Wat vinden jullie van het geloven in een´god´?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 20:21

BeSen schreef:
Johanna59 schreef:
God is "ooit" in het leven geroepen, om mensen onder de duim te houden.

Hoe denk jij dat mensen zijn ontstaan?

Ik weet niet echt waar ik in moet geloven dus ben benieuwd naar jouw mening!

Nou niet als Adam en Eva.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 20:21

Ja oke maar hoe dan wel?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 20:25

Niet echt een vraag die even op een forum in een paar zinnen is te beantwoorden.
Heb je enige basiskennis van biologie/evolutieleer?
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 17-01-15 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 20:26

BeSen schreef:
Johanna59 schreef:
God is "ooit" in het leven geroepen, om mensen onder de duim te houden.

Hoe denk jij dat mensen zijn ontstaan?

Ik weet niet echt waar ik in moet geloven dus ben benieuwd naar jouw mening!

Hoe de mensen zijn ontstaan? Ook dat is de natuur: de evolutie, daar ging wel een hele tijd overheen, natuurlijk.

Ga maar lekker googlen en lezen dan ben je er ook weer helemaal bij.

Een rib uit een man kan echt geen volwassen vrouw ontstaan, daar is heus een man en een vrouw samen voor nodig en om een volwassen vrouw te kunnen worden moet je toch eerst een baby zijn wat weer uit een buik van een vrouw moet komen.

Dat is ook zoiets van iets wat men niet begreep duizenden jaren terug van de evolutie en de natuur.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 20:29

Sammie schreef:
Nens77 schreef:
Ik geloof niet in een God. Ik ben van mening dat het geloof verzonnen is door mensen in een tijd dat er geen politie en justitie waren om mensen op het rechte pad te houden. Dat mensen het geloof in eerste instantie bedoeld hebben om mensen niet (teveel) te laten ontsporen.

Ik lees dit zo vaak. Dit wordt echt zo vaak als argument gebruikt waarom mensen geloven of waarom er een geloof is. Als je alleen al kijkt naar de verspreiding van het Christendom (tijdens het Romeinse Rijk) heb je al bewijs dat dit onjuist is. Bovendien hebben diverse kleine stammen in een diep donker oerwoud ook een 'geloof' of een ritueel. Daar is het geloof echt niet voor ontworpen van bovenaf. En ook tijdens het Romeinse Rijk waren er al wetten (en die waren ook aardig duidelijk ook) en toch spreidde het Christendom zich haast letterlijk als een olievlek uit over het Middellandse Zeegebied. En toen was het Romeinse Rijk nog zelfs fél tegen het Christendom. Christenen werden voor de leeuwen geworpen of op een andere manier gedood. M.i. dus een onjuiste bewering. Het Christelijke geloof verspreidde zich dus zelfs terwijl de overheid het niet wilde.

Voor zover ik weet, geloven mensen uit de donkere wouden niet in één God echter wel in "natuurgoden". Ook zijn het doorgaans paganisten, die het voorchristelijke geloof volgen en niet het hedendaagse. De rituelen zijn stamgebonden, maar dat wist je waarschijnlijk zelf ook al. ;)

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 20:30

Ja ragdollcat maar er kan toch ook niet ineens een knal zijn en dan de aarde?
En ook al gaat er veel tijd overheen, dan moet het toch ook op een 1 of andere manier zijn gegaan?
Nee idd met 1 rip gaat het wel lastig lijkt mij :')

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 20:30

Kuggur schreef:
Niet echt een vraag die even op een forum in een paar zinnen is te beantwoorden.

Jawel maar geloof ook niet echt in de oerknal enzo

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 20:31

BeSen schreef:
Ja oke maar hoe dan wel?

Heel kort gezegd: uit micro-organismen. Maar dat is dan wel heeeeeeeeel kort gezegd. :D

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 20:32

Shenavallie schreef:
BeSen schreef:
Ja oke maar hoe dan wel?

