'zwakbegaafde stellen mogen geen kinderen krijgen'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 16:17

Varekaj schreef:
*komt even met de grove borstel binnen*

@Meisje2000: Als ik het goed begrijp, is jouw dochter dus een stuk achter in haar ontwikkeling. Als zij later een kind wil, dan mag dat, jij en je man zullen voor haar en haar kindje zorgen. Al een keer bedacht dat je dan ook waarschijnlijk haar partner erbij zal moeten nemen? Want neem me niet kwalijk maar "soort zoekt soort", dat is genetisch bepaald. Ofwel trekken zwakker begaafden een partner aan die er zijn voordeel uit haalt (vb makkelijk om de minder begaafde te manipuleren), ofwel iemand van hetzelfde niveau omdat die hun leefwereld veel beter kan begrijpen.

Als zij dat wil, dan ondersteunen we haar en we nemen de zorg wel op onze schouders. Nou sorry, ik ga even heel erg grof zijn en dit kan heel veel mensen kwetsen en shockeren, maar dat is net hetzelfde als een kind dat zo graag een konijntje wil maar waar de ouders dan voor mogen opdraaien. Want zelf zijn ze niet in staat om het te bekostigen en te onderhouden zonder hulp.

Wat als jullie er niet meer zijn? Hoe dan ook zadel je een ander op met de "last" die meekomt door jouw dochter haar achterstand. Haar kind zal altijd voor zijn of haar ouders moeten zorgen, en wie weet later ook nog voor jou en je man als jullie hulpbehoevend worden. Want jouw dochter, die zal dat niet kunnen.

Stel, je bent 25, je krijgt een dochter, die wordt ook mama als ze 25 is. Jullie zijn dan 50 wanneer je grootouders wordt. Zien jullie je op die leeftijd écht nog dagelijks ontfermen over een kind voor minimaal 18 jaar? Dan zijn jullie 68 en jullie dochter 43. Er zijn zat mensen die op 70 nog erg fit en kwiek zijn, er zijn er evenveel die dan al zelf hulp nodig hebben. Denk eens even héél goed na: willen jullie bewust, weloverwogen en doordacht daaraan beginnen? Een jongere van 20 opzadelen met de zorg van waarschijnlijk minder begaafde en hulpbehoevende ouders, en sowieso ook hulpbehoevende gootouders?
En wat doe je als plots blijkt dat je kleinkind OOK een aandoening heeft? Wie gaat de zorg dan op zich nemen als jullie het niet meer kunnen?

Sowieso, hoe je het ook draait of keert, denk je nu echt dat je een kind daar gelukkig mee gaat maken? JIJ gaat gelukkig zijn omdat je een kleinkind hebt.

Natuurlijk weten we niet hoe je dochter gaat uitgroeien, maar wees eerlijk, hoeveel kans is er dat die achterstand nog goed komt en dat ze normaal zal kunnen functioneren in een maatschappij die steeds veeleisender wordt?

Ten eerste ik zeg niet dat wij (mijn man en ik ) voor het kindje gaan zorgen, we helpen mijn dochter (en aanhang) daar dan in en ja we zullen veel moet opofferen daarvoor. En ja ik snap en heb daar ook al aan gedacht dat we dan haar man, vriend er bij moeten nemen.
Het wil niet zeggen dat als zij een kind krijgt, het kind ook zo is als mijn dochter ze is immers kerngezond en ze hoeft dus niet een kind met een achterstand of wat dan ook te krijgen, De kans is groot dat zij gewoon een gezond kind krijgt.
Ik zie naders ook genoeg vrouwen die beperkt zijn met een normale man die geen beperkingen hebben dus die vlieger gaat lang niet altijd op. en wat betrefd het laatste van je qoute, maak ik mijn kind er gelukkig mee, mijn antwoord, ik dwing haar niet een kind te nemen om het zo maar te zeggen.
Als zij een kind wil dan a ik (voor de zoveelste keer) met haar en haar partner om de tafel en praat met haar leg alles uit en laat eventueel een dokter een gesprek met haar aangaan om te kijken hoe hij over de situatie denkt.
En ja wij hebben dit weloverwogen en goed over nagedacht.
Dit is niet iets van oh ja tuurlijk meid neem jij maar fijn een kind.
We hebben dit stapje voor stapje met elkaar besproken en met andere artsen en ook zij zeggen, kijk er naar als het moment daar is.
Hoe is zij in haar ontwikkeling en wat kan zij aan en wat is de situatie op dat moment.
En dat is wat wij doen, niets meer en niets minder.
Het duurt nog wel even voor zij zo oud is en maak me er eerlijk gezegd nu niet druk om

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 16:18

geerke schreef:
Amaris schreef:
Maar ze heeft duidelijk geen idee WAAROM vrouwen daar zoveel kinderen krijgen.

