#kalverliefde

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 19:52

Zou ik niet te luid roepen Desiree. Je hebt lompe koeien die gewoon bovenop hun kalf neerploffen 'hup, hier ga ik even herkauwen', dat is dan idd min of meer onbewust.
Maar ik heb ook al koeien serieuze pogingen zien doen om hun kalf dood te drukken tegen de muur of de grond. En het zou hen ook gelukt zijn moesten we koe niet op andere ideeen gebracht hebben, kalf konden we toen ook maar beter weghalen.
Meestal waren het vaarsjes die moeite hadden met hun kalf, na een keizersnede of zware kalving. Ze waren er bang van of beschouwden het als een indringer, niet gezond voor het kalf.
Ik heb het bij vleesvee zien gebeuren.

Desiree

Re: #kalverliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 20:02

Dat is gestoord gedrag want het is niet natuurlijk voor een dier om zijn eigen jong te doden. En dit gedrag kan wel eens voortkomen uit de manier waarom vee gehouden wordt. Niet dat ik daarmee iemand wil beschuldigen of zo. De veehouderij is gewoon compleet uit de kluiten gegroeid en daarmee de problemen die er uit voortkomen. Allemaal problemen die men op de voorhand niet had voorzien.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 20:19

Dan zou ik toch maar eens lezen/luisteren wat thieme er allemaal uitkraamt, misschien dat je dan ook wat begrip voor sommige veehouders hebt.
Overigens, Limousin is een vrij rustig ras.
Desiree, dat is een aanname, dat eventueel agressief gedrag van de koe t.o.v. het kalf voort kan komen door de manier waarop vee gehouden wordt. Kan net zo goed voortkomen uit hormonen die op hol zijn geslagen. Hebben hier ook wel eens een koe gehad die compleet doordraaide na het afkalven. Ze had een tweeling gekregen, geen zware bevalling, integendeel. Hebben alle zeilen bij moeten zetten om te voorkomen dat ze de kalfjes dood maakte. Arme beestjes kregen o.a. vliegles van haar. Haar uiteindelijk zo kunnen vastzetten dat ze gewoon niets meer kon beginnen en de kalfjes deden gelukkig nog steeds pogingen om de bar te vinden. Nadat ze een tijdje hadden gedronken kalmeerde ze en daarna was het goed. Ook een koe gehad die kalf totaal niet interessant vond, ondanks de zeer goede moedereigenschappen van dit ras. En we hebben het hier niet over een doorgefokt ras, maar een ras wat gewoon nog zeer dicht bij de natuur staat.
En die opmerkingen van Bowen over denken in mogelijkheden ipv onmogelijkheden, daar ben ik nu wel klaar mee. Niet alles wat je wilt is mogelijk, zo zit de wereld niet in elkaar.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 20:20

Netjes verwoord Kinke!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 20:27

Kinke schreef:
Dan zou ik toch maar eens lezen/luisteren wat thieme er allemaal uitkraamt, misschien dat je dan ook wat begrip voor sommige veehouders hebt.

Heb ik dan geen begrip voor veehouders?

Ik gaf ook een optie voor de reden waarom een koe haar kalf aanvalt. Ik zette het niet neer als stelling.
Laatst bijgewerkt door Desiree op 17-03-16 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 20:28

Konijnen doden hun jongen als er een vreemde geur aan zit. Reeen laten het in dat geval achter om te verhongeren.
Katten en honden doden en eten soms hun jongen vlak na de geboorte.
Merries slaan soms hun veulen weg en moet je begeleiden bij het laten drinken.
Koeien hebben soms moeite om aan hun kalf te wennen.
Vrouwen vermoorden soms hun baby.

Het is niet gangbaar maar het kan wel gebeuren, ook bij normale dieren in normale omstandigheden.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 20:29

Het zijn volgens mij geen normale omstandigheden.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 20:30

Desiree schreef:

Ik gaf ook een optie voor de reden waarom een koe haar kalf aanvalt. Ik zette het niet neer als stelling.

