Feminist. Wie nog meer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yasmine

Re: Feminist. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 20:30

Ja, goed gezegd hierboven. Feministen vinden bijvoorbeeld niet dat huisvrouwen niet mogen bestaan, maar vinden dat vrouwen de keuze moeten krijgen of ze al dan niet huisvrouw willen zijn, en dat ze er niet toe verplicht worden omwille van hun geslacht. Mensen die eerder in dit topic zeiden "ik ben geen feminist want ik doe het huishouden" beseffen niet dat het ene het andere niet uitsluit. Feminisme laat je toe het huishouden te doen als vrouw. Het laat je ook toe het huishouden niet te doen. Zo lang je de vrije keuze maar hebt.

Het ergste vind ik mensen die zeggen "nee, ik ben geen feminist, want ik vind dat mannen en vrouwen gelijk zijn." Dat... is... feminisme?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 20:33

Nou, niet helemaal. Feminisme gaat dan wel voor gelijkheidwaardigheid blabla, maar toch zie ik aan veel opmerkingen, dat de feministen (hier en op het verdere internet) de ongelijkheid tussen mannen en vrouwen ook liever niet erkend willen zien. En dat is absoluut het verschil tussen een feminist en mij.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 20:46

Het gaat wat mij betreft niet om verschillen tussen mannen en vrouwen, maar om verschillen tussen individuen. De ene man heeft 2 linker handen maar een enorm talent om te zorgen voor andere mensen/ kinderen/ dieren/ whatever, terwijl een andere vrouw geboren is met 2 rechterhanden maar een compleet gebrek aan talent om zorgtaken uit te voeren. Hoewel er gemiddeld genomen zeker weten meer vrouwen zullen zijn die "zorgtalenten" hebben dan er mannen zijn die dat als roeping hebben, zijn er meer dan voldoende uitzonderingen.

Het gaat er uiteindelijk om dat de juiste persoon op de juiste plek terecht komt, en wat het geslacht van de persoon is die een taak moet uitvoeren doet er wat mij betreft weinig toe. Zelfs al is er maar 1 man op aarde die liever bij de kinderen is, ze verzorgt en helemaal happy is als hij het huis piekfijn aan kant heeft als zijn partner thuis komt, dan moet hij die kans volledig kunnen krijgen. Net zoals wanneer er maar 1 vrouw blijkt te zijn die handig is en voor een technisch beroep gaat, ze toch gewoon de vrijheid moet hebben dat ook daadwerkelijk te kiezen, en niet gedwongen wordt vanwege het geslacht een keuze te maken die helemaal niet bij diegene past.

Er zijn wat mij betreft verschillen tussen mensen. Die zijn gedeeltelijk wel genderspecifiek, maar zeker niet volledig. En ik wil dat ondanks dat mensen misschien afwijken van "de norm" ze toch gewoon keuzes voor de rest van hun leven moeten kunnen maken aan de hand van hun capaciteiten. En niet aan de hand van hun sekse. En ja, dat betekent in de praktijk dat de bouw echt geen vrouwenbolwerk zal gaan worden, en veel zorgtaken, zeker thuis, waarschijnlijk in handen van vrouwen blijven. En dat is ook helemaal niet erg, zolang men de keuze heeft kunnen maken op basis van wat bij iemand past, en niet omdat je nou eenmaal naar de MTS hoort te gaan als je jongen bent en naar de huishoudschool als je meisje bent.

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 20:51

Geryon schreef:
Nou, niet helemaal. Feminisme gaat dan wel voor gelijkheidwaardigheid blabla, maar toch zie ik aan veel opmerkingen, dat de feministen (hier en op het verdere internet) de ongelijkheid tussen mannen en vrouwen ook liever niet erkend willen zien. En dat is absoluut het verschil tussen een feminist en mij.

