is geloof nog van nu?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 19:57

Van geloof krijg je oorlog, dat is me wel duidelijk. Elkaar het geloof opleggen is momenteel een rage.
Ik ben gedoopt.. maar heb toch liever het kruisje op zn kop als knzou mogen kiezen.
Heb er in moeilijke tijden echt mezelf mee bezig gehouden maar mijn mening.. god bestaat net zo min als de duivel. Is ie er wel.. prima maar dan zijn alla god enz enz. Allemaal t zelfde. Alleen anders verwoord.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 20:47

Foaly schreef:
Klopt. Daarom kregen de Joden in de Middeleeuwen ook de schuld van de pest: door hun wetten omtrent hygiëne werden zij niet ziek, en de rest van de bevolking wel :=

Ik zie deze regels dan ook juist wel als overtuigend bewijs van de Bijbel. Ze zijn zo geavanceerd, zo hun tijd ver vooruit, dat hebben de Israëlieten volgens mij echt niet zelf bedacht :n

Serieus?

In de Koran vind je gewoon vergelijkbare dingen hoor. Slim gezien van Mohammed dat je voor elke keer bidden je handen (enz..) moet wassen, en dat vijf keer per dag, kwam de hygiëne ten goede. Dat is nu niet direct iets dat de Israëlieten hebben uitgevonden?

Je kan het ook zo bekijken: wat een enorm slimme "marketing" zit daarachter! Hoe intelligent moeten de mensen die dat bedacht hebben geweest zijn, spiegel het volk wat voor (god) voor hun eigen bestwil (hygiëne). Een beetje zoals de brood en spelen van bij de Romeinen (op een andere manier weliswaar, maar ook slimme truuken om het volk kalm te houden).

Ik vind het geen eer aandoen aan het vernuft van diegenen die hygiëneregels (en normen en waarden) in het geloof hebben laten opnemen.

edit: wil er nog even aan toevoegen dat 'k wel vind dat BlueEyes een geniaal onderschrift heeft :) ben zelf totaal niet gelovig maar moet er altijd een beetje om glimlachen. Echt leuk gezegd! :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 21:05

Solleke_Noah schreef:
Foaly schreef:
Klopt. Daarom kregen de Joden in de Middeleeuwen ook de schuld van de pest: door hun wetten omtrent hygiëne werden zij niet ziek, en de rest van de bevolking wel :=

Ik zie deze regels dan ook juist wel als overtuigend bewijs van de Bijbel. Ze zijn zo geavanceerd, zo hun tijd ver vooruit, dat hebben de Israëlieten volgens mij echt niet zelf bedacht :n

Serieus?

In de Koran vind je gewoon vergelijkbare dingen hoor. Slim gezien van Mohammed dat je voor elke keer bidden je handen (enz..) moet wassen, en dat vijf keer per dag, kwam de hygiëne ten goede. Dat is nu niet direct iets dat de Israëlieten hebben uitgevonden?

Je kan het ook zo bekijken: wat een enorm slimme "marketing" zit daarachter! Hoe intelligent moeten de mensen die dat bedacht hebben geweest zijn, spiegel het volk wat voor (god) voor hun eigen bestwil (hygiëne). Een beetje zoals de brood en spelen van bij de Romeinen (op een andere manier weliswaar, maar ook slimme truuken om het volk kalm te houden).

Ik vind het geen eer aandoen aan het vernuft van diegenen die hygiëneregels (en normen en waarden) in het geloof hebben laten opnemen.

edit: wil er nog even aan toevoegen dat 'k wel vind dat BlueEyes een geniaal onderschrift heeft :) ben zelf totaal niet gelovig maar moet er altijd een beetje om glimlachen. Echt leuk gezegd! :)

De Koran gaat dan ook van hetzelfde eerste deel van de bijbel uit dus niet zo bijzonder dat daar dezelfde dingen in staan :+
Alleen is het joodse geloof ouder dan het moslim geloof. De moslims geloven in een profeet die later kwam, ook pas na christus geloof ik, maar dat weet ik niet zeker.

