Problemen in Calais, zou het nog stoppen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 15:11

Sammie schreef:
Er zijn daar stammen die roven en plunderen. Dat gebeurde 200 jaar terug en dat gebeurt nog steeds.ook onze schuld zeker?

Stammen die roven en plunderen ? En toen kwam de witte Europeaan om even de orde en vrede te herstellen, zeker ? En zodra de witte Europeaan weer weg was gingen de zwarte Afrikanen weer aan het roven en plunderen ?

Je weet niet waarover je praat.
Toen de moderne kolonisatie begon was Afrika een relatief vredelievend en rustig continent.
Natuurlijk, zoals overal waren er wrijvingen en zelfs oorlogen tussen bevolkingsgroepen,
maar laten we maar eens vergelijken met Europa.

De moderne kolonisatie van Afrika begon vanaf 1884 met de conferentie van Berlijn.
Europa had toen de Napoleontische oorlogen nog vers in het geheugen (1803-1815).
Daarna volgden de oorlog om de Krim (1853-56),
de tweede Italiaanse onafhankelijkheidsoorlog (1859-61),
de oorlog tussen Montenegro en het Ottomaanse rijk (1861–62),
de Oostenrijks-Pruissische oorlog (1866),
de derde Italiaanse onafhankelijkheidsoorlog (1866),
de Frans-Pruissische oorlog (1870-71),
de oorlog tussen Servië en Turkijke (1876–78),
de oorlog tussen Griekenland en Turkije (1897),
de oorlog in de Balkan (1912-13),
de eerste WO (1914-18),
de tweede WO (1940-45).

Dit is maar een korte bloemlezing,
in werkelijkheid werden er tijdens die periode nog veel meer oorlogen gevoerd in Europa.

In vergelijking met het Europees palmares waren jouw "rovende en plunderende stammen"
niet meer dan wat kibbelende buren.

En voor alle duidelijkheid, de kolonisatie heeft absoluut geen orde en vrede gebracht in Afrika.
Integendeel.
De Europeanen brachten hun eigen oorlogen mee naar Afrika,
en WO I en II bijvoorbeeld werden voor een stuk uitgevochten met Arikaanse soldaten,
en op Afrikaans grondgebied.

Hou dus aub op met redeneren uit een soort Europees superioriteitsgevoel.
Dat is compleet onterecht.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 15:19

Sammie schreef:
Ik weet nog wel dat er hier in de buurt een boot lag met 'échte' vluchtelingen. Prompt ging het criminaliteitscijfer omhoog en werden vrouwen nageroepen en geïntimideerd. Maar elke stad heeft ook zijn eigen tuig, dus die zijn toen even verhaal wezen halen op die boot. Na twee weken lag die boot er opeens niet meer :+

Het criminaliteitscijfer ging omhoog ? Omdat er een boot vluchtelingen in de buurt lag ?
Okee, maar laat dat hogere criminaliteitscijfer dan maar eens zien.
Graag met een link naar een officiële bron.
Anders moet ik wel denken dat jij dit verhaaltje uit je duim zuigt,
en dus gewoon een racist bent.

En wat ik echt grappig vind is je verwijzing naar het "eigen tuig" van de stad.
Zelfs in het negatieve ben je nog racistisch, want het "eigen tuig" is nog gemener,
en dus op hun manier beter, sterker... dan het immigranten "tuig" :+ .

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 15:38

Whaha ik zeg dat t criminaliteitscijfer omhoog ging (wat trouwens omhoog ging omdat de betreffende vluchtelingen stalen, niet omdat er een boot lag) en daarom ben ik een racist?. Over vooroordelen gesproken. Deze cijfers en commentaren zullen vast meer niet op Internet staan, aangezien dit redelijk voor of begin internet periode was. Maar weet je het intresseert mij vrij weinig of je het wel of niet gelooft. Dat vrouwen werden lastig gevallen en werden bedreigd waar ik gewoon bijbetrokken was geloof je wrs ook niet. Als je niet verder durft te komen dan de standaard je bent een racist houdt bij mij ff op. Vraag zelf maar officiële cijfers aan bij t CBS over criminelen en etniciteit.

