Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Geryon schreef:Nou, niet helemaal. Feminisme gaat dan wel voor gelijkheidwaardigheid blabla, maar toch zie ik aan veel opmerkingen, dat de feministen (hier en op het verdere internet) de ongelijkheid tussen mannen en vrouwen ook liever niet erkend willen zien. En dat is absoluut het verschil tussen een feminist en mij.
xAlice schreef:Geryon schreef:Nou, niet helemaal. Feminisme gaat dan wel voor gelijkheidwaardigheid blabla, maar toch zie ik aan veel opmerkingen, dat de feministen (hier en op het verdere internet) de ongelijkheid tussen mannen en vrouwen ook liever niet erkend willen zien. En dat is absoluut het verschil tussen een feminist en mij.
Het is ook vrij bizar hoor wat mensen beweren als zijnde feminist.
Ik merk dat ik ook snel de neiging heb om me te verdedigen. 'Ja, maar ik ben niet zo'n échte feminist hoor.'
Maar uiteindelijk is het aan ons om de beweging te vormen.
Er is een fundamenteel verschil tussen het begrip feminisme and de individuen die zich feminist noemen, maar zolang iedereen die zich niet in het stigma wat feministen hebben herkent zich afgeeft tegen het begrip gaan die twee dingen nooit op één lijn komen.
Uiteindelijk moeten we elkaar steunen in de weg naar gelijkheid in plaats van dat we tegen elkaar gaan aanschoppen over wat een ieder als individu aspireert.
Geryon schreef:xAlice schreef:
Nou, niet helemaal. Feminisme gaat dan wel voor gelijkheidwaardigheid blabla, maar toch zie ik aan veel opmerkingen, dat de feministen (hier en op het verdere internet) de ongelijkheid tussen mannen en vrouwen ook liever niet erkend willen zien. En dat is absoluut het verschil tussen een feminist en mij.
Het is ook vrij bizar hoor wat mensen beweren als zijnde feminist.
Ik merk dat ik ook snel de neiging heb om me te verdedigen. 'Ja, maar ik ben niet zo'n échte feminist hoor.'
Maar uiteindelijk is het aan ons om de beweging te vormen.
Er is een fundamenteel verschil tussen het begrip feminisme and de individuen die zich feminist noemen, maar zolang iedereen die zich niet in het stigma wat feministen hebben herkent zich afgeeft tegen het begrip gaan die twee dingen nooit op één lijn komen.
Uiteindelijk moeten we elkaar steunen in de weg naar gelijkheid in plaats van dat we tegen elkaar gaan aanschoppen over wat een ieder als individu aspireert.
Ik heb het eigenlijk niet eens over die erge feministen, maar bijvoorbeeld over TS. Zij gaf als voorbeeld dat zeggen 'je schopt als een meisje' niet kan. Ik vind dat soort opmerkingen prima, maar feministen geloof ik niet.
Citaat:Opmerkelijk nu is dat zowel de economische bedrijvigheid van de Nederlandse vrouwen als hun roem als huisvrouw door de buitenlandse bezoekers regelmatig in verband werden gebracht met een in hun ogen moeilijk te accepteren bazigheid. Hier kraait de hen en moet de haan kakelen, zo constateert de Duitse theoloog Henrich Ludolff Benthem in 1687. En zijn landgenoot August Friedrich Bon stelt in 1671 dat de vrouwen in Nederland bijzonder bekwaam mochten zijn in rekenen en handeldrijven, maar dat dit wel betekende dat vrouwen dermate heerszuchtig, eigenzinnig en ongehoorzaam waren, dat hun aanblik voor rechtschapen mensen bijna ondraaglijk was. Ook Engelse en Franse bezoekers verbazen zich erover dat de huisvrouw haar huishouden met zo veel gezag en zeggenschap mag bestieren en dat mannen zelfs de kans lopen een boete te krijgen wanneer zij hun vrouw slaan. Het bevreemdt hen dat de mannen in Nederland deze heerschappij van het zwakke geslacht geduldig verdragen. Sterker nog, zij rekenden het zich zelfs tot een eer.
