borstvoeding

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

F_Orumster

Re: borstvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 12:55

Ja en daarom begrijp ik de toevoeging niet.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 12:56

Het gaat om de tegenstelling tussen kolven en dan in een flesje aan de baby geven of het zgn. 'live voeden' - direct uit de borst dus, zonder tussenkomst van allerlei onhandige toestanden als een kolf en een fles.
'Live' is dan toch wel een stuk minder typwerk :P

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 13:05

Je baby voeden kan ook met een flesje met daarin bv of kv, vandaar dat vaak de term live voeden wordt gebruikt.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 16:38

Zojuist gewoon borstvoeding gegeven in een vol restaurant tijdens de kerstbrunch.
Ober kwam vrolijk naar mij toe en nam de bestelling op. Later bij het serveren wilde hij achter mij langs wat even niet ging omdat ik zat te voeden. Zegt zijn collega, dat past niet en mevrouw nu even niet storen want die is bezig.
De arme ober schrok zich een hoedje en excuseerde zich wel 10x. Zo discreet kan het dus, dat het de meeste niet opvalt.
Klein detail, degene die het wel opviel was een vrouw die zoals ze vertelde zelf ook bv geeft.

En nooit dat mijn kinderen de melk bij een ander gaan halen, snoep mogen ze ook niet omvragen bij een ander

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 16:43

Precies, bij mij is het ook maar 1x ofzo iemand opgevallen. En dat terwijl ik allebei mijn kinderen een jaar bv heb gegeven en ik niet moeilijk deed over voeden in het openbaar; gewoon een vestje erover, klaar. In het begin sjouwde ik ze veel rond in een draagdoek en dat was helemaal handig; dan zag helemaal niemand het. Zo heb ik ze zelfs op zondag in de kerk nog wel stil gehouden zonder dat iemand er erg in had :D

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 18:07

Hihi ja voeden in de draagdoek is hier ook wel voorgekomen!

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 18:11

Hier de eerste 11 maanden gegeven, de tweede 13 maanden, de derde 2 jaar en de vierde is nu 10 maanden en mag ook zo lang als ze zelf wil drinken.
Ik vind het als anderen voeden in het openbaar geen probleem maar ik vind het voor mezelf fijner als ik me wat terug kan trekken. Een WC is gelukkig bijna overal te vinden. :o

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 18:35

Voeden op de WC doe ik toch echt hiet.
Ik ben er inmiddels wel achter dat als je vraagt er altijd wel een plekje is.
We waren vandaag bij de dierentuin en gingen daarna naar Yucatan (speelparadijs) en na een rondje lopen kon ik geen rustig plekje vinden om te voeden. Dus even bij de balie gevraagd en ik mocht in een te verbouwen gedeelte wel voeden. Daar kwam verder niemand en die ervaing heb ik op al meer plekken gehad, zoals bij het zwembad en laatst bij een manege.

Kolven gaat mij trouwens wel erg makkelijk af, maar flesje geven en daarbij niet zelf kolven staat garant voor natte plekken en pijnlijke borsten, dus eigenlijk is dat geen optie.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 11:07

Voeden heb ik altijd overal gedaan, maar kolven is idd wel een uitdaging geweest.

Bij andere bedrijven op bezoek, dan komen toch momenten dat je moet kolven als werkende moeder. Maar overal wordt wel een plekje gezocht, meestal is er een kolfruimte, maar ook een kantoor wat even leeg gemaakt wordt (gaan jullie maar even pauze houden), koffieruimtes die afgesloten kunnen worden enz. Maar een keertje dat je op de WC terecht gekomen (wat ik me kan herinneren) en dat was bij het museum van de nieuwe maasvlakte.

Aangezien ik in een mannenwereld werk vond ik het aan het begin wel moeilijk, maar er zijn zoveel mannen waarvan de partner bv heeft gegeven en die het heel normaal vinden dat het echt steeds makkelijker werd. (en in de agenda werd al een pauze ingelast zodat ik kon kolven :D )

Dus alleen maar positieve ervaringen <3

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 13:02

Hier 1ste kerstdag gewokt, ze hadden aangegeven dat er een baby mee was een dat ik bv gaf (zo kon het restaurant daar rekening mee houden). We hadden een tafel achterin waar niet het hele restaurant langs kwam. Maar de reactie van de Chinees was gelijk baby moet ook eten. Nu sliep onze dochter de hele tijd en heb ik niet gevoed, maar het gaf ook geen problemen. In mijn ogen zijn buitenlanders er makkelijker mee dan Nederlanders

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 23:28

Wat leuk om te lezen dat er meer vrouwen zijn die lang voeden.
Ik heb een zoon van bijna 2 die nog bij mij drinkt. Meestal 2á3 x per dag, voor en na het slapen. Ik vind het heerlijk rustgevend. Mijn partner vind dat het "nu wel een keer mooi geweest is" maar ik vind dit toch wel heel erg belangrijk. Ik merk ook wel verschil in weerstand met kindjes die geen BV krijgen, onze knul is nooit ziek eigenlijk. Kan toeval zijn natuurlijk maar ik geniet met volle teugen :)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 23:47

Vandaag mijn 15 maandertje een paar keer "openbaar" gevoed in de Efteling. Hij vraagt niet vaak om te drinken bij me, maar waardeert het enorm om even rust of een warm buikje te krijgen.