De opmerking over eigen tuig weet je ook niet juist te plaatsen. Het is nl ook tuig. Dat waren (en zijn-ze lopen er nog steeds rond) criminelen en het is ook tuig omdat ze zelf tekeer gingenop die boot.(Waarvoor ze gewoon straf hebben gehad). En iemand die dat doet is in mijn ogen tuig ja. Normaal gedrag is het bepaald niet. Is imo niks racistisch aan.

En als jij vindt dat Europa schuldig is toont het goede voorbeeld! Zeg je huis en je baan op, ga met je spaargeld naar Soedan of Eritrea en ga ze daar helpen. Kun je ondertussen een plan verzinnen waar we 1 miljoen mensen x 36.000 euro per jaar kunnen huisvesten en hoe we ze kunnen voorzien van een baan.

Dat is immers het probleem waar we mee te maken gaan krijgen. Maar vooralsnog kom jij niet verder dan een schuldvraag wat helemaal niet relevant is. (en dat je betoog flink wat gaten heeft zal ik maar over zwijgen. Is imo niet relevant)
Laatst bijgewerkt door Sammie op 07-08-15 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 15:48

Sammie schreef:
Whaha ik zeg dat t criminaliteitscijfer omhoog ging en daarom ben ik een racist?. Over vooroordelen gesproken. Deze cijfers en commentaren zullen vast meer niet op Internet staan, aangezien dit redelijk of begin internet periode was. Maar weet je het intresseert mij vrij weinig of je het wel of niet gelooft. Als je niet verder durft te komen dan de standaard je bent een racist houdt bij mij ff op. Vraag zelf maar officiële cijfers aan bij t CBS over criminelen en etniciteit.

Jij mag van mij best zeggen dat het criminaliteitscijfer omhoog ging
omdat er een boot vluchtelingen in de buurt lag.
Op zich heb ik daar niets op tegen, maar zo'n forse beschuldiging moet je wel kunnen staven,
en liefst met betrouwbare cijfers.
Anders denk ik dat je zo'n uitspraak ter plekke uit je duim zuigt,
alleen met de bedoeling om de vluchtelingen in een kwaad daglicht te stellen,
en dat is inderdaad racistisch.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 16:02

Dat laatste is jouw absurde kronkel. Je vraagt ook niet om officiële stukken als ik zeg dat er 100 rode autos rondrijden hier. . Ik ga niet liegen over zoiets. Daar heb ik geen baat bij. Dat waren de feiten destijds en als de stad was opgebloeid had ik dat ook gezegd. Cultuur kan ook rijker worden door samensmelting en/of aanraking met andere culturen. Hier was dat niet t geval. Inbraken en lastig vallen ging omhoog. En dat laatste zeer stevig ook. Ze hadden alleen opeens t verkeerde meisje. . Die datete met dat tuig en laatstgenoemden pikten dat niet. Hij en zn vriendjes hebben wel paar maanden celstraf gehad. Terecht, maar de boot ging wel weg. En de inbraken daalden weer.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 07-08-15 16:26, in het totaal 1 keer bewerkt

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 16:09

Zoolgangster schreef:
Niniane schreef:
Omdat ze daar geen belang bij hebben Ragdollcat. Overigens heeft het geen zin om deze landen een smak geld te geven. Dat geld gaat niet naar de gewone mens daar.

Klopt... Jacques Yves Lacoste schreef daar in de jaren '80 al een boek over, "Het vierde miljard" heette dat... geld geven aan Afrikaanse regeringen resulteerde meestal in het steeds rijker worden van de top, en de armen zagen niets van dat geld.
Kleinere projecten starten, waaraan de mensen zelf meedoen (samen een put graven bij wijze van spreken) werkten wel... nog steeds geldt dat... maar inmiddels wordt goed werk teniet gedaan door plunderende godsdienstwaanzinnigen en machtswellustelingen...

Ik ken iemand die putten is gaan graven en fornuizen is gaan bouwen ed in Afrika (weet niet welk land precies) en het helpt inde zin dat een put niet door een corrupte leider verduisterd word en een waterbron hebt in een gemeenschap waar de arme mensen daadwerkelijk voordeel van hebben, maar het helpt eigenlijk ook gewoon niet omdat die mensen dus gewoon letterlijk tegen de hulpverleners zeiden " wij hoeven niet te leren hoe je zelf een put graaft, dat komen de westerlingen wel voor ons doen".

