Wij verpesten de aarde

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 14:55

Sammie schreef:
WildWings schreef:
En mijn reactie daarop met alle bronnen en onderbouwing? Die negeer je voor jouw eigen gemak maar compleet? Als je een monoloog wilt voeren kun je voortaan maar voor de spiegel gaan staan, wat mij betreft. Je mening rondschreeuwen en daarna niet op anderen in gaan heeft weinig met een dialoog of discussie te maken en is buitengewoon weinig constructief.

Dat is dan weer jouw conclusie.. Ik heb eerder aangegeven niet heel veel tijd te hebben om daar uitgebreid op in te gaan. Heb voor het 'gemak' richting annemiek een quote uit een ander topic gehaald die had ze immers al gelezen.. De dergelijke conclusies die jij voor jouw gemak(?) trekt incl. de manier van reageren spoort mij niet aan om überhaupt nog moeite te doen om er wel op te reageren. Dus bedankt voor de info, maar verwacht vanavond en morgen géén uitgebreide reactie en of die er ooit nog wel komt is op dit moment ook nog maar de vraag. Over meningen rondschreeuwen en voor de spiegel gaan staan gesproken.

Je blijft de uitspraak anders telkens herhalen en neemt de tijd hierop verder te borduren, en bent behoorlijk actief in dit topic. Daar had ik niet uit opgemaakt dat je wel graag wilde reageren en de argumenten serieus nam, sorry. Jammer dat je snel vervalt in "je toontje bevalt me niet" als excuus om de dialoog niet aan te gaan en ongefundeerd rond te roepen.

Ik verdwijn ook weer terug onder mijn steen dan maar, jammer hoor.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 14:56

WildWings schreef:
bruintje123 schreef:
In tegenstelling tot Vegas die hun manier van leven wel te vaak opdringen aan de ander.

Over opdringen gesproken, hoe vaak heb je dit zinnetje nou al herhaald. Mens je lijkt wel een vastgelopen langspeelplaat.

Vervelend hè. Op je gedrag gewezen worden.

Maar om niet persoonlijk te worden wat jij wel doet. Zal ik het niet meer herhalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 15:02

Citaat:

Maar om niet persoonlijk te worden wat jij wel doet. Zal ik het niet meer herhalen.

Goddank dat jij de keuze hebt gemaakt je niet verder voort te planten. Ik denk dat dat de wereld inderdaad ten goede komt. Okdoei. :*

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 15:03

Kinke schreef:
Als je een beetje nadenkt dan realiseer je je toch wel dat echt al die mensen op aarde niet allemaal vegetariër gaan worden en de fiets pakken ipv de auto. Blijft een utopie.

Is dat dan een reden om het maar allemaal overboord te gooien? 'Omdat toch niet iedereen het doet doe ik het ook niet'?

Kinke schreef:
Het feit dat jij jouw waarheid plaatst boven de effecten die een inbraak heeft op mens en kind is moreel niet te verdedigen.

Die mensen en kinderen worden toch niet opgesloten in te kleine hokjes, waarna het liefst zo snel mogelijk hun keel wordt doorgesneden, alleen omdat wij hun vlees zo lekker vinden?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 15:04

Sammie schreef:
Ja inderdaad de minste of geringste research... Zie bijv. wikipedia..
Citaat:
In Oost- en Zuidoost-Azië wordt de sojaboon grotendeels voor menselijke consumptie gebruikt, onder meer in de vorm van tofoe, tempé, sojasaus, sojamelk en sojaolie. In de westelijke wereld wordt het gewas hoofdzakelijk gebruikt voor de productie van plantaardige olie en veevoeder.

