Leningstelsel komt er definitief

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 13:55

unihorses schreef:
nou ja een beetje suf is het wel dat mijn broer nu alles uit eigen zak moet betalen en ik ruimkas geniet van het studenten leven :+ ( ook omdat ik 4 dagen in de week tot 12 uur s nachts werk hoor! en nachtdiensten )

en over mbo.. mijn zus die werd slapend rijk heeft nooit een cent zelf betaald dat is pas oneerlijk! van mijn stufie moet ik wel schoolgeld boeken huur eten etc betalen

Dat lijkt me een probleem dat je ouders hebben veroorzaakt? Of begrijp ik het niet helemaal goed?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 13:56

veerledec schreef:
bigone schreef:
Ik ken zelfs mensen die rijk zijn maar het op de een of andere manier(eigen zaak) boekhoud kundig zo weten te draaien dat kids volledig aanvullend krijgen. Maar wel een studentenpand kopen waar ze ook nog gratis wonen.

:j Kwestie van je verzamelinkomen in het juiste peiljaar weten te drukken. Niks boekhoudkundigs, vooral fiscaal.

Lang leve de mazen in de wet :D

Maar dergelijke constructies zullen met het nieuwe leenstelsel vast ook wel zijn...

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 13:58

MarlindeRooz schreef:
Zullen we weer ontopic gaan? :j

Waarom is een lening voor je huis (investering voor de toekomst) wel voor eigen rekening volgens jullie en is lenen voor je studie iets doms en wat de overheid moet betalen. :?

De overheid betaald mijn rijbewijs toch ook niet bijvoorbeeld? En het OV is ook niet gratis?

Bij economie geleerd: studeren is niet alleen investeren in jezelf, ook de samenleving wordt er in zijn geheel slimmer op, daarom betaald(e) de overheid mee.

Rijbewijs en huis staan niet 'in dienst van' de hele samenleving, kennis wel.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 14:01

EskeGirl schreef:
MarlindeRooz schreef:
Zullen we weer ontopic gaan? :j

Waarom is een lening voor je huis (investering voor de toekomst) wel voor eigen rekening volgens jullie en is lenen voor je studie iets doms en wat de overheid moet betalen. :?

De overheid betaald mijn rijbewijs toch ook niet bijvoorbeeld? En het OV is ook niet gratis?

Bij economie geleerd: studeren is niet alleen investeren in jezelf, ook de samenleving wordt er in zijn geheel slimmer op, daarom betaald(e) de overheid mee.

Rijbewijs en huis staan niet 'in dienst van' de hele samenleving, kennis wel.

De overheid betaalt nog steeds mee. Een student betaalt maar een fractie van de werkelijke studiekosten.

Eske_B

Re: Leningstelsel komt er definitief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 14:02

Dat klopt wel ja, we hebben hier niet die taferelen zoals in de vs.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 14:02

Overigens is t geen leningstelsel maar leenstelsel toch? Of mag beide? :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 14:10

Ik vind wel dat er nu nog steeds een tweedeling is, waarom niet dezelfde regels voor iedereen want iedereen die gaat studeren heeft later net zoveel kans op een baan. Nu heb je twee mensen die dezelfde studie doen, één krijgt volledig aan vullend, ander moet alles lenen want ouders betalen niet mee. Dan komen ze van school en begint er al één met 15.000 euro meer aan schuld dan diegene die net wel binnen de aanvullende beursregeling viel. Ik vind dat ze gelijke regels moeten hanteren voor iedereen. Mensen zullen dit misschien vreemd vinden maar onze drie kinderen zitten vlak op elkaar, alle drie gestudeerd en kwamen niet in aanmerking voor aanvullende beurs. Ze hebben vijf, vijf en vier jaar over de studies gedaan en wij hebben het schoolgeld en boeken betaald, tel maar uit. We konden het betalen maar hebben wel jaren lang ontzettend zuinig geleefd, denk aan weekbudget 50 euro boodschappen. Je valt niet alleen met beurzen buiten de boot maar ook met allerlei aanvullende toeslagen. Ik durf rustig te zeggen dat iemand in de bijstand die in dezelfde situatie zit met drie studenten netto een stuk meer overhield dan mensen met een brutto inkomen van 60 duizend euro.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 21-01-15 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-15 14:11

