Deurwaarder veilt kat

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 01:18

A3a1 schreef:
Als je 50 Euro pp per week hebt, mag je die gewoon uitgeven waaraan je zelf wilt.
Het is geen gevangenis straf die je uitzit, voor iemand die een schuld heeft, ongeacht hoe hoog.

Daar kun je zelfs nog van op vacantie gaan, of als je daar zin in hebt of 2 katten en 3 honden van houden.

En de maximale 200 euro die de kat op de velling oplevert gaat het verschil niet maken.

Ja dat klopt.
Als jij gewoon een (laag) inkomen hebt of een uitkering; maag jij doen en laten met je geld wat jij wilt.

Als je schulden hebt en deze niet kan (af)betalen; bepaald de rechter dat alles van waarde moet worden verkocht.
Ook als je in de schuldsanering terecht komt (of wilt komen) zullen ze eisen flink te bezuinigen en moeten alle extra kosten worden beperkt.
Dus dan ook een paard en dure auto.

Zodra jij eenmaal in de sanering zit en voor je gezin 70E leefgeld per week krijgt en jij daarvan alsnog een paard wilt kopen en onderhouden; moet je dat zelf weten (totdat ze er achter komen dat je weer iets van veel waarde hebt..).

Het kan nl niet zo zijn dat je bv in dikke schulden komt doordat je een dure nieuwe caravan/paard hebt aangeschaft (die je eigenlijk niet kan betalen) en dat je die gewoon mag houden.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 01:24

Brainless schreef:
Zodra jij eenmaal in de sanering zit en voor je gezin 70E leefgeld per week krijgt en jij daarvan alsnog een paard wilt kopen en onderhouden; moet je dat zelf weten (totdat ze er achter komen dat je weer iets van veel waarde hebt..).

Gelukkig is die knol van me te chemisch voor de slager, en te oud om een cent op te brengen. *\o/*

Nee zonder flauwekul, vind het best heftig. Je neemt zomaar iemands connectie af. Maar ja, officieel is een dier maar een ding. Lastig, eigenlijk hebben ze ook maar weinig besef en zullen ze niet verdrietig zijn zolang ze gevoerd worden.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 08:25

Brainless
Je doet je naam wel eer aan.
Je rukt de discussie enorm uit zijn verband.
Dat maakt het er niet helderder op.

Bhodi

Re: Deurwaarder veilt kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 10:04

Maar als iedereen met schulden nou ontzettend veel waarde hecht aan iets, een kat, een boot, een hond, het antieke kastje van z'n oma en noem maar op, is voor een ieder anders. Stel dat iedereen spullen met heel veel emotionele waarde mag houden, waar wordt de grens dan getrokken? Hoe gaan die schulden dan afbetaald worden? En let op, hier zijn we de stadia van betalingsregelingen en uitstel al gepasseerd.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 10:19

Ik geloof gewoon niet zo in 'die echte armoede' . Ik zag het op de basisschool van mijn kids, een meisje in de winter op sandaaltjes met sokjes erin, steenkoud. Er was altijd wel iemand die het kind een paar schoenen van zijn eigen kind gaf waar ze uitgeroeid waren. Maar de moeder van het arme kind stak wel sigaret na sigaret op, op het schoolplein. Wat denk je wat dat kost? Een ander kind had een winterjas waar de rits van kapot was en ook dat werd geregeld door andere moeders, er kwam een nieuwe jas want de ouders konden het niet betalen...maar stonden wel met de nieuwste telefoon in hun handen en het kind had wel een playstation en alle nieuwste spellen thuis?! Dus armoede is een rekbaar begrip in mijn ogen. En ja, huisdieren houden is een luxe. Wij hebben ons ook lange tijd geen eigen paard kunnen veroorloven, dieren kosten nu eenmaal geld en zijn geen basisbehoefte.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 14:55

Voor veel mensen zijn hun (huis)dieren familie, en geen goederen- zoals ze door de wet gezien worden.

Ik vind het onterecht dat dieren daarom per definitie geveild kunnen worden, of dat nou om een raskat, een paard of een muis gaat.

