Rambam en het Dolfinarium, voor of tegen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Rambam en het Dolfinarium, voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 20:31

Er is 1 dolfijn wildvang. De rest is in gevangenschap geboren. Maar zijn daarmee niet gedomesticeerd :).

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 23:26

In gevangenschap geboren wil in dolfinaria niet altijd zeggen dat ze ook echt in gevangenschap geboren zijn.

Amerika heeft de wet gemaakt dat er alleen maar dolfijnen geimporteerd mogen worden die in gevangenschap geboren zijn.
Zo zijn de hidden dolphins ontstaan. Worden gevangen in het wild en onzichtbaar gemaakt voor de wetten. Ze kunnen er een mooi verhaal van maken. Maar de overname door aspro-parks vind ik geen goede aanwinst voor het dolfinarium.
Plus dat ze met de komst van de nieuwe eigenaren zeer goede werknemers hebben ontslagen. Jammer

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 00:18

Maartje1990 schreef:
Milkberry schreef:
Zelfs met alle sluizen open is het te klein voor 14 dolfijnen. Het hele dolfinarium is te klein (en ondiep) voor alle dolfijnen die er zitten als je het vergelijkt met de leefomgeving waar ze normaal gesproken leven.

Tja zo ook de leefomgeving van koeien, varkens en paarden etc zelfs als ze 24/7 buiten lopen. Ik zeg niet dat t dus maar oke is dat de bassins zo klein is. Maar als je in gevangenschap dieren houdt zal dit altijd kleiner zijn. Vraag is alleen vanaf welke afmetingen is het acceptabel?

_San87_ schreef:
En gedomesticeerd kun je niet vergelijken met wild.

Echt zo' dooddoener die kant nog wal slaat. En dan is het opeens wel oke?! Ook paarden en runderen komen nog in het wild voor en hebben nog exact dezelfde levensbehoeftes.

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 01:03

karuna schreef:
Hoezo kinderachtig? Is de werkelijkheid elk dier weet niet dat zijn voorouders ooit wild waren. Kan er niets anders van maken.

Maakt het niet beter of minder alleen daar hoor je niemand over, dat vind ik altijd vreemd. Denk dat de dolfijnen daar het beter hebben dan menig huishond. -O-

op 1 na zijn alle dolfijnen uit t wild geplukt zelfs dolfijnen uit japan heeft dolfinarium en die op 1 na is morgan en is zogezegd "gered"

shows op zich mits gewoon voeding kan k mee levven kleine ruimtes bah:(
om over t aftrekken van t dier maar te zwijgen

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 01:03

@maartje90 pprecies niet voor niks moet je bij koliek nog steeds stappen

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 01:20

Niet alleen zijn dolfijnen wilde dieren en zijn paarden dat niet. Maar ook hebben dolfijnen een veel grotere hersencapaciteit dan paarden. Volgens menig zeedierexper zijn dolfijnen zich er wel degelijk van bewust in wat voor omgeving zij leven en met wie. Daarnaast zijn er dolfijnen in de bassins die zichzelf opzettelijk verwonden. Mede door het gemis van hun eigen pod.

Dolfijnen in gevangenschap. Zelfs de trainer van flipper heeft toegegeven dat dit geen goed idee is. Veel te intelligent om gevangen te houden. Hebben een uitdagende leefomgeving nodig, waar ze diep kunnen duiken, met hun eigen familie.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 06:16

Maartje1990 schreef:
Maartje1990 schreef:

Tja zo ook de leefomgeving van koeien, varkens en paarden etc zelfs als ze 24/7 buiten lopen. Ik zeg niet dat t dus maar oke is dat de bassins zo klein is. Maar als je in gevangenschap dieren houdt zal dit altijd kleiner zijn. Vraag is alleen vanaf welke afmetingen is het acceptabel?

_San87_ schreef:
En gedomesticeerd kun je niet vergelijken met wild.

