Ik heb respect voor dieren... maar ik eet ze wel op.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 16:28

LadyMadonna schreef:
Ik oas dat iemand het over eieren had, dat voor elk ei een haantje verdwijnt, oid....
Waarom dan niet zelf een paar kipjes? Ik heb zelf 3 kippen, de eitjes zijn véél lekkerder, het is gezellig, en ik heb nauwelijks onkruid in de tuin. Nadeel is dat ik krielkippen heb en dus 6 eitjes nodig heb om een béétje een uitsmijter te maken ;)

Ik noemde dat. Hier was het idee ook om kipjes (ex-legkippen) te nemen, maar met twee jagende honden kunnen we die diertjes helaas niet veilig en goed huisvesten. Jammer, maar ik kan ook zonder eieren gelukkig. :)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 16:43

Ninx schreef:
Ik zeg niet dat de dingen die ik doe of laat mij tot een beter mens maken, dat kan en mag je niet zeggen.

In mijn beleving, en daar vraagt ts naar, getuigt het niet van respect vlees te eten op de schaal en manier waarop we dat in de huidige tijd doen.
De generatie van mijn oma at hooguit 1 of 2x per week een klein stukje vlees, en die generatie had met minder ziekten te kampen dan wij tegenwoordig.
Los daarvan kun je dieren op een respectvoller manier houden wanneer je ze op zeer bescheiden schaal eet.
Wat mij betreft wordt vlees veel kostbaarder.

Ik gaf aan dat wanneer ik met mijn auto rijd of de heel incidentele keer dat ik in een vliegtuig zit ook beschouw als activiteiten waarmee ik meewerk aan vervuiling. Dat probeer ik tot een minimum te beperken. Ik geef dat JUIST aan om aan te geven dat ik verre van heilig ben.

De ene keus is niet beter dan de ander, het laten staan van vlees maakt echter wel dat je op een hele directe manier ervoor kiest om niet mee te werken aan leed waar je jezelf niet verantwoordelijk voor wil voelen.

@ _Elizabeth: men is er nog steeds niet uit wat de mens nou werkelijk behoort te eten. Maar vast staat in ieder geval dat je vlees niet hoeft te eten om toch stokoud te worden.
Vast staat ook dat veel vlees eten wel degelijk je gezondheid negatief beïnvloed.

Maar eigenlijk praat jij dus over respect van de gehele mensheid richting de wereld, niet over respect per individu. De schaal waarop we het doen en hoe er op veel plekken met de dieren wordt omgegaan, is idd niet respectvol te noemen. Ik zie dat echter wel los van persoonlijke keuzes. Vlees eten staat imo niet gelijk aan geen respect voor dieren.
Van mij mag vlees zeker duurder worden als dat komt door het verhogen van het welzijn van de dieren. En je zou me ook hypocriet kunnen noemen dat ik dit niet standaard toepas op het vlees wat ik zelf koop. Want soms vind ik mn portemonnee belangrijker dan dat ene pakje vlees. En voor mij is het principe vaak niet genoeg om voor een duurder stuk te kiezen. Voor jou voelt het als een hele directe manier invloed uitoefenen, voor mij is het een zinloze druppel op een gloeiende plaat. En ik ben ook maar mens, dan wint de portemonnee of de rammelende maag het toch. Een betere wereld begint bij jezelf, maar wat betreft vlees zal dat niet door mij zijn op de meeste dagen. Ik ben trouwens ook erg sceptisch over biologisch, dat is nog een extra reden waarom ik daar meestal niet voor kies.

Dat er vroeger minder ziektes waren is nog maar de vraag. De conclusie dat dit kwam door minder vlees eten is imo nog nooit echt aangetoond, het kan aan zoveel liggen. Was het allemaal maar zo simpel! Net zoals de hele 'vlees is slecht voor je' hype. Alles waar TE voor staat is niet goed voor je...

Edit: wat betreft vliegtuig... Mooi voorbeeld want hier denk ik weer anders over. Tot een minimum beperken is eenvoudig: gewoon niet doen! Ik heb 1 x in een vliegtuig gezeten, zie geen reden om dat snel weer te doen eigenlijk. Heel eenvoudig dus, gewoon niet doen.
Laatst bijgewerkt door Zwerte op 25-06-15 16:46, in het totaal 1 keer bewerkt

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 16:45

Het hele levende gebeuren op aarde is gebaseerd op doden voor je eigen gewin. En respect hebben voor je medemens/dier. Dus waarom zou dat nu ineens niet meer kunnen. Het is zo oud als de mens/dierheid.

