Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
InekeN schreef:nStagiaire moet na overleg haar opleiding afbreken. Het werken gaat niet samen met de ramadan, ze wordt echt heel misselijk, dat is niet gezond. Stage afmaken is voorwaarde van school, ze gaat nu dus een andere opleiding kiezen. De hoofddoek onder de helm gaf soms ook hilarische taferelen waar ze zelf het hardst om lacht, we gaan haar met alle humor eromheen missen!
Janneke2 schreef:InekeN schreef:Stagiaire moet na overleg haar opleiding afbreken. Het werken gaat niet samen met de ramadan, ze wordt echt heel misselijk, dat is niet gezond. Stage afmaken is voorwaarde van school, ze gaat nu dus een andere opleiding kiezen. De hoofddoek onder de helm gaf soms ook hilarische taferelen waar ze zelf het hardst om lacht, we gaan haar met alle humor eromheen missen!
Tjonge...!
Wat rot dat die opleiding zo inflexibel is. "Stage afmaken" zal heussies waar wel verplicht zijn, maar dat Ramadan in de zomer valt is overmacht.
Nu is een stage voorbereiding op het echte werk - zal ook heussies wel, maar er zijn heus wel manieren te verzinnen dat iemand tijdelijk minder werkt / stage loopt.
Ik vind het heftig voor haar dat ze een andere opleiding moet gaan kiezen vanwege dit soort gemillimeter.
(Terwijl iedere christen gratis vrij krijgt op zo'n onbeduidende feestdag als 2e kerstdag.)
Thesserd schreef:Janneke, vergelijk je nu een vrije feestdag met een maand lang last hebben van je werknemer die niet fatsoenlijk zijn/haar taken kan uitvoeren?
Citaat:Daarnaast is het helemaal niet zo gek dat we vrij krijgen op 2e kerstdag. Dat komt omdat dat geloof al eeuwen grootschalig aangehangen wordt in dit land
Citaat:Het is nog niet zo lang zo dat het sterk verminderd qua gelovigen. Er zal wel een keer een verandering komen qua vieren van feestdagen, maar dan willen ze volgens mij een aantal Christelijke nationale feestdagen intrekken en een aantal islamitische toevoegen... ik kan zo een heleboel ouderen bedenken die hier serieus mee gekwetst worden. Beter wachten ze nog even met zoiets.
future_vet schreef:Ik snap heel goed hoor dat als je besluit niet door te gaan met je stage dat je opleiding zegt van oke maar dan kun je ook niet verder met de opleiding.
Citaat:Misschien is het nog maar stage, maar als ik werkgever zou zijn en mijn werknemer kan een maand lang niet goed zijn werk doen omdat hij/of zij zonodig mee moet doen met de ramadan terwijl zijn/haar lichaam daartegen protesteert, zou ik daar ook niet blij mee zijn.
Is het niet zo dat zieken, zwakken, zwangere, menstruerende etc niet mee hoeven te doen?
Dan zou je toch denken dat die stagiaire iets meer naar haar lichaam zou moeten luisteren.
verootjoo schreef:Iedere niet-christen krijgt ook vrij op tweede kerstdag...
verootjoo schreef:Iedere niet-christen krijgt ook vrij op tweede kerstdag...
Citaat:Iedereen die een opleiding doet moet aan eisen voldoen, gelovig of niet. Haal je ze niet, krijg je geen diploma. Easy as that. Ga jij een maand lang niet eten en kun je daarom je werk niet doen, jammer dan... Hoe wil je dat dan doen als je later werkt? Ramadan is een jaarlijks terugkerend gebeuren...
Cowboy55 schreef:verootjoo schreef:Iedere niet-christen krijgt ook vrij op tweede kerstdag...
