Obesitas net zo duur als roken of oorlog

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Obesitas net zo duur als roken of oorlog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-14 07:57

Urielle, ik ben toch wel benieuwd naar jouw bizarre eetpatroon :)

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 08:00

Urielle schreef:
Zo simpel als het plussen en minnen werkt het niet hoor, dan zou ik met mijn bizarre eetpatroon afvallen en dat is helaas niet zo.
Ik heb een tijd op dieet gemoeten in verband met zwangerschapsdiabetes en toen viel ik wél af: suikerarm, vetarm, zes keer per dag kleine beetjes.

En dan af en toe wat lekkers en je zit goed. Maar vetarm en suikerarm is prima, zeker het laatste... bewerkte suikers brrrr... ik eet het liefst allen natuurlijke suikers zoals fruit....

Wat noem jij een bizar patroon?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 08:20

Cayenne schreef:
Urielle, ik ben toch wel benieuwd naar jouw bizarre eetpatroon :)

Staat al eerder in het topic, ik schommel tussen vasten/ zeer streng lijnen, alles eten wat ik maar kan vinden, normaal gemiddeld eten en pogingen om mijn oude (goed werkende) dieet op te pakken. Binge eating eigenlijk.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-14 08:28

Ah, ja binge eating heb ik ook een tijdje gedaan, maar dat kwam omdat mijn hoeveelheid sporten niet in verhouding stond met wat ik at (at te weinig, sport teveel) waardoor ik eetbuien kreeg. Nu het meer in verhouding is, zijn de eetbuien ook verdwenen.
Het kan ook zijn dat je lichaam door die onregelmatigheid juist voedingsstoffen gaat vasthouden.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 08:34

Prrrr schreef:
Jouw tekst komt niet overeen met die van de behandelaars van de Obesitaskliniek. Zij geven zelfs aan vooral niet af te wijken van het dieet of ineens meer te gaan bewegen, omdat je dan in die verminderde verbranding terecht komt. Het advies is: stomweg volhouden, het komt vanzelf weer op gang. Regelmaat is belangrijker dan het resultaat.

Als ik google op onderzoek en gewichtsplateau kom ik overigens geen wetenschappelijk onderzoek tegen. Heb je een link?

Geen directe, meeste is niet vrij toegankelijk, maar ik zal van de week eens zoeken.
Als je onder je bmr gaat eten kom je idd in een mindere verbranding, daar is ook niks aan gelogen. Alser sprake is van de obesitaskliniek is er daarnaast een hele grote kans dat je insulineresistent bent of daar tegenaan zit en zoals gezegd wordt het hele verhaal dan veel ingewikkelder omdat er gewoon sprake is van een stofwisselingsprobleem.
Onderzoek daar naar heeft de afgelopen jaren veel nut gehad, maar het is nog redelijk onontgonnen gebied waar weinig mensen echt kennis van hebben (ik ook niet trouwens).

Urielle, wanneer er sprake is (geweest) van zwangerschapsdiabetes is de kans groot dat je dus idd insulineresistent bent. En dan gaan de plussen en minnen idd niet meer op. Het dieet wat je hebt gevolgd lijkt op dit moment het enige werkende dieet.
Laatst bijgewerkt door secricible op 24-11-14 08:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 08:35

Bij mij is het andersom: als ik veel sport en bezig ben neem ik de tijd niet om te snaaien en voel ik me spontaan zo slank en gezond dat ik ófwel netjes eet ófwel niets meer eet.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 08:42

Wanneer je zoveel mogelijk alleen de buitenste paden van de supermarkt pakt, en alles zoveel mogelijk mijdt dat je in de natuur niet als voedsel zou herkennen..... kom je een heel eind qua gezond eten.
Ik ben opgevoed met gezond eten, als kind was er bij ons geen frisdrank, geen snoep, wanneer chips kregen was dat een klein handje in een schaaltje... en dan alleen in het weekend.
Verder mocht ik me een breuk eten in groenten en fruit.... en dus is dat eigenlijk nog steeds mijn patroon.
Wat ik niet koop, eet ik niet op.... het gaat dus gewoon niet de winkelwagen in.