Heeft die leeuw geen respect voor die bizon omdat hij wil overleven?

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 16:46

Ninx schreef:
Ik zeg niet dat de dingen die ik doe of laat mij tot een beter mens maken, dat kan en mag je niet zeggen.

In mijn beleving, en daar vraagt ts naar, getuigt het niet van respect vlees te eten op de schaal en manier waarop we dat in de huidige tijd doen.
De generatie van mijn oma at hooguit 1 of 2x per week een klein stukje vlees, en die generatie had met minder ziekten te kampen dan wij tegenwoordig.
Los daarvan kun je dieren op een respectvoller manier houden wanneer je ze op zeer bescheiden schaal eet.
Wat mij betreft wordt vlees veel kostbaarder.

Ik gaf aan dat wanneer ik met mijn auto rijd of de heel incidentele keer dat ik in een vliegtuig zit ook beschouw als activiteiten waarmee ik meewerk aan vervuiling. Dat probeer ik tot een minimum te beperken. Ik geef dat JUIST aan om aan te geven dat ik verre van heilig ben.

De ene keus is niet beter dan de ander, het laten staan van vlees maakt echter wel dat je op een hele directe manier ervoor kiest om niet mee te werken aan leed waar je jezelf niet verantwoordelijk voor wil voelen.

@ _Elizabeth: men is er nog steeds niet uit wat de mens nou werkelijk behoort te eten. Maar vast staat in ieder geval dat je vlees niet hoeft te eten om toch stokoud te worden.
Vast staat ook dat veel vlees eten wel degelijk je gezondheid negatief beïnvloed.

De reden dat jouw oma maar 2 keer per week vlees at, had meer met financien te maken. De rijkere gezinnen aten vroeger namelijk wel dagelijks vlees of vis.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 16:47

DIt is zo'n eindeloze discussie waar iedereen zijn eigen visie op heeft.
Ik zou gewoon niet zo druk om maken... want uit eindelijk schiet je er niet zo veel mee op. -O- Iedereen doet het op zijn eigen manier.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 16:53

Zwerte schreef:
Voor jou voelt het als een hele directe manier invloed uitoefenen, voor mij is het een zinloze druppel op een gloeiende plaat. En ik ben ook maar mens, dan wint de portemonnee of de rammelende maag het toch. Een betere wereld begint bij jezelf, maar wat betreft vlees zal dat niet door mij zijn op de meeste dagen. Ik ben trouwens ook erg sceptisch over biologisch, dat is nog een extra reden waarom ik daar meestal niet voor kies.

Dat er vroeger minder ziektes waren is nog maar de vraag. De conclusie dat dit kwam door minder vlees eten is imo nog nooit echt aangetoond, het kan aan zoveel liggen. Was het allemaal maar zo simpel! Net zoals de hele 'vlees is slecht voor je' hype. Alles waar TE voor staat is niet goed voor je...

Edit: wat betreft vliegtuig... Mooi voorbeeld want hier denk ik weer anders over. Tot een minimum beperken is eenvoudig: gewoon niet doen! Ik heb 1 x in een vliegtuig gezeten, zie geen reden om dat snel weer te doen eigenlijk. Heel eenvoudig dus, gewoon niet doen.

Dan hebben we ongeveer beide evenveel in een vliegtuig gezeten ;-)

Er zijn zorgverzekeringen die lagere premies hanteren wanneer je vegetariër bent. Veel Aziaten behoorden tot de gezondste mensen op aarde, ze aten vrijwel geen vlees.
Pas sinds het westerse dieet daar is doorgedrongen en men daar ook meer vlees eet, is er veel meer kanker geconstateerd.

Ik vind het niet erg om die druppel op die gloeiende plaat te zijn. Gelukkig komen er steeds meer druppels bij.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 16:53

Ik heb respect voor dieren... En ik eet ze op

Ik denk dat het best samen kan gaan, ik eet alleen beesten of producten van beesten die een fatsoenlijk leven hebben gehad en op een fatsoenlijke manier aan hun einde gekomen zijn.

