Nexit ja of nee

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nexit

Ik stem voor een nexit
148 (16%)
Ik stem tegen een nexit
750 (83%)

Totaal aantal stemmen: 898

melissac

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 16:47

Ik ben tegen een Nexit omdat,
Nederland er echt niet beter op wordt om nu uit de EU te stappen, we hebben net een crisis achter de rug en wij als land kunnen het op dit moment niet alleen aan.
Dan krijg je ook nog eens dat de handel met alle andere landen een stuk moeilijker wordt, want ook daar moeten dan weer regels over gemaakt worden.
Ook wordt het voor ons duurder als wij iets uit een ander land willen.
Ja de EU moet betere regels maken en ook echt sommige veranderen/aanpakken, maar dat is niet onze taak, dat kun je hooguit proberen in een mail naar Rutte toe te sturen. en als hij er al wat aan gaat doen moet hij meerdere mensen achter zich hebben.
Maar om nu te zeggen dat wij ook maar uit de EU moeten is echt niet verstandig, Cameron had dit ook niet verwacht netzoals de rest.
Het wordt nu bijv ook lastiger om naar Engeland te reizen. Zoals voor mij, ik ga bijv 2x per jaar naar Schotland om mijn familie op te zoeken, maar dat gaat me alleen maar meer geld kosten als ik ook nog een visum moet aanvragen elke keer.
En wat dacht je van de mensen die uit Groot Britanie komen die hier in Nederland leven? Mijn vader zit nu vingers te draaien om te hopen dat hij hier uberhaupt mag blijven of dat hij terug moet.

dus een nexit vind ik niet van toepassing.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 16:49

Marjoow schreef:
Ik ben absoluut voor een Nexit. Verdragen als TTIP, CETA etc. en ook die met Oekraïne moeten we in Nederland niet willen maar worden er door Europa keihard doorgedrukt.
Miljoenen euro's gaan er naar landen die het nooi zullen terugbetalen (Griekenland bv)...

Natuurlijk zitten er ook voordelen aan de EU, maar IJsland en Noorwegen redden zich ook al jaren zonder EU, waarom wij niet? :)

Even hersenspinsel, maar exporteert IJsland op dezelfde schaal als wij in Nederland? En voor het vrije reizen en werken; vanuit IJsland stap je niet in de auto zo even de grens over. Kan mij voorstellen dat IJsland de EU minder nodig heeft omdat het meer afgezonderd is en vooral produceert voor zichzelf? Hoeveel inwoners van IJsland studeren buiten IJsland?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 16:49

Thioro schreef:
De EU is nu niet bepaald het voorbeeld van een geoliede machine en er is momenteel bij de bevolking geen draagkracht om nog meer af te geven aan het grote, onzichtbare Europa.

Ze zouden idd er wel eens met de bezem door mogen gaan *in sommige landen mag dat nationaal ook wel* maar ik blijf erbij dat het systeem op zich beter kan blijven bestaan en dat we er ook beter bij in blijven.

Citaat:
Moet je voor de grap in de supermarkt eens kijken waar jouw stukje vlees vandaan komt. Met name rundvlees. De boeren worden hier helemaal niet goed beschermd namelijk.

Dan doet Nederland het minder handig dan Frankrijk. Hier moet je met een vergrootglas zoeken naar een buitenlandse biefstuk, kip of ei, laat staan wijn. Ze hebben vele labeltjes, de ene al prestigieuzer dan de andere maar allemaal werken ze wel op het sentiment door te claimen dat het Franse producten zijn, in Frankrijk geproduceerd of verwerkt, of met gebruik van Franse grondstoffen. Nee, het is niet compleet waterdicht, maar het is wel verplicht om de plek van herkomst (en soms ook plek van slachting) op het etiket te melden.
En ja dat verkoopt, de gemiddelde Fransman is daar gevoelig aan en ook daadwerkelijk bereid meer te betalen, als het maar Frans is. De vele promotiecampagnes hebben daar ook wel aan geholpen.
En al die 'aoc' labels worden gesteund door de EU.

@Marjoow: omdat we niet op een berg met olie zitten, simpel as that.

