De militaire dienstplicht moet terug wegens dreiging IS

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 23:04

xZiva_ schreef:
Ik vind het ook een beetje raar..
Tuurlijk heb je wel studie vertraging!
Ik word in maart 18, dus dit zou ook voor mij gelden.
Ik wil al heel lang in het leger, maar ben 'afgekeurd' vanwege mijn astma, allergieën en medicijnen.
Ben benieuwd of het dan nu wel zou mogen? :=
Zou voor mij in ieder geval wel een droom zijn :o

Keuring blijft gelijk ;) daar zal niets aan veranderen uiteraard want als je wel moet worden uitgezonden (wat in principe niet de bedoeling is, maar goed... Als de pleuris uitbreekt kan het wel) heb je weinig aan de mensen die met een zooi medicatie alleen kunnen functioneren. Mij willen ze ook niet :')

Mungbean

Re: De militaire dienstplicht moet terug wegens dreiging IS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 23:16

Nogmaals. Vroeger deed je dat NA je studie, niet tijdens.
Dat zal dan niet anders zijn. Dus niets vertraging, gewoon klaar en dan pas dienst.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 23:20

Sizzle schreef:
Dat zal dan niet anders zijn. Dus niets vertraging, gewoon klaar en dan pas dienst.

Gewoon uit intressen,
Je doet het dus na je mbo, hbo of universiteit? Waarom zou je dan al met 18 opgeroepen worden, in vel gevallen houdt dat in dat ze zo'n 4 jaar later pas reageren op de oproep.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 23:29

Omdat een groot deel nou eenmaal niet gaat studeren. In genoeg beroepen ben je gewoon klaar op je 18e. Vroeger gingen mensen soms studeren in de hoop dat ze daarna vergeten waren of vlak voor de afschaffing gingen ook ineens mensen studeren im tijd te rekken.

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 23:40

Van te voren; misschien ben ik een beetje bevooroordeeld, ik ben beroeps.

Het actief maken van de dienstplicht heeft voor en nadelen...

Hoe filteren ze de radicalen eruit? Hoe gaat dit nog passen in het drukke westerse leven? Tegenwoordig heeft iedere 'afwijking' een naampje en wordt iedereen in hokjes gestopt..wie wel en wie niet?

Opzich ben ik wel voor het weer actief maken van de dienstplicht. Persoonlijk vindt ik dat iedere Nederlander mag bijdragen in de nationale veiligheid. Dat hoeft natuurlijk niet te betekenen dat iedereen aan het front aan het vechten is. Ook logistiek en geneeskundig en andere functies waarbij je niet actief bezig bent met wapens zijn ontzettend belangrijk.

Daarnaast erger ik mij mateloos aan de asociale 'ik' mentaliteit in Nederland. Ik denk dat als je dienstplicht weer actief maakt mensen gaan inzien dat je elkaar gewoon nodig hebt, en dat kameraadschap iets waardevols kan zijn.

Aan de andere kant; ongemotiveerde lui hoef ik persoonlijk niet mee te werken. Defensie is een apart, maar mooi wereldje. Het moet je liggen en het zou jammer zijn als dat verdwijnt.

Misschien zou het een mooie oplossing wezen om mensen van een bepaalde leeftijdscategorie reservist te maken en dat je dan een aantal dagen per maand opgeroepen kan worden voor beveiligingstaken of andere nationale taken. Niemand hoeft dan zijn studie af te breken, levens te veranderen ed. Ik denk dat dat ook minder geld zal kosten, waardoor ze daarmee de reorganisatie van de beroepsmilitairen kunnen opheffen ;)

Kleine aanvulling; belastingtrekkers gewoon in dienst. Laat ze maar werken voor de centen. Daalt meteen de werkloosheid. Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk, ik wil niet over 1 kam scheren. Ik bedoel niet dat je iedereen die werkloos is, meteen maar in dienst moet laten treden. maar de mensen die het vertikken om te werken of te solliciteren kunnen prima aan de slag denk ik zo :)
Laatst bijgewerkt door Liess__ op 08-02-15 23:46, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 23:44

Toch geeft eigenlijk iedereen die ik ken die dienstplicht gehad heeft aan er niet slechter van geworden te zijn.

