Zwarte piet wel of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Re: Zwarte piet wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 12:22

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 12:25

Shadow0 schreef:
Citaat:
- het geen racisme is, het is een feest waarbij zwarte Piet een held is

Maar wel een beperkte afhankelijke kinderheld. En hoe subtiel ook, het draagt wel het beeld uit dat je prima op donkere mensen kunt vertrouwen in de hoek van de arbeiders, fysieke arbeid etc, maar het doet niets om het bv normaal te maken dat donkere mensen advocaat zijn.

Eerlijk gezegd vind ik dat wel een hele volwassen redenering voor een kinderheld? Er zijn toch veel kinderhelden die afhankelijk zijn en een beetje dommig, daar kunnen kinderen zich ook een beetje beter mee identificeren dan met een advocaat denk ik.
Ik betwijfel ook een beetje of kinderen zwarte piet nu echt met zwarte mensen associëren of dat zij überhaupt uit zichzelf zouden bedenken dat zwarte mensen anders zijn dat witte. Volgens mij is dat iets wat we er meer zelf in bakken en als kinderen zo'n mening hebben over zwarte mensen komt dat imo dan echt niet door zwarte piet.

Overgens maakt het me niet zoveel uit welke kleur een piet heeft. Maar ik vind het wel een beetje zorgelijk dat we mensen willen verbieden iets te doen omdat andere mensen gekwetst zijn en we dan ook alles ineens heel serieus nemen en iets wat grappig bedoeld is behandelen alsof het een briefing is van de VN. Imo zie je bijv in amerika dat men daar enorm in doorslaat. Zo was er laatst een verhaal in het nieuws van een feministe die een man ontslagen heeft gekregen doordat ze over de hele wereld spuide dat hij een smakeloos grapje had gemaakt 8)7

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 12:32

Beetje de traditie veranderen, is echt geen ramp. Bij veel intochten loopt piet al niet meer met een roe, toch blijft het gewoon in de liedjes zitten en niemand die zich druk om maakt dat de o zo belangrijke roe opeens foetsie is. Maak zwarte piet zwart met daadwerkelijke roetvegen, geen lippenstift meer op en t is geen karikatuur meer en past keurig in het verhaal.
Zal mij niets verbazen als in de begin tijd zwarte piet ook gewoon een kleur kreeg met roet, dus dan ga je gewoon weer terug naar de basis.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 21:35

Quote;
Wie is "ze"??
Daarnaast mag jij ook protesteren als je tegen paarse pieten bent hoor, net zoals je mag protesteren tegen eigenlijk alles.
Dat noemen ze vrijheid van meningsuiting.... een zeer groot voorrecht hier.

Ik vind het nog wel meevallen wat betreft vrijheid van meningsuiting.
Kijk alleen eens hoe er het op dit soort tópics aan toe gaat......

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 22:18

Shadow0 schreef:
Jillsil schreef:
- zwarte piet is zwart omdat hij door de schoorsteen gaat en daar roet zit. Groene of gele roet heb ik nog nooit gezien

Dit klopt historisch gezien niet. Piet is zwart van de schoorsteen geworden toen er eerder ook al problemen waren. Maar de personage 'Zwarte Piet' is heel duidelijk ontstaan vanuit het stereotyp van negerslaven (dat blijkt uit de kostuums, de dikke lippen, het accent.)

En dit klopt historisch gezien evenmin.
Het pakje van zwarte piet is GEEN slaven pakje maar een PAGE pakje.
En pages waren bepaald geen slaven maar (adelijke) leerling ridders.

Overigens zijn Sint en Piet al veel ouder dan het Christendom.
Sint is een gekerstende Wodan, die in oude Germaanse tijden al met zijn schimmel Sleipnir door de lucht en over de daken reed.
Om hem gunstig te stemmen, moesten de mensen offergaven in of bij hun vuurplaats zetten en de hulpjes van Wodan klommen door het rookgat om deze gaven mee te nemen en soms wat achter te laten als beloning.