Echt zo' dooddoener die kant nog wal slaat. En dan is het opeens wel oke?! Ook paarden en runderen komen nog in het wild voor en hebben nog exact dezelfde levensbehoeftes.

Dat is geen dooddoener. Een gedomesticeerd dier is gewoon niet te vergelijken met een wild dier omdat een gedomesticeerd dier al eeuwen naar de maatstaf van de mens is gefokt. Dat er toevallig wilde paarden en koeien leven (die dus niet gedomesticeerd zij en welke ik dus ook niet bedoel) doet daar niks aan af.

Maar goed, je kunt natuurlijk het een goedpraten omdat het andere ook gebeurt ;).

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 06:29

Ik praat juist helemaal niks goed omwille van het andere. Beidde moet anders. Ik heb alleen niks met zo'n excuus "ja maar die is gedomesticeerd" alsof het dan wel opeens oke is.

Overigens veel van de paarden die in het wild leven zijn gewoon gedomesticeerde paarden die daar leven. Zei het ontsnapt zei het losgelaten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 08:10

De behoeften en gedragingen van gedomesticeerde dieren zijn door het selectief fokken veranderd. Daarom niet te vergelijken met wilde dieren.

Verwilderde paarden zijn géén wilde paarden.

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 11:28

_San87_ schreef:
De behoeften en gedragingen van gedomesticeerde dieren zijn door het selectief fokken veranderd. Daarom niet te vergelijken met wilde dieren.

Maar een paard heeft volgens mij geen behoefte aan 23 a 24 uur per dag een hokje van 3x3 met tralies, en dat gebeurt ook nog veel te veel..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 11:32

Jinte schreef:
_San87_ schreef:

Maar een paard heeft volgens mij geen behoefte aan 23 a 24 uur per dag een hokje van 3x3 met tralies, en dat gebeurt ook nog veel te veel..

En dat keur ik ook niet goed (niemand hier) en niemand zegt dat het paard daar wel behoefte aan heeft. Maar het argument 'paarden en koeien worden ook' is gewoon een zwakte argument. Het 1 praat het ander namelijk nooit goed.

En wild en gedomesticeerd vergelijken gaat gewoon niet. Een przewalskipaard is niet hetzelfde als een KWPN'er.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 12:22

Precies wat San zegt. Dieren zoals honden en paarden hebben zich aangepast door de jaren heen. Betekent niet dat zij helemaal geen behoefte meer hebben om hun natuurlijke gedrag uit te voeren. Maar vergelijken met dolfijnen kan gewoon niet.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 12:51

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 12:54

[
Jinte schreef:
_San87_ schreef:

_San87_ schreef:
En dat keur ik ook niet goed (niemand hier) en niemand zegt dat het paard daar wel behoefte aan heeft. Maar het argument 'paarden en koeien worden ook' is gewoon een zwakte argument. Het 1 praat het ander namelijk nooit goed.

En wild en gedomesticeerd vergelijken gaat gewoon niet. Een przewalskipaard is niet hetzelfde als een KWPN'er.

Nogmaals, lezen is schijnbaar lastig, allebei (in een klein iets afsluiten! is niet goed. Beidde moeten een ruim leefgebied hebben (zij het in het wild zij het in gevangenschap)

Persoonlijk vind in wel dat je prima paarden met dolfijnen kunt vergelijken. Want die natuurlijke behoeftes zijn Hetzelfde

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 13:06

Dus wanneer een dier gedomesticeerd is dan mag je wel concessies doen aan hun natuurlijke behoeften, maar wanneer het een wild dier is niet? Dat vind ik dus gek, tenslotte zijn ook onze gedomesticeerde dieren ooit als wild dier in gevangenschap gehouden. En hun natuurlijke behoeften zijn in die tijd niet echt veranderd...