Maar het is toch wel verrekte handig als je in je bedrijf een paar niet-Christenen hebt die zeggen: "Joh, ik kom wel werken op 2e Kerstdag/Paasdag/Pinksterdag want het werk moet toch gedaan worden en ik heb niks met die feestdagen". Om vervolgens op hun beurt tijdens het Suikerfeest en op sommige zware Ramadan dagen uit de wind gehouden te worden door zich christelijk gedragende Christenen.....
c_esther schreef:Ik vind dat jullie erg kortzichtig zijn. Ramadan is misschien in 'onze' ogen een keuze. Echter, als je bent opgevoed met je moet elke zondag naar de kerk, je moet elke dag bidden etc. is dat geen keuze, het wordt je gewoonte. Dat is hetzelfde met Ramadan voor moslims. Ze hebben geen keuze. Je familie hangt dat geloof aan, jij bent zo opgevoed, dus doet dat ook. Voor moslims die het geloof serieus nemen is het en grote zonde om iets te eten/drinken in deze periode.
Tivoli schreef:Maar het is ook een keuze van een werkgever om daar niet op te verliezen.
Ik denk dat menig werkgever niet zit te springen om werknemers die een maand lang hun werk niet goed/volledig/veilig/helemaal niet kunnen uitvoeren. Dat heeft niks met geloof te maken maar met geld. Een werknemer kost geld,een stagiair kost tijd (en tijd is geld). Niet gewerkte uren kosten ook geld.
Als ik tegen mijn werkgever zeg dat ik een maand lang wat minder werk verzet zou ik waarschijnlijk mijn ontslag krijgen. Maar omdat het vanuit de ramadan komt,moet de werkgever dit ineens maar slikken?
c_esther schreef:Ik vind dat jullie erg kortzichtig zijn. Ramadan is misschien in 'onze' ogen een keuze. Echter, als je bent opgevoed met je moet elke zondag naar de kerk, je moet elke dag bidden etc. is dat geen keuze, het wordt je gewoonte. Dat is hetzelfde met Ramadan voor moslims. Ze hebben geen keuze. Je familie hangt dat geloof aan, jij bent zo opgevoed, dus doet dat ook. Voor moslims die het geloof serieus nemen is het en grote zonde om iets te eten/drinken in deze periode.
Cowboy55 schreef:Tivoli schreef:Maar het is ook een keuze van een werkgever om daar niet op te verliezen.
Ik denk dat menig werkgever niet zit te springen om werknemers die een maand lang hun werk niet goed/volledig/veilig/helemaal niet kunnen uitvoeren. Dat heeft niks met geloof te maken maar met geld. Een werknemer kost geld,een stagiair kost tijd (en tijd is geld). Niet gewerkte uren kosten ook geld.
Als ik tegen mijn werkgever zeg dat ik een maand lang wat minder werk verzet zou ik waarschijnlijk mijn ontslag krijgen. Maar omdat het vanuit de ramadan komt,moet de werkgever dit ineens maar slikken?
Hmmm....de meeste bedrijven hebben toch ook maar te accepteren dat ze zo'n 45-48 dagen per jaar medewerkers hebben die minder presteren? Op MAANDAG?
future_vet schreef:Als ze niet naar stage kan komen dan doe ze haar werk toch niet goed?
Citaat:Dingen worden niet afgemaakt als je er niet bent
Citaat:en als ze wel aanwezig is en constant misselijk kan ik mij niet voorstellen dat ze net zo productief is als anders.
Citaat:En ik vind het geen overmacht. Aan overmacht kan je niks doen. Aan ramadan en te misselijk zijn om te werken wel; namelijk wél eten als je lichaam dat vraagt.
Cowboy55 schreef:Tivoli schreef:Maar het is ook een keuze van een werkgever om daar niet op te verliezen.
Hmmm....de meeste bedrijven hebben toch ook maar te accepteren dat ze zo'n 45-48 dagen per jaar medewerkers hebben die minder presteren? Op MAANDAG?
c_esther schreef:Maar, dan zou de werkgever dus bij voorbaat moeten vragen: okee je bent moslim, doe je Ramadan, kan je dan normaal functioneren? ja, geen probleem. nee? dan kan ik je niet aannemen... ?