Gezin misschien niet op vakantie door foto met paard

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 18:30

Shadow0 schreef:
Maar privacy is persoonlijke levenssfeer. Welke persoonlijke levenssfeer claim je over een gebied dat gewoon zichtbaar is van de openbare weg en waar je zelf op dat moment niet eens bent? En waarom? Wat vind je er inbreukmakend aan?

Ja kijk en daar loopt deze discussie of lopen deze vragen aan mij dus niet gelijk aan de situatie zoals deze vrouw. :) Waardoor ik ze dus ook heel moeilijk vind om algemeen te beantwoorden. De claim ligt er bij nl dus vooral op wanneer ik wél aanwezig ben. :) Wanneer ik er niet ben kan ik nl ook niet zien of iemand foto's maakt he... En bovendien is "mijn" situatie niet te vergelijken met de situatie van het paard van deze vrouw omwille vd ligging en ik vind het moeilijk om uit te gaan van een ligging vanaf openbare weg omdat ik die nooit gehad heb. Snap je? :)
Ik heb altijd vrij af gelegen gestaan en wellicht verklaart dat op zich ook al mijn mening.. :) Als je niet zo openbaar ligt heb je veel sneller dat gevoel van "mijn plekje" en dan is iemand die daar foto's komt maken heel erg "out of the ordinary" en ja, in zekere zin zelfs alarmerend want je bent daar alleen met in de eerste paar 100m niemand in de buurt. :)
En daar komt misschien de verklaring die je zoekt bij mij Shadow; maar zolang mijn paarden staan waar ze nu staan (nu 5 jaar ongeveer) zijn de mensen die ik niet uitgenodigd had nog steeds op 2 handen te tellen én daarvan zijn er al 3 die effectief kwamen bedreigen (de vorige eigenaar was blijkbaar nogal een boelzoeker ben ik achter gekomen. :+ )
En dan ga je sneller die kant uit denken van "ik wil dit niet" en dat is bij ojajoh ook het "pijnpunt" heb ik het idé. Wellicht daarom dat onze mening afwijkt maar ergens is het op die manier niet te vergelijken met wanneer je paard langs alle kanten zichtbaar staat. Maar die situatie heb ik nooit mee gemaakt (en daar zou ik ook niet blij mee zijn. :o ) dus dat kan ik me moeilijk voorstelen, waardoor ik eerder geneigd ben de irritatie te "herkennen" en begrijpen omdat ik die ook zo zou voelen... Want ik weet niet beter dan dat mijn paarden relatief afgelegen en "veilig" staan. :)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 03-02-16 18:35, in het totaal 3 keer bewerkt

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 18:31

ok bedankt ohjajoh, nu weet ik jouw grens.

let's say: we agree to disagree.
ieders goed recht op een mening

edit: ayasha ik wil ook graag jouw grenzen horen
idem als ohjahoh?
Laatst bijgewerkt door Vicky_Belle op 03-02-16 18:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Gezin misschien niet op vakantie door foto met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 18:32

ik heb het nog even aangepast vicky belle...

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 18:32

ohjajoh6

ik respecteer jouw mening en ervaring juist wel..

daarom gaf ik ook heel duidelijk aan, probeer je te verplaatsen wanneer je wel het huis uit zou gaan, of wel op vakantie zou gaan..

iemands erf oplopen en daar een foto maken zoals ayasha aangaf eerder.. Dat is het ene uiterste voor mij.. Dat doe je niet zonder toestemming.. daar komen eigendommen niet per ongeluk op een foto..

jouw situatie zit er volgens mij ergens tussen in.. jou situatie zou vanaf een openbare plek per ongeluk op de foto kunnen komen, of opzettelijk door iets dat van jouw is op de foto te zetten..

dan krijg je eigenlijk een sitautie die opnieuw not done is.. niet zomaar het eigendom van een ander als onderwerp nemen.. Alhoewel als ik een schitterend paard ergens zie op vakantie, kan die toch ooit wel een keer zomaar op een foto hebben gestaan.

ik zoek inderdaad op waar de grens dan in jouw ogen zou horen te liggen..
want per ongeluk op een foto omdat het onderwerp een ander doel heeft..
zoals iemand die een sfeerimpressie maakt van een wandeling, en jouw weide valt onder zijn sfeerfoto..

