Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Kinke schreef:Dan zou ik toch maar eens lezen/luisteren wat thieme er allemaal uitkraamt, misschien dat je dan ook wat begrip voor sommige veehouders hebt.
Kinke schreef:Desiree schreef:Heb ik dan geen begrip voor veehouders?
Ik gaf ook een optie voor de reden waarom een koe haar kalf aanvalt. Ik zette het niet neer als stelling.
Ik reageerde op Bowen![]()
Probleem is, dat wanneer jij dat als optie neerzet, de anti veehouderij mensen dit oppikken als DE reden
Kinke schreef:Desiree schreef:Het zijn volgens mij geen normale omstandigheden.
Wat zijn geen normale omstandigheden?
Thioro schreef:Maargoed, misschien wilde ze gewoon spelen met het kalf en vinden kalveren vliegen leuk.
Thioro schreef:Wat is er volgens jou niet normaal aan een natuurlijke geboorte in een weide of ruime stal?
Dat je het niet wil geloven is je goed recht maar daarom is het niet onmogelijk.
De koeien die ik het heb zien doen stonden in ruime afkalfboxen op stro, niet gehinderd door mensen of andere opdringerige koeien.
Maargoed, misschien wilde ze gewoon spelen met het kalf en vinden kalveren vliegen leuk.
Niello schreef:Bij een paarden melkerij worden de veulens toch ook niet direct weggehaald bij hun moeders? Vind dat de kalveren op een zelfde manier behandeld moeten worden. Weet uit ervaring dat het weghalen van de kalveren direct na de geboorte veel stress oplevert bij de moeders. Het omver lopen van het kalf kan voorkomen worden Door deze samen met de moeder een tijdje in een aparte box te zetten.
Kinke schreef:Dan zou ik toch maar eens lezen/luisteren wat thieme er allemaal uitkraamt, misschien dat je dan ook wat begrip voor sommige veehouders hebt.
Overigens, Limousin is een vrij rustig ras.
Desiree, dat is een aanname, dat eventueel agressief gedrag van de koe t.o.v. het kalf voort kan komen door de manier waarop vee gehouden wordt. Kan net zo goed voortkomen uit hormonen die op hol zijn geslagen. Hebben hier ook wel eens een koe gehad die compleet doordraaide na het afkalven. Ze had een tweeling gekregen, geen zware bevalling, integendeel. Hebben alle zeilen bij moeten zetten om te voorkomen dat ze de kalfjes dood maakte. Arme beestjes kregen o.a. vliegles van haar. Haar uiteindelijk zo kunnen vastzetten dat ze gewoon niets meer kon beginnen en de kalfjes deden gelukkig nog steeds pogingen om de bar te vinden. Nadat ze een tijdje hadden gedronken kalmeerde ze en daarna was het goed. Ook een koe gehad die kalf totaal niet interessant vond, ondanks de zeer goede moedereigenschappen van dit ras. En we hebben het hier niet over een doorgefokt ras, maar een ras wat gewoon nog zeer dicht bij de natuur staat.
En die opmerkingen van Bowen over denken in mogelijkheden ipv onmogelijkheden, daar ben ik nu wel klaar mee. Niet alles wat je wilt is mogelijk, zo zit de wereld niet in elkaar.
Desiree schreef:Waarom lukt het anderen wel? Omdat ze misschien een lening krijgen van de bank, of omdat ze al hun spaargeld erin stoppen maar dan mag er ook niets mis gaan, of omdat ze een risico durven te nemen wat anderen niet durven te nemen.
Kinke schreef:Daar ga je alweer, hoezo 'om niet te hoeven luisteren naar wat gezegd wordt'?
Ik geef een aantal voorbeelden uit de praktijk, maar dat is blijkbaar 'niet luisteren'.
Overigens hoeven wij niets aan te passen, onze kalveren blijven een half jaar bij de koeien. Bij ons is het een uit de hand gelopen hobby, we hoeven geen melk te leveren. Waarom lukt iets de een wel en de ander niet? De een heeft geld ervoor? Meer personeel ervoor? Of die vindt meer uitval van kalveren geen probleem? Weetikveel. Er zijn ook veehouders die het geprobeerd hebben maar er mee gestopt zijn. Wat vind je daar dan van?
Kinke schreef:Er zijn ook veehouders die het geprobeerd hebben maar er mee gestopt zijn. Wat vind je daar dan van?
Kinke schreef:Tja, maar dat is de realiteit, die inkooporganisaties verdienen verschrikkelijk veel geld. Ik zie het nog niet veranderen, zou niet weten hoe. Zuivel is bizar goedkoop, een pak biologische melk voor nog geen euro, idioot gewoon. (niet biologisch is net zo belachelijk goedkoop overigens).