Het is ook vrij bizar hoor wat mensen beweren als zijnde feminist.
Ik merk dat ik ook snel de neiging heb om me te verdedigen. 'Ja, maar ik ben niet zo'n échte feminist hoor.'
Maar uiteindelijk is het aan ons om de beweging te vormen.
Er is een fundamenteel verschil tussen het begrip feminisme and de individuen die zich feminist noemen, maar zolang iedereen die zich niet in het stigma wat feministen hebben herkent zich afgeeft tegen het begrip gaan die twee dingen nooit op één lijn komen.
Uiteindelijk moeten we elkaar steunen in de weg naar gelijkheid in plaats van dat we tegen elkaar gaan aanschoppen over wat een ieder als individu aspireert.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 21:01

xAlice schreef:
Geryon schreef:

Ik merk dat ik ook snel de neiging heb om me te verdedigen. 'Ja, maar ik ben niet zo'n échte feminist hoor.'
Er is een fundamenteel verschil tussen het begrip feminisme and de individuen die zich feminist noemen, maar zolang iedereen die zich niet in het stigma wat feministen hebben herkent zich afgeeft tegen het begrip gaan die twee dingen nooit op één lijn komen.
Uiteindelijk moeten we elkaar steunen in de weg naar gelijkheid in plaats van dat we tegen elkaar gaan aanschoppen over wat een ieder als individu aspireert.

Ik heb het eigenlijk niet eens over die erge feministen, maar bijvoorbeeld over TS. Zij gaf als voorbeeld dat zeggen 'je schopt als een meisje' niet kan. Ik vind dat soort opmerkingen prima, maar feministen geloof ik niet.

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-15 21:07

Geryon schreef:
xAlice schreef:

Ik heb het eigenlijk niet eens over die erge feministen, maar bijvoorbeeld over TS. Zij gaf als voorbeeld dat zeggen 'je schopt als een meisje' niet kan. Ik vind dat soort opmerkingen prima, maar feministen geloof ik niet.

Daar zijn de meningen inderdaad over verdeeld :) Ik vind die opmerking niet vreselijk ofzo, maar eerder raar. Ik vraag me af waarom mensen dat zeggen. Zo'n opmerking is imo bedoeld als een soort van belediging. En dat vind ik vreemd. Niet het feit dat een meisje bijvoorbeeld over het algemeen minder spierkracht heeft dan een jongen. Het gaat bij mij echt om hoe zo'n opmerking aankomt.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 21:09

Dat gedoe met feminisme altijd...

Ik ben het ermee eens dat mannen soms nog steeds (onnodig) worden voorgetrokken in bepaalde functies t.o.v. vrouwen en dat zou niet moeten kunnen. Aan de andere kant vind ik mensen die zichzelf feminist noemen en lopen te blaten dat bijvoorbeeld fysieke tests in het leger voor vrouwen minder zwaar moeten zijn belachelijk.

En het blijft lastig. Stel je hebt een hoge functie als vrouw en krijgt kinderen. Je bent er toch een tijdje tussenuit, zelfs als je man bijvoorbeeld voor de kinderen gaat zorgen. Niet in iedere functie is dat heel wenselijk.

Ik vind dat als een vrouw carrière wil maken, dat dat gewoon moet kunnen. Maar respecteer dan alsjeblieft ook degenen die dat niet willen, want die worden vaak afgekat door een bepaalde groep feministen.

En puntje bij paaltje zijn er nu eenmaal verschillen tussen mannen en vrouwen, dat is maar goed ook. Waarom dan blijven mieren, je kunt het ook accepteren en allebei doen waar je goed in bent. Mannen en vrouwen vullen elkaar aan.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 21:20

Hoe vullen mannen en vrouwen elkaar dan specifiek aan behalve op het fysieke vlak? Wat was er mis mee geweest als er geen verschillen waren geweest specifiek tussen vrouwen en mannen? De mogelijkheid tot kinderen krijgen buiten beschouwing gelaten.

http://www.iflscience.com/environment/why-do-men-exist :+

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 21:40

ik heb soms het idee dat de feministen eigenlijk helemaal niet zoveel van de NEDERLANDSE vrouwen weten en met verbazing lees ik dan weer bij. Dus toch nog eens een stukje opgezocht over nederlandse vrouwen in de gouden eeuw, dat is dus VOOR het feminisme.