Ik heb echter een tijd in de hulpverlening gewerkt, en daar ontzettend veel mensen ontmoet die een volstrekt andere opvoeding hebben gekregen.
Gezinnen waar ouders niets wisten van gezonde voeding en dit dus ook niet doorgaven.
Dit waren doorgaans ook mensen die niet het internet op duiken om hun kennis te vergroten in deze.
En ook zij kregen weer kinderen, en ook deze kinderen zagen eten als maagvulling en niet als bouwstenen voor je lijf.

Het percentage zware mensen is altijd het grootste geweest in de lagere milieus.
Inmiddels slaat het wel wat heviger om zich heen begint overgewicht een veel breder probleem te worden.
Ik ben het met mijn voorgangers eens dat de samenleving daarop ingericht raakt: overal is ongezonde, bewerkte (en verslavende) voeding te vinden. Deze voeding is makkelijk te verkrijgen, en betaalbaar.
Gezonde voeding zoeken is een stuk lastiger, en wordt duur betaald.
Wat dat betreft lijken we steeds meer op de US.... en dat is het LAATSTE land waar je een gelijkenis mee wil tonen :-(
Ik hoop dus dat overheden ingrijpen, maar aangezien er veel geld verdiend wordt aan kauwende kaken..... is mijn hoop niet groot.

leestmeeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 23:55

Tot 2 jaar terug was ik ook een morbide obees.
Ik ben op eigen kracht 45 kg afgevallen en val nu onder obees.
Dus er moet nog meer af. Wat mij ook gaat lukken.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat je met wilskracht een heel eind komt.
Ja je moet je levensstijl omgooien.
Maar ik beweeg nu zoveel makkelijker en heb meer energie.
Dus het is het zo waard.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 21:09

Sammie schreef:
Elke dag 100 calorieeen teveel eten is niet zo moeilijk hoor. Eet maar eens elke week een zak chips op. Of een heel stuk chocola naast je gewone eten. Dat is zo 500 calorieen. Eet je op de dag ook nog eens pizza, macaroni, worstenbroodje of saucijzenbroodje. Gaat hard zo.

Vergeet vooral de alcohol niet... Ik drink nog maar nauwelijks één wijntje is 250 kcal. Vind ik gewoon te veel, doe me dan maar een Spa rood. Geeft voor mij hetzelfde 'borrel' gevoel :)

Ben het volledig met je eens dat 100 calorieën per dag extra snel gebeurd is!! Dat wordt alleen gigantisch onderschat :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 21:42

Ik ben echt serieus verslaafd aan eten , verleidingen zo groot en meestal goedkoper . Ben dikker geweest maar mager ben ik echt niet , was er maar een wereld zonder die verleidingen

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 21:57

Zojuist op NPO2 het programma "altijd wat" met aandacht voor obesitas en dat de slogan "meer bewegen en minder eten" niet werkt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 12:04

Silvia schreef:
Zojuist op NPO2 het programma "altijd wat" met aandacht voor obesitas en dat de slogan "meer bewegen en minder eten" niet werkt.

Gaven ze ook een waarom? (uitleg?)
Was niet thuis, dus heb het niet kunnen zien...

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 13:03

Mooie discussie!

Zelf ben ik van mening als je jezelf kunt omschakelen, dat je kunt afvallen.
Jaar geleden was ik ook overgewicht, met mijn 1,73m woog ik 95,3kg. Gewogen bij een dietiste.
In een jaar tijd ben ik 22kg kwijt geraakt. Momenteel weeg ik 73kg. Er mag nog wat af, maar dat gaat langzaam.

