5 Jarig jongetje verdrinkt hondje

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 10:46

_Nelleke_ schreef:
Ailill, over wetenschappelijk aangetoonde feiten kan je toch moeilijk van mening verschillen? >;)
Feiten bestaan niet binnen de psychologie, enkel kaders en richtlijnen/criteria. Daarnaast heb ik blijkbaar, heel wat jaren terug, andere onderzoeken gelezen dan jij. Of ik ben tot andere conclusies gekomen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 10:54

_Nelleke_ schreef:
Dat is dus eigenlijk precies wat ik ook zeg Sallandval. Je kan dus geboren worden met een minder ontwikkelde dorsomediale prefrontale cortex of cortex cingularis anterior maar dit hoeft door een juiste opvoeding en goede ervaringen helemaal geen probleem te zijn. :) Maar je kan er dus wel degelijk mee geboren worden.

Het schijnt dat je er idd. mee geboren kan worden,ik heb ook docu's gezien op ID channel.
Maar die testen met de hersens zijn gedaan op oudere leeftijd,er is geen bewijs aangetoont dat het als baby al zulke afwijkende hersens had.
Mijn zoon was dan wel anders dan andere baby's,maar het openbaarde zich pas op 2 jarige leeftijd.
Hij heeft wél een zuurstof tekort gehad tijdens de geboorte,hij had de navelstreng strak om zijn nek zitten.Ik denk eerder dat hij daardoor 'anders' is geboren.
Ik geloof n.l. niet dat een gezond geboren baby als psychopaat geboren word.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 10:57

Ayasha schreef:
Een asp kan leren functioneren maar empathie zal ie niet leren. :)

Jij hebt ook weinig vertrouwen in je eigen toekomstige beroep zeg :( . Natuurlijk kun je empathie (aan)leren (https://scholar.google.nl/scholar?q=empathy+cognitive+behavioural+therapy&hl=nl&as_sdt=0&as_vis=1&oi=scholart&sa=X&ved=0CB4QgQMwAGoVChMI3c3dgoSPxwIVS4gsCh1fqgj7.

Empathie is punt 1 geen statisch deel van het brein maar een deel onderontwikkelde connecties en punt 2 kunnen dat soort connecties en zelfs sommige meer 'statische' delen van het brein nog veranderen (https://scholar.google.nl/scholar?q=strengthening+neuro+pathways&btnG=&hl=nl&as_sdt=0%2C5&as_vis=1 .

Het probleem is alleen dat er een heel belangrijke voorwaarde is voor het leren versterken van neuro-verbindingen; en dat is dat je het zelf moet willen en aan jezelf moet (durven en kunnen) werken. Helaas is het vrij inherent aan antisociale persoonlijkheidsstoornis (ook bijvoorbeeld narcistische persoonlijkheidsstoornis) om een externe locus of control https://scholar.google.nl/scholar?q=locus+of+control&btnG=&hl=nl&as_sdt=0%2C5&as_vis=1 te hebben die dit soort zelfreflectie en daarmee het vermogen om te helen sterk in de weg staan. Zeker gedwongen therapie zal dan geen baat hebben, omdat het niet vanuit een innerlijke wens om te veranderen komt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 11:01

Je kan ze leren wat goed en slecht is en waarom maar vanuit hun empathische vermogen dus hun gevoel zullen ze geen beslissingen nemen, slechts vanuit wat hen geleerd is. :) Zij "weten" dat iemand pijn heeft of verdrietig is na therapie omdat hen dat geleerd is. Niet omdat ze zich daarin kunnen inleven.
Verder zal het nooit mijn beroep worden dus maak je daar maar geen zorgen om. :)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 11:04

gohya schreef:
Het schijnt dat je er idd. mee geboren kan worden,ik heb ook docu's gezien op ID channel.
Maar die testen met de hersens zijn gedaan op oudere leeftijd,er is geen bewijs aangetoont dat het als baby al zulke afwijkende hersens had.[/url]
Nou geef je toch blijk van een besef dat ik zelfs nog maar bij weinig collega's heb aangetroffen, helaas. Het brein is plastisch en flexibel. Dat een deel van het brein een bepaalde opbouw heeft zegt helemaal niets over de oorsprong van die afwijking, het tijdstip waarop die afwijking ontwikkeld is of eventuele toekomstige veranderingen in die afwijking. Tijd, en die invloed daarvan, is een lastig te begrijpen concept blijkt maar weer.

