Geen 4 mei voor mij....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 13:24

Lusitana schreef:
Als de dodenherdenking echt zoveel uitmaakt, waarom is er dan nog oorlog?
Je denkt dat de dodenherdenking op zich een geschiedenis les is, ipv wat er op school geleerd wordt en thuis besproken?
Dat als die wegvalt het nooit meer ter sprake komt? Veel mensen houden het met alle liefde nog levend hoor, die zijn nooit over de oorlog heengekomen, zelfs niet als ze hem niet eens hebben meegemaakt. Die zijn wel vergiftigd door ouders of grootouders.

Ik denk dat het helemaal niet slecht is om ook eens stil te staan bij het gebrek aan vrijheid van de vluchtelingen en asielzoekers bijvoorbeeld, ipv alleen je eigen vrijheid te vieren, wat je overigens op bevrijdingsdag doet.

Ik moet eerlijk toegeven dat ik nooit bewust stil ben geweest toen ik nog in Nederland woonde, omdat ik gewoon, net als nu, geen besef heb van welk om het even nationale dag, feest of droevenis, en ik heb nooit gehad dat ik nou het idee had dat ik daar iemand mee stoorde, omdat ik nl de rest van de dagen ook niet om acht uur de meest uitbundige ben. Meestal zat ik gewoon thuis te lezen of schrijven.

Voor mensen in de familie is het echter wel een grote dag (nabestaanden) en dat die daar elk jaar een hele dag ernstig mee bezig zijn en naar het graf gaan vind ik prima te snappen.

Van mij hoeft het helemaal niet afgeschaft, maar ik kan prima snappen dat anderen moeite hebben met dit nationalistische gedoe als er de rest van het jaar van alles mis is.
En daar ging het in de boodschap van deze dame in de OP eigenlijk om. Niet dat dodenherdenking maar afgeschaft moet worden of "afgenomen" zoals sommigen lijken te denken die gepikeerd reageren.

Je wilt toch niet zeggen, dat als de Nederlandse Nationale herdenking effect zou hebben dat er nergens oorlog zou kunnen zijn? want dat is wel een beetje kromme redenatie.

Ja inderdaad, we zouden vergeten.. Want dan onthoud je alleen dat wat je nodig hebt om een 6 te scoren.. Alle persoonlijke verhalen waarin de echte emotie doorklinkt zouden verdwijnen, want dat is niet belangrijk meer.. dus in no time is het net als WO1 leren op school.. En waarom zou je het thuis dan bespreken.. En wat valt er te bespreken als de informatie alleen maar bij je ouders vandaan komt.
Want wat je ouders dan weten, komt ook maar uit 1 hand..

Als er nooit nationale aandacht zou zijn geweest, dan zou een Anne Frank slechts een vage herinnering zijn. Want juist de jaarlijkse herinnering zorgt er weer voor dat mensen weer nadenken, wat was er dan gebeurd, wie waren er dan bij betrokken, hoe voelde die mensen zich.

Er zijn zo weinig herinneringen mee terug gekomen, dat het verhaal van Anne Frank, zeer waardevol is geworden.. Niet omdat het zo'n bijzonder verhaal is, ook niet omdat het zo'n extreem bijzonder meisje was, niet omdat ze een bekendheid is.. Maar omdat we haar allemaal willen blijven herinneren.

Zonder dat soort herinneringen neemt de gruwel van wat er echt gebeurd is af en wordt het slechts een verhaaltje, zonder enkele waarde.

Het precies waar jij nu je vinger op legt.. je denkt zelf heel beperkt over de 4 mei herdenkingen en wat die kunnen betekenen..

Ik denk op zo'n moment ook aan de huidige oorlogsslachtoffers, de mensen die nu ons land binnenstromen, zoals vroeger anderen moesten vluchten.. Ik denk op zo'n moment ook aan de effecten na zo'n oorlog, hoe de duitser terug gedreven werden naar Duitsland waarbij 100.000-en Duitsers nog na de oorlog hun leven verloren. En hoe dat voor de vluchtelingen nu zou moeten voelen.. want menigeen wordt uitgekotst als gelukszoeker of terrorist, terwijl ze moesten vluchten.. en wat gaan we straks doen? ze allemaal weer terugdrijven naar een verwoest land?

