Ramadan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Re: Ramadan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 23:29

Ja, hè... Beetje de maandagen weggeven... :n

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 23:47

Ik snap heel goed hoor dat als je besluit niet door te gaan met je stage dat je opleiding zegt van oke maar dan kun je ook niet verder met de opleiding.

Misschien is het nog maar stage, maar als ik werkgever zou zijn en mijn werknemer kan een maand lang niet goed zijn werk doen omdat hij/of zij zonodig mee moet doen met de ramadan terwijl zijn/haar lichaam daartegen protesteert, zou ik daar ook niet blij mee zijn.

Is het niet zo dat zieken, zwakken, zwangere, menstruerende etc niet mee hoeven te doen?
Dan zou je toch denken dat die stagiaire iets meer naar haar lichaam zou moeten luisteren.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 00:13

Als iemand onwel wordt moet diegene gewoon wat tot zich nemen waardoor ze zich weer beter gaan voelen. Ik vind het knap van dat meisje dat ze dan maar een andere opleiding kiest.. Ik vind het wel raar dat er zo een rigoureuze beslissing gemaakt moet worden om een paar dagen vasten. Er zijn nog 11 maanden waarin er geen ramadan is hoor..

Wel geinig om te zien dat we altijd respect hebben voor mensen en ze alle vrijheid gunnen, mits ze hetzelfde zijn als wij... Daar klopt toch iets niet..

En daarnaast, als het zo lastig is om een vastende moslim als werknemer te hebben, laat staan dan een vrouw met een kinderwens... Weet je hoe lang die eruit (kunnen) liggen dan?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 00:16

Redelijk off-topic, maar Er zijn zat bedrijven die die laatste groep ook niet 'motten'...

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 00:31

InekeN schreef:
Stagiaire moet na overleg haar opleiding afbreken. Het werken gaat niet samen met de ramadan, ze wordt echt heel misselijk, dat is niet gezond. Stage afmaken is voorwaarde van school, ze gaat nu dus een andere opleiding kiezen. De hoofddoek onder de helm gaf soms ook hilarische taferelen waar ze zelf het hardst om lacht, we gaan haar met alle humor eromheen missen!
n

Wij hebben meer dan honderd stagiaires ieder jaar. Regelmatig gebeurt het dat de stage onderbroken wordt door bepaalde omstandigheden, bijv. Ziekte of onvoldoende resultaten. De stageperiode wordt dan verlengd of een deel wordt ingehaald in de zomervakantie.
Lijkt me toch niet zo moeilijk

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 00:33

Heb niet alle pagina's gelezen.
Woon in een multiculti wijk waar een paar islamitische families wonen, ik heb eigenlijk nog niks van de ramadan gemerkt.

Ik probeer zelf 1x per jaar een vastenkuur te doen in het voor of in het najaar.
Dan drink in een week of 1x 10 dagen sapjes, water en kruidentheeen, ook heb ik 1 x een citroensapvastenkuur en een druiven kuur gedaan.
Voor mij mag iedereen eten en drinken wat ie wil, ik ben dan met mijn eigen ding bezig en heb helemaal geen hinder van andere mensen die eten.

Wat ik wel een hoor van de enorme eetgelagen die er snachts worden aangericht, naar mijn idee ben je dan niet aan het vasten maar verlegd gewoon je eet en drink patroon naar snachts.
De voordelen van het vasten, je lichaam en geest reinigen, mis je dan totaal.

Ik vraag me af of een medewerker zijn werk niet goed kan doen, ik ben juist heel helder als ik vast, de eerste 3 dagen zijn lastig, daarna gaat het vanzelf en mega helder.
Ik heb psoriasis en zelfs de jeuk die diep van binnen komt is na een week totaal verdwenen.
Ik start in het weekend en werk verder gewoon.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 00:41

Ik heb niet alles gelezen, ik werk in een twee ploegendienst. Deze week hebben we late dienst 14.00 tot 23.00 uur. Bij ons werken redelijk wat moslims. De meeste vasten wel en gaan rond 21.00 naar huis om te eten. Ik wens ze dan smakelijk eten. Voor de rest pas ik me niet aan een eet gewoon in de pauze. Er zijn ook moslims die niet meedoen aan de ramadan.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 02:28

Janneke2 schreef:
InekeN schreef:
Stagiaire moet na overleg haar opleiding afbreken. Het werken gaat niet samen met de ramadan, ze wordt echt heel misselijk, dat is niet gezond. Stage afmaken is voorwaarde van school, ze gaat nu dus een andere opleiding kiezen. De hoofddoek onder de helm gaf soms ook hilarische taferelen waar ze zelf het hardst om lacht, we gaan haar met alle humor eromheen missen!