Citaat:
Mijn zoon was dan wel anders dan andere baby's,maar het openbaarde zich pas op 2 jarige leeftijd.
Hij heeft wél een zuurstof tekort gehad tijdens de geboorte,hij had de navelstreng strak om zijn nek zitten.Ik denk eerder dat hij daardoor 'anders' is geboren.
Ik geloof n.l. niet dat een gezond geboren baby als psychopaat geboren word.

daar geloof ik ook niet in. Als iemand een been verliest in een auto-ongeluk of als iemand op latere leeftijd blind wordt zullen hun breinen er ook anders uit zien doordat andere lichaamsdelen de oude functies overnemen. Maar als je dan 10 jaar later een scan maakt kun je toch ook niet concluderen dat die persoon met een afwijkend brein geboren is?

Ongunstige omstandigheden en belevenissen in het verleden zijn minder zichtbaar dan een verloren been maar laten even goed cognitieve littekens achter.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 11:08

Dit jongetje heeft in mijn ogen wel degelijk een stoornis..

ieder kind heeft in meer of mindere mate wel eens iets of iemand zeer gedaan. een van de manieren waarop je je ontwikkeld en naast je opvoeding het verschil tussen goed en kwaad leert inzien.

zoals het opgooien van een hamster zoals Goyja zo goed verwoordde.. Op die leeftijd zou zelfs ik nog geneigd zijn het toe te dekken als een kindje dat de wereld aan het ontdekken zou zijn.. Een hamster gilt niet echt, kermt niet en hinkelen wordt niet echt herkend door een kind van 2 als lijden bij wijze van spreken.. Ik vind het echt goed en dapper om op die leeftijd op te durven staan en te zeggen: iets klopt hier niet, actie ondernemen.

maar een kind ontwikkeld zich. Ik heb op mijn derde een spin netjes de pootjes uitgetrokken en het lijfje opgevroten (ok, dat laatste was een stapje verder dan mijn leeftijdsgenoten die vliegjes de vleugeltjes uittrokken en een slak langzaam plette omdat het zo'n grappig geluid maakt). Dat doe je als klein kind. Dit stopt zodra je uitingen van pijn leert op te merken, als je je zusje een harde klap geeft en die barst in tranen uit, wat doe je dan.. je begon zelf ook keihard te janken (niet uit schaamte overigens.. vaak is het de schrik die de ander dan teweeg brengt. je beseft ineens dat je iets gedaan hebt dat niet door de beugel kan en begint vast met huilen). Langzaamaan ontstaat het besef dat je een ander pijn kunt doen.. door eigen pijn en pijn bij anderen.. En dit gaat best heel rap en heel jong.. Ongeacht of je liefdevol wordt opgevoed of de kamer vierkant wordt doorgeslagen.. Als dat niet optreed, dan heb je echt een stoornis, geen idee welke, maar volgens mij zit je dan in de richting van een sociopaat.

Een vogel piept, fladdert een piept wat als je het wat aandoet.. Een heel klein kind kan wellicht nog niet inzien dat dit angst, pijn en lijden is. Met 5 jaar zou dat toch eigenlijk wel al duidelijk moeten zijn.. Maar laten we het het voordeel van de twijfel geven, het ontwikkelende kind in dit geval beseft dit nog niet.

