Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
gohya schreef:BeSen schreef:
Het is misschien minder fijn voor de roker maar je vergroot de kans op kanker voor een ander wel.
Maat als het een beetje waait vind ik het geen probleem
Vergroot de kans op kk in de buitenlucht?
Weet je hoeveel schadelijke kk verwekkende stoffen er in de buitenlucht hangen?
Paulina schreef:Tsja ik ben iemand die absoluut niet in een ruimte wil zitten met iemand die rookt. Dus ook niet bij hun thuis. Wil je dat ik langskom? Prima, dan zitten we buiten en je regelt dat de wind de andere kant op staat. Ik wil er geen last van hebben. Punt.
Ook op terrasjes zoek ik een plek ver bij rokers vandaan. Is er een plaats gereserveerd naast rokers dan vraag ik een andere tafel.
Ja er zijn heel veel dingen die niet goed voor je zijn, maar roken is een van de slechtere dingen en de rest zijn gewoon excuses van rokers. Rokers weten ook hoe slecht het is en hoe schadelijk het voor henzelf en andere om hen heen is. Ik doe mijn best het te vermijden en ja ik vind het heel storend om dan te horen "maar we zijn buiten" als de rook vol in m'n gezicht komt. Jouw verslaving, jouw probleem, weg met die rook in mijn buurt.
__Sannne schreef:Ayasha schreef:Ja maar dan zit die persoon in jouw huis. daar bepaal jij. Je moet toch niet in je eigen huis vragen of je iets mag.
Zoiets heet rekening houden met je medemens, is niet een heel vreemd of moeilijk iets
amkeVH schreef:Okay, als je netjes in de rokerszone staat, en mensen gaan nog klagen, dat vind ik dan wel erg stom. Dan moet je maar niet in de rokerszone gaan staan..
BeSen schreef:Het is misschien minder fijn voor de roker maar je vergroot de kans op kanker voor een ander wel.
Emmaa_ schreef:__Sannne schreef:Zoiets heet rekening houden met je medemens, is niet een heel vreemd of moeilijk iets
Mensen die echt zo veel last hebben van de rook kunnen dit ook gewoon aangeven. Het is toch echt mijn huis.. Als iemand aangeeft dat het niet zo prettig is ga ik met alle liefde naar buiten maar op het moment dat ik niks hoor rook ik gewoon binnen.
Bowen schreef:BeSen schreef:Het is misschien minder fijn voor de roker maar je vergroot de kans op kanker voor een ander wel.
Dat is echt onzin, er is amper echt bewijs dat meeroken problematisch is, maar voor buiten geld dat dat al helemaal niet aan de orde is. Dat verdunt zo ontzettend snel dat het ondenkbaar is dat jij daar wat aan over houdt.
In kleine ruimtes die vol komen te staan is dat anders, alhoewel zelfs daar het effect maar heel erg klein is.
Als je de wetenschappelijke papers hierover leest is het helemaal niet klip en klaar dat meeroken schade veroorzaakt. Wel is het gewoon goor voor de niet roker.
Ontopic. In een auto vind ik het heel redelijk als iemand aangeeft er last van te hebben. Een auto zit zo vol rook en dat stinkt verschrikkelijk, iemand kan er dan echt niet aan ontkomen.
In andermans huis vind ik het minder netjes om erom te vragen, maar als je echt last hebt dan kan ik het wel begrijpen en zou ik het als gastvrouw ook graag willen weten. Je wil toch dat je gasten zich goed voelen.
Buiten zie ik eigenlijk het probleem niet, maar omdat er toch wel veel mensen zijn die dat als onprettig ervaren zal ik altijd vragen of mensen het niet erg vinden.
Roken is mijn probleem en moet dus niet andermans probleem worden. Maar er wordt wel overdreven over het gezondheids aspect voor meerokers.
BeSen schreef:@Emmaa_, mensen moeten idd zelf aangeven als ze er last van hebben.jij als roker kan dat natuurlijk niet zomaar weten dus ik geef je gelijk in dat opzicht.