_sharonnn schreef:
Overigens is t geen leningstelsel maar leenstelsel toch? Of mag beide? :)

Er staat idd leenstelsel. Ik heb er lening van gemaakt. Lol iedereen snapt wat ik bedoel blijkt uit de reacties

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 14:15

Janine1990 schreef:
Het was toch voorheen altijd zo dat kinderen van gescheiden/alleenstaande ouders ook veel meer stufi kregen? Zo ken ik iemand die MBO deed, waarvan zijn ouders redelijk goed verdienden, maar omdat ze gescheiden waren hij echt enorm veel stufi kreeg.
Evenals een thuiswonende MBO'er waarvan de ouders gewoon weinig verdienden, die zat aan de €450 per maand...

Zal daar nu niet ook gewoon een regeling voor zijn?

Dat klopt niet. Ze kijken alleen naar het inkomen van je vader en je moeder. Dat je ouders gescheiden zijn heeft geen invloed op dit inkomen en dus ook niet op de hoogte van je aanvullende beurs.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 14:16

bigone schreef:
Ik vind wel dat er nu nog steeds een tweedeling is, waarom niet dezelfde regels voor iedereen want iedereen die gaat studeren heeft later net zoveel kans op een baan. Nu heb je twee mensen die dezelfde studie doen, één krijgt volledig aan vullend, ander moet alles lenen want ouders betalen niet mee. Dan komen ze van school en begint er al één met 15.000 euro meer aan schuld dan diegene die net wel binnen de aanvullende beursregeling viel. Ik vind dat ze gelijke regels moeten hanteren voor iedereen. Mensen zullen dit misschien vreemd vinden maar onze drie kinderen zitten vlak op elkaar, alle drie gestudeerd en kwamen niet in aanmerking voor aanvullende beurs. Ze hebben vijf, vijf en vier jaar over de studies gedaan en wij hebben het schoolgeld en boeken betaald, tel maar uit. We konden het betalen maar hebben wel jaren lang ontzettend zuinig geleefd, denk aan weekbudget 50 euro boodschappen. Je valt niet alleen met beurzen buiten de boot maar ook met allerlei aanvullende toeslagen. Ik durf rustig te zeggen dat iemand in de bijstand die in dezelfde situatie zit met drie studenten netto een stuk meer overhield dan mensen met een brutto inkomen van 60 duizend euro.

Het is niet zo dat iedereen die geen recht heeft op een aanvullende beurs een lening moet nemen..

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 14:18

Het is alleen wel zo dat de mensen waarvan de ouders hun studie betaalden, nu opeens de stufi niet meer mogen houden. Dan mis je wel (in mijn geval) 100 euro per maand.

Ik heb nu een half jaar een tussenjaar dus ik probeer wel wat meer te sparen. :=

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 14:20

Janine1990 schreef:
_xManadisx_ schreef:
Maar ze hadden gezegd dat het niet uit zou maken die lening, is dat nu al teruggetrokken?

Is wel veel onduidelijkheid over inderdaad hoor...
De ene keer zeggen ze dat er alleen kennisgeving over nodig is, de andere keer is het inderdaad geregistreerd en maakt het wel uit voor de hoogte van je hypotheek. Erg vaag allemaal... Vraag me af: Is dat wel zo goed vastgelegd, besproken?

http://financieel.infonu.nl/hypotheek/1 ... theek.html Hier kun je dat vinden. :)

Onderaan staat dat het dus niet uit hoeft te maken omdat je op een lage rente leent, deze leningen rekenen ze dus altijd mee, net als dat hiervoor al was. Als de hypotheekrente en rente omhoog gaan dan kan het wel een probleem gaan geven. Als jij dus 30.000 aan studieschuld hebt kun je minder lenen dan als je geen lening heb. Hiervoor kon dat ook al problemen geven, je had 4 jaar geld, daarna werd het een lening, deed je dus 2 opleidingen had je ook al een lening. Blijft dus net zo hard meetellen als eerst, maar door de lage rente zou het niet zoveel moeten schelen ten opzichte van hoe het nu is, meetellen deed hij al..