Niniane schreef:
Een ander groot probleem is dat wij Westerse mensen het gevoel hebben dat onze cultuur, normen en waarden het beste zijn. Men moet afleren het Westerse ideaal op te dringen aan landen en culturen die hier niks van willen hebben en er ook geen baat bij hebben. En dan heb ik het niet eens specifiek over het continent Afrika hier.

Als hun cultuur en levenswijze zo goed is waarom komen al die afrikanen dan hierheen dobberen en dobberen er niet evenzoveel Europeanen de andere kant op :Y) . Probleem is ook niet wat ze in Afrika doen natuurlijk, mensen die daar de boel gaan bekeren zijn imo ook niet goed bezig. Al blijven ze in Afrika tot in de eeuwigheid wachten tot een verwarde student die graag op zijn CV wil dat ie iets goed heeft gedaan een put komt graven, dat is hun probleem maar ze komen hierheen om ons probleem te zijn. En dat is wel ons probleem
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 07-08-15 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 16:14

Sammie schreef:
Je vraagt ook niet om officiële stukken als ik zeg dat er 100 rode autos rondrijden hier.

Gebruik je verstand.
Zeggen dat er 100 rode auto's rondrijden is voor niemand beledigend.
Zeggen dat het criminaliteitscijfer omhoog gaat omdat er vluchtelingen in de buurt wonen is dat wél,
met name voor de vluchtelingen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 16:20

Ik vraag me af of het nu makkelijk terug te vinden is of men een jaar of 10 geleden ergens meer inbraken had in een bepaalde wijk, ik snap niet helemaal waarom je dat perce in twijfel zou moeten trekken ook. Snap ook niet dat je dat direct racistisch noemt trouwens, misschien waren de vluchtelingen wel helemaal niet van een ander ras als Sammie?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 16:35

BigBen schreef:
Sammie schreef:
Je vraagt ook niet om officiële stukken als ik zeg dat er 100 rode autos rondrijden hier.

Gebruik je verstand.
Zeggen dat er 100 rode auto's rondrijden is voor niemand beledigend.
Zeggen dat het criminaliteitscijfer omhoog gaat omdat er vluchtelingen in de buurt wonen is dat wél,
met name voor de vluchtelingen.
houdt toch op. Gebruik zelf je verstand.. . Als t waarheid is t de waarheid. Ik ga niemand zoet houden en dingen verdoezelen want iemand kan beledigd zijn. Als je er niks mee te maken hebt hoef je je niet aangesproken te voelen en er ook niet verantwoordelijk voor te voelen. Die specifieke bootgroep werd besproken, niet elke andere vluchteling die rondloopt. Als een pedofiel toevallig ook homo blijkt te zijn is niet elke homo pedofiel en dat een bisschop aan kleine kindjes zit is doet niet elke kerkganger t zelfde. Lieve broodjes worden niet gebakken. Dus ik ga niet de boel onder het tapijt vegen. Het wordt juist tijd dat we eens naar de stand van zaken kijken, want dat er een hoop mis gaat kan inmiddels niet meer ontkent worden. T wordt tijd dat er een concrete aanpak komt.

Sammie

Re: Problemen in Calais, zou het nog stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 16:52

Heeft iemand trouwens al t bericht gelezen over die man die dus daadwerkelijk door de tunnel bij calais is gelopen? Dik 50 KM dat is een reis met flinke gevaren geweest. De tunnel waar de treinen door heen rijden zijn behoorlijk nauw.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 17:18

Sammie schreef:
houdt toch op. Gebruik zelf je verstand.. . Als t waarheid is t de waarheid. Ik ga niemand zoet houden en dingen verdoezelen want iemand kan beledigd zijn. Als je er niks mee te maken hebt hoef je je niet aangesproken te voelen en er ook niet verantwoordelijk voor te voelen. Die specifieke bootgroep werd besproken, niet elke andere vluchteling die rondloopt. Als een pedofiel toevallig ook homo blijkt te zijn is niet elke homo pedofiel en dat een bisschop aan kleine kindjes zit is doet niet elke kerkganger t zelfde. Lieve broodjes worden niet gebakken. Dus ik ga niet de boel onder het tapijt vegen. Het wordt juist tijd dat we eens naar de stand van zaken kijken, want dat er een hoop mis gaat kan inmiddels niet meer ontkent worden. T wordt tijd dat er een concrete aanpak komt.