Als iemand niet voor zijn dieren kan zorgen, zou diegene eerlijk genoeg moeten zijn om een plaats te zoeken waar er wél voor gezorgd kan worden- al dan niet via veiling. Als iemand de zorg van het dier verzaakt, zou het sowieso afgenomen moeten worden, schulden of niet.

Schuld situaties zijn niet zwart-wit. Ik heb in een benarde positie gezeten- nog geen inbeslagname gelukkig, maar ik heb het wel over schulden met leningen dichten. Toen heb ik overal naar moeten kijken- ook naar mijn huisdieren (twee katten, een stelletje muizen en twee ratten). Zonder hen was ik in een depressie beland. Met hulp van mijn familie en vrienden afspraken gemaakt, o.a. Ook over mijn dieren. Als er iets zou zijn, zouden zij helpen met de dierenarts. Daarnaast een plan op gezet, dat tot eind 2018 liep. Ik heb elke mogelijkheid genomen om te sparen en schuld af te lossen. Met trots kan ik zeggen dat ik sinds afgelopen woensdag, met dieren, volledig schulden vrij ben op de hypotheek en studieschuld na.

Ik heb zelfs een pony, in die 'opbouw fase' nog bij mij is gekomen, geld en spaargeld was er namelijk, ook al had ik nog schuld.

Mijn dieren waren en zijn goed verzorgd, voor mij zijn ze onmisbaar. Mijn auto, als deze weg had moeten gaan is niet onmisbaar. Ik had het openbaar vervoer naar mijn werk kunnen nemen (100 km, dus fietsen: neuh)

Kinke schreef:
khirshanta schreef:
Het verlies van een auto kun je oplossen, openbaar vervoer, carpool, fiets...

Het verlies van een familielid dat onvervangbaar is? Nee, daar kom je niet overheen.

Familie moet je niet afgenomen worden.

Als iemand zelf wil verkopen- is het wat anders. Als iemand slecht ervoor zorgt- dan kunnen ze miljonair zijn of niet, dan verdien je ze niet.

Dat is natuurlijk dikke onzin, dat je niet over het verlies van je kat/hond/watvoordierdanook heen komt. Natuurlijk is dat vreselijk en geeft veel verdriet, maar daar kom je zeker wel overheen. Zou niet best zijn dat iedereen die een dier verliest er niet meer overheen komt.

Geen dikke onzin, maar misschien is 'onoverkomelijk' niet goed gekozen. Het verlies van elk van mijn dieren laat een litteken na. Het verlies van mijn auto zou ik erg vinden, maar zou niet een dergelijke impact hebben.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 14:59

Maar dat is jouw eigen keuze, om zo veel waarde aan een ding te hechten.

Dan had London moeten blijven, want ja "zijn baasje had ook een band met hem". Want ja, waarom zou hij geen band hebben met 12 miljoen € en jij wel met je HTK-kat?

Dat zou mooi zijn. Koop ik een paard van een paar ton, kom ik hierdoor een paar ton in het rood en dan zeg ik "Maar ik hou van hem". Oke mevrouw, hier u mag uw paard houden en de schulden zijn weg, fijne dag verder.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 15:18

Mijn honden, kat en paard betekenen ook enorm veel voor mij en zijn zeer zeker geen 'dingen' . Ik ben er echter pas aan begonnen toen ik zeker wist dat ik er ook goed voor kon zorgen. Dat betekend soms ook dat je bepaalde keuzes moet maken. Als ik weet dat ik de financiën er niet meer voor heb, gaat hoe erg het ook is, de grootste kostenpost weg VOORDAT ik écht in de problemen kom en ik ze de juiste zorg niet meer kan garanderen. Dan zorg ik dat ze bij een baasje terechtkomt die dat wél kan bieden. Ik denk dat juist mensen die zo in de problemen komen, dit voornamelijk komt door met verkeerde keuzes maken en niet op tijd ingrijpen en concessies doen. En ja, die concessies doen pijn, maar zijn soms gewoon niet te voorkomen.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 15:25

xSlvna schreef:
Maar dat is jouw eigen keuze, om zo veel waarde aan een ding te hechten.

