kwamen toch actie voeren in het park? Maar ze durven hun kop niet te vertonen omdat ze bang zijn voor bedreigingen, hoe gingen ze dan actie voeren, dat is niet perce makkelijk om anoniem te doen? Ze denken dus ook over andere zaken niet erg pragmatisch na ofzo :o? . Je kan ze dan iig best negeren, echt actie voeren durven ze toch niet O:)

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 20:15

Gaan ze nu serieus ook de efteling verpesten? Je kunt over elk klein dingetje gaan zeuren, maar als je dingen loslaat word je leven ook zelf veel positiever!

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 20:25

gohya schreef:
Nu is het dus de Efteling,wat zal het volgende zijn? Ik zet in op Kerstmis.

Zou zomaar kunnen, de kerstman gebruikt dwergen als slaven, super racistisch tegenover dwergen

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 20:32

tmr001 schreef:
Ik vind dat het geen kwaad kan om dit soort dingen aan de tand te voelen. Pas het nog wel in deze tijd, hoe voelt de Efteling zich hierover en is het iets wat veel zo ervaren wordt? Als de discussie op deze manier gevoerd moet worden houdt het heel snel op.

Hier kan ik me helemaal in vinden. En als er dan dingen toch weg moeten, soit. Maar de manier waarop dit gespeeld word, heeft niks meer met wel of geen racisme te maken. Dit is gewoon aandachttrekkerij en machtswellust. Een beetje anoniem op hoge poten zo'n brief schrijven, dan een handreiking krijgen, een opening om het gesprek aan te gaan en dan nog eisen stellen en 'nee' zeggen? Zo werkt het niet in het volwassen leven hoor. En zo werkt het ook niet als je een verandering wilt bewerkstelligen, door je op deze manier te gedragen bereik je het tegenovergestelde. Wat mij doet vermoeden dat het wel eens kon zijn dat dát nou precies het doel van deze actie is, en niet het daadwerkelijk aan de kaak stellen van racisme. Ik zie Wilders er wel voor aan om dit op touw te zetten om nog wat meer haat te zaaien :j.

Overigens een mooie uitspraak van een vrouw met een donkere huidskleur (jeetje, ik weet amper nog hoe ik veilig kan verwoorden wat ik bedoel!!!) bij Hart van nederland: Zij zag de poppen en beelden niet als stereotypen, maar als karikatuur. Iets om met een hele grote korrel (of, gezien het humeur van sommigen, meteen maar met onze winter-strooi-voorraad) zout te nemen.
Laatst bijgewerkt door Lalidan op 05-07-16 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Ariannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 20:33

ik vind het te achterlijk voor woorden, eerst klagen over zwarte piet en nu weer dit. Hou eens op :roll:

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 20:35

Ik denk dat we nieuwe pretparken en feestdagen moeten gaan bedenken :P

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 20:38

Over dat Wall Street artikel: ik zie inderdaad ook dat mensen die er verder van weg staan - vrienden uit Engeland, Amerika, Australië - toch op z'n minst met opgetrokken wenkbrauwen kijken naar koloniale karikaturen van donkergekleurde mensen (dikke rode lippen, donkere huid, "wilde kanibaal", "gek knechtje") die Nederlanders vaak normaal en oké vinden. Is dat omdat wij nooit een echte Civil Rights movement van zwarte mensen gehad hebben? Is het omdat wij niet zo'n grootschalig Empire gehad hebben als de Engelsen? Ik weet het niet, maar het blijft een curieus Nederlands fenomeen. :\

Wel denk ik dat je ogen flink geopend worden als je je er meer in verdiept. Als je bijvoorbeeld googelt op "lazy nigger" vind je plaatjes die érg lijken op onze Zwarte Piet en op Monsieur Kannibaal. Dat dit mensen van alle huidskleuren doet denken aan minder fijne tijden (slavernij, apartheid, rassenleer), en toch een flink zuur smaakje heeft van discriminatie en uitlachen, is niet zo gek.