Janine1990

bigone schreef:

Ja, ik begrijp wel wat je zegt... Voor mijn ouders is het hetzelfde geweest, al hebben die niet zo zuinig hoeven doen in mijn beleving (maar twee of drie kids scheelt ook een hoop!). Als je met twee studerende kinderen nog op vakantie gaat naar Turkije.
Maar tegelijk is het natuurlijk ook de keus van de ouders om de studie van de kinderen te betalen. Dat zullen veel ouders nu nog steeds gaan doen. Dus heeft iedereen dezelfde schuld? Ik betwijfel het. Want wat ben je als student nu meer kwijt? Stel ik had alles binnen vier jaar gehaald, dan hadden mijn ouders alles betaald. Ik ving de stufi, maar de eerste jaren werkte ik gewoon.
Zou ik nu pas student worden, hadden mijn ouders alles betaald, ontving ik geen studie maar zou ik waarschijnlijk meer werken, of zuiniger doen...
Had ik in het eerste geval misschien helemaal niet geleend en in het tweede geval een klein beetje om mezelf te onderhouden?

Uiteindelijk had ik sowieso een lagere schuld dan de persoon die alles zelf zou moeten betalen... Die personen hebben van misschien niets nu ineens wel een lening. Voor middenstand veranderd er denk ik maar relatief weinig.

Maar ik denk wel dat ik een van de weinigen was, waarvan de ouders zoveel aan de studie betaalden.

Undefined

De overheid gaat er vanuit dat ouders met genoeg inkomen meebetalen aan de studie. Het is natuurlijk extra zuur als je ouders dit niet doen maar wel genoeg verdienen om wel mee te betalen. Dat is echter niet iets wat de overheid kan controleren.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 14:21

Undefined schreef:
Dat klopt niet. Ze kijken alleen naar het inkomen van je vader en je moeder. Dat je ouders gescheiden zijn heeft geen invloed op dit inkomen en dus ook niet op de hoogte van je aanvullende beurs.

Oh oké, zo legde die jongen dat destijds uit. Niet juist dus. :P

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 14:22

MarlindeRooz schreef:
Het is alleen wel zo dat de mensen waarvan de ouders hun studie betaalden, nu opeens de stufi niet meer mogen houden. Dan mis je wel (in mijn geval) 100 euro per maand.

Ik heb nu een half jaar een tussenjaar dus ik probeer wel wat meer te sparen. :=

Maar van 100 euro per maand kan je jezelf ook niet onderhouden volgens mij? Althans, mij lukte het niet :P En dan hoefde ik geen zorgverzekering te betalen hoor... Dat deden mijn ouders zolang ik studeerde.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 14:22

Jammer dat de overheid heeft besloten om niet meer te investeren in onderwijs... Ik betwijfel het ten zeerste of hiermee de problemen opgelost worden. Onze regering heeft vast de documentaire van Robert Reich vast niet gezien... Triestig!

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 14:35

Het was toch wel de bedoeling om dat geld weer terug te stoppen in het onderwijs? Niet dat ik daar voor ben, vind mijn studie prima zo :')

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-15 14:37

xMercury schreef:
Jammer dat de overheid heeft besloten om niet meer te investeren in onderwijs... Ik betwijfel het ten zeerste of hiermee de problemen opgelost worden. Onze regering heeft vast de documentaire van Robert Reich vast niet gezien... Triestig!