Is deze quote de reden dat je gelooft dat de regenwouden worden gekapt voor soja voor menselijke consumptie?
Want dan lees je die quote niet goed. Dat er in Azië veel soja wordt gegeten betekent niet dat alle soja die daar wordt verbouwd ook daar naartoe gaat. Juist niet. De westerse wereld heeft geen plek om zo veel soja voor diervoeding te verbouwen, dus importeren ze het allemaal uit andere landen.
Je eigen quote haalt trouwens ook je eerdere stelling onderuit, namelijk dat er zo enorm veel soja naar onze westerse vleesvervangers gaat. Nee dus, hoofdzakelijk olie en veevoer.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 15:05

WildWings schreef:
Citaat:

Goddank dat jij de keuze hebt gemaakt je niet verder voort te planten. Ik denk dat dat de wereld inderdaad ten goede komt. Okdoei. :*

Persoonlijke aanval 2 terwijl ik nergens op de man heb gespeeld.
Hoe kan het toch dat mensen een bepaald idee krijgen van Vegas in het algemeen.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 15:06

Ik dacht eigenlijk dat mensen zich al veel bewuster waren van de impact van vlees (en zuivel en eieren) op het milieu. Is gewoon een simpele rekensom gebaseerd op logisch nadenken in mijn ogen. Zoals Janneke ook laat zien.

En na het pleidooi van Arjen Lubach dacht ik al helemaal dat het idee nu eindelijk wel een keer geland zou zijn.

bruintje123 schreef:

Alsof dit geen ad hominem is. :roll:

Je bent 20 jaar ouder dan WW, kom je dan niet een keer op een punt dat je ergens boven kan staan als iemand zich in jouw ogen op een vervelende manier uitdrukt?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 15:07

Janneke ook voor jou geldt iets minder van je hoge toren blazen met je "Get your facts straigth, please". Wordt een beetje moe van hoe je het brengt.

WildWings schreef:
Je blijft de uitspraak anders telkens herhalen en neemt de tijd hierop verder te borduren, en bent behoorlijk actief in dit topic. Daar had ik niet uit opgemaakt dat je wel graag wilde reageren en de argumenten serieus nam, sorry. Jammer dat je snel vervalt in "je toontje bevalt me niet" als excuus om de dialoog niet aan te gaan en ongefundeerd rond te roepen.

Ik bepaal zelf wel wat en welke tijd ik wel en niet kan besteden. Dank u. Een uitgebreide reactie als wat ik in mijn hoofd had (niet meer heb, want hierna ga ik dit topic ontstippen - dit gaat allang niet meer over het verpesten van de aarde maar over het gelijk halen wbt wel of geen vlees eten) kost meer tijd en opzoekwerk dan even kort wat reacties aanhalen. Dat iemand niet direct reageert zegt niks over de serieusheid van het argument of de waarde ervan. Ik bepaal toch echt wel mooi zelf of ik direct op een argument in ga of later op de dag/ in de week en niet jij of je vriendje.

Maar ik denk werkelijk dat je het niet eens in de gaten hebt hoe de toon van bepaalde mensen hier overkomt. Het opdringen, het beter denken te weten. Nogmaals ik loop daar omheen. Niet om wat ze zeggen, maar om hoe ze het zeggen. Want dát is jammer ja.. Zo kan er namelijk veel informatie verloren gaan die kostbaar kán zijn.

bruintje123

Re: Wij verpesten de aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 15:11

Precies sammie.

Kawaha dus ik moet me als voetveeg laten gebruiken omdat ik eerst leeftijden moet gaan scannen of iemand een verlate puber is of niet?

Ook ik ga ontstippen.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 15:20

bruintje123 schreef:
Precies sammie.

Kawaha dus ik moet me als voetveeg laten gebruiken omdat ik eerst leeftijden moet gaan scannen of iemand een verlate puber is of niet?

Ook ik ga ontstippen.

Niet reageren of temmen is je als een voetveeg laten gebruiken? De leeftijd van andere users doet er wat mij betreft niet toe, maar het verbaasd me gewoon hoe jij reageert en blind bent voor je eigen drogredenaties die de discussie geen goed doen.

Buiten vlees en kinderen is er nog veel meer wat we kunnen doen hoor. Laten we het anders daarover hebben? http://www.npo.nl/nederland-wordt-groen ... _101374427
Wie denkt er bij afval besparen nou aan met je eigen potjes en pannetjes naar de Chinees toe gaan? :D

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 15:53

269_life schreef:
Is dat dan een reden om het maar allemaal overboord te gooien? 'Omdat toch niet iedereen het doet doe ik het ook niet'?

nope, maar dat zeg ik ook niet, dat maak jij ervan.