Als er geen belang is voor het herdenken, hoe zou ik mij dan moeten voorstellen hoe het in syrië is, hoe het is om in een verwoeste stad te leven, of er vandaan te moeten vluchten.. Hoe het is om als vreemde in een nieuw land te komen en niet welkom te zijn.

dodenherdenking is voor mij zoveel meer dan alleen maar het herdenken van de doden van WO2 of de doden van welke oorlog.. Het gaat hand in hand met vrijheid en veiligheid.

je mag het als persoon best oneens zijn met een nationale dodenherdenking, maar dat neemt niet weg dat er een belang is om het wel te doen. Ja het is een nationaal moment dat afgedwongen wordt.. Maar, zie het dan maar als terugkerend onderdeel van de lessen geschiedenis.. dan is het maar een verplicht nummertje.. Je gaat er niet dood aan als je twee minuten even niet kunt doen wat je zou willen.

Jannepauli

Re: Geen 4 mei voor mij....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 13:35

Hoe mallotig is het dat je je niet realiseert dat je hier je kop op het internet mag zetten, een papiertje met protestspreuk omhoog mag steken, dankzij vele getraumatiseerde slachtoffers en doden. Voor jou geen 4 mei ? Wil je het verschil maken? Ga dan daarheen waar je protest méér zin heeft. Dan zul je ervaren wat vrijheid werkelijk is, voordat je kop eraf gehakt wordt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 14:25

Anne Frank is tot in de verste hoeken van de wereld bekend en zelfs geliefd, en niet omdat Nederlanders dodenherdenking hebben.

Ik zal op een andere manier duidelijk maken wat ik bedoel:

Als ik ergens een monument zie, ga ik lezen wat er bij staat, ook als het in een andere taal is, en proberen op te maken wat het verhaal erachter is. Op dat moment sta ik dus bij het gebeuren stil en als ik met iemand anders ben, zullen we het er ook over hebben en als het indrukwekkend genoeg is, zit het dan ook wel in mijn geheugen gegrift (zoals een begraafplaats van kinderen) en dan heb ik het er later ook wel eens over.
Als je elk jaar een ritueel uitvoert wil dat niet automatisch zeggen dat je je bewust bent van de boodschap.
Die is alleen duidelijk voor mensen die het willen begrijpen.

Als je tegen wil en dank naar een gebedshuis wordt gesleurd "omdat het nu eenmaal moet" zul je bar weinig tot niets mee krijgen van de boodschap die men daar probeert mee te geven (wellicht verzet je je daar juist nog extra tegen) en je wordt er ook niet plots een beter mens van.
Dat is anders voor mensen proberen de boodschap te begrijpen. Die hebben daar feitelijk niet eens een gebedshuis voor nodig, maar voor wie daar wel steun in vinden is het prima dat ze bestaan.

Zo is ook de boodschap van de dodenherdenling echt niet vanzelfsprekend aangekomen omdat je een ritueel uitvoert. Mensen moeten er voor kiezen om een boodschap te willen begrijpen.

Met andere woorden, als de dodenherdenking jou wel wat zegt omdat je er op een bepaalde manier mee bezig bent, heb je de boodschap begrepen, maar die kun je niet een ander laten begrijpen door ze simpelweg een ritueel te laten uitvoeren.
Andersom hebben mensen die de boodschap begrijpen ook niet allemaal echt een ritueel nodig.
En dan zijn er mensen die verplicht het ritueel uitvoeren maar niks hebben met de boodschap of deze niet begrijpen.
Nu doet men alsof je deugt als je dat ritueel maar uitvoert en niet deugt als je het niet doet, terwijl de boodschap en hoe goed je als mens bent, feitelijk los staat van een ritueel.

Overigens vindt ik dat fatsoen en respect een rol speelt in hoe je er mee omgaat in je omgeving, het is namelijk niet overal even beladen, maar hoe je je er over uit moet vrij zijn.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 14:29

Het ritueel kan mensen wel tot begrip stimuleren.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 14:45

KimD schreef:
Zeker wel, maar ik geef niks om de mensen die erom gevochten hebben. Ja dankjewel, hier heb je een bloemenkrans en twee minuten stilte. Vind het interessant om te zien op tv, maar voel daar verder geen emoties bij. Geen medeleven of
Verdriet. Sneu dat mensen het leven hebben moeten laten, maargoed dat was niet anders. Als hij de oorlog uitbreekt moeten We er ook wat mee, moeten we nog een dag eraan besteden. Nog een dag die We dubbel betaald krijgen of vrij, want dat interesseert de meeste menSen het meest, mij dus ook overigens.