Citaat:
Opmerkelijk nu is dat zowel de economische bedrijvigheid van de Nederlandse vrouwen als hun roem als huisvrouw door de buitenlandse bezoekers regelmatig in verband werden gebracht met een in hun ogen moeilijk te accepteren bazigheid. Hier kraait de hen en moet de haan kakelen, zo constateert de Duitse theoloog Henrich Ludolff Benthem in 1687. En zijn landgenoot August Friedrich Bon stelt in 1671 dat de vrouwen in Nederland bijzonder bekwaam mochten zijn in rekenen en handeldrijven, maar dat dit wel betekende dat vrouwen dermate heerszuchtig, eigenzinnig en ongehoorzaam waren, dat hun aanblik voor rechtschapen mensen bijna ondraaglijk was. Ook Engelse en Franse bezoekers verbazen zich erover dat de huisvrouw haar huishouden met zo veel gezag en zeggenschap mag bestieren en dat mannen zelfs de kans lopen een boete te krijgen wanneer zij hun vrouw slaan. Het bevreemdt hen dat de mannen in Nederland deze heerschappij van het zwakke geslacht geduldig verdragen. Sterker nog, zij rekenden het zich zelfs tot een eer.
Deze kenschets vinden we ook bij een Nederlandse tijdgenoot. Als we Hugo de Groot mogen geloven, was de zelfstandigheid van de Nederlandse vrouw inderdaad opvallend groot. In zijn Vergelijking der gemeenebesten (circa 1603) schrijft hij dat Hollanders zo rijk zijn omdat zij uitblinken in handel en schranderheid. Vrouwen bedrijven de handel met evenveel doorzicht als de mannen. Zij volstaan niet met het opvoeden van de kinderen en het zorgen voor het huishouden. Nee, als hun man afwezig is, beheren zij het vermogen, zij verkopen de waren, zij houden de boekhouding bij en zij reizen van de ene stad naar de andere. ‘En dit alles verrichten zij met zoo veel zedigheid en omzichtigheid, dat haare achting en de eerbaarheid van haare kunne er niets bij lijden’, aldus Hugo de Groot, zelf toen nog geen twintig jaar oud.

Conclusie

De vraag of vrouwen zich wezenlijk hebben onderscheiden van hun seksegenoten elders in het vroeg-moderne Europa is nog niet beantwoord, maar het staat buiten kijf dat vrouwen in de republiek in hun doen en laten niet opvallend streng werden beperkt door een patriarchaal bewind van de mannen. Opvallend is het taboe op vrouwenmishandeling en de nadruk op de noodzaak van wederzijdse liefde en begrip in een huwelijk. Hollandse vrouwen waren destijds ook een bezienswaardigheid omdat zij zowel in het economisch als in het huiselijk leven hun mannetje wisten te staan. Zij waren zelfstandig en vooral ontzettend netjes.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 21:49

Maar wat is je punt nou precies? Want wat maakt het uit dat het daarvoor niet al te slecht was vergeleken met andere landen en vrouwen meer dan alleen huishouden deden? Zou je willen dat feminisme gericht zou zijn op terug naar die tijd, of?

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 21:50

Geryon schreef:

Ik denk dat het belangrijk is om zoals ik zeg dit soort opvattingen niet per definitie aan het feminisme te hangen. Het is een probleem wat er lastig is aangezien het in onze aard zit om dingen in categorieën te stoppen, maar wat ik juist wil zeggen is dat je niet kijkt naar wat 'feministen' zeggen, maar naar wat 'een feminist' zegt. En dat is dus niet per sé het begrip feminisme.

Zo heb je bijvoorbeeld onder het begrip christen een heleboel verschillende opvattingen, maar betekent dat dat ik geen christen ben omdat ik het niet met alles eens ben? Nee.

Dit is overigens ook wat ik erg belangrijk vind aan het feminisme. Namelijk dat mensen mannen en vrouwen heel graag in hokjes stoppen. Op die manier vind ik dus persoonlijk bovenstaande opmerking niet erg schadelijk, waar het niet dat het voortkomt uit de opvatting dat ALLE mannen beter schoppen dan ALLE vrouwen. En dat is een beetje muggenziften, dus ik zou niet snel klagen over zoiets. Maar een belangrijk punt wat ik in verband leg met feminisme is dat je juist kijkt naar wat doet het individu. In plaats van dat je er van uit gaat dat iemand die vrouw is dus ook automatisch niet kan voetballen.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 21:57

En dat is toch een goede zaak? Wel is het jammer dat het artikel voorbij gaat aan essentiele zaken. Zoals algemeen stemrecht. Ondanks dat vrouwen in Nederland zeker niet slecht af waren (dan hebben we het wel over vrouwen uit de bourgeoisie trouwens, niet zozeer over arbeidersvrouwen), hadden ze GEEN stemrecht. Hun mening werd dus wel degelijk als minderwaardig, of feitelijk onzinnig/ niet relevant want vrouwelijk beschouwd.

Ondanks dat de positie van (een bepaalde categorie) vrouwen in Nederland wel degelijk beter was dan die van seksegenoten in het buitenland (in Belgie hebben vrouwen pas NA de tweede wereldoorlog stemrecht gekregen. Er zijn nog heel wat mensen daar die zich dat kunnen herinneren!), mochten vrouwen vooral heel erg veel NIET. Puur omdat ze vrouw waren.

Wederom, voor mij is feminisme dat iedereen taken krijgt die bij hem of haar passen. Niet omdat het geslachtsbepaald is, maar omdat iemand iets gewoon goed kan. Lijkt me uiteindelijk ook efficienter. Een vrouw die een fantastisch technisch inzicht heeft en direct ziet hoe een gebouw goed, veilig en mooi gemaakt kan worden en dat ook nog eens rap kan uitvoeren, die laat je niet groenten wecken en kleren repareren, alleen omdat ze vrouw is en nou eenmaal niet in de weer hoort te zijn met stenen, gewichten en maatvoeringen, terwijl ze in een oogopslag weet hoe ze haar stenen moet stapelen en wat voor vorm de meest efficiente opslag heeft en na 100 pogingen nog geen enigszins fatsoenlijk kledingstuk heeft gemaakt of daadwerkelijk eetbare pot groenten heeft geweckt, omdat ze dat talent gewoon mist. Net zoals dat de sokken die ze stopt een dag later alweer stuk zijn. Een man die geen greintje technisch inzicht heeft laat je niet allerlei technische werkzaamheden uitvoeren, omdat hij nou eenmaal man is en dat hoort te kunnen en terwijl hij juist heel erg goed blijkt te zijn in het maken van kleren, dingen die compleet afgedragen zijn nog zodanig weet op te lappen dat ze nog een paar jaar mee kunnen, sokken zodanig stopt dat het amper te zien is dat ze gerepareerd zijn en groenten zo kan wecken dat die na 100 jaar nog eetbaar zijn. Ook al is al lang en breed bewezen dat deze mensen NIET op de juiste plek zitten en feitelijk niets presteren op de plaats waar ze zijn neergezet, gewoon, omdat ze daar volgens de heersende gedachtengang op basis van hun geslacht horen te zitten.

Feminisme staat geen dingen in de weg. Het geeft juist zowel man als vrouw de ruimte zich te ontwikkelen op een manier die het beste bij die persoon past. Omdat iemands sekse er niet toe doet, maar iemands capaciteiten er des te meer toe doen!