269_life schreef:
Die mensen en kinderen worden toch niet opgesloten in te kleine hokjes, waarna het liefst zo snel mogelijk hun keel wordt doorgesneden, alleen omdat wij hun vlees zo lekker vinden?

Rare vergelijking. Maar dat zie je veel vaker bij de anti-vlees brigade. Maar je mag kinderen dus opzettelijk een trauma bezorgen omdat jij vindt dat de dieren op dat erf het veel slechter hebben.
Raar dat jij dan begint over 'omdat toch niet iedereen het doet doe ik het ook niet'.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 20:37

Sammie schreef:
Janneke ook voor jou geldt iets minder van je hoge toren blazen met je "Get your facts straigth, please". Wordt een beetje moe van hoe je het brengt.

Het spijt me dat ik met mijn boosheid jou moe maak.

We leven in 2015 en er kan zo vreselijk veel meer dan toen oma nog jong was (van zonnepanelen tot ledlampen tot electisch rijden tot investeren in windmolens tot smakelijke fair tradeproducten tot ...) - en een deel van die verworvenheden werd in de discussie overboord gezet zonder enige reden.
Toen oma nog jong was, was zuinig aan doen de enige echte remedie. Dat hoeft niet eens meer.

Dat stak.

Zodoende.

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 23:03

WildWings schreef:
Ik heb geen kinderwens hoor bruintje123, vast je vraag over het hoofd gezien.

Sammie schreef:
Die vleesvervanger is dus wel beter voor een dier, maar niet perse beter voor de natuur.

Maar wáár haal je dit toch vandaan? Je hele redenatie is gebouwd op deze uitspraak, maar uitleg geef je er niet bij. Op de eerdere quote na, waar ik met veel bronnen en onderbouwing op gereageerd heb, maar waar je helaas vervolgens niet op in gaat.

Ik voel me zo vrij om er even mee te bemoeien en ik quote even een stukje van http://milieudefensie.nl:

''De meeste soja komt uit Zuid-Amerikaanse landen. Daar gaan, voor de teelt van soja, enorme stukken tropisch bos en unieke savannes tegen de vlakte. Soja is daarmee een hoofdoorzaak van ontbossing en het uitsterven van dieren en planten geworden.

De uitbreiding van de plantages gaat bovendien gepaard met gedwongen landonteigening en grove schending van mensenrechten. Mensen verliezen hun land en daarmee hun werk én hun voedselvoorziening.

In de grootschalige sojateelt zijn gemiddeld één tot twee werknemers nodig voor 400 hectare. Terwijl de kleinschalige landbouw op diezelfde 400 hectare genoeg werk oplevert voor tachtig mensen. De oprukkende sojateelt leidt zo tot een toename van de werkloosheid. Mensen die hun land en werk verliezen trekken meestal naar de sloppenwijken in de grote steden, het platteland loopt leeg.

Uitbreiding van de sojateelt leidt regelmatig tot gewelddadige conflicten met lokale gemeenschappen of inheemse volkeren, waarbij soms zelfs doden vallen. Land wordt in gebruik genomen door illegaal bos te kappen en eigendomspapieren te vervalsen. Mensen worden onder druk gezet om hun land te verkopen. En door grove nalatigheid bij het gebruik van landbouwgif worden mensen en hun vee vergiftigd''.

Dit gaat enkel over soja. Zoek je op biologische producten en het verbouwen daarvan, wordt door meerdere onderzoeken (betrouwbare bronnen) duidelijk dat de biologische teelt en veehouderij over het algemeen zelfs slechter is voor het milieu dan niet biologische teelt en veehouderij.

Dat betekent natuurlijk helemaal niet dat we direct al onze voornemens om de aarde 'beter' te maken over boord moeten gooien, maar wat Sammie al zegt, wanneer we stoppen met het veelvuldig gebruik van het ene product, zal dit uiteindelijk resulteren in wederom veelvuldig gebruik van een ander product. De vraag naar bijvoorbeeld eetbare of elektronische producten zal altijd blijven bestaan, daarom dus ook het aanbod. 'Onze' vraag levert andere landen en hun bewoners banen en dus geld op. Andersom levert de vraag elders in de wereld ons ook weer banen en geld op. Gelukkig ook milieubewuste zaken zoals het plaatsen van windmolen. Maar long story short: zo blijven we allemaal bestaan. Daarbij blijven we ons hartstikke goed voortplanten, dus we houden het met elkaar goed in stand.