Dat heeft een specifieke reden en daar zouden ze iets aan moeten doen. Maar dan moet de hele politiek op de schop en tja... we hebben het wel over Afrika natuurlijk....

omdat ze daar niet veel anders te doen hebben...en geboortebeperking d.m.v condooms verboden is.

Niet veel anders te doen hebben? Waar haal je dat vandaan? Ik denk dat overleven best een fulltime baan is.

Anoniem

Re: 'zwakbegaafde stellen mogen geen kinderen krijgen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 16:21

En in afrika hebben mensen kinderen nodig om te overleven. Dus eigenlijk waar kinderen en grote families van oorsprong 'voor bedoelt zijn'.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 16:23

Joolien schreef:
En in afrika hebben mensen kinderen nodig om te overleven. Dus eigenlijk waar kinderen en grote families van oorsprong 'voor bedoelt zijn'.

klopt...en ze houden er daar ook rekening mee dat er wat sterven.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 16:25

Ik ben het 100% met Varekaj eens.
Het lijkt me heel, héél zwaar om als kind, tiener op te groeien in een gezin met een of twee zwakbegaafde ouders. Ik kan me bijna niet voorstellen dat dit voor het kind niet tot psychische problemen lijdt.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 16:30

singa schreef:
Ik heb net een uurtje met veel verbazing zitten lezen. Wat een aanvallende reacties hier! In het algemeen, maar ook soms naar iemand gericht.

Als je problemen hebt met aanvallende reacties, vanwaar dan deze opmerking:
singa schreef:
Als er zo'n screeninglijst zou komen, hoop ik voor jullie dat er niet gescoord wordt op grootheidswaan, want dan vrees ik voor jullie nageslacht.

Ik heb het hele topic gelezen, maar zie niemand die voor screening is die zichzelf bij voorbaat van screening uitsluit of bij voorbaat aanneemt 'goedgekeurd' te worden.

singa schreef:
Er zijn zoveel tussenwegen tussen laten begaan en sterilisatie, daarvan zijn al heel wat voorbeelden te vinden in dit topic. Met de juiste voorlichting, begeleiding en omkadering kom je al heel ver volgens mij. Dat er schrijnende situaties zijn (waar helaas ook veel voorbeelden van te vinden zijn) is niet louter de fout van de rechtstreeks betrokkenen, maar ook van onze maatschappij.

Het probleem lijkt mij nou juist dat die juiste voorlichting, begeleiding en omkadering (wat bedoel je daar eigenlijk mee? wat wordt er omkaderd en doorzie?) niet afdoende is. In ons rijke en hoog ontwikkelde Nederland en België leven kinderen dagelijks onder erbarmelijke fysieke en mentale omstandigheden omdat ze geboren zijn uit ouders die absoluut niet in staat zijn ze de zorg en opvoeding te geven die ze nodig hebben. Op de site van no-kidding leest ik dat jaarlijks in Nederland 50 - 70 kinderen overlijden door mishandeling. Heel fijn dat je ver kunt komen met voorlichting en begeleiding, maar elke week een dood kind gaat mij toch net even niet ver genoeg. Wellicht is dat mijn grootheidswaanzin, maar ik noem dat niet 'heel ver komen' maar 'jammerlijk falen'. Of het de fout van de rechtstreeks betrokkenen of de hele maatschappij is interesseert me niet en maakt voor de werkelijk betrokkenen (de mishandelde kinderen) ook niet zoveel uit.

