Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Miepie77 schreef:Ik vind de hele discussie belachelijk, ik heb nog nooit gedacht: daar loopt een slaaf, niet als kind en nu niet, ben jaren zwarte piet geweest en heb dat altijd met veel plezier gedaan, voor de kinderen, ook dat ze geen knecht zouden mogen zijn is belachelijk, bij elke baan heb je iemand die 'de baas' en deze figuren werken maar 2 weken per jaar, echt hoor, ik vind het bizar en ook nog eens beledigend dat er nog even gezegd word dat we dan allemaal racisten zijn en dat de getinte medemens die het wel viert verraders zijn, t is te belachelijk voor woorden, Quincy Gario wilde de slavernij op de kaart zetten en dit ging over de rug van de kinderen, mag hopen dat ie heel trots is op zichzelf, Karma bites! Ik vraag mensen ook niet om de pasar malam, het suikerfeest of kwakoe te veranderen, wil je het niet vieren doe je er niet aan mee, maar laat ook ons onze feesten vieren.
lucaa2 schreef:Nouja, ik vind het eigenlijk een beetje raar... Om nu te zeggen van "zwarte pieten mogen niet meer, dus maken we er kleurtjespieten van. Dan hebben we zwarte, getinte en gele pieten" Alsof dat minder racistisch is... Het was toch prima zoals het al die jaren ging? Ik heb nog nooit een kind een woord horen reppen over dat ze het racistisch vinden dat de pieten zwart zijn en sinterklaas wit. Kinderen denken daar toch helemaal niet over na? Die zien het sinterklaasfeest gewoon als een jaarlijkse traditie waar ze cadeautjes krijgen en liedjes zingen en vrolijk zijn... Althans, zo hebben ik en mijn zusje het toen altijd beschouwd...
Miepie77 schreef:Ik vind de hele discussie belachelijk, ik heb nog nooit gedacht: daar loopt een slaaf, niet als kind en nu niet, ben jaren zwarte piet geweest en heb dat altijd met veel plezier gedaan, voor de kinderen, ook dat ze geen knecht zouden mogen zijn is belachelijk, bij elke baan heb je iemand die 'de baas' en deze figuren werken maar 2 weken per jaar, echt hoor, ik vind het bizar en ook nog eens beledigend dat er nog even gezegd word dat we dan allemaal racisten zijn en dat de getinte medemens die het wel viert verraders zijn, t is te belachelijk voor woorden, Quincy Gario wilde de slavernij op de kaart zetten en dit ging over de rug van de kinderen, mag hopen dat ie heel trots is op zichzelf, Karma bites! Ik vraag mensen ook niet om de pasar malam, het suikerfeest of kwakoe te veranderen, wil je het niet vieren doe je er niet aan mee, maar laat ook ons onze feesten vieren.
romy_paard schreef:De zwarte mensen maken er niet eens een punt van! Maar er begon een Nederlander over!
Ik vind dat zwarte piet moet blijven, de kinderen hebben er plezier in.
Vorig jaar met de intocht van sinterklaas was er een piet en die had niet gesminkt maar was van zich zelf al zwart. Die doet ook gewoon mee en maakt daar ook geen punt van!!
Zwarte piet moet blijven
Pearlx schreef:Maar kunnen jullie je wel voorstellen dat de combinatie zwart/bruin, kroeshaar en rode lippen een naar gevoel oproept bij gekleurde mensen? en dat landen die geen sinterklaas vieren er heel vreemd tegenaan kijken?