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 13:18

Nee die behoeften zijn niet hetzelfde. Kijk bijv naar orca's, de grootste dolfijnensoort. Dat zijn, in tegenstelling tot paarden, roofdieren, hun hele identiteit is gebaseerd op het zwemmen van grote afstanden en vooral op het jagen. Daarin kunnen zij hun intelligentie kwijt, ze hebben daarmee een doel, dat is de kern van hun bestaan. Haal je de mogelijkheid tot jagen en afstanden zwemmen weg, dan haal de eigenlijk de basisvoorwaarden van de orca-identiteit weg. Net als wanneer je hun families uit elkaar haalt. Daarom zie je veel van deze dieren in gevangenschap ook wegpieteren.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 13:25

gedomesticatie is een process waarbij dieren naar de behoefte van de mens worden ontwikkeld. een soort wordt van een wilde vorm selectief gefokt om een meer wenselijk dier te creeren. de behoefte veranderen wel degelijk drastisch. ze blijven ene basis fysiologie houden dat het soort identificeerd. als je nu naar honden kijkt, veel gedomesticeerde rassen zullen in het wild niet overleven. ze zijn afhankelijk gemaakt van mensen. dit neemt niet weg dat ze bepaalde behoefte hebben. er is voor elk wat wils gefokt. bij wilde dieren is dit niet het geval. er zijn bepaalde basis voorwaarde waar het houden van wilde dieren aan moet voldoen. Als deze voorwaarden niet duidleijk zijn of anders blijken te zijn dan voorheen gedacht moet dat aangepast worden. dat zie ik niet gebeuren. vind ik vreemd.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 13:35

Maartje1990 schreef:
Nogmaals, lezen is schijnbaar lastig, allebei (in een klein iets afsluiten! is niet goed. Beidde moeten een ruim leefgebied hebben (zij het in het wild zij het in gevangenschap)

Persoonlijk vind in wel dat je prima paarden met dolfijnen kunt vergelijken. Want die natuurlijke behoeftes zijn Hetzelfde
Bestaat er überhaupt een mogelijkheid om jou van mening te doen veranderen? In meerdere topics blijf je steeds weer deze vergelijking maken, terwijl er wetenschappelijk is bewezen dat de behoeften enorm verschillen. Kijk alleen maar naar het feit dat de ene soort jagers zijn en de andere prooidieren.

Amable schreef:
Dus wanneer een dier gedomesticeerd is dan mag je wel concessies doen aan hun natuurlijke behoeften, maar wanneer het een wild dier is niet? Dat vind ik dus gek, tenslotte zijn ook onze gedomesticeerde dieren ooit als wild dier in gevangenschap gehouden. En hun natuurlijke behoeften zijn in die tijd niet echt veranderd...
Ik voeg even een cruciaal punt toe; sommige van de gedomesticeerde soorten hebben daar vrijwillig voor gekozen. Lijkt me nogal een verschil.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 13:36

En ik vind vergelijken met dingen die erger zijn altijd zo'n dooddoener.
Het is heel erg dat er paarden 23 uur per dag op een hokje van 3 x 3 staan, maar daar gaat het hier niet over!
Van mij mogen ze die shows e.d helemaal afschaffen. Maak er een grote lagune van dat hele Dolfinarium en kom desnoods de dolfijnen opzoeken met bootjes ofzo.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 13:42

Dat aapjes kijken voor publiek is ook gewoon ouderwets. Dat hele Dolfinarium mag van mij gesloten worden.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 14:22

Het feit dat het merendeel van de dolfijnen, en helemaal de orka's er met gezondheidsproblemen en/of gedragsproblemen zit zegt al genoeg. Deze dieren zijn gewoon op deze manier niet fatsoenlijk te houden.
Het gros zou nooit meer terug te plaatsen zijn in het wild vanwege een gebrek aan tanden, een extreem slechte conditie, verloren natuurlijk jachtgedrag, een compleet vernacheld immuunsysteem, huidproblemen etc.

De eerste marien bioloog die voor dit soort parken is moet ik nog tegenkomen trouwens, en ik ken er veel. :P

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 15:38

Amable schreef:

de natuurlijke behoeftes van een wolf hoop ik toch niet dat je die vergelijkt met die van een hond... :=

of voor jouw makkelijker : die van een tijger met 1 van je huiskatten...