Persoonlijk vind ik het tegengaan van 'schrijnende situaties' net even belangrijker dan of kinderen krijgen een recht of voorrecht is. Kinderen doodslaan is in elk geval geen recht, maar in de huidige praktijk wel een voorrecht van mensen wiens gedrag nooit zo erg zou kunnen escaleren als ze gewoon helemaal geen kinderen hadden kunnen of mogen krijgen. De discussie over of het redelijkerwijs mogelijk is om te bepalen dat er mensen zijn die geen kinderen mogen krijgen en zo ja, hoe zoiets dan kan worden aangepakt, is uiteraard complex. Maar met doen alsof het probleem niet zo groot is of roepen dat mensen die zich iets kunnen voorstellen bij een screening voor mensen die kinderen zouden willen aan grootheidswaanzin lijden wordt het probleem in elk geval zeker niet opgelost.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 16:37

Ik spreek vanuit het standpunt dat mijn broer fysiek gehandicapt is en licht mentaal. Met begeleiding van mijn moeder kan hij prima zelfstandig wonen. Mama heeft ook jarenlang de zorg gehad over mijn beide grootouders, tot opa stierf (zwaar hulpbehoevend na een hersenbloeding + alzheimer + PTSS) en oma naar een rusthuis moest wegens ernstige dementie.

Mijn punt gaat erom: hoe je het ook draait of keert, ooit wordt je dochter vruchtbaar en zal je voor de keuze staan. Je dochter heeft een normale partner, en een immense kinderwens. Ze kunnen er op ingaan. Dan zal die partner opdraaien voor én de zorg van een kind én de zorg van je dochter. Ja, jullie kunnen helpen. Tot jullie zelf hulp gaan nodig hebben. Dan wordt alles een zorg voor de partner en het kind, en later krijgt het kind zijn beide ouders en grootouders op zijn dak.
De partner is eveneens zwakker begaafd. Immense kinderwens van beiden maar medisch gezien onverantwoord. Wat doe je dan? Dat koppel doodongelukkig maken en anticonceptie tegen wil en dank, of toch ingaan op hun wens en een kindje laten komen? Waarbij je weet dat dat kind op jonge leeftijd de zorg zal krijgen over zijn eigen ouders én grootouders, voor een groot deel van zijn/haar leven?

Hoe je het ook draait of keert, een gezond kleinkind ga je belasten met de zorg op jonge leeftijd voor ouders en grootouders en een kleinkind met een beperking gaat vanaf jonge leeftijd op de zorg van de maatschappij terecht komen.
kan kwetsend zijn, maar dat is wel een nuchtere kijk erop.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 16:39

Varekaj schreef:
Ik spreek vanuit het standpunt dat mijn broer fysiek gehandicapt is en licht mentaal. Met begeleiding van mijn moeder kan hij prima zelfstandig wonen. Mama heeft ook jarenlang de zorg gehad over mijn beide grootouders, tot opa stierf (zwaar hulpbehoevend na een hersenbloeding + alzheimer + PTSS) en oma naar een rusthuis moest wegens ernstige dementie.

Mijn punt gaat erom: hoe je het ook draait of keert, ooit wordt je dochter vruchtbaar en zal je voor de keuze staan. Je dochter heeft een normale partner, en een immense kinderwens. Ze kunnen er op ingaan. Dan zal die partner opdraaien voor én de zorg van een kind én de zorg van je dochter. Ja, jullie kunnen helpen. Tot jullie zelf hulp gaan nodig hebben. Dan wordt alles een zorg voor de partner en het kind, en later krijgt het kind zijn beide ouders en grootouders op zijn dak.
De partner is eveneens zwakker begaafd. Immense kinderwens van beiden maar medisch gezien onverantwoord. Wat doe je dan? Dat koppel doodongelukkig maken en anticonceptie tegen wil en dank, of toch ingaan op hun wens en een kindje laten komen? Waarbij je weet dat dat kind op jonge leeftijd de zorg zal krijgen over zijn eigen ouders én grootouders, voor een groot deel van zijn/haar leven?

Hoe je het ook draait of keert, een gezond kleinkind ga je belasten met de zorg op jonge leeftijd voor ouders en grootouders en een kleinkind met een beperking gaat vanaf jonge leeftijd op de zorg van de maatschappij terecht komen.
kan kwetsend zijn, maar dat is wel een nuchtere kijk erop.

Eens :).

Ik zei in een eerdere post al dat er praktisch gezien geen enkel valide argument te bedenken is waarom zwakbegaafden kinderen zouden moeten kunnen krijgen.