Opvoeding ligt bij de ouders, maar dat gebeurt dus kennelijk niet.
Ik vind het in basis helemaal geen slecht idee.

Al dat gedoe over studie... Met alle respect naar goede studenten toe, maar er zijn zoveel studenten die maar een prestatie doen omdat ze niet weten wat ze met hun leven aan moeten.... Daar is dit een mooi alternatief voor :j

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 23:48

kimberly1995 schreef:
Ik weiger mee te doen aan dat soort kortzichtige ideeën die mij verplichten om dingen te doen die ik niet wil, dan ga ik nog liever dood. :)

Klinkt inderdaad grof, maar ja. Dat heb ik dus ook.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 23:51

Dus je gaat liever dood dan dat je je 6 maanden aanpast, waarna je vervolgens weer kunt doen en laten wat je wil? Wat zijn 6 maanden nou op een mensenleven?
Voor mensen met zo'n insteek is het helemaal niet verkeerd imo

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 00:02

Omdat niet iedereen het aan kan om daar te zijn, zo simpel is het. Voor hetzelfde geld ben je na een maand morsdood. Ik ben super ruimdenkend hoor, maar dienstplicht vind ik gewoon heel achterhaald.

Ik ben daar gewoon heel eerlijk in, ik zou dat echt niet aan kunnen. Lichamelijk niet en mentaal al helemaal niet. Als ik na 6 maanden terug kom zit ik vol met trauma's en ik heb eigenlijk al genoeg meegemaakt in m'n leven tot nu toe. En dat komt waarschijnlijk heel egoïstisch over en dat is het misschien ook, maar zo sta ik gewoon in mijn schoenen.

Tijden zijn veranderd ten opzicht van 100 jaar geleden en ik vind dienstplicht niet passen in hoe de huidige wereld in elkaar zit.

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 00:08

Ik heb het al eerder gezegd maar ik vind gewoon dat het leger geen educatieve functie hoort te hebben. Het hele defensie-apparaat functioneert veel beter met mensen die daar willen zijn en die er de volle 100% voor willen gaan.
Militair zijn is geen baan, het is een levensstijl. Ik vind niet dat je mensen kunt dwingen om een bepaalde levensstijl aan te nemen die ze helemaal niet willen. Dat is oneerlijk, zowel voor die mensen als voor de beroepsmilitairen.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 00:12

Tytonidae schreef:
Ik heb het al eerder gezegd maar ik vind gewoon dat het leger geen educatieve functie hoort te hebben. Het hele defensie-apparaat functioneert veel beter met mensen die daar willen zijn en die er de volle 100% voor willen gaan.
Militair zijn is geen baan, het is een levensstijl. Ik vind niet dat je mensen kunt dwingen om een bepaalde levensstijl aan te nemen die ze helemaal niet willen. Dat is oneerlijk, zowel voor die mensen als voor de beroepsmilitairen.

Hier ben ik het ook mee eens. :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 00:24

LadyMadonna schreef:
Toch geeft eigenlijk iedereen die ik ken die dienstplicht gehad heeft aan er niet slechter van geworden te zijn.

Sterker nog ik ken genoeg mensen die vonden het de mooiste tijd van hun leven :D

Op zich goed dat ze er serieus over nadenken nu de dreigingen weer groter worden. We hebben er niets aan om net zo slecht voorbereid te zijn als in het verleden..

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 00:25

xPabloBokt schreef:
Omdat niet iedereen het aan kan om daar te zijn, zo simpel is het. Voor hetzelfde geld ben je na een maand morsdood. Ik ben super ruimdenkend hoor, maar dienstplicht vind ik gewoon heel achterhaald.

Ik ben daar gewoon heel eerlijk in, ik zou dat echt niet aan kunnen. Lichamelijk niet en mentaal al helemaal niet. Als ik na 6 maanden terug kom zit ik vol met trauma's en ik heb eigenlijk al genoeg meegemaakt in m'n leven tot nu toe. En dat komt waarschijnlijk heel egoïstisch over en dat is het misschien ook, maar zo sta ik gewoon in mijn schoenen.

