'Kinderen in de hoek zetten is mishandeling'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

StalNollie

Re: 'Kinderen in de hoek zetten is mishandeling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 20:24

Sinterklaas gaan wij in mijn vanwege de rest van de kids. Maar het lifst zou ik het vertellen d rest doen we nier aan mee.

Ik vind overigens dat je best fel reageerr

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 20:25

Nou, de tandenfee en paashaas heb ik nog nooit van gehoord in mijn jeugd...
Sinterklaas wel maar dat is m.i. gewoon volkstoneel en er heeft nooit iemand tegen me gezegd dat ik me moet gedragen omdat ik anders geen cadeaus krijg van sinterklaas :') Kan me niet voorstellen dat iemand dat zegt :?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 20:26

Het komt in alle liedjes voor :?
Wie zoet is krijgt lekkers wie stout is de roe?
Etc etc etc...

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 20:27

Haha nee hoor, dreigen met Sinterklaas doen wij dus niet! We dreigen nergens mee, ze krijgen gewoon cadeautjes, daar hoeven ze niet 'lief' voor geweest te zijn. Dus dat is jouw manier van doen, zeker niet die van mij. Als ik zeg dat ik niet straf, niet beloon, niet dreig en niet chanteer dan doe ik dat dus ook niet met Sinterklaas.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 20:28

StalNollie schreef:
Sinterklaas gaan wij in mijn vanwege de rest van de kids. Maar het lifst zou ik het vertellen d rest doen we nier aan mee.

Hmm... vreemd...
Zou dat misschien komen omdat sommige posters hier alleen lezen wat ze willen lezen en dat tegen denderend poster gebruiken?
Of zou dat komen door de superieure houding van sommige mensen hier?

Ik heb geen idee...

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 20:30

Nadir schreef:
Haha nee hoor, dreigen met Sinterklaas doen wij dus niet! We dreigen nergens mee, ze krijgen gewoon cadeautjes, daar hoeven ze niet 'lief' voor geweest te zijn. Dus dat is jouw manier van doen, zeker niet die van mij. Als ik zeg dat ik niet straf, niet beloon, niet dreig en niet chanteer dan doe ik dat dus ook niet met Sinterklaas.

Dat is een aanname ;)
Die je zonder reden doet...
En waar ik dus zeer geïrriteerd van raak...
Want ik zag je iets grappig verklappen...
Ik heb geen kinderen :')
Dus ik kan die manier van doen ook niet hebben ;)

Stop met die aannames en die superieure houding in je posts, dan valt er misschien normaal te discussiëren en zelfs van elkaar te leren ;)

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 20:34

Nee maar jij lijkt dat wel normaal te vinden want 'iedereen' doet dat volgens jou.

Ik probeer uit te leggen dat er ook een andere manier van opvoeden is, met de 'algemene' manier vaN opvoeden ben ik bekend, zo ben ik zelf ook opgevoed. Ik heb een pagina terug een link geplaatst, heb je dat gelezen?

yenopi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 20:34

Ik hou dr wel van hoe Nadit en Rumina praten over ouderschap. Ik kan zelf helaas geen kinderen krijgen, maar volg dit topic aandachtig. Als een op een begeleider van kinderen met verschillende autismestoornissen enzo weet ik dat er veel verschillende opvattingen zijn over opvoeding.

Rust, regelmaat en reinheid ... zijn we allemaal een beetje vergeten ... dat begint bij jezelf.
Ik geloof niet in in de hoek zetten of schreeuwen. Kort en duidelijkheid en grenzen ... ja daar wel in ... maar ook het ontwikkelen van verantwoordelijkheden is niks mis mee, mits gepast en naar draagkracht. Maar er zijn verschillende wegen die naar Rome leiden dat weet ik, ik pas voor een manier van machtsmisbruik.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 20:37

Nee want op dit moment ben ik door jou manier van posten niet geïnteresseerd...