Maar waar een vogel jou geen zeer kan doen, je emotie en besef matig aan kan spreken gaan we over naar een hondje.. Een hond zal zich niet weerloos laten verdrinken, zelfs een jonge puppie niet.. Die gaat vechten voor zijn leven als het onder water wordt gehouden, instinctief.. het jongetje moet dus bewust het bekje hebben dichtgehouden om niet door de tanden geraakt te worden, of de angst, pijn en paniek van het hondje expliciet genegeerd hebben terwijl het zich in bochten wrong en beet om los te komen.. Idem met katten.. zelfs het kleinste kind zal een kat die vecht voor zijn leven direct loslaten vanwege de pijn.

als je een dier na een doodsstrijd terug geeft met de opmerking: en nu is hij dood.. Dan weet je dus het verschil tussen leven en dood. en nu is hij dood, is een emotieloze opmerking. De doodsstrijd van het hondje heeft geen gevoel kunnen losmaken bij het kind dat het dier in absolute nood verkeerde en geen gevoel van het moeten beschermen van iets levend aangesproken.. Het negeren van nood en het emotieloze karakter van zijn woorden en daad, geeft voor mij aan dat er echt een stoornis bij dit kindje aanwezig moet zijn..

ik hoop van harte dat het de hulp krijgt die hij nodig heeft. want zulk gedrag is progressief.. als hij de doodsnood van een hondje kan negeren, of wanneer dit hem niets doet, dan zal dit niet zomaar veranderen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 11:11

Ik ken een kind wat ook dieren dood maakt of ze wil dood maken, ze heeft meerdere stoornissen. Dit jongetje heeft zeker ook een stoornis, dat praat het niet goed maar het moet wel nader onderzocht worden en ik snap dan ook niet dat niet al eerder is gedaan? Misschien is het al eerder gedaan dat weet ik dus niet.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 11:12

Ayasha schreef:
Je kan ze leren wat goed en slecht is en waarom maar vanuit hun empathische vermogen dus hun gevoel zullen ze geen beslissingen nemen, slechts vanuit wat hen geleerd is. :) Zij "weten" dat iemand pijn heeft of verdrietig is na therapie omdat hen dat geleerd is. Niet omdat ze zich daarin kunnen inleven.

Kun jij onderscheiden welke gedachten, gevoelens en gedragingen al bij de geboorte bij jou aanwezig waren en welke je zijn aangeleerd 'along the way'? Volgens mij is het onmogelijk om aangeboren en aangeleerd te onderscheiden. Het is ook moeilijk om daar onderzoek naar te doen want de onderzochte mensen zijn vaak mensen die ooit de fout in zijn gegaan (met gedwongen therapie/opname die vrij universeel tot weerstand leidt), en van de mensen die goed functioneren weten we niet wie er dan wel of niet een natuurlijke of aangeleerde vorm van empathie zou hebben (die worden dus ook niet onderzocht).

Citaat:
Verder zal het nooit mijn beroep worden dus maak je daar maar geen zorgen om. :)

Zeg nooit nooit, ook schrijven is een vorm van je beroep uitoefenen, zelfs op vrijwillige basis :) .

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 11:16

Ik kan onderscheiden dat, wanneer iemand pijn heeft, ik me daar ook slecht bij voel. Niet omdat dat "hoort" volgend de maatschappij maar omdat ík me daar slecht over voel. Ik weet dat mijn moeder me verteld dat ik altijd zo geweest ben, al van heel jong. (mijn broer trouwens niet.).
Dit gaat een kromme zinsbouw worden dus ik hoop dat je er aan uit kan. :o : Dat ik geen mensen of dieren mishandel is niet enkel omdat dat maatschappelijk niet oké is, maar omdat ik dat gevoelsmatig niet kán. IK zou een dier geen doodsstrijd kunnen laten voeren terwijl het in mijn handen ligt om hem te laten overleven want dan zou ik kapot gaan vanbinnen. Dat heeft een antisociale persoonlijkheid niet. Die "leert" enkel dat het niet oké is om een dier een doodsstrijd te laten voeren maar gevoelsmatig staan zij daar in het algemeen vrij onverschillig tegenover. Ook als ze geleerd hebben dat het niet oké is.
Als iemand mij zou gaan vertellen dat het oké is om een pup te verdrinken zou ik dat alsnog niet kunnen... Vertel je iemand met ASP dat het oké is, dan is dat oké. Er is geen "gevoel" dat hem dan tegen houdt.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 11:34