Nog even wat meer offtopic, maar wat mij wel veel opvalt is dat ik geregeld hoor dat mensen ervoor kiezen om geen vlees meer te eten, want dat is slecht voor het milieu. Daarom kiezen ze ervoor om meer vis te gaan consumeren, want dat is beter voor het milieu. En dat terwijl overbevissing en vervuiling één van de grootste problemen is. Zo goed is men over het algemeen echt niet geïnformeerd. Eline, voormalig beheerder van Bokt, is inmiddels onderdeel van 'The ocean clean-up', een prachtig initiatief om de vervuiling van onze oceanen aan te pakken. :j

Nog meer offtopic: Ik voelde mij genoodzaakt om een aantal berichten te TeMmen. Erg jammer en onvolwassen dat er zo persoonlijk wordt gereageerd. Een discussie is prima, maar er wordt echt niet op de bal gespeeld.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 02:05

Wat een ongelofelijke flauwe discussie is er ontstaan. Blijkbaar zit er bij beide partijen oud zeer: de vegetariër voelt zich aangevallen, de andere wil zich laten horen.

Heel eerlijk Sammie, vind ik dat je geen moeite doet om eerder uitspraken verder uit te diepen. Die keuze heb je natuurlijk, maar ik snap dat dat bij andere verkeerd valt.

Omdat het produceren van voedsel, en eigenlijk heel veel andere producten, zo ver van ons af is komen te staan, zijn er veel misverstanden over. En soms is het moeilijk om 'de echte waarheid' te achterhalen. Als je lang genoeg graaft, kom je bij alles in het leven wel een 'maar' tegen. En dat vind ik ontzettend destructief in discussies over het klimaat: waarom willen mensen altijd een 'maar' aan dingen hangen? Biologisch is niet goed want er is dan niet genoeg land om iedereen te voeden, hybride auto's zijn niet goed want de accu's zijn vervuilend, zonnepanelen zijn niet goed want de productie is niet milieuvriendelijk, minder vlees eten is niet goed want dan eet men meer soya.

Vaak zijn het ook nog 'maren' die ergens zijn opgevangen en die worden nagepraat. Zelf vind ik dat gek: waar is onze nieuwsgierige, positieve en innovatieve blik gebleven? Kijk hoe snel technologie zich ontwikkeld heeft, dit kan ook zo hard gaan bij milieuvriendelijk zaken. Een zonnepaneel bijvoorbeeld is nog volop in ontwikkeling. Is het erg dat hij niet in één keer ontwikkeld kan worden tot superproduct? Nee, kleine stappen zijn óók waardevol.

Een betere wereld begint écht bij jezelf. Er zijn altijd mensen die het verschil kunnen maken.....soms zijn het individuen, soms is het een grote groep die iets in beweging kan zetten.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 02:13

En ach dat gehakketak over wel of niet vegetarier; Allemaal mensen met een westerse levensstijl en het consumptiepatroon dat daarbij hoort. We zitten op bokt, we houden paarden voor de lol!
We zouden een veel grondiger levensstijl herzienig moeten doorvoeren dan waar we toe bereid zijn....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 10:15

Kuggur schreef:
En ach dat gehakketak over wel of niet vegetarier; Allemaal mensen met een westerse levensstijl en het consumptiepatroon dat daarbij hoort. We zitten op bokt, we houden paarden voor de lol!
We zouden een veel grondiger levensstijl herzienig moeten doorvoeren dan waar we toe bereid zijn....

Wat zouden we moeten doen? Is IETS doen niet altijd te prefereren boven NIETS doen?
Ik denk dat jouw referentiekader langzaam verandert tov het onze. Bovenop op een gletsjer met drie schapen en een ijslander is het leven een stuk vriendelijker... ;-)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 13:16

Wat voor kluizenaar denk je dat ik ben? Vraag me nu af wat voor indruk hier maak.
Overigens zijn het 100 ooien en acht rammen, en acht paarden.