Sammie

Re: is geloof nog van nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 21:07

De koran is jonger dan de bijbel. Veel jonger zelfs!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 21:09

Solleke_Noah schreef:

Thanks! :)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 21:15

verootjoo schreef:
Solleke_Noah schreef:
[Serieus?

De Koran gaat dan ook van hetzelfde eerste deel van de bijbel uit dus niet zo bijzonder dat daar dezelfde dingen in staan :+
Alleen is het joodse geloof ouder dan het moslim geloof. De moslims geloven in een profeet die later kwam, ook pas na christus geloof ik, maar dat weet ik niet zeker.

Ach, variaties op hetzelfde thema. Het is toch oprecht slim bedacht om mensen zichzelf te laten wassen voor het bidden? Toen het in de godsdienstles ter sprake kwam (heel lang geleden ondertussen :+ ) was ik positief onder de indruk. Je moet het maar bedacht hebben in die tijden :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 21:36

Het zal wel aan mij liggen maar ik zie niet in hoe dat slim is..? Het is uit respect naar Allah bedoeld. En dan nog gaan zulke dingen niet als in dat een persoon dit allemaal zo ff bedenkt en t zo hup hup wordt overgenomen. Dat heeft tijd en draagvlak nodig, zonder kom je niet ver.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 21:51

Weet je wat ik bijzonder vindt, het verhaal om het besnijden heen.
Dat moest volgens God op de 8e dag gebeuren, wat werd vast gelegd in de wetten.
Nu vandaag de dag na medisch wetenschappelijk onderzoek weet men dat als een kind eerder besneden zou worden, het kind dood bloed.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 21:58

OsMo schreef:
Nu vandaag de dag na medisch wetenschappelijk onderzoek weet men dat als een kind eerder besneden zou worden, het kind dood bloed.

Ja en van de ark. Met die verhoudingen worden nu nog de sterkste schepen gebouwd.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 22:58

OsMo schreef:

Je vraagt je af hoeveel kinderlevens dat dus gekost heeft voor ze daar achter kwamen.
Gewoon een kwestie van proefondervindelijk vaststellen.
En dit geldt voor meer van dit soort wijsheden, je krijgt soms het idee dat de moderne mens denkt dat mensen in de oudheid compleet achterlijk waren.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 23:02

Nou dat laatste klopt wel een beetje := Er is echter geen enkele aanleiding om aan te nemen dat het IQ destijds (stukken) lager lag dan nu.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 23:03

Sterker nog, er zijn aanwijzingen dat het IQ hoger lag dan nu.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 23:10

Nou nee dat vraag ik mij niet af, want het eerste kind wat werd besneden met 8 dagen is Isaak en die bleef leven.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 23:28

Was je daarbij dan? Foto's gezien?
Misschien was Isaak wel het eerste kind dat niet doodbloedde, omdat ze even wachtten. De rest hebben ze maar even buiten beschouwing gelaten en toen het één keer lukte hebben ze er een mooi verhaaltje van gemaakt. Misschien hè.

Cowgirl_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 23:36

Om maar even op de eerste vraag in te haken van TS. Ik geloof in god ja, daarbij ook in engelen en alles daaromheen.
De bijbel heb ik nog nooit gelezen, dus ik zie het geloven in god anders. Het geeft me hoop en ik heb het gevoel dat er meer bestaat dan dit.. Agh voor iedereen zijn ding!
Zolang je het maar niet oplegd of opdringt. Ik hou het meestal voor meestal voor mezelf, omdat veel mensen het lariekoek vinden :) ieder zn ding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 23:38

Ja Baileymix dat kan ja maar dan hadden ze er ook wel een mooi verhaaltje van gemaakt van de massa moord op baby's ten tijde dat de joden in Egypte in slavernij leefden.
Zo zijn er meer verhalen in de bijbel waarin ook gewoon fouten gemaakt werden door mensen en die hebben ze ook niet mooier gemaakt.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 00:19

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 07:57

BaileyMix schreef:
Was je daarbij dan? Foto's gezien?
Misschien was Isaak wel het eerste kind dat niet doodbloedde, omdat ze even wachtten. De rest hebben ze maar even buiten beschouwing gelaten en toen het één keer lukte hebben ze er een mooi verhaaltje van gemaakt. Misschien hè.

