bigone schreef:Ik vind wel dat er nu nog steeds een tweedeling is, waarom niet dezelfde regels voor iedereen want iedereen die gaat studeren heeft later net zoveel kans op een baan. Nu heb je twee mensen die dezelfde studie doen, één krijgt volledig aan vullend, ander moet alles lenen want ouders betalen niet mee. Dan komen ze van school en begint er al één met 15.000 euro meer aan schuld dan diegene die net wel binnen de aanvullende beursregeling viel. Ik vind dat ze gelijke regels moeten hanteren voor iedereen. Mensen zullen dit misschien vreemd vinden maar onze drie kinderen zitten vlak op elkaar, alle drie gestudeerd en kwamen niet in aanmerking voor aanvullende beurs. Ze hebben vijf, vijf en vier jaar over de studies gedaan en wij hebben het schoolgeld en boeken betaald, tel maar uit. We konden het betalen maar hebben wel jaren lang ontzettend zuinig geleefd, denk aan weekbudget 50 euro boodschappen. Je valt niet alleen met beurzen buiten de boot maar ook met allerlei aanvullende toeslagen. Ik durf rustig te zeggen dat iemand in de bijstand die in dezelfde situatie zit met drie studenten netto een stuk meer overhield dan mensen met een brutto inkomen van 60 duizend euro.
Ik zeg ook erbij, als je ouders niet willen betalen en die zijn er genoeg. Wij konden niet op vakantie alle vakantiegeld ging op een speciale rekening om de basiskosten voor de studie te betalen, ze moesten uit huis, op en neer reizen was niet te doen. Misschien hadden ze wel meer bij kunnen dragen, echter, ze werkten er alle drie al tussen de 15 en 20 uur in de week bij , dit was voor woonlasten en levensonderhoud, samen met de basisbeurs kon het net. Ik klaag verder ook niet en ben blij dat we het konden betalen. Maar als we de kinderen niet hadden kunnen helpen dan hadden ze veel langer over de studie gedaan omdat ze nog meer hadden moeten werken.
Ja, ik begrijp wel wat je zegt... Voor mijn ouders is het hetzelfde geweest, al hebben die niet zo zuinig hoeven doen in mijn beleving (maar twee of drie kids scheelt ook een hoop!). Als je met twee studerende kinderen nog op vakantie gaat naar Turkije.
Maar tegelijk is het natuurlijk ook de keus van de ouders om de studie van de kinderen te betalen. Dat zullen veel ouders nu nog steeds gaan doen. Dus heeft iedereen dezelfde schuld? Ik betwijfel het. Want wat ben je als student nu meer kwijt? Stel ik had alles binnen vier jaar gehaald, dan hadden mijn ouders alles betaald. Ik ving de stufi, maar de eerste jaren werkte ik gewoon.
Zou ik nu pas student worden, hadden mijn ouders alles betaald, ontving ik geen studie maar zou ik waarschijnlijk meer werken, of zuiniger doen...
Had ik in het eerste geval misschien helemaal niet geleend en in het tweede geval een klein beetje om mezelf te onderhouden?
Uiteindelijk had ik sowieso een lagere schuld dan de persoon die alles zelf zou moeten betalen... Die personen hebben van misschien niets nu ineens wel een lening. Voor middenstand veranderd er denk ik maar relatief weinig.
Maar ik denk wel dat ik een van de weinigen was, waarvan de ouders zoveel aan de studie betaalden.