Tarenko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-15 18:32

Er zijn heel wat pagina's bij het topic gekomen. Ik heb nog niet alles doorgelezen, maar ik ben weer wat nieuwe informatie rijker.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 20:43

Kuggur schreef:

De levensstijl die nodig is, houdt in dat we met 7 miljard mensen op dit ruimteschip kunnen wonen.

*\o/* *\o/* *\o/*
We leven in 2015 en dan hoef je niet per se af te zien. Er zijn idd bepaalde keuzes aan de orde, dat wel.
Je kunt vlees eten en je ecologische voetafdruk klein houden (...je eigen dieren houden en tzt opeten;, meer kip of varken, minder rund of schaap; experimenteren met beesten zoals sprinkhanen, die in sommige culturen een delicatesse zijn....).
Je kunt vliegvakanties houden, maar daar moeten investeringen tegenover staan - en zo voorts.
Paarden houden voor de lol is niet milieu belastend. Staat je dier niet pal naast je huis, heeft een ligfiets, trike of e-bike zin om naar stal te gaan. (Elk weekend vele kilometers op concours, dat wordt op gegeven moment een ander verhaal, maar net als die vliegvakantie, je kunt er dingen tegenover zetten.)

Dus doemdenken - dat was rond 1980, dat hebben we wel gehad, zou ik zeggen.

(Mogelijk dat sommigen er niet toe bereid zijn, maar dat is niet omdat het zo zwaar zou zijn. )

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 21:03

Oh ik ben niet zó pessimistisch, eerder realistisch, ik denk niet dat mensen veranderen zonder daar letterlijk toe gedwongen te worden (ik heb het over de gemiddelde mens, uiteraard zijn er individuen die daar wél toe bereid zijn).
Het is de aard van het beestje, en hopelijk is het dan nog niet te laat.
Wat betreft de olie, die is praktiserwijs aan het opraken; dus moeten er wel alternatieven worden gezocht.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 21:27

Ja, precies: fracken van schaliegas, boren in de noordelijke ijszee - "het werkt niet", en mensen beginnen zich 'the carbon bubble' te realiseren. (= Meneer Shell heeft wel veel olievelden, maar daar kan hij niets meer mee - het is dus ook niets meer waard.)
....dat gaat een revolutie worden.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 14:26

Ik vind het jammer dat in dit soort topics het gelijk vervalt in "vegas die hun mening op proberen te dringen" terwijl er zo verschrikkelijk veel bronnen zijn die bewijzen dat vlees en andere dierlijke producten op zich het grootste compartiment van klimaatverandering zijn. Het is niet een mening die opgedrongen wordt, het zijn FEITEN. Consumptie van dierlijke producten is verantwoordelijk voor 22% (als ik me niet vergis) van de totale uitstoot van broeikasgassen, PUNT. Daar is niks mening aan, daar komt geen zielig verhaal bij kijken van arme diertjes die dood worden gemaakt, dat is gewoon hoe het zit en wat je in vele onderzoeken kunt terugvinden en wat voor zover ik weet nog door geen enkel onderzoek tegen is gesproken.

Hoe kan het dan toch dat weldenkende mensen dan spontaan vervallen in de gedachte dat alle vegetariërs en veganisten uitsluitend het levensdoel hebben om iedereen bij hun geheime sekte van sla-eters te halen? Wat nou als het misschien wel wáár is, wat er gezegd wordt over de relatie tussen veehouderij en klimaatverandering?

Dat stukje van Lubach kan ik trouwens echt oneindig vaak kijken... Hij slaat de spijker gewoon zo verdomde hard op zijn kop. "Jij denkt misschien dat je goed bezig bent als je de kraan uitzet tijdens het tandenpoetsen, maar dat stukje steak dat je tussen je tanden uit staat te pulken heeft nog 100x meer water gekost dan dat je daarmee bespaart!!"
Het is gewoon zo waar allemaal. :') "Kijk mij, ik zet de verwarming vandaag wat lager want ik ben goed bezig voor het mileu! En daarna ga ik lekker gehaktballetjes eten." Echt, laat me niet lachen, die mensen snappen het volgens mij echt niet :o

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 19:49

Mooi verwoord margrathea!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 19:56