Die mensen hebben er niks meer aan dat We ze herdenken, en de meeste familieleden leven ook al niet meer.

Ik wil jou aanraden eens een bezoek te brengen aan Auschwitz en dan nog eens na te denken over bovenstaande uitspraak.
'Sneu dat mensen het leven laten maar dat was niet anders'..... triest dat je dat op kunt schrijven.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 14:59

Sheran schreef:

Zeker, als er al interesse is. Er moet toch een bepaalde gewilligheid van de persoon uitgaan.
Alleen deelnemen aan een ritueel zorgt niet voor doorgronden van de achtergrond ervan.

Iemand tot een ritueel verplichten zorgt eerder voor afsluiten en verzet dan mee gaan voelen.

En als iets moet, waar zit je dan met je vrijheid, want dat lijkt dan meer een dictatuur....

Men kan hopen dat mensen willen blijven deelnemen en door uitleg ook mensen daartoe stimuleren, en men kan zelf trouw deelnemen, maar het opleggen aan anderen en dan denken dat er dan vanzelf iets goeds uit komt, klopt niet.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 15:19

KimD schreef:
Die mensen hebben er niks meer aan dat We ze herdenken, en de meeste familieleden leven ook al niet meer.

8)7
Moet je eens gaan praten met mensen uit de Joodse gemeenschap. Hoezo de meeste familieleden leven niet meer. Als je alleen kijkt naar de joodse mensen dan wil je niet weten hoeveel leed en verscheurde familie's er zijn door wat er in de oorlog gebeurd is. Ja, de generatie's erna hebben er nog steeds mee te maken.

Prima als je niks hebt met 4 mei, dat moet iedereen voor zichzelf weten. Maar zet dan geen dingen neer die kant noch wal raken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 15:30

Wisten jullie dat wij in België, sinds 1928, dagelijks de doden van de eerste WO herdenken dmv de Last Post onder de Menenpoort te Ieper? Zoveel jaren later zakken massa's Britten nog af om In Flanders Fields hun doden te herdenken. Blijkbaar is voor veel mensen het herdenken van slachtoffers toch wel heel belangrijk.
http://www.lastpost.be/nl/plechtigheid/deelname

Ik ben ooit in Normandië op zo'n kerkhof geweest en ook al kende ik nooit oorlog, toch wordt ik stil van al die doden die daar liggen en snap ik niet waarom mensen mekaar blijven de duivel aan doen.

Dus ja, herdenken is belangrijk, omdat we nooit mogen vergeten hoe gruwelijk een oorlog is. Het maakt me niet uit of we daarmee nu 1 of 100.000 (of meer) kunnen tegen houden om te vechten, ieder mens dat tot het besef komt dat er bij een oorlog alleen maar verliezers zijn, is een winst voor de vrede.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 15:30

Lusitana schreef:
Sheran schreef:

Zeker, als er al interesse is. Er moet toch een bepaalde gewilligheid van de persoon uitgaan.
Alleen deelnemen aan een ritueel zorgt niet voor doorgronden van de achtergrond ervan.

Iemand tot een ritueel verplichten zorgt eerder voor afsluiten en verzet dan mee gaan voelen.

En als iets moet, waar zit je dan met je vrijheid, want dat lijkt dan meer een dictatuur....

Men kan hopen dat mensen willen blijven deelnemen en door uitleg ook mensen daartoe stimuleren, en men kan zelf trouw deelnemen, maar het opleggen aan anderen en dan denken dat er dan vanzelf iets goeds uit komt, klopt niet.

Daar ben ik het mee eens hoor. Maar juist daarom vind ik het wel goed dat er een ritueel ís waar je aan mee kán doen en waardoor je gestimuleerd kan worden.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 15:43

Goof schreef:
KimD schreef:
Zeker wel, maar ik geef niks om de mensen die erom gevochten hebben. Ja dankjewel, hier heb je een bloemenkrans en twee minuten stilte. Vind het interessant om te zien op tv, maar voel daar verder geen emoties bij. Geen medeleven of
Verdriet. Sneu dat mensen het leven hebben moeten laten, maargoed dat was niet anders. Als hij de oorlog uitbreekt moeten We er ook wat mee, moeten we nog een dag eraan besteden. Nog een dag die We dubbel betaald krijgen of vrij, want dat interesseert de meeste menSen het meest, mij dus ook overigens.