Ik denk dat jij eens moet ophouden, want ik,
en ik denk de meeste mensen hier op Bokt, zijn jouw domme racistische praat beu.

De waarheid ?
Jij komt hier doodleuk vertellen dat een groep vluchtelingen criminelen zijn,
terwijl je daar nul komma nul bewijs voor hebt, meer nog,
terwijl je dat hele verhaal net zo goed uit je duim kunt gezogen hebben,
en dan ga jij het over de waarheid hebben ?

Toevallig ben ik in Afrika geboren, maar ieder normaal mens moet zich aangesproken voelen
door de halve leugens en hele insinuaties die jij hier verkondigt.

Ik ben het met je eens dat er een concrete aanpak moet komen,
maar alle soorten van onzin over de vluchtelingen vertellen zal daarbij niet helpen.
Integendeel, op die manier creëer je een sfeertje van latent racisme dat de zaken alleen maar erger maakt.

Als u niet van mening bent dat alle vluchtelingen vergast moeten worden, laat u dan horen

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 17:38

Vul niks in voor een ander.. Mensen zijn hier volwassen genoeg om zelf hun mening te geven. En verder laat ik het hierbij. Jij wilt niet verder kijken en durft niet verder te kijken dan de eeuwige vertrouwde opmerking dat is racisme als iets vertelt wordt wat gewoon echt gebeurt is en niet in iemands straatje past. Dat moet opeens met van alles bewezen worden, want anders is het vastgelogen en bewust verzonnen. Kom jij maar met bewijs dat wat ik zeg niet gebeurd is, je bent er nogal van overtuigd dat ik bewust lieg.:+ en bedankt. Nogmaals zo werk ik niet en erg jammer dat je blijkbaar zo weinig vertrouwen durft te hebben. Doe zelf eens onderzoek naar het eea.. t CBS heeft zat cijfers gepubliceerd over van alles en nog wat.

Spijtig dat je niet verder wil en durft te kijken. En het maakt mij niet uit waar jij geboren bent, ik spreek jou niet aan en ik acht jou niet verantwoordelijk voor wat een deel van die mensen destijds hebben gedaan. want als we dat zouden doen is het einde werkelijk zoek.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 17:52

Nou sorry hoor, maar als Sammies opmerkingen haar een racist maakt, dan is 99,99% van Nederland dat. Je kan ook in alles racisme zien natuurlijk.
Bovendien is het niet eens zo geformuleerd als jij nu zegt; Sammie heeft gezegd dat er veel criminelen tussen deze gelukszoekers zit. Niet dat het allemaal maar criminelen zijn. Niet eens de meesten, maar veel. Maakt het al heel anders dan jij nu zegt.

Dan het rijtje oorlogen die je opnoemt; wat hebben die oorlogen te maken met het stuk geschiedenis waarin Europa flink huis heeft gehouden in het wereldje dat slavenhandel heet?
En als het rijtje is opgenoemd om het verschil tussen bloeddorst aan te duiden; zelfs die houd geen stand want je vergelijkt nu georganiseerde landen( en daar bedoel ik dus mee; landen waarvan de gehele bevolking, uitzonderingen daargelaten ofc, als 1 groep georganiseerd is) in tegenstelling tot veel Afrikaanse landen waar je met stammen te maken hebt. Waarbij de tendens is om alleen voor je eigen stam op te komen want alleen jouw stam telt, niet al die 100den andere stammen; die wonen toevallig in hetzelfde land. In zo'n cultuur zal een compleet land niet zo snel oorlog voeren, want zie eerst al die stammen maar te laten samen werken zonder dat ze elkaar afmaken.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 18:13

Sammie schreef:
Heeft iemand trouwens al t bericht gelezen over die man die dus daadwerkelijk door de tunnel bij calais is gelopen? Dik 50 KM dat is een reis met flinke gevaren geweest. De tunnel waar de treinen door heen rijden zijn behoorlijk nauw.

oh ja, ik hoorde het, wat en geluk heeft die man gehad zeg.
Als je zoiets doet ben je toch echt wel radeloos, sneu

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 18:14

Niet elk ding dat je zegt over iemand die donkerder is dan sneeuwwitje, dat niet 100% positief is, is racistisch. Je kan natuurlijk ook gewoon een beetje overgevoelig reageren hé...