Deze kenschets vinden we ook bij een Nederlandse tijdgenoot. Als we Hugo de Groot mogen geloven, was de zelfstandigheid van de Nederlandse vrouw inderdaad opvallend groot. In zijn Vergelijking der gemeenebesten (circa 1603) schrijft hij dat Hollanders zo rijk zijn omdat zij uitblinken in handel en schranderheid. Vrouwen bedrijven de handel met evenveel doorzicht als de mannen. Zij volstaan niet met het opvoeden van de kinderen en het zorgen voor het huishouden. Nee, als hun man afwezig is, beheren zij het vermogen, zij verkopen de waren, zij houden de boekhouding bij en zij reizen van de ene stad naar de andere. ‘En dit alles verrichten zij met zoo veel zedigheid en omzichtigheid, dat haare achting en de eerbaarheid van haare kunne er niets bij lijden’, aldus Hugo de Groot, zelf toen nog geen twintig jaar oud.
Conclusie
De vraag of vrouwen zich wezenlijk hebben onderscheiden van hun seksegenoten elders in het vroeg-moderne Europa is nog niet beantwoord, maar het staat buiten kijf dat vrouwen in de republiek in hun doen en laten niet opvallend streng werden beperkt door een patriarchaal bewind van de mannen. Opvallend is het taboe op vrouwenmishandeling en de nadruk op de noodzaak van wederzijdse liefde en begrip in een huwelijk. Hollandse vrouwen waren destijds ook een bezienswaardigheid omdat zij zowel in het economisch als in het huiselijk leven hun mannetje wisten te staan. Zij waren zelfstandig en vooral ontzettend netjes.
Geryon schreef:Ik heb het eigenlijk niet eens over die erge feministen, maar bijvoorbeeld over TS. Zij gaf als voorbeeld dat zeggen 'je schopt als een meisje' niet kan. Ik vind dat soort opmerkingen prima, maar feministen geloof ik niet.
Knoffer schreef:Maar wat is je punt nou precies? Want wat maakt het uit dat het daarvoor niet al te slecht was vergeleken met andere landen en vrouwen meer dan alleen huishouden deden? Zou je willen dat feminisme gericht zou zijn op terug naar die tijd, of?
Knoffer schreef:Maar dat is een hele andere tijd, dat kun je niet één op één vergelijken met nu en dat verschil kun je ook niet helemaal en alleen afschuiven op feminisme. Imo is het ook niet heel relevant hoe het toen was, ik vind het veel relevanter hoe het nu is en waar we heen gaan. En tuurlijk kunnen we leren uit de geschiedenis, maar dan zou ik wel graag een heldere en relevante koppeling zien.
Bovendien vind ik geen stemrecht behoorlijk beroerd, maar goed.
Edit: En ik ben heel blij dat er nu niets mis mee is als je helemaal niet trouwt.
peach2001 schreef:Dat heb ik al meerdere malen aangegeven; vanwege het scheve beeld dat geschetst wordt en het compleet doorslaan erin voornamelijk. Daarnaast geloof ik niet in volledige gelijkwaardigheid. Mannen hebben andere normen en waarden dan vrouwen, dus de rechten en plichten gelijkstellen botst daarmee wat de vrouwelijkheid van de vrouw, de identiteit en kwaliteiten van de vrouw, dat was haar vrouw maakt, afbreekt en andersom voor de man idem dito. naar mijn mening.
peach2001 schreef:Dat heb ik al meerdere malen aangegeven; vanwege het scheve beeld dat geschetst wordt en het compleet doorslaan erin voornamelijk. Daarnaast geloof ik niet in volledige gelijkwaardigheid. Mannen hebben andere normen en waarden dan vrouwen, dus de rechten en plichten gelijkstellen botst daarmee wat de vrouwelijkheid van de vrouw, de identiteit en kwaliteiten van de vrouw, dat was haar vrouw maakt, afbreekt en andersom voor de man idem dito. naar mijn mening.
gekvanfleur schreef:ben ik meteen een bang muisje.
..
Niet bang zijn en vooral niet dom..zullen we het dan zo maar noemen? Stoere uitstraling kom je nergens mee als er problemen zijn die er toe doen. Echt niet. Dan weet je niet wat echte problemen zijn.
xAlice schreef:Ten tweede: Mannen hebben andere normen en waarden dan vrouwen? Echt? Is dat een algemeengeldend feit of een meerderheid? Ik heb ook andere normen en waarden dan jij waarschijnlijk, maar dat betekent toch niet dat ik andere rechten en plichten zou moeten hebben.
Dan ga je hele belangrijke zaken (rechten en plichten) afstemmen op een generalisatie. Lijkt mij niet wenselijk.