Welk vergrootglas? In de Albert Heijn ligt bijvoorbeeld Iers rundvlees en Franse kip, wat echt groot op de verpakking staat hoor ;)

Emmaa_ schreef:
Marjoow schreef:
Ik ben absoluut voor een Nexit. Verdragen als TTIP, CETA etc. en ook die met Oekraïne moeten we in Nederland niet willen maar worden er door Europa keihard doorgedrukt.
Miljoenen euro's gaan er naar landen die het nooi zullen terugbetalen (Griekenland bv)...

Natuurlijk zitten er ook voordelen aan de EU, maar IJsland en Noorwegen redden zich ook al jaren zonder EU, waarom wij niet? :)

IJsland en Noorwegen hebben aparte afspraken met de EU waardoor zij dezelfde handelsverdragen hebben en ook gewoon contributie betalen. Als wij uit de EU zouden stappen zouden diezelfde verdragen voor ons wegvallen, waardoor we gigantisch terugvallen in onze export en dus een gigantische recessie zullen krijgen.

Ik denk dat er genoeg landen geïnteresseerd zijn in de producten die wij exporteren en dat dat allemaal wel mee zal vallen.

Ik vind het gewoon ongehoord dat een paar politici in Brussel ons een verdrag door te strot douwen wat gewoon gevaarlijk is voor de volksgezondheid en met name ook voor dierenwelzijn. Je hoort er niks over, over die verdragen. Totdat het te laat is.

Nederland heeft Nee gestemd tegen het Oekraïne verdrag maar komt er toch. Omdat Europa dat wilt.
Dat vind ik zó niet kunnen :=

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 16:50

vuurneon schreef:
Marjoow schreef:

Even hersenspinsel, maar exporteert IJsland op dezelfde schaal als wij in Nederland? En voor het vrije reizen en werken; vanuit IJsland stap je niet in de auto zo even de grens over. Kan mij voorstellen dat IJsland de EU minder nodig heeft omdat het meer afgezonderd is en vooral produceert voor zichzelf? Hoeveel inwoners van IJsland studeren buiten IJsland?

Oke, je hebt een punt. Wat dacht je dan van Zwitserland?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 16:52

Emmaa_ schreef:
Marjoow schreef:

IJsland en Noorwegen hebben aparte afspraken met de EU waardoor zij dezelfde handelsverdragen hebben en ook gewoon contributie betalen. Als wij uit de EU zouden stappen zouden diezelfde verdragen voor ons wegvallen, waardoor we gigantisch terugvallen in onze export en dus een gigantische recessie zullen krijgen.

Noorwegen is destijds afgewezen door Frankrijk en daarna hebben de Noren in een referendum de EU afgewezen.

Ijsland heeft de besprekingen stopgezet omdat ze uitvonden dat alles wat ze krijgen, ze al hadden in de EER.

En ze betalen geen contributie.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 16:53

Het vergrootglas dat je in de Franse supermarkten nodig hebt Marjoow.
'Hier' is voor mij dus Frankrijk, en daarvoor gaat mijn stukje wel op.
Albert Heijn hebben ze hier niet.

En als daar Iers Rundsvlees en Franse kip ligt, is dat nog steeds Europees en kan je ervan uitgaan dat het met kwaliteit en normen wel vergelijkbaar zal zijn als met Nederlands vlees.

Wat ik hier (in Frankrijk) dus niet in de supermarkt zou kopen is paardenvlees, dat komt uit Argentinïe en nja dan ben ik het niet eens met hun opfok/transport/slachtmethodes.
Laatst bijgewerkt door Thioro op 26-06-16 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 16:53

Goede vraag, waarom zit Zwitserland er eigenlijk niet in? Welke reden hadden zij om niet voor lidmaatschap EU te kiezen? en zelfs niet voor de EER?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 16:55

Thioro schreef:
Het vergrootglas dat je in de Franse supermarkten nodig hebt Marjoow.
'Hier' is voor mij dus Frankrijk, en daarvoor gaat mijn stukje wel op.
Albert Heijn hebben ze hier niet.

Ohww ik had niet gezien dat jij uit Frankrijk komt :D Excuses!

vuurneon schreef:
Goede vraag, waarom zit Zwitserland er eigenlijk niet in? Welke reden hadden zij om niet voor lidmaatschap EU te kiezen? en zelfs niet voor de EER?

Ik denk, dat Zwitserland zelf een land is dat zonder de EU kan. En dat zij dus hun eigen economie in stand kunnen houden.