Ayasha schreef:
Ik kan onderscheiden dat, wanneer iemand pijn heeft, ik me daar ook slecht bij voel. Niet omdat dat "hoort" volgend de maatschappij maar omdat ík me daar slecht over voel. Ik weet dat mijn moeder me verteld dat ik altijd zo geweest ben, al van heel jong. (mijn broer trouwens niet.).
Dit gaat een kromme zinsbouw worden dus ik hoop dat je er aan uit kan. :o : Dat ik geen mensen of dieren mishandel is niet enkel omdat dat maatschappelijk niet oké is, maar omdat ik dat gevoelsmatig niet kán. IK zou een dier geen doodsstrijd kunnen laten voeren terwijl het in mijn handen ligt om hem te laten overleven want dan zou ik kapot gaan vanbinnen. Dat heeft een antisociale persoonlijkheid niet. Die "leert" enkel dat het niet oké is om een dier een doodsstrijd te laten voeren maar gevoelsmatig staan zij daar in het algemeen vrij onverschillig tegenover. Ook als ze geleerd hebben dat het niet oké is.
Als iemand mij zou gaan vertellen dat het oké is om een pup te verdrinken zou ik dat alsnog niet kunnen... Vertel je iemand met ASP dat het oké is, dan is dat oké. Er is geen "gevoel" dat hem dan tegen houdt.

Ik begrijp dat je dat zo voelt, maar je kunt niet met terugwerkende kracht testen hoe jouw gevoel voor empathie zou zijn geweest als je bijvoorbeeld elke keer gestraft zou zijn als je je empathisch gedrag liet zien, op je kop had gekregen voor angst, boosheid of verdriet of als antisociaal gedrag zou zijn bekrachtigd. dat gaat gewoon niet. De dingen die voor jou als heel diep verankerd liggen zijn toch echt beïnvloed door je omgeving

Er zijn zo veel mensen die niets van hun gevoel begrijpen omdat ze als kind bijvoorbeeld niet emotioneel mochten zijn of vaak te horen kregen dat hun gevoel niet klopte. En 'gevoel' is vrij universeel (meetbaar in metabolisme) maar hoe je dat gevoel interpreteert heeft alles te maken met je opvoeding/belevenissen/gebeurtenissen.

Een losse grote hond op straat levert bij veel mensen dezelfde reactie op (versnelde hartslag, adrenaline en alertheid stijgt, vertering gaat trager. Maar de één interpreteert het als enthousiasme (hee, een hond; wat leuk!) bij de ander angst (ohh straks gaat hij me bijten!) weer een ander verdriet (och hij doet me denken aan mijn overleden hond) en bij weer een ander boosheid (die loslopende honden ook altijd). En dan heb je nog het gedrag (naar de hond toe lopen, een blokje om lopen of stampend doorlopen :Y) ). De interpretatie van een 'gevoel' is persoonlijk en omgevingsgebonden. Dat is de basis van Cognitieve gedragstherapie.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 11:37

Dan ga je er dus van uit dat elke ASP zo behandeld is? :)
én je gaat er van uit dat ik zorgeloos op gegroeid ben met veel ruimte voor het tonen van gevoelens?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 11:45