Maar ik ga niet oordelen, mijn moeder, heeft ook overgewicht, zij heeft veel dieten gedaan, crash dieten, dokterfrank, sonja bakker, noem maar op.
Haar lukte het niet om vol te houden.
Zij is in mei dit jaar geopereerd, gastric sleeve. Ze is hiermee momenteel 26kg afgevallen.
Toch merk ik, dat haar knop niet om is. Ze heeft nog niets aangepast, ja, ze eet minder, maar gezonder niet. Laatst woog ze ineens weer 2kg meer. Dit zal echt niet komen omdat ze van alles naar binnen heeft gestopt, maar als ik dan doorvraag, heeft ze gewoon te weinig gegeten.

Mensen denken er zo makkelijk over, maar dat is het absoluut niet.
Ik heb bij mij psychisch die knop om kunnen zetten, ik was het zat en wist gewoon dat IK er alleen wat aan kon doen. Dit kan niet iedereen. Dat merk ik ook bij mijn oom en tante, die graag lekker eten, maar ook daardoor wat teveel aankomen. Je ziet ze groeien. Terwijl ze veel bewegen, werken als nachtbewaker en verpleger en als ze samen zijn fietsen ze 40km per rit. Tja... waarom komen ze aan?
Op facebook zie ik wel foto's voorbij komen, gebakje met koffie hier, pannenkoek met veel lekkers daar, dan weer uit eten ergens anders. Dat zet aan. Dat fiets je er niet zomaar af.

Natuurlijk niet stoppen met genieten! Laatst ben ik ook lekker uit eten geweest, tja, dan ben ik weer wat zwaarder, maar als je dan een weekje goed oplet, dan is dat er ook zo weer af.

Straks de kerstdagen, iedereen eet meer dan nodig, er is meer, er staat meer het smaakt naar meer...
Het is niet makkelijk!

Komt het ook door de aanbiedingen op ongezond eten, ik vind van wel!
Gezond eten, lees: groente, fruit, vis, is allemaal zo ongelovelijk duur.
De zakken patat in de winkel ligt er voor 1 euro voor 600gram, daar eet je je wel zat in. Een visje voor 1 persoon is gauw 3euro. Fruit, ook zoiets.
Ik snap het wel dat je dan makkelijker voor ongezond kiest!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 13:10

Firefly4 schreef:
Natuurlijk niet stoppen met genieten! Laatst ben ik ook lekker uit eten geweest, tja, dan ben ik weer wat zwaarder, maar als je dan een weekje goed oplet, dan is dat er ook zo weer af.

Minder dan een week hoor... ;)
Van één keer uit eten gaan kom je niet aan. Wat wel mogelijk is is dat je wat meer zout hebt gegeten, wat meer koolhydraten. En door zout en koolhydraten hou je wat meer vocht vast. Je kan dan ook vaak zien dat je lichaam wat minder 'droog' is. Daarnaast kan je wat meer hebben gegeten dan normaal wat nog onderweg is om er uit te komen.
Dus een dag, anderhalve dag is genoeg om die + er weer af te krijgen. Bovendien schommelt je gewicht altijd door verschillende invloeden. Waaronder dus bijvoorbeeld zout- en koolhydraatrijk eten.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-14 13:13

takkie_muis schreef:
Ik ben echt serieus verslaafd aan eten , verleidingen zo groot en meestal goedkoper . Ben dikker geweest maar mager ben ik echt niet , was er maar een wereld zonder die verleidingen

Misschien is een voedingsconsulente een idee? :)

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 13:13

Oke, dat klopt ;) iets minder dan volle week hahaha.
Maar meestal is het bij mij 3 tot 4 dagen voordat ik het echt kwijt ben weer. Maar dat weet ik, dus ik lig daar niet wakker van. Snap best wel dat sommige mensen er nachtmerries van krijgen.

Ben nu jaar bezig zelf met gezond eten, meer bewegen en bevalt me heerlijk!
Maar zelfs als ik een periode (lees 2 tot 3weken) niet extra kan sporten ivm drukte, zitten de kilo's er niet ineens weer aan, omdat ik maat hou met mijn voeding dan!

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 13:19

Jeetje, mijn mond valt wel een beetje open van de aantallen zeg :oo .