Ik ben bang dat Nederland in de loop der jaren veel te afhankelijk is geworden van de EU. En dat vind ik gewoon niet goed.

Anoniem

janderegelaa schreef:
Noorwegen is destijds afgewezen door Frankrijk en daarna hebben de Noren in een referendum de EU afgewezen.

Ijsland heeft de besprekingen stopgezet omdat ze uitvonden dat alles wat ze krijgen, ze al hadden in de EER.

Ze betalen niet evenveel contributie als landen die ook recht hebben op EU subsidies (want dat vergeten we even voor het gemak?) nee, maar ze betalen zeker wel contributie voor de handelsverdragen en het lidmaatschap van de EER.

Evelijn

Omdat de banken in Zwitserland dan voor een deel moeten gaan uitleggen voor wie ze allemaal geld bewaren.... En Zwitserland leeft van hun bankgeheim.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 16:58

Speelt het bij Zwitserland geen rol dat ze dan ook hun banken moeten 'openstellen' of op z'n minst transparant erover zijn? En laat dat nu net het grootst bewaarde staatsgeheim van Zwitserland zijn en ook hun kracht. De rest is maar wat blij dat geld veilig en discreet in Zwitserland kan dutten.

vuurneon

Re: Nexit ja of nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 16:59

Oooooo ja dat is ook zo, die banken := geld is macht. En in hun geval, zwijgen is zeker goud!

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 17:02

Zwitserland is geen lid omdat dat door de bevolking in 2001 met 77% stemmen tegen in een REFERENDUM :j is afgewezen. Daarom gaat het ook zo slecht met Zwitserland *kuch*...door al die populisten, laag opgeleiden en die ouderen daar. Zo troffen ze de goed opgeleide jongeren keihard.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 17:07

Emmaa_ schreef:
janderegelaa schreef:

Ze betalen niet evenveel contributie als landen die ook recht hebben op EU subsidies (want dat vergeten we even voor het gemak?) nee, maar ze betalen zeker wel contributie voor de handelsverdragen en het lidmaatschap van de EER.

Maar ze knallen geen miljarden in de bodemloze put die Griekenland heet.

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 17:08

Emmaa_ schreef:
Op het moment dat het een geoliede machine is die ook gezag heeft op landelijk niveau denk ik dat de bureaucratie zeker zal afnemen ja.

Dat klinkt als: Werknemer functioneert op dit moment slecht, heeft haar taken niet op tijd af, en verdrinkt inmiddels in de stapels papier op zijn/haar bureau, dus laten we hem/haar op het matje roepen om nog meer werkzaamheden te geven, dan gaat het vast beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 17:09

janderegelaa schreef:
Emmaa_ schreef:

Klopt, heb ik ook nergens gezegd. Ik ben ook niet eens met de toevoer van geld naar Griekenland, maar tegelijkertijd kan ik wel inzien dat dit betekent dat wij als land beroep kunnen doen op steun als wij een keer in de financiële put zitten. Wat ik juist een van de belangrijke pro-Europa argumenten vind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 17:10

Drifter schreef:
Emmaa_ schreef:
Op het moment dat het een geoliede machine is die ook gezag heeft op landelijk niveau denk ik dat de bureaucratie zeker zal afnemen ja.

Dat klinkt als: Werknemer functioneert op dit moment slecht, heeft haar taken niet op tijd af, en verdrinkt inmiddels in de stapels papier op zijn/haar bureau, dus laten we hem/haar op het matje roepen om nog meer werkzaamheden te geven, dan gaat het vast beter.

Vind het knap dat je dat eruit kan halen. Het overgaan naar een federatie betekent dat de EU een regering wordt ipv een commissie en een Raad van staatshoofden, en het dus niet zo is dat er werknemers zijn die extra stapels papier krijgen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 17:11

janderegelaa schreef:
Zwitserland is geen lid omdat dat door de bevolking in 2001 met 77% stemmen tegen is afgewezen. Daarom gaat het ook zo slecht met Zwitserland *kuch*...

