Crowdfunding voor luxe

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 02:13

Voor mij geldt dat ik er slecht tegen kan als mensen anderen en zichzelf zo tekort doen. Zoals iemand eerder al schreef krijgt iedereen zijn portie en ik wil niemands ongeluk bagatelliseren, maar wie in Nederland geboren wordt heeft tenminste eenmaal in zijn leven bijzonder veel geluk gehad. Het overgrote deel van de wereldbevolking zal zich nooit een paard kunnen veroorloven en onder hen zijn er helaas meer dan je je kunt voorstellen waarvoor die ene reden om te blijven leven ook letterlijk van levensbelang is. Sta dan eens stil bij wat het betekent als je zegt dat een paard een eerste levensbehoefte is. Daarmee ga je volledig voorbij aan de kracht van de mens zelf om zin te geven aan zijn bestaan waar die zin er eigenlijk helemaal niet is. Natuurlijk kán die zin worden gevonden in de zorg voor een paard, maar dat hoeft het gelukkig niet te zijn. Waar geen paarden zijn worden andere redenen gevonden. Door het paard een eerste levensbehoefte te noemen maak je je in mijn ogen onterecht compleet afhankelijk van één mogelijke reden. KBK, ik kan me voorstellen dat mijn eerdere bericht op jou onaardig overkwam, maar jouw opmerking maakte me verdrietig en boos. Natuurlijk kan een paard je een reden geven om op te staan, maar dat maakt nog niet dat je het nodig hebt zoals water of voedsel, écht niet. :(:) Dat zeg ik niet omdat ik het voor je wil bepalen, maar omdat ik je een gedachte gun waarin je eigen kracht centraal staat en niet de afhankelijkheid van iets anders. Iets wat er een eventuele volgende keer dat het allemaal tegenzit misschien niet is. Hopelijk is het zo iets duidelijker wat ik bedoel.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 07:28

Jellybeans schreef:
Shadow0 schreef:
Allereerst: het staat je geheel vrij om geld te geven aan wie je wilt. En ook om het niet te geven aan wie je dat niet wilt. :j

Maar op een of andere manier hebben mensen de neiging om niet alleen simpel te denken 'ik geef niet' maar om ook een moreel oordeel uit te spreken over de vraag. En dat snap ik niet zo goed. Want we leven in een wereld waarin vragen (/ manipuleren) om geld aan de orde van de dag is. "Reclame" is immers precies dat: een poging om mensen geld uit te laten geven aan dingen die ze niet per se nodig hebben om zo de mensen met heel veel luxe (CEO's, grootaandeelhouders etc) nog heel veel meer luxe te geven.

Waarom vinden we dat op individueel niveau verwerpelijk, maar zetten we opleidingen op om het op grotere schaal mogelijk te maken?

Uhm omdat we als we wat kopen doordat we een reclame hebben gezien er zelf wat voor terug krijgen wat we dan kennelijk graag willen. :+
En als we geld geven aan een individu dan krijgen we er zelf niets voor terug. Dat is prima als het om een noodzakelijk iets gaat. Niet om een luxe zoals iemands hobby. Ik vind de vergelijking die je maakt niet echt passend.

Verwerpelijk is een groot woord, maar ik vind wel dat deze mensen hun persoonlijke noden zo centraal zetten, dat zij vreemden om geld vragen.
In mijn ogen ben je dan de schaamte voorbij..

Anoniem

Re: Crowdfunding voor luxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 08:13

Goeroe, dat had je dan ook zeker anders kunnen verwoorden.
Bovendien heb ik in 1 van mijn eerste posten al vermeld dat ik nooit een dergelijke crowdfunding zo starten (en me er ook niet aan stoor als anderen dat wel doen) en die tijd van afhankelijkheid van een dier al ver, ver achter me ligt.
Ik doe mijn best om uit te leggen hoe zoiets kan werken en krijg alleen maar "wat een onzin", " :')", etc.
Ik schrijf zo duidelijk mogelijk naar o.a Jellybeans een voorbeeld en krijg:"Jammer dat je mijn leeftijd erbij haalt", terwijl ik duidelijk meerdere keren heb aangegeven dat dat geenszins vervelend was bedoeld.
Verder totaal geen reactie over mijn geschreven stuk?
Laat dan maar zitten.