Ik wil jou aanraden eens een bezoek te brengen aan Auschwitz en dan nog eens na te denken over bovenstaande uitspraak.
'Sneu dat mensen het leven laten maar dat was niet anders'..... triest dat je dat op kunt schrijven.

Daar ben ik geweest, ook kijk ik graag de documentaires op TV, maar buiten het feit dat ik het reuze interessant vind, doet het me emotioneel niks. Goed dat die mensen gevochten hebben en gesneuveld zijn voor het leven wat we nu hebben. Maar ik leef nu en in ons huidige leven hebben we hele andere problemen, geen oorlog in ons land, maar wel andere dingen waar we ons zorgen om zouden kunnen maken. Maar daar steken we liever de kop voor in het zand.

Ik ben inderdaad in de veronderstelling dat over 10 of 20 jaar er geen dodenherdenking meer zal zijn. Er zal gewoonweg geen tijd meer voor zijn. Er is geen een bedrijf hier in de buurt waarvan ik weet dat alles laat vallen, ook bij ons in het dorp niet.

Ik denk dat als er een (anonieme) poll zou zijn wie wel en wie niet erbij stilstaat de uitkomst wel eens (voor jullie) verrassend slecht zou kunnen zijn. Mits alle heilige boontjes ook eerlijk zouden stemmen. Want nogmaals, in mijn omgeving ken ik niemand die daaraan mee doet. Enkel een paar bejaarde mensen in het dorp die naar de kerk gaan.

Ik heb er overigens geen problemen mee dat het wél is, maar er wordt altijd gedaan alsof je godszonde begaat als je niet meedoet.

Wij mensen vinden het gewoon prachtig om overal een dag van te kunnen maken, want de rest van het jaar hoeven we er dan niet bij stil te staan!

Secretaressedag bijvoorbeeld, hartstikke leuk voor die secretaresses, maar de rest van het jaar zijn ze er ook. Flauw voorbeeld, maar het maakt mijn punt wel duidelijk.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 15:48

maar wat heeft naar de kerk gaan met een dodenherdenking te maken KimD?
En die dag is er niet om het voor de rest van het jaar te vergeten. het is er juist dat het voor de komende generaties nooit vergeten gaat worden dat die mensen zijn gestorven voor ONZE vrijheid van nu. Dat is iets wat niet vergeten moet worden en daarom is er een dodenherdenking. Als al die mensen niks hadden gedaan waren we misschien wel nogsteeds onderdrukt. Dus je kan die mensen niet zomaar vergeten....

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 15:56

4 mei herdenken hoort bij je opvoeding. Iets wat je als jong kind al meekrijgt. Daarna ga je je pas bedenken wat er allemaal is gebeurd voordat wij vrij waren.
Zelf ben ik naar een concentratiekamp geweest en heeft mij anders leren kijken naar deze dagen

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 15:58

Goh dan heb je echt en heel andere buurt dan ik, KimD. Ik heb in 3 verschillende steden gewoond en ik ken niemand die er niet aan doet.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 16:02

Sheran schreef:
Goh dan heb je echt en heel andere buurt dan ik, KimD. Ik heb in 3 verschillende steden gewoond en ik ken niemand die er niet aan doet.

Zuid-Limburg, je zal er maar wonen. ;)

Purny, inderdaad vanuit school meegekregen, thuis ook niet. Zoals al eerder genoemd, mijn opa, maar toen ik voor mezelf mocht denken en doen daar geen aandacht aan besteed.

Het is overigens niet alleen 4 Mei, ik vier of herdenk niks.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 16:37

Ik ken ook niemand die niet aan dodenherdenking doet :? Bij ons in het dorp staan er toch zo'n 500 mensen wel bij het monument op 4mei, waarvoor de enige doorgaande weg wordt afgesloten op dat tijdstip. Alle winkels sluiten om 19.00 en er zijn na acht uur ook geen (sport)verenigingsactiviteiten meer.