Dus : God/Heilige op een zeer handige schimmel
Knechten zwartgeworden door het roet
Schoentje zetten bij de haard, het was er allemaal allang (eeuwen zelfs) voor dat ook maar iets van Surinaamse slaven, plantages of WIC/VOC bestond.

Daarnaast, wij stammen allemaal wel van slaven af.
Slavernij is zo oud als de mensheid en ook binnen Europa was het tot ver in de middeleeuwen iets heel gewoons (de lijfeigenen).
Romeinen, grieken, egyptenaren....... overal slavernij.
Ook de bijbel staat er vol mee.
En geloof maar niet dat slavernij de wereld uit is.
Dus ga er maar vanuit dat er niet makkelijk iemand is te vinden zonder slaaf tussen zijn voorouders.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 02:00

gohya schreef:
Jillsil schreef:
Maar Brainless wat in het verleden is gebeurd is toch geweest.

Je kunt het ook omdraaien en zeggen: Zwarte piet is nu een leuke type. Een held voor kleine kinderen want hij klimt op de daken, gaat overal luisteren, kan door de schoorsteen, hij helpt Sinterklaas, kan allemaal kunstjes, zorgt voor het paard. Daar is toch niets negatiefs aan? Dan geeft je een positief verhaal mee.

Zouden Nederlanders nog steeds boos moeten zijn op de Duiters dan? Je hoeft een geschiedenis niet te vergeten of weg te stoppen maar het verhaal van dat zwarte piet een slaaf is is gewoon niet aan de orde. Het is een kinderheld, en de beste hulp die sinterklaas zich maar kan wensen.

Helaas zijn er nog vele Nederlanders boos op de Duitsers.Slaat totaal nergens op,de nieuwe generatie's hebben niks met het verleden te doen.
Wij werden ook opgevoed om Duitsers te haten! belachelijk als ik daar nu aan terug denk.

oh ja dat herken ik: bij mijn ouders thuis werden de Duitsers steevast moffen genoemd...en die welbekende gestolen fiets kwam ook regelmatig ter sprake...en allemaal waren ze slecht....

Jaja, gelukkig leerde ik via school wel beter en waren ze echt niet allemaal slecht. Dus de Duitsers zijn bij mij gewoon Duitsers en geen moffen. En de generaties van na de oorlog (of in/of kort voor de oorlog geboren) hebben in mijn ogen geen schuld aan wat er tijdens de oorlog gebeurt is. We leven in het heden en de geschiedenis is mateloos interessant, maar om van te leren en wijzer te worden en om te weten hoe de mens vroeger leefde etc etc...maar sommige groepen leren niks van geschiedenis en denken dat die alleen maar opgeschreven is om te misbruiken voor hun eigen doeleinden.

Om trouwens even weer terug te komen op de mening van mijn ouders dat alle Duitsers slecht waren in de oorlog..en dan met name diegenen die in het leger zaten; toen ik in de 5de klas zat van de lagere school (nu dus groep 7) had ik een leraar die tijdens de oorlog een jaar of 10 was. Die vertelde op een dag een mooi verhaal om te laten zien dat ze lang niet allemaal slecht waren: Hij was samen met zn jongere broertje van 8 op de fiets op weg naar familie, toen ze dus staande werden gehouden door een Duitse soldaat. Die dus inderdaad die fiets in beslag wou nemen. Jongere broertje begon te huilen omdat die bang was en die soldaat vond dat zo erg dat hij besloot de fiets niet te nemen en heeft ze laten gaan met fiets.
Ben dat verhaal nooit vergeten, want vond het zo mooi.

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 08:21

Hoewel het natuurlijk onzin is om de huidige generatie Duitsers iets te verwijten,
is dat voor onze ouders/grootouders (hangt er van af hoe oud je bent)
nog wel begrijpelijk, omdat zij de oorlog in levende lijve hebben mee gemaakt.
Wanneer ik van de week iemand hoor beweren dat ze getraumatiseerd is omdat de overgrootmoeder van haar oma de dochter van een slaaf was (zooooo dicht bij noemde ze dat) dan denk ik echt "get a life!"