Citaat:
Ik vind dat geen vergelijking met als je zelf de menigte opzoekt. (wat ik trouwens ook al eerder heb gemeld)

de mensen die aan de dijk van de nijmeegse wonen hoeven zelf ook niet de menigte op te zoeken om perongeluk henzelf of hun dier in beeld te zien.. de menigte zoekt hen op (woningen in beeld stonden er wellicht al langer dan dat de route daar langskomt).. Dat geld eigenlijk voor alles dat zich op de achtergrond van iets interessants plaatsvind, staat of beweegt.

-----------
daarom zette ik een foto van de dijk van de nijmeegse vierdaagse erop.. Daar staan 3 huizen groot in beeld op.. nog zeker 20 delen van huizen, waarin mensen hun eigen huis kunnen herkennen..
En talloze mensen.

hoe zou dat dat voelen voor jouw als dat jouw huis was geweest op de foto?

Nu is dit een heel 'groot' voorbeeld..

maar zelfs tv series vragen niet iedere willekeurige persoon toestemming.. tenzij de persoon een 'rol' heeft in een beeld (zoals zelfs een figurant), maar iemand die ergens per ongeluk in de verte voorbij loopt, of een huis dat langs komt vliegen, daar wordt geen toestemming voor gevraagd..

mijn oma's huis (nu van mijn tante) komt in een van de series van bassie en adriaan langsflitsen..
ze zijn dan met jetski's op de poel bezig en de huizen die langs de poel staan, komen gewoon in beeld. dat hoort bij het omgevingsplaatje, is een openbaar uitzicht.

------

mijn bedoeling was zeer zeker niet om bij jou de nekharen overeind te zetten, omdat ik je persoonlijke situatie niet zou respecteren..

ik vroeg mij juist af, wat je dan vind als de situatie toevallig zo zou zijn als je huis zich dus ergens bevind, waar zich in de omgeving wat afspeelt, waardoor je dus als mens of dier of bezit ook ongevraagd op foto's verschijnt. of daar dan foto's maakt.

maar zoals ik uit je reacties begrijp, heb je gewoon moeite om je dat voor te kunnen stellen, omdat je je niet goed in zo'n situatie kunt verplaatsen? dus daar geen mening over kunt vormen?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 18:36

Vicky_Belle schreef:
ok bedankt ohjajoh, nu weet ik jouw grens.

let's say: we agree to disagree.
ieders goed recht op een mening

edit: ayasha ik wil ook graag jouw grenzen horen
idem als ohjahoh?

Heb 't even aangepast waarom ik denk dat de twee partijen in deze volgens mij (dus mijn persoonlijke mening) elkaar heel moeilijk echt gaan kunnen vinden. We komen gewoon vanuit twee dusdanig andere perspectieven dat het ontzettend moeilijk is om je in de ander z'n plaats te stellen. Ik kan me oprecht niet voorstellen dat mijn paard in een weide zou staan waar iedereen zo maar bij kan. Dan zou ik niet goed slapen 's nachts denk ik. :o (om maar weer te geven hóezeer dat een ver van mijn bed show is)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 18:44

Je moet echt nog even goed mijn antwoorden lezen Elena en niet met dit soort rare conclusies komen.

Mijn nekharen gaan (nog niet iig) van jou overeind staan, maar van zogenaamde fotografen die op mijn terrein komen en ongevraagd foto's maken van mij en /of mijn dieren. Dat geld trouwens ook als ik in het bos rijd, ik vind dat werkelijk waar niet gepast als met zomaar de camera of telefoon er bij pakt om ongevraagd foto's van mij op mijn paard te maken. En dat gebeurt mij dus veel te vaak naar mijn zin, soms is het idd niet leuk om een kanon van een knol te hebben. Ik vraag er niet om en vaak word paardlief nog pissed off van de flitser ook en gaat in aanval mode. (wat dan stiekem wel weer grappig is, want wij voelen elkaar blijkbaar haarfijn aan :+ )

En ik kan mij meer voorstellen dan dat jij nu veronderstelt, (ook ik ben jong en onbezonnen geweest tenslotte), dat maakt misschien dat ik ook wat voorzichtiger ben en het gewoon niet nodig vind om met mijn knar of mijn paarden ongevraagd ergens in de media te moeten zien.