Heel kort gezegd: uit micro-organismen. Maar dat is dan wel heeeeeeeeel kort gezegd. :D

Idd :')
Ik heb het even opgezocht en micro organismen zien er vies uit :')
En hoe zijn die ontstaan? }>
Hoef je gene antwoord op te geven weet waarschijnlijk toch niemand :P

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 20:34

BeSen schreef:
En ook al gaat er veel tijd overheen, dan moet het toch ook op een 1 of andere manier zijn gegaan?

Juist, daar gaat veel tijd overheen en niet ineens pats boem, kijk daar lopen een vrouw en een man.

Ga maar zelf googlen en lees je zelf in, daar zijn alle antwoorden op jouw vragen, ik bespaar mezelf de moeite.

Want je gelooft toch wat je zelf wilt en dat vind ik prima.
Verder zeg ik niks meer want ik respecteer dat jullie erin geloven............

Wel vind ik jouw vragen nogal kinderlijk en dom overkomen.........want je kan googlen en dan heb je alle info. en antwoorden.....het is gewoon de natuur en de evolutie........keiharde bewijzen ook nog eens.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 20:36

Als we het antwoord wisten, zouden we het geven :D. Het is wel zo dat evolutie miljoenen jaren duurt. Ook is de mensen niet uit de aap ontstaan, maar hebben we gemeenschappelijke voorouders :)
Je kan zo zeggen: door de enorme uitstervingsperiode van dino's, kregen kleine zoogdieren een kans. Er zijn hele verhalen, niet in een paar zinnen uit te leggen. Het is een theorie, maar zeer waarschijnlijk en daardoor aanneembaar :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 20:37

BeSen schreef:
Kuggur schreef:

Jawel maar geloof ook niet echt in de oerknal enzo

Ik neem aan dat je dus goed thuisbent in theoretische fysica, en de mathematica om dat enigszins te begrijpen. En je hebt dus een redelijk overzicht van astronomische data met betrekking tot deze materie. Waarna je de conclusie getrokken hebt "ik geloof niet zo echt in de oerknal enzo".
Wat denk je dat er dán gebeurde aan het moment waarop het waarneembare heelal ontstond?

NB. Ik begrijp niet zo de directe relevantie van de oerknal voor het ontstaan van de mens, buiten het voor de hand liggende, je hebt een heelal nodig om de mans in te laten onstaan, maar dat geldt uiteraard letterlijk voor alles.
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 17-01-15 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Jede123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 20:37

Oehh wat interessant dit!
Ik, persoonlijk, geloof wel in god, jezus, heilige geest, ect. En heb ik een "levende relatie" met god, zo als velen het leuk vinden om te noemen.
maar zelf heb ik wel veel moeite met het de hele religie. en ben ik het ook best eens met de mening
"godsdienst is in het leven geroepen om mensen onder de duim te houden". als je kijkt naar de geschiedenis dan is dat ook wat er mee gedaan werd. De "dit mag je niet doen, want god straft direct" vindt ik persoonlijk zware onzin.
Ik probeer er ook zo realistisch mogelijk tegen aan te kijken en ben niet zn fan van het hele zweverige gedoe.
Ik neem de bijbel dan ook niet al te serieus meer. Ik geloof wel in de verhalen en denk ook dat ze waar zijn, want ik zie niet in waarom god "zijn boek" waar veel mensen veel belangrijke dingen uithalen en op baseren zou laten veranderen. (dit is dan vanuit mijn oogpunt, een persoon die in god gelooft) Ook houd ik er altijd rekening mee dat de bijbel zn 2000 jaar oud is en dat de situaties heel anders waren toen de tijd.
Ik zie god zelf meer van liefde en genade dan een god van regeltjes.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 20:39

Waar de wetenschap nog niet echt een sluitend vraagstuk op heeft. Hoe de oersoep van 'dood' naar 'levend' ging.