Toen ik nog thuiswoonde moest ik ook voor acht uur thuis zijn op 4mei om met de familie op de bank naar de dam te kijken. Ik vond en vind het nog altijd erg indrukwekkend :) het is eigenlijk ook nog nooit bij me opgekomen om deze traditie te laten varen :D

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 16:42

Het is toch zo simpel: het feit dat deze dame dit allemaal kan zeggen zonder opgepakt te worden is mede te danken aan hen die vielen. Zij hebben gestreden voor onze vrijheid. Fysieke vrijheid en vrijheid van meningsuiting. Dat wat de dame niet wil, is dat wat het haar mogelijk maakt.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 16:45

Zo ver ik weet is dodenherdenking ook voor de joden en andere mensen die zijn vermoord door de nazi's. Ook in de andere oorlogen worden er onschuldige mensen vermoord, die nergens voor hebben gekozen. We moeten dit elk jaar herdenken om er voor te zorgen dat het nooit meer gebeurd, want het is dichterbij dan je denkt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 16:47

eclair98 schreef:
Zo ver ik weet is dodenherdenking ook voor de joden en andere mensen die zijn vermoord door de nazi's. Ook in de andere oorlogen worden er onschuldige mensen vermoord, die nergens voor hebben gekozen. We moeten dit elk jaar herdenken om er voor te zorgen dat het nooit meer gebeurd, want het is dichterbij dan je denkt.

Het gebeurt nog steeds.

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 17:11

eclair98 schreef:
Blijkbaar toch niet dichtbij genoeg, getuige de weerstand die mensen hebben tegen de komst van vluchtelingen. Want dat zullen wel allemaal gelukszoekers zijn.-O-

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 17:16

Sleeper schreef:
KimD schreef:

8)7
Moet je eens gaan praten met mensen uit de Joodse gemeenschap. Hoezo de meeste familieleden leven niet meer. Als je alleen kijkt naar de joodse mensen dan wil je niet weten hoeveel leed en verscheurde familie's er zijn door wat er in de oorlog gebeurd is. Ja, de generatie's erna hebben er nog steeds mee te maken.

Prima als je niks hebt met 4 mei, dat moet iedereen voor zichzelf weten. Maar zet dan geen dingen neer die kant noch wal raken.

Kijk alleen al naar het programma Internetpesters van Peter R. de Vries van afgelopen zondag... om te kotsen hoe er nu nog met Joodse mensen om wordt gegaan. In Nederland nota bene... :x

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 18:28

Er word hier genoemd dat geen 1 bedrijf alles laat vallen....

Ik werk bij de MCdonalds (je moet iets soms) en gisteren was het hier om 20.00 doodstil. De gasten waren stil, geen piepen of machines, iedereen stond stil bij de mensen die gevallen zijn. Ik vind het een mooi iets dat we dit deden. Maar herdenken is voor mij persoonlijk een heel belangrijk iets. Niet enkel de mensen van WO2 maar iedereen die in de strijd voor vrijheid is gevallen. Mijn vriend zit bij defensie maar ook juist "onze jongens" strijden vandaag de dag nog boor vrijheid, ook in andere landen. Dus ook daar sta ik bij stil.

Ben dan ook redelijk emotioneel weer aan het werk gegaan. Dodenherdenking en stilstaan bij vrijheid is niet alleen van toen, maar ook van nu.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 18:38

De NS heeft ook alle treinen om 20:00 uur stilgezet, net als dat best heel veel bedrijven aan dodenherdenking doen. Alleen merk je daar als gewone mens niet per se wat van.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 18:43

Zelfs op Schiphol was er twee minuten stilte en stegen er geen vliegtuigen :j hier gaan ook alle winkels om 19.00 dicht, maar weet niet of dat overal is.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 19:26

Bij Albert Heijn ook. 1x meegemaakt om 5 voor 8 gaat iedereen naar de kantine en om 8nuur is iedereen stil. Simpel.

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 20:08

Bij ons wordt ook altijd de Dorpsstraat afgezet.
Ik heb gisteren het taptoesignaal gegeven, en bij het defilé langs de graven merk je altijd pas echt goed hoe veel mensen er eigenlijk zijn.
Pas toen we ons hele programma twee keer gespeeld hadden, was iedereen de begraafplaats op.
Nou moet ik zeggen dat ik om acht uur zelf er niet zo zeer bij stil sta, aangezien ik dan vooral aan het opletten ben wanneer we in moeten zetten met het Wilhelmus.
Dus ik herdenk alle slachtoffers altijd als ik weer thuis ben, want ook ik ( als jonge generatie) vind het belangrijk dat er herdacht blijft worden.