Ik vind jouw posts erg prettig Sallandval!
En ik ben het met je eens.
Verder; ja er zijn verschillende psychologische theorieën, dat klopt. En ja, visies kunnen veranderen, dat zie je bijvoorbeeld aan de veranderingen in de DSM.
Over de ontwikkeling van het brein is echter steeds meer bekend, zo weten we dat oorzaak en gevolg pas later compleet verankerd is dan dat werd gedacht, doordat de prefrontale cortex pas erg laat volledig ontwikkeld is.
En doordat we steeds meer weten over hersenontwikkeling laten we nu bijvoorbeeld kinderen geen alcohol meer drinken. Voortschrijdend inzicht is dat.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 12:10

gohya schreef:
Als dit jongetje [en moeder] idd. onder toezicht van Jeugdzorg staat,dan heeft Jeugdzorg [weer] gefaald!
Mijn zoon van toen 2 jaar oud,was sadistisch tegen dieren.Hij deed elk dier pijn.Hij gooide een hamster in de lucht om te kijken of die kon vliegen,stak onze kat in brand,althans probeerde hij.Deed onze hond pijn,stak in zijn ogen,trok aan de oren enz,enz.Zeer duidelijk dat hij 'gestoord' was.Was trouwens ook bezeten van vuur,stak ons huis in brand.
Ik zag al snel in dat dit niet normaal was en heb zelf aangeklopt bij de H.A. door gestuurd naar de kinderarts en van daaruit naar de kinder psyhiatrie.Het bleek dat hij een gevaar was voor anderen,maar ook voor zichzelf.
Hij is een jaar lang behandeld,en het is gelukkig goed gekomen.En hij was pas 2 jaar!

Ik vind dus dat Jeugdzorg,maar ook de ouder[s] hebben gefaald! en dat die schuldig zijn en niet dat jongetje.

Ik vind het heel knap dat je er zo open over bent en je probleem in de ogen durft te kijken en het aan hebt gepakt.
Zeker niet makkelijk als ouder maar dit heeft er wel toe geleid dat het nu beter gaat.
Hopelijk blijft het ook zo.
Maar zijn ook ouders die liever de kop in t zand steken en er zelfs mee lachen en roepen: ach hij is nog zo klein.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 12:33

gohya schreef:
Jennyj01 schreef:
Gohya dapper dat je dit hier durft te plaatsen. Zoals ik al eerder melde zijn er kinderen die met nare trekjes worden geboren.

Ik plaats dit omdat dit een goed voorbeeld is voor álle kinderen die zulke vreemde trekjes hebben.Ik hoop dat veel ouders daardoor sneller aan de bel zullen trekken en niet denken,ach het is maar kattekwaad.Mijn zoon is hier niet mee geboren,het kwam volgens de Psychiater door de scheiding.

respect!

gohya

Re: 5 Jarig jongetje verdrinkt hondje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 13:20

Dank je wel jesito en Knakker.Ik hoop dat als er ouders zijn die dit lezen,er bij hun een lampje gaat branden.Het is n.l. niet zo dat elke ouder het maar negeert,sommige ouders denken vaak dat hun kind gewoon een deugniet is,dat het kattekwaad is.Vaak is het puur onkunde om te zien dat er iets niet klopt met je kind.Maar er zijn idd. ook ouders die zich verder niet storen aan het 'rare' gedrag van hun kind.
Mijn zoontje was toen niet na dat jaar behandelen 'beter' hoor.Hij heeft nog lang onze hond getreiterd,maar geen gevaarlijke dingen meer gedaan.De hond pakte hem uiteraard steeds terug,soms tot bloedens toe bij me zoon.Pas met ouder worden besefte hij dat hij een dier niet moet pesten,dat het pijn doet bij een dier.

Mijn zoontje experimenteerde als 2 jarige de gevaarlijke,rare dingen,waar je als ouder hem voor waarschuwde.Hij probeerde dat eerst uit,om te kijken of het idd. gevaarlijk was.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 13:45

Ayasha schreef:
Dan ga je er dus van uit dat elke ASP zo behandeld is? :)

Hoe precies bedoel je? Ik durf inderdaad te beweren dat er op aarde niet één 'psychopaat' rondloopt die onder ideale omstandigheden is opgegroeid (lichamelijk letsel tel ik daar voo rhet gemak ook bij).