(En dan hoor ik vaak het argument "Maar ik BEDOEL er toch niks slechts mee?" :o? Nee, dat zal wel niet, maar ook met een hakenkruis lopen, of een Jodenkarikatuur op je t-shirt dragen, kun je héél goed bedoelen terwijl je andere mensen toch echt pijn doet en actief een traditie die voor veel pijn heeft gezorgd positief benadert en steunt. Niks slechts "bedoelen" en niks moreel discutabels "doen" zijn twee verschillende dingen.)

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 20:39

Wat mij betreft zeg je lekker wat je wilt maar dat betekent niet dat er wat aan gedaan gaat worden.
Die attractie is helemaal niet racistisch bedoeld en dat moeten hun ook wel snappen lijkt mij.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 20:39

M_D_H schreef:

Dat het normaal en plezierig geschreven is zegt niks, om een voorbeeld te geven: Als ik naar een land op vakantie ga en ik heb van vrienden gehoord dat er een attractie was die zij als niet prettig ervaarden, dan zou ik er naar gaan zoeken en door de mening van een ander zou ik ook eerder diezelfde mening toegedaan zijn. En als ik dan ook nog journalist was dan zou ik eerder in de pen kruipen om diezelfde mening op te schrijven en kenbaar te maken.

Dat ze gekleurd of blank is maakt in zoverre uit dat daardoor bovenstaande ook sneller beïnvloed wordt. Ook als b.v. die vrienden van jou gekleurd zouden zijn.

Let wel, dit zijn allemaal voorbeelden die er voor kunnen zorgen dat een journalist niet objectief meer is.

Ik zie dat anders, als dat mijn intentie zou zijn als schrijver dan zou ik er niet maar een paar regels aan besteden.

Ik vind het alleen wel gevaarlijk om te zeggen dat de huidskleur van iemand ervoor kan zorgen dat een journalist niet objectief meer is. Ik zeg niet dat het onmogelijk is, maar wat wil je hier eigenlijk mee zeggen?
Als er allemaal blanke journalisten waren die geen punt maakten van de discriminatie van gekleurde mensen in Amerika, zou een donkere journalist die er wel een punt van maakt dan niet te snel als "niet objectief" beoordeeld worden?

Ik vind het overigens ook belachelijk hoe makkelijk mensen omgaat met het N-woord. Waarom zou je dat woord gebruiken als je weet dat mensen zich hierdoor beledigd voelen? Is dat het respect en fatsoen wat we willen hier? Dat je schijt aan andermans gevoelens moet hebben en maar doelloos elkaar moet beledigen puur omdat het kan?

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 20:41

Had ze al eerder gezien en verbaasde me erover dat het nog mocht zo. Echte stereotypes, gelijkwaardig aan zwarte piet. Goed dat er nu eindelijk wat van gezegd wordt. Hoop dat de actiegroep toch nog in gesprek gaat met de Efteling. Snap wel dat ze voorzichtig zijn, zou niet de eerste keer zijn dat actiegroepen die het opnemen voor minderheden doodsbedreigingen e.d. ontvangen.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 20:44

Vjestagirl schreef:
http://www.nu.nl/reizen/4288668/actiegr ... ingen.html

Ik vind dit n beetje laf van die actiegroep

Misschien is het jammer dat ze niet een gesprek aan willen, maar vind dat ze met onderstaande wel een punt hebben:

Citaat:
"Wanneer wij ingaan op uw uitnodiging willen wij graag zien hoe u deze klachten gedocumenteerd heeft en of deze documentatie gedaan is door onafhankelijk experts met betrekking tot racisme", aldus de actiegroep.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 20:45

Ik ken die hele atractie niet....
Maar: als ik het goed begrepen heb, komt het er dus op neer dat die actiegroep denkt dat blanken denken dat alle donkere mensen kanibalen zijn? :?
Een erg bizarre en vooral generaliserende gedachte van ze.

