Zwarte piet of kleurtjes piet wat is jou mening

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zwarte piet moet zwart blijven

ja
757 (92%)
nee
64 (7%)

Totaal aantal stemmen: 821

lucaa2

Re: Zwarte piet of kleurtjes piet wat is jou mening

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 16:58

Nouja, ik vind het eigenlijk een beetje raar... Om nu te zeggen van "zwarte pieten mogen niet meer, dus maken we er kleurtjespieten van. Dan hebben we zwarte, getinte en gele pieten" Alsof dat minder racistisch is... Het was toch prima zoals het al die jaren ging? Ik heb nog nooit een kind een woord horen reppen over dat ze het racistisch vinden dat de pieten zwart zijn en sinterklaas wit. Kinderen denken daar toch helemaal niet over na? Die zien het sinterklaasfeest gewoon als een jaarlijkse traditie waar ze cadeautjes krijgen en liedjes zingen en vrolijk zijn... Althans, zo hebben ik en mijn zusje het toen altijd beschouwd...

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 17:10

Ik vind de hele discussie belachelijk, ik heb nog nooit gedacht: daar loopt een slaaf, niet als kind en nu niet, ben jaren zwarte piet geweest en heb dat altijd met veel plezier gedaan, voor de kinderen, ook dat ze geen knecht zouden mogen zijn is belachelijk, bij elke baan heb je iemand die 'de baas' en deze figuren werken maar 2 weken per jaar, echt hoor, ik vind het bizar en ook nog eens beledigend dat er nog even gezegd word dat we dan allemaal racisten zijn en dat de getinte medemens die het wel viert verraders zijn, t is te belachelijk voor woorden, Quincy Gario wilde de slavernij op de kaart zetten en dit ging over de rug van de kinderen, mag hopen dat ie heel trots is op zichzelf, Karma bites! Ik vraag mensen ook niet om de pasar malam, het suikerfeest of kwakoe te veranderen, wil je het niet vieren doe je er niet aan mee, maar laat ook ons onze feesten vieren.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 17:20

Miepie77 schreef:
Ik vind de hele discussie belachelijk, ik heb nog nooit gedacht: daar loopt een slaaf, niet als kind en nu niet, ben jaren zwarte piet geweest en heb dat altijd met veel plezier gedaan, voor de kinderen, ook dat ze geen knecht zouden mogen zijn is belachelijk, bij elke baan heb je iemand die 'de baas' en deze figuren werken maar 2 weken per jaar, echt hoor, ik vind het bizar en ook nog eens beledigend dat er nog even gezegd word dat we dan allemaal racisten zijn en dat de getinte medemens die het wel viert verraders zijn, t is te belachelijk voor woorden, Quincy Gario wilde de slavernij op de kaart zetten en dit ging over de rug van de kinderen, mag hopen dat ie heel trots is op zichzelf, Karma bites! Ik vraag mensen ook niet om de pasar malam, het suikerfeest of kwakoe te veranderen, wil je het niet vieren doe je er niet aan mee, maar laat ook ons onze feesten vieren.

Mooi verwoord Miepie!

xxLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 17:22

lucaa2 schreef:
Nouja, ik vind het eigenlijk een beetje raar... Om nu te zeggen van "zwarte pieten mogen niet meer, dus maken we er kleurtjespieten van. Dan hebben we zwarte, getinte en gele pieten" Alsof dat minder racistisch is... Het was toch prima zoals het al die jaren ging? Ik heb nog nooit een kind een woord horen reppen over dat ze het racistisch vinden dat de pieten zwart zijn en sinterklaas wit. Kinderen denken daar toch helemaal niet over na? Die zien het sinterklaasfeest gewoon als een jaarlijkse traditie waar ze cadeautjes krijgen en liedjes zingen en vrolijk zijn... Althans, zo hebben ik en mijn zusje het toen altijd beschouwd...

Miepie77 schreef:

+1!

Kinderen denken daar niet over na, die associeren het niet met racisme.

romy_paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 17:35

De zwarte mensen maken er niet eens een punt van! Maar er begon een Nederlander over!
Ik vind dat zwarte piet moet blijven, de kinderen hebben er plezier in.
Vorig jaar met de intocht van sinterklaas was er een piet en die had niet gesminkt maar was van zich zelf al zwart. Die doet ook gewoon mee en maakt daar ook geen punt van!!
Zwarte piet moet blijven :))

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 17:41

romy_paard schreef:
De zwarte mensen maken er niet eens een punt van! Maar er begon een Nederlander over!
Ik vind dat zwarte piet moet blijven, de kinderen hebben er plezier in.
Vorig jaar met de intocht van sinterklaas was er een piet en die had niet gesminkt maar was van zich zelf al zwart. Die doet ook gewoon mee en maakt daar ook geen punt van!!
Zwarte piet moet blijven :))

Prem ja. En hij is wel degelijk getint (no offence tegen getinte mensen) :)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 17:41

We houden gewoon een bokt flashmob met 99 klazen en 1 (hoofd) Piet. Piet is dan plots de baas, de klazen de knechten en alle merchandise kan blijven :-D

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 17:44

blanke vla is gewoon te koop, en jodenkoeken ook, wat een onzin verhaal over een zwarte piet

kansloze actie dat vind ik er van ( en ik werk wit , is dat straks ook fout ??