Dat zeggen ze. Of ze dat gaan doen is de vraag. Ze hebben wel meer geld ontvangen en gezegd daar te in investeren, terwijl ze het ergens anders aan hebben uitgegeven.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 14:37

MarlindeRooz schreef:
demo_love schreef:
Vind je die 40 of 45 ECS van het eerste jaar dan echt zoveel? Als je netjes je programma volgt, dan kan iedereen gewoon 55-60 ECS per jaar halen. Helaas is de motivatie van velen niet zo goed en de eigen verantwoordelijkheid ook nog niet genoeg ontwikkeld.

:= Voor de studie die ik recent beëindigt heb moest je 56 van de 60 punten halen. ;)
Met minimaal 50 mocht je nog een extra her in de zomer maar anders was het gewoon. :wave:

Mijn Bachelor valt onder een nieuw onderzoek, ieder jaar verplicht 60 ECS, de druk is extreem hoog maar hierdoor wel veel gemotiveerde studenten en aan natuurlijke selectie :P

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 14:56

Ik zie trouwens dat als je nu start je na je studie een voucher voor 2000 euro voor bijscholing ontvangt?
Betaal in plaats daarvan dan maar een jaartje collegegeld :')

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 15:13

Janine1990 schreef:
bigone schreef:

Ik zeg ook erbij, als je ouders niet willen betalen en die zijn er genoeg. Wij konden niet op vakantie alle vakantiegeld ging op een speciale rekening om de basiskosten voor de studie te betalen, ze moesten uit huis, op en neer reizen was niet te doen. Misschien hadden ze wel meer bij kunnen dragen, echter, ze werkten er alle drie al tussen de 15 en 20 uur in de week bij , dit was voor woonlasten en levensonderhoud, samen met de basisbeurs kon het net. Ik klaag verder ook niet en ben blij dat we het konden betalen. Maar als we de kinderen niet hadden kunnen helpen dan hadden ze veel langer over de studie gedaan omdat ze nog meer hadden moeten werken.

Ja, ik begrijp wel wat je zegt... Voor mijn ouders is het hetzelfde geweest, al hebben die niet zo zuinig hoeven doen in mijn beleving (maar twee of drie kids scheelt ook een hoop!). Als je met twee studerende kinderen nog op vakantie gaat naar Turkije.
Maar tegelijk is het natuurlijk ook de keus van de ouders om de studie van de kinderen te betalen. Dat zullen veel ouders nu nog steeds gaan doen. Dus heeft iedereen dezelfde schuld? Ik betwijfel het. Want wat ben je als student nu meer kwijt? Stel ik had alles binnen vier jaar gehaald, dan hadden mijn ouders alles betaald. Ik ving de stufi, maar de eerste jaren werkte ik gewoon.
Zou ik nu pas student worden, hadden mijn ouders alles betaald, ontving ik geen studie maar zou ik waarschijnlijk meer werken, of zuiniger doen...
Had ik in het eerste geval misschien helemaal niet geleend en in het tweede geval een klein beetje om mezelf te onderhouden?

Uiteindelijk had ik sowieso een lagere schuld dan de persoon die alles zelf zou moeten betalen... Die personen hebben van misschien niets nu ineens wel een lening. Voor middenstand veranderd er denk ik maar relatief weinig.

Maar ik denk wel dat ik een van de weinigen was, waarvan de ouders zoveel aan de studie betaalden.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-15 16:55

Ik las net op twitter dat als je in je derde jaar hbo zit en voor 1 augustus afgestudeerd ben, dan kan je starten met je master en een basisbeurs.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 17:25

Huh dat klopt niet zeker?
Als je nu in t derde jaar zit, kan je niet voor 1 augustus afstuderen lijkt me :)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 17:32

Bedoel je niet 4e jaar :)?
In je 3e jaar doe je je minor en stage, en 4e jaar studeer je af.