Fijne dag nog. :evaw:

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 08:24

Kuggur schreef:
Ik moet met mijn partner een gezin onderhouden, dat heeft prioriteit over een hobby.
Lijkt me eigenlijk een vanzelfsprekende zaak.

Maar... stel dat het nog slechter zou gaan. Zou je dan je gezin de deur uitzetten, 'sorry, jullie zijn geen levensbehoefte, dop je eigen boontjes maar, ik heb nu even het geld nodig voor mijn eigen eten.'?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 08:27

Er is een verschil met wat voor u werkt en wat het feitelijk is. Iemand kan persoonlijk iets vinden maar daarvoor hoeft het niet correct te zijn wat die persoon vind.

Dus kbk kan een paard als eerste levensbehoeft zien, aanvoelen, voor haar persoonlijk maar dat veranderd niet dat een paard niet bij de eerste levens behoefte hoort als je gaat opzoeken wat daar officieel bij hoort.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 08:31

Daar heb je dus een goed punt shadow, want als je geen kinderen hebt, beschouw je je dieren als je gezin en hoogste prioriteit.

En gelukkig mag iedereen dat voor zichzelf bepalen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 08:37

Inderdaad, dat zou ik ook kunnen begrijpen maar hoogste prioriteit is nog niet hetzelfde als eerste levensbehoefte. Hoogste prioriteit is voor ieder vrij te bepalen, is (kan) ook voor iedereen zijn. Wat eerste levensbehoefte zijn, staat gewoon vast in een definitie, is voor iedereen gelijk (ook al kan je dat zelf anders aanvoelen).

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 08:38

Heel het topic niet gelezen maar ik zeg 1 ding
TS: amen _/-\o_
Vind je helemaal gelijk hebben en ik vind het ronduit zielig dat je daarom achter geld moet bedelen om je eigen luxe dingetje te hebben. Geen geld voor een paard? Werk dan tot je er wel geld voor hebt. Moest iedereen eens zijn eigen boontjes kunnen doppen zien waar die in het leven staat.
Ik zou zo graag een trailer willen hebben, financieel lukt dit even niet. Moet ik daarom een crowfunding opstellen? want wie weet zijn mijn paardjes dood ongelukkig omdat ze niet van de hof kunnen. :')

Mensen toch, stop met die onzin en ga werken voor uw geld ! iedereen moet dat doen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 08:47

chanel1985 schreef:
Er is een verschil met wat voor u werkt en wat het feitelijk is. Iemand kan persoonlijk iets vinden maar daarvoor hoeft het niet correct te zijn wat die persoon vind.

Dus kbk kan een paard als eerste levensbehoeft zien, aanvoelen, voor haar persoonlijk maar dat veranderd niet dat een paard niet bij de eerste levens behoefte hoort als je gaat opzoeken wat daar officieel bij hoort.

Tsja, we maken wel vaker de fout om woordenboekdefinities en dergelijke boven de werkelijkheid te stellen. We denken dat we de werkelijkheid 'officieel' kunnen vangen, alleen lukt dat niet, want we zijn mensen en geen woordenboekdefinities.

Maar hoe dan ook, de kennis is binnen om te constateren dat sociaal contact, sociale verbinding, wel degelijk een levensbehoefte is. De vorm waarin dat zich uit is minder gedefinieerd. Zoals 'eten' ook een levensbehoefte is, en de vorm daarvan ook niet exact omschreven is.

Maar denk niet dat je dus maar alles op iedereen kunt dumpen. Want iemand die ernstige diarree heeft en zwaar ondervoed is die heeft wel voedsel nodig, maar is niet geholpen met een of andere spicy maaltijd - dat kan die persoon op dat moment niet aan. Iemand met een pinda-allergie kun je geen saté'tje geven, ook al is het voedsel en ook al gaat hij bijna dood van de honger. In sommige gevallen kan een levensbehoefte toch echt samen gaan met specifieke vorm.

