"Aap leeft al ruim 30 jaar in gesloten Dierenpark Wassenaar"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: "Aap leeft al ruim 30 jaar in gesloten Dierenpark Wassenaar"

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 23:47

Ik ben blijkbaar de enige die het een beetje vreemd vind dat ze voor God mag weten hoeveel (eigen gefokte) dieren een plek vinden in dierentuinen over de hele wereld, maar voor twee bijzondere zeldzame apen lukt ze dat in 30 jaren niet, en dat met al hun contacten.
Dat vind ik best knap.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 00:00

Nee hoor, vind het ook raar. Sterker nog, ik geloof er helemaal niets van. Volgens mij is het een grote 1 april grap }>

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 00:06

Anoniem schreef:
Ik ben blijkbaar de enige die het een beetje vreemd vind dat ze voor God mag weten hoeveel (eigen gefokte) dieren een plek vinden in dierentuinen over de hele wereld, maar voor twee bijzondere zeldzame apen lukt ze dat in 30 jaren niet, en dat met al hun contacten.
Dat vind ik best knap.

Wie ben jij om te bepalen dat die apen daar uiteindelijk weg hadden gemoeten dan? Tot de een vorig jaar overleed was er helemaal niks aan de hand.

Dat de situatie zoals deze nu is je niet zint begrijp ik, maar dat is nog geen reden om van die rare dingen te gaan beweren...

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 00:17

Wellicht hebben ze gewoon niet echt meer gepoogd om de apen te verplaatsen omdat ze nooit gedacht hadden dat ze zo lang zouden leven dat ze ook daadwerkelijk nog op die nieuwe plek zouden kunnen settelen. Ik bedoel hij is nu bijna 2x zo oud als verwacht voor die soort.
Je kan natuurlijk makkelijk zeggen "als ze 10 jaar geleden verplaatst waren had hij nu al 9 jaar comfortabel op zijn nieuwe plek kunnen zijn" maar je kan nooit achteraf zeggen of zo'n verhuizing dan wel goed was gegaan en nooit van te voren echt weten hoe oud je dier wordt natuurlijk.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 00:23

Ik snap niet er juist op bokt mensen zijn die het goedkeuren dat je zomaar op terrein van een vreemde betreed midden in de nacht. Als die aap een paard van 40 was geweest was de wereld te klein geweest.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 00:30

Anoniem schreef:
Dat vind ik best knap.

Die apensoort wordt normaal gesproken niet ouder dan een jaar of 30. Ik kan me dan best voorstellen dat er voor zulke hoogbejaarde dieren niet snel een plekje gevonden kan worden. En waarom zou je ze ook niet samen hun laatste maanden/jaren laten slijten op hun vertrouwde plekje? Ik denk dat niemand had verwacht dat ze bijna het dubbele zouden worden, maar het is voor mij wel een teken van goede verzorging.

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 00:35

Ze hebben een tijd gefokt met wat cheetas als ik me goed herinner.
Nadat de dierentuin was gesloten hadden ze de 2 apen (die al op leeftijd waren) naar Blijdorp gebracht. Hier werden ze absoluut niet geaccepteerd door de andere apen daar en zijn ze bijna vermoord. Gezien hun leeftijd was het beter voor ze (veel minder stressvol) om weer naar hun oude verzorgers te gaan. Ze waren immers met zn 2en en werden goed verzorgd.
Deze aap is inmiddels helemaal blind en bijna doof, hem nu verplaatsen uit deze vertrouwde omgeving zal zijn dood worden. Hij is zelf gewoon erg vrolijk en kan lekker door zn verblijf banjeren, krijgt genoeg aandacht en goede verzorging.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 08:35

Anne_GTI schreef:
Ik snap niet er juist op bokt mensen zijn die het goedkeuren dat je zomaar op terrein van een vreemde betreed midden in de nacht. Als die aap een paard van 40 was geweest was de wereld te klein geweest.

Zeker als die daar in z'n eentje had gezeten. Verder snap ik niet waar jij leest dat mensen het goedkeuren. Dat staat namelijk nergens maar om misstanden aan de kaak te stellen zul je soms buiten de paden moeten lopen.

@chiave misschien ben ik ook wel wat onnozel want ik begrijp waarom deze situatie het stempel oké krijgt.

@repelsteel nee hoor je bent echt niet de enige.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 08:48

Jennyj01 schreef:
Anne_GTI schreef:

Zeker als die daar in z'n eentje had gezeten. Verder snap ik niet waar jij leest dat mensen het goedkeuren. Dat staat namelijk nergens maar om misstanden aan de kaak te stellen zul je soms buiten de paden moeten lopen.

Waarmee je het dus goedkeurt.
En trouwens, zei je eerder niet dat dit vooral ging om geld verdienen en opdrachten uitvoeren? Dus hoezo misstanden aan de kaak stellen?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 08:57

Anoniem schreef:
Dat vind ik best knap.

Destijds waren de apen al oud, kon er geen plek voor gevonden, was de angst al dat ze slecht, moeilijk of niet konden aarden op een nieuwe plek (buiten dat er al geen plek was). Er is. Besloten om die dieren daar te laten tot ze zouden overlijden. Nu zijn we dertig jaar verder en had men destijds niet kunnen vermoeden dat die beesten zo oud zouden worden. Als er dertig jaar terug al zorgen was over het kunnen aarden omdat ze oud waren is in al die dertig jaar niet opeens geen of minder zorgen, stress of angst voor het kunnen aarden. Sterker nog dat wordt alleen maar nijpender. Plus had men niet vermoeden dat ze nu nog zouden leven, of iig een op dit moment. In het paardengebed staat ook geef mijn geen nieuwe baas of thuis als ik oud ben, dat geldt eigenlijk voor elk dier, ook voor mensen.

