Boerka-/Niqaab-verbod

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dobbelicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 12:44

Poiuytrewq schreef:
Ik begrijp niet dat die dames zich zo veel laten opleggen. Waaronder zelfs gezichtsbedekkende kleding. Ik zou dat nooit doen.. Ik zou gelijk weg zijn bij zo'n mafketel
Of het verbod nu wel of niet 'in hun voordeel is' is dan hun keuze. Ze besluiten toch zelf om wel of niet bij dat stuk onkruid te blijven?!
Ja zo zie ik dat dan.. Je kiest er zelf voor om je alles te laten vertellen, of je kiest er niet voor. Zulke mannen die sporen imo ook niet helemaal.

Volgens mij zijn er maar weinig volledig bedekte dames in Nederland. Of ze zitten allemaal 'verplicht' binnen want ik zie ze nooit. Ook niet als ik door transvaal of schildersbuurt moet waar 99% bruin is

Vorig jaar in de dierentuin heb ik er wel een gezien. Die had een wijde, glimmende paarse aan en het wapperde alle kanten op. Duurde echt ff voordat ik door had dat er een mevrouw in zat.
Ik vind het gewoon bijna zielig dat ze denken dat dat normaal is. Niets is toch heerlijker dan zelf bepalen of je een rok, broek, kort of lang, trui met lange mouwen, spaghettibandjes of tuniekjes aan doet? Maar dat denken ze vast ook van 'ons'
:+
en waarom kan ik nooit een post kort houden -O-

Dat denken ze inderdaad ook van ons, deze cartoon al eens voorbij zien komen?

Afbeelding

Thesserd

Re: Boerka-/Niqaab-verbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 12:46

Haha, het mooie is... Het linkse geval is niet voortgekomen vanuit een geschreven of ongeschreven regel. Het rechtse wel, en laat dat nou net een regel zijn die alleen voor de vrouwen geldt... :evaw:

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 12:49

Nee nog nooit gezien.
Idd wat thesserd zegt.. (En misschien is de linker wel lesbisch) :D

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 12:56

Ik vind het een mes die aan beide kanten snijd.
Aan de ene kant vind ik het een goede regel, aan de andere kant vind ik het (Belgisch verbod) erg voor de vrouwen in de radicale gebieden zoals molenbeek.
Dan komen de vrouwen helemaal niet buiten, al is de vraag hoe hard in deze gebieden het gecontroleerd word.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 13:01

Furrow schreef:
Aan de ene kant vind ik het een goede regel, aan de andere kant vind ik het (Belgisch verbod) erg voor de vrouwen in de radicale gebieden zoals molenbeek.
Dan komen de vrouwen helemaal niet buiten,
al is de vraag hoe hard in deze gebieden het gecontroleerd word.

Maar jij vindt niet dat aan dat probleem sowieso wel wat mag gebeuren? :P Deze (in dit geval vrij overduidelijke) onderdrukking?

Ik vind het wat raar om deze wet daar de schuld van te geven. Volgens mij is dat gewoon een probleem op zich.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 13:09

Thesserd schreef:
Furrow schreef:
Dan komen de vrouwen helemaal niet buiten,
al is de vraag hoe hard in deze gebieden het gecontroleerd word.

Maar jij vindt niet dat aan dat probleem sowieso wel wat mag gebeuren? :P Deze (in dit geval vrij overduidelijke) onderdrukking?

Ik vind het wat raar om deze wet daar de schuld van te geven. Volgens mij is dat gewoon een probleem op zich.

Neen, ik doelde gewoon op nog minder vrijheid. Niet dat de wet het probleem is of de oplossing, de problemen rond radicalisering werden al in 2007 gepubliceerd door fraihi in haar boek klein Marokko.
Deze moeten aangepakt worden en niet de symptomen (niet dat elke boerka dragend persoon radicaal is natuurlijk).

Maar buiten dit is het inderdaad vanzelfsprekend dat een geloofsovertuiging niet boven de wet staat en dat het gezicht zichtbaar moet zijn.

Stiperdestip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 13:24

xxCYNNxx schreef:
funnyhorses schreef:
Dat verbod moet toch een bevrijding zijn voor die vrouwen denk ik zo.