Tijden zijn veranderd ten opzicht van 100 jaar geleden en ik vind dienstplicht niet passen in hoe de huidige wereld in elkaar zit.
Dienstplicht staat niet gelijk aan uitgezonden worden naar een oorlogsgebied. Ik heb al eerder gepost dat mensen in mijn vaders tijd hooguit naar Duitsland uitgezonden konden worden om daar op een basis hun dienstplicht te vervullen, maar dat uitzending naar oorlogsgebieden op vrijwillige basis gebeurde. Ook in het 'thuisland' zijn genoeg dingen te doen. Mijn oma heeft (vrijwillig) in het Britse leger gediend, onder andere tijdens WW II, maar ook zij is heus niet uitgezonden naar Europa. Ze mocht de officieren rondrijden in Londen. :+ (En is daarna gestationeerd geweest in Thessaloniki, Cyprus en Caïro, heeft genoeg gedaan, maar niet gevochten aan het front.) Lukraak iedereen uitzenden naar oorlogsgebieden heeft waarschijnlijk alleen maar een averechts effect en dat snappen ze zelfs in de politiek ook nog wel.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 00:28

xPabloBokt schreef:

Ehh het is in 1993 opgeschort dat is echt geen 100 geleden...

Als dienstplichtige wordt je niet uitgezonden maar je leert de basisvaardigeheden zodat je in geval van nood opgeroepen kunt worden om je land te verdedigen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 00:33

aadburg schreef:
Op zich is er niets mis met de dienstplicht, ik praat uit ervaring en het zijn toch ervaringen die je anders niet zou opdoen en ach als iedereen moet opkomen dan zij het zo.

Ik moet wel aantekenen dat het heropvoeden van ontspoorde jongeren d.m.v. dienstplicht niet zo eenvoudig is als het lijkt. 30 jaar geleden was de discipline in het Nederlandse leger niet zodanig dat een minder opgevoede jongere daar van onder de indruk was.

Ik heb destijds ook oefeningen met Amerikanen gedraaid en daar was het iets anders, bij het minste of geringste lagen die op te drukken met de neus in de bagger Op die manier kun je misschien wat discipline bijbrengen in het leger, niet op de "Nederlandse" manier van toen.

Inderdaad, mijn man kwam ook al met leuke verhalen over hoe het met de Nederlandse "discipline" zat... :D

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 01:03

Munnie schreef:
BaileyMix schreef:
Nee, echt belachelijk gewoon. Je kunt mensen echt niet dwingen zoiets te doen, klaar. Ik voel totaal niet de behoefte om 'voor mijn land te vechten' (terwijl de heer Rutte en consorten natuurlijk lekker op de derrière zitten) en zou dan ook in geen 20 miljoen jaar ook maar 1 week van mijn leven mijn vrijheid opgeven om voor de overheid te dienen.

Meen je dit nou serieus? Jou zouden ze moeten dwingen... Dus geen uitkeringen, studiefinanciering of wat dan ook voor jou. Komen ze hier met oorlog ieder voor zich? Jij red het wel alleen?

Vind het echt abnormaal dat jij er zo over denkt maar wel vanalles van de overheid verwacht..

Ik weet niet in welke tijd jij leeft, maar ik verwacht helemaal niks van de overheid en krijg ook helemaal niks van de overheid. Echt geen cent. Voor een overheid die mijn studie, mijn zorg, zorg voor ouderen, etc etc. betaalt ja daar zou ik voor vechten. Maar voor het huidige stelletje gepamperde VVD'ers? Dan inderdaad nog liever ieder voor zich bij een oorlog.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 01:15

Ik schrik wel echt van de ik mentaliteit in dit topic.. Zou daardoor nog eerder dit land uit vluchten dan voor dienstplicht..

Als het ingesteld is weet je van te voren, je regelt je zaakjes ervoor en je gaat met groep van je leeftijd, dus niet alleen jij moet even paar maanden z'n leven anders invullen..

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 01:24

Al zit het wel midden in je studie, even 6 maanden vertraging, 6 maanden werken/sparen om zo minder te hoeven bijlenen. Daarnaast heb je direct een goed leefritme en leer je denk ik een hele hoop skills.

Ik zou niet perse door de modder hoeven te rollen of met een wapen te zwaaien, dat is niets voor mij. Maar logistiek oid? Dat zie ik best wel zitten! Kom maar op dan met die 6 maanden !!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 01:27

Sizzle schreef:

Nee hoor, mijn man kon "mooi" opdraven toen hij al studeerde (universiteit) omdat hij geen uitstel meer kreeg. (Traject MAVO HAVO VWO, werken en studeren.)