Zerline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 08:40

Zwarte piet is van officiele afkomst afgeleid van de slavernij. Sinterklaas zag deze arme mensen en wilden hen een warm bed en onderdak geven. In dit perspectief, snap ik de beredenering van slavernij, alleen vatten ze het idee van het het hele sinterklaas feest verkeerd op.

Jammer, het feest bestaat al zo lang en witte piet vind ik nou niet een geweldige vervanger. Vind deze nieuwe versie aardig wat weg hebben van clowns en als ik ergens een hekel aan heb.

Mocht zwarte piet niet zijn afgeschaft, dan was het over 10/20/30 jaar wel gebeurd. Ze blijven door drammen, tot ze hun zin hebben.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 10:22

idje schreef:
Dus ga er maar vanuit dat er niet makkelijk iemand is te vinden zonder slaaf tussen zijn voorouders.

Maar dat is niet het punt.

Het punt dat mensen willen maken is dat de stereotypering van zwarte piet nadelig werkt voor mensen met een donkere huidskleur hier en nu. En dat geloof ik wel. Want zwarte piet is leuk voor kinderen, maar wel nadrukkelijk een ondergeschikte, en vaak dommig en kinderlijk. En dat is hartstikke leuk voor kinderen, maar het is minder als dat beeld door blijft werken in de volwassenenmaatschappij.

En hoe groot het aandeel van zwarte piet als beeld is, is moeilijk te zeggen. Maar vooroordelen richting mensen met een donkere huidskleur zijn er in elk geval toch nog altijd genoeg. We hadden dit hele debat aan kunnen grijpen om die kloof te verminderen, zodat we bv minder verbaasd zijn als we een universitaire student met kleurtje zien, en er niet meer standaard van uit gaan dat een donker iemand die aan een fiets morrelt een dief is, terwijl een blank iemand die aan een fiets morrelt z'n sleuteltje verloren is.
Maar in plaats daarvan hebben we de afstand alleen maar groter gemaakt door hele onaardige dingen te schrijven en ons onder te verdelen in wij vs zij.

Zonde vind ik dat.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 10:35

Ik snap niet waarom er zo vastgehouden wordt aan een 'traditie'. Je mag niet 'zeuren' want zwarte piet is er al jaren. Eh, nou en?
Daarbij, deze discussie speelt ook al tientallen jaren, het is alleen vergroot sinds de sociale media er is.
Ik snap heel goed dat er mensen zijn die het kwetsend vinden. Het is toch ook gewoon zo dat zwarte pieten knechten zijn van een witte man, de witte man is 'de baas' en de zwarte pieten doen wat hij wil. Daarbij zien de pieten eruit als hoe vroeger slaven eruit zagen. Zwart, oorringen in, rode lippen, kroeshaar. En dan mag je je niet beledigd voelen want 'blijf af van ons sinterklaasfeest'. Ik vind dat zó ontzettend bekrompen.
Vrienden van ons (waarvan zij donker is) hebben een stel prachtige, donkeren kindjes met kroeshaar. En Ja, zij worden regelmatig aangesproken als zwarte piet. Vinden ze niet leuk. Is niet zo gek toch?

Wat ik ook niet begrijp is waarom de aanpassing zo vreselijk veel weerstand oproept. Waarom is er geen middenweg maar wordt er zo principieel vastgehouden aan iets, dan verpest je het toch juist voor de kinderen? Door zo star te zijn, want piet MOET zwart want dat hoort zo. Wtf.
Laat die pieten lekker knalpaars, groen, roze etc zijn. Daar worden ze echt niet meer herkenbaar van hoor. Die kinderen zitten zo vol in een fantasiewereld. Mijn dochter had al op haar 3e ook dondersgoed door dat de piet die hier altijd in de optocht loopt haar oppas is. Maar gelooft ze daarom niet dat dat een piet is? Nee hoor, ook haar oppas kan blijkbaar een piet zijn. Prima.