Dyanne_z

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 16:22

Chloorwater in waterbassins is onnatuurlijk en zorgt voor huidirritaties

Dolfijnen horen in de zee. Een waterbassin (zwembad) met chloorwater is een onnatuurlijke leefomgeving voor de dieren. Het chloor is rampzalig voor de huid en ogen van een dolfijn. Chloor zorgt voor irritaties en ontstekingen aan de huid, wat door hun gevangenschap blijvend is.

3. Een waterbassin weerkaatst hun geluiden

Wij mensen hebben vijf zintuigen: gevoel, smaak, reuk, gehoor en zien. Dolfijnen hebben deze zintuigen ook, inclusief een zesde zintuig: hun sonar. In het wild gebruiken dolfijnen deze sonar tijdens verkenningstochten en de jacht. Met de sonar zenden dolfijnen (maar ook walvissen en bruinvissen) hoge pieptonen uit. Deze geluiden worden weerkaatst als ze tegen iets opbotsen. De weerkaatsing wordt weer opgevangen door de dolfijn, en het vermoeden is dat in de hersenen van de dolfijn deze geluidsweerkaatsing omgezet worden in een 3D plaatje. Zo weet de dolfijn precies wat voor object het geluid terugkaatste.

Een waterbassin is één grote ‘bak’ waarin het geluid van dolfijnen continu door alle wanden terug wordt gekaatst. Dolfijnen in gevangenschap worden op den duur knettergek van het weerkaatsen van hun eigen sonar. Sommige dolfijnen zijn door een combinatie van factoren, waaronder deze, zelfs depressief geworden. Zo is het wereldberoemde geval van Flipper een voorbeeld. Flipper zou vermoedelijk ‘zelfmoord’ hebben gepleegd

http://www.mappingdestiny.nl/zwemmen-dolfijnen-zwembad/

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 16:38

Amable schreef:

Nee, er wordt gezegd dat de behoeften van een gedomesticeerd dier anders zijn dan die van een wild dier. Er wordt niet gesproken over concessies doen, er wordt gesproken over het niet kunnen vergelijken van.

Wij zijn toch ook niet meer te vergelijken met de eerste mens :)?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 16:38

kimmie261 schreef:
Amable schreef:

de natuurlijke behoeftes van een wolf hoop ik toch niet dat je die vergelijkt met die van een hond... :=

of voor jouw makkelijker : die van een tijger met 1 van je huiskatten...

In zekere zin toch ook wel, dat je een dier domesticeerd betekend vooral dat je dieren fokt die niet bang zijn van mensen. Men heeft dat ooit met vossen in een heel beperkt aantal generaties voor elkaar gekregen, gewoo steeds de tamste selecteren, na een paar generaties heb je al een soort hondachtige vosjes. Maar ieder gedomesticeerd dier heeft nog gewoon behoefte om zijn natuurlijke gedrag te vertonen natuurlijk. De vraag is alleen vooral hoe haalbaar het is om dat te doen. Als je een kat loslaat op een boerenerf kan hij gewoon lekker jagen en rondbanjeren zoals de natuur hem dat in heeft gegeven, dat kan met een tijger niet maar dat komt voornamelijk doordat een jagende tijger op je erf niet te handhaven is en een jagende kat juist nuttig is, niet omdat die kat geen behoefte meer heeft om achter dingen aan te rennen. Als je beide opsluit in een kooi waar ze hun kont niet kunnen keren is dat imo toch gewoon even zielig.
Als het niet haalbaar is om dolfijnen zo te huisvesten dat je aan hun behoefte kan voldoen is het natuurlijk logisch dat je het dan beter niet kan doen, maar dat heeft er niet perce mee te maken dat ze "wild" zijn. We zijn van tamme dieren vaak in zekere zin gewoon gewend dat ze stereotyp gedrag vertonen ed, bij een wild dier is het ineens zielig..