Als je zelf de menigte op zoekt, dan is deze discussie natuurlijk al helemaal niet aan de orde, want dan weet je dat je op de foto komen kunt.

Verder ben ik het met Ayasha eens; ik slaap niet meer als iedere idioot, met fotocamera of niet wat dat betreft, zomaar bij mijn paarden kan komen...

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 19:30

Maar hier gaat het over, foto's nemen van op de openbare weg, niet vanop privé terrein. Denk dat dat wat anders is, en dat iedereen het erover eens is dat men niet ongevraagd op privé terrein komt.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 19:30

Jammer en heel kinderachtig van de eigenaresse.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 19:34

Ragdollcat schreef:
Jammer en heel kinderachtig van de eigenaresse.

Inderdaad.. Hoop dat diegenen van die fotoactie niet teveel naar dat mens luisteren en het gezin mooi op vakantie laten gaan!

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 19:50

Als ze zich aan de wet houden, moeten het gezin op vakantie laten gaan, aangezien er niets onwettelijk gebeurd is.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 20:13

Ik heb een leuke van een paar jaar terug. Ik was op horse even aan het fotograferen voor mijzelf (net begonnen) en ik had van een hele mooie hengst tijdens rassendefile wat foto's gemaakt samen met nog 100 andere mensen. 1 foto was zo mooi geworden dat ik hem op mn website zetten. Paar weken later kreeg ik een mail met de eis dat ik de foto van die hengst en de rest die ik gemaakt had te verwijderen omdat zij niet wou dat haar paard online stond ofzo. Ik was de enige voor zover ik weet die dit bericht heb gehad terwijl er nog een hoop bokkers waren die foto's van hem hadden. Ik heb de foto niet verwijderd toentertijd omdat ik vond dat ik in mijn recht stond. Zij was zeer pissig. Als toevoeging, ik had toestemming van de organisatie om te fotograferen. Hoe denken jullie over deze situatie? Voor degene die de dame uit de openingspost wel begrijpen. ..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 20:15

Als jij toestemming hebt van de organisator en je gaat naar een dergelijk evenement, neemt deel aan een rassendefilé, dan weet je dat er foto's getrokken gaan worden, door mee te doen geef je dan IMO stilzwijgend toestemming om foto's te maken. Immers een kind van 4 kan bedenken dat op zo'n evenement fotografen zijn.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 20:17

Ayasha schreef:
Als jij toestemming hebt van de organisator en je gaat naar een dergelijk evenement, neemt deel aan een rassendefilé, dan weet je dat er foto's getrokken gaan worden, door mee te doen geef je dan IMO stilzwijgend toestemming om foto's te maken. Immers een kind van 4 kan bedenken dat op zo'n evenement fotografen zijn.

Klopt je geeft als deelnemer ook toestemming. Maar de eigenaresse was zelf niet aanwezig op horse event. Dat was de leaser.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 20:22

Eigenaresse heeft leaser toch toestemming gegeven hoop ik? :=
Anders moet ze eerst eens met haar leaser gaan praten. :D

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 20:26

Ayasha schreef:
Eigenaresse heeft leaser toch toestemming gegeven hoop ik? :=
Anders moet ze eerst eens met haar leaser gaan praten. :D

Lijkt mij wel, geen idee. Was een vaag verhaal iig. Maar die dame was iig niet blij en had ik dit ook wel zien down :=

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 20:31

Als leaser geen toestemming heeft kan jij er nog steeds niks aan doen maar dan wordt ergens de reactie wel "begrijpelijker" al zou ik geen idé hebben hoe je dat dan moet gaan oplossen. :') Ik snap dan, net als in het verhaal uit de OP, beide kanten wel..