En in sommige gevallen is de behoefte dus sociale verbinding, en de vorm een paard ipv een sociaal netwerk van mensen. Niet omdat de uiteindelijke vorm zou moeten zijn, maar wel omdat dat blijkbaar is wat op dat moment het beste verwerkt kan worden. Dat maakt het geen luxe, net als het ook geen luxe is om ORS en aangepaste voeding te krijgen op het moment dat je uitgedroogd of zwaar ondervoed bent.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 08:49

Een ieder is baas over eigen portemonnee en beslist dus zelf waar hij zijn geld aan uitgeeft.
Zo wordt mij in dit zeer gelovige dorp weleens kwalijk genomen dat ik niks geef aan de zending. Ik steun ook geen doeken voor zielige kindjes in Afrika.
De Hartstichting, natuurmonumenten en de vogelbescherming steun ik structureel, en collectes voor bijv de kankerbestrijding of het ouderenfonds kunnen een kleine bijdrage krijgen.
Dat is mijn geld, en mijn keuze waar ik het aan uitgeef.
Als ik besluit geld te geven aan een crowdfundingsactie voor Truus op de hoek die graag een roze setje wil, is dat mijn keuze (want het is mijn geld), en daar heeft verder niemand iets mee te maken.

Hier in het dorp is een organisatie voor mensen die het slecht hebben financieel. Die zamelen gratis spullen in, en mensen onder een bepaalde inkomensgrens kunnen daar dan gratis shoppen.
Ze krijgen ook regelmatig voer van de plaatselijke dierenwinkel, wat bijv bijna op datum is, ik zie er geen kwaad in.

Betreft eerste levensbehoefte van dieren, of, wat dieren voor mensen zijn.... Voor mezelf absoluut niet, maar ik ken wel mensen waarbij een hond/kat/paard alles nog is waarvoor ze leven, als dat weg zou vallen hoeft het voor hun niet meer. Dit zijn overigens niet de meest psygisch stabiele mensen....

Waarom altijd overal een oordeel over hebben? Wil je doneren, doneer je, wil je dat niet, doneer je niet....

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 08:54

Heel simpel voeding vocht en een dak boven je hoofd houd je in leven.Dat zijn eerste levensbehoefte om je hart aan het kloppen te houden.
Daarnaast kan ieder zijn eigen behoefte hebben die bijdrage aan het leven waarin je gelukkig bent.

Maar wat geeft een ander het recht om te bepalen waarvoor jij sponsoren zoekt als in een gelddonati.
Of dat nou voor studie, eten, sport, hobby of een dagje Efteling is dat doet er niet toe.
Iemand vraagt geld, en jij bent vrij om te doneren of te negeren.
Verder wordt er niet om je mening gevraagd omdat die er simpelweg niet toe doet.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 09:00

Die ors en aangepaste voedsel is inderdaad een eerste levensbehoefte, want zonder dat ga je dood. Je gaat niet dood als je geen eigen paard hebt, want dat is geen eerste levensbehoefte. Je kan dat voor jezelf levensnoodzakelijk vinden, maar daarom is het dat nog niet. Plus er zijn nog zeker andere manieren om een sociale verbinding te hebben door een paard, daarvoor heb je niet persé een eigen paard voor nodig.

Het wordt misschien minder duidelijk maar op die definitie's word de wet wel gebasseerd, bij in beslagname zal men een paard in beslag nemen en veilen. Dus men kan daar allerlei andere ideën over hebben, maar als het puntje bij paaltje komt kom je er dan niet ver mee omdat men kijkt naar de wet en de definitie.

Over doneren, iedereen staat vrij om te vragen, iedereen staat vrij om te geven of niet. En daar een gedacht over te hebben waarom je iets vraag of waarom je iets geeft of juist niet.

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 10:16

Anoniem schreef:
Waarom willen veel mensen vaak alles bepalen voor een ander, bepalen wat voor een ander luxe is, wat voor hun een eerste levensbehoefte is.
Voor de één zijn antidepressiva pillen een eerste levensbehoefte omdat ze zonder niet kunnen leven, voor de ander zijn diezelfde pillen chemische rotzooi.
Voor de één is een paard hetzelfde als de antidepressiva pillen voor een ander.
Wie bepaalt wie er wat voor wie mag bepalen... en waarom?
Als je iedereen gewoon zijn ding gunt zolang jij er niet door benadeeld wordt, dan is er toch niks aan de hand?