Dat denk ik niet; die mogen nu nog minder de deur uit, want anders moeten er standaard twee mannen met dr mee; 1 die bv de winkel in gaat voor de boodschappen en 1 die bij de vrouw buiten blijft.

Toch ben ik wel voor het verbod zoals die nu in elkaar is gezet. Niet vanwege meer veiligheid of dat soort onzin. Want je krijgt er heus niet een hogere mate van veiligheid door. Maar puur op grond van communicatie. Die bestaat tenslotte niet alleen maar uit taal, maar ook uit lichaamshouding, gezichtsuitdrukkingen. En de non verbale communicatie is nauwelijks op te pikken met zo'n boerka. Lichaamshouding is nog enigszins te vertalen, maar gezichtsuitdrukkingen? Zal je toch echt een gezicht moeten zien. Dus ja in die zin ben ik er voor.

Ik kan mij sowieso niet voorstellen dat een vrouw zulke regels allemaal opvolgt. Bedekt onder allemaal gewaden, niks zelf kunnen doen of beslissen. En de kerels lopen er fijn zomers bij in de korte broeken op de slippers met zomerse temperaturen.
Het zijn net een soort slaven die vrouwen, die alleen mogen gehoorzamen en verder haast geen leven hebben. Zo komt het tenminste wel op mij over.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 13:28

Stel er zijn 150 vrouwen met boerka. Dan zijn er vrouwen bij wie het opgelegd is en er zijn een groep vrouwen die het vrijwillig dragen.

maar nu leggen wij die vrouwen toch ook iets op. Dat ze het niet mogen dragen.....

Dobbelicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 13:40

Heike schreef:
Stel er zijn 150 vrouwen met boerka. Dan zijn er vrouwen bij wie het opgelegd is en er zijn een groep vrouwen die het vrijwillig dragen.

maar nu leggen wij die vrouwen toch ook iets op. Dat ze het niet mogen dragen.....

Amen _/-\o_

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 13:44

Mooi weg ermee. Voel me alles behalve veilig als ik niet eens kan zien of ik een man of vrouw voor me heb. Ik ben zeker voor!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 13:49

Zolang Moslims ongelovigen of anders gelovigen respecteren om hoe die zijn mogen ze van mij allemaal aan de Burka! Boeit me totaal niet! Leven en laten leven

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 13:55

Ik sta voor de klas en ik vind het belangrijk dat ik een gezicht kan zien als ik tegen iemand praat. Ik zou het zelf niet fijn vinden als ik een gesprek met een ouder moet houden waarvan ik alleen de ogen zie. Het communiceert gewoon handiger als ik een heel gezicht zie.
Verder vind ik de regel onzinnig, aangezien het maar om zo'n kleine groep gaat.

Ik voel me totaal niet bedreigd als mensen met een burka zie lopen, ik heb een aantal keren op het vliegveld van Qatar en Abu Dhabi gelopen en daar lopen zat mensen volledig bedekt. Je went er snel aan.
Dat mensen zich er niet prettig bij voelen in Nederland lijkt mij gewoon een kwestie van het niet gewend zijn van het zien van mensen in deze kledij. Daarnaast hoor je in het nieuws alleen maar slechte dingen over moslims, maar dit gaat maar over een klein deel van alle moslims natuurlijk en dat vergeten we snel. Mensen generaliseren al snel en vinden het maar vreemd als iets anders is dan 'normaal'. Wat dat dan ook is, want als ik zie hoe sommige mensen zich kleden, zouden ze er met een burka nog een stuk beter uitzien! :+ :+ grapje natuurlijk. Ook een stukje onwetendheid speelt mee, want wie heeft er daadwerkelijk mensen om zich heen die een burka/niqaab dragen?