Exact.

Verder,...ik ben van mening dat de Bijbel is geschreven door mannen(!) met een bepaald belang. (in in mijn ogen vooral politiek belang)

Ik denk dat het best de moeite loont om eens verder te denken bij al die verhalen....wat zou nu vanuit een ander perspectief eens een andere rede voor dit verhaal kunnen zijn?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 08:23

Ik wil niemand voor het zere been schoppen, want iedereen moet voor zich weten waar hij/zij al dan niet in gelooft. Toch vond ik onlangs een mijns inziens treffende uitdrukking voor de letters van god: geld, oorlog, drugs.
Ik vind het jammer voor de wel eerlijke gelovigen dat onder de noemer van 'het geloof' zoveel ellende bestaat.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 08:49

De christelijke god heeft eigenlijk als naam JWHW.. bij de islam allah. En een hoop andere namen trouwens. .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 11:05

Ik zie de bijbel als geschiedenis boek met historische feiten.
Daarnaast zie ik het als poëzie.
Een boek vol wijsheden.

Ik vind het een prachtig boek om te lezen.
Met name de evangeliën vind ik prachtig.

Het boek is idd geschreven door mannen geïnspireerd door God of in opdracht van God.
Ik kijk er met een andere logica naar.

Sommige stukken zijn niet te geloven en voor die tijd ondenkbaar.
Waarom schrijf je als man zijnde een verhaal over een belangrijk persoon die in gesprek gaat met vrouwen?
Vrouwen die een lagere positie hadden.
Het was in die tijd ondenkbaar dat dit aannemelijk was.
Waarom schrijf je dan niet een verhaal wat veel makkelijker te geloven is?

De belangrijke persoon daarmee bedoel ik Jezus.
Die beste man heeft maar een paar jaar in de bekendheid getreden, ik geloof 3 jaar.
Over die jaren bekendheid is geschreven en zoveel jaren later is daar een heel christendom uit voort gekomen.
Hij heeft minder jaren nodig gehad dan Micheal Jackson om beroemd te worden.
Dat vind ik bijzonder.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 11:55

NatasjavE schreef:
Verder,...ik ben van mening dat de Bijbel is geschreven door mannen(!) met een bepaald belang. (in in mijn ogen vooral politiek belang)

Ik denk dat het best de moeite loont om eens verder te denken bij al die verhalen....wat zou nu vanuit een ander perspectief eens een andere rede voor dit verhaal kunnen zijn?

Dat denk ik ook, ik denk dat het een heel slimme politieke zet was om het volk onder controle te houden. Want waar luisteren ze beter naar dan naar hun god? Zoals je merkt werkt het zelfs tegenwoordig nog...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 12:04

Als je de geschiedenis en de inhoud al een beetje kent van het Oude Testament en van het Nieuwe Testament weet je eigenlijk al dat dat niet de reden kán zijn van het schrijven van de boeken...

Dat het eventueel daarvoor (later) wel misbruikt is is een ander verhaal. Maar gezien de leeftijd van diverse boeken uit de Bijbel is het niet door één man 'bedacht', noch door een groepje mannen of mensen die bij elkaar zijn gekomen en gezegd hebben hé laten we dit eens schrijven..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 12:06

Wat is dan de politieke zet geweest? de bijbel met al zijn verschillende boeken samen te zetten? hoe zie je dat?

Er zijn mannen geweest waarvan je qua schrijfstijl kunt zien dat het verschil qua niveau gaat.
Intellectuele mannen maar ook de simpele zielen.
Wat winnen die simpele zielen er mee? want weet niet of je het weet als je een Jezus aanhanger was dan betekende dat de dood.

En wat voor politieke zet is het als je schrijft over een man waar de joden een hekel aan hebben. Waarvan ze wisten dat die over zaken praatte die leiders tegen de borst stootte.