Dan had London moeten blijven, want ja "zijn baasje had ook een band met hem". Want ja, waarom zou hij geen band hebben met 12 miljoen € en jij wel met je HTK-kat?

Dat zou mooi zijn. Koop ik een paard van een paar ton, kom ik hierdoor een paar ton in het rood en dan zeg ik "Maar ik hou van hem". Oke mevrouw, hier u mag uw paard houden en de schulden zijn weg, fijne dag verder.

Ik kies daar niet voor; ik voel het zo- voor mij zijn dieren geen dingen.

Je geeft het naar mijn mening zwart-wit en erg kort door de bocht weer.

Als je een paard van een paar ton wilt kopen, zul je dat geld moeten hebben. Als je dat niet hebt, moet je een lening afsluiten, waarbij je duidelijk moet kunnen aangeven de draagkracht te hebben om die lening terug te betalen.

Kom je ergens toch in de problemen, moet je voor het welzijn van je dieren kiezen. Worden ze niet verzorgd, dan moet iemand anders ervoor kiezen

@ datbeniknou; precies; dan kies jij zelf voor het welzijn van je dieren, en worden ze niet als 'ding' geveild

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 15:39

Maar als iedereen met schulden nou ontzettend veel waarde hecht aan iets, een kat, een boot, een hond, het antieke kastje van z'n oma en noem maar op, is voor een ieder anders. Stel dat iedereen spullen met heel veel emotionele waarde mag houden, waar wordt de grens dan getrokken? Hoe gaan die schulden dan afbetaald worden? En let op, hier zijn we de stadia van betalingsregelingen en uitstel al gepasseerd.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 15:41

Sharon dat is toch onbegonnen, die vraag. Een dier is een mens en een boot is geen mens, daar is de lijn. ( :x )

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 15:46

Mijn instructeur rijdt een paard van iemand die zelf nooit wat met het paard doet en zelfs maar enkele keren per jaar even komt kijken als het paard gestart wordt oid. Genoeg mensen die een paard kopen als investering (ook prive personen) en niet als dier, imo is die grens dus helemaal niet zo helder?

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 15:48

xSlvna schreef:
Sharon dat is toch onbegonnen, die vraag. Een dier is een mens en een boot is geen mens, daar is de lijn. ( :x )

Ik heb het toch over emotionele waarde?
En een dier is geen mens..

2 situaties;
Pietje zit tot z'n nek toe in de schulden en zijn spullen worden geveild, ook het (peperdure) kastje van z'n overleden oma waarmee hij een ontzettend goede band had. Het kastje is alles dat hij nog van z'n oma heeft en de gedachte dat t kastje weg moet, breekt z'n hart.

Klaas zit tot z'n nek toe in de schulden en zijn spullen worden geveild, ook zijn (peperdure) paard welke hij al een aantal jaar ik z'n bezit heeft. Het paard betekent een hoop voor hem en hij heeft er een goede band mee. De gedachte dat t paard weg moet breekt z'n hart.

Dus nu mag Klaas z'n paard houden en mag Pietje het kastje van z'n overleden oma (waar hij net zoveel om geeft als Klaas om z'n paard) niet houden?

:x

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 15:52

_sharonnn schreef:
xSlvna schreef:

2 situaties;
Pietje zit tot z'n nek toe in de schulden en zijn spullen worden geveild, ook het (peperdure) kastje van z'n overleden oma waarmee hij een ontzettend goede band had. Het kastje is alles dat hij nog van z'n oma heeft en de gedachte dat t kastje weg moet, breekt z'n hart.

Klaas zit tot z'n nek toe in de schulden en zijn spullen worden geveild, ook zijn (peperdure) paard welke hij al een aantal jaar ik z'n bezit heeft. Het paard betekent een hoop voor hem en hij heeft er een goede band mee. De gedachte dat t paard weg moet breekt z'n hart.

Dus nu mag Klaas z'n paard houden en mag Pietje het kastje van z'n overleden oma (waar hij net zoveel om geeft als Klaas om z'n paard) niet houden?