Ik reageerde op Bowen :D
Probleem is, dat wanneer jij dat als optie neerzet, de anti veehouderij mensen dit oppikken als DE reden ;(

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 20:30

Desiree schreef:

Wat zijn geen normale omstandigheden?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 20:34

Kinke schreef:
Desiree schreef:

Ik reageerde op Bowen :D
Probleem is, dat wanneer jij dat als optie neerzet, de anti veehouderij mensen dit oppikken als DE reden ;(

Oke.
Ik probeer het van alle kanten te belichten. De anti veehouderij mensen zijn vaak niet geheel op de hoogte van de gang van zaken en ik krijg wel eens de indruk dat ze dat ook helemaal niet willen. Mensen staan soms gewoon niet ergens open voor. Vooral niet voor dingen die ver van hun af staan.

Ik had vroeger vooroordelen tegen jagers en ook tegen boeren.
Nu sta ik er anders in. Ik woon namelijk met ze. Heb ze leren kennen. Zie het van dichtbij, stel vragen etc.

Kinke schreef:
Desiree schreef:

Wat zijn geen normale omstandigheden?

Een vrouw die haar kind vermoordt verkeert nooit in normale omstandigheden.
Laatst bijgewerkt door Desiree op 17-03-16 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 20:35

Wat is er volgens jou niet normaal aan een natuurlijke geboorte in een weide of ruime stal?

Dat je het niet wil geloven is je goed recht maar daarom is het niet onmogelijk.
De koeien die ik het heb zien doen stonden in ruime afkalfboxen op stro, niet gehinderd door mensen of andere opdringerige koeien.

Maargoed, misschien wilde ze gewoon spelen met het kalf en vinden kalveren vliegen leuk.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 20:51

Thioro schreef:
Maargoed, misschien wilde ze gewoon spelen met het kalf en vinden kalveren vliegen leuk.

_O-
Nee, was geen gevalletje gezellig spelen, was pure woede en moordlust, ook t.o.v. ons overigens :+
Uiteindelijk happy mams, kids en boer en boerin :D
En zoals we altijd zeggen…stro touwtjes zijn overal goed voor, niets zo pijnlijk en smerig als zo'n fanatiek zwiepende staart in je snufferd :D
https://www.youtube.com/watch?v=wcuULCB3CbQ

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 20:55

Is dat bij jullie?
Lekker drinken bij mams. Hebben jullie limousins of Blondes? Op de video vind ik het wel een hele gele voor een limousin, maar het vertekend misschien.
Iig, beide rassen zijn op zich gezonde, zelfredzame koeien en goede moeders. Wel met haar op hun tanden :P .

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 20:55

Thioro schreef:
Wat is er volgens jou niet normaal aan een natuurlijke geboorte in een weide of ruime stal?

Dat je het niet wil geloven is je goed recht maar daarom is het niet onmogelijk.
De koeien die ik het heb zien doen stonden in ruime afkalfboxen op stro, niet gehinderd door mensen of andere opdringerige koeien.

Het is niet dat ik het niet wil geloven. Ik zeg niet dat het niet waar is. En ik twijfel heus niet aan jouw woorden. Rustig maar.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 20:59

Blondies Thioro. Zijn inderdaad heel gezond maar inderdaad ook met heeeeel veel haar op hun tanden :D

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 21:04

Niello schreef:
Bij een paarden melkerij worden de veulens toch ook niet direct weggehaald bij hun moeders? Vind dat de kalveren op een zelfde manier behandeld moeten worden. Weet uit ervaring dat het weghalen van de kalveren direct na de geboorte veel stress oplevert bij de moeders. Het omver lopen van het kalf kan voorkomen worden Door deze samen met de moeder een tijdje in een aparte box te zetten.

Het moment dat je een veulen afspeent stopt de melk productie. En een koe blijft melk geven.
Ik weet uit ervaring dat kalveren te lang bij de moeder laten stress op levert. Voor zowel koe als kalf.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 21:07

Kinke schreef:
Overigens, Limousin is een vrij rustig ras.
Desiree, dat is een aanname, dat eventueel agressief gedrag van de koe t.o.v. het kalf voort kan komen door de manier waarop vee gehouden wordt. Kan net zo goed voortkomen uit hormonen die op hol zijn geslagen. Hebben hier ook wel eens een koe gehad die compleet doordraaide na het afkalven. Ze had een tweeling gekregen, geen zware bevalling, integendeel. Hebben alle zeilen bij moeten zetten om te voorkomen dat ze de kalfjes dood maakte. Arme beestjes kregen o.a. vliegles van haar. Haar uiteindelijk zo kunnen vastzetten dat ze gewoon niets meer kon beginnen en de kalfjes deden gelukkig nog steeds pogingen om de bar te vinden. Nadat ze een tijdje hadden gedronken kalmeerde ze en daarna was het goed. Ook een koe gehad die kalf totaal niet interessant vond, ondanks de zeer goede moedereigenschappen van dit ras. En we hebben het hier niet over een doorgefokt ras, maar een ras wat gewoon nog zeer dicht bij de natuur staat.
En die opmerkingen van Bowen over denken in mogelijkheden ipv onmogelijkheden, daar ben ik nu wel klaar mee. Niet alles wat je wilt is mogelijk, zo zit de wereld niet in elkaar.