En ik vind niks normaal...
Ik concludeer alleen Hoe het bij ons thuis ging... waar wij niets te kort hebben gekomen en ook zeker niet slechter van geworden zijn...
En dat er meerdere wegen naar Rome lopen...
en dat er enorme grijze vlakken zijn...

en dat straf, een time out dus, in combinatie met een gesprek niet verkeerd is als je dat op de juiste manier toepast...

Daarnaast weet ik uit ervaring dat het wel degelijk langdurig effect heeft als het op de juiste manier gebruikt wordt...

En verder ben ik niet voor een tik of slaan maar ben ik ook biet van de softe manier van opvoeden...

En ik ben van mening dat kinderen kind moeten zijn dus dat ze bepaalde keuzes niet hoeven te hebben...

Edit: je doet trouwens weer aannames... grappig hoe jij alles kan invullen voor mij :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 21:21

Nadir, sorry maar je haalt er zelf "dreigen en chanteren" bij. :') Beetje raar. Alsof alle ouders hier boze boemannen/vrouwen zijn wiens kindjes angstig in het gareel lopen omdat ze anders klappen krijgen.

Ik zal je een verhaaltje vertellen uit mijn jeugd. Mijn papa had (en heeft) een garage vol met hobbyspullen. Hij klust graag, aan vanalles. Machtig mooi vond ik dat. Hij had een werkbank vol met spulletjes en ik keek graag naar hoe hij bezig was. Dat mocht ik ook, mits ik overal vanaf bleef. Meestal deed ik dat braaf. Meestal! Want soms durfde ik toch echt wel mijn vingertjes uitsteken naar dat scherpe stanleymes of de draaiende slijptol... En reken maar dat ik dan een flinke pets op mijn vingers kreeg :oo want ik wist donders goed dat dat niet mocht. En laten we eerlijk zijn: de consequentie blijft hetzelfde. Aan het gereedschap van papa zitten = pijnlijk. Kan je heel leuk volwassen over in gesprek gaan met het kind maar je kunt maar beter in één keer duidelijk zijn dan. Kinderhandje in een draaibank is echt niet grappig namelijk.

Zelfde gold voor als ik het in mijn hoofd haalde zonder te kijken de weg op te rennen. Wat is nou erger, een tik omdat ik iets doe wat niet mag (gevaarlijk is) of onder een auto komen omdat ik een klein etterbakje was dat graag stout was? :+

Even opgezocht: pas vanaf een jaar of 5 kan een kind fatsoenlijk begrijpen WAAROM iets niet mag. Dus: je moet bij mama blijven anders wordt mama ongerust/kan er iets gebeuren/weten we niet waar je bent etc. Voor die tijd is het veel te leuk om op pad te gaan en zien kinderen niet in waarom het niet goed is. Hoewel ze wel oorzaak en gevolg kunnen koppelen gaat dit niet ver genoeg om empathie voor mama op te kunnen brengen (mama is ongerust), dus het moet iets zijn waar ze zelf nadeel van ondervinden. En daar is straf! Als ze zélf nadeel ondervinden van hun slechte gedrag zullen ze overwegen om het slechte gedrag voortaan niet meer te vertonen. Empathie opbrengen is gewoon heel moeilijk als ze zélf graag iets willen (namelijk de weg oversteken voor de bal, dat koekje pakken, etc etc)

Vind het een beetje raar dat hier steeds het woord "geweld" wordt gebruikt voor een tik. Als ik met vrienden zit (jongens) en iemand maakt een k*topmerking tegen mij krijgt die ook een tik tegen zijn achterhoofd hoor... Liefst als ie net een slok van zijn biertje neemt, dan zit zijn neus onder het schuim en morst ie met een beetje geluk ook nog, kan je lachen.. :+ Maar goed, dat maakt mij tot "een persoon die het gebruik van geweld acceptabel vindt". Jammer, ik vond mezelf toch wel een goed mens eigenlijk -O-

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 21:39

Wat zouden jij dan dn als jou kind jou sloeg ? M d h

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 21:39

M_D_H schreef:
StalNollie schreef:

Hmm... vreemd...
Zou dat misschien komen omdat sommige posters hier alleen lezen wat ze willen lezen en dat tegen denderend poster gebruiken?

