Wat vinden jullie nou van de satire van Charlie Hebdo?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: Wat vinden jullie nou van de satire van Charlie Hebdo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:26

Oh ik heb de gedachtengang wel begrepen. Ze komt op mij enkel niet zo over. Mag dat van jou?

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:28

Ik vind het jammer dat je het zo negatief uit zijn verband rukt. Mag dat van jou?

Bah wat een nare manier van communiceren heb jij zeg!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:35

Wellicht eens kijken naar hoe jouw eigen bericht over kwam wanneer je zegt dat ik het duidelijk niet begrepen heb?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:37

Shiloh schreef:
Ik heb ook veel moeite met Charlie Hebdo, maar dat betekend natuurlijk niet dat ze overhoop geschoten moesten worden.

Ik vond dat mijn vader het mooi verwoordde op zijn facebook (welke hij oa. gebruikt als geestelijk verzorger en pastor voor zijn netwerk).

Citaat:
Al dagen zint me iets niet. Ik ga niet zeggen 'Je Suis Charlie'. Want ik zou nooit zo kwetsend een ander geloof belachelijk maken. Vrijheid van meningsuiting is een goed grondrecht. Maar in diezelfde grondwet staat ook dat je niet mag kwetsen. Nu lees ik dat de agent die werd neergeschoten, Merabet, islamiet is. Hij verdedigde de vrijheid van mensen die zijn godsdienst belachelijk maakten. Dat komt dichter in mijn buurt: ‪#‎JesuisMerabet‬.

Daar kan ik dan weer helemaal niets mee.
Bovendien staat er niet in de wet dat je niet mag kwetsen, er staat dat je een groep niet mag beledigen over zijn levensovertuiging. Dus je vader slaat wat mij betreft helemaal de plank mis.
Bovendien is het niet zo dat een godsdienst belachelijk gemaakt wordt, maar goed, daar hebben gelovigen in het algemeen vaak nogal een overgevoeligheid voor.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 14:12

Volgens mij geldt dat 'overgevoelig' zijn voor iedereen die ergens van houdt of leuk vindt.

Er zijn op YouTube genoeg video's te vinden waarin paarden compleet belachelijk gemaakt worden, daar wordt dan ook een stroom aan kritiek over geuit. Of wat dachten we van de bedreigingen richting matthias rath omdat hij 'onze' totilas heeft afgepakt.. Nee.. 'overgevoeligheid' toont iedereen als het gaat om iets dat hem of haar lief heeft.

Een geweer pakken en iedereen neerknallen gaat echter te ver. En ik vind het eigenlijk wél mooi gezegd wat Shiloh plaatst. :j

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 16:15

Diezelfde agent werd neergeschoten zogenaamd uit de naam van Islam en de profeet...terwijl hij toch echt het zelfde geloof aanhing.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 16:21

Islam is niet één geloof, net zoals het christendom dat niet is. Daarnaast interesseert het de daders echt niks wie,of wat je bent.mals je in de weg loopt ben je dood. Zo simpel, in hun ogen...

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 16:46

Ik vind het eerlijk gezegd een beetje raar dat er in NL zoveel mensen ineens een mening hebben over Charlie Hebdo. Ik vraag me af hoeveel mensen daadwerkelijk wel eens een volledig nummer van het blad hebben gelezen :? . Volgens mij gaan de meeste uit van cartoons die (nu) in het nieuws komen, dat zijn natuurlijk per definitie alleen die die (op islam extremisme gericht zijn en) een beetje over de rand gaan :)* .

Vind het trouwens raar dat de huidige strip op de voorpagina wordt gezien als heel vergaand/verder pesten etc.. Ok mohammed wordt afgebeeld en dan zijn veel mensen natuurlijk direct op hun lange tenen getrapt maar de tekst erbij is natuurlijk nog relatief subtiel.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 17:00

Ik vind het raar dat mensen die voor vorige week wellicht nog nooit van het blad gehoord hadden nu ineens een exemplaar moeten hebben, dat ze voor grof geld op Mp staan en daar ook nog voor verkocht worden....
:?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 17:12

Wat??? Nou ja.. als je het dan over raar hebt :\

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 20:03

Ja, die er vanaf gister avond voor in de rij hebben gestaan bij een kiosk die ze uiteindelijk geeneens geleverd heeft gekregen!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 21:00

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 21:09

Wendy schreef:
Daar kan ik dan weer helemaal niets mee.
Bovendien staat er niet in de wet dat je niet mag kwetsen, er staat dat je een groep niet mag beledigen over zijn levensovertuiging. Dus je vader slaat wat mij betreft helemaal de plank mis.
Bovendien is het niet zo dat een godsdienst belachelijk gemaakt wordt, maar goed, daar hebben gelovigen in het algemeen vaak nogal een overgevoeligheid voor.

Ik kan daar ook niets mee. En dat je iemand niet mag kwetsen om een levensovertuiging dat is iets wat van mij uit de wet geschrapt mag worden. Onder vrijheid van meningsuiting wordt iemands geloof al beschermt. Ik snap nooit waarom geloof altijd maar weer extra beschermd moet worden. Is mijn mening omdat ik niet geloof dan minder waard?