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 09:11

als de leaser geen toestemming had dan is het een issue tussen eigenaar en leaser in mijn ogen.
lifaya deed daar iets waar ze toestemming voor had en ook nog eens een hele normale actie..

vele mensen maken foto's van een defile.. daar is het immers toch ook voor, showen van wat je hebt, hebt gedaan, kunt.

de eigenaresse heeft geen optie om ongedaan te maken wat de leaser heeft gedaan, omdat er geen grond voor is..

ook de leaser kan zijn/haar fout niet herstellen, omdat er geen grond voor is..

de eigenaresse heeft er ook niets in te eisen..
ze zou hooguit op vriendelijke toon kunnen uitleggen dat haar leaser zonder toestemming heeft deelgenomen en dat ze het vervelend vind om de foto's van haar paard in het openbaar te zien..
En vragen of de fotograaf ze zou willen verwijderen..

vervolgens heeft ze zich neer te leggen bij het antwoord, hoe boos ze ook op haar leaser is.
jammer en begrijpelijk, maar helaas.

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 16:41

@Elena ik ben het helemaal met je eens. Helemaal bij evenement is vaak gewoon in de regels terug te vinden dat het gaat om eigen terrein en er foto's voor publicatie gemaakt kunnen en mogen worden. Ik heb een baan waar in ik veel evenementen organiseren en wij bieden mensen de mogelijkheid om een rode keycord te dragen (wanneer ze niet op de foto willen) en bieden foto vrije zones aan. Betreft de foto van het paard snap ik de ophef van mevrouw niet zo. Foto is genomen vanaf de weg en daarmee klaar.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 16:49

Wat een zeurpiet dat mens zeg. Gun die mensen gewoon hun leuke vakantie, wees blij voor ze.

Wat mijzelf betreft, men maakt maar lekker foto's van mijn paarden. Als ik buiten kom met ze en iemand vindt dat leuk genoeg om op de plaat te zetten dan gaan ze hun gang maar. Als ze het netjes vragen wil ik ze zelfs wel stilzetten ervoor.
Vind het vaak juist leuk als mensen positief reageren op mijn paarden. Zo liep ik van de week met de 2 haffen buiten, kind dat helemaal bleef staan om ze langs te zien komen. Toen maar even gestopt en gevraagd of hij ze even wilde aaien. Kind in de 7de hemel, moeder die er een foto van maakte. Dus is toch gewoon cute, daar kan ik echt geen bezwaar tegen hebben.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 20:10

lifaya schreef:
Ik heb een leuke van een paar jaar terug. Ik was op horse even aan het fotograferen voor mijzelf (net begonnen) en ik had van een hele mooie hengst tijdens rassendefile wat foto's gemaakt samen met nog 100 andere mensen. 1 foto was zo mooi geworden dat ik hem op mn website zetten. Paar weken later kreeg ik een mail met de eis dat ik de foto van die hengst en de rest die ik gemaakt had te verwijderen omdat zij niet wou dat haar paard online stond ofzo. Ik was de enige voor zover ik weet die dit bericht heb gehad terwijl er nog een hoop bokkers waren die foto's van hem hadden. Ik heb de foto niet verwijderd toentertijd omdat ik vond dat ik in mijn recht stond. Zij was zeer pissig. Als toevoeging, ik had toestemming van de organisatie om te fotograferen. Hoe denken jullie over deze situatie? Voor degene die de dame uit de openingspost wel begrijpen. ..

Ik vind: als er toestemming is om er te fotograferen van de organistatie dan moet de eigenaars niet moeilijk gaan doen of blijf anders lekker thuis met je paard.

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 12:37

Weet iemand of ze nu wel of niet op vakantie gaan? :)
Ik kan zo snel er niks meer over vinden.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 00:37

Het is maar een paard
Al was ie van de koningin :o

Ben wel benieuwd of ze nog (zijn ge)gaan.