Ik heb geen idee...

Of de opvoeding :D

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 21:49

chanicha schreef:
Eens met Ragdollcat, tegenwoordig accepteren ze geen simpel nee, ze verwachten er een hele uitleg bij om vervolgens in discussie te gaan tot zelfs midden in winkels aantoe.
pasgeleden bij de groentenboer, kindje op houten toonbankje gezet door moeder, kindje trapt steeds tegen de toonbank aan en moeder heeft wel 10 x gevraagd of hij op wilde houden maar hij ging vrolijk verder. Zo'n kind wordt zo gemaakt door zijn ouders.

Precies, zo kom ik ze ook weleens tegen in diverse winkels, ergerlijk gewoon.......

Er wordt gewoon niets duidelijk gemaakt en niet opgevoed.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 21:56

Maarja welke opvoeding word er dan gegeven dat weet je niet. Dus dat kun je zo gewoon niet roepen het kunnen ook de kids zijn van het negatieve opvoeden

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 22:01

Oh en Nadir, ik heb je linkje gelezen, volgens mij kende ik hem al. Ik vind het onzin :j

Ik moet echt even douchen eigenlijk maar ik zal er wat dingen uitpikken:

Citaat:
Wanneer je een kind straft leg je de focus op het gedrag en ga je voorbij aan de oorzaak van het gedrag. Je kunt je afvragen waarom een kind bepaald gedrag vertoont. Er is eigenlijk altijd wel een reden te vinden, alleen is die voor ons niet altijd even duidelijk. Door de oorzaak te achterhalen kun je daar op inspelen. Op deze manier voelt het kind zich gehoord en begrepen.

Ja, leuk, maar als (op kamp bijvoorbeeld) het ene kind het andere slaat omdat diegene iets niet wil afgeven (om maar iets te noemen), dan kan je heel volwassen gaan zeggen "kijk, je hebt Pietje pijn gedaan en nu huilt ie". Nou, als ie daar iets om zou geven, dan zou het kind Pietje in eerste instantie al niet hebben geslagen, dus dat is niet iets waar je mee aan hoeft te komen. Je redmiddel is dan dat het kind even af mag gaan koelen elders en vervolgens houd je het kind goed in de smiezen. En daarna natuurlijk wel belonen als ie iets goeds doet :)

Citaat:
Aan de buitenkant kun je niet zien wat straf met een kind doet. Het kan een kind angstig maken of onzeker. Dit is tegelijkertijd ook één van de redenen dat straf werkt. Het doel van straf is echter voor de meeste ouders dat een kind er iets van leert en niet dat het bang gemaakt wordt.

Dit artikel doet net alsof "straffende" ouders hun kinderen dagelijks alle hoeken van de kamer laten zien... Onzin. Natuurlijk heb je onzekere kinderen en zelfverzekerdere kinderen, maar de tweede categorie houdt er écht niks aan over (ondergetekende is uw getuige)

Citaat:
Je misbruikt je macht

Oneens. Misbruiken is hier geen sprake van, eerder "gebruiken". En dan, wat dan nog? In het leven ga je nu eenmaal te maken krijgen met mensen die macht over je hebben. Ik ben een tijdje terug ontslagen, daar kan ik heel lang over in zitten maar ik kan het ook accepteren omdat het nu eenmaal voor mij zo bepaald is. Soms gebeurt dat. En soms besluit één van je ouders dat je iets niet mag: ja, jammer.

