Bokt exit poll referendum Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bokt exit poll referendum wat heb je gestemd?

Poll eindigt op

Ja
121 (18%)
Nee
306 (46%)
Niet gestemd
238 (35%)

Totaal aantal stemmen: 665

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 23:15

Ik heb niet gestemd omdat ik tegen deze opzet van het referendum ben. En de problemen die deze uitslag opleveren bevestigen dat alleen maar, ik kan daarom prima met deze uitslag leven. Nu mag de politiek de problemen die ze zelf gecreëerd hebben gaan oplossen, succes...

En de bovenstaande discussie over TTIP bevestigen het alleen maar weer. Hoe wil je een raadgevend referendum houden over een onderwerp dat nog helemaal niet in de kamer behandeld is? Dus als je al een referendum wilt, dan is het misschien wel handig om te wachten tot er een uitkomst van de kamerbehandeling is. Dan weet je tenminste wat de uitkomst van die behandeling is :)*

En dat is dan nog los van het feit dat het misschien best wel dom is om een mening te hebben over een niet bestaand verdrag. Er wordt op dit moment nog volop onderhandeld over dit verdrag en zolang er nog onderhandeld wordt, weet je nog niet wat de uitkomsten zijn en dus ook niet of je daar voor of tegen moet zijn. Vooral omdat dit soort onderhandelingen vooral achter gesloten deuren gevoerd worden, juist omdat je als partij in de onderhandelingen je onderhandelingsruimte niet vooraf weg wilt geven. En zolang je nog niet weet wat de feiten van dit verdrag zijn, kunnen de reacties maar van twee plekken wegkomen, of uit de onderbuik of vanonder een aluminium hoedje...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 06:56

Aangezien TTIP hier ook ter sprake komt zal ik het topic wat ik gisteren heb aangemaakt hier ook even plaatsen :)
[NM] Binnenkort referendum TTIP? Weet jij wat het inhoudt?

Zoals ik in het andere topic ook al zeg; het CETA verdrag ligt al klaar, en dat is minstens zo gevaarlijk als TTIP := Ergens eind 2016 wordt dit ondertekend en dat moeten we voorkomen.

Sammie

Re: Bokt exit poll referendum Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 08:11

Karl, ik ben eigenlijk wel wat er volgens joudan nnog zodanig aangepast zal worden waardoor de inhoud nog drastisch kan veranderen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 10:38

Sammie, ik zou het knap vinden als jij de integrale teksten van het verdrag hebt, waarin alle afspraken exact beschreven staan.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 10:46

Dat is nu niet echt een antwoord op mijn vraag, Karl :)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 12:05

Dat is het enige juiste antwoord. Zolang je niet weet wat er in het akkoord staat, kan je ook niet zeggen wat aangepast zal worden. En om te weten wat er in het akkoord staat, heb je toch echt die teksten nodig.

Dat er allerlei alu-hoedjes- en onderbuik-sites zijn, die wel even zullen vertellen wat erin staat en ook wel even zullen duiden wat dat betekent (Zoals bij het Oekraïne verdrag, waarin niks is opgenomen over toetreding tot de EU, wat volgens dit soort sites juist bewijst dat ze gaan toetreden 8)7 ), wil niet zeggen dat dit ook al bekend is. Ook al zijn er wat tussenresultaten naar buiten gekomen, dat wil niet zeggen dat die ook allemaal in het uiteindelijke verdrag terecht komen. Het idee achter onderhandelen is namelijk dat je als beide partijen dingen weggeeft en daar ook weer iets voor terugkrijgt. En het kan dus prima dat er vanuit die deelakkoorden iets weggegeven wordt, om ergens anders iets terug te krijgen. Je zal echt moeten wachten op de uiteindelijke inhoud van het akkoord, voordat je er iets zinnigs over kan zeggen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 12:22

Karl, nogmaals, het CETA verdrag (vergelijkbaar met ttip) ligt al helemaal klaar.
Hier kun je alle info vinden, inclusief de rapporten en de link naar het document, wat al helemaal klaar is en voor iedereen te lezen: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Compreh ... _Agreement

Het ttip verdrag ligt ook al voor een groot deel klaar.
Van wikipedia:
Citaat:
Er is kritiek dat de overeenkomst wordt gemaakt in geheime onderhandelingen.[19] Ook wordt de overeenkomst gemaakt met de medewerking van consultants, die voor bedrijven werken.[19] Tot 2014 werden de onderhandelingen in het geheim gevoerd. Pas nadat een eerste reeks documenten was gelekt[20], besloot de EU-Commissie tot een gedeeltelijke publicatie van EU-voorstellen (EU position papers en textual proposals). De effectieve onderhandelingsteksten (consolidated texts) zijn echter zelfs voor parlementsleden slechts beperkt toegankelijk, en onder strikte voorwaarden