Ik verstop mezelf of hem niet bij het voeden, vind het juist belangrijk dat het wat meer "gezien" wordt zodat het normaler wordt in het straatbeeld. Je kunt echt prima discreet voeden zonder obscene of afschrikwekkende taferelen hoor :D

Zijn oudere broer van 3j4m drinkt ook nog, maar alleen bij het slapen gaan s avonds en opstaan s morgens. Ik denk ook dat het zijn immuunsysteem nog fijn ondersteunt en hoef me nooit zorgen te maken als hij zijn groentes niet eet ;)

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 00:04

Chubby schreef:
Zijn oudere broer van 3j4m drinkt ook nog, maar alleen bij het slapen gaan s avonds en opstaan s morgens. Ik denk ook dat het zijn immuunsysteem nog fijn ondersteunt en hoef me nooit zorgen te maken als hij zijn groentes niet eet ;)

Oh, wat goed zeg! Geweldig als ze het zo lang blijven doen. Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?

Laatst hadden wij hier in huis buikgriep; overgeven en diarree. Iedereen was aan de beurt, behalve de jongste van 10 maanden en die krijgt nog borstvoeding. En eigenlijk ben ik er wel van overtuigd dat deze borstvoeding haar beschermd heeft. :)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 01:00

De borstvoeding ging na zijn geboorte echt ontzettend mis, toen we na 12 weken alles eindelijk op de rit hadden, vond ik het zonde om te stoppen. Dus heb steeds mijn grenzen verlegd en hij is echt verslaafd, altijd geweest. Tijdens de zwangerschap van zijn broertje had ik al heel snel geen melk meer, maar hij "dronk" gewoon stug door. Borstvoeding is echt meer dan enkel de overdracht van melk.

Stoppen met hem zou me veel meer moeite kosten dan doorgaan! ;)

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 01:05

Hier een zoontje van bijna 9 weken. En nog niet op een openbare plek gevoed. Tot nu toe afgekolft en vervolgens met de fles gegeven als hij op locatie wilde drinken. Het aanleggen gaat met nogal wat gestuntel dus wil nog niet openbaar voeden.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 08:43

Daar worden jullie vanzelf handig in, echt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 08:59

malih schreef:
Hier een zoontje van bijna 9 weken. En nog niet op een openbare plek gevoed. Tot nu toe afgekolft en vervolgens met de fles gegeven als hij op locatie wilde drinken. Het aanleggen gaat met nogal wat gestuntel dus wil nog niet openbaar voeden.

9 weken is nog pril, de handigheid komt vanzelf :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 09:06

Idd :j hier in het begin ook veel gestuntel. Vind het trouwens wel mooi dat ik met die ervaring mijn zusje op weg kon helpen in de kraamtijd. Zij had dezelfde problemen met aanhappen. Verpleging kwam met een tepelhoedje als oplossing. Maar ik zag gelijk dat zijn hoofdje er net niet goed voor lag, zo kon hij geen mooie grote hap maken. In het ziekenhuis (is ook mijn ervaring) is er helaas weinig tijd om je hiermee goed op weg te helpen.

JackenJill

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 09:07

Zowel moeder als baby moeten er handig in worden. De eerste weken zat ik half bloot te voeden, dus zag ook helemaal niet voor me Hoe ik in vredesnaam discreet in het openbaar kon gaan voeden. Is gelukkig vanzelf goed gekomen. :)

leuk dat er hier nog best veel langvoedsters zijn! Ik kreeg gister een compliment dat ik het zo lang volhield. Heb maar gezegd dat het geen volhouden is maar dat het gewoon is. Kost me geen moeite namelijk.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 09:08

Dat hoor ik ook vaak inderdaad, hoe ik het toch volhou.. Zo zie ik het helemaal niet

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 09:11

Ik had het best langer vol kunnen houden, maar mijn dochtertje was er zelf klaar mee met 14 maanden. Dat kan natuurlijk ook.

JackenJill

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 09:22

Ja dat kan idd ook. Dat is eigenlijk de beste manier van stoppen denk ik. Mijn dochter is nu 25 maanden en drinkt nog érg graag. Die zie ik niet snel stoppen.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 09:27

Ik zie het ook helemaal niet als volhouden. Het gaat steeds makkelijker eigenlijk. In april wordt DL 2 jaar. En ze is er voorlopig nog niet klaar mee. :D

Maar die weerstand. Ik weet het niet hoor. Natuurlijk help ik haar met de melk, vooral als ik ook ziek wordt, maar helaas is DL nu al 3,5 week aan het kwakkelen. En echt opknappen doet ze niet. Ik ook niet trouwens. En dat is dan wel jammer. ZL heeft helaas maar tot 6 weken bv gehad. Vanwege koemelkallergie, overproductie en verkeerde begeleiding heb ik toen de handdoek in de ring gegooid. Hij was zijn eerste jaar steeds ziek, maar dat hangt ook samen met zijn koemelkallergie, vermoed ik. Toen mijn dochter geboren was en de eerste stuwing weg was, heb ik ook voor hem gekolfd en heeft hij nog 6 maanden iedere dag een gekolfde fles melk gehad.

Ik vind het een mooi iets...

JackenJill

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 09:32

Dat is wel mooi zeg, dat je hem toch nog je melk hebt kunnen geven. En over die weerstand... Mijn oudste heeft 5 weken bv gehad en is de eerste 3 winters érg ziek geweest. Tot ziekenhuisopname aan toe. Inmiddels is ze 6 en heeft ze een geweldige weerstand. Mijn jongste krijgt nu al 2 jaar bv en ook zij heeft het moeilijk in de winters. Nu ook alweer weken aan het kwakkelen, net als ik. Ik ga er maar vanuit dat het vanzelf beter wordt...

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 09:46

Ik vind het ook super om te lezen dat er zo veel lang voeden. :D