_/-\o_ _/-\o_ Tja, de Zwitserse regering luistert naar zijn bevolking, de EU kan dat ook wel maar krijgt 28, excuus 27 verschillende meningen te horen waardoor ingrijpen of zaken veranderen gewoon niet lukt. En daar zit de kneep, terug naar veel minder landen zal niet gaan, misschien komen zelfs de Turken er nog bij en wie weet welke landen er nog meer staan te trappelen.
Beste oplossing, hele EU in elkaar laten donderen en weer opnieuw beginnen met heldere duidelijke regels, landen die daar niet aan willen voldoen niet toelaten.
En 4500 minder regels dan er nu blijkbaar per land zijn. Stel beleidsplannen op voor samenwerking op het gebied van landbouw, handel, wonen en studeren, samenwerking politie, emi- en immigratie. En laat de landen zelf hun interne zaken regelen. En zeker die dik 6000 medewerkers minimaliseren, één vaste standplek, aanwezig is ook echt aanwezig en zorg voor resultaat.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 17:12

vuurneon schreef:

Ik vermoed dat IJsland in verhouding minstens evenveel exporteert als Nederland.
De welvaart van IJsland is op vis gebaseerd.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 17:17

Emmaa_ schreef:
janderegelaa schreef:

Klopt, heb ik ook nergens gezegd. Ik ben ook niet eens met de toevoer van geld naar Griekenland, maar tegelijkertijd kan ik wel inzien dat dit betekent dat wij als land beroep kunnen doen op steun als wij een keer in de financiële put zitten. Wat ik juist een van de belangrijke pro-Europa argumenten vind.

En dat is nu het hele punt. Dat gaat hier nooit gebeuren. Nederland is 1 van de rijkste Europese landen daarom betalen we per hoofd van de bevolking ook het meeste contributie van bijna alle landen. Scenario's als Griekenland, Italië en Spanje krijgen we hier simpelweg niet.

En nu gaat ons geld naar achterstands economieën als Roemenië en Hongarije waar ze meer ezelkarren hebben dan auto's. Maar als er vluchtelingen opgevangen moeten worden gooien ze de deur dicht.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 17:20

Ezelkarren in plaats van auto's vind ik niet noodzakelijkerwijs een achteruitgang.

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 17:24

Emmaa_ schreef:
Vind het knap dat je dat eruit kan halen. Het overgaan naar een federatie betekent dat de EU een regering wordt ipv een commissie en een Raad van staatshoofden, en het dus niet zo is dat er werknemers zijn die extra stapels papier krijgen.

Natuurlijk wel, ze zullen dan nog meer papier krijgen, en nog meer werknemers moeten aantrekken. Ze zullen zich bijvoorbeeld in moeten lezen in verschillende landen hun grondwetten etc, of je moet die ook meteen even af willen schaffen.

Bovendien, vergis je niet, heeft de Eu met al hun bureaucratie nu al enorm veel landelijke macht.

Dingen waar de EU nu al over beslist.
Visserij (zee), Duane, competitie regels, financieel beleid om de Euro heen, handelsverdragen, internationale afspraken.

-Dingen waar landen zelf over mogen beslissen ALS er geen beslissing is genomen vanuit de EU.
Internationale markt, sociale wetgeving, economische, sociale en territoriaal verbanden, landbouw en visserijen, milieu, consumentenrecht, transport, trans-europese netwerken,energie, vrijheid/veiligheid en justitie.

Dat is ook op landelijk niveau behoorlijk veel macht of recht om te beslissen, en dat is er allemaal bijgekomen sinds het onstaan van de EU, en je ziet, dat de bureaucratie alleen is toegenomen.
Laatst bijgewerkt door Drifter op 26-06-16 17:26, in het totaal 1 keer bewerkt

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 17:25

Sheran schreef:
Ezelkarren in plaats van auto's vind ik niet noodzakelijkerwijs een achteruitgang.

Wel als je geen geld hebt om een auto te kopen. Het gemiddelde inkomen van een roemeen is 520 euro per maand en de AOW 28 euro. En dat zou een verrijking zijn voor de EU!?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 17:26

Dat zeg ik niet, maar het hebben van ezelkarren an sich vind ik geen argument :P

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 17:30

Sheran schreef:
Dat zeg ik niet, maar het hebben van ezelkarren an sich vind ik geen argument :P

Ik had bedacht dat de gemiddelde Bokker wel kan bedenken dat dat vanwege de armoede is. Sorry voor deze verkeerde gok.