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 17:48

Ik zou maar zwart gaan werken sassefras. ;)

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 17:54

(Heb niet het hele topic doorgelezen)

Wat een gez*ik rond zwarte piet zeg. Ook ik ga mee met de mening van de meesten. Ik heb als kind zwarte piet nooit gezien als - kort door de bocht - zwarte slaaf. Wel als de rechterhand van Sinterklaas die z'n kleurtje had gekregen doordat hij door schoorstenen moest kruipen. Een rechterhand is ook helemaal niet denigrerend. In quasi elke baan heb je tegenwoordig dingen als 'assistant manager', mensen zonder wie het bedrijf niet draaiende kan blijven. Moeten we iedere werkgever die een getint persoon als assistent aanduidt dan ook maar het label 'racistisch' gaan geven?

Sinterklaas was voor mij zo goed als hét feest van het jaar, dat werd hier in de buurt gewoon erg uitgebreid gevierd. Met kerst kreeg ik ook wel cadeautjes (van familie, Kerstman deden we niet aan) maar met Sinterklaas was ik altijd de koning te rijk. Ondanks het feit dat ik panisch bang was als ik de Sint en Zwarte Piet in levende lijve ontmoette ( :+ ) vind ik dus wel dat deze traditie behouden moet worden.

edit: heb hier in de omgeving ook horen waaien dat ze het willen veranderen naar 'roetpiet'. Te gek voor woorden :=

beaversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 17:57

Zwarte piet moet zwart zijn.... Die bruine pieten vind ik maar goor en smurfen zijn blauw.

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 17:58

het is een kinderfeest :')
blanke vla is ook dicrminatie :))

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 17:59

Als we zo gaan beginnen mag Ajax ook niet meer bestaan.

beaversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 18:03

melissapupa schreef:
het is een kinderfeest :')
blanke vla is ook dicrminatie :))

Ja en blanke vla met chocola, >;) dat vind ik pas niet kunnen!!

manuela_j

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 18:07

Nou als we ze nu allemaal zwart schminken ipv donkerbruin.
Heb nog nooit een mens gezien met zo een donkere kleur...
Is het dan nog niet goed. Dan worden ze maar allemaal dropjespiet _O-

beaversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 18:08

Ze waren ALTIJD zwart!! Daarna kwamen er van die bruine.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 18:09

Ik vind dat zwarte piet zwart moet blijven. Wil me best aanpassen aan mensen die het racisme vinden, pieten mochten best een andere kleur krijgen. Maar deze discussie gaat al zo lang dat ik er een beetje klaar mee ben. Ik heb nooit de buurman van enkele deuren verderop, de man in de flat, de vrouw in de supermarkt aangezien voor zwarte piet, ook al hebben ze meer pigment dan ik. Van mij part blijft die piet lekker zwarte piet :j

Enne, dat hele woord racisme mag van mij afgeschaft worden. Wordt te vaak misbruikt in mijn omgeving. Sommige dingen hebben helemaal niks met racisme te maken, maar met de regels. En die moeten Ali, Mohammed, (zwarte :') ) Piet en ik allemaal opvolgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 18:09

Ik ben zo neutraal als maar kan over de discussie. Vind het prima dat mensen willen dat hij blijft - maar ik snap niet waarom er zo veel racistische standpunten over ingenomen moeten worden. En dan denk ik aan "WAAROM VERKOPEN ZE GEEN ZWARTE PIET BIJ DE HEMA WANT ZE VERKOPEN WEL HOOFDDOEKJES", of de belachelijke plaatjes die af en toe rondgaan over het internet. Aan de andere kant kan ik ook niet helemaal begrijpen waarom er ineens mensen zijn die het willen veranderen. Ik ben wel pro-kleurtjespiet. Gewoon blauw maken, of een andere domme kleur. Misschien even verwarrend voor de kinderen, maar dan is iedereen tevreden.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 18:22

Er vindt nog steeds slavernij plaats. Mensen die arme mensen uitbuiten.
Vooral in het middenoosten heb je echt moderne slavernij. Mensen die omkomen bij gevaarlijk werk waar niemand om geeft. Jonge meisjes die sloven voor erg weinig geld. Kinderarbeid in India. Gedwongen prosititutie en noem maar op. Doe daar wat aan ipv een feest verpesten waar je niemand kwaad mee doet.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 18:30

Maar kunnen jullie je wel voorstellen dat de combinatie zwart/bruin, kroeshaar en rode lippen een naar gevoel oproept bij gekleurde mensen? en dat landen die geen sinterklaas vieren er heel vreemd tegenaan kijken?