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 18:26

Afrika tot 1884 een vredelievend en rustig continent? Behalve dan dat Afrikaanse! slavenverkopers hele volksstammen uit de jungle haalden om als slaaf (aan ja Nederlanders, Engelsen, Portugezen) te verkopen. En ja tuurlijk deden ze dit omdat de vraag er was, maar ze speelden een hele belangrijke rol in het opzetten en in standhouden van de slavenhandel.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 18:30

bakkabouter schreef:
Niet elk ding dat je zegt over iemand die donkerder is dan sneeuwwitje, dat niet 100% positief is, is racistisch. Je kan natuurlijk ook gewoon een beetje overgevoelig reageren hé...

Ik ken trouwens ook mensen die gekomen zijn als vluchteling maar toch net zo wit zijn als sneeuwwitje (uit Kroatië). De aanname dat het omdat het een negatieve opmerking over vluchtelingen is direct een racistische opmerking is is dus imo sowieso een beetje kort door de bocht, witte mensen mensen kunnen ook niet tegen bommen en kogels en willen ook nog wel eens vluchten als er oorlog uitbreekt...

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 18:34

robert45 schreef:
Waarschijnlijk zie ik dan andere beelden maar dat doet er ook verder niet toe. Heel vervelend dat er boten omslaan en dat er mensen verdrinken. Alleen wij moeten als europa eens ophouden om iedereen te willen redden. Dat kan gewoon niet. We kunnen moeilijk al die mensen naar europa halen. Laat de rijke arabische landen maar eens helpen die van gekkigheid niet weten wat ze met al die oliedollars moeten. Die interesseert het allemaal niets en laten het door ons oplossen.

Ja, ze hebben geld zat en het is ook nog eens in Afrika, 2 vliegen in 1 klap!

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 18:36

Ik ben al vanaf het begin een stille meelezer van dit topic, maar ben het wel steeds eens geweest met Sammie. Ik zie hier nergens racisme, helaas gaan veel mensen maar al te snel met het woord 'racist' roepen als er wat negatiefs over hun bevolkingsgroep gezegd wordt. Jammer dat niet iedereen realistisch is, heus niet alle vluchtelingen zijn oorlogsslachtoffers, er zitten ook zat criminelen tussen. Net zoals niet alle Belgen en Nederlanders goede mensen zijn, overal zitten rotte appels.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 18:36

En ook toen bestond de slavenhandel al in Afrika, want het is niet toen pas opgezet. Is het toen grootschaliger aangepakt? Ja zeker, maar ook dat is vrij logisch; aan een andere stam verkoop je misschien maar een handjevol slaven, maar daar komen ineens Europeanen die heel veel handen nodig hebben. Kan het eigenlijk zien als bedrijfsgroei; immers, waren stammen bij die hun hoofdinkomen uit slavenhandel haalden.
Bedrijven groeien nu eenmaal ook heel hard als er meer klanten met ook nog eens een grote vraag bijkomen en dat was in de slavenhandel niet anders.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 18:43

Tcm62 schreef:
Zitten gestudeerde en bemiddelde mensen tussen..moeten ook een behoorlijke smak geld betalen..zitten tandartsen, artsen,uni geschoolden tussen de meesten..kijk ook maar eens naar de gezichten de uitdruking in de ogen..niet echt dom en uit de boom gevallen echt wel uit de betere klasse...

Daarom zo zuur voor deze mensen

Waarom zo zuur??? dat hebben ze zichzelf aan gedaan hoor, hun eigen keuze. Ze kunnen er ook blijven.

Er waren dus prima scholen en opleidingen te volgen.....................en hebben zat geld om op de boot te mogen komen via de smokkelaars.

Valt dus wel mee, niks van dat het er zo erg slecht was van waar ze vandaan komen.........