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 22:04

Knoffer schreef:
Maar wat is je punt nou precies? Want wat maakt het uit dat het daarvoor niet al te slecht was vergeleken met andere landen en vrouwen meer dan alleen huishouden deden? Zou je willen dat feminisme gericht zou zijn op terug naar die tijd, of?

Mijn punt, en grootste bron van ergernis mbt tot feministen, is dat het door feministen vaak heel anders wordt afgeschilderd dan het in werkelijkheid was. Mensen trouwden tussen hun 25ste 35ste, soms zelfs pas als 40-jarige terwijl de gemiddelde levensverwachting rond het 50ste jaar lag. verhoudingsgewijs trouwt men nu jonger/eerder in het leven. Je mocht je eigen partner kiezen, ook als vrouw. Je mocht de hand afwijzen als iemand je vroeg te trouwen, zelfs als je familie er druk op legde. En je mocht ook scheiden, ook als vrouw zijnde. De gelofte hield in dat de man het hoofd was maar de vrouw het lichaam, samen 1. Je moest respect hebben voor elkaar en genegenheid voelen voor elkaar. Vergelijk dat met dit topic en dan zie je wat ik bedoel. Het was niet zo slecht als het voorgeschoteld wordt.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 22:07

Maar dat is een hele andere tijd, dat kun je niet één op één vergelijken met nu en dat verschil kun je ook niet helemaal en alleen afschuiven op feminisme. Imo is het ook niet heel relevant hoe het toen was, ik vind het veel relevanter hoe het nu is en waar we heen gaan. En tuurlijk kunnen we leren uit de geschiedenis, maar dan zou ik wel graag een heldere en relevante koppeling zien.

Bovendien vind ik geen stemrecht behoorlijk beroerd, maar goed.
Edit: En ik ben heel blij dat er nu niets mis mee is als je helemaal niet trouwt.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 22:14

Knoffer schreef:
Maar dat is een hele andere tijd, dat kun je niet één op één vergelijken met nu en dat verschil kun je ook niet helemaal en alleen afschuiven op feminisme. Imo is het ook niet heel relevant hoe het toen was, ik vind het veel relevanter hoe het nu is en waar we heen gaan. En tuurlijk kunnen we leren uit de geschiedenis, maar dan zou ik wel graag een heldere en relevante koppeling zien.

Bovendien vind ik geen stemrecht behoorlijk beroerd, maar goed.
Edit: En ik ben heel blij dat er nu niets mis mee is als je helemaal niet trouwt.

Uhm.. stemrecht... jullie beseffen wel dat actief stemrecht voor mannen werd ingevoerd december 1917 en de vrouwen tegelijk passief stemrecht kregen (ze mochten toen verkozen worden), de eerste vrouw in de politiek dan ook in 1918 verkozen is en in 1919 het actief stemrecht voor vrouwen ook werd ingesteld?

niet dat jullie denken dat er eeuwen tussen zaten ofzo :+

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 22:15

Hiervoor was stemrecht alleen voor belastingplichtigen. en dus niet zomaar voor iedereen.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 22:20

Nee Peach, of je als vrouw rechten had verschilde per klasse waarin je geboren was. Niet elke vrouw had rechten. Net zoals niet elke man rechten had. En welke rechten welke man en vrouw hadden verschilde door de loop van tijden ook nog wel eens. Je kan niet domweg stellen dat alle mensen gedurende alle tijden dezelfde rechten hadden, en linksom of rechtsom, voor veel mensen zij eerder verworven rechten tijdens de industriele revolutie wel degelijk onder druk komen te staan of gewoon ingetrokken.

En het neemt dan ook niet weg dat vrouwen, hoe veel waarde er in de praktijk ook aan hun mening gehecht werd, officieel geen enkel recht hadden. Als ze het lieten aankomen op een rechtszaak hadden ze geen schijn van kans, alleen omdat ze vrouw waren.