Tjonge...!
Wat rot dat die opleiding zo inflexibel is. "Stage afmaken" zal heussies waar wel verplicht zijn, maar dat Ramadan in de zomer valt is overmacht.
Nu is een stage voorbereiding op het echte werk - zal ook heussies wel, maar er zijn heus wel manieren te verzinnen dat iemand tijdelijk minder werkt / stage loopt.
Ik vind het heftig voor haar dat ze een andere opleiding moet gaan kiezen vanwege dit soort gemillimeter.
(Terwijl iedere christen gratis vrij krijgt op zo'n onbeduidende feestdag als 2e kerstdag.)

Iedere niet-christen krijgt ook vrij op tweede kerstdag...

Iedereen die een opleiding doet moet aan eisen voldoen, gelovig of niet. Haal je ze niet, krijg je geen diploma. Easy as that. Ga jij een maand lang niet eten en kun je daarom je werk niet doen, jammer dan... Hoe wil je dat dan doen als je later werkt? Ramadan is een jaarlijks terugkerend gebeuren...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 08:32

Thesserd schreef:
Janneke, vergelijk je nu een vrije feestdag met een maand lang last hebben van je werknemer die niet fatsoenlijk zijn/haar taken kan uitvoeren?

Ja - ik ben mij er van bewust dat 'iedere' vergelijking mank gaat en ik benme er pijnlijk van bewust dat ik in deze discussie te maken heb met mensen die van toeten noch blazen weten.
De logica van mijn vergelijking is als volgt. Ik ben christen en ik zou verdrietig zijn, als ik niet met enige regelmaat op zondag in de kerk zou kunnen zitten. Nu is het christendom de traditie die de lakens uitdeelt, dus die vrije zondag rijg ik gratis en voor niets. Heerlijk makkelijk.
Uiteraard: ik werk in de zorg, wat een 24 uurs 'bedrijf' is, maar rekening houden met wie naar de kerk wil, kan over het algemeen.
En ik heb persoonlijk niet zo veel keren de kerk van binnen gezien op 2e paasdag, maar de strengere observantie doet dat wel. Ook geen enkel probleem, je krijgt gewoon vrij.

Verder: als het gaat over deze stagiaire en die inflexibele, flauwe opleiding: daar pleitte ik niet voor vrije dagen, maar zoiets als minder uren en een wat langere stage.
Het ging hierbij niet om 'taken niet fatsoenlijk uitvoeren', maar de combinatie van het volle takenpakket plus vasten bleek roofbouw te zijn - en ze moest stoppen omdat het te zwaar was. Daarin lees ik niet, dat de werkgever ook maar iets te kort is gekomen of dat er taken niet goed zijn gegaan. Desalniettemin wordt zij 'gestraft' - deze stage niet afmaken, andere opleiding zoeken, en dus een hoop van haar tijd en moeite worden weggegooid.
Ik vind dat dermate onevenwichtig dat ik het onrechtvaardig vind.

Citaat:
Daarnaast is het helemaal niet zo gek dat we vrij krijgen op 2e kerstdag. Dat komt omdat dat geloof al eeuwen grootschalig aangehangen wordt in dit land

Ik ben me bewust van mijn historische voorrangspositie.
Neemt niet weg dat iemand die een ander geloof aanhangt, langs de christelijke lat gemeten moet worden "op 2e paasdag vrij dat kan, maar ramadan is geen christelijke feestdag dus nee, we wijken geen centimeter af van onze manier van doen'.
Citaat:
Het is nog niet zo lang zo dat het sterk verminderd qua gelovigen. Er zal wel een keer een verandering komen qua vieren van feestdagen, maar dan willen ze volgens mij een aantal Christelijke nationale feestdagen intrekken en een aantal islamitische toevoegen... ik kan zo een heleboel ouderen bedenken die hier serieus mee gekwetst worden. Beter wachten ze nog even met zoiets.