Nu haal je er 1 uit die dan vrij rustig is als ras, dat in een fikse uitleg met meerdere erin, waaronder ook een verwijsing naar dieren die zelfs tot levensgevaarlijk zijn als ze jongen hebben.
Erg selectief te noemen om maar niet te hoeven luisteren naar wat gezegd wordt.

Er is een heleboel mogelijk als de wil (en de financieen) er zijn. Zoals gezegd, waarom lukt het anderen wel als het echt zo onmogelijk is als jij zegt?

Dat er trouwens weleens wat mis gaat, een moederdier geen goede moeder is of er ongelukken gebeuren hoort er bij. Dat werkt ok zo bij het snel scheiden, dat moet je in de gaten houden. Er is helemaal niemand die zegt dat je een kalf bij een moeder moet houden die dat kalf verstoot of erger. Dat er dan ingegrepen wordt lijkt me heel erg normaal.
Maar om nu het gehele beleid aan te passen op die uitzonderingen is vrij extreem te noemen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 21:10

Waarom lukt het anderen wel? Omdat ze misschien een lening krijgen van de bank, of omdat ze al hun spaargeld erin stoppen maar dan mag er ook niets mis gaan, of omdat ze een risico durven te nemen wat anderen niet durven te nemen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 21:14

Daar ga je alweer, hoezo 'om niet te hoeven luisteren naar wat gezegd wordt'?
Ik geef een aantal voorbeelden uit de praktijk, maar dat is blijkbaar 'niet luisteren'.
Overigens hoeven wij niets aan te passen, onze kalveren blijven een half jaar bij de koeien. Bij ons is het een uit de hand gelopen hobby, we hoeven geen melk te leveren. Waarom lukt iets de een wel en de ander niet? De een heeft geld ervoor? Meer personeel ervoor? Of die vindt meer uitval van kalveren geen probleem? Weetikveel. Er zijn ook veehouders die het geprobeerd hebben maar er mee gestopt zijn. Wat vind je daar dan van?

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 21:14

Desiree schreef:
Waarom lukt het anderen wel? Omdat ze misschien een lening krijgen van de bank, of omdat ze al hun spaargeld erin stoppen maar dan mag er ook niets mis gaan, of omdat ze een risico durven te nemen wat anderen niet durven te nemen.

Die financieen heb ik al meerdere keren aangehaald, ik heb daar absoluut begrip voor.
Heb het over het zeggen dat het onmogelijk is, niet goed is, echt niet kan. Dat klopt gewoonweg niet omdat anderen het wel doen, wereldwijd.

Als mensen hier zeggen in deze omstandigheden gaat het niet en de financieen zijn er gewoonweg niet om aan te passen snap ik dat direct. Ik ben me ervan bewust dat boeren veelste weinig krijgen voor de (prachtige en hoognodige) producten die ze leveren. Dat vind ik een reuze groot probleem dat te weinig in de aandacht komt.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 21:20

Kinke schreef:
Daar ga je alweer, hoezo 'om niet te hoeven luisteren naar wat gezegd wordt'?
Ik geef een aantal voorbeelden uit de praktijk, maar dat is blijkbaar 'niet luisteren'.
Overigens hoeven wij niets aan te passen, onze kalveren blijven een half jaar bij de koeien. Bij ons is het een uit de hand gelopen hobby, we hoeven geen melk te leveren. Waarom lukt iets de een wel en de ander niet? De een heeft geld ervoor? Meer personeel ervoor? Of die vindt meer uitval van kalveren geen probleem? Weetikveel. Er zijn ook veehouders die het geprobeerd hebben maar er mee gestopt zijn. Wat vind je daar dan van?

Ik geef ook voorbeelden uit de praktijk... Waar je gewoon maar overheen stapt met limousins zijn makkelijk e.d.

