Basis inkomen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 22:38

Hannanas,
Hoe kan dat dan?
Heb jij zoveel kosten of val je net buiten de boot? Want sommige vallen onder de juiste regeling dat ze zelfs een paard op na kunnen houden.
Daarom ben ik juist grote voorstander van basis inkomen, voor iedereen gelijk zodat ieder rond kan komen of iets heeft om op terug te vallen wanneer de nood hoog is.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 22:48

Tobbes schreef:
Hannanas,
Hoe kan dat dan?
Heb jij zoveel kosten of val je net buiten de boot? Want sommige vallen onder de juiste regeling dat ze zelfs een paard op na kunnen houden.
Daarom ben ik juist grote voorstander van basis inkomen, voor iedereen gelijk zodat ieder rond kan komen of iets heeft om op terug te vallen wanneer de nood hoog is.

Ik ben afhankelijk van een auto.
Deze heb ik van mijn ouders gekregen, wederom weer mijn ouders.
Helaas pis ik daardoor buiten de boot met alles. Mijn "eigen vermogen" is daardoor meer dan 2000€.
Meer dan 2000 (bijv 2000€ spaargeld) en je hebt nergens recht op.

Daarnaast standaard ieder jaar volledig mn eigen risico etc. Gemeentelijke belastingen. Ik kan niet rondkomen van mijn Wajong.

purny

Re: Basis inkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 23:00

En een zorgverzekering via je gemeente? Ik hoorde dat je in den haag bij iza cura kan en dat je eigen risico dan ook kwijt gescholden word.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 23:06

Hannanas,
Dus als ik goed begrijp wordt je behoorlijk gekort vanwege de auto die je hebt die door je ouders wordt betaalt?
Het hele idee achter basis inkomen is dat je juist niet wordt gekort. Iedereen krijgt vast bedrag ongeacht wat je van je ouders krijgt of bij verdient door bijv 10 uur te werken per maand. Elke euro die je verdient of krijgt is van jou geen discussie meer van of je veel of weinig vermogen hebt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-08-15 23:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 23:07

Thnx purny. Kan ik zeker extra achter aan.
Ik wil wel aan de slag met WMO/pgb.
Echter vraag ik mij af of ik daar mee vooruit ga.
Voor huishoudelijk hulp moet je tegenwoordig zoveel % zelf ophoesten. Mijn "zwaarte" zou komen op 20/35€ per maand. Heb ik niet.

Zit je kwa werk in deze sociale hoek?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 23:08

Tobbes schreef:
Als goed begrijp kan dat niet omdat ze boven de 2.000,- vermogen grens zit.

Hannanas,
Dus als ik goed begrijp wordt je behoorlijk gekort vanwege de auto die je hebt die door je ouders wordt betaalt?
Het hele idee achter basis inkomen is dat je juist niet wordt gekort. Iedereen krijgt vast bedrag ongeacht wat je van je ouders krijgt of bij verdient door bijv 10 uur te werken per maand. Elke euro die je verdient of krijgt is van jou geen discussie meer van of je veel of weinig vermogen hebt.

Klopt.
Staat netjes op mijn eigen naam.
Dus is het mijn vermogen. Helaas.

Basisvermogen zou super zijn.
Het idee vind ik fantastisch.
Echer, voor mijn "doelgroep" moet het basisinkomen niet zakken, niet lager dan nu incl toeslagen. Ik kan geen 5 uur bij beunen.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 08:29

Auto op ouders naam laten zetten als extra familie auot..ben je daar ook van af...

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 08:33

Hannanas, is niet zo erg hoor dat je ouders bij dragen. Je bent wel hun kind en ook nog op een leeftijd dat dat zeker geen schande is. Heel veel volwassenen met kinderen krijgen jaarlijks een bom duiten voor lixe die ze eigenlijk ook net niet kunnen betalen, de vraag of ze het nodig hebben..ok...

Iets wat ouders overigens graag doen...

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 08:37

Shadow de meeste vluchtelingen zijn economische vluchtelingen, over het algemeen jonge knapen die er niet met versleten oorlogskleren en ondervoed aan komen...net als de Tamils destijds...met bosjes, allemaal jonge kerels...en of het de bommenzetters waren weet niemand,

De meeste oorlogsvluchtelingen zitten in kampen over de grens, daar zit de ellende en daar hoort geld en spullen naar toe...die mensen willen niet weg maar terug...

De bootjes zijn gelukzoekers...de meesten met een ideaal dat ze op plaatjes in tijdschriften hebben gezien.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 09:10

purny schreef:
Lijkt me een slecht plan. Ik ben heel erg blij met m'n toeslagen die ik ontvang en die kan ik niet missen. Of het geld moet ergens anders vandaan komen

Ik heb een eigen bedrijf en als je in de problemen zit krijg je niets. Geen toeslagen voor mij.
Dat vind ik dus oneerlijk verdeeld.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 09:15

Tcm62, heb je daar bronnen van? Want hoe graag ik het ook wil geloven, ik kan het nergens feitelijk terugvinden.

Over het basisinkomen, waar ik heel bang voor ben is 2 dingen:

1: de belasting wordt voor werkende bevolking enorm verhoogd omdat het anders niet te bekostigen valt, waardoor het dus niet loont om een 'vervelende' of 'stressvolle' baan aan te nemen. Zoals eerder in dit topic genoemd moeten stressvolle of vervelende banen hoger beloond worden, maar die zullen dus ook hoger belast moeten worden om het hele systeem te bekostigen.

2: de prijzen voor normaal levensonderhoud schieten de lucht in, waardoor de mensen die door ziekte niet werken toch weer onder de armoedegrens terecht komen. Niemand wil immers meer vakkenvullen bij de AH dus de kosten daarvoor zullen stijgen, waardoor de consumentenprijzen ook weer zullen stijgen. (Niet alleen het vakkenvullen natuurlijk maar op alle fronten zullen levensmiddelen duurder worden omdat de productie en verwerking duurder zal worden.)

Uiteindelijk zit je dan volgens mij weer in het zelfde schuitje als nu, alleen dan met een enorme(!!) inflatie waardoor je hele handelspositie instort, en laat die handelspositie nou net zijn wat Nederland groot maakt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 09:16

Tcm62 schreef:
Auto op ouders naam laten zetten als extra familie auot..ben je daar ook van af...

De oplossing voor een structureel probleem is fraude? En de hannanassen zonder ouders met voldoende geld om bij te springen, die moeten toch maar gewoon ongelukkig op de bank zitten in de hoop dat een toevallige buurvrouw eens iets doet?

Dat kunnen we toch wel beter in een beschaafde maatschappij?

Die verzekering vanuit de gemeente is trouwens in diverse gevallen gewoon duur. Reden? "Er maken vooral zieke mensen gebruik van." Dat is de huidige maatschappij. Chronisch zieken worden wel degelijk financieel gestraft, en als er dan echt hele onwenselijke situaties ontstaan dan sust men het geweten met een lapmiddeltje hier of daar die een paar extreme situaties kunnen helpen. Maar structureel lost het niets op en er vallen nog steeds genoeg mensen tussen wal en schip.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 09:19

_Nelleke_ schreef:
Tcm62, heb je daar bronnen van? Want hoe graag ik het ook wil geloven, ik kan het nergens feitelijk terugvinden.

Over het basisinkomen, waar ik heel bang voor ben is 2 dingen:

1: de belasting wordt voor werkende bevolking enorm verhoogd omdat het anders niet te bekostigen valt, waardoor het dus niet loont om een 'vervelende' of 'stressvolle' baan aan te nemen. Zoals eerder in dit topic genoemd moeten stressvolle of vervelende banen hoger beloond worden, maar die zullen dus ook hoger belast moeten worden om het hele systeem te bekostigen.

2: de prijzen voor normaal levensonderhoud schieten de lucht in, waardoor de mensen die door ziekte niet werken toch weer onder de armoedegrens terecht komen. Niemand wil immers meer vakkenvullen bij de AH dus de kosten daarvoor zullen stijgen, waardoor de consumentenprijzen ook weer zullen stijgen. (Niet alleen het vakkenvullen natuurlijk maar op alle fronten zullen levensmiddelen duurder worden omdat de productie en verwerking duurder zal worden.)

Uiteindelijk zit je dan volgens mij weer in het zelfde schuitje als nu, alleen dan met een enorme(!!) inflatie waardoor je hele handelspositie instort, en laat die handelspositie nou net zijn wat Nederland groot maakt.

Ik denk dat dat wel meevalt, de supermarkten hebben tegenwoordig flink wat speling qua geld. Laatst is daar toch nog een hele ophef over geweest? Over het loon van de vakkenvullers van de Albert Heijn en over de verdienste van de directeur.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 09:23

kohtje schreef:
purny schreef:
Lijkt me een slecht plan. Ik ben heel erg blij met m'n toeslagen die ik ontvang en die kan ik niet missen. Of het geld moet ergens anders vandaan komen

Ik heb een eigen bedrijf en als je in de problemen zit krijg je niets. Geen toeslagen voor mij.
Dat vind ik dus oneerlijk verdeeld.

Maar daar kies jij voor. Ik heb niet gekozen voor de situatie. Ik ontvang een Wajong uitkering en werk. Maar helaas is het voor de wajonger absoluut niet motiverend om te werken. Als jij dat niet meer wilt kun je een normale baan zoeken. Ik kan dat niet.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 09:23

Ben wel benieuwd hoe het dan zou worden rondom een woning. Neem aan dat je met een basis inkomen puur voor onderdak en levensmiddelen kan zorgen. Lijkt me niet dat je daarmee in een eensgezinswoning met tuintje kan wonen en dan ook nog een nieuwe auto kan hebben en een paard zonder erbij te werken.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 09:24

Tillie20 schreef:
Ik denk dat dat wel meevalt, de supermarkten hebben tegenwoordig flink wat speling qua geld. Laatst is daar toch nog een hele ophef over geweest? Over het loon van de vakkenvullers van de Albert Heijn en over de verdienste van de directeur.

Ja? Want wie gaat die baantjes als vakkenvuller nog doen? En de tomatenplukker? De champignonkweker? Die krijgen allemaal 1500,- dus de tomatenplukker in een snoeihete kas zal z.s.m. de handdoek in de ring gooien. De loon voor dergelijke banen moet omhoog dus de prijs van de producten idem dito.

En wie plukt daar dan de vruchten van? Niet die zieke met z'n mooie basisinkomen. Die kan niet werken voor meer, maar alles om hem heen zullen alle prijzen de lucht in schieten.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 09:28

joyce83 schreef:
Ben wel benieuwd hoe het dan zou worden rondom een woning. Neem aan dat je met een basis inkomen puur voor onderdak en levensmiddelen kan zorgen. Lijkt me niet dat je daarmee in een eensgezinswoning met tuintje kan wonen en dan ook nog een nieuwe auto kan hebben en een paard zonder erbij te werken.

Interessant, want wie komt er dan nog in aanmerking voor een sociale huurwoning? Ook oneerlijk toch? Want ergens is zo'n sociale huurwoning ook gewoon gesubsidieerd door de gemeente. Dus je hebt al een basisinkomen + een gesubsidieerde woning.

Wat ik aan het huidige systeem ook al heel scheef vind want er zijn zat mensen met een rijtjeswoning van de woningbouw voor 500/600 p/m, die nooit geen onderhoud of iets te hoeven plegen. Als je daar net iets te veel voor verdient kan je amper een hypotheek krijgen voor een appartementje en kan je al je onderhoud zelf betalen. Maargoed, dat is een totaal andere discussie.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 09:29

_Nelleke_ schreef:
Tillie20 schreef:

Ja? Want wie gaat die baantjes als vakkenvuller nog doen? En de tomatenplukker? De champignonkweker? Die krijgen allemaal 1500,- dus de tomatenplukker in een snoeihete kas zal z.s.m. de handdoek in de ring gooien. De loon voor dergelijke banen moet omhoog dus de prijs van de producten idem dito.

En wie plukt daar dan de vruchten van? Niet die zieke met z'n mooie basisinkomen. Die kan niet werken voor meer, maar alles om hem heen zullen alle prijzen de lucht in schieten.