Persoonlijk wil ik best mijn "gewone" vrije dagen opofferen. Zo is er bijvoorbeeld debat over 2e Pinksterdag inruilen voor een islamitisch feest. Geen stom gebaar, als gebaar laat het zien dat we met meerdere religies leven en dat die allemaal ruimte kunnen krijgen. (....ik zie meer in de gedachte achter het gebaar dan een daadwerkelijke vrije dag voor iedereen....)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 08:42

future_vet schreef:
Ik snap heel goed hoor dat als je besluit niet door te gaan met je stage dat je opleiding zegt van oke maar dan kun je ook niet verder met de opleiding.

Zo lag het volgens mij niet.
De opleiding eiste een stage "die in een moeite door" oid werd afgemaakt. Dat is in NL aangevechtbaar voor de rechter. (Als het gaat over voorbereiding op de Olympische spelen kan het een ander verhaal zijn.)
Verder is er sprake van overmacht ipv keuze.
Stagiaire blijkt niet opgewassen tegen de combinatie van het volledige werk plus noordelijke ramadan in de zomer - en er is een in mijn ogen onredelijke werkgever.
Citaat:
Misschien is het nog maar stage, maar als ik werkgever zou zijn en mijn werknemer kan een maand lang niet goed zijn werk doen omdat hij/of zij zonodig mee moet doen met de ramadan terwijl zijn/haar lichaam daartegen protesteert, zou ik daar ook niet blij mee zijn.

Is het niet zo dat zieken, zwakken, zwangere, menstruerende etc niet mee hoeven te doen?
Dan zou je toch denken dat die stagiaire iets meer naar haar lichaam zou moeten luisteren.

Verdiep je je er toch maar eens in voor je later assistentes in dienst neemt.
En misschien eerst ook wat beter lezen ipv maar in te vullen 'dat zij haar werk niet goed deed'.

Er zijn in de islam idd regels mbt ziekte, maar die mag je in een rechststaat niet toepassen op werk.
Werk je bij een beul, ben je lijfeigene of slaaf - dan mag/moet je de regels mbt ziekte toepassen. Verder doe je gewoon je werk of ga je in onderhandeling.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 08:48

verootjoo schreef:

Maar het is toch wel verrekte handig als je in je bedrijf een paar niet-Christenen hebt die zeggen: "Joh, ik kom wel werken op 2e Kerstdag/Paasdag/Pinksterdag want het werk moet toch gedaan worden en ik heb niks met die feestdagen". Om vervolgens op hun beurt tijdens het Suikerfeest en op sommige zware Ramadan dagen uit de wind gehouden te worden door zich christelijk gedragende Christenen.....

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 08:49

verootjoo schreef:

Dat weet ik als werker in de zorg.
Het ging mij even om het contrast: voor de een is de rode loper uitgerold, de ander moet knokken voor iedere centimeter.
Citaat:
Iedereen die een opleiding doet moet aan eisen voldoen, gelovig of niet. Haal je ze niet, krijg je geen diploma. Easy as that. Ga jij een maand lang niet eten en kun je daarom je werk niet doen, jammer dan... Hoe wil je dat dan doen als je later werkt? Ramadan is een jaarlijks terugkerend gebeuren...

Totaal irrelevant.
Natuurlijk moet ze aan de eisen voldoen, daar gaat het mij in de verste verte niet om.
(Verder gaat het ook niet om een maand niet eten en ook niet over een maand niet werken.)

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 09:07

Als ze niet naar stage kan komen dan doe ze haar werk toch niet goed? Dingen worden niet afgemaakt als je er niet bent ;) en als ze wel aanwezig is en constant misselijk kan ik mij niet voorstellen dat ze net zo productief is als anders.