Financieen, nogmaals, heb ik alle begrip voor, maar breng het dan niet als beter voor het welzijn van de dieren.
Meer uitval is gewoonweg niet aan de orde, aan beide manieren zitten voor- en nadelen, bij een goed bedrijfsbeleid is er amper verschil in uitval. Een methode zonder nadelen/risico's bestaat niet, het blijven wel levende wezens.

Ik vind het jammer dat sommige bedrijven er weer mee gestopt zijn, omdat dat in de meeste gevallen een financiele kwestie was. Er niet genoeg aanpassingen gedaan konden worden, niet genoeg winst gemaakt kon worden.
Het wordt hoog tijd dat niet de tussen- en eindhandel het meeste verdienen aan de boeren producten, maar dat de boeren er het meeste aan verdienen. Zodat ze vrijer zijn om te kiezen, om dat welzijn (en geloof me als ik zeg dat ik denk dat het leeuwendeel van de boeren daar graag voor kiest, ook in de meer beperkte mogelijkheden die ze hebben daar nog hun stinkende best voor doen) echt helemaal bovenaan te kunnen zetten en ook nog eens een fijn salaris ervoor verdient, want het is hard werken.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 21:22

Kinke schreef:
Er zijn ook veehouders die het geprobeerd hebben maar er mee gestopt zijn. Wat vind je daar dan van?

Precies. Hoeveel veehouders hielden er ook weer mee op WEKELIJKS?

Er komen heel veel agrarische bedrijven in de verkoop met schuren waar men niets meer mee kan. Op de een of andere manier dringt dit niet door bij veel mensen. En dan ga je niet nog eens risico´s nemen en een lening krijg je echt niet bij de bank.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 21:34

Tja, maar dat is de realiteit, die inkooporganisaties verdienen verschrikkelijk veel geld. Ik zie het nog niet veranderen, zou niet weten hoe. Zuivel is bizar goedkoop, een pak biologische melk voor nog geen euro, idioot gewoon. (niet biologisch is net zo belachelijk goedkoop overigens).

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 21:35

Daar valt niet voor te werken toch? Hoe moet je dan bestaan! En dan nog een lening af te sluiten om de boel diervriendelijk en milieu bewust aan te leggen! `Gekke Henkie!` zegt de bank dan!

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 22:20

Kinke schreef:
Tja, maar dat is de realiteit, die inkooporganisaties verdienen verschrikkelijk veel geld. Ik zie het nog niet veranderen, zou niet weten hoe. Zuivel is bizar goedkoop, een pak biologische melk voor nog geen euro, idioot gewoon. (niet biologisch is net zo belachelijk goedkoop overigens).

Waarom niet daarvoor naar den Haag gaan dan? Waarom niet daarover Twitteren, de media aanspreken, sociale media daarvoor gebruiken?

Het is de realiteit en die is schrijnend. Maar er wordt veelste weinig over gepraat.
Zo hebben wij de boot staan bij een (ex) kippenboer, die vertrekt nu naar Spanje. Zijn verhaal is echt naar om te horen. Wat voor verdriet hij heeft door het gedwongen worden een bedrijfsvoering te hebben waar hij totaal niet achter stond. Zijn verdriet dat hij zo moest inleveren op welzijn, zijn verdriet over hoe het onmogelijk werd zijn hoofd boven water te houden, zelfs met die methode die hij eigenlijk verschrikkelijk vond..

Als ik zijn verhaal vertel aan 'de consument', de mensen die dus niet weten hoe het gaat schrikken ze, of geloven ze het amper.
Dit soort verhalen moeten echt op de voorgrond komen, daarmee krijg je die consument achter je, een fiks del in ieder geval. Dat maakt dat het misschien veranderd kan worden.

Boeren zijn ontzettend belangrijk en er zitten er zoveel gewoon in de knel, zelfs mensen die niet eens kunnen/mogen stoppen, mensen die gedwongen worden zaken op een manier aan te pakken waarmee ze amper kunnen leven.
Tch heeft de gemiddelde leek het idee dat boeren het best goed hebben. Die weten niet van die ellende, die zien alleen dat 'leuke' huis, die ruimte, die sterke auto die noodzakelijk is...
Het wordt echt heel erg hoog tijd dat de verhalen over de financiële ellende, het knoerthard werken en uitgeknepen worden naar buiten komen, algemeen bij die consument komen.