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 16:40

geerke schreef:
Joolien schreef:

klopt...en ze houden er daar ook rekening mee dat er wat sterven.

Nou ik doelde vooral op de aids gevalletjes sorry hoor maar die ouders weten ook dat hun baby geboren word met aids en dat hun kinderen het ook krijgen en ga maar door en als dat niet op jou bedoeld geerke racistisch zou dan is dat het steriliseren van zwakbegaafde ook

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 16:43

Amaris schreef:
geerke schreef:

omdat ze daar niet veel anders te doen hebben...en geboortebeperking d.m.v condooms verboden is.

Niet veel anders te doen hebben? Waar haal je dat vandaan? Ik denk dat overleven best een fulltime baan is.

Joolien schreef:

Again: Afrika is een continent groter dan Europa, met meer verschillende landen, culturen en economieën. Er is geen 'Afrika' zoals jullie dat beschrijven. Er zijn delen van Afrika die in enorme armoede leven. Er zijn ook hele grote delen van Afrika waar men (meer dan) genoeg geld heeft. Het Westen is geïndoctrineerd met een denigrerend beeld van Afrika bedoeld om de kapitalistische wereldeconomie in stand te kunnen houden.

Iedereen met een kinderwens een screening laten doorlopen kost enorm veel geld. Als dat geld nu in betere zorg, betere begeleiding, betere controle van probleemgezinnen terecht los je mijns inziens meer problemen op dan met een screening die enkel illegaliteit en oncontroleerbaarheid in de hand speelt. Buiten beeld gelaten dat dat geld er natuurlijk in beide gevallen helemaal niet 'is'.

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 16:46

RandyOrton25 schreef:
Nou ik doelde vooral op de aids gevalletjes sorry hoor maar die ouders weten ook dat hun baby geboren word met aids en dat hun kinderen het ook krijgen en ga maar door en als dat niet op jou bedoeld geerke racistisch zou dan is dat het steriliseren van zwakbegaafde ook

'Aids gevalletjes'.
Verder alles goed daar in die bovenkamer van je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 16:58

Kana schreef:
RandyOrton25 schreef:

'Aids gevalletjes'.

Idd, weet je dat een heleboel mensen daar niet eens weten wat aids is? En dat er priesters zijn die zeggen dat je als maagd aids bij iemand weg kunt nemen? En dat men dat dus ook in grote getalen doet?

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 17:05

Kana schreef:
RandyOrton25 schreef:

'Aids gevalletjes'.

Nou in mijn bovenkamer gaat het prima ik heb het over volwassen mensen die doelbewust voortplanten terwijl ze doodziek zijn en daar een ongeboren kind mee opzadelen de vraag is dus gezien ze daar geen condooms etc mogen gebruiken of ze daar wel goed bij hun bovenkamer zijn.

En kom alsjeblieft niet met ze weten niet wat het is het is ze nooit verteld blabla want der zitten daar al jaren mensen verschillende landen die educatie geven.

Maar schijnbaar word dat allemaal heel normaal gevonden.
En is het racistisch als ik daar een mening over uit.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 17:13

Heb net het hele topic doorgespit en sommige reactie's zijn echt te dom voor woorden. Als moeder van een meervoudig gehandicapte zoon (onder andere klassiek autist, IQ ca 78, motorisch gestoord enz) neem ik mijn verantwoording door hem te laten steriliseren. Ik verrek het om de maatschappij op te laten draaien voor een eventueel kind dat hij zou kunnen verwekken. Ik weet niet of ik nog lang genoeg zal leven om hem hierbij te assisteren. Buiten dat.. ik heb mijn eigen leven en ik zal als hij 17 is ook naar de rechtbank gaan om zijn mentor en zijn bewindvoerster te worden. Hij zal nooit capabel genoeg zijn om zelfstandig te kunnen functioneren. Als ik er niet meer ben dan 'moet' mijn dochter mijn taak overnemen.. Dit klinkt heel hard wat ik nu ga zeggen.. Als ik van te voren had geweten dat ik mijn zoon zo zou zijn.. had hij nooit, maar dan ook nooit zijn geboren. De reactie van meisje2000 vind ik en dat is mijn persoonlijke mening ontzettend dom!!