De volwassenen zijn degene die krampachtig vast willen houden aan een traditie, ondanks dat er een groep is die zich gekwetst voelt. Konden deze volwassenen maar een beetje meer tolerantie en flexibiliteit krijgen van kinderen, dan zag de wereld er een stuk vriendelijker uit.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 10:44

Het is tegenwoordig een hit geworden om op alles te zeggen dat er gediscrimineerd wordt.
Als je iemand al ergens aanspreekt, is dat vast omdat diegene getint is wollah :+.
Ik word er zo moe van. Plus dat clownspiet gewoon doodeng is.
Alleen roet maken op de gezichten van de pieten is niet zo handig he. Het is juist de kunst om kinderen ergens in te laten geloven. Dat wordt lastig als de pieten herkenbaar blijven.
Nee, uit principe zeg ik, hou zwarte piet. De meeste mensen die bezwaar hebben, protesteren tijdens intochten en verzieken zo de feesten voor kinderen, hebben haat aan veel dingen van Nederland en komen vooral over alsof ze een relletje zoeken. Nee, daar heb ik geen respect voor.

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 10:50

Wat een gezeik om niets.. Overal kan je dan wel iets achter zoeken. Ik vond het geweldig als kind zijnde en heb er nooit iets achter gezocht. Laat de kinderen in de toekomst ook lekker genieten van de gezellige sinterklaastijd met zwarte piet!

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 10:56

Had het er gisteren nog over.
Als ze zo doorgaan kunnen ze net zo goed het hele sinterklaas afschaffen. Zwarte piet is gewoon zwart. Klaar.
Zwarte piet hoort zwart anders is het gehele sinterklaas feest verkloot

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 10:58

Cinderella schreef:
Het is tegenwoordig een hit geworden om op alles te zeggen dat er gediscrimineerd wordt.
Als je iemand al ergens aanspreekt, is dat vast omdat diegene getint is wollah :+.
Ik word er zo moe van. Plus dat clownspiet gewoon doodeng is.
Alleen roet maken op de gezichten van de pieten is niet zo handig he. Het is juist de kunst om kinderen ergens in te laten geloven. Dat wordt lastig als de pieten herkenbaar blijven.
Nee, uit principe zeg ik, hou zwarte piet. De meeste mensen die bezwaar hebben, protesteren tijdens intochten en verzieken zo de feesten voor kinderen, hebben haat aan veel dingen van Nederland en komen vooral over alsof ze een relletje zoeken. Nee, daar heb ik geen respect voor.

Wat een onzin zeg! Denk je nou echt dat die 20 mensen die daar staan te protesteren de enigen zijn die tegen zwarte piet zijn? Ik ben ook geen voorstander van zwarte Piet, maar ben ik anti-Nederland? Helemaal niet. Vind dat hier een heleboel zaken prima geregeld zijn. Maar dat betekent niet dat er geen dingen fout gaan.

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 10:59

claudiadvx schreef:
Als ze zo doorgaan kunnen ze net zo goed het hele sinterklaas afschaffen. Zwarte piet is gewoon zwart. Klaar.

Dus als zwarte piet roetvegen heeft over zijn gezicht ipv van compleet zwart is gelijk een KINDERfeest verpest? :+ Wow.
Sorry, maar sinterklaas is niet voor jouw leeftijd bedoeld. Voor kinderen. En die boeit het geen hol of piet nou zwart is of roetvegen heeft.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 11:03

Mensen mogen vinden wat ze willen, maar als ze nou bij de intocht hele protesten houden, denk ik echt; denk toch eens om die miljoen verdomme kinderen die een groot feest hebben dat kapotgemaakt word...