Wat ik van Charlie Hebdo vindt? Niet zo veel. Van wat ik gezien heb van ze vindt ik het vaak smakeloos en onnodig grof. Niet mijn soort humor.
Maar hoe iemand zich ook beledigt voelt, hoe erg deze persoon ook getergd is. Nooit en te nimmer vindt ik geweld legitiem.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 21:34

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 21:39

LadyMadonna schreef:

dat is nog eens een dure krant zeg :') _O-
heb t krantje nog nooit in handen gehad maar ik denk dat ik er wel om kan lachen, hou wel van beetje satire ook qua geloven.
moet kunnen toch als plaatjes al een moord kunnen brengen, wat doen woorden dan wel niet met mensen? die zorgen dr vast voor dat men zich openbaar opblaast .

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 22:05

Ik mag hopen dat ie t aan de straat stenen niet kwijt kan

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 22:13

NatasjavE schreef:
Wat ik van Charlie Hebdo vindt? Niet zo veel. Van wat ik gezien heb van ze vindt ik het vaak smakeloos en onnodig grof. Niet mijn soort humor.
Maar hoe iemand zich ook beledigt voelt, hoe erg deze persoon ook getergd is. Nooit en te nimmer vindt ik geweld legitiem.

Dit dus, sluit me er volledig bij aan.

Ik vind Charlie Hebdo voornamelijk beetje kinderachtig. Laat een ieder in z'n waarde, of je nou in god, allah, boeddha of in je potje gekleurd zand gelooft. Waarom moet het belachelijk gemaakt worden. Geloof maakt wat mij betreft alleen maar kapot; oorlogen, geweld.
Ik ben niet gelovig, maar kan me er ook niet druk om maken als iemand wel geloofd, zo lang het mij maar niet opgedrongen word.
En ja, ik kan lachen om wat satire soms, maar een heel blad erover maken gaat me te ver, ik zie het een beetje als jennen, als pesten. En ook bij pesters barst vaak de bom. Helaas dan bij extremisten letterlijk, maar dat is never goed te praten natuurlijk, moorden lost niks op..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 22:21

Ik ben benieuwd of het krantje nog in Nederland verkocht gaat worden.. Ik zou er niet om 7 uur 's ochtends voor in de rij gaan staan, maar zou wel graag een nummer kopen.
Sowieso houd ik van cartoons en van satire, ben zelf ook cartoonist.. Maar ik vind het vooral een mooi statement tegenover de extremisten die zo blij waren met de aanslag; nu hebben ze een klein blad wat nog net niet failliet was enorm groot gemaakt en ervoor gezorgd dat deze cartoons van mohammed over de hele wereld worden verspreid en in het nieuws komen terwijl normaal haast niemand ze zou kennen.. dat vind ik prachtig :Y) Geweld loont niet, dat blijkt, al lijkt het wel heel lang te duren voordat dat bij die radicale groeperingen doordringt..

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 22:23

Mensen die claimen dat het de eigen schuld van het blad is...ongelofelijk.
Ik hoop dat dit topic snel gesloten wordt, ik vind dit geen topic voor bokt.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 22:25

LadyMadonna schreef:
Islam is niet één geloof, net zoals het christendom dat niet is. Daarnaast interesseert het de daders echt niks wie,of wat je bent.mals je in de weg loopt ben je dood. Zo simpel, in hun ogen...

Het geloof van de daders maakt ook niets uit, je hoort gewoon geen mensen te vermoorden vanwege een paar tekeningen. Punt.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 22:26

denice schreef:
Qimm schreef:
Het spijt me wel, maar iemand gericht pesten en het leven zuur maken is heel wat anders dan satire.

ik vind dat er een dunne lijn is tussen satire en pesten soms. Provoceren, dat is het imo af en toe zeker.

:D :D :D Ik wilde net zeggen ga dan maar eens terug naar school.Maar ingedachte dat je een kind kon zijn , keek ik in je profiel.Ben je notabene leerkracht :D

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 22:36

Tytonidae schreef:
Mensen die claimen dat het de eigen schuld van het blad is...ongelofelijk.
Ik hoop dat dit topic snel gesloten wordt, ik vind dit geen topic voor bokt.

Nou kom op zeg, overdrijven is ook een vak. Niemand zegt dat ze dit verdienden, wel dat ze wat over zich af roepen zo. Dit is juist eens een hele nette discussie.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 22:38

beatje schreef:
:D :D :D Ik wilde net zeggen ga dan maar eens terug naar school.Maar ingedachte dat je een kind kon zijn , keek ik in je profiel.Ben je notabene leerkracht :D

Bedoel je dit heel erg naar of ben je het eens met wat ik zei?

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 22:39

Ik quote 'een stukje eigen schuld.' :')

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 22:40

Zoolgangster schreef:
LadyMadonna schreef:

Het geloof van de daders maakt ook niets uit, je hoort gewoon geen mensen te vermoorden vanwege een paar tekeningen. Punt.

Klopt, maar kan me niet voorstellen dat daar het iemand ooit wel mee eens zijn kan toch..