Zo ziet de wereld eruit als je autistisch bent.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 12:31

Ik vind het nou niet echt een handig filmpje. Iedere autist is volgensmij weer heel anders en daarom geeft het dus ook niet echt een goed voorbeeld. Die gevoeligheid voor prikkels heeft bijvoorbeeld niet iedereen... en sommige mensen die geen autisme hebben, hebben dat juist weer wel.

Ik vind dat erg veel mensen tegenwoordig wel een stoornis o.i.d hebben en word er een beetje moe van eigenlijk. Veel mensen gebruiken het ook maar als excuus om zich zo t gedragen. Mijn broertje heeft bijvoorbeeld autisme en bij bepaalde dingen kan ik begrijpen dat hij het niet snapt, maar hij maakt het zichzelf wel erg makkelijk vaak door maar te zeggen dat het door de autisme komt... daar gruwel ik wel een beetje van

Ik vind gewoon dat autisme, adhd, add, enz bepaalde kenmerken zijn van iemand die in onze maatschappij niet altijd gewenst zijn, maar ik vind het geen stoornis.
Je bent tegenwoordig een uitzondering als je geen etiketje op geplakt hebt.

purny

Re: Zo ziet de wereld eruit als je autistisch bent.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 12:48

Het is vaak hoe je je er zelf instaat. Ik had toen ik nog niets van m'n beperking af wist een klasgenootje met diabetes. De hele klas heeft ten treure moeten horen dat ze diabetes had. Ongeveer 3 keer per week vertelde ze wel dat ze diabetes had.
Ik gebruik m'n beperking niet als excuus. Maar mocht er nou uitkomen dat ik ADD heb dan gaat er wel een mail naar m'n arbeidsdeskundige van het UWV.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-16 14:19

Nou, mijn autisme wordt juist als excuus voor me gebruikt op school :') Telt dat ook :')

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 14:48

eclair98 schreef:
<KNIP>
Dat filmpje is natuurlijk niet een 1 op 1 weergave, maar ik vind het opzich wel een goed voorbeeld. Natuurlijk, niet iedereen heeft dezelfde kenmerken, maar autisme is een stoornis in het verwerken van prikkels en dit is daar een voorbeeld van :Y)

Precies dit! Ik heb ook een forse autist in de familie en die verwerkt de prikkels door er achteraf tot in de kleinste details 25/50/100 keer over te beginnen. Elke keer weer over dat voor jou niet ter zake doende detail. Als je niet weet dat dit zijn coping wijze is dan krijg je na 10 5 2 minuten de neiging om hem te wurgen.....of zijn stembanden te blokkeren met een strijkijzer of zo. :D Als je het wel weet is het iets beter hanteerbaar....iets.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-16 15:27

Moet je nagaan hoe het in zijn eigen hoofd er aan toe gaat :oo Ik snap je punt, ik hoor het veel van mensen, ook afgelopen week weer hard laten vallen door mensen, maar het is zo vermoeiend voor je zelf ook!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 15:45

Hier een ADHDer en voor mij is het filmpje ook heel herkenbaar. Ook ik registreer al die dingen. Hoor, ruik en zie al die dingen te gelijk en raak overprikkelt. Alleen ik wordt dan ontzettend druk :').

Voor mij is mijn ADHD geen stoornis, het geeft mij vele voordelen (ik ben altijd diegene die alles weet omdat ik alles tegelijk hoor, registreer en opsla) maar ook heel wat nadelen. Het kan moeilijk zijn om met mij te leven... Maar bedenk je maar eens hoe moeilijk het moet zijn om mij te zijn :+. Voor mij is het geen excuus, maar in sommige gevallen waarschuw ik mensen wel dat ik het heb :).

Ik heb heel veel respect voor mensen met autisme, ADHD of ADD die alles op de rit hebben en bij wie alles van een leien dakje gaat. Bij mij is dat nog lang niet het geval, maar we komen er wel :)

En ja, mensen hebben altijd een mening klaar als ze een druk of boos kindje zien, maar even nadenken voor je reageert is schijnbaar heel moeilijk tegenwoordig :n.