Weg studie, want daarna ging hij maar werken... anders zou hij nooit meer aan de bak komen.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 01:38

Liess__ schreef:
Van te voren; misschien ben ik een beetje bevooroordeeld, ik ben beroeps.

Het actief maken van de dienstplicht heeft voor en nadelen...

Hoe filteren ze de radicalen eruit? Hoe gaat dit nog passen in het drukke westerse leven? Tegenwoordig heeft iedere 'afwijking' een naampje en wordt iedereen in hokjes gestopt..wie wel en wie niet?

Opzich ben ik wel voor het weer actief maken van de dienstplicht. Persoonlijk vindt ik dat iedere Nederlander mag bijdragen in de nationale veiligheid. Dat hoeft natuurlijk niet te betekenen dat iedereen aan het front aan het vechten is. Ook logistiek en geneeskundig en andere functies waarbij je niet actief bezig bent met wapens zijn ontzettend belangrijk.

Daarnaast erger ik mij mateloos aan de asociale 'ik' mentaliteit in Nederland. Ik denk dat als je dienstplicht weer actief maakt mensen gaan inzien dat je elkaar gewoon nodig hebt, en dat kameraadschap iets waardevols kan zijn.

Aan de andere kant; ongemotiveerde lui hoef ik persoonlijk niet mee te werken. Defensie is een apart, maar mooi wereldje. Het moet je liggen en het zou jammer zijn als dat verdwijnt.

Misschien zou het een mooie oplossing wezen om mensen van een bepaalde leeftijdscategorie reservist te maken en dat je dan een aantal dagen per maand opgeroepen kan worden voor beveiligingstaken of andere nationale taken. Niemand hoeft dan zijn studie af te breken, levens te veranderen ed. Ik denk dat dat ook minder geld zal kosten, waardoor ze daarmee de reorganisatie van de beroepsmilitairen kunnen opheffen ;)

Kleine aanvulling; belastingtrekkers gewoon in dienst. Laat ze maar werken voor de centen. Daalt meteen de werkloosheid. Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk, ik wil niet over 1 kam scheren. Ik bedoel niet dat je iedereen die werkloos is, meteen maar in dienst moet laten treden. maar de mensen die het vertikken om te werken of te solliciteren kunnen prima aan de slag denk ik zo :)

Helemaal met jou eens! Vooral dat gedeelte over de asociale IK cultuur tegenwoordig. Ik zag hier al iemand reageren met zoiets als: ik ga geen dingen doen die ik niet wil doen. Pfff nee, als iedereen zo dacht :')

Ik denk dat het heel goed is voor een stukje mentaliteit, sociale omgang, iets voor een ander/Nederland doen waar je niet perse zelf belang bij hebt.

Maar jouw 'cons' snap ik ook :+ t is lastig. Maar toch, vroeger heeft de dienstplicht ook prima gewerkt, en niemand is daar minder van geworden. Waarom nu dan niet? :D

En een studie vertraging van een half jaar... Sja daar zie ik het probleem niet zo van in. Je moet je hele leven nog werken, reken maar op tot je 70 jarige leeftijd, dus een half jaartje extra (later) op school is dan helemaal niet erg :Y)
Stel dat dit ingevoerd zou worden en je hebt kans dat je studie onderbroken wordt, daar valt vast wel over te onderhandelen met de scholen dan, dat daar een bepaalde regel/recht voor vastgelegd wordt.

Dat gezeur over de overheid vind ik overigens een beetje een dooddoener... 1: De overheid doet het toch nooit goed, in geen enkel land niet. 2: de overheid kan over een paar jaar maarzo weer een heel andere samenstelling krijgen. 3: overheid of niet, je leeft hier wel met z'n allen in een landje en het is volgens mij niet verkeerd als iedereen eens heel even zichzelf niet op de eerste plek zet, zodat je wat voor elkaar kan betekenen, dat heeft niks met de overheid te maken. 4: qua land en overheid heb je het hier toch wel even heel goed getroffen vergeleken met het gros van de andere landen in de wereld... Dat wordt altijd snel vergeten heb ik het idee. En denk je toch dat het elders zo veel beter is? Waarom niet emigreren? :+ als het hier ooit nog eens helemaal mis gaat zou ik iig eek emigreren :') want met klagen en protesteren kom je niet heel ver.