Ik heb nog nooit overgewicht gehad, maar ben absoluut niet meer in vorm zoals ik was toen ik 18 was. Maar met regelmatig eten en sporten zal ik ook echt nooit op overgewicht uitkomen :n.
Sta er versteld van in de zomer hoeveel kinderen ik in de zomer op het strand die die mollig tot gewoon dik zijn. Als het mijn kinderen waren.. No way dat ik ze zo op zou laten groeien :n.

Vind het echt een groot probleem en snap eigenlijk ook niet dat mensen het zover laten komen :/. Kán toch gewoon niet lekker zijn ,die extra kilo's met je meeslepen elke dag?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-14 13:24

Janine1990 schreef:
Firefly4 schreef:

Minder dan een week hoor... ;)
Van één keer uit eten gaan kom je niet aan. Wat wel mogelijk is is dat je wat meer zout hebt gegeten, wat meer koolhydraten. En door zout en koolhydraten hou je wat meer vocht vast. Je kan dan ook vaak zien dat je lichaam wat minder 'droog' is. Daarnaast kan je wat meer hebben gegeten dan normaal wat nog onderweg is om er uit te komen.
Dus een dag, anderhalve dag is genoeg om die + er weer af te krijgen. Bovendien schommelt je gewicht altijd door verschillende invloeden. Waaronder dus bijvoorbeeld zout- en koolhydraatrijk eten.

Klopt helemaal. Voorbeeld: gisterochtend woog ik 55.6 kilo. s'Avonds lekker uit eten geweest (sushi) en flink gebunkerd :+ Dus dat zou de volgende dag wel te merken zijn op de weegschaal dacht ik.
Vanmorgen op de weegschaal: 55.1 kilo :wow: Waar is die sushi gebleven? :')
Maar een halve kilo afvallen op 1 dag kan natuurlijk niet, dus dat zal wel vocht zijn geweest. Andersom kan er ook na een etentje opeens een halve kilo 'aanzitten' maar in wezen is dat grotendeels het loze gewicht van het eten. Na zo'n 48 uur ben je daar het meeste gewoon weer van kwijt.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 13:29

Firefly4 schreef:
Maar ik ga niet oordelen, mijn moeder, heeft ook overgewicht, zij heeft veel dieten gedaan, crash dieten, dokterfrank, sonja bakker, noem maar op.
Haar lukte het niet om vol te houden.
Zij is in mei dit jaar geopereerd, gastric sleeve. Ze is hiermee momenteel 26kg afgevallen.
Toch merk ik, dat haar knop niet om is. Ze heeft nog niets aangepast, ja, ze eet minder, maar gezonder niet.

Weet jij toevallig wat de toelatingseisen zijn voor zo'n operatie?

Ik zie het hier namelijk bij een collega: die heeft ook zo'n operatie gehad, maar ik zie hem 3x per week ongezond eten van de catering naar binnen werken: broodje bal, broodje gebakken ei, snackkwartiertje op vrijdag etc. Ik snap dat niet. Ik zou zelf denk ik héél erg blij zijn met zo'n operatie, dat me de kans al geboden wordt om er iets aan te kunnen doen. Dan zou ik volgens mij op een dieet van alleen maar komkommers gaan.

Of is er soms geen bepaalde toelating nodig voor zo'n operatie?

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 13:34

ik vind de toelatingseisen te makkelijk, maar ik wil dat niet hardop zeggen...

Eisen waren: Je moet onder de 65 jaar zijn, zeker paar jaar gedieet hebben en BMI van 30 of 35+ hebben.

Nu heeft mijn moeder dit alle 3, maar ik weet dat haar dieten niet goed waren, ze at te weinig, viel veel af en dan at ze weer bij omdat ze honger had. Niet zo gek.

Ken je het programma Secret Eaters dat op TLC is geweest?
Volgens mij als je dat bij mijn moeder zou doen, zou ze ook teveel eten.

