Boycot Hema en AH

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 12:22

fargo schreef:
Dit is een hele hele bedenkelijke reactie. Ik denk dat er voldoende mensen ook vandaag de dag nog dagelijks gediscrimineerd worden om hun huidskleur - en daar hoeven ze helaaasss niet voor uit het verleden van hun voorouders te putten.

Doordat wij in Nederland Sinterklaas en zwarte Piet vieren?

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 12:24

Sleeper schreef:
Elise_0o schreef:
Je zou bijna gaan denken dat ze dit doen om blanke mensen eens terug te kunnen pakken voor alles wat hun voorouders is aangedaan.. -O-
Helaas werkt dit vaak alleen maar averechts en komen er meer problemen van dan dat het dingen goed maakt..

>;)

Bijna ;)

Gelukkig zijn de meeste mensen slimmer dan dat.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 12:25

Elise_0o schreef:
fargo schreef:
Dit is een hele hele bedenkelijke reactie. Ik denk dat er voldoende mensen ook vandaag de dag nog dagelijks gediscrimineerd worden om hun huidskleur - en daar hoeven ze helaaasss niet voor uit het verleden van hun voorouders te putten.

Doordat wij in Nederland Sinterklaas en zwarte Piet vieren?

Je bent een beetje heel simpel in je denken helaas.
Er bestaat zowiezo discriminatie
En daarnaast heb je ook nog eens dat Sint en Piet is gebaseerd op een racistisch principe, dat kun je wijzigen daardoor is het beeld meer zoals het zou moeten zijn namelijk dat zwarte en blanke mensen gelijk zijn en evenveel rechten hebben en dat niet de een de slaaf is of het knechtje van de ander..

En je wilt geen discriminatie bevorderen en je wilt ook geen racistisch principe stimuleren of in stand houden als dat niet nodig is.
Laatst bijgewerkt door fargo op 14-10-14 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 12:26

fargo schreef:
Elise_0o schreef:
chevax schreef:
Maar is dat gekwetst voelen niet plots heel erg "in"?

Je zou bijna gaan denken dat ze dit doen om blanke mensen eens terug te kunnen pakken voor alles wat hun voorouders is aangedaan.. -O-
Helaas werkt dit vaak alleen maar averechts en komen er meer problemen van dan dat het dingen goed maakt..

Ik geloof ook zeker dat er mensen zijn die worden gediscrimineerd vanwege hun huidskleur. En dat is verschrikkelijk, je kunt je dat inderdaad moeilijk indenken. Net zoals dat mensen worden gediscrimineerd vanwege hun geaardheid of vanwege hun geloof.
Maar in het licht van wat mensen wereldwijd doormaken, is dan deze discussie omdat een kind wellicht eens zegt "kijk, Zwarte Piet" niet overdreven? Want het is nu toch echt niet zo dat je die dingen op gelijke lijn kunt zetten? En natuurlijk is het heel makkelijk om dan te zeggen "ja maar...., het zit 'm juist in de kleine dingetjes". Klopt, daarom mag iemand ook best eens zijn schouders ophalen als een kind hem Zwarte Piet noemt.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 12:28

@chevax - Als je al een hele boel van die kleine dingetjes tegen komt in je dagelijkse leven is een klein dingetje extra dat niet echt nodig is misschien net te veel.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 12:31

fargo schreef:
@chevax - Als je al een hele boel van die kleine dingetjes tegen komt in je dagelijkse leven is een klein dingetje extra dat niet echt nodig is misschien net te veel.

Ik wist dat die reactie ging komen, maar is dat nu echt niet overdreven?

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 12:33

fargo schreef:
En daarnaast heb je ook nog eens dat Sint en Piet is gebaseerd op een racistisch principe, dat kun je wijzigen daardoor is het beeld meer zoals het zou moeten zijn namelijk dat zwarte en blanke mensen gelijk zijn en evenveel rechten hebben en dat niet de een de slaaf is of het knechtje van de ander..

