Van te voren; misschien ben ik een beetje bevooroordeeld, ik ben beroeps.
Het actief maken van de dienstplicht heeft voor en nadelen...
Hoe filteren ze de radicalen eruit? Hoe gaat dit nog passen in het drukke westerse leven? Tegenwoordig heeft iedere 'afwijking' een naampje en wordt iedereen in hokjes gestopt..wie wel en wie niet?
Opzich ben ik wel voor het weer actief maken van de dienstplicht. Persoonlijk vindt ik dat iedere Nederlander mag bijdragen in de nationale veiligheid. Dat hoeft natuurlijk niet te betekenen dat iedereen aan het front aan het vechten is. Ook logistiek en geneeskundig en andere functies waarbij je niet actief bezig bent met wapens zijn ontzettend belangrijk.
Daarnaast erger ik mij mateloos aan de asociale 'ik' mentaliteit in Nederland. Ik denk dat als je dienstplicht weer actief maakt mensen gaan inzien dat je elkaar gewoon nodig hebt, en dat kameraadschap iets waardevols kan zijn.
Aan de andere kant; ongemotiveerde lui hoef ik persoonlijk niet mee te werken. Defensie is een apart, maar mooi wereldje. Het moet je liggen en het zou jammer zijn als dat verdwijnt.
Misschien zou het een mooie oplossing wezen om mensen van een bepaalde leeftijdscategorie reservist te maken en dat je dan een aantal dagen per maand opgeroepen kan worden voor beveiligingstaken of andere nationale taken. Niemand hoeft dan zijn studie af te breken, levens te veranderen ed. Ik denk dat dat ook minder geld zal kosten, waardoor ze daarmee de reorganisatie van de beroepsmilitairen kunnen opheffen

Kleine aanvulling; belastingtrekkers gewoon in dienst. Laat ze maar werken voor de centen. Daalt meteen de werkloosheid. Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk, ik wil niet over 1 kam scheren. Ik bedoel niet dat je iedereen die werkloos is, meteen maar in dienst moet laten treden. maar de mensen die het vertikken om te werken of te solliciteren kunnen prima aan de slag denk ik zo