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 18:46

Als er een bom op je tandartspraktijk ligt heb je net zo hard voor je leven te vrezen als een visboer.
Dat jij dan toevallig meer gespaard hebt dan de visboer maakt dat jij meer kans hebt op overleven in een ander land. Wat is daar nou fout aan? Hooguit sneu voor degene zonder spaarcenten.

Of ben je gedwongen te sterven of verkommeren voor je land omdat je een studie gedaan hebt in het verleden :?

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 19:13

Ragdollcat schreef:
Waarom zo zuur??? dat hebben ze zichzelf aan gedaan hoor, hun eigen keuze. Ze kunnen er ook blijven.

Er waren dus prima scholen en opleidingen te volgen.....................en hebben zat geld om op de boot te mogen komen via de smokkelaars.

Valt dus wel mee, niks van dat het er zo erg slecht was van waar ze vandaan komen.........
Ik vind dit te gemakkelijk geredeneerd. Dat mensen vermogend zijn betekent niet dat zij niet tegen corruptie en nepotisme aan lopen of dat zij geen last hebben van de lagere levensstandaard of criminaliteit. Nou ben ik niet heel erg bekend met de situatie in de meeste Afrikaanse landen, maar je ziet in bijvoorbeeld Zuid-Afrika dat, naast een heleboel blanken, ook een opkomende Bantu elite probeert het land te verlaten om zich te vestigen in Oceanië, Amerika of Europa. En dan is hier met name sprake van corruptie, hoge criminaliteit (voor de zwarte bevolking is dit een nog groter gevaar dan voor de blanke) en achteruitgang van het land, nog niet eens van oorlog of oorlogsdreiging. Mensen kunnen dus de tijd nemen om hun visa te regelen en legaal een ander land binnen te komen. Ik kan me voorstellen dat wanneer jij als vermogende Afrikaan weg wilt uit een land waar die oorlogsdreiging wel heerst, maar nergens een visum krijgt, je je wendt tot dergelijke criminele organisaties als laatste redding.

BigBen schreef:
Stammen die roven en plunderen ? En toen kwam de witte Europeaan om even de orde en vrede te herstellen, zeker ? En zodra de witte Europeaan weer weg was gingen de zwarte Afrikanen weer aan het roven en plunderen ?

Je weet niet waarover je praat.
Toen de moderne kolonisatie begon was Afrika een relatief vredelievend en rustig continent.
Natuurlijk, zoals overal waren er wrijvingen en zelfs oorlogen tussen bevolkingsgroepen,
maar laten we maar eens vergelijken met Europa.

De moderne kolonisatie van Afrika begon vanaf 1884 met de conferentie van Berlijn.
Europa had toen de Napoleontische oorlogen nog vers in het geheugen (1803-1815).
Daarna volgden de oorlog om de Krim (1853-56),
de tweede Italiaanse onafhankelijkheidsoorlog (1859-61),
de oorlog tussen Montenegro en het Ottomaanse rijk (1861–62),
de Oostenrijks-Pruissische oorlog (1866),
de derde Italiaanse onafhankelijkheidsoorlog (1866),
de Frans-Pruissische oorlog (1870-71),
de oorlog tussen Servië en Turkijke (1876–78),
de oorlog tussen Griekenland en Turkije (1897),
de oorlog in de Balkan (1912-13),
de eerste WO (1914-18),
de tweede WO (1940-45).

Dit is maar een korte bloemlezing,
in werkelijkheid werden er tijdens die periode nog veel meer oorlogen gevoerd in Europa.

In vergelijking met het Europees palmares waren jouw "rovende en plunderende stammen"
niet meer dan wat kibbelende buren.

En voor alle duidelijkheid, de kolonisatie heeft absoluut geen orde en vrede gebracht in Afrika.
Integendeel.
De Europeanen brachten hun eigen oorlogen mee naar Afrika,
en WO I en II bijvoorbeeld werden voor een stuk uitgevochten met Arikaanse soldaten,
en op Afrikaans grondgebied.