En je wilt geen discriminatie bevorderen en je wilt ook geen racistisch principe stimuleren of in stand houden als dat niet nodig is.

Simpel in mijn denken.. mwa.. mijn antwoord was vrij simpel, omdat de rest van de wereld geen last heeft van wat wij hier in Nederland doen.
In Amerika word het racisme echt niet minder omdat zwarte Piet voortaan niet meer bestaat en geen knechtje meer is.

Denk jij nou eens heel simpel na en ga eens te raden wat ze hier nou precies mee bereiken?
Stel dat zwarte Piet word afgeschaft, denk je dan serieus dat al die Nederlanders ineens aardiger gaan doen tegen hun gekleurde mede mens en dat racisme de wereld uit is?

Ik denk dat het alleen maar erger gaat worden hierdoor..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 12:34

chevax schreef:
fargo schreef:

Ik wist dat die reactie ging komen, maar is dat nu echt niet overdreven?

Wie ben jij/wie zijn wij om voor iemand anders te bepalen dat diegene te gevoelig is of reageert, als het pijnlijk of gevoelig is voor diegene dan moet dat genoeg zijn. Dat zou de norm moeten zijn, beschermen en helpen van mensen die zich geraakt voelen - niet de norm van degene die niet getroffen wordt.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 12:35

Net op de radio; een meneer die 30 jaar onderzoek heeft gedaan naar sinterklaasfeesten in veel verschillende landen: het zwart schminken van witte mensen en het wit schminken van zwarte mensen is al 4000 jaar oud, nog van voor de slavernij, zoals wij die kennen, tenminste. Want slavernij werd ook overal gedaan, ook door andere volken.

fargo

Elise_0o schreef:
fargo schreef:

Simpel in mijn denken.. mwa.. mijn antwoord was vrij simpel, omdat de rest van de wereld geen last heeft van wat wij hier in Nederland doen.
In Amerika word het racisme echt niet minder omdat zwarte Piet voortaan niet meer bestaat en geen knechtje meer is.

Denk jij nou eens heel simpel na en ga eens te raden wat ze hier nou precies mee bereiken?
Stel dat zwarte Piet word afgeschaft, denk je dan serieus dat al die Nederlanders ineens aardiger gaan doen tegen hun gekleurde mede mens en dat racisme de wereld uit is?

Ik denk dat het alleen maar erger gaat worden hierdoor..

Ik hoef niet voor Amerika te denken, ik kan proberen aan te passen of invloed te hebben op datgene waar ik invloed op KAN hebben. "Verbeter de wereld begin bij jezelf" kan heel goed voor en door Nederland worden toegepast en toch jaarlijks een boel verlichting geven.

Urbanus

Die hele discussie en alle drama eromheen vind ik zo triest... Ik boycot dus ook lekker helemaal niets :D

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 12:36

nynke55 schreef:
Net op de radio; een meneer die 30 jaar onderzoek heeft gedaan naar sinterklaasfeesten in veel verschillende landen: het zwart schminken van witte mensen en het wit schminken van zwarte mensen is al 4000 jaar oud, nog van voor de slavernij, zoals wij die kennen, tenminste. Want slavernij werd ook overal gedaan, ook door andere volken.

En dan is het goed? Als een ander het ook doet? Er gebeuren een hele boel dingen in andere landen die niet goed zijn, dat betekent niet dat wij het ook moeten doen of dat het daarmee ineens goed (gekeurd) is.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 12:37

En help je mensen die zich gekwetst voelen door dat weg te nemen wat hen kwetst? Of probeer je ze sterker te maken en in te laten zien dat ze zich niet gekwetst hoeven te voelen?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 12:37

Dat Zwarte Piet er tegenwoordig uit ziet als een negerslaaf is helaas een feit.
Het is niet nodig en hoort niet tot de kern van het feest - maar grievend is het wel.
En zoals er nu soms over gepraat wordt is nog veel grievender: "jouw pijn, ach - dat is gezeur".