Sowieso vind ik dat je alle luxeproducten die geld opleveren moet verkopen, maar ik ben dan ook iemand die totaal geen waarde kan hechten aan spullen :+ voor mij is het enorm makkelijk om dingen weg te doen of te verkopen en heb ook een beetje moeite om te begrijpen dat andere mensen dat niet hebben :P

Maar stel nou dat je huis wordt leeggehaald en je wil pertinent niet dat die spullen/dieren weggaan... Dan verkoop je ze toch desnoods symbolisch aan familie of vrienden of zo? Dan kun je er iig nog naar kijken.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 15:54

Ik ben t met je eens hoor, ik haal hier het voorbeeld aan dat een dier (ding voor de wet) net als andere spullen erg belangrijk kan zijn voor iemand.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 15:57

A3a1 schreef:
Brainless
Je doet je naam wel eer aan.
Je rukt de discussie enorm uit zijn verband.
Dat maakt het er niet helderder op.

Ik heb getemd.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 16:15

_sharonnn schreef:
xSlvna schreef:

2 situaties;

Mensen zijn echter wel dieren :+

Het kastje in dit geval is geen levend iets, het paard wel. Iemand die meer waarde aan een kastje hecht dan aan een paard, kan kiezen dat paard te verkopen.

Het woord 'paard' kan hier vervangen worden door elk mogelijk ander dier.

Iets anders; mensen die dieren als een investering kopen, zoals andere mensen dingen kopen, zullen bij schuld hun investering verkopen om uit de schuld te komen. Die mensen hebben die band niet

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 16:32

Ja, in m'n voorbeelden vul je dus kastje danwel paard in, gaat om het even.. :+
Ik bedoel dat je niet een dier boven dingen kan plaatsen vanwege de emotionele waarde.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 16:44

Dieren hebben (vaak) ook een emotionele waarde MAAR...

Klinkt het heel banketstaaf als ik zeg "als je zo veel schulden hebt, hoe kun je dan fatsoenlijk voor je dier zorgen?!" :S

Stel mijn zadel past niet meer, dan is er volgende week een nieuwe... Of de hond moet een speciaal dieet omdat ie gevoelig is voor x... dan is het allemaal geen probleem. Maar als je al zo veel schulden hebt dat....

(Is een DA eigenlijk verplicht je te helpen als je heel veel schulden aan hem hebt openstaan of mag hij dat dan weigeren? :S)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 19:20

DatBenIkNou schreef:
Ik geloof gewoon niet zo in 'die echte armoede' . Ik zag het op de basisschool van mijn kids, een meisje in de winter op sandaaltjes met sokjes erin, steenkoud. Er was altijd wel iemand die het kind een paar schoenen van zijn eigen kind gaf waar ze uitgeroeid waren. Maar de moeder van het arme kind stak wel sigaret na sigaret op, op het schoolplein. Wat denk je wat dat kost? Een ander kind had een winterjas waar de rits van kapot was en ook dat werd geregeld door andere moeders, er kwam een nieuwe jas want de ouders konden het niet betalen...maar stonden wel met de nieuwste telefoon in hun handen en het kind had wel een playstation en alle nieuwste spellen thuis?! Dus armoede is een rekbaar begrip in mijn ogen. En ja, huisdieren houden is een luxe. Wij hebben ons ook lange tijd geen eigen paard kunnen veroorloven, dieren kosten nu eenmaal geld en zijn geen basisbehoefte.

Vanmorgen op TV eens naar "The Doctors" gekeken (tja, af en toe een freakshow moet kunnen he :p ).
Was een dame die 1 losse tand had die ze 10 jaar lang vastlijmde met superlijm (hartstikke ongezond) omdat ze... geen tandartsverzekering had en dus niet naar de tandarts kon, volgens haarzelf.
En nu was ze in de show, waar men voor haar een bezoekje aan de tandarts geregeld had, die haar een keurig stel tanden bezorgde...
Die dame had wel: een hoofd vol make up en professioneel geverfd haar...
Toen dacht ik: "als jij zo'n 2 jaar lang iedere dag 1 dollar had gespaard, of je geld niet in haarverf had gestopt, en wat minder make up had gekocht, had je al lang je tandje weer netjes in het gareel gehad, zonder dat eerst nog meer voortanden verpest waren door die lijm." :\

Maar goed, wat is wel en niet luxe... en mag iemand die uitzichtsloos arm is geen hobby (of rookverslaving) erop nahouden... wat is de grens...