Ze moeten eens ophouden de hele tijd ieder verleden op te rakelen. Ze moeten eens ophouden overal wat achter te zoeken. En ze moeten vooral ophouden altijd en eeuwig zichzelf in een verdoemhoek te plaatsen.
Als er al rare gedachten zijn is dat pas sinds ze met deze poppenkast zijn begonnen. :)*

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 20:47

ik vind sneeuwwitje ook een belediging voor de mensen die melkfles benen hebben.... (maw de echt super witte medemens)

kan echt echt niet heur ;) :Y) :+

Man man ik vind het echt gezeik en begin het spuugzat te worden.,

ze moeten het echte gebeuren aanpakken-->dat homo stel wat met de dood word bedreigd door de buurt...daar moeten ze werk van maken

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 21:14

Ygritte schreef:
(En dan hoor ik vaak het argument "Maar ik BEDOEL er toch niks slechts mee?" :o? Nee, dat zal wel niet, maar ook met een hakenkruis lopen, of een Jodenkarikatuur op je t-shirt dragen, kun je héél goed bedoelen terwijl je andere mensen toch echt pijn doet en actief een traditie die voor veel pijn heeft gezorgd positief benadert en steunt. Niks slechts "bedoelen" en niks moreel discutabels "doen" zijn twee verschillende dingen.)

Eerder haalde ik het voorbeeld aan van iemand die op je tenen gaat staan.
Als jij roept "auw, je gaat op mijn tenen staan" dan kan ik claimen dat jouw tenen nou eenmaal in mijn route lagen, dat het je geen pijn kan doen omdat ik niet opzettelijk op jouw tenen ging staan etc: feit is dat ik op je tenen ging staan en dat ik daar Sorry voor hoor te zeggen, waarna ik mijn route voortaan om jouw tenen heen plan.

Echter, als jij opzettelijk je tenen in mijn route legt, of ze onder mijn voeten schuift, of al begint te gillen als ik je op een halve meter passeer, dan is het wat anders.
Ik zou ook kunnen stellen dat ik me als blanke vrouw stoor dat alle blanke vrouwen in het sprookjesbos nogal dom gedrag vertonen (Doornroosje prikt zich aan een spinnenwiel, Roodkapje ziet het verschil niet tussen haar oma en een wolf, de 2 blanke kindertjes Hans en Grietje doen aan erfvredebreuk, Rapunzel moet gered worden uit haar toren, Assepoester vertelt de prins niet wie ze is en vergeet de helft van haar outfit, Sneeuwwitje neemt eten aan van een vreemde etc.).
Voor mijn gevoel is die manier van redeneren hetzelfde als opzettelijk mijn tenen ergens onder duwen, auw roepen en dan verwachten dat de ander sorry zegt en een route om mijn tenen heen uitstippelt.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 21:16

Vjestagirl schreef:
Ygritte schreef:

Als jij roept "auw, je gaat op mijn tenen staan" dan kan ik claimen dat jouw tenen nou eenmaal in mijn route lagen, dat het je geen pijn kan doen omdat ik niet opzettelijk op jouw tenen ging staan etc: feit is dat ik op je tenen ging staan en dat ik daar Sorry voor hoor te zeggen, waarna ik mijn route voortaan om jouw tenen heen plan.

Echter, als jij opzettelijk je tenen in mijn route legt, of ze onder mijn voeten schuift, of al begint te gillen als ik je op een halve meter passeer, dan is het wat anders.
Ik zou ook kunnen stellen dat ik me als blanke vrouw stoor dat alle blanke vrouwen in het sprookjesbos nogal dom gedrag vertonen (Doornroosje prikt zich aan een spinnenwiel, Roodkapje ziet het verschil niet tussen haar oma en een wolf, de 2 blanke kindertjes Hans en Grietje doen aan erfvredebreuk, Rapunzel moet gered worden uit haar toren, Assepoester vertelt de prins niet wie ze is en vergeet de helft van haar outfit, Sneeuwwitje neemt eten aan van een vreemde etc.).
Voor mijn gevoel is die manier van redeneren hetzelfde als opzettelijk mijn tenen ergens onder duwen, auw roepen en dan verwachten dat de ander sorry zegt en een route om mijn tenen heen uitstippelt.

mooi gesproken

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 21:25

Vjestagirl schreef:

En wie bepaalt of jij je tenen ergens onder duwt of dat ik overheen fiets?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 21:28

Mixje90 schreef:
M_D_H schreef:

Ik zie dat anders, als dat mijn intentie zou zijn als schrijver dan zou ik er niet maar een paar regels aan besteden.