De reactie van de bokker (sorry even je naam kwijt) die het kind van haar zus heeft gekregen.. Heb bewondering en respect voor je. Dit is absoluut een moeilijke situatie. De reactie van Varekaj en San87.. Ben het helemaal met jullie eens.

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 17:15

Maar goed het zal komen door het cultuur verschil en dat wij gelukkig in Nederland leven waar we zelf enigzins de baas zijn over ons eigen leven

Goyaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 17:15

Toevallig heb ik een familielid dat zwakbegaafd is (iq onder de 60 geloof ik). Zwakbegaafden hebben het probleem dat ze bij veel instellingen niet onder de noemer "verstandelijk beperkt" vallen en daarmee ook veelal niet de zorg (hulp bij (half)-begeleid wonen, iemand die de financiën regelt enz.) krijgen die zij zo hard nodig hebben. Zwakbegaafden kunnen wel werken, maar krijgen vaak een WAJONG uitkering, maar verdienen niet genoeg om zichzelf zelfstandig, in een normaal huis in een gewone buurt, te onderhouden.
En als zij financieel al niet in staat zijn om voor zichzelf te zorgen, hoe moet dat dan als ze er een kind (die véél geld kost) te onderhouden?
Dan heb ik het nog niet eens over de geestelijke mogelijkheden. Ik las een paar pagina's terug over "goede voorlichting"... Dat moet dan wel héél goede voorlichting zijn. Zwakbegaafden hebben gewoonweg veel meer tijd, veel meer uitleg en veel langere tijd dezelfde uitleg nodig om het te laten doordringen of het echt te leren. Daarbij kunnen zij moeilijker rationeel nadenken als er hormonen en gevoelens in het spel zijn (geef toe, zelfs de gemiddelde mens heeft hier wel eens moeite mee: kijk naar alle ongewenste zwangerschappen).

Waar ik vooral mee zit is dat, ookal willen de ouders en andere familieleden alle hulp bieden, het kind toch het kind van ouders met een beperking blijven en daarmee -in mijn ogen- niet ALLE kansen krijgen die zij zouden moeten krijgen om dienstbare en weerbare volwassenen te worden.
Want ook die "helpende" familieleden kunnen op financieel gebied in de put komen te zitten, kunnen ook een ongeluk krijgen en hulpbehoevend worden, kunnen ook dood gaan en anderen met een schuld laten zitten.
Ik vind dat je bij mensen die zwakbegaafd zijn geen risico's moet nemen. En of je dat risico nou weg haalt door sterilisatie of door ze te leren dat ze altijd een condoom moeten gebruiken... Dat is me om het even. Maar feit blijft dat als zo'n kind op de wereld komt, het voor alle partijen zwaar gaat worden om dat kind alle kansen te bieden die het krijgen kan.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 17:16

RandyOrton25 schreef:
Kana schreef:
'Aids gevalletjes'.

Nou in mijn bovenkamer gaat het prima ik heb het over volwassen mensen die doelbewust voortplanten terwijl ze doodziek zijn en daar een ongeboren kind mee opzadelen de vraag is dus gezien ze daar geen condooms etc mogen gebruiken of ze daar wel goed bij hun bovenkamer zijn.

En kom alsjeblieft niet met ze weten niet wat het is het is ze nooit verteld blabla want der zitten daar al jaren mensen verschillende landen die educatie geven.

Maar schijnbaar word dat allemaal heel normaal gevonden.
En is het racistisch als ik daar een mening over uit.

Je denkt toch niet echt dat al die mensen daar educatie krijgen hè? Tuurlijk zijn er wel wát landen die dat doen, maar er zijn daar zo ontzettend veel mensen, die kunnen onmogelijk allemaal educatie krijgen. En dat ze volwassen zijn zegt nog echt helemaal niks over hun kennis over geslachtziekten. Want, zoals ik al zei, er is een piepkleine kans dat nét waar die volwassenen wonen, ook educatie wordt gegeven.

Ik ben heel benieuwd naar alle meningen over zwakbegaafde stellen met een kind. Ik moet er binnenkort een debat over doen op school (ik ben voor) en vind het allemaal hartstikke interessant, jullie helpen me hier een hele hoop mee!

LadyKantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 17:18

kosseh schreef:
Als je het voorbeeld van 2 douwn syndroom mensen neemt. Die hebben 33% kans op een kind zonder downsyndroom. Dan groeit dat kind binnen korte tijd boven het niveau uit van de ouders.
Het kind gaat dan voor de ouders zorgen, wat niet bij je jeugd hoort.

Ik heb (nog) niet het hele topic gelezen, maar dit vind ik toch wel een erg belangrijke factor. Een kind hoort te kunnen terugvallen op zijn ouders, en niet andersom. Dan ontneem je de kind zijn jeugdige onbezonnenheid.
Over de kwestie zelf: Je kunt het niemand verplicht afnemen, maar verstandig vind ik het niet.

En ik weet niet wie het was, maar het gelijk beginnen over Nazi's etc maakt dat ik op bepaalde vlakken de discussie niet meer serieus kan nemen... :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 17:19

rainbow8 schreef:
Heb net het hele topic doorgespit en sommige reactie's zijn echt te dom voor woorden. Als moeder van een meervoudig gehandicapte zoon (onder andere klassiek autist, IQ ca 78, motorisch gestoord enz) neem ik mijn verantwoording door hem te laten steriliseren. Ik verrek het om de maatschappij op te laten draaien voor een eventueel kind dat hij zou kunnen verwekken. Ik weet niet of ik nog lang genoeg zal leven om hem hierbij te assisteren. Buiten dat.. ik heb mijn eigen leven en ik zal als hij 17 is ook naar de rechtbank gaan om zijn mentor en zijn bewindvoerster te worden. Hij zal nooit capabel genoeg zijn om zelfstandig te kunnen functioneren. Als ik er niet meer ben dan 'moet' mijn dochter mijn taak overnemen.. Dit klinkt heel hard wat ik nu ga zeggen.. Als ik van te voren had geweten dat ik mijn zoon zo zou zijn.. had hij nooit, maar dan ook nooit zijn geboren. De reactie van meisje2000 vind ik en dat is mijn persoonlijke mening ontzettend dom!!

De reactie van de bokker (sorry even je naam kwijt) die het kind van haar zus heeft gekregen.. Heb bewondering en respect voor je. Dit is absoluut een moeilijke situatie. De reactie van Varekaj en San87.. Ben het helemaal met jullie eens.

Ik heb diep respect voor jouw reactive en het raakt me... _/-\o_ _/-\o_

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 17:21

Om terug ontopic te komen voor jou debat.
Zoals ik in mijn eerste post al zei ik denk dat het afhankelijk is van een hoop factoren.
Het zo gezegt preventief steriliseren is denk ik niet maatschappelijk verantwoord

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 17:25

Killyenn schreef:
Again: Afrika is een continent groter dan Europa, met meer verschillende landen, culturen en economieën. Er is geen 'Afrika' zoals jullie dat beschrijven. Er zijn delen van Afrika die in enorme armoede leven. Er zijn ook hele grote delen van Afrika waar men (meer dan) genoeg geld heeft. Het Westen is geïndoctrineerd met een denigrerend beeld van Afrika bedoeld om de kapitalistische wereldeconomie in stand te kunnen houden.

Iedereen met een kinderwens een screening laten doorlopen kost enorm veel geld. Als dat geld nu in betere zorg, betere begeleiding, betere controle van probleemgezinnen terecht los je mijns inziens meer problemen op dan met een screening die enkel illegaliteit en oncontroleerbaarheid in de hand speelt. Buiten beeld gelaten dat dat geld er natuurlijk in beide gevallen helemaal niet 'is'.

Daar ben ik me echt wel van bewust Killyenn, enige algemene ontwikkeling is hier wel aanwezig. Maar in dit geval refereer ik naar een eerdere verwijzing naar 'Afrika' en daarmee wordt duidelijk een specifiek deel aangehaald. Namelijk het vele kinderen krijgende deel met aidsproblematiek.

Dus ik refereer ook naar dat deel. Daar is leven nog overleven.

Ik weet heus wel dat er ook ontwikkelde delen in het continent bestaan, dat is me de laatste keer dat ik in Kaapstad was maar al te duidelijk geworden. Het Waterfront aldaar is niet te vergelijken met de armoede waar RandyOrton het over heeft.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 17:26

Pfoeh, stel je voor dat je heel graag kinderen wil en het wordt je simpelweg verboden? Ik denk dat het belangrijk is dat er dan wel voldoende psychische ondersteuning komt voor zwakbegaafde stellen die eigenlijk graag kinderen hadden gewild.