Mij gaat het erom dat mensen volledig hun eigen keuzes kunnen maken. Dat ik geen brave huisvrouw hoef te zijn terwijl ik geen greintje moedergevoelens heb, ook niet als "zorgzaam" geboren ben en dus mijn lief, wanneer hij ziek is bij wijze van spreken eerder een schop onder zijn gat zal geven dan hem zal verzorgen. En dus ook niet gedwongen wordt dingen te doen die ik niet begrijp en waar ik niet achter sta, puur omdat ik vrouw ben en dus "hoor te verzorgen en zo". Ik ben praktisch, heb technisch inzicht. Werk met mijn handen in de technische sector. Heb een "mannenberoep". En dat gaat prima. Ik zou doodongelukkig zijn als ik verplicht broedkip zou moeten spelen, kinderen zou moeten grootbrengen die ik in de eerste plaats al niet wil en taken moet uitvoeren die ik niet begrijp.

Net zoals er mannen zullen zijn met een technisch inzicht van een garnaal, maar wel grote zorgbehoefte/ enorm talent voor het op orde houden van de administratie/ whatever aan "niet mannelijk talent". Waarom zou je die dan verplicht naar de technische school schoppen (waar ze met veel pijn en moeite doorheen komen) om ze de rest van hun leven een beroep te laten uitvoeren waarin ze doodongelukkig zijn?

Waarom niet gewoon kijken naar wat bij iemands persoonlijkheid past? Ongeacht het geslacht? Wat is daar mis mee? Wordt uiteindelijk niet iedereen daar gelukkiger van? Wordt uiteindelijk niet iedereen gelukkiger als er gewoon naar je geluisterd wordt, gekeken wordt naar je daadwerkelijke capaciteiten en talenten, in plaats van wat je op basis van wat er tussen je benen hangt (of ontbreekt) geacht hoort te kunnen, of juist niet hoort te kunnen?

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 22:20

En daarom maakte Aletta Jacobs zich sterk voor actief stemrecht voor vrouwen, zij betaalde belasting. Maar ik snap met je referenties aan het verleden nog steeds niet waarom je anti-feminisme bent.
Laatst bijgewerkt door Knoffer op 31-05-15 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 22:23

Zij vind dat vrouwen met de (veelal onofficiele) rechten die ze toen hadden (wat ook alleen voor een zeer specifiek aantal vrouwen gold) al genoeg rechten hadden.

Ik vind dat ieder mens dezelfde rechten heeft, ongeacht de huidskleur, sekse, achtergrond of wat dan ook.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 22:27

Dat heb ik al meerdere malen aangegeven; vanwege het scheve beeld dat geschetst wordt en het compleet doorslaan erin voornamelijk. Daarnaast geloof ik niet in volledige gelijkwaardigheid. Mannen hebben andere normen en waarden dan vrouwen, dus de rechten en plichten gelijkstellen botst daarmee wat de vrouwelijkheid van de vrouw, de identiteit en kwaliteiten van de vrouw, dat was haar vrouw maakt, afbreekt en andersom voor de man idem dito. naar mijn mening.

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 22:31

peach2001 schreef:
Dat heb ik al meerdere malen aangegeven; vanwege het scheve beeld dat geschetst wordt en het compleet doorslaan erin voornamelijk. Daarnaast geloof ik niet in volledige gelijkwaardigheid. Mannen hebben andere normen en waarden dan vrouwen, dus de rechten en plichten gelijkstellen botst daarmee wat de vrouwelijkheid van de vrouw, de identiteit en kwaliteiten van de vrouw, dat was haar vrouw maakt, afbreekt en andersom voor de man idem dito. naar mijn mening.