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 11:05

claudiadvx schreef:

Haha, dit dus. Laten we het sinterklaasfeest afschaffen omdat er een stel kleuters, onee wacht even, volwassenen! niet willen dat zwarte piet aangepast wordt. Omg :+

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 11:36

@Shadow0
Persoonlijk kijk ik totaal niet op van een gekleurd mens met een academische graad.
Ik ken er een paar persoonlijk en gek genoeg, zij spelen beide met heel veel lol zwarte piet.
(Makkelijk, mij hoeven ze niet te schminken)
Beide vinden deze hele discussie belachelijk en geloof me als zwart als roet ergens van toepassing is.....
Een van de twee is trouwens de slimste persoon die ik ooit ben tegengekomen.
Ik ken nog meer hoog opgeleide donkere mensen .
Ik ben opgevoed met de oude zwarte Piet.
Die dommige ja, en dat vind ik van de meeste huidige absoluut niet.
Die zijn vaak slimmer dan die blanke Sint.
Toch heb ik nooit het verbandgelegd tussen die domme Piet en echte donkere mensen.
Ik kan me absoluut niet voorstellen dat ik daarin de enige ben.
Persoonlijk denk ik dat kinderen prima dat onderscheid kunnen maken.

Waar ik me wel over verbaas is dat ik nooit eerder dan de laatste paar jaar het zwarte Piet/ Slavenverhaal heb gehoord.
Echt nooit eerder dan dat er mensen over Piet begonnen te miepen.
Maar ja, ik loop nog maar 63 jaar mee.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 11:41

Zwarte Piet zal nooit helemaal verdwijnen uit Nederland.Mensen die zich verhuren als Sinterklaas met Pieten,zal gewoon Zwarte Pieten blijven gebruiken.Het is immers niet verboden om als Zwarte Piet te spelen.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 12:56

Jessy90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 13:46

Ik vind dit best leuk om te lwzen. Het heeft te maken met het neerzetten van negroïde personen en hoe zwarte piet word afgebeeld als hulp/knecht van een blanke man. Rode dikke lippen, ringen in de oren, Kroes haar en een zwarte kleur. Mensen die beweren dat je als blanke op deze manier uit de schoorsteen komt "zwart van roet" moeten zich nog maar eens achter de oren krabben. Ik kan mij niet voorstellen dat je als gezonde Hollandse meid met blond haar ineens als negroide persoon uit een schoorsteen tevoorschijn komt. Ik ken genoeg donkere mensen die hier geen probleem mee hebben maar ook een aantal die dit wel aanstootgevend vinden en dat is hun goed recht.

Slavernij is niet is van alleen duizenden jaren geleden. Het is iets wat nog vers bij sommigen in het hoofd en de cultuur zit net zoals dat wij elk jaar meerdere keren stil staan bij de tweede wereld oorlog. En dat mag ook.

Respect voor het gevoel van je medemens zou een hoop mensen sieren. Als een simpele aanpassing als gekleurde pieten er voor kan zorgen dat iedereen zich er happy mee voelt dan is dat toch helemaal geweldig!

En voor de mensen die dit zich ook beledigd voelen door woorden als blanke vla, zwarte peper of joden koeken...blanke zwarte en joden zijn geen scheldwoorden of woorden die iemand op zichzelf zullen kwetsen omdat het verwijst naar een kleur of afkomst. Neger is een scheldwoord gebruikt voor slaven in de tijd dat blanken negroïde slaven hadden. Daar zit het verschil.

Er zijn natuurlijk ook genoeg slaven geweest in de geschiedenis van andere rassen en dat zal ook niemand ontkennen. Maar om dat als argument te gebruiken dat het voor ons Nederlanders dus wel oké is om zwarte slaven te gebruiken in een kinderfeest gaat mij te ver. Als het andersom zou zijn was het ook niet oké geweest!

Dat jij als kind er nooit bij stil hebt gestaan dat zwarte piet een verwijzing is naar en dat het al jaren zo gevierd word betekend niet dat het niet fout kan zijn of dat het dan niet aangepast hoeft te worden.