Ik geef zelf les op een school waar ongeveer de helft van de mensen islamitisch is. Ook binnen onze school zie je veel verschillende stromingen. Meer behoudende, waarbij ouders slecht Nederlands spreken en een hoofddoek en lange kleding dragen en meer moderne, waarbij ouders volgens de laatste mode gekleed zijn.
Zolang zij niks aan me opdringen, vind ik het allemaal prima.
Laatst bijgewerkt door Supervixen op 25-05-15 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt

sloffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 13:56

Sorry dat ik het zeg maar je kleed je dan aan alsof je een spook bent sorry.. ik ben blij met deze beslissing ik denk dat het wel degelijk voor een aantal vrouwen een hele bevrijding is

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 13:57

Mag een school burka's eigenlijk verbieden binnen school? Kan mij voorstellen dat je wel echt wilt dat die leerling er ook daadwerkelijk zichtbaar ziet. In theorie kan ik ook voor die dame in de plaats zitten immers.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 13:57

Nou nou lekker respectvol sloffiee.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 13:58

Bij ons is hoofdbedekking verboden, petjes mogen niet, hoofddoeken niet en ook je capuchon van je trui op doen mag niet.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 13:58

sloffiee schreef:
Sorry dat ik het zeg maar je kleed je dan aan alsof je een spook bent sorry.. ik ben blij met deze beslissing ik denk dat het wel degelijk voor een aantal vrouwen een hele bevrijding is

Nee, diegene die het vrijwillig doen zullen niet blij zijn, diegene die het verplicht wordt door de man zullen ook niet opeens vrij van onderdrukking zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 14:00

vuurneon schreef:
Mag een school burka's eigenlijk verbieden binnen school? Kan mij voorstellen dat je wel echt wilt dat die leerling er ook daadwerkelijk zichtbaar ziet. In theorie kan ik ook voor die dame in de plaats zitten immers.

Bivakmutsen en helmen en petjes kunnen ze ool verbieden. Dus waarom niet?

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 14:07

janderegelaa schreef:
De Boerka is dé onderdrukking van de vrouw door de man. Hou toch op over geloof etc. Nergens in de Koran straat dat vrouwen er zo bij moeten lopen. Heel goed dat Nederland in navolging van België, Frankrijk en Spanje dit besloten heeft. En nog beter om te horen dat het in Italië en Duitsland ook gaat gebeuren.

Amen

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 14:16

Als je dit topic had doorgelezen dan had je gelezen dat we het daar al uitgebreid over gehad hadden.
Het is niet bewezen dat de vrouw onderdrukt wordt door het dragen van een boerka. Er zullen genoeg vrouwen zijn die deze vrijwillig dragen. Daarbij de vrouwen die wel onderdrukt worden zullen door deze wet niet minder onderdrukt worden.

Floortje_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 14:24

Shadow0 schreef:
janderegelaa schreef:
De stroming binnen de Islam die het verplicht om de vrouwen een Boerka of Niqaab laten dragen is de stroming die je tot aanhangers van IS en de Taliban kan rekenen.

Nee. Een koe heeft vier poten maar niet alles met vier poten is een koe.
De Taliban en de IS zin extreem en dwingen zaken als burka's af, maar niet iedereen met een burka is dus automatisch aanhanger van de Taliban of IS.

Laten we dat onderscheid goed blijven maken.

Haha Shadow, hoe ontzettend oneens ik het met je ben in het topic over de discussie uitkering - paard, zo ontzettend eens ben ik het met je in deze discussie.
Hier wordt lekker deductief geredeneerd (vogels kunnen vliegen > een struisvogel is een vogel > een struisvogel an vliegen) :+ Ik heb deze discussie toevallig net op FB gelezen (op de pagina "Nederland mijn Vaderland", om te huilen vind ik het), maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het vooral de onderste hoeksteen van de Nederlandse samenleving is die het hardst schreeuw dat boerka's verboden moeten worden (net zoals het de narrow minded groep is die zwartepiet perse wil houden en niet open staat voor enige aanpassing die het voor iedereen leuk maakt (i.e. de link naar de slavernij weghalen)). Ik begin echt een verband te ontdekken tussen de mensen die het hardst roepen in deze discussies en het aantal spelfouten dat ze maken in hun stukjes tekst... maargoed, dat is deze discussie niet.