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 02:16

xPabloBokt schreef:

Maar bij dienstplicht word je niet uitgezonden.. In die 6 maanden word je getraind en in geval van extreme nood zullen ze je dan kunnen oproepen. En dit betekent dus alsnog niet dat je dan ook direct naar de frontlinie word gestuurd. Dat zullen ze echt niet zomaar doen, ze zijn daar gek, mensen met 6 maanden training naar het front sturen :').

Om maar even te citeren:
Citaat:
Zes maanden
Volgens hem moet de dienstplicht, die bedoeld is voor zowel mannen als vrouwen, zes maanden duren. Van het Rijk ontvangen zij over die periode het minimumloon inclusief vakantiegeld, huisvesting en reiskostenvergoeding. Ze worden niet uitgezonden voor militaire missies. Het hele plan kost de staat 600 miljoen euro per jaar, berekende Van Klaveren.

bron: http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenla ... icht-terug

Iedereen die hier roept dat ze geen trauma's willen hebben kennelijk het artikel niet gelezen en gaan al gelijk op de achterste benen bij het woordje 'plicht'.
Persoonlijk denk ik dat het nog niet eens zo'n heel slecht idee is, zeker gezien de ontwikkelingen in de wereld.
Maar misschien heb ik makkelijk praten, ik ben chronisch ziek en zou bij dienstplicht dan waarschijnlijk voor de lichtere dingen getraind worden. In Israël zetten ze je dan in voor administratie werk oid.

Edit: Ik had het er vandaag nog over met iemand uit de USA.. Ze zullen het wel goed moeten aanpakken, radicale mensen etc eruit filteren. Word nog een flinke klus om de dienstplicht weer in werking te krijgen denk ik.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 07:38

LadyMadonna schreef:
Dus je gaat liever dood dan dat je je 6 maanden aanpast, waarna je vervolgens weer kunt doen en laten wat je wil? Wat zijn 6 maanden nou op een mensenleven?

Ja. Ik zit middenin mijn studie, heb mijn hele leven zo'n beetje al uitgestippeld. Ik studeer 8 jaar en dan ben ik dus 27. Daarnaast werk ik zo'n 30 uur in de week om de boel te bekostigen. Ik heb hard gewerkt om dit te bereiken en dan vind ik een half jaar veel ja. Als ik 27 ben wil ik kunnen beginnen aan huisje, boompje, beestje en niet pas op mijn 35e (bij wijze van) beginnen met kinderen. Ik zie niet in waar de dienstplicht mijn leven kan verbeteren. Ik heb straks een heel mooi beroep waar ik mensen serieus mee kan helpen.

Ik vind de dienstplicht dan meer voor mensen die nog niet zo goed weten wat ze nou willen, die niet studeren en/of geen werk hebben. In principe als 'die niks met hun leven doen'. Daar komt dan nog bij dat ik het lichamelijk en emotioneel niet zou trekken. Ik ben een heel gevoelig typ en houd er niet van als mensen voor mij bepalen wat ik moet doen. Ik mag al jaren mijn eigen keuzes maken, welliswaar met misschien wat hulp. Dat betekent ook dat ik daar heel zelfstandig in ben. Ik ken mezelf goed en ik weet wat mijn grenzen zijn, wat ik graag wil doen en wat ik wil bereiken. Als ik het leger in zou willen, had ik wel voor dat beroep gekozen. Ik vind het niet leuk en ik zou mezelf daar niet voor kunnen motiveren. Met daarbij dus nog dat het fysiek, psychisch en emotioneel teveel voor me zal zijn. Maakt me geen minder persoon, maar wel minder geschikt.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 08:05

Karlijnxxx schreef:
Al zit het wel midden in je studie, even 6 maanden vertraging, 6 maanden werken/sparen om zo minder te hoeven bijlenen. Daarnaast heb je direct een goed leefritme en leer je denk ik een hele hoop skills.

Ik zou niet perse door de modder hoeven te rollen of met een wapen te zwaaien, dat is niets voor mij. Maar logistiek oid? Dat zie ik best wel zitten! Kom maar op dan met die 6 maanden !!

