Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Foaly schreef:Klopt. Daarom kregen de Joden in de Middeleeuwen ook de schuld van de pest: door hun wetten omtrent hygiëne werden zij niet ziek, en de rest van de bevolking wel![]()
Ik zie deze regels dan ook juist wel als overtuigend bewijs van de Bijbel. Ze zijn zo geavanceerd, zo hun tijd ver vooruit, dat hebben de Israëlieten volgens mij echt niet zelf bedacht
Solleke_Noah schreef:Foaly schreef:Klopt. Daarom kregen de Joden in de Middeleeuwen ook de schuld van de pest: door hun wetten omtrent hygiëne werden zij niet ziek, en de rest van de bevolking wel![]()
Ik zie deze regels dan ook juist wel als overtuigend bewijs van de Bijbel. Ze zijn zo geavanceerd, zo hun tijd ver vooruit, dat hebben de Israëlieten volgens mij echt niet zelf bedacht
Serieus?
In de Koran vind je gewoon vergelijkbare dingen hoor. Slim gezien van Mohammed dat je voor elke keer bidden je handen (enz..) moet wassen, en dat vijf keer per dag, kwam de hygiëne ten goede. Dat is nu niet direct iets dat de Israëlieten hebben uitgevonden?
Je kan het ook zo bekijken: wat een enorm slimme "marketing" zit daarachter! Hoe intelligent moeten de mensen die dat bedacht hebben geweest zijn, spiegel het volk wat voor (god) voor hun eigen bestwil (hygiëne). Een beetje zoals de brood en spelen van bij de Romeinen (op een andere manier weliswaar, maar ook slimme truuken om het volk kalm te houden).
Ik vind het geen eer aandoen aan het vernuft van diegenen die hygiëneregels (en normen en waarden) in het geloof hebben laten opnemen.
edit: wil er nog even aan toevoegen dat 'k wel vind dat BlueEyes een geniaal onderschrift heeftben zelf totaal niet gelovig maar moet er altijd een beetje om glimlachen. Echt leuk gezegd!
verootjoo schreef:Solleke_Noah schreef:[Serieus?
In de Koran vind je gewoon vergelijkbare dingen hoor. Slim gezien van Mohammed dat je voor elke keer bidden je handen (enz..) moet wassen, en dat vijf keer per dag, kwam de hygiëne ten goede. Dat is nu niet direct iets dat de Israëlieten hebben uitgevonden?
Je kan het ook zo bekijken: wat een enorm slimme "marketing" zit daarachter! Hoe intelligent moeten de mensen die dat bedacht hebben geweest zijn, spiegel het volk wat voor (god) voor hun eigen bestwil (hygiëne). Een beetje zoals de brood en spelen van bij de Romeinen (op een andere manier weliswaar, maar ook slimme truuken om het volk kalm te houden).
Ik vind het geen eer aandoen aan het vernuft van diegenen die hygiëneregels (en normen en waarden) in het geloof hebben laten opnemen.
edit: wil er nog even aan toevoegen dat 'k wel vind dat BlueEyes een geniaal onderschrift heeftben zelf totaal niet gelovig maar moet er altijd een beetje om glimlachen. Echt leuk gezegd!
De Koran gaat dan ook van hetzelfde eerste deel van de bijbel uit dus niet zo bijzonder dat daar dezelfde dingen in staan![]()
Alleen is het joodse geloof ouder dan het moslim geloof. De moslims geloven in een profeet die later kwam, ook pas na christus geloof ik, maar dat weet ik niet zeker.
OsMo schreef:Weet je wat ik bijzonder vindt, het verhaal om het besnijden heen.
Dat moest volgens God op de 8e dag gebeuren, wat werd vast gelegd in de wetten.
Nu vandaag de dag na medisch wetenschappelijk onderzoek weet men dat als een kind eerder besneden zou worden, het kind dood bloed.
OsMo schreef:Weet je wat ik bijzonder vindt, het verhaal om het besnijden heen.
Dat moest volgens God op de 8e dag gebeuren, wat werd vast gelegd in de wetten.
Nu vandaag de dag na medisch wetenschappelijk onderzoek weet men dat als een kind eerder besneden zou worden, het kind dood bloed.
BaileyMix schreef:Was je daarbij dan? Foto's gezien?
Misschien was Isaak wel het eerste kind dat niet doodbloedde, omdat ze even wachtten. De rest hebben ze maar even buiten beschouwing gelaten en toen het één keer lukte hebben ze er een mooi verhaaltje van gemaakt. Misschien hè.
NatasjavE schreef:Verder,...ik ben van mening dat de Bijbel is geschreven door mannen(!) met een bepaald belang. (in in mijn ogen vooral politiek belang)
Ik denk dat het best de moeite loont om eens verder te denken bij al die verhalen....wat zou nu vanuit een ander perspectief eens een andere rede voor dit verhaal kunnen zijn?