Waarom mag iemand geen boerka dragen? Ik woon momenteel in Johannesburg, en ondanks dat dit land ontzettend veel problemen heeft met betrekking tot ras etc., zie je hier vrij veel mensen met boerka's. Vooral mensen met een Indiase achtergrond, die overwegend moslim zijn. Waar ik in Nederland 1 keer in de maand iemand zag met een boerka (wat ook aan mijn leefomgeving lag wellicht), zie ik het hier dagelijks, volledig gesluierd.. en nie-mand maakt er een punt van. Dat mensen de islam gebruiken om slechte dingen te doen, betekent niet dat de islam in fundament slecht is. Dat moslim extremisme inderdaad verplicht tot het volledig sluieren van vrouwen, betekent niet dat elke gesluierde vrouw een terrorist/radicale moslim is. Dat stukje cultuur waarin man en vrouw toch een heel andere rol hebben, zal zich in de loop van de tijd ontwikkelen en ongetwijfeld meer Westers worden, maar dat kunnen we niet forceren door hun uitingen van geloof te verbieden. En daarnaast, ik denk dat een gesluierde vrouw vrij traditioneel/gelovig is, wat vast inhoudt dat hun man tankt :') (mbt de discussie voor aan de pomp)

@ Heike; amen

Dobbelicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 14:24

Free2 schreef:
Maar deze mensen laten stuk voor stuk wel een gezicht zien. Je kan een inschatting maken met wie je te maken hebt. Een persoon in een boerka, daar kan ik niks van zien.

Edit: En trouwens nog even over die gay pride: De Islam is een religie die homoseksueel zijn afstraft. Er komen nu steeds meer en meer Moslims in dit land. Wie weet is het over 10 jaar dan heel erg moelijk voor homo's om hun geaardheid te uiten. Niet omdat het van de wet niet zou mogen maar omdat ze boos worden aangekeken/bedreigd/noem het maar op door de allochtone/autochtone moslims die geen homo's in hun buurt willen hebben. Hoe zit het dan met die vrijheid die je noemt?

Ja, maar denk je niet dat wanneer wij die mensen in hun waarde laten en gewoon hun ding laten doen, dat dit vanzelf ook wederzijds zal zijn? Nederlanders roepen altijd maar dat ze zo tolerant zijn en alles, maar daar zit nou juist het probleem, door de focus te leggen op 'kijk mij nou tolerant zijn' is het al geen tolerantie meer, want het heeft bijbedoelingen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 14:34

Heike schreef:
Als je dit topic had doorgelezen dan had je gelezen dat we het daar al uitgebreid over gehad hadden.
Het is niet bewezen dat de vrouw onderdrukt wordt door het dragen van een boerka. Er zullen genoeg vrouwen zijn die deze vrijwillig dragen. Daarbij de vrouwen die wel onderdrukt worden zullen door deze wet niet minder onderdrukt worden.

Het is ook niet bewezen dat al deze vrouwen hem vrijwillig dragen.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 14:39

Dus, jullie vinden het allemaal geen probleem dat deze regels (en daarbij nog veel meer regels Thesserd @ [NM] Boerka-/Niqaab-verbod) alleen voor vrouwen gelden? Kom ik weer op mijn SGP voorbeeld waarop niemand reageert. Hadden ze de SGP dan ook de regel niet mogen opleggen dat zij vrouwen moeten toelaten in de partij, terwijl, vrouwen die op SGP stemmen, dat zelf juist misschien helemaal niet willen?

Als een vrouw dit zelf ook wil, betekent het nog niet dat het daarom ook maar goed is... Als alles maar goed is, zolang iemand het maar zelf wil, zou een mooi zooitje worden :')

Daarbij gaat het er niet alleen om of zij er zelf wel of niet last van hebben, maar gaat het ook om de rest van Nederland. Naakt lopen mag niet omdat de meeste mensen daar last van hebben. Met een bedekt gezicht rondlopen is dat net zo, en daar valt dus ook een niqab/boerka onder.

Wat is er anders?

Floortje_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 14:42

janderegelaa schreef:
Heike schreef:

Het is ook niet bewezen dat al deze vrouwen hem vrijwillig dragen.

Conclusie; we weten het niet ;) Indien niet vrijwillig, jij denkt dat je het oplost dan door het te verbieden? :') Ik vrees dat ze dan de deur gewoon simpelweg niet meer uit mogen. Ik denk dat dit soort uitingen van geloof met de tijd zullen vervagen.. maar dat we dat niet kunnen forceren door het te verbieden, het heeft gewoon tijd nodig.