Citaat:
ijvoorbeeld: wanneer je over een tekening zegt: “Wat mooi!” heb jij al bepaald dat het mooi is. Maar wat vindt het kind er zelf van? Het kind krijgt weinig ruimte om vanuit zichzelf trots te zijn. Ook sluit je de mogelijkheid tot een gesprek uit. Jij hebt bepaald dat het mooi is, dus wat valt er verder nog over te zeggen?

Ook onzin: ik heb al geregeld ambitieuze tekenaartjes bij me gehad die na mij "wat mooi!" begonnen te vertellen wat er allemaal nog niet goed was aan de tekening := Juist dan kan je met ze in gesprek gaan, over wat ze nog zouden kunnen doen om een tekening mooier te maken.
Er wordt genoemd "je kunt vaststellen dat er blauw gebruikt is zonder hier een oordeel over te vellen". Nou, leuk is dat... :=

Wat ik vooral denk na het lezen is dat ik echt wel met straffen en belonen op ben gegroeid en dat ik nu echt wel een persoon ben die dingen doet voor een ander, zonder daar iets voor terug te verwachten. Het artikel impliceert dat ik een volwassene zou moeten zijn geworden die afhankelijk is van complimentjes en met een grote "will to please" ofzo. Tja... Het is gewoon allemaal niet waar, en ik kan me niet indenken dat alle evenwichtige volwassenen die ik ken allemaal nog nooit in de hoek hebben gestaan (om op het onderwerp terug te komen). Okee, sommigen misschien, de brave nerdjes enzo, maar de meesten vielen daar dus niet onder :o

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 22:25

StalNollie schreef:
M_D_H schreef:
Hmm... vreemd...

Ik heb geen idee...

Of de opvoeding :D

Met mijn opvoeding is niks mis...
Misschien met die van jou? :D

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 22:25

StalNollie schreef:
Wat zouden jij dan dn als jou kind jou sloeg ? M d h

Een kind slaat mij niet...

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 22:29

Wat als? Mijn kind zou jouwen slaan maar dat is niet opvoeding maar puur dat hij met zijn lichaam in de knoei zit. Dus wat als hij dit zou doen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 22:32

Ik pak geen kinderen van anderen aan die ik niet ken... :)
Ik ben zelf een ADHDer en het nichtje van mijn vriend ook.
Ik doe niks met kinderen die ik niet ken omdat dat niet mijn taak is, omdat ik niet weet wat er aan de hand is, en omdat ik ze waarschijnlijk nooit weer zie ;)

En waarom die vraag?
Want ik snap het nut daar niet van eigenlijk...

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 22:38

Juist je weet niet wat er aan de hand is.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 22:39

En wat wil je daarmee zeggen?
Want ik beantwoord jou vraag maar jij die van mij niet...

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 22:51

Heb even het hele topic gelezen :')

Ik zet mijn kinderen eigenlijk alleen in de hoek als ze zo erg aan het huilen, brullen of boos zijn ( meestal gebeurd dat als ik hun heb aangesproken op iets wat niet mag ) want dan zijn ze gewoon niet meer aanspreekbaar, en mogen ze even apart zitten, en ze mogen zelf bepalen wanneer ze weer eruit komen maar wel pas als ze normaal en rustig kunnen doen. Soms is dat al na 1 min, soms blijven ze wel een kwartier brullen, kom dan af en toe kijken en vraag ze of ze al normaal kunnen doen, zeggen ze nee dan blijven ze lekker daar zitten.
Maar ik zet ze dus eigenlijk alleen in de hoek ( of aparte kamer) als ze niet aanspreekbaar zijn, zijn ze weer kalm, komen ze weer eruit en mogen ze weer lekker verder spelen. ( want de correctie hebben ze al gehad, en daarna worden ze boos ) hoop dat ik het een beetje begrijpbaar uitleg :')