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 19:29

Ik vind sowieso dat sommige mensen niet de juiste afweging nemen.

Wél roken.
Wél een grote auto.
Wél een grof stel aan dieren.
Wél de nieuwste mobiel/tablet en grote tv.
Maar géén nagel om aan hun achterwerk te krabben.
En ook dus géén dierenarts kunnen betalen voor alleen al het simpelste (een enting, castratie, baarmoeder ontsteking, oor ontsteking.)

Nee, ik vind het dan niet meer zielig in dat opzicht.

Maar misschien heeft deze man wel iets anders vreselijks mee gemaakt, waar hij niks aan kon doen?
Dan vind ik het wel erg vervelend voor hem.
Maar voor de kat is het misschien wel beter, betreft kosten voor eventuele zorg.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 21:24

khirshanta schreef:
Voor veel mensen zijn hun (huis)dieren familie, en geen goederen- zoals ze door de wet gezien worden.

Ik vind het onterecht dat dieren daarom per definitie geveild kunnen worden, of dat nou om een raskat, een paard of een muis gaat.

Als je dat echt consequent doortrekt, dan mag je dieren ook niet meer verkopen. Dat doe je immers met je familie ook niet (kinderen verkopen schijnt om de een of andere reden heel vreemd te zijn namelijk).

Want dat vind ik soms zo typisch: mensen roepen soms heel hard dat ze zoveel van hun paard houden, hij is praktisch familie. Maar vervolgens staat datzelfde paard een paar dagen later doodleuk te koop :+
En voor paard kun je ook hond, kat of ander dier invullen.

Vanwege het feit dat er gehandeld wordt in dieren, zit er een economische waarde aan. Dus... kan het geveild worden. Zo simpel is het... we werken er allemaal aan mee.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 21:31

Heel eerlijk...ik lig er niet wakker van. De schuldeisers moeten ook betaald worden voor hun geleverde diensten/goederen et (ze zijn geen sinterklaas)

Iedere euro die er afbetaald kan worden scheelt weer een euro die "wij"de maatschappij moeten ophoesten voor al die mensen. Want ergens moet het vandaan komen.

Bovendien tot een veiling komt het ook niet zomaar....daar is een heel traject aan vooraf gegaan.
(met nog tijd om je levensstijl aan te passen....) tja als mensen dat niet willen (of het lukt niet) tja dan moet je op en duur op de blaren zitten.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 10:38

Thesserd schreef:
ariat, vergelijk je een paard nou echt met een auto? Sorry hoor, maar als je je auto nodig hebt voor je werk, kan die zeker niet vervangen worden door een paard. Ff 50 km naar je werk met je paard, de hele dag daar neerzetten en dan eind van de dag weer terug op je paard? :')

Wel eens van het woord IRONIE gehoord?
Zoek de exacte betekenis maar eens op...zucht.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 10:42

slimmerik schreef:
Als er geen bieder is voor de kat dan gaat hij terug. Als eigenaars echt zo gek zijn met hun kat dan vinden ze wel een manier om het dier via via te kopen. Kunnen ze dat niet dan zal onderhoud voor de kat er waarschijnlijk ook niet af kunnen en kan beestje beter naar mensen die er wel voor kunnen zorgen.

Schuldeisers hebben nu eenmaal het recht om zoveel mogelijk terug te krijgen van hun schuld.

En mensen in de schulden hebben het RECHT humaan behandeld worden!! En dat recht preveleert nog altijd boven het recht van incasseerders. Al lappen sommige dat volledig aan hun laars...

Het kan niet zo zijn omdat mensen in de ellende zitten ze onwaardig worden bejegend of bespot. En dat zie ik in deze discussie toch aardig wat keren gebeuren.

Maar we zitten kennelijk nog in de GOUDEN EEUW. Waar je als mens werd beoordeeld op hoeveel je HAD dan ipv WIE je BENT.