Sommige zouden als ze iets roepen eerst even moeten nadenken over de context en achtergrond of gewoon even googelen zodat je kennis op peil is. Sommige argumenten zijn gewoon te triest en bekrompen voor woorden..De wereld zou er een stuk beter uit zien als iedereen bereid is zich een beetje aan te passen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 14:20

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 16:09

Shenavallie schreef:
Brainless schreef:

Kan het helaas niet bekijken, omdat je dan cookies moet accepteren en dat wil ik niet. Zou je in een paar woorden willen omschrijven waar het over gaat?

Citaat:
Ja, natuurlijk is Zwarte Piet racisme

Gordels om, hoofdsteun recht, twee handen aan het stuur, we gaan het gewoon zeggen. Hier. En nu. Komt 'ie. Zwarte Piet is racisme. Daar. Zwart op wit. Kan niemand omheen. Nu is het een ding. Wij zeggen dat Zwarte Piet racisme is. Oh, sorry, zeiden we Zwarte Piet? We bedoelen natuurlijk gewoon blackface. U weet wel, het vuig racistische blackface waarmee we een maand lang negers uitlachen, voor banketstaaf zetten en belachelijk maken. Er is geen enkel argument te bedenken om een racistische tumor als Zwarte Piet in 2012 te accepteren in een democratische, beschaafde en ontwikkelde samenleving als Nederland. Er zijn wel een aantal hele grote argumenten te bedenken om het PepernootRacisme aan te passen aan de huidige denkbeelden over de mensheid. En die zetten we dus even op een rij. Keihard. In uw face. Alles. Omdat het tijd wordt dat iemand het racisme van Zwarte Piet eindelijk eens aan de kaak stelt.

Deze discussie is van vorig jaar
Oh, echt? Dus nu irrelevant, ineens? Het feit dat er vorig jaar uitvoerig over gepraat is, wil niet zeggen dat we dat dit jaar nog steeds moeten doen. Moet u voorstellen dat in het tweede jaar van Martin Luther King mensen hadden gezegd: "Joh, Martin, prima hoor, dat je dat allemaal zomaar vindt, van die negers en rechten en zo, maar is wel een beetje een discussie van vorig jaar." Kolder, natuurlijk. Had Mart daar naar geluisterd, dan was er nooit een "I Have A Dream" geweest. En was hij nooit doodgeschoten, zo is het natuurlijk ook nog maar net. Als een issue schandalig is, maakt het niet uit hoe veel jaar er al over gediscussieerd is.

Het is traditie
Oh, het is traditie. Vrouwen die niet mogen stemmen: ook ruim 2000 jaar een traditie geweest. Toch afgeschaft. Ondanks de traditie. Elke tien jaar oorlog uitlokken met Duitsland, Engeland of Portugal, ook een traditie. Slavernij, ook zo'n traditie die we zomaar hebben afgeschaft. Verzuiling, een traditie waar we inmiddels grotendeels zijn uitgegroeid. Kortom, tradities zijn ook maar vrij willekeurige handelingen die zeer tijdsgebonden zijn. Een traditie is nooit op zichzelf een argument om het niet af te schaffen.

Het is geen neger, het is een schoorsteenveger
Natuurlijk. Een schoorsteenveger. Een blanke schoorsteenveger met roet. Okee. Bent u wel eens door een schoorsteen geklommen? Is geinig, moet u eens doen. Wij garanderen u dat u er niet uitkomt met een perfecte zwart gezicht, felrode lippen, gouden oorbellen, een grote kraag en een hoog Timo&Pumba-gehalte. Als racistische karikatuur van een neger, zeg maar. Als het toch een schoorsteenveger is, waarom dan niet upgraden naar 2012 en de schoorsteenveger wat realistischer maken. Paar zwarte vegen, in plaats van, nou ja, een kwetsende negerhatende blackface.