Ik eet vlees van de lokale producent, ik zie hoe ze lopen en ik zie hoe ze geslacht zijn. Net zoals ik alleen biologische melk drink en het liefst verse rauwe melk van koeien die ik zelf verzorgd heb (ik heb stage gelopen bij een biologische melkveehouderij/ zorgboerderij) Daar weet ik hoe men met de dieren omgaat. Mbt eieren komen er hier alleen bio-eieren in huis.

Wanneer je vind dat het eten van dieren en respect voor dieren niet samen kunnen gaan zul je ook moeten stoppen met:
-het eten van veel soorten eieren
-de meeste soorten gebak en deegproducten die je niet zelf gemaakt hebt
-geen rundvlees/huzarensalade meer eten
-geen broodbeleg met vlees
-geen gelatinepudding
-niks waar melk in zit zoals yoghurt, vla, sommige gebak en deeg producten etc
Laatst bijgewerkt door _black_rose_ op 25-06-15 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 16:54

R12312 schreef:
De reden dat jouw oma maar 2 keer per week vlees at, had meer met financien te maken. De rijkere gezinnen aten vroeger namelijk wel dagelijks vlees of vis.

Dat is ook de reden dat in Azie veel mensen weinig tot geen vlees aten.
En zo zie je maar dat je ondanks weinig geld, toch als gezondste uit de bus kunt komen ;-)

Vlees was toen een luxe artikel, en dat moet het opnieuw worden..... dan gaat men hopelijk minderen.

Grapjasjes12

Re: Ik heb respect voor dieren... maar ik eet ze wel op.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 16:56

Dat heeft minder met vlees e maken dan met een verhoogde inname van groenten.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 16:59

phormicola schreef:
Dat heeft minder met vlees e maken dan met een verhoogde inname van groenten.

Dat zeg jij, veel onderzoek toont echter aan dat een overmaat aan (en dan voor gebakken) vlees wel degelijk gezondheidsrisico's met zich meebrengt.
Nu leest iedereen wellicht weer andere onderzoeken en kijkt iedereen weer andere docu's, maar dit snijdt wel degelijk hout voor mij.

Ik ben echter met je eens dat de consumptie van groenten flink opkrikken ook fabuleuze gevolgen heeft voor je gezondheid, in positieve zin!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 17:03

Ik lach me altijd dood om die "holier than thou" vegetariers, met hun "voor mijn bordje wordt niet gemoord" attitude.
Die zich niet (willen) beseffen dat melk (nee óók niet de biologische) en daarmee alle melkproducten niet zonder kalverslacht kunnen worden geproduceerd. En uiteraard eieren niet zonder de haantjes om het hoekje te helpen.
En de term "respect" is een woord dat veel te veel wordt gebezigd op bokt....
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 25-06-15 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 17:04

Ninx schreef:
R12312 schreef:

Dat is ook de reden dat in Azie veel mensen weinig tot geen vlees aten.
En zo zie je maar dat je ondanks weinig geld, toch als gezondste uit de bus kunt komen ;-)

Vlees was toen een luxe artikel, en dat moet het opnieuw worden..... dan gaat men hopelijk minderen.

Heeft niets met vlees te maken, maar met de ontelbare E nummers en suikers die in alle producten zijn verwerkt in het westen. In Azie eet met veel puurder.

nowylover

Wauw leuk om te lezen dat ik blijkbaar geen respect heb voor dieren, omdat ik ze opeet.
Nog leuker om te weten dat mijn vriend dan dus helemaal slecht is omdat hij slager is. *\o/* -O-

Grapjasjes12

Onderzoeken tonen dat inderdaad aan, wat belangrijk is is wat voor vlees er wordt gebruikt in de onderzoeken. Dat is vlees als hotdogs en andere rotzooi waar niemand ooit van kan denken dat het gezond vlees is. Van een biefstukje zul je niet ziek worden of korter leven, mits je 'm niet hebt laten verbranden op de bbq.