En ik vind het geen overmacht. Aan overmacht kan je niks doen. Aan ramadan en te misselijk zijn om te werken wel; namelijk wél eten als je lichaam dat vraagt.

c_esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 09:24

Ik vind dat jullie erg kortzichtig zijn. Ramadan is misschien in 'onze' ogen een keuze. Echter, als je bent opgevoed met je moet elke zondag naar de kerk, je moet elke dag bidden etc. is dat geen keuze, het wordt je gewoonte. Dat is hetzelfde met Ramadan voor moslims. Ze hebben geen keuze. Je familie hangt dat geloof aan, jij bent zo opgevoed, dus doet dat ook. Voor moslims die het geloof serieus nemen is het en grote zonde om iets te eten/drinken in deze periode.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 09:30

Maar het is ook een keuze van een werkgever om daar niet op te verliezen.
Ik denk dat menig werkgever niet zit te springen om werknemers die een maand lang hun werk niet goed/volledig/veilig/helemaal niet kunnen uitvoeren. Dat heeft niks met geloof te maken maar met geld. Een werknemer kost geld,een stagiair kost tijd (en tijd is geld). Niet gewerkte uren kosten ook geld.

Als ik tegen mijn werkgever zeg dat ik een maand lang wat minder werk verzet zou ik waarschijnlijk mijn ontslag krijgen. Maar omdat het vanuit de ramadan komt,moet de werkgever dit ineens maar slikken?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 09:35

Cowboy55 schreef:
verootjoo schreef:

Maar het is toch wel verrekte handig als je in je bedrijf een paar niet-Christenen hebt die zeggen: "Joh, ik kom wel werken op 2e Kerstdag/Paasdag/Pinksterdag want het werk moet toch gedaan worden en ik heb niks met die feestdagen". Om vervolgens op hun beurt tijdens het Suikerfeest en op sommige zware Ramadan dagen uit de wind gehouden te worden door zich christelijk gedragende Christenen.....

Voor christenen is tweede kerstdag net zo min een 'heilige' dag als niet-christenen. Dat is geen vergelijking. Die dag is ooit ingesteld als extra vrije dag. Jezus is niet op twee dagen geboren en opgestaan zoals met Pasen :')

c_esther schreef:
Ik vind dat jullie erg kortzichtig zijn. Ramadan is misschien in 'onze' ogen een keuze. Echter, als je bent opgevoed met je moet elke zondag naar de kerk, je moet elke dag bidden etc. is dat geen keuze, het wordt je gewoonte. Dat is hetzelfde met Ramadan voor moslims. Ze hebben geen keuze. Je familie hangt dat geloof aan, jij bent zo opgevoed, dus doet dat ook. Voor moslims die het geloof serieus nemen is het en grote zonde om iets te eten/drinken in deze periode.

Maar moet een werkgever dat daarom tolereren? Je hebt dan toch liever iemand die wel goed functioneert? Het is ook een grote zonde voor je portemonnee om een maand lang slecht functionerende werknemers te hebben...

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 09:37

Tivoli schreef:
Ik denk dat menig werkgever niet zit te springen om werknemers die een maand lang hun werk niet goed/volledig/veilig/helemaal niet kunnen uitvoeren. Dat heeft niks met geloof te maken maar met geld. Een werknemer kost geld,een stagiair kost tijd (en tijd is geld). Niet gewerkte uren kosten ook geld.

Als ik tegen mijn werkgever zeg dat ik een maand lang wat minder werk verzet zou ik waarschijnlijk mijn ontslag krijgen. Maar omdat het vanuit de ramadan komt,moet de werkgever dit ineens maar slikken?

Hmmm....de meeste bedrijven hebben toch ook maar te accepteren dat ze zo'n 45-48 dagen per jaar medewerkers hebben die minder presteren? Op MAANDAG?

Anoniem

Ik deed er altijd vrij coulant over als ik de leiding had in de supermarkt. De islamitische meisjes die met kerst werkten waren de rede dat ik makkelijk een paar dagen vrij kon nemen rond de kerstdagen. Dan wil ik ze tijdens de ramadan best wat ontlasten en de pauze uitstellen tot iftar, of een kwartiertje later naar huis omdat we even wachtten met de kassa's tellen. Misschien wil niet iedereen dat maar ik had er geen problemen mee.