Verder ben ik het er wel mee eens hoor, er komt zóveel ellende van - dat kun je niet negeren.

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 17:28

Wat een moeilijk, doch interessant punt. :)

Ik zie enkele mensen hier reageren dat je het een persoon de wens om kinderen te hebben en het plezier hier van niet af zou mogen pakken, ik ben denk ik te jong om hier iets heel zinnigs over te zeggen maar ik kan me wel proberen in te leven in het kind zelf. In mijn omgeving zijn zie ik best veel mensen van mijn leeftijd met een slechte thuissituatie opgroeien. En ik zie ook wat dit met ze doet. Vanuit dat oogpunt zou ik bijna direct tegen zijn. Stel jij bent kind van twee 'zwakbegaafde' ouders en je bent zelf zonder afwijkingen geboren. Dat gaat gegarandeerd impact hebben, zeker als je je ouders al op jonge leeftijd qua intelligentie voorbij groeit. Op jongere leeftijd in de opvoeding, als je vrienden van school mee willen nemen en de zorg in het algemeen. Later omdat het leven met zwakbegaafde ouders gewoon anders zou zijn als dat van leeftijdsgenoten, omdat er waarschijnlijk niemand in de buurt is om serieuze gesprekken mee te voeren of om (consequent) te zeggen dat iets niet mag. En nog later omdat de kans groot is dat het kind automatisch de zorg van zijn of haar ouders over zou moeten nemen. Dat is niet niks en ik vraag me af of je een toekomstig kind dat wel aan mag doen. Naar mijn mening is het bovenstaande namelijk geen goede start voor een kind (die bij vele kinderen ook voor problemen zal zorgen). En dan mogen eventuele grootouders of andere mensen die helpen nog zo goed hun best doen, voor het kind zal dit nooit het zelfde zijn.

Ik ben het daarom grotendeels eens met de mensen die zeggen dat mensen die niet fatsoenlijk voor zichzelf kunnen zorgen dat ook niet voor anderen zouden mogen. Maar daar is simpelweg geen lijn op te trekken, er is nogal een groot grijsvlak in deze discussie.. En hoe wil je dit soort ingrepen gaan doen? Met verplichte operaties? Medicatie? Wie beslist wie er wel onder deze regeling valt en wie niet? Hoe realiseer je zoiets zonder onethische wegen in te slaan?

Dus ik ben voor een verbod/sterke afrading/toezicht in bepaalde gevallen, maar wel met ondersteuning voor deze mensen en een grote groep die elke situatie objectief kan bekijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 17:32

Ivm de "gevalletjes in Afrika", die zou ik niet noodzakelijk gaan bekijken als zwakker begaafden. Die mensen zijn even intelligent als iedereen waarschijnlijk, maar die weten gewoon niet beter. Wij hebben dat besef wel al, maar zijn wij daarom slimmer? Omdat zij daar op vlak van normen en waarden nog in het stenen tijdperk zitten bij wijze van spreken?
Geef ze toegang tot de informatie en wetenschap die wij hebben, en dan ben ik er relatief zeker van dat het daar ook op zijn pootjes terecht komt.

Ander punt van belang in die kwestie: mannen zijn daar vaak nog steeds "meerwaardig" dan vrouwen. Daarom zijn ze niet slimmer. Van alle "aidsgevallen", hoeveel zijn er niet het resultaat van verkrachting en de combinatie van verbod op abortus dat door mannen (!!) daar is opgelegd? Zijn die mannen mentaal bepekt? Niet bepaald, die weten verdomd goed waar ze mee bezig zijn. Daar gaat het niet zozeer om het niveau van intelligentie als wel om het feit dat er een paar idioten aan te top zitten die het zo slim spelen dat zij voordeel hebben en de rest laten dansen als poppetjes.
Ja, de meeste zijn erg gelovig en volgen bijvoorbeeld de wet van de kerk dat condooms en anticonceptie tegen Gods wil zijn. Moet je wel bedenken dat de nieuwe paus, ben ff de naam kwijt, onlangs wél de melding heeft gemaakt dat je daarom niet moet gaan kweken als konijnen ;)
Er zijn er ginds meer dan genoeg die beseffen dat het allemaal anders moet willen ze naar een beter leven toewerken. Zolang ze daar aan de top en op cruciale punten niets van willen weten en hun eigen dictatoriale zinnetje willen doordrijven zal daar niet veel van in huis komen.