Omdat het vast staat dat een paard geen eerste levensbehoefte is. Een groot deel van de mensen op de wereld hebben nauwelijks geld voor eten en drinken (de eerste basisbehoeften) laat staan dat ze geld hebben voor een paard. Maar met eten en drinken kunnen ze prima leven. Dan val ik er, net zoals anderen in dit topic, over dat sommigen hier een paard als eerste levensbehoefte zien. Want hoe je het ook went of keert, een paard is geen medicijn.
En inderdaad ik kan niet (en wil ook niet) voor anderen bepalen wat hun eerste prioriteit in het leven is. Maar eerste levensbehoeften zijn voor iedereen gelijk. (natuurlijk hebben sommige mensen medicijnen nodig om te leven, maar een paard is geen medicijn.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 10:35

Over dat laatste verschillen dus ook de meningen over Jellybeans.

Ik ben namelijk wel van mening dat een dier als medicijn kan fungeren voor zieke mensen; het is de reden, waarvoor mensen blijven opstaan en in beweging blijven. Het zorg moeten dragen voor een dier, kan zeker wel als medicijn werken.

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 10:38

ohjajoh6 schreef:

Ik ben namelijk wel van mening dat een dier als medicijn kan fungeren voor zieke mensen; het is de reden, waarvoor mensen blijven opstaan en in beweging blijven. Het zorg moeten dragen voor een dier, kan zeker wel als medicijn werken.

Als je het zo stelt is een paard inderdaad een behoefte. Maar geen eerste behoefte. Want om het maar even heel plat ze zeggen, zonder paard ga je niet dood. Zonder eten en drinken wel.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 10:51

Jellybeans schreef:
ohjajoh6 schreef:

Als je het zo stelt is een paard inderdaad een behoefte. Maar geen eerste behoefte. Want om het maar even heel plat ze zeggen, zonder paard ga je niet dood. Zonder eten en drinken wel.

er zullen vast wel mensen dood gegaan zijn omdat het enige doel waar ze voor in leven bleven, hun paard, wegviel. Nee mensen worden lichamelijk niet ziek zonder paard maar geestelijk zullen er vast mensen geweest zijn die het zonder hun paard niet getrokken hadden. Dat maakt een paard nog steeds geen eerste levensbehoefte maar het kan voor mensen wel een doel zijn om te blijven leven. Maar dan moet je wel aardig ver zijn ....

Een kennis van mij heeft geprobeerd zelfmoord te plegen omdat zn hond weg moest. Gelukkig is dat mislukt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 10:59

ik heb het eigenlijk niet eens over geestenziektes maar juist over lichamelijke ziektes, waarbij dus het zorgen voor een dier, je juist in beweging doet houden en uit bed doet komen. Ja natuurlijk werkt dat door in het hoofd, omdat je voor een dier waar je van houd wel die kracht kan vinden, maar ik zie daar niets verkeerds aan, ik vind het juist een mooie manier.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 10:59

ohjajoh6 schreef:
ik heb het eigenlijk niet eens over geestenziektes maar juist over lichamelijke ziektes, waarbij dus het zorgen voor een dier, je juist in beweging doet houden en uit bed doet komen. Ja natuurlijk werkt dat door in het hoofd, omdat je voor een dier waar je van houd wel die kracht kan vinden, maar ik zie daar niets verkeerds aan, ik vind het juist een mooie manier.

Ik ook :). Maar dan ga je weer aan de reden om te leven kant zitten.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 11:00

Jellybeans schreef:
Anoniem schreef:
Waarom willen veel mensen vaak alles bepalen voor een ander, bepalen wat voor een ander luxe is, wat voor hun een eerste levensbehoefte is.
Voor de één zijn antidepressiva pillen een eerste levensbehoefte omdat ze zonder niet kunnen leven, voor de ander zijn diezelfde pillen chemische rotzooi.
Voor de één is een paard hetzelfde als de antidepressiva pillen voor een ander.
Wie bepaalt wie er wat voor wie mag bepalen... en waarom?
Als je iedereen gewoon zijn ding gunt zolang jij er niet door benadeeld wordt, dan is er toch niks aan de hand?