Ik ken genoeg mensen die geen gedegen opleiding hebben gevolgd, of zelfs geen, en die willen ook héél graag meer verdienen. Zie hun niet zo snel weg gaan als vakkenvuller aangezien ze dit nu al zo'n 10 jaar doen.

Bovendien worden steeds meer banen vervangen door automatisering, dus ik denk dat zo'n stelsel in de toekomst eigenlijk onvermijdelijk is aangezien er dan een groot gebrek aan banen is.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 09:30

Dat denk ik dus ook Nelleke.

Die beroepen krijgen nu al niet meer dan die 1100,-
Dat is geen werk waarvan je zegt dat doe ik voor de leuk.
Dus al die beroepen gaan op hun gat.

Ik werk zelf met nachtdienst. De ploegen toeslag maakt het leuk.
Maar als je die toeslag dadelijk zo krijgt. Wie gaat zijn ritme dan nog om gooien?

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 09:32

bruintje123 schreef:
Dat denk ik dus ook Nelleke.

Die beroepen krijgen nu al niet meer dan die 1100,-
Dat is geen werk waarvan je zegt dat doe ik voor de leuk.
Dus al die beroepen gaan op hun gat.

Ik werk zelf met nachtdienst. De ploegen toeslag maakt het leuk.
Maar als je die toeslag dadelijk zo krijgt. Wie gaat zijn ritme dan nog om gooien?

Mijn moeder werkte nachtdiensten omdat ze dan overdag bij haar kinderen kon zijn. Er zijn meer motivaties dan geld..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 09:32

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 09:34

Shadow0 schreef:
Nettowinst Ahold eerste kwartaal 2015: 213 miljoen euro. http://www.nrc.nl/nieuws/2015/05/27/omz ... 5-procent/
En een leuke:
[ Video ]

Dit was dus inderdaad wat ik bedoelde, kon het zo snel niet vinden. Conclusie: bedrijven maken teveel winst en worden dus gedwongen om werknemers meer geld te geven. Zo is er ook een eerlijkere verdeling ;)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 09:34

Tillie20 schreef:
Ik ken genoeg mensen die geen gedegen opleiding hebben gevolgd, of zelfs geen, en die willen ook héél graag meer verdienen. Zie hun niet zo snel weg gaan als vakkenvuller aangezien ze dit nu al zo'n 10 jaar doen.

Bovendien worden steeds meer banen vervangen door automatisering, dus ik denk dat zo'n stelsel in de toekomst eigenlijk onvermijdelijk is aangezien er dan een groot gebrek aan banen is.

Ik denk dat je daar de aard van de mens te rooskleurig inziet.

Bovendien denk ik dat een heel groot deel van de werkende samenleving direct naar het buitenland vertrekt. Dus je houdt dan een samenleving over met een klein deel werkenden, een enorm deel niet werkenden, een handel die instort en een land die failliet gaat.

Of gaan dan de grenzen dicht? Want in de (ex) communistische landen zitten de grenzen ook niet voor niks op slot.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 09:35

Tillie
Maar voor dat geld draaide ze die nachten.
Dat geld zou ze met dat basis inkomen al krijgen en ze kan bij de kinderen blijven.
Juist jou voorbeeld zijn mensen die dat dus niet meer gaan doen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 09:35

1500 euro is meer dan ik ooit heb verdiend. Ik zou, als de prijzen zoals nu blijven, heerlijk een klein huisje huren, paardje erbij en verder op therapeutische basis doen wat ik leuk vind. Goed voor het geluk van de bevolking denk ik, en zoveel banen als er nu zijn zijn ook echt niet nodig, maar juist de wat 'vervelendere' banen die wel belangrijk zijn zal niemand meer willen doen vrees ik. Of in elk geval te weinig. Met opleidingen komt het vast wel goed, want je kunt gewoon superrustig studeren als je er iet meer bij hoeft te werken om het te betalen. Als het collegegeld tenminste laag blijft. Maar 1500 euro vind ik wel idioot veel geld hoor, als basisinkomen. Als je iedereen 600 geeft moet dat ook lukken.