Zo oud als de wereld: een waardige oude man plus iemand die in bijna alles zijn "tegenover" is.
Lenig, vol grappen, slim ipv wijs, zwart ipv wit en voor mijn part vrouw ipv man.

Verder gaat Zwarte Piet door de schoorsteen: geef mij maar een soort Pippi Langkous ;) met roetvegen.

Naast de schimmel vind ik het leukste aan de traditie de stoomboot. Die is pas honderd jaar oud. Veel jonger dan de rest van het feest, dat duizenden jaren oud is.

En een grootgrutter die meedoet aan het vernieuwen van een traditie ga ik niet boycotten.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 12:38

Het is niet goed en het is niet verkeerd, het is een gebruik, een traditie.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 12:40

Juist de personen in deze discussie die tegen Zwarte Piet in de huidige vorm zijn, benadrukken steeds een vermeende minderwaardigheid. Vreemd hoor, dat Zwarte Piet koste wat het kost dus als minderwaardig moet worden gezien, want hij is zwart en vrolijk.

Janneke2

nynke55 schreef:
En help je mensen die zich gekwetst voelen door dat weg te nemen wat hen kwetst? Of probeer je ze sterker te maken en in te laten zien dat ze zich niet gekwetst hoeven te voelen?

Hoezo "je hoeft niet te voelen wat je voelt" en dat je daar sterker (?) van zou worden?

(De meeste mensen kijken gewoon over een aantal feiten heen. Nou is dat reuze menselijk, maar het wil niet zeggen dat het dus klopt. )

minikatje

Sint en Piet zijn niet gebaseerd op een racistisch principe :)

Sint Nicolaas bevrijdde kindslaven en uit dankbaarheid bleven zijn bij hem om te helpen.
Anderen kozen voor hun vrije leven en leefden nog lang en gelukkig (ofzoiets).
Zwarte piet was een vrij gekochte slaaf die uit vrije wil bij Sint Nicolaas bleef.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 12:41

nynke55 schreef:

Hmmm dus als jij bijvoorbeeld omdat je vrouw bent niet aangenomen wordt op een functie, dan moeten we tegen je zeggen, daar wordt je sterker van! Helemaal niet erg joh, je hoeft je niet gekwetst te voelen. En het is traditie dat er in deze functie gewoon minder of geen vrouwen worden aangenomen, dus wen er maar aan, want traditie is GOED!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 12:42

nynke55 schreef:
Het is niet goed en het is niet verkeerd, het is een gebruik, een traditie.

Ook gebruiken en tradities veranderen, daarom vind ik die stoomboot zo leuk. (Na duizenden jaren kwam honderd jaar terug die stoomboot erbij. En helaas toen ook dat Piet opeens een negerslaaf werd.)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 12:42

chevax schreef:
Juist de personen in deze discussie die tegen Zwarte Piet in de huidige vorm zijn, benadrukken steeds een vermeende minderwaardigheid. Vreemd hoor, dat Zwarte Piet koste wat het kost dus als minderwaardig moet worden gezien, want hij is zwart en vrolijk.

Zwart en vrolijk, laat me niet lachen joh

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 12:44

fargo schreef:
chevax schreef:

Zwart en vrolijk, laat me niet lachen joh

Nou fargo, Zwarte Piet is zwart en hij is altijd vrolijk. Dus ik weet niet waarom je daarom moet lachen?

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 12:45

Ja, inderdaad, je hoeft niet te voelen wat je voelt. Een aantal mensen voelt zich gediscrimineerd door zwarte piet te zien als een slaaf van Sinterklaas. En er zijn al tig voorbeelden gegeven, die een andere kijk op de zaak geven. Ze kunnen zich ook voelen als een vrolijke, verklede werknemer in dienst van Sinterklaas.

Knakker

wat een vreselijk gezeik is dit zeg -:(-

delvira

het is een kinderfeest, laten we dat zo houden......