Dat de rest van dat park zo stil is zal die aap wrs weinig van meekrijgen of hij geeft er niet om, al 30 jaar niet, die zit z'n oude dag in z'n binnenhok of op z'n eilandje.

Stuktv heeft geen misstand aan de kaak gesteld, het enige dat stuktv heeft gedaan is inbreken en imo een hoop onnodig gezeik veroorzaakn.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 07-03-16 09:02, in het totaal 2 keer bewerkt

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 09:01

Dat jij het geen misstand vind wil niet zeggen dat we dat allemaal vinden.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 09:04

Wendy schreef:
Jennyj01 schreef:

Ik snap niet er juist op bokt mensen zijn die het goedkeuren dat je zomaar op terrein van een vreemde betreed midden in de nacht. Als die aap een paard van 40 was geweest was de wereld te klein geweest. Quote

Waarmee je het dus goedkeurt.
En trouwens, zei je eerder niet dat dit vooral ging om geld verdienen en opdrachten uitvoeren? Dus hoezo misstanden aan de kaak stellen?

Ik denk dat je je vergist met een andere bokker. Ik heb het nooit over geld verdienen gehad.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 09:06

De verantwoordelijke instanties, de gemeente, de overheid, de verzorger en ik durf wel te zeggen de aap zelf ook gezien zijn abnormale hoge leeftijd vinden de situatie prima, destijds en nu nog steeds. Als ik dat afzet tegen een enkeling die er geen verstand van heeft, geen kennis van zaken en er zelfs nooit ter plekke is geweest.. Ik weet wel waar ik dan meer waarde aan hecht..

Zelfs stuktv geeft inmiddels aan dat die aap gewoon goed verzorgd wordt. Wellicht dat dat meer indruk maakt dan die eerdere opgenoemde batterij aan mensen die wel verstand en kennis van zaken hebben.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 09:11

Goh blijft lastig voor je om te accepteren dat anderen anders denken en er andere normen en waarden op na houden.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 09:29

Heb niet alles gelezen, maar wat ik me steeds afvraag is of apen niet in gezelschap horen te leven en een aap alleen net zo zielig is als een paard alleen?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 09:39

Jennyj01 schreef:
Goh blijft lastig voor je om te accepteren dat anderen anders denken en er andere normen en waarden op na houden.
Dit heeft niets met andere normen en waarden te maken maar met kennis en knowhow van de situatie, de aap en de apensoort te maken. Ik mag hopen dat je een bijv. hersenchirurg ook niet gaat vertellen hoe hij of zij zijn werk moet doen, tenzij je zelf hersenchirurg bent. Dan ben je in een positie om daar een discussie over te starten.

Apen zijn kuddedieren. Tot voor kort was ie dus ook niet alleen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 10:26

Ik vind deze discussie zo bizar.
Wat als Artis morgen sluit , en een paar dieren die te oud zijn om te verplaatsen blijven, inclusief hun eigen verzorger en hun eigen plekje ( en let wel het is nu 30 jaar verder de wereld en de wetenschap is alweer heel anders dan toen ) .

- dit is een beslissing van dertig jaar terug, toen was het fokprogramma en de samenwerking tussen dierentuinen nog minder ontwikkeld dan nu.
- dit waren oude dieren, die naar de kennis en kunde van dat moment misschien nog een paar jaar hadden.
- ze werden goed verzorgd door hun vaste verzorger, ze waren met z'n tweetjes, en ze hadden een verblijf waar menig aap alleen van kan dromen

Wat had er beter gekund dan dit, waar en hoe hadden deze twee aapjes moeten leven. ? Dat hoor ik nml niemand vertellen....

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 11:19

De wereld is niet zwart wit.
Bij de verzorging van dieren moet je altijd naar het individuele dier kijken.
Wat geldt voor een jong dier, hoeft helemaal niet te gelden voor een oud dier.

Sommige mensen zijn heel sociaal en floreren in een grote groep, andere mensen lopen liever op de heide ver weg van alles en iedereen.
Zo ook voor apen. Over het algemeen zijn apen sociale dieren: niet alle apensoorten: je hebt ook solitair levende apenrassen.

Deze oude aap woont al 60 jaar op deze locatie, wordt super goed verzorgd, heeft een eigen eiland ter beschikking. Deze aap hoort hier. Is het ideaal? Dat niet, maar in dit geval wel de beste oplossing.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 14:34

Als deze apen soort normaal 30 word. En nu dus het dubbele, lijkt mij dat een teken dat dit beestje ontzettend goed verzorgd worden. En misschien juist gelukkiger is dan menig ander dier in een dierentuin waar elke dag honderde mensen komen gluren en foto's maken. Deze aap leeft met rust en regelmaat. En misschien niet zo ideaal als we nu anno 2016 zouden willen. Maar voor deze aap wel het beste denk ik.

Jaren geleden was er een nijlpaard in Artis. Beestje was oud en leefde in een verblijf wat achterhaalt was. Maar ook toen is het beestje niet verplaatst omdat het voor het beestje niet beter was om te verhuizen.

Dus niet alleen deze aap overkomt zo'n situatie maar soms gebeurd het ook in andere dierentuinen die nog gewoon open zijn en waar bezoekers elke dag kunnen gluren

Dropveter101
Feeling down? Saddle up!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 00:12

x
Laatst bijgewerkt door Dropveter101 op 29-09-23 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 11:18

Anne_GTI schreef:

Inderdaad.