Ragdoll pas op wat je zegt en veroordeeld. Als je het niet geleerd ben snap je het ook niet. Bovendien zijn er ook zat domme en kinderlijke opmerkingen van niet gelovigen aan wel ggelovigen, maar door dat zo te benoemen wordt de discussie doorgaans niet beter :)

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 20:40

Kugger schreef:
[

Ehm ehm ehm... Vraag boven mijn nieveau :')
Maar ik denk.... Dat ik geen idee heb hoe het heelal is ontstaan :j
Gewoon het was er altijd al, maat het moet ooit ontstaan zijn dus...
Tja..

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 20:41

Ragdollcat schreef:
BeSen schreef:

Juist, daar gaat veel tijd overheen en niet ineens pats boem, kijk daar lopen een vrouw en een man.

Ga maar zelf googlen en lees je zelf in, daar zijn alle antwoorden op jouw vragen, ik bespaar mezelf de moeite.

Want je gelooft toch wat je zelf wilt en dat vind ik prima.
Verder zeg ik niks meer want ik respecteer dat jullie erin geloven............

Wel vind ik jouw vragen nogal kinderlijk en dom overkomen.........want je kan googlen en dan heb je alle info. en antwoorden.....het is gewoon de natuur en de evolutie........keiharde bewijzen ook nog eens.

En misschien ben ik nog wel een kind?

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 20:42

Even een vraag aan de mensen die in 'iets' geloven, waar geloven jullie in? Je kan toch niet geloven in iets waarvan je niet weet wat het is? Correct me if I'm wrong.

En nog een vraag aan de gelovigen, ik heb nooit een bijbel gelezen oid, dus geen idee of dit erin staat of dat er een 'logische' verklaring voor is, maar stel, god bestaat. Waar haalt deze dan zijn energie vandaan? Je kan niks uitvoeren, doen, leven zonder energie, en ik heb nooit iets gehoord over god die iets eet of aan het stopcontact hangt ofzo :+ offtopic, maar dat is ook het enige waarom ik aan het bestaan van geesten twijfel.

Ik hoop op verduidelijkende antwoorden :j

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 20:43

BeSen schreef:
Kugger schreef:
[

Ehm ehm ehm... Vraag boven mijn nieveau :')
Maar ik denk.... Dat ik geen idee heb hoe het heelal is ontstaan :j
Gewoon het was er altijd al, maat het moet ooit ontstaan zijn dus...
Tja..

Geen zorgen, ook boven het mijne. Ik vertrouw op wetenschappers die hun uitlatingen met data onderbouwen, en ter discussie stellen (peer review, andere wetenschappers zich laten beoordelen).

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 20:45

Schrijf ik niveau ook nog verkeerd :')

@kugger, laten we dat maat doen ja :j

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 20:45

De bijbel zelf daar zitten dingen in wat waarschijnlijk ook echt is gebeurd, zoals dat er iemand is gekruisigd en dat er natuurrampen zijn gebeurd en noem maar op, mooi boek en mooie verhalen.

Het is een verhaal dat van generatie op generatie is gegaan en later vastgelegd in een bijbel........en er zijn heus ook wel wat dingen bij verzonnen/ mooier leuker gemaakt en toegevoegd om iets te kunnen verklaren van wat ze niet begrijpen toen en ook om de mensen wat meer in toom te houden en ook wel begrijpelijk natuurlijk.

Want mensen he, dat zijn beesten........moord/ ruzie/ jaloezie/ wreedheden/ oorlogen en noem maar op en dat proberen ze natuurlijk zoveel mogelijk te beperken/ in te drukken en ze onder duim te houden......en er zijn er heus die ook macht willen grijpen en er handig gebruik van maken...........dat is ook een mens...........

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 20:46

Sammie schreef:
Nens77 schreef:
Ik geloof niet in een God. Ik ben van mening dat het geloof verzonnen is door mensen in een tijd dat er geen politie en justitie waren om mensen op het rechte pad te houden. Dat mensen het geloof in eerste instantie bedoeld hebben om mensen niet (teveel) te laten ontsporen.