Omdat het vast staat dat een paard geen eerste levensbehoefte is. Een groot deel van de mensen op de wereld hebben nauwelijks geld voor eten en drinken (de eerste basisbehoeften) laat staan dat ze geld hebben voor een paard. Maar met eten en drinken kunnen ze prima leven. Dan val ik er, net zoals anderen in dit topic, over dat sommigen hier een paard als eerste levensbehoefte zien. Want hoe je het ook went of keert, een paard is geen medicijn.
En inderdaad ik kan niet (en wil ook niet) voor anderen bepalen wat hun eerste prioriteit in het leven is. Maar eerste levensbehoeften zijn voor iedereen gelijk. (natuurlijk hebben sommige mensen medicijnen nodig om te leven, maar een paard is geen medicijn.)

Maar dat is toch offtopic het gaat over crowdfunding en nergens staat dat dat alleen is voor eerste levensbehoefte

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 11:01

Nee, maar het topic gaat over crowfunding voor luxe, en een paard hoort daarbij aangezien dat geen levensnoodzakelijk iets is. Net zoals een ferrari luxe is, een villa met zwembad,.. We kunnen daar allemaal een noodzaak aan knopen, maar dan nog blijft dat een luxe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 11:09

Klopt San87, want dat is het dan ook tenslotte. Maar ik noem het ook geen eerste levensbehoefte hoor,
die scheidslijn is voor mij meer dan duidelijk.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 11:23

Iedereen heeft het over een paard, dit is zo'n beetje het duurste dier als er wat gebeurt. En ja, een eerste levensbehoefte is het hebben/houden van dieren zeker niet, vroeger wel want toen had iedereen zijn eigen varken/kippen/koe voor de zuivel, vlees en eieren. Maar die tijd ligt al jaren achter ons. Wel kan ik me heel goed voorstellen dat iemand zo erg in de put zit dat de knuffels van een kat, een hond die niet van je zijde wijkt of een poetsbeurt van een pony je net dat kleine duwtje de goede kant op kunnen geven. Maar het is geen eerste levensbehoefte, het is een therapeutisch iets waardoor je je net even gehoord/getroost voelt. Iets wat andere mensen of therapeuten op dat moment niet kunnen.
Mooi voorbeeld, mijn zwaar demente schoonmoeder reageerde altijd fantastisch wanneer ik onze hond mee nam naar het verpleegtehuis. Dan was ze er in één keer bij , zonder hond bleven de luiken dicht. Klein voorbeeldje wat de onschuld en onvoorwaardelijke liefde die je van een dier krijgt kan doen.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 11:39

HiFive5 schreef:
Mensen toch, stop met die onzin en ga werken voor uw geld ! iedereen moet dat doen.

Wie zegt dat "ze" dat niet al doen dan? Wat een generaliserende aanname.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 11:49

RoosvanBlue schreef:
HiFive5 schreef:

Wie zegt dat "ze" dat niet al doen dan? Wat een generaliserende aanname.

Ook niet iedereen kan dat, ik zou willen dat ik kon werken..

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 11:53

Mijn mond valt open van verbazing... een paard een eerste levensbehoefte? Belachelijk.

Ik (ja, zelfs als 19-jarige ;) ) weet heel goed hoe het is om mentaal diep te zitten, heel diep. En ja, mijn merrie indertijd was voor mij een hele grote steun, en ja, ik heb eraan gedacht niet meer te willen leven als zij er niet meer zou zijn. Maar toen was ik dus mentaal niet helemaal 'in orde'. Mijn merrie heb ik uiteindelijk moeten afgeven toen ik me zo slecht voelde, hier heb ik héél erg van afgezien, maar ik leef toch echt nog hoor :D. Ik ben niet gestorven omdat mijn merrie er niet meer was.
Nu ik er mentaal weer beter voor sta, denk ik er anders over. Ik ga wél verder leven als mijn (huidige) paard wegvalt, ookal zou ik het niet meer willen. In mijn ogen ben je mentaal niet helemaal in orde als je eraan denkt te sterven als je paard wegvalt, door bijvoorbeeld zelfmoord te willen plegen. Dan heb je dringend hulp nodig.

En oja, nog even een toevoeging: denk eens aan de mensen die moeten vechten om eten op tafel te krijgen. Die mensen zouden inderdaad sterven als ze geen eten meer hebben.
Op dat vlak vind ik die gedachte 'een paard is een eerste levensbehoefte' zelfs heel verwend klinken.
Laatst bijgewerkt door Noblesse_ op 21-05-16 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt