Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Tobbes schreef:Hannanas,
Hoe kan dat dan?
Heb jij zoveel kosten of val je net buiten de boot? Want sommige vallen onder de juiste regeling dat ze zelfs een paard op na kunnen houden.
Daarom ben ik juist grote voorstander van basis inkomen, voor iedereen gelijk zodat ieder rond kan komen of iets heeft om op terug te vallen wanneer de nood hoog is.
Tobbes schreef:Als goed begrijp kan dat niet omdat ze boven de 2.000,- vermogen grens zit.
Hannanas,
Dus als ik goed begrijp wordt je behoorlijk gekort vanwege de auto die je hebt die door je ouders wordt betaalt?
Het hele idee achter basis inkomen is dat je juist niet wordt gekort. Iedereen krijgt vast bedrag ongeacht wat je van je ouders krijgt of bij verdient door bijv 10 uur te werken per maand. Elke euro die je verdient of krijgt is van jou geen discussie meer van of je veel of weinig vermogen hebt.
Tcm62 schreef:Auto op ouders naam laten zetten als extra familie auot..ben je daar ook van af...
_Nelleke_ schreef:Tcm62, heb je daar bronnen van? Want hoe graag ik het ook wil geloven, ik kan het nergens feitelijk terugvinden.
Over het basisinkomen, waar ik heel bang voor ben is 2 dingen:
1: de belasting wordt voor werkende bevolking enorm verhoogd omdat het anders niet te bekostigen valt, waardoor het dus niet loont om een 'vervelende' of 'stressvolle' baan aan te nemen. Zoals eerder in dit topic genoemd moeten stressvolle of vervelende banen hoger beloond worden, maar die zullen dus ook hoger belast moeten worden om het hele systeem te bekostigen.
2: de prijzen voor normaal levensonderhoud schieten de lucht in, waardoor de mensen die door ziekte niet werken toch weer onder de armoedegrens terecht komen. Niemand wil immers meer vakkenvullen bij de AH dus de kosten daarvoor zullen stijgen, waardoor de consumentenprijzen ook weer zullen stijgen. (Niet alleen het vakkenvullen natuurlijk maar op alle fronten zullen levensmiddelen duurder worden omdat de productie en verwerking duurder zal worden.)
Uiteindelijk zit je dan volgens mij weer in het zelfde schuitje als nu, alleen dan met een enorme(!!) inflatie waardoor je hele handelspositie instort, en laat die handelspositie nou net zijn wat Nederland groot maakt.
kohtje schreef:purny schreef:Lijkt me een slecht plan. Ik ben heel erg blij met m'n toeslagen die ik ontvang en die kan ik niet missen. Of het geld moet ergens anders vandaan komen
Ik heb een eigen bedrijf en als je in de problemen zit krijg je niets. Geen toeslagen voor mij.
Dat vind ik dus oneerlijk verdeeld.
Tillie20 schreef:Ik denk dat dat wel meevalt, de supermarkten hebben tegenwoordig flink wat speling qua geld. Laatst is daar toch nog een hele ophef over geweest? Over het loon van de vakkenvullers van de Albert Heijn en over de verdienste van de directeur.
joyce83 schreef:Ben wel benieuwd hoe het dan zou worden rondom een woning. Neem aan dat je met een basis inkomen puur voor onderdak en levensmiddelen kan zorgen. Lijkt me niet dat je daarmee in een eensgezinswoning met tuintje kan wonen en dan ook nog een nieuwe auto kan hebben en een paard zonder erbij te werken.
_Nelleke_ schreef:Tillie20 schreef:Ik denk dat dat wel meevalt, de supermarkten hebben tegenwoordig flink wat speling qua geld. Laatst is daar toch nog een hele ophef over geweest? Over het loon van de vakkenvullers van de Albert Heijn en over de verdienste van de directeur.
Ja? Want wie gaat die baantjes als vakkenvuller nog doen? En de tomatenplukker? De champignonkweker? Die krijgen allemaal 1500,- dus de tomatenplukker in een snoeihete kas zal z.s.m. de handdoek in de ring gooien. De loon voor dergelijke banen moet omhoog dus de prijs van de producten idem dito.
En wie plukt daar dan de vruchten van? Niet die zieke met z'n mooie basisinkomen. Die kan niet werken voor meer, maar alles om hem heen zullen alle prijzen de lucht in schieten.
bruintje123 schreef:Dat denk ik dus ook Nelleke.
Die beroepen krijgen nu al niet meer dan die 1100,-
Dat is geen werk waarvan je zegt dat doe ik voor de leuk.
Dus al die beroepen gaan op hun gat.
Ik werk zelf met nachtdienst. De ploegen toeslag maakt het leuk.
Maar als je die toeslag dadelijk zo krijgt. Wie gaat zijn ritme dan nog om gooien?
Shadow0 schreef:Nettowinst Ahold eerste kwartaal 2015: 213 miljoen euro. http://www.nrc.nl/nieuws/2015/05/27/omz ... 5-procent/
En een leuke:
[ Video ]
Tillie20 schreef:Ik ken genoeg mensen die geen gedegen opleiding hebben gevolgd, of zelfs geen, en die willen ook héél graag meer verdienen. Zie hun niet zo snel weg gaan als vakkenvuller aangezien ze dit nu al zo'n 10 jaar doen.
Bovendien worden steeds meer banen vervangen door automatisering, dus ik denk dat zo'n stelsel in de toekomst eigenlijk onvermijdelijk is aangezien er dan een groot gebrek aan banen is.