Het is voor de kinderen, die vinden het leuk
En sinds wanneer is de mening van een kind leidend? Kinderen vinden elke avond patat vreten en pas na de film naar bed elke dag ook leuk. Toch nemen we ze hiervoor in bescherming. Maar niet tegen openbaar racisme zoals Zwarte Piet. Aw, maar de kinderen vinden het zo leuk. Negers uitlachen. Kijk hoe leuk ze het vinden. Zie ze genieten als de neuronen in hun hoofd connecties maken tussen 'neger' en 'lachwekkend minderwaardig persoon'. Oh, wat is het leuk voor de kinderen. Hoe ver wilt u gaan qua racisme voor uw kinderen? Ah, okee, u wilt verontwaardigde mensen met een donkere huidskleur die rondlopen met de mening 'Zwarte Piet is racisme' op hun shirt hardhandig tegen de grond werken en laten arresteren. Ja, dat is wel ver, inderdaad, als uw gekoesterd racisme voor kinderen belangrijker is dan vrijheid van meningsuiting... Jezus Christus, hoe schandalig is dit.

Ja maar, mijn jeugdsentiment
Ow, het is iets sentimenteels voor u. U kunt een beetje moeilijk tegen drastische veranderingen in uw nostalgisch denkkader. God, zieltje. Wat heeft u het zwaar. Eerst mocht het lynchen van negers niet meer, toen werd er paal en perk gesteld aan brandende kruizen in voortuintje, daarna mochten die zwartjoekels ineens stemmen en nu mogen we ze ook al niet meer voor banketstaaf zetten als dommige slaaf. Al dat sentiment, wat schandelijk dat men daar maar aan blijft morrelen. Waar gaat het heen? Dadelijk moeten we negers nog als gelijkwaardig zien... Aldus een bibberend blank opaatje die verstokt zit in de denkbeelden van de jaren '50.

Conclusie:
Zwarte Piet afschaffen. Kunnen we niet maken, dit. Het is verdomme 2012, mensen. Wij zijn beter dan Zwarte Piet. Afschaffen dan wel aanpassen, dit feest. Sinterklaas, als concept 'kindervriend' en commercieel hedonisme, dat kan gewoon blijven bestaan. Oud-Hollandse gezelligheid. Maar laten we dat zo organiseren, dat we niet als een stel Ku Klux Klan Overlords een maand lang negers schofferen. Dat kunnen wij best.

No more blackface, no more Zwarte Piet! Steun ook deze campagne van GeenStijl: zeg nee tegen het PepernootRacisme. Vuist tegen Piet!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 16:27

Dank voor het delen.

Ik vind het nogal vergezocht, vooral dat stukje dat kinderen de Zwarte Pieten zouden uitlachen. Dat is allesbehalve het geval. Sterker nog: de Pieten maken kinderen aan het lachen en kinderen moeten om hen lachen. Toch iets heel anders en ook nog eens heel erg nodig in die donkere dagen en de huidige, serieuze maatschappij.
Daarnaast vind ik dat je de ene traditie niet met de andere kunt vergelijken. Wat hebben vrouwenrechten nu met een kinderfeest van doen?
Het voorbeeld van "ga zelf eens door een schoorsteen kruipen" is ook zo vergezocht. De arrenslee van de kerstman kan toch ook niet echt vliegen? Het hoort gewoon bij het 'verhaal'.
Voorts blijft de ondertoon toch slavernij in dit stuk, iets wat volledig achterhaald is en ook meerdere keren in dit topic is weerlegd.
Tot slot vind ik het erg generaliserend om te schrijven over 'negers' en zwartjoekels', alsof alle blanken zo over pigmentrijke mensen denken...

Het zal grappig bedoeld zijn, maar ik vind het vergezocht.

Jessy90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 16:50

Mooi stuk! Natuurlijk zijn er een aantal dingen in versterkt en is niet alles zo zwart/wit of met de genoemde intentie maar er zit naar mijn mening zeker een kern van waarheid in..