De allernieuwste, goede, onderzoeken tonen aan dat een langer en gezonder leven direct in verbinding staat met de hoeveelheid geconsumeerde groenten en een juiste verhouding van omega 3&6 vetten. Vegetariërs eten inderdaad vaker meer groenten, maar correlatie is geen causatie ;)

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 17:06

phormicola schreef:
Onderzoeken tonen dat inderdaad aan, wat belangrijk is is wat voor vlees er wordt gebruikt in de onderzoeken. Dat is vlees als hotdogs en andere rotzooi waar niemand ooit van kan denken dat het gezond vlees is.

Die hotdog en dergelijke heeft ook in de verste verte niets meer met vlees te maken. Bijv. ook vleeswaren bij de supermarkten, allemaal rotzooi. Afvalvlees wat is samengevoegd met een hoop e nummers en suikers en dan als ham of rookvlees wordt verkocht.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 17:16

Ninx schreef:
Zwerte schreef:
Voor jou voelt het als een hele directe manier invloed uitoefenen, voor mij is het een zinloze druppel op een gloeiende plaat. En ik ben ook maar mens, dan wint de portemonnee of de rammelende maag het toch. Een betere wereld begint bij jezelf, maar wat betreft vlees zal dat niet door mij zijn op de meeste dagen. Ik ben trouwens ook erg sceptisch over biologisch, dat is nog een extra reden waarom ik daar meestal niet voor kies.

Dan hebben we ongeveer beide evenveel in een vliegtuig gezeten ;-)

Er zijn zorgverzekeringen die lagere premies hanteren wanneer je vegetariër bent. Veel Aziaten behoorden tot de gezondste mensen op aarde, ze aten vrijwel geen vlees.
Pas sinds het westerse dieet daar is doorgedrongen en men daar ook meer vlees eet, is er veel meer kanker geconstateerd.

Ik vind het niet erg om die druppel op die gloeiende plaat te zijn. Gelukkig komen er steeds meer druppels bij.

Ik ben (jammergenoeg) niet in staat om zulke conclusies voor waar aan te nemen. Causale verbanden zijn vreselijk moeilijk aan te tonen als het om zulke ingewikkelde dingen gaat als gezondheid. Een bepaalde mate van egoisme is trouwens ook heel gezond voor je, ook aangetoond... Dat dus zorgverzekeraard lagere premies hanteren zegt me werkelijk niks. Die handelen sowieso meer op hypes dan op feiten. Ik wil best aannemen dat aziaten het gezondste zijn, maar over de oorzaak durf ik me niet uit te laten.
Laat ik even duidelijk zijn: helemaal top dat jij tevreden bent met die druppel zijn. Ik wou dat ik dat kon. Hoe meer druppels, hoe beter. Ik vind het echter te ver gaan om iemand dus te veroordelen als diegene (bewust!) niet die druppel is. Maakt iemand niet minder, maakt ook het respect richting de wereld niet automatisch minder.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 17:27

Vjestagirl schreef:
LadyMadonna schreef:
Iets doden voor je eigen gewin vind ik al een hele rare uitdrukking in deze....
A je doid het over het algemeen niet zelf, en b eigen gewin?

Eigen gewin omdat je ook prima zonder kunt, om er zelf beter van te worden (vlees is lekker). En je doet het niet zelf: je laat het een ander doen, komt op hetzelfde neer.

Niet iedereen kan zonder vlees. Ik allesinds niet. Ik weeg 52 kg voor 1m63 en zonder vlees zou ik zeer zeker nooit aan mijn dagelijkse behoefte aan calorien komen en nee ik ga geen commerciele shakes als vervangmaaltijden gaan drinken en als je mij 300gr sla aanbiedt dan eet ik niet. Wel vind ik het van belang om in de mate van het mogelijke vlees uit te zoeken die op traceerbare en correcte manier naar ons bord komt.

Moest je weten hoeveel ontbossingen die vleesvervangers teweeg brengen met alle gevolgen van dien dan kun je beter enkel je eigen kweek/fok opeten wat voor mij de enige mogelijke diervriendelijke manier is. Ik vind eerlijk gezegd vegetariers heel hypocriet. Die vleesvervangers komen niet uit onze landen dus je stimuleert onrechtstreeks de ontbossing in andere landen en de diersoorten die er leven.