Hier trouwens een aantal andere stereotype voorbeelden

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 18:37

die tekenfilmpjes zijn idd ouderwets met oude denkbeelden tov ras en kunnen niet meer, maar hier heeft zwarte piet niets mee te maken, niemand denkt ik ga fijn een neger spelen, denk zelfs dat echte racisten nooit zwarte piet zouden willen zijn ;), geen kind zal zeggen dat is een neger, want zwarte piet komt door de schoorsteen en daarom is ie zwart en hij is zo zwart omdat de kids hun buurman anders herkennen, zo houd je het sprookje vol, met zwart zie je gewoon gezichtscontouren minder goed, met geel of rood herken je zo wie het is en heb jij wel eens rode rook uit een schoorsteen zien komen, t slaat gewoon nergens op

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 18:42

_Cowgirl schreef:
Ik zou maar zwart gaan werken sassefras. ;)

zwarte magie ook fout :+

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 18:42

Pearlx schreef:
Maar kunnen jullie je wel voorstellen dat de combinatie zwart/bruin, kroeshaar en rode lippen een naar gevoel oproept bij gekleurde mensen? en dat landen die geen sinterklaas vieren er heel vreemd tegenaan kijken?

Dat het een naar gevoel op kan roepen kan ik begrijpen, máár zoals ik al eerder heb gezegd zou ik mij dan eerst verdiepen in de achtergrond van het Sinterklaasfeest en het idee achter "onze" Zwarte Piet alvorens ik demonstraties ga houden tegen Zwarte Piet.

Men heeft aangegeven dat de zwart/bruine huidskleur in combinatie met het kroeshaar, de rode lippen en de oorbellen het idee van slavernij op kan roepen en wij discrimineren als wij dit niet aan gaan passen. Oké als mensen het er erg zwaar mee zouden hebben en zij als enige het slachtoffer zijn geworden van slavernij dan kan ik hierin komen, maar dit is allereerst niet het geval. Ten tweede zouden wij het suikerfeest dan niet ook moeten verbieden om diezelfde reden? Zwarte slaven hebben op plantages in bijvoorbeeld Suriname moeten werken om daar suiker te verwerken en tijdens het suikerfeest wordt er zoveel suiker gegeten dat dat ook respectloos is tegenover hen, toch? Als ik via de demonstranten zou redeneren zou ik hierop uitkomen.

Dat landen die geen Sinterklaas vieren raar tegen onze traditie aankijken kan natuurlijk, maar wat hebben wij daarmee te maken? Zij hebben er toch geen last van dat wij hier een Sinterklaasfeest vieren met cadeautjes, gezelligheid en lekker snoep? Ik vind niet dat andere landen zich met deze kwestie moeten gaan bemoeien.

Ik ben zelf bijvoorbeeld tegen de stierengevechten in Spanje, maar ik denk dat mensen mij glashard uitlachen als ik demonstraties ga houden omdat ik tegen hun traditie ben terwijl ik er geen last van ondervind aangezien ik in Nederland woon. Waarom zouden Amerikanen, Engelsen, Fransen, Italianen, etc. zich dan wel met onze tradities moeten gaan bemoeien? Daar hebben zij niets mee te maken.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 18:51

Wie van alle 'zwart moet zwart blijven' schreeuwers is er al eens werkelijk donker van huidskleur geweest? Surinaams of Afrikaans bijvoorbeeld?
Ik gok helemaal niemand. Dus je weet simpelweg niet hoe het voelt. Ik ook niet.
Maar hoe erg is het nu helemaal om ineens ook wat andere kleuren Pieten te introduceren?

Traditie is traditie is ook zo'n flauw argument. Als het in een gezin traditie is om kerst te vieren ipv sinterklaas omdat de kinderen groot zijn, betekent dat toch ook niet dat er nooit meer Sinterklaas gevierd wordt als er kleinkinderen komen?

De kracht en intelligentie van een soort (volgens Darwin) is zijn vermogen om zich aan te passen aan veranderende tijden of situaties. Laat dit zou zo'n tijd en situatie zijn... voortschrijdend inzicht noemen we dat.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 18:53

Buiten traditie, hoe stom is het als er ineens blauwe pieten rond lopen?!? Het feest is het allermooist met kindjes die geloven. Hoe ga je ze uitleggen dat er ook blauwe mensen zijn?! En ik blijf het ideale van zwart/bruin vinden dat mensen super onherkenbaar zijn.