De mens is zijn eigen vijand. Welk dier vernietigt nu de omgeving waar hij zelf afhankelijk van is? Ik heb één goede milieuvriendelijke daad verricht, en dat is mezelf NIET voortplanten. Dus ik word als destructieve vervuiler in ieder geval niet vervangen. Helaas zijn er nog steeds mensen die fokken als konijnen.... maar ja, ik kan alleen mijn eigen acties verantwoorden. Niet die van anderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 21:27

Julia schreef:
Ik voel me zo vrij om er even mee te bemoeien en ik quote even een stukje van http://milieudefensie.nl:

''De meeste soja komt uit Zuid-Amerikaanse landen. Daar gaan, voor de teelt van soja, enorme stukken tropisch bos en unieke savannes tegen de vlakte. Soja is daarmee een hoofdoorzaak van ontbossing en het uitsterven van dieren en planten geworden.

De uitbreiding van de plantages gaat bovendien gepaard met gedwongen landonteigening en grove schending van mensenrechten. Mensen verliezen hun land en daarmee hun werk én hun voedselvoorziening.

In de grootschalige sojateelt zijn gemiddeld één tot twee werknemers nodig voor 400 hectare. Terwijl de kleinschalige landbouw op diezelfde 400 hectare genoeg werk oplevert voor tachtig mensen. De oprukkende sojateelt leidt zo tot een toename van de werkloosheid. Mensen die hun land en werk verliezen trekken meestal naar de sloppenwijken in de grote steden, het platteland loopt leeg.

Uitbreiding van de sojateelt leidt regelmatig tot gewelddadige conflicten met lokale gemeenschappen of inheemse volkeren, waarbij soms zelfs doden vallen. Land wordt in gebruik genomen door illegaal bos te kappen en eigendomspapieren te vervalsen. Mensen worden onder druk gezet om hun land te verkopen. En door grove nalatigheid bij het gebruik van landbouwgif worden mensen en hun vee vergiftigd''.

Dit gaat enkel over soja. Zoek je op biologische producten en het verbouwen daarvan, wordt door meerdere onderzoeken (betrouwbare bronnen) duidelijk dat de biologische teelt en veehouderij over het algemeen zelfs slechter is voor het milieu dan niet biologische teelt en veehouderij.

Dat betekent natuurlijk helemaal niet dat we direct al onze voornemens om de aarde 'beter' te maken over boord moeten gooien, maar wat Sammie al zegt, wanneer we stoppen met het veelvuldig gebruik van het ene product, zal dit uiteindelijk resulteren in wederom veelvuldig gebruik van een ander product.

Zo jammer dat er niet echt wordt gelezen, dus ik herhaal het nog een keer: aangezien er meer soja nodig is voor een kilo vlees dan voor een kilo vleesvervanger (vijf keer zoveel geloof ik), is het dus wel degelijk milieu (en mens, etc) vriendelijker om vleesvervanger te eten dan vlees. Je verbruikt dan dus MINDER soja ook al zou je vervanger voor 100% uit soja bestaan. Dat is het hele punt waarom 'de vleesvervanger is niet beter voor de natuur' gewoon niet waar is als je het hebt over de problemen die sojateelt met zich mee brengt. Er is gewoonweg veel minder soja nodig voor die vleesvervanger dan voor een gelijkwaardig stukje vlees. Alleen al om die reden is een vleesvervanger wel degelijk minder 'belastend' dan een stuk vlees. En dan hebben we het nog niet eens over de uitstoot van (broeikas)gassen, het mestoverschot/probleem van de veehouderij en de hoeveelheid water die nodig is voor een stuk vlees (of glas melk for that matter).

Ik voel me omdat mensen niet goed lezen of niet op argumenten ingaan hier vaak genoodzaakt de uitleg en dezelfde quotes die ik eerder plaatste blijven herhalen, maarja, dan 'dring ik mijn mening op' -O-

Yucca schreef:
Wat een ongelofelijke flauwe discussie is er ontstaan. Blijkbaar zit er bij beide partijen oud zeer: de vegetariër voelt zich aangevallen, de andere wil zich laten horen.

Voelt zich aangevallen? Iemand hier roept tot drie keer aan toe of vaker, out of the blue, dingen als 'de vega's dringen zich op' etc. Dat is aangevallen worden. Niet aangevallen voelen.