Jennyj01 schreef:Rembrandt stierf als een arm man. Blijkbaar vond men het toen helemaal niet zo bijzonder wat hij deed. Ik persoonlijk vind het echt te lelijk voor woorden allemaal. Men kan dit een prachtige investering vinden maar misschien was er wel een investering geweest waar veel meer mensen van hadden kunnen profiteren.
Tenslotte is het nog altijd zo: wie naar het verleden kijkt zit met z'n rug naar de toekomst.
leveren die investeringen ook weer geld op als onderdeel van het bbp, waaruit van alles weer gefinancierd kan worden?
een investering levert geld op, geld dat weer besteed kan worden aan andere zaken..
ik denk dat heel veel mensen zich niet realiseren hoeveel het rijksmuseum oplevert.
de totale bijdrage (berekend toen het nieuwe rijks openging) van het Rijksmuseum aan het BBP zal over de periode 2003-2017, 3 miljard zijn. (even omgerekend dat zijn dus 37,5 sets van rembrandts a 80 miljoen).. De grootste investeringen zijn daarmee het vernieuwen van het rijksmuseum van 235 miljoen euro, die gelijk een stijging aan bbp van het rijksmuseum van 225 miljoen opbracht en daarmee op een haar na gelijk in het eerste jaar alweer was 'terugverdiend'.
Het is natuurlijk lastiger om te meten wat het directe effect is van de aanschaf van twee nieuwe rembrandts, maar dat het een positief effect heeft op de bezoekers van het Rijks, daarmee dus een positieve invloed op het bbp is een zekerheid. het is dus zeer zeker geen weggegooid geld en een investering die over langere tijd rendement oplevert.
om even snel weer terug te gaan naar een voorbeeld wat makkelijker te volgen is, omdat meer mensen daarvan houden..
De baron kostte 18 miljoen euro. grof gerekend zijn dat zo'n 100.000 betalende bezoekers die met de auto naar de efteling komen en tevens een snack (nog niet eens een maaltijd) nemen en wat drinken (bind mij er niet op vast.. maar wij hebben van de zomer terwijl we terug liepen naar de auto die op koeievlaai 78 geparkeerd stond een grove berekening gemaakt hoeveel bezoekers er nu nodig waren om een baron te betalen, was erg vermakelijk).
de vraag is dus, trekt het plaatsen van de Baron meer dan 100.000 extra bezoekers naar de efteling, bovenop de bezoekers die ze al gehad zouden hebben (dat is dus ook mensen die voor een tweede of derde keer gaan, in plaats van een keertje zoals normaal).. Het antwoord is, ja.. de investering wordt dubbel en dwars terug verdiend..en de reclame die ervanuit gaat heeft op de doelgroep nog eens een extra zuigende werking.
dit geld ook voor het plaatsen van 2 doeken van een oude Meester in het Rijks. Het zal wat langer duren voor de 80 miljoen in direct verband met de twee doeken weer in de schatkist zit.. allereerst zijn dat ruim 4 barons en is de doelgroep kleiner.. maar zodra die grens gepasseerd is, is het dus pure opbrengst voor de staat.