Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Marjoow schreef:Ik ben absoluut voor een Nexit. Verdragen als TTIP, CETA etc. en ook die met Oekraïne moeten we in Nederland niet willen maar worden er door Europa keihard doorgedrukt.
Miljoenen euro's gaan er naar landen die het nooi zullen terugbetalen (Griekenland bv)...
Natuurlijk zitten er ook voordelen aan de EU, maar IJsland en Noorwegen redden zich ook al jaren zonder EU, waarom wij niet?
Thioro schreef:De EU is nu niet bepaald het voorbeeld van een geoliede machine en er is momenteel bij de bevolking geen draagkracht om nog meer af te geven aan het grote, onzichtbare Europa.
Ze zouden idd er wel eens met de bezem door mogen gaan *in sommige landen mag dat nationaal ook wel* maar ik blijf erbij dat het systeem op zich beter kan blijven bestaan en dat we er ook beter bij in blijven.Citaat:Moet je voor de grap in de supermarkt eens kijken waar jouw stukje vlees vandaan komt. Met name rundvlees. De boeren worden hier helemaal niet goed beschermd namelijk.
Dan doet Nederland het minder handig dan Frankrijk. Hier moet je met een vergrootglas zoeken naar een buitenlandse biefstuk, kip of ei, laat staan wijn. Ze hebben vele labeltjes, de ene al prestigieuzer dan de andere maar allemaal werken ze wel op het sentiment door te claimen dat het Franse producten zijn, in Frankrijk geproduceerd of verwerkt, of met gebruik van Franse grondstoffen. Nee, het is niet compleet waterdicht, maar het is wel verplicht om de plek van herkomst (en soms ook plek van slachting) op het etiket te melden.
En ja dat verkoopt, de gemiddelde Fransman is daar gevoelig aan en ook daadwerkelijk bereid meer te betalen, als het maar Frans is. De vele promotiecampagnes hebben daar ook wel aan geholpen.
En al die 'aoc' labels worden gesteund door de EU.
@Marjoow: omdat we niet op een berg met olie zitten, simpel as that.
Emmaa_ schreef:Marjoow schreef:Ik ben absoluut voor een Nexit. Verdragen als TTIP, CETA etc. en ook die met Oekraïne moeten we in Nederland niet willen maar worden er door Europa keihard doorgedrukt.
Miljoenen euro's gaan er naar landen die het nooi zullen terugbetalen (Griekenland bv)...
Natuurlijk zitten er ook voordelen aan de EU, maar IJsland en Noorwegen redden zich ook al jaren zonder EU, waarom wij niet?
IJsland en Noorwegen hebben aparte afspraken met de EU waardoor zij dezelfde handelsverdragen hebben en ook gewoon contributie betalen. Als wij uit de EU zouden stappen zouden diezelfde verdragen voor ons wegvallen, waardoor we gigantisch terugvallen in onze export en dus een gigantische recessie zullen krijgen.
vuurneon schreef:Marjoow schreef:Ik ben absoluut voor een Nexit. Verdragen als TTIP, CETA etc. en ook die met Oekraïne moeten we in Nederland niet willen maar worden er door Europa keihard doorgedrukt.
Even hersenspinsel, maar exporteert IJsland op dezelfde schaal als wij in Nederland? En voor het vrije reizen en werken; vanuit IJsland stap je niet in de auto zo even de grens over. Kan mij voorstellen dat IJsland de EU minder nodig heeft omdat het meer afgezonderd is en vooral produceert voor zichzelf? Hoeveel inwoners van IJsland studeren buiten IJsland?
Emmaa_ schreef:Marjoow schreef:Ik ben absoluut voor een Nexit. Verdragen als TTIP, CETA etc. en ook die met Oekraïne moeten we in Nederland niet willen maar worden er door Europa keihard doorgedrukt.