Ik vind het alleen wel gevaarlijk om te zeggen dat de huidskleur van iemand ervoor kan zorgen dat een journalist niet objectief meer is. Ik zeg niet dat het onmogelijk is, maar wat wil je hier eigenlijk mee zeggen?
Als er allemaal blanke journalisten waren die geen punt maakten van de discriminatie van gekleurde mensen in Amerika, zou een donkere journalist die er wel een punt van maakt dan niet te snel als "niet objectief" beoordeeld worden?

Ik vind het overigens ook belachelijk hoe makkelijk mensen omgaat met het N-woord. Waarom zou je dat woord gebruiken als je weet dat mensen zich hierdoor beledigd voelen? Is dat het respect en fatsoen wat we willen hier? Dat je schijt aan andermans gevoelens moet hebben en maar doelloos elkaar moet beledigen puur omdat het kan?

Ik wil er hetzelfde mee zeggen als jij. Het is niet uitgesloten dus het kan.

Om heel eerlijk te zijn ben ik sowieso altijd erg sceptisch over wat de media schrijft... ik ben geneigd iets pas te geloven als er daadwerkelijk bewijs voor is. Wij worden teveel beinvloed door de media terwijl de media alleen maar laat zien we ze willen laten zien. Maar dat ben ik.

Wat bedoel je precies met het N woord?

Nogmaals, vanuit mijn verleden begrijp ik heel goed dat zo'n geschiedenis nog steeds doorwerkt en dus pijnlijk kan zijn. Maar om alles op zo'n manier aan de kaak te stellen is niet de juiste manier... hiermee wek je onmin op.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 21:34

M_D_H schreef:
Ik wil er hetzelfde mee zeggen als jij. Het is niet uitgesloten dus het kan.

Om heel eerlijk te zijn ben ik sowieso altijd erg sceptisch over wat de media schrijft... ik ben geneigd iets pas te geloven als er daadwerkelijk bewijs voor is. Wij worden teveel beinvloed door de media terwijl de media alleen maar laat zien we ze willen laten zien. Maar dat ben ik.

Wat bedoel je precies met het N woord?

Nogmaals, vanuit mijn verleden begrijp ik heel goed dat zo'n geschiedenis nog steeds doorwerkt en dus pijnlijk kan zijn. Maar om alles op zo'n manier aan de kaak te stellen is niet de juiste manier... hiermee wek je onmin op.

Het N woord http://lmgtfy.com/?q=n+word

Ik weet niet of je er hetzelfde mee wil zeggen. Dat het niet uitgesloten is, wil niet zeggen dat je ernaar moet gaan zoeken. Waar begint dat en waar houdt het op? Daarnaast "val" je dan de persoon aan in plaats van de boodschap. Wat dan dus een ad hominem is, een oneigenlijk argument.

Ben het helemaal met je eens wat de media betreft :) zo zie ik t ook.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 21:44

Vjestagirl schreef:
Ygritte schreef:

Ik heb een paar reacties op jouw comment:

1). Wie bepaalt wanneer iemand's "tenen" terecht pijn doen? Het lijkt me diegene van wie de tenen zijn, toch? En zoals je nu ziet aan alle backlash die mensen krijgen, het is nogal moeilijk om te roepen "MIJN TENEN DOEN PIJN DOOR DIT", als héél veel mensen niet zien dat je tenen pijn doen. Net als tijdens Zwarte Piet-discussies durven mensen al nauwelijks meer te zeggen: "Dit is een koloniale karikatuur, en dat vind ik vervelend." Ik ben een blanke jonge vrouw, en ik vind karikaturen van raciale stereotypen óók vervelend. Omdat ze anderen kwetsen, én omdat ik zelf liever niet weerspiegelingen in de samenleving zie van raciale karikaturen die pakweg 50 jaar geleden heel normaal en grappig waren. "Haha, kijk, je ziet dat het een n*** is want hij heeft dikke rode lippen en is een beetje dom!" Dat de beelden in de Efteling werkelijk heel erg lijken op "lazy nigger" cartoons uit de jaren 30 en 40 maakt bovendien dat de teen niet zo onzichtbaar is: iedereen met twee ogen kan zien dat die twee (erg) op elkaar lijken en een minder prettige representatie van medemensen zijn. Het wordt nogal moeilijk om dan te roepen "Ja, je roept wel dat het je aan raciale karikaturen doet denken, maar dat zie ik niet!"
Zoek voor "bewijs" van die tenen maar eens op Google Images naar "lazy n**** caricature" en "dirty n***** caricature".