Ben toch benieuwd of die 6 maanden de rest van je studie kunnen bekostigen. Want er zijn er ook gewoon een hoop die hun studie (groot en deels) kunnen betalen met een bijbaan. In de huidige economie ben je zo vervangen als je even 6 maanden niet op je werk komt opdagen en dan kan je weer opzoek naar een baantje.

LadyMadonna schreef:
Al dat gedoe over studie... Met alle respect naar goede studenten toe, maar er zijn zoveel studenten die maar een prestatie doen omdat ze niet weten wat ze met hun leven aan moeten.... Daar is dit een mooi alternatief voor :j

En laat de studenten die dus wel wat van hun leven willen maken en daar al een route voor hebben uitgestippeld lekker buiten de dienstplicht.

Liess__ schreef:

{knip}

Er zijn zoo veel banen/studies die ook al bijdragen aan nationale veiligheid dat ik het nut er niet van in zie om die ook dienstplicht te geven.
Ben het wel eens met je laatste punt. Mensen die niks doen kunnen wat mij betreft wel zo aan de slag, maar nogmaals, laat mensen/studenten die wel alles op een rijtje hebben daar buiten.

Ik denk trouwens nog steeds dat de criminaliteit/asogedrag/etc. niet minder door zal worden. Zit zelfs meer te denken aan behoorlijke riots/muitenijen die zouden kunnen plaatsvinden op zo'n terrein als toch 90% daar met tegenzin zit.
Daarnaast heb ik defensie, het leger en oorlogen altijd al raar gevonden. Wie bepaald er namelijk nou of we in oorlog zijn? Want stel dat iedereen gewoon weigert om wapens op te pakken is er toch ook geen veldslag? Dan kan een regering op zijn kop gaan staan, maar als we allemaal nee zouden zeggen tegen oorlogsgeweld... Tja behoorlijke utopia. Maar ik distantieer mij zo veel mogelijk van alles dat maar met defensie of het leger te maken heeft. Want linksom of rechtsom is het hoofddoel toch in de richting van oorlog.

yvanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 08:16

Ik Ben tegen ga me leven niet laten bepalen Door anderen ga nog liever dood (als hier oorlog is mogen ze me liever gelijk neerschieten dab fat ik mee moet doen)

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 08:22

kimberly1995 schreef:
LadyMadonna schreef:

Ja. Ik zit middenin mijn studie, heb mijn hele leven zo'n beetje al uitgestippeld. Ik studeer 8 jaar en dan ben ik dus 27. Daarnaast werk ik zo'n 30 uur in de week om de boel te bekostigen. Ik heb hard gewerkt om dit te bereiken en dan vind ik een half jaar veel ja. Als ik 27 ben wil ik kunnen beginnen aan huisje, boompje, beestje en niet pas op mijn 35e (bij wijze van) beginnen met kinderen. Ik zie niet in waar de dienstplicht mijn leven kan verbeteren. Ik heb straks een heel mooi beroep waar ik mensen serieus mee kan helpen.

Ik vind de dienstplicht dan meer voor mensen die nog niet zo goed weten wat ze nou willen, die niet studeren en/of geen werk hebben. In principe als 'die niks met hun leven doen'. Daar komt dan nog bij dat ik het lichamelijk en emotioneel niet zou trekken. Ik ben een heel gevoelig typ en houd er niet van als mensen voor mij bepalen wat ik moet doen. Ik mag al jaren mijn eigen keuzes maken, welliswaar met misschien wat hulp. Dat betekent ook dat ik daar heel zelfstandig in ben. Ik ken mezelf goed en ik weet wat mijn grenzen zijn, wat ik graag wil doen en wat ik wil bereiken. Als ik het leger in zou willen, had ik wel voor dat beroep gekozen. Ik vind het niet leuk en ik zou mezelf daar niet voor kunnen motiveren. Met daarbij dus nog dat het fysiek, psychisch en emotioneel teveel voor me zal zijn. Maakt me geen minder persoon, maar wel minder geschikt.

Haha nou ik heb nieuws voor je. Je kan je leven nog zo uitstippelen maar het loopt toch anders. En als 6 maanden dienstplicht , waarbij je nog niet eens weet hoe je die moet gaan invullen nu al te veel voor je is. Hoe denk je de rest van je leven aan te kunnen dan?