IJsland en Noorwegen hebben aparte afspraken met de EU waardoor zij dezelfde handelsverdragen hebben en ook gewoon contributie betalen. Als wij uit de EU zouden stappen zouden diezelfde verdragen voor ons wegvallen, waardoor we gigantisch terugvallen in onze export en dus een gigantische recessie zullen krijgen.
Thioro schreef:Het vergrootglas dat je in de Franse supermarkten nodig hebt Marjoow.
'Hier' is voor mij dus Frankrijk, en daarvoor gaat mijn stukje wel op.
Albert Heijn hebben ze hier niet.
vuurneon schreef:Goede vraag, waarom zit Zwitserland er eigenlijk niet in? Welke reden hadden zij om niet voor lidmaatschap EU te kiezen? en zelfs niet voor de EER?
janderegelaa schreef:Noorwegen is destijds afgewezen door Frankrijk en daarna hebben de Noren in een referendum de EU afgewezen.
Ijsland heeft de besprekingen stopgezet omdat ze uitvonden dat alles wat ze krijgen, ze al hadden in de EER.
En ze betalen geen contributie.
Emmaa_ schreef:janderegelaa schreef:Noorwegen is destijds afgewezen door Frankrijk en daarna hebben de Noren in een referendum de EU afgewezen.
Ijsland heeft de besprekingen stopgezet omdat ze uitvonden dat alles wat ze krijgen, ze al hadden in de EER.
En ze betalen geen contributie.
Ze betalen niet evenveel contributie als landen die ook recht hebben op EU subsidies (want dat vergeten we even voor het gemak?) nee, maar ze betalen zeker wel contributie voor de handelsverdragen en het lidmaatschap van de EER.
Emmaa_ schreef:Op het moment dat het een geoliede machine is die ook gezag heeft op landelijk niveau denk ik dat de bureaucratie zeker zal afnemen ja.
janderegelaa schreef:Emmaa_ schreef:Ze betalen niet evenveel contributie als landen die ook recht hebben op EU subsidies (want dat vergeten we even voor het gemak?) nee, maar ze betalen zeker wel contributie voor de handelsverdragen en het lidmaatschap van de EER.
Maar ze knallen geen miljarden in de bodemloze put die Griekenland heet.
Drifter schreef:Emmaa_ schreef:Op het moment dat het een geoliede machine is die ook gezag heeft op landelijk niveau denk ik dat de bureaucratie zeker zal afnemen ja.
Dat klinkt als: Werknemer functioneert op dit moment slecht, heeft haar taken niet op tijd af, en verdrinkt inmiddels in de stapels papier op zijn/haar bureau, dus laten we hem/haar op het matje roepen om nog meer werkzaamheden te geven, dan gaat het vast beter.
janderegelaa schreef:Zwitserland is geen lid omdat dat door de bevolking in 2001 met 77% stemmen tegen is afgewezen. Daarom gaat het ook zo slecht met Zwitserland *kuch*...
vuurneon schreef:Even hersenspinsel, maar exporteert IJsland op dezelfde schaal als wij in Nederland? En voor het vrije reizen en werken; vanuit IJsland stap je niet in de auto zo even de grens over. Kan mij voorstellen dat IJsland de EU minder nodig heeft omdat het meer afgezonderd is en vooral produceert voor zichzelf? Hoeveel inwoners van IJsland studeren buiten IJsland?
Emmaa_ schreef:janderegelaa schreef:
Maar ze knallen geen miljarden in de bodemloze put die Griekenland heet.
Klopt, heb ik ook nergens gezegd. Ik ben ook niet eens met de toevoer van geld naar Griekenland, maar tegelijkertijd kan ik wel inzien dat dit betekent dat wij als land beroep kunnen doen op steun als wij een keer in de financiële put zitten. Wat ik juist een van de belangrijke pro-Europa argumenten vind.
Emmaa_ schreef:Vind het knap dat je dat eruit kan halen. Het overgaan naar een federatie betekent dat de EU een regering wordt ipv een commissie en een Raad van staatshoofden, en het dus niet zo is dat er werknemers zijn die extra stapels papier krijgen.