Emmaa_ schreef:Maar dat is dus lastig. Ik ken weinig rokers die te beroerd zijn om even van tafel te veranderen of aan de andere kant te gaan zitten omdat er iemand last heeft van de rook. Maar om even als voorbeeld de rookzones op het station te nemen. Ik stond netjes in de rookzone te roken (doe niet anders) en een vrouw kwam daar pal naast staan met een vriendin. Die ging vervolgens luidkeels lopen klagen over de rook in haar gezicht en dat het zo stonk. Vervolgens gingen ze over op mij, of ik hem niet even uit kon maken omdat ik op dat moment de enige in de rokerszone was. Dat vind ik dus oprecht heel vervelend. Ik doe wel degelijk mijn best om, als roker, te schikken naar mensen die niet roken en ze zo min mogelijk tot last te zijn. Er zijn steeds meer plekken in Nederland waar je niet buiten mag roken, alleen op gespecificeerde plekken. Als ik daar dan sta en ik krijg nog steeds commentaar weet ik ook niet zo goed wat ik met mezelf aan moet. Ik sta op een plek waar het toegestaan is om te roken, het is niet mijn probleem dat mensen dat plekje op het perron uitkiezen om te gaan staan, toevallig omdat het in de zon is.
Zelfde verhaal hier op een terras in Utrecht. Ze hebben daar heel netjes twee delen gemaakt, eentje voor roken en eentje voor niet roken. Aan het einde van de dag is het gedeelte waar gerookt mag worden nog in de zon, en het niet-rokers gedeelte niet meer. Je ziet dan dat mensen die heel stellig vies aan het kijken zijn naar rokers toch in dat gebied komen zitten, om dan vervolgens te klagen over het feit dat ik een sigaretje aansteek bij mijn bittergarnituur en m'n biertje. .
__Sannne schreef:BeSen schreef:@Emmaa_, mensen moeten idd zelf aangeven als ze er last van hebben.jij als roker kan dat natuurlijk niet zomaar weten dus ik geef je gelijk in dat opzicht.
Nee dat kan je natuurlijk niet ruiken. Maar ik heb nog nooit een niet roker ontmoet, die het lekker vindt om in andermans rooklucht te zitten. Natuurlijk zullen er genoeg zijn die er geen problemen mee hebben, maar echt smakelijk is anders.
__Sannne schreef:Emmaa_ schreef:Mensen die echt zo veel last hebben van de rook kunnen dit ook gewoon aangeven. Het is toch echt mijn huis.. Als iemand aangeeft dat het niet zo prettig is ga ik met alle liefde naar buiten maar op het moment dat ik niks hoor rook ik gewoon binnen.
Want "vind je het oke als ik een sigaret op steek?" vragen kost toch ook zo ontzettend veel moeite..
Je laat je gast toch ook niet zelf om drinken vragen, zoiets bied je aan. (Is natuurlijk wat anders dan zelf een sigaret opsteken, maar ik hoop dat je mijn bedoeling snapt.)
Ik zou, persoonlijk, nooit zelf vragen of iemand alsjeblieft onder de afzuigkap of iets in die trant zou willen gaan roken. Dat vind ik erg onbeleefd.
Maar ik zou het wel fijn vinden als de persoon het zelf aanbiedt.
Maar iedereen denkt daar natuurlijk anders over. Godzijdank kom ik zelden/nooit bij iemand die thuis rookt. Ik vind een rooklucht in huis toch ook wel zo smerig.. Begrijp nooit zo goed hoe je daarin kan leven
Paulina schreef:Helaas hier in Alkmaar weinig van die gescheide zones, vandaar ook de vraag naar een andere tafel.
Als niet-roker haal ik het niet in m'n hoofd om naast een rokerspaal te gaan staan en ik vind het ronduit asociaal dat deze vrouwen alsnog gingen klagen tegen je. Jullie hebben een cirkel van 3M (?) en als jullie daar staan sta ik aan de andere kant van het station. Wel verwacht ik dat je in die cirkel blijft zolang je rookt en niet "in de buurt van de cirkel" gaat staan waardoor ik 20m verderop nogsteeds naast rokers sta.
Als niet-roker ga je niet in een rokersruimte staan en dus ook niet in de rokers-zone oo een terras. Doe je dat wel heb je pech. Is de zon aan de andere kang langer? Zeg het tegen het personeel, die kunnen daar iets mee of ga naar een ander restaurant. Makkelijk zat.