Verder als ze iets doen wat niet mag, zeg ik dat gewoon. Mijn dochtertje trekt dan altijd een lelijk gezicht, en dan zeg ik ook dat ze niet zo lang gezicht moet trekken en gewoon normaal moet gedragen.
Maar ik hoor eigenlijk altijd van andere mensen dat mijn dochtertje heel netjes is en goed luisterd. Dus doe het toch goed denk ik :P

Mijn zoontje die is bijna 4, hij is wat lastiger. Hij is heel lief, maar heeft ook vaak driftbuien. Hem geef ik wel een "draai om zn oor" pak het alleen heel zachtjes vast of ik zeg het alleen. Doe ik dat niet is hij niet uit zn woede te krijgen. Hij heeft nu bijv. een periode dat hij verslaafd is aan de tablet en mijn telefoon, maar hij mag van mij gewoon niet zovaak erop. Hij gaat dan stiekem de tablet pakken en zich ergens verstoppen om toch erop te gaan. Als ik hem dan betrap dan pak ik het af, en word hij heel boos. Ik kan wel tegen huilen en schreeuwen doet mij niet veel, maar het is meer voor zn eigen dat hij gewoon moet kalmeren, hij raakt er overstuur van, terwijl als ik een korte correctie geef het zo weer over is en hij weer verder speelt met wat anders :) Dus ik doe dat voor hem.

Wat ik ook doe is als ze zeuren om iets en ik zeg nee, en ze blijven doorzeuren dan doe ik ze na, zijn ze er ook heel klaar mee :D Of als ze mekkeren ga ik dat ook doen, dan komt er al snel een lach tevoorschijn en is het klaar.

En als hun met veel lawaai aan het spelen zijn ( dus gillen enzo ) dan 'geef ik ze eerst ee waarschuwing dat ze wat zachter mogen spelen, met uitleg ( bijv we hebben ook nog buren, of ik krijg er pijn in mn oren van e.d. ) gaan ze daarna gewoon weer verder, dan geef ik ook een brul.

Mijn zoontje begint nu soms met houd je bek zeggen, en dat mag absoluut niet van mij, en dat weet hij dondersgoed. Als hij het zegt dan vraag ik meteen aan hem, "wat zei je nou?" en dan zegt hij het nog een keer ( met al spijt ) en dan vertel ik hem gewoon dat dat niet mag, en dat het niet netjes is.

Nou heel verhaal, maar dit is een beetje een omschrijving van hoe ik het doe.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 23:17

Sammy maar waar komen die driftbuien vandaan, daar moet je naar kijken. En als kindje dus boos verdrietig is moet hij dit maar alleen afhandelen in een hoek zonder iemand veilig om hen heen.
Ik zie veel kinderen door mijn werk en zie vaak driftbuien al ver van te voren aankomen; honger / moe / boos. Bij een driftbui ben je te laat met herkennen van de eerder signalen
Hij zoekt de iPad op om zich te kalmeren en doet dit stiekem dat snap ik volkomen.

Mdh ik wil daarmee zeggen dat je op straat niet kunt oordelen of het kind te ' soft ' ( zal het zo maar even noemen ) word opgevoed of juist de andere richting in

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 23:19

ik heb geen verstand van kinderen,maar komen driftbuien over het algemeen niet doordat iets niet gaat zoals het kind het graag zou willen?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 23:23

Peuters begrijpen veel dingen nog niet, en kunnen dingen vaak ook nog niet uitdrukken in woorden. Dat frustreert en daar komen veel driftbuien uit voort. Daar doe je weinig aan. Zeker als het komt door iets wat het kindje niet mag (ik wil een koekje maar ik mag geen koekje - waarom mag ik geen koekje, ik wil een koekje!) maar wat ook echt geen goed idee is zegmaar, dan kan je het kindje wel gaan troosten maar hij is nog steeds onbegrepen (ik wilde geen knuffel maar een koekje!)
Dus de frustratie zal niet verdwijnen ;) Uitrazen werkt dan meestal wel prima.