Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Zoolgangster schreef:Of: een creatieve arts die in plaats van zo'n pompje, zonder bombarie een vlindernaald laat aanbrengen, zodat er op gezette tijden morfine en bijvoorbeeld Buscopan toegediend kan worden.
chanel1985 schreef:Maar is pijn bestrijden, een behandeling? Het geneest niet, maar bestrijd enkel de pijn. Dat valt voor mij binnen palliatieve zorg.
chanel1985 schreef:Maar is pijn bestrijden, een behandeling? Het geneest niet, maar bestrijd enkel de pijn. Dat valt voor mij binnen palliatieve zorg.
Zoolgangster schreef:Ik zie pijnbestrijding ook als palliatieve zorg, en vind het heel raar dat een morfinepompje geweigerd kan worden.
Ik vermoed een communicatieprobleem, of gebrek aan inzicht, over wat palliatieve zorg inhoudt, bij de familie die dat weigerde:
Zo heb ik eens meegemaakt dat een weduwnaar dacht dat zijn vrouw "een spuitje" had gekregen, waardoor ze overleed.
De waarheid: die vrouw had een vlindernaaldje gekregen, waarmee de verpleging haar morfine als pijnbestrijding kon geven. Na meer dan 10 dagen overleed ze, duidelijk dus geen euthanasie, maar de weduwnaar bleek later te denken dat ze "een spuitje" (dus "euthanasie") had gekregen. Wat hij dus verkeerd begrepen/onthouden had.
Dus ja, het kan heel goed zijn dat er een misverstand was. Maar dat beseffen artsen niet altijd en dan kun je dus héle nare dingen meemaken.
chanel1985 schreef:ik had het over het voorbeeld van varekai, familie die over het pijn lijden van een persoon beslist die niet meer helder is door dementie. Die kunnen niet meer zelf helder denken, in zo'n geval zou de dokter het wel moeten kunnen overrulen vind ik. Want wie zegt dat die persoon in extreme pijn wou sterven?
chanel1985 schreef:Denk dat het verschil ook is dat die demente man stervende is en dat de tijd die hij nog rest pijnloos moet zijn. De man gaat zowiezo dood, de pijstilling doet daar niets aan.
Ik heb zelf stage gelopen op een afdeling van diep mentaal en lichamelijk gehandicapte kinderen, echt de zwaarste problematieken. Veel van die kinderen hebben een niet reanimeren status.
Toen ik daar stage liep is daar een bewoner gestorven, een bewoner met een streng geloof maar heeft wel een pijnpomp gekregen om pijnloos te kunnen gaan. Zijn longen waren aan het vollopen met vocht, wat een helse dood zou zijn zonder pijnstilling. Het niet geven van adequate pijnstilling zou ik dan onder de noemer mishandeling plaatsen, waar een dokter kan tegen ingaan.
Ondanks hun sterke geloof zagen deze mensen dit wel degelijk in, en hebben voor het comfort van hun kind gekozen.
Dat de wet het niet toelaat om op een niet stervend maar wel pijnlijdend kind euthanasie te plegen, betekend niet dat het ok is om een stervend persoon ondraagelijk en onnodig pijn te laten lijden.
Bij jou voorbeeld gaat het ook over pijnstilling geven, niet het doden van een persoon, is imo iets anders.