Ja ik klaag als ze bij mij in de buurt roken, maar moedwillig in een rokers-zone staan dan lok je het gewoon uit.
Emmaa_ schreef:__Sannne schreef:Want "vind je het oke als ik een sigaret op steek?" vragen kost toch ook zo ontzettend veel moeite..
Je laat je gast toch ook niet zelf om drinken vragen, zoiets bied je aan. (Is natuurlijk wat anders dan zelf een sigaret opsteken, maar ik hoop dat je mijn bedoeling snapt.)
Ik zou, persoonlijk, nooit zelf vragen of iemand alsjeblieft onder de afzuigkap of iets in die trant zou willen gaan roken. Dat vind ik erg onbeleefd.
Maar ik zou het wel fijn vinden als de persoon het zelf aanbiedt.
Maar iedereen denkt daar natuurlijk anders over. Godzijdank kom ik zelden/nooit bij iemand die thuis rookt. Ik vind een rooklucht in huis toch ook wel zo smerig.. Begrijp nooit zo goed hoe je daarin kan leven
Nouja ik woon in een studentenhuis en aangezien wij dus allemaal binnen roken komt het vaak niet in me op om het even te vragen. Ik heb niemand in mijn omgeving die er echt dusdanig veel last van heeft dat ik niet binnen mag roken.. Als mijn moeder er is vraag ik het wel even, die heeft er nooit problemen mee. Misschien ligt het ook gewoon aan de omgeving. Als ik iemand zou kennen die er echt zo op tegen was zou het misschien anders liggen.
ohjajoh6 schreef:vragen staat inderdaad vrij Zwerte, ik doelde dan ook juist niet op jou.
Maar ik vraag mij gewoon oprecht af, of dat de mensen, die hier zo vreselijk stellig zijn en roepen dat roken en rokers vies zijn, stinkt en niet bij in de auto stappen en roepen dat het juist de rokende wereld is die toch vooral rekening met de niet rokers moet houden, of dat zij ook nog zo stellig en halsstarrig zullen zijn, als nood daadwerkelijk aan de man komt...
Ik begrijp eigenlijk alleen het antwoord van Future Vet niet...
BeSen schreef:Bowen, nou blijkbaar wel anders word ik er niet benauwd van als ik er gewoon langsloop
Furrow schreef:Er is heel veel wetenschappelijk bewijs dat meeroken schade geeft, ik weet niet welke papers jij leest? Of misschien zijn de Belgische universiteiten en professoren niet zo slim dat ze onwaarheden promoten.
Verder inderdaad gewoon aanpassen aan beide kanten, als je om elkaar geeft als vrienden of familie moet dat toch mogelijk zijn.
miccamaaike schreef:ohjajoh6 schreef:vragen staat inderdaad vrij Zwerte, ik doelde dan ook juist niet op jou.
Maar ik vraag mij gewoon oprecht af, of dat de mensen, die hier zo vreselijk stellig zijn en roepen dat roken en rokers vies zijn, stinkt en niet bij in de auto stappen en roepen dat het juist de rokende wereld is die toch vooral rekening met de niet rokers moet houden, of dat zij ook nog zo stellig en halsstarrig zullen zijn, als nood daadwerkelijk aan de man komt...
Ik begrijp eigenlijk alleen het antwoord van Future Vet niet...
Ik vind dat nogal een kromme vergelijking. Als de nood aan de man is, dan is het niet anders. Aan een vreemde die je helpt zou ik het in ieder geval niet vragen. Maar dat lijkt me ook niet echt te vergelijken met waar het hier om gaat. Het gaat hier om bekenden en ik vind dat je met bekenden zeker wel rekening kunt houden.
Mijn vriend helpt wel eens mensen met een financiele situatie via Humanitas. Die is ook wel eens bij mensen geweest waar het blauw stond van de rook. Heel ranzig maar dat zijn situaties waar je niks aan kunt doen op dat moment. Dat vind ik iets heel anders dan vrienden of familie die staan te roken terwijl ze weten dat anderen het niet waarderen.