Ze heeft nu dus een maagverkleining maar haar knop is niet om en ze blijft moeite houden met porties en verdelen van eten per dag (ze moet eigenlijk 10x per dag kleine maaltijd en eet eigenlijk maar 5 of 6x per dag).

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 13:39

Er gaat dus geen psychologisch onderzoek aan vooraf?
Dat zou denk ik een hoop schelen in dergelijke gevallen...

Yv_, alleen komkommers werkt ook averechts in dergelijke gevallen. Het is echt niet makkelijker wanneer je een dergelijke ingreep ondergaat... Bovendien is het best een risicovolle operatie als ik me niet vergis.... Niet iets dat je moet ambiëren geloof ik :) Maar soms heb je geen keuze.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 13:44

Janine: Het was een voorbeeld :). Om even aan te geven dat ik zo'n ingreep dus als iets waardevols zou beschouwen en het dus niet zou verpesten met alsnog teveel of te vet eten :).

Sorry dat ik het zeg, maar eigenlijk zou er dan een psychische test vooraf verplicht gesteld moeten worden. Want als dat de eisen voor zo'n operatie zijn zijn.. Sja, dan zou ik ook lekker door blijven eten, verzekering betaalt toch.. 8)7

Ik heb het ook vaak zat tegen mn collega gezegd, stop nou is joh.. Of als ik een appel at als middagsnack, bood ik hem er ook eentje aan. Die sloeg hij altijd af, om vervolgens een zak chips open te trekken |o . Ik vind zijn instelling die operatie niet waard :n.

Nee programma ken ik niet, zal er zo eens op youtuben, ben wel nieusgierig.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-14 13:48

Er hoort idd een psychisch onderzoek aan vooraf te gaan, maar helaas ken ik ook diverse mensen die na een operatie weer in hun oude gedrag vervallen (of die mindset uberhaupt nog hebben aangepast).

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 14:11

nu ik even verder denk, klopt, mijn moeder heeft veel A4tjes moeten invullen, dat was het onderzoek.
Maar ik vraag me af hoe betrouwbaar het is. Heb niet samen met moeders het ingevuld, maar je kunt makkelijk wat anders aanvinken. Denken wat willen ze horen? Wat willen ze zien?
Ik vind dat er best wat meer onderzoek mag zijn voor er een maagverkleining word gedaan.
Mijn moeder kan dus geen knop om zetten en dat merk ik in alles.
Wil ik haar helpen, krijg ik een snauw dat ze het allemaal zo goed weet...

Het houd een keer op...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 14:13

Yv_ ik vind jou opmerkingen echt typisch passen bij iemand die niet weet hoe zoiets is of waarom zoiets is. Onervarenheid, wellicht een tikje blind voor het probleem.. Ik weet het niet. Maar imo denk je over bepaalde dingen wel erg licht. Als het zo makkelijk was, hadden niet zoveel mensen een probleem ermee denk ik. En als iets veranderen en aanpassen ook zo makkelijk was voor elk mens dan waren er niet zoveel verslavingen in de wereld. Waren er ook niet zoveel boeken in de wereld geschreven die je beloven dat je je leven kunt veranderen.

Jij beschikt wellicht over iets tot veel meer zelfdiscipline of over iets anders waardoor jij blijkbaar minder vatbaar bent voor verslavingen. Dat kan. Zegen jezelf, maar niet iedereen is (helaas voor hen) zo.

Een alcholist weet op een gegeven moment echt wel dat dat ene biertje niet goed voor 'm is en toch drinkt 'm. De gemiddelde persoon met overgewicht weet ook wel dat dat zakje drop beter niet gekocht kan worden. Maar de ene keer denkt die persoon er overna, de andere keer wordt zonder er over na te denken die zak in het karretje gegooid of wordt er een excuus verzonnen. "Acht een keer kan geen kwaad". En de verstokte roker.. tja..

In dit soort eten zit meestal een stofje waardoor je lichaam dát lekker vindt en het daarom wil. Het is letterlijk en figuurlijk dus een verslaving.