Citaat:
én je gaat er van uit dat ik zorgeloos op gegroeid ben met veel ruimte voor het tonen van gevoelens?

Dat hoor je mij niet zeggen. Maar als je moeder nu aangeeft dat jij al vroeg empathisch was ga ik er van uit dat ze dat accepteerde en er de ruimte aan gaf (en je niet laten we zeggen onder de koude douche zette of een pak rammel gaf wanneer je empathisch gedrag liet zien). Hoe dat met je andere gevoelens gegaan is weet ik uiteraard niet. En dat je empathie de ruimte had zich te ontwikkelen zegt helemaal niets over andere gevoelens of de opvoedkwaliteit van je ouders.

Ik chargeer hierboven bovendien heel erg. Zo heb ik al heel lang moeite met het tonen van boosheid. Nooit geleerd en ik kom uit een gezin dat veel te veel van elkaar en anderen pikt om de lieve vrede te bewaren. Ik werd dus niet 'gestraft' voor boosheid oid, maar het hele concept boosheid kwam gewoon amper voor in mijn jeugd dus het kwam ook niet in me op om boos te worden. Mijn man daarentegen is goed in boos zijn en van hem heb ik geleerd ruzie te maken zonder weg te lopen, boosheid uiten ipv meer eten etc.

Als ik schijnbaar in staat ben om rond mijn 30e nog te leren hoe je boos moet zijn en hoe boosheid voelt, waarom zou dat dan niet kunnen bij iets nog minder duidelijks zoals empathie?

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 14:35

Vind het verschrikkelijk! |(

Jongetje stond al bekend bij zorginstanties wegens psychische problemen,
zo ver ik dit kan lezen op de facebook van de eigenaar van het dode hondje.
Ook was de moeder helemaal niet aan het opletten, denk vooral als dit jongetje onder toezicht was van zijn moeder/ouder dat dit niet gebeurd zou zijn.

Dit is een bericht op haar fb, gekopieerd en hier geplakt.(geen naam bekend)

"Politie vraagt mij vriendelijk het bericht weg te halen. Ik ga dat ook zeker doen maar om in hun werkwijze te blijven. Er z'n even belangrijkere zaken dan weghalen van dat bericht. Wel knap dat ze op dag van staking tijd voor me vrij namen. Maar is ze nu voor mij gekomen of voor m'n bericht.???? Ach heb ze netjes m'n woord fedaan . Wil ook heel duidelijk z'n . Ik heb de naam van dat gezin niet gebruikt zal dat ook nooit doen. Vind ook absoluut niet dat dat kindje ook dood moet of hetzelfde aangedaan moet worden. Dat kindje heeft psychische problemen en is al bekend bij zorginstanties. Maarja in hoeverre doen die wat. Ik bedoel vertelde dat moeder met een man op bed lag en ze was heel blij met de info. Nou die man kon dat kindje heel goed. Dan zitten ze er toch nog niet genoeg op. Maar mensen die op welke site dan ook of bij mij reageren dat het kind ook dood moet echt die hebben zelf hulp nodig. Ben van begin af aan niet boos geweest op het kindje. Maar hadden instanties al niet eerder in moeten grijpen. Had diva hier nog vrolijk rondgehuppeld en had m'n meisje dit niet mee hoeven maken. Kortom politie is niet blij met mij Maarja ben ik al zo vaak niet met hun geweest. Dus beste politie facebook controleur ik haal het echt wel weg hoor maar m'n dochtertje gaat voor minder belangrijke zaken. Sorry ik kan hier even weinig mee."