Ik lees dit zo vaak. Dit wordt echt zo vaak als argument gebruikt waarom mensen geloven of waarom er een geloof is. Als je alleen al kijkt naar de verspreiding van het Christendom (tijdens het Romeinse Rijk) heb je al bewijs dat dit onjuist is. Bovendien hebben diverse kleine stammen in een diep donker oerwoud ook een 'geloof' of een ritueel. Daar is het geloof echt niet voor ontworpen van bovenaf. En ook tijdens het Romeinse Rijk waren er al wetten (en die waren ook aardig duidelijk ook) en toch spreidde het Christendom zich haast letterlijk als een olievlek uit over het Middellandse Zeegebied. En toen was het Romeinse Rijk nog zelfs fél tegen het Christendom. Christenen werden voor de leeuwen geworpen of op een andere manier gedood. M.i. dus een onjuiste bewering. Het Christelijke geloof verspreidde zich dus zelfs terwijl de overheid het niet wilde.

Ik heb het niet over het Christendom, ik heb het over geloof in zijn algemeenheid. Ongeacht of dat christendom, islam, de oude griekse goden (god van de donder omdat men toen nog niet wist wat onweer was) of wat dan ook is. Geloof uit de oorsprong, stukje houvast voor mensen...
Dat het ene geloof het andere geloof probeert uit te sluiten/roeien en elkaars volgelingen probeert uit te moorden is ook zo oud als de weg naar Rome...... Heb uw naasten lief, tja maar dan moeten ze wel bij voorkeur dezelfde club aanhangen...... Spaanse inquisitie, ook zoiets, nergens zoveel oorlogen over als over geloof, mensen die hun eigen geloof willen opdringen aan een ander..... Of een boek die voorschrijft hoe je je gedragen moet, voor het geval je zelf geen normen en waarden hebt.
Elk geloof, waarover geschreven is in bijbel, korhan of welk boek dan ook omvat het zelfde idee. Leef je leven goed, dan kom je in de hemel, leef je leven slecht dan brandt je eeuwig in de hel.
Wellicht wat kort door de bocht, maar heel kort samengevat komt het daarop neer.... Oh ja, en als je slechte dingen doet en je biecht of doneert, kan het ook nog goed komen. Oh ja, zelfkastijding past ook nog in het rijtje !
En nee, dit geldt vast niet voor ieder geloof, maar ik heb het nog steeds over geloof in zijn algemeenheid.
Laatst bijgewerkt door Nens77 op 17-01-15 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 20:47

Ik geloof in mezelf en verder niks. Als je dood bent ben je dood en dan is het klaar.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 20:50

BeSen schreef:

Haha, nee ik bedoel het niet echt rot dat je echt dom overkomt, maar wel kinderlijk en dommig, want ik lees wel dat je bekend bent met de oerknal enz. dus ga eens verder lezen/ googlen.

Ook ik ben niet perfect en ben ik weleens kinderachtig.

Maar nogmaals ik respecteer mensen die er wel in geloven en naar de kerk gaan.
Ook leuk, het is een gezellige sociaal gebeuren.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 20:51

Ragdollcat schreef:
BeSen schreef:

Haha, nee ik bedoel het niet echt rot dat je echt dom overkomt, maar wel kinderlijk en dommig, want ik lees wel dat je bekend bent met de oerknal enz. dus ga eens verder lezen/ googlen.

Maar nogmaals ik respecteer mensen die er wel in geloven en naar de kerk gaan.
Ook leuk, het is een gezellige sociaal gebeuren.

Laat ik maar erbij zetten dat ik nog een kind ben en op de middelbare zit :j

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 20:59

Hihi dan heb je vast veel te leren nog. Het is hoe dan ook lastig en ingewikkeld.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 17-01-15 21:00, in het totaal 1 keer bewerkt