2). Jouw voorbeeld van Sneeuwwitje is een goed voorbeeld om te laten zien wat er anders kan aan Efteling-representaties. Sneeuwwitje en andere sprookjes zijn namelijk een typisch voorbeeld van een (blanke) vrouw die gered wordt door een prins en met hem trouwt zodra ze hem ziet. Dit idee was eeuwenlang een ideaal voor meisjes/vrouwen, en is nu niet meer van deze tijd. Door Disney worden er nu juist verhalen gemaakt over prinsessen die wéigeren te trouwen met de eerste knappe man die ze zien, of die zelf het heft in eigen hand nemen. Niemand klaagt over de 'oude' sprookjes, maar mensen hebben gezamenlijk afgesproken: "wij zien onszelf niet meer in een beeld van hulpeloze vrouw - reddende man". Tuurlijk mag je je kinderen nog deze verhalen vertellen, maar inmiddels wordt het kinderen (over)duidelijk gemaakt dat dit niet meer het ideaal is. Inmiddels zeggen we vaak "prinsessen zijn leuk, maar als meisje is het ook belangrijk om zélf te werken en zelfstandig te zijn".

In mijn ideale wereld wordt er ook zo omgesprongen met oude raciale karikaturen van zwarte mensen met dikke lippen en "ongeciviliseerde" gedragingen: ze worden niet verstopt, maar zodanig aangepast aan onze huidige normen en waarden dat je niet meer zo'n jaren-'40 boodschap uitdraagt. Je zou de roodlippige, donkere wilden bijvoorbeeld kunnen veranderen in paarse monsters die mensen opeten. Of je zou in een museum deze afbeeldingen kunnen laten zien, met uitleg erbij over culturele en historische context.

Ik denk overigens niet dat alle mensen die niks slechts in deze afbeeldingen zien ook ideeën hebben als "n*** zijn lui" of "donkere mensen zijn minder waard". Ik denk dat mensen erg emotioneel (en fel: mensen met een andere mening worden érg fel benaderd, kan ik uit ervaring zeggen) reageren omdat ze het idee hebben dat er iets "afgepakt" of "weggehaald" wordt waar ze zelf nooit zo bij nagedacht hebben: echter wordt er niks 'afgepakt' en lijkt me het kritisch nadenken bij tradities en de populaire cultuur eigenlijk best een goed idee. :j Je bent je niet bewust dat veel dingen die je altijd "normaal" of "oké" hebt gevonden in je kindertijd, door anderen niet zo gezien worden: ik kreeg pas besef van Nederlands' rare verhouding met koloniale afbeeldingen toen ik internationale vrienden kreeg die met open mond keken naar Zwarte Piet en andere afbeeldingen 'hier'.

En wat is er mis met een moderne representatie van populaire cultuur, die uitdraagt wat wij als samenleving nu uitdragen? De kinderen gaan de attractie niet minder leuk vinden als het geen poppen met dikke rode lippen zijn, én iedereen kan dan plezier hebben van de attractie zonder een onprettig onderbuikgevoel te hebben over onze geschiedenis met raciale karikaturen en racisme. Lijkt mij een win-win voor iedereen. :j
Laatst bijgewerkt door Ygritte op 05-07-16 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 21:46

Ygritte +:)+ Ik was iets aan het schrijven wat eigenlijk op hetzelfde neerkwam, maar jij hebt het al geschreven :j