Vind jij dat niet ook een beetje vreemd 8)7
Het parlement krijgt uiteindelijk het verdrag onder zijn neus geduwd, moet ja of nee stemmen, en that's it. Heel slim van die Amerikanen, want zo hebben wij burgers geen tijd om te protesteren of onze stem op een andere manier te laten horen.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 08-04-16 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 12:28

Ik lees enorm veel over TTIP, 12 onderhandelingsrondes, dan zit het 'm in de details. Het verdrag bestaat wel, enkel is nog niet geimplimenteerd. Maar dat het er gaat komen is haast wel een feit te noemen. Háast, want men is vergevorderd nog bezig. Jij beweert stellig dat er nog geen feiten bekend zijn van dit verdrag, ik lees overal toch anders en een aantal onderdelen zijn al zo goed als klaar en duidelijk. Dan is er wellicht nog geen 1000 pagina's verdrag met alle handtekeningen te vinden op internet, veel van de inhoud van TTIP etc wel en de vrees voor bepaalde inhoud lijkt mij gegrond. Incl. bewijs hoe het uit kan pakken uit het verleden (Canada).

Als jij dat af wil doen als onderbuikjes vind ik dat ondermijnend naar dergelijke instanties, waarvan diverse instanties gewoon een volwassen organisatie zijn. Als jij vervolgens de alu-hoedjes aan wil dragen komt het op mij over alsof jij meer zou kunnen weten waar men gedurende die 12 onderhandelingsrondes nog geen duidelijke klappen op heeft kunnen slaan. Resumerend mijn vraag dus :)

Ik denk dat men er nu júist wat over moet zeggen dmv dit willen we liever niet en dit vinden we niet erg. Dat in een (1) referendum gieten zal moeilijk zijn (als dat überhaupt nodig is), maar liever nu dan straks de put dempen als het kalf er onder ligt. Nu kan er dus nog onderhandeld worden :)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 12:48

Sammie:

Citaat:
besloot de EU-Commissie tot een gedeeltelijke publicatie van EU-voorstellen (EU position papers en textual proposals). De effectieve onderhandelingsteksten (consolidated texts) zijn echter zelfs voor parlementsleden slechts beperkt toegankelijk, en onder strikte voorwaarden

Hoezo zijn de feiten bij ons als grote publiek bekend? Wat er werkelijk en feitelijk in het verdrag staat is gewoon niet bekend en op het moment dat jij beweert dat het wel zo is, blaat je gewoon vanuit je onderbuik, want jij weet dat ook niet.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 12:54

Zeg, Karl.. Ik beweer nergens dat het wel zo is, ik zeg 'ik lees overal toch anders en een aantal onderdelen zijn al zo goed als klaar en duidelijk', maar als je niet verder wil komen dan geblaat uit een onderbuik, dan niet. Ik probeer zo open mogelijk informatie te winnen van alle kanten, jij schopt. Dan win ik die informatie wel elders.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 08-04-16 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 12:59

Karl66 schreef:
Dat is het enige juiste antwoord. Zolang je niet weet wat er in het akkoord staat, kan je ook niet zeggen wat aangepast zal worden.

Zolang het nog in onderhandeling is kan niemand er wat over zeggen want dat is nog niet bekend. Zodra het uitonderhandeld is, kan er eigenlijk niets meer veranderd worden want de onderhandelingen zijn voorbij. Een mooi 1-2-tje waarmee de kritiek is neergeslagen. En dan kun je zoals bij dit verdrag geen nuance meer aangeven, maar alleen maar het geheel verwerpen. De tegenstemmers die tegen zijn vanuit egoistische / xenofobe motieven Oekraine zo ver mogelijk buiten de deur willen houden, zijn niet te onderscheiden van de tegenstemmers die Oekraine juist op een effectievere manier willen helpen en vooral bang zijn dat dit leidt tot voordeel voor de verkeerde partijen. Nogal een andere insteek.

Een weg uit dit dilemma is om juist op tijd de overwegingen vrij te geven en terug te keren naar werkelijk overleg en debat (toch een beetje het idee achter de democratie / stem des volks) om zo de discussie daadwerkelijk, en openlijk, te voeren. Dat we dus echt kunnen nadenken en ons uit kunnen spreken over wat we nou willen. Het zou een verfrissend idee kunnen zijn.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 13:52

Vandaar dat er achteraf toch nog een aantal aanpassingen aan het CETA verdrag zijn gedaan, juist omdat een aantal lidstaten dat aangepast wilde hebben. Sammie, hoe wil je informatie inwinnen over iets dat nog niet bekend is? De enige manier om dat te doen is naar aluhoedje- en onderbuiksites gaan, die alvast wel even willen vertellen wat erin staat. Die zijn namelijk niet geïnteresseerd in het feitelijke verdrag, alleen maar in hun gelijk dat de EU en de VS verderfelijke staten zijn.

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 09:37

Oekraïnse premier Jatsenjoek is afgetreden.