Hou dus aub op met redeneren uit een soort Europees superioriteitsgevoel.
Dat is compleet onterecht.
Iedereen hier redeneert vanuit een Europees referentiekader en daar is niet heel veel mis mee mits je dat ook onderkent—jouw redenering is daar geen uitzondering op; veroordeling van het kolonialisme is niet automatisch het uitsluiten van een eurocentrisch wereldbeeld of een idee van Europese superioriteit. Alle oorlogen die je noemt zijn inderdaad hoofdzakelijk Europese oorlogen of oorlogen die uitgevochten werden aan de periferie van Europa. Waarom hechten wij meer belang aan het verloop van deze oorlogen en de uitkomsten ervan? Omdat dit "onze" geschiedenis is (in hoeverre het ook "onze" geschiedenis is en niet, zoals het vergelijken van de Bataafse Republiek met het Batavia van Claudius Civilis, invention of tradition, is een andere discussie). Echter waren de oorlogen tot aan WW I nog relatief marginaal binnen Europa en hadden ze geen bijzonder grote impact op het dagelijks leven buiten de plaatsen waar de veldslagen plaatsvonden of de legers doorheen trokken—enige logica laat mij raden dat dit in Afrika niet anders geweest zal zijn. WW I was de eerste oorlog waarin men kan spreken van total war die veel impact heeft gehad in Europa, maar in bijvoorbeeld Azië werd dit in eerste instantie gezien als een "burgeroorlog op Europees grondgebied".

Ik ben van mening dat je de ontwikkelingen op het Afrikaanse continent te sterk marginaliseert en ondergeschikt maakt aan wat er op het Europese continent gebeurd is. Ook hier waren de meeste oorlogen voor het plebs niet meer dan een nutteloos tijdverdrijf voor de aristocratie, waar het verder weinig mee te maken had als deze niet in de directe omgeving plaatsvonden. In Afrika rezen ook koninkrijken ten koste van andere stammen en vorstendommen en ik kan me niet voorstellen dat deze expansies geen vergelijkbare effecten gehad hebben op de bevolking van Afrika—sommigen merkten er misschien veel van, anderen wellicht een stuk minder. Daarnaast was bijvoorbeeld slavenhandel in Afrika al lucratieve business voor het eerste millennium überhaupt ten einde was en deze slaven werden verkregen tijdens plundertochten en oorlogen. Dit lijkt me niet bijzonder marginaal of vredelievend voor de betrokken bevolkingsgroepen. Waarschijnlijk zou de gemiddelde Afrikaan uit dit tijdperk hetzelfde gezegd hebben over de Europese oorlogen pre-WW I dan jij nu over hun oorlogen doet: "het zijn niet meer dan kibbelende buren". Tot men in 1884 plotseling weer de kolonisatiekoorts te pakken kreeg, waren de Europeanen immers relatief marginale spelers op het Afrikaanse toneel.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 19:30

Sizzle schreef:
Als er een bom op je tandartspraktijk ligt heb je net zo hard voor je leven te vrezen als een visboer.
Dat jij dan toevallig meer gespaard hebt dan de visboer maakt dat jij meer kans hebt op overleven in een ander land. Wat is daar nou fout aan? Hooguit sneu voor degene zonder spaarcenten.

Of ben je gedwongen te sterven of verkommeren voor je land omdat je een studie gedaan hebt in het verleden :?

De mensen die bij Calias de boel onveilig maken zijn toch al lang en breed veilig van vallende bommen? Ze zijn al minstens twee landen gepasseerd waar ze ook asiel zouden kunnen aanvragen?

Ik denk trouwens ook dat een groot deel niet wegvlucht van onveiligheid maar gewoon gelokt is met goude bergen. Er was laatst een stukje in een actualiteiten programma gewoon wat jongens van 17 tot 21 die was verteld dat ze gratis geld kregen in europa en het zo tot profvoetballer zouden schoppen ed. Die hadden ook allemaal spijt van de overtocht want het asielzoekerscentrum was veel slechter dan thuis, omdat ze daar bijv wel naar school konden...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 10:29

Ja er word beweert dat ze alles krijgen hier. Van uitkering tot huurhuis waar jouw buurjongen notabene 5 jaar of langer op de lijst staat. Mijn zus moet notabene gedwongen bij mijn ouders inwonen omdat ze niet in aanmerking kan komen voor een urgentie. Zou na april op straat komen te staan. En die lui krijgen een huurwoning.