Verder nog een punt: ik zit in mijn laatste jaar verpleegkunde, afstudeerrichting Sociale. Ik heb voor school een boek moeten aankopen met daarin zowat alle mogelijke tegemoetkomingen en hulpmiddelen die er zijn. Dat zijn er véél. Héél veel. Dat boek telt nu zo'n 1200 pagina's, en elk jaar opnieuw komt er een nieuwe versie uit, die dikker en dikker wordt.
Iemand met een gehandicapt of zwakbegaafd kind, die heeft recht op immens veel tegemoetkomingen. OK, begrijp ik wel dat dat hoogst nodig kan zijn en echt een hulp. Maar denk dan verdorie ook eens even na wat voor een KOST en BELASTING dat meebrengt voor de maatschappij om dat allemaal rond te breien? Hoe gevoelloos het ook mag zijn, WAT geeft dan het recht om daar "voor de lol" nog een extra kostenpost en zorgpost bij te laten komen?
Ik heb niks tegen kinderen die met een aandoening geboren worden, waarvan het niet geweten was. Mijn respect naar de ouders en iedereen die daarvoor zorg levert. Petje af.
Maar waarom dan bewust deze mensen, hoe onmenselijk het ook mag klinken, dan toch ook weer kinderen laten krijgen?

Want bedenk wel, dat voor elk bewust gekozen kind van zwakbegaafde ouders, hoe graag het ook gezien wordt, iemand anders tegen wil en dank mee moet betalen. Die gezonde persoon moet betalen voor de zorg van de zwakbegaafde ouder, en dan ook nog eens voor dat kind. Bedenk, dat het geld en de zorg en de tijd die naar zo'n kind gaan, dat hier absoluut niet zelf voor heeft gekozen, niet kan ingezet worden voor jou later, als je zelf hulpbehoevend bent, maar je hebt wel tot op de naad moeten werken en bijdragen.

Er zijn al zoveel ouderen die niet de zorg en tegemoetkomingen krijgen waar ze recht op hebben, omdat we het niet meer redden. Niet genoeg zorgend personeel, niet genoeg geld in de staatskas, niet genoeg opvangplek. Er zijn meer ouderen dan werkenden momenteel om voldoende af te dragen, en het aantal kinderen dat later voor ons kan en moet afdragen daalt ook elk jaar. Vertel me dan eens, eerlijk, WAAROM zouden we de extra kost en zorg er dan nog bewust bij nemen van een zwakbegaafd kind omdat een stel zwakbegaafde ouders dat persé wou, maar die zorg zelf niet kan dragen? Waarom?

Het is immens koud van mijn kant, dat besef ik zeer goed. Maar met zicht op later, met de steeds meer stijgende vergrijzing stel ik me toch écht de vraag: is dat verstandig?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 17:37

Ik heb in een ander topic meegelezen met de situatie van Rainbow en vind haar nogsteeds een supermoeder en topper.
Dit zijn niet de alledaagse mensen die een beetje dommer zijn, dit zijn mensen die hun eigen keuzes niet kunnen overzien. Die altijd hulp nodig hebben omdat ze anders zwaar in de problemen komen.
Daar is niet voldoende steun voor, daar kun je als ouder niet voor opdraaien. Er is er sowieso 1 de dupe,namelijk het kind.

Ik heb op meerdere zorgboerderijen geholpen en het is schrijnend als zwakbegaafden een gezond kind krijgen. Dan ben je 6 en al slimmer dan je ouders. Dan ben je 12 en kun je alles bijna in je eentje gaan regelen. De verantwoording, schaamte en alles wat erbij komt kijken is niet wat je een kind wilt aandoen.

Ja,als ouder gaan helpen. Supermooi idee,maar wat als je kind niet de baby wil afstaan. Dat je kind zonder toezicht de baby gaat badderen en het per ongeluk verdrinkt? Dat gebeurt en veel vaker dan dat mensen zich beseffen. :)