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 14:38

Mensen kunnen zeggen wat ze willen over het geweten wat nog niet ontwikkeld is, maar dit heeft veel meer met empathie te maken dan met het geweten.
Een gezond 5-jarig kind maakt echt niet zomaar een hondje dood, en al helemaal niet op deze manier. Toen ik 5 was vond ik het al zielig als iemand een knuffel op de grond gooide.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 14:45

LauLauu schreef:
Dit is een bericht op haar fb, gekopieerd en hier geplakt.(geen naam bekend)

"Politie vraagt mij vriendelijk het bericht weg te halen. Ik ga dat ook zeker doen maar om in hun werkwijze te blijven. Er z'n even belangrijkere zaken dan weghalen van dat bericht. Wel knap dat ze op dag van staking tijd voor me vrij namen. Maar is ze nu voor mij gekomen of voor m'n bericht.???? Ach heb ze netjes m'n woord fedaan . Wil ook heel duidelijk z'n . Ik heb de naam van dat gezin niet gebruikt zal dat ook nooit doen. Vind ook absoluut niet dat dat kindje ook dood moet of hetzelfde aangedaan moet worden. Dat kindje heeft psychische problemen en is al bekend bij zorginstanties. Maarja in hoeverre doen die wat. Ik bedoel vertelde dat moeder met een man op bed lag en ze was heel blij met de info. Nou die man kon dat kindje heel goed. Dan zitten ze er toch nog niet genoeg op. Maar mensen die op welke site dan ook of bij mij reageren dat het kind ook dood moet echt die hebben zelf hulp nodig. Ben van begin af aan niet boos geweest op het kindje. Maar hadden instanties al niet eerder in moeten grijpen. Had diva hier nog vrolijk rondgehuppeld en had m'n meisje dit niet mee hoeven maken. Kortom politie is niet blij met mij Maarja ben ik al zo vaak niet met hun geweest. Dus beste politie facebook controleur ik haal het echt wel weg hoor maar m'n dochtertje gaat voor minder belangrijke zaken. Sorry ik kan hier even weinig mee."

Deze moeder is wijzer dan menig persoon die hier in het topic of elders op internet op de situatie heeft gereageerd +:)+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 15:21

sallandval schreef:
Hoe precies bedoel je? Ik durf inderdaad te beweren dat er op aarde niet één 'psychopaat' rondloopt die onder ideale omstandigheden is opgegroeid (lichamelijk letsel tel ik daar voo rhet gemak ook bij).

Tja, dat vind ik niet alleen een gedurfde uitspraak. Bovendien kan je hem ook niet hard maken.
Citaat:
Dat hoor je mij niet zeggen. Maar als je moeder nu aangeeft dat jij al vroeg empathisch was ga ik er van uit dat ze dat accepteerde en er de ruimte aan gaf (en je niet laten we zeggen onder de koude douche zette of een pak rammel gaf wanneer je empathisch gedrag liet zien). Hoe dat met je andere gevoelens gegaan is weet ik uiteraard niet. En dat je empathie de ruimte had zich te ontwikkelen zegt helemaal niets over andere gevoelens of de opvoedkwaliteit van je ouders.

Geloof me maar dat als ik met aanleg voor een ASP geboren was, ik meer dan genoeg voedingsbodem zou gehad hebben om die ten volle te ontwikkelen. :)

Citaat:
Ik chargeer hierboven bovendien heel erg. Zo heb ik al heel lang moeite met het tonen van boosheid. Nooit geleerd en ik kom uit een gezin dat veel te veel van elkaar en anderen pikt om de lieve vrede te bewaren. Ik werd dus niet 'gestraft' voor boosheid oid, maar het hele concept boosheid kwam gewoon amper voor in mijn jeugd dus het kwam ook niet in me op om boos te worden. Mijn man daarentegen is goed in boos zijn en van hem heb ik geleerd ruzie te maken zonder weg te lopen, boosheid uiten ipv meer eten etc.