Men mag zeggen wat men wil, maar de bevolking neemt op mondiaal vlak nog steeds toe en of je nu sla, sojascheuten of kippen eet, we gaan nooit toekomen voor het toenemend aantal mensen. Het enige juiste is volgens mij een geboortebeperking, maar dat gaat rechtstreeks tegen het kapitalisme in.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 18:04

Grappig dat iedereen hier ziektes samenhoud(?) met vlees. Vlees opzich is niet de boosdoener vlees waar hormonen (vooral de US) en antibioticas wel. Maar ook jou groenten van de supermarkt zijn "opgeblazen" om geld te verdienen. Voedsel wat wij tegenwoordig eten is niet goed voor je omdat alles word opgeblazen. Dat heeft dus niets met het vlees eten opzich te maken. Het gezondste zou zijn is je eigen groente kweken (de niet gemaipuleerde zaden) en vlees in je eigen weide hebben staan. Dat is hoe ik leef en ik van overtuigd ben de beste en gezondste manier is.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 18:09

Ik eet alleen vlees van de keurslager met eigen vee + paard, die dus een goed leven hebben gehad. Melk drink ik niet en ik eet alleen vrije uitloop eieren.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 18:10

betadine schreef:
Moest je weten hoeveel ontbossingen die vleesvervangers teweeg brengen met alle gevolgen van dien dan kun je beter enkel je eigen kweek/fok opeten wat voor mij de enige mogelijke diervriendelijke manier is. Ik vind eerlijk gezegd vegetariers heel hypocriet. Die vleesvervangers komen niet uit onze landen dus je stimuleert onrechtstreeks de ontbossing in andere landen en de diersoorten die er leven.

Nee, bijna alle soja en maïs die wereldwijd wordt verbouwd eindigd als veevoer. Het zijn dus juist de vleeseters die voor de ontbossing zorgen.
Niet alle vleesvervangers zijn van soja gemaakt trouwens. Er zijn er ook heel veel van lupine, paddestoelen, zuivel, kikkererwten en meer..

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 18:58

Dat is ook weer zo'n 'wij van wc-eend' onderzoek. Voor ieder onderzoek, dus ook 'soja wordt voornamelijk voor veevoeder gebruikt' is een onderzoek te vinden wat het tegendeel bewijst.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 19:02

Ik ben heel zwart wit hier in zeg ik eerlijk.
Vlees is moord en mensen die echt van dieren houden eten ze niet.
Ik baal er van dat ik niet veganistisch kan leven anders had ik het gedaan.

Net zo erg zijn die mensen die wel een dier hebben, maar evengoed bont dragen. Bah.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 19:03

Ik ben dat 'ik ben beter dan vleeseters' gedoe ook wel zat. Lees maar eens een weekje mee op de FB pagina van WD en dan weet je al genoeg. En dan vliegen de 'compassie' verhaaltjes je om de oren en even later worden veehouders kampbewaarders, nazi's etc.etc. genoemd. Hoezo compassie?
Ik snap ook niet dat mensen de dieren op dezelfde hoogte willen stellen, we zijn niet gelijk, anders hielden we de dieren wel in huis en was je werkgever misschien een koe of geit. Heb er ook geen enkel probleem mee om een compleet dier in de vriezer te zien liggen, integendeel, dat zie ik vele malen liever dan een onduidelijke brei met allerlei toegevoegde zooi. En gezanik over antibiotica moet ook maar eens ophouden. Dat kun je gemakkelijk ondervangen door gewoon je vlees bij de plaatselijke boer of slager te halen. Vooral rundvlees is geen enkel probleem. Heb geen zin om hier weer te beginnen over bedrijfsgezondheids- en bedrijfsbehandelplannen en de registratie van medicatie in Medirund. Voor alle roeptoeteraars….., ga maar eens bij een veehouder langs en toon belangstelling in dit soort zaken, dan gaat er voor velen nog een wereld open.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 19:04

BarbaLala schreef:

Net zo erg zijn die mensen die wel een dier hebben, maar evengoed bont dragen. Bah.

Dus jij bent een moordenaar BarbaLala?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 19:05

BarbaLala schreef:

En ik baal dat ik niet vegetarisch kan eten :+
En toch houd ik van dieren, gek is dat dat de wereld zo grijs is :j

Zwart/wit is veel makkelijker :)

Ik draag zelfs leren schoenen! Al heb ik voor het paard dan wel alleen maar kunststof.
Maar ik ben wel duurzaam, schoenen gaan jaren mee.