Ten eerste: welke beeld wordt hier dan geschetst?
Ten tweede: Mannen hebben andere normen en waarden dan vrouwen? Echt? Is dat een algemeengeldend feit of een meerderheid? Ik heb ook andere normen en waarden dan jij waarschijnlijk, maar dat betekent toch niet dat ik andere rechten en plichten zou moeten hebben.
Dan ga je hele belangrijke zaken (rechten en plichten) afstemmen op een generalisatie. Lijkt mij niet wenselijk.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 22:34

peach2001 schreef:

Het scheve beeld dat geschetst wordt, lijkt me geen argument om niet voor feminisme te zijn. Dat is gewoon irritatie. Net zoals je het wel eens kan zijn met de grondbeginselen van een politieke partij, maar je de politicus die erbij hoort niet goed vindt.

Ik snap nog steeds niet helemaal wat je met doorslaan bedoelt. Je hebt gerefereerd aan de zorg voor de kinderen, maar ik ben met je eens dat die situatie niet perfect is. Maar dat maakt juist dat het doel nog niet bereikt is. Waarom zou jij erop tegen zijn dat sommige stellen de rollen willen omdraaien en dat de man voor de kinderen zorgt?

En hoezo bepaal jij voor andere vrouwen en mannen hoe zij in elkaar zitten en dat voor hun er geen gelijkwaardigheid kan bestaan? Dat is inderdaad jouw mening en hoe jij in elkaar zit, maar je kan jouw identiteit niet volledig aan je vrouwelijkheid ophangen en daarin andere vrouwen in 'meetrekken'. Ik heb geen flauw idee wat vrouwelijkheid is of om je vrouwelijk te voelen. Ik ben wel benieuwd wat jouw idee daarvan is, maar ik kan nu wel al zeggen dat ik mij daar totaal niet in kan vinden. Waarom moet jouw idee van vrouwelijkheid dan ook mijn idee van vrouwelijkheid zijn? Waarom moet dat aan ons geslacht worden opgehangen en waarom koppel jij hoe je bent niet gewoon aan je eigen karakter, ipv. aan je geslacht?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 22:41

gekvanfleur schreef:
:') ben ik meteen een bang muisje.
..

Niet bang zijn en vooral niet dom..zullen we het dan zo maar noemen? Stoere uitstraling kom je nergens mee als er problemen zijn die er toe doen. Echt niet. Dan weet je niet wat echte problemen zijn.

Het hele punt is dat je als vrouw zijnde ook gewoon sterk in je schoenen moet staan en je niet moet laten beperken omdat je "een vrouw" bent ;) En ik weet niet wat jij onder echte problemen verstaat, maar ik gok dat wat ik heb meegemaakt alleen al tijdens mijn uitgaansleven al best onder "echte" problemen kan schuiven ;) Ik ging uit in steden als Rotterdam, Den Haag en Amsterdam. Ik zeg niet dat een stoere uitstraling alle problemen magisch laat verdwijnen. Alleen dat zelfverzekerdheid in bepaalde situaties best een hoop kan schelen ;)
Laatst bijgewerkt door Rennie89 op 31-05-15 22:46, in het totaal 2 keer bewerkt

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 22:42

xAlice schreef:
Ten tweede: Mannen hebben andere normen en waarden dan vrouwen? Echt? Is dat een algemeengeldend feit of een meerderheid? Ik heb ook andere normen en waarden dan jij waarschijnlijk, maar dat betekent toch niet dat ik andere rechten en plichten zou moeten hebben.
Dan ga je hele belangrijke zaken (rechten en plichten) afstemmen op een generalisatie. Lijkt mij niet wenselijk.

Dit ook idd, want zouden we anders niet beter soorten mensen in hokjes kunnen indelen op hun normen en waarden en daar dan andere rechten en plichten aan ophangen? Dat zou toch ook ridicuul zijn?

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 06:35

Peach, je gaat nergens in op de vraag of je niet beter kan kijken naar welke mens bepaalde taken kan uitvoeren, in plaats van op basis van geslacht bepalen dat de helft van de wereldbevolking op voorhand ongeschikt is voor bepaalde taken. Dat vind ik jammer.