inochiyo

Religie is een keuze opzich, dus ook de ramadan. Helemaal geen overmacht.
Dus ook geen excuus, of je werkt door zonder te klagen of je eet en werkt door zonder te klagen. Je god zal je heus wel vergeven.
Dat is helemaal niet kortzichtig want je hebt ALTIJD een keuze, we zijn toch geen kudde schapen die doen wat de rest doet.
Ik ken mensen zat die uit hun geloof gestapt zijn, vind de familie dat jammer, natuurlijk, maar daar gaan ze je heus niet anders door bekijken, je blijft nogsteeds hun zoon/dochter, etc...
Doen ze dat wel, dan mag je blij zijn dat je voor jezelf gekozen hebt, als ze dat al niet kunnen respecteren scheelt er meestal wel meer

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 09:38

c_esther schreef:

Ik ben zo opgevoed, maar wanneer jij aan het werk bent is dat wel een keuze geworden. Tijdens je stage overigens nog niet kan ik me voorstellen :+ maar als je volwassen bent en aan het werk bent wel. Mocht je dan alsnog 'moeten' bidden en 'moeten' vasten dan gaat er duidelijk ergens anders iets mis.

Er zijn ook zat Christenen die ergens niet kunnen werken of die hun topsport niet volledig uit kunnen oefenen omdat zij er voor kiezen zondag rust te nemen en naar de kerk te gaan. Eigen keus.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 09:41

Cowboy55 schreef:
Tivoli schreef:

Hmmm....de meeste bedrijven hebben toch ook maar te accepteren dat ze zo'n 45-48 dagen per jaar medewerkers hebben die minder presteren? Op MAANDAG?

-O- echt?
Als ik structureel op maandagen mijn werk halfbakken zou uitvoeren zou ik er net zo goed uitvliegen. En ook moslims werken op maandag :)* Dus wat dat er mee te maken heeft..?

c_esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 09:42

Maar, dan zou de werkgever dus bij voorbaat moeten vragen: okee je bent moslim, doe je Ramadan, kan je dan normaal functioneren? ja, geen probleem. nee? dan kan ik je niet aannemen... ?

Janneke2

future_vet schreef:
Als ze niet naar stage kan komen dan doe ze haar werk toch niet goed?

Ik heb niet gelezen 'dat ze niet op kwam dagen', maar dat ze haar uiterste best deed, maar dat het desondanks toch niet ging.
Citaat:
Dingen worden niet afgemaakt als je er niet bent ;)

...niet echt iets om over te plauten, lijkt mij.
Citaat:
en als ze wel aanwezig is en constant misselijk kan ik mij niet voorstellen dat ze net zo productief is als anders.

...en dan zijn er regels mbt goed werkgeverschap.
Citaat:
En ik vind het geen overmacht. Aan overmacht kan je niks doen. Aan ramadan en te misselijk zijn om te werken wel; namelijk wél eten als je lichaam dat vraagt.

Je mag vinden in dit land wat je wil.
Iemand anders heeft diezelfde vrijheid, inclusief de vrijheid om moslima te zijn en zich aan de regels van haar religie te houden.
Jij hebt als mens niet het recht om voor haar te bepalen hoe zij haar religie moet uitvoeren (werk je in een rechtsstaat, dan hoef je geen beroep te doen op de ziekte clausule, maar ga je in overleg).
(In theorie kan het zijn dat deze vrouw niet tegen de noordelijke variant van ramadan kan en ik zou dan als moslima de tijden van Mekka aanhouden, maar dat is invullen. Wat we weten is deze stage in de ramadan van 2016.)
En een werkgever mag uiteraard bakken eisen aan een werknemer stellen, maar deze stage / opleiding slaat de plank nogal mis.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 10-06-16 09:42, in het totaal 1 keer bewerkt

inochiyo

Cowboy55 schreef:
Tivoli schreef:

En op vrijdag, dan is het bijna weekend en kun je lekker uitbollen, de donderdag ook, want vrijdag komt eraan, de dinsdag ook, want het is nog maar net een rustige maandag geweest. 2 dagen opwarmen voor de werkweek en 2 dagen uitbollen toch?

Tivoli

c_esther schreef:
Maar, dan zou de werkgever dus bij voorbaat moeten vragen: okee je bent moslim, doe je Ramadan, kan je dan normaal functioneren? ja, geen probleem. nee? dan kan ik je niet aannemen... ?

Nee in het geheel niet. De werkgever zou in het geheel niet te dupe mogen worden van het wel of niet geloof van zijn werknemer.