Als ik schijnbaar in staat ben om rond mijn 30e nog te leren hoe je boos moet zijn en hoe boosheid voelt, waarom zou dat dan niet kunnen bij iets nog minder duidelijks zoals empathie?

Ik probeer het nog één keer en dan geef ik op.
Jij kende geen boosheid maar wel gevoelens. Niet het complete scala maar je had wel gevoelens, verdriet, blijschap... Je kende alleen geen boosheid. Maar dan "ken" je dus wel het concept gevoelens. Er moet alleen iets bij in het pakketje gestoken worden. Jij had dus zeg maar een rugzakje met allerlei gevoelens in maar er mankeerde er nog een paar... Die heb je kunnen leren.

ASP's hebben dat hele pakketje niet. Geen rugzakje... ze (her)kennen de gevoelens trouwens wel bij anderen maar ze voelen ze zelf niet (wat hen dus zo gevaarlijk maakt. Een slimme ASP kan mensen manipuleren als geen ander en heel vaak zijn ze boven gemiddeld intelligent.) Die kunnen er dus ook niks bij steken. Het enige wat therapie doet is hen 'leren' functioneren. Maar in feite is therapie voor een ASP niets meer of minder dan een trukje leren... Ze leren er niet van voelen. Ze leren enkel enigszins normaal te handelen.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 15:37

Daks schreef:
En kind van 5 weet dondersgoed dat je niemand kwaad mag doen.
Dat word op school ook wel geleerd.

Misschien allemaal gewoon nuchter nadenken ipv uit een boekje en volgens de geleerden!

Hmmm.....een reactie die schreeuwt om een songtekst....

En met problemen zijn ze zo klaar.
Wat ze niet snappen, dat is flauwekul.
En wat ze weten is meestal niet waar.

Rowwen Heze, blieve loepe...mooi nummer......leerzaam ook.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 15:44

Ayasha schreef:
(knip) 'leren' functioneren. Maar in feite is therapie voor een ASP niets meer of minder dan een trukje leren... Ze leren er niet van voelen. Ze leren enkel enigszins normaal te handelen.

Is dat eigenlijk niet wat we allemaal doen? trucjes leren?
Ik ben helemaal niet sociaal aangelegd, maar heb geleerd hoe ik me hoor te gedragen in een groep. Je leert wat je wel en niet hoort te zeggen, je leert wanneer te lachen en wanneer niet.
Voor de een is dat makkelijk dan de ander uiteraard.
Iemand met autisme is vaak ook aangewezen op e-learning modules om de juiste reacties te kunnen geven.
Iemand met ADHD leert ook om dit te onderdrukken, etc etc.

Wat is eigenlijk normaal?

Maar dat gaat te veel off-topic :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 15:48

Je bent niet sociaal, maar je hebt gevoelens toch. :) Je kent verdriet en angst en blijschap... :)
ASP hebben die gevoelens niet. Dat heeft niks te maken met al dan niet sociaal zijn want ASP's en zeker psychopaten kunnen gigantisch succesvol zijn en komen vaak heel charmant en sociaal over... Maar ze voelen niks. :)
Normaal is wat binnen de gemiddeldes valt. In de psychologie toch. :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 15:54

Ik weet dat ASP een extreme vorm is, maar dat neemt niet weg dat veel mensen moeten functioneren met trucjes zonder te begrijpen waarom het logisch is.
Ik vind het fascinerend om te zien hoe een kind van 1-1,5 al nep kan lachen als het ziet dat dit gewenst gedrag is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 16:00

Tuurlijk. Maar wat doet dat ter zake in deze discussie? :)
Er is een kans dat ie kan leren functioneren met therapie (geen zekerheid maar dat heb je met mensen met mildere stoornissen ook niet.). Ik zeg ook nergens dat ie niet kan leren functioneren